'Microsoft komt met eigen snelstartfunctie voor pc's'

ms

Gepubliceerd: Donderdag 16 oktober 2008

Microsoft is bezig met de ontwikkeling van het programma 'Instant On' om sneller applicaties te kunnen openen op de computer, naast het Windows besturingssysteem.

Toon volledig artikel

anonymous_108749 op Donderdag 16 Oktober 2008 16:52

image

Ik zie liever een Windows die in 8 seconden opstart, waarbij alle functies gewoon uitvoerbaar zijn. Men stelt zich wel erg kwetsbaar op, op deze manier. We zijn te dom om een fatsoenlijk slank besturingssysteem te ontwikkelen, dus bieden we een uitgeklede aangepaste opstartfunctie om de mensen blij te maken... Met een dood vogeltje uiteraard.

Kom nu gewoon met een Windows 7 die met 10 a 15 seconden opgestart is... Hoe moeilijk kan dat zijn? De huidige pc's zijn snel genoeg, maar als je het geheugen vol moet pompen met allerhande onzin, tot 1,5 GB, dan duurt dat inderdaad veel te lang.

Onlangs nog iemand bezocht die met zijn PIII en Windows 98 werkelijk binnen 10 seconden op zijn bureaublad zit. Inclusief geluid, netwerk, enz. (Alleen geen virusscanner). Na dat gezien te hebben begin ik toch echt te twijfelen aan de vooruitgang van Windows...

silentBill op Donderdag 16 Oktober 2008 17:10

image

Ik zie liever een Windows die in 8 seconden opstart,

Dat is exact één van de opties die in de survey werden gevraagd.
Dit is dus serieus in onderzoek.

Ik geloof niet dat dit al voor Windows 7 in ontwikkeling is, maar het zou me niet verbazen dat zoiets in een volgende versie meegenomen gaat worden.

Jeroenh op Donderdag 16 Oktober 2008 19:37

image

Grappig. Voor Intel is het al een doel (zie Arjen van de Ven's werk o.a. LatencyTOP en PowerTOP). Ook Ubuntu vindt dit belangrijk dmv Upstart.

Puist ☺ op Donderdag 16 Oktober 2008 20:15

image

het had al in Vista moeten zitten...

Betenoire op Donderdag 16 Oktober 2008 21:05

image

Dat is met heel veel dingen zo, dat ze al in Vista hadden moeten zitten.

Vista zit vol met dingen, Sidebars e.d., maar niet de dingen die echt verbetering zouden hebben gebracht.

h4f op Vrijdag 17 Oktober 2008 00:52

image

Probeer maar eens ms-dos op een 32MB P4 te draaien met windows 3.11 dat is sneller dan de POST (power on selftest).

En wat kun je nu heden ten dage meer dan wat je met windows 3.11 niet kon ?

Volgens mij snappen veel software producenten niet wat regelmatige gebruikers nu precies willen.

Op gamers en andere specifieke groepen na hebben we niet zoveel overhead nodig, een tekstverwerker waarvan een professionele secretaresse maar 10% gebruikt (wat in WP5.1 tijdperk ook al zo was) heb je niets aan, zeker niet als je door al die overhead als gebruiker moet wachten.

Mensen willen hun computer gebruiken net als hun TV, aanzetten en de dingen bekijken die ze willen zo snel mogelijk en zo simpel mogelijk.

De op komst van Netbook pc's (en daardoor de gedwongen verlenging op support + prijsverlaging van windows xp) maakt dat wel duidelijk.

Het allerergste is nog altijd dat je als gebruiker maar beperkt alle onzin kunt deïnstalleren of uitzetten.

Kijk maar eens in je proceslist je ziet processen met hoge load of zeer grote memory footprint (Explorer met 300 MB is normaal) die je niets zeggen of die niet direct aan je productiviteit (Norton virusscanner b.v.) toevoegen.

Ook het inperken van de mogelijkheden is een vage trend, als Windows 7 daadwerkelijk basale functies naar het internet verschuift, zullen grote ondernemingen er geen gebruik van gaan maken. Maar ook normale gebruikers zullen er over na moeten denken, immers je internet verbinding is niet zo stabiel als je water/gas.
Ook dat DRM tegenwoordig verkocht word als een middel die de "integriteit en daarmee de kwaliteit van het signaal moet waarborgen" (over HDMI op een monitor) is belachelijk.

Als je ergens geld voor betaald zoals een computer en een OS dien je volledig de baas te zijn er over en niet betalen voor een DIENST die je bij gratie van GOD (lees: Micro$oft) mag gebruiken onder bepaalde door hun bij te stellen voorwaarden.

Overigens is Linux op je werkplek ook niet snel met booten, maar je ziet tenminste waarhij mee bezig is.

Netson op Vrijdag 17 Oktober 2008 11:52

image

Volgens mij snappen veel software producenten niet wat regelmatige gebruikers nu precies willen.

[evil]
Of ze snappen heel goed wat de consumenten willen, maar zijn er van overtuigd dat ze de consument voor de gek kunnen blijven houden door ze constant nieuwe versies van software en nieuwe hardware aan te smeren, die voor de consument weliswaar weinig toegevoegde waarde hebben, maar voor het bedrijf wel een constant stroom van inkomsten genereerd...
[/evil]

Ben het idd eens met het feit dat het fijn zou zijn als een volledige windows versie gewoon lekker snel opstart. Weet iemand waarom het MinWin project destijds is gestopt? Lijkt mij dat dat een goede basis zou zijn voor een nieuw MS OS, modulair opgebouwd zodat alleen DAT geladen wordt wat de gebruiker ook daadwerkelijk gebruikt!

super op Vrijdag 17 Oktober 2008 11:58

image

pc's zijn niet alleen "gebruiksvoorwerpen" meer, computers (verbonden met het internet) zijn life-style en communicatie middelen geworden en daardoor is "mode" en "image" belangrijk. Daarom doet apple het nu ook relatief goed want bij apple hebben ze dat heel goed door. Zelf doe ik serieus computer werk (programmeren) maar ik moet eerlijk bekennen dat als ik de hele dag naar een scherm zit te kijken ik zelf ook liever heb dat het er een beetje gelikt uitziet. Ik werk zelf niet onder vista omdat ik het niet handig vindt maar ik vind vista wel mooier en als het net zo makkelijk zou werken als xp zou ik het zeker (als windows os) gebruiken.

Hein op Vrijdag 17 Oktober 2008 13:52

image

Alleen dom van consumenten dat ze hun netbook perse met XP willen hebben. De Linux varianten zijn toch een paar tientjes goedkoper en daar kun je ook alle basale taken prima mee verrichten, zonder additionele software erbij te hoeven installeren. In het geval van de EEE PC kun je tevens kiezen voor een supereenvoudige gui voor die basale taken.

Dendarm op Vrijdag 17 Oktober 2008 15:50

image

die mensen zijn (terecht) bang dat ze in die linux machientjes hun weg niet kunnen vinden. Ben zelf al jaren aan het klooien met linux, en nog steeds kan ik er niet de dingen mee die ik in windows wel kan. Linux behoeft aanpassingen richting de "gewone" gebruiker.

ArjenB op Vrijdag 17 Oktober 2008 15:54

image

Wat kan je er dan niet mee doen?
Internetten. Check.
Beeldbewerking. Check.
Tekstverwerken. Check.
Films/muziek afspelen en bewerken. Check.
Databasebeheer. Check.

Hein op Vrijdag 17 Oktober 2008 18:30

image

Als je sec naar Netbooks kijkt, dan lijkt mij Linux alles (en zelfs meer) te kunnen wat je op een dergelijk platform wilt. Bovendien is de implementatie van Linux op de Asus EEE pc wel heel erg fijn voor mensen die nog nooit met een computer hebben gewerkt. Gewoon een paar grote icons en that's it (tenzij je willens en weten overschakelt naar de advanced desktop).

Het is zo dat er nog een paar blinde vlekken zijn in Linux, daar loop ik ook nog wel tegenaan. Ik weet dat als ik zeg dat foto en videobewerking nog niet top zijn in Linux, hele hordes over mij heen zullen vallen. Maar goed, dan doen ze dat maar. Ik kan in elk geval ook nog niet alles wat ik wil, maar dan wil ik ook wel meer dan de gemiddelde computergebruiker. Ook mijn PDA praat nog steeds niet met Linux. Ik sync dat ding nu my google calendar via wifi en vervolgens haal ik in Evolution mijn google calendar weer op. Dat werkt, maar het is niet zoals het zou moeten.

Resumerend: deels heb je gelijk. Echter voor een groot deel is het met name onbekend maakt onbemind. Mensen kiezen voor een stukje bekendheid, dat is wel zo veilig.

Ajajong op Donderdag 16 Oktober 2008 17:03

image

Ja, ik heb ook altijd het gevoel dat mijn pc een heleboel spul ophaalt dat ik nu niet en dan niet en nooit niet gebruik. Ik zou graag willen dat ik na het installeren van het minimale besturingssysteem zelf een checklist kan nalopen voor extra gewenste functionaliteit.

Ga maar na: de meeste gebruikers willen alleen programma's starten. een textverwerker, een browser en wat spelletjes scoren denk ik hoog. Als gebruiker ben ik niet met allerlei ingewikkelde zaken bezig welke meer "power"van mijn besturingssysteem eisen.

Voor Microsoft biedt het ook een gigantisch voordeel: Het niet standaard inbouwen maar wel de mogelijkheid geven tot extra functionaliteit doet ze heel wat claims missen. Daar zitten ze denk ik ook niet op te wachten met de huidige credietcrisis.

exwebwereld op Vrijdag 17 Oktober 2008 11:04

image

een textverwerker
En spellingscontrole ;-) Sorry, kon 'm niet laten liggen...

Ruud T. op Donderdag 16 Oktober 2008 18:28

image

Wat een bullshit. Als ik m'n browser open en daarna bepaalde websites, dan duurt het enkele seconden voordat de muis weer reageert, puur door alle spam(blockers) en andere troep die eerst opgehaald en getoond moet worden.

Laten ze daar maar eens wat aan doen !!.

super op Donderdag 16 Oktober 2008 18:31

image

ik zet mijn pc eigenlijk nooit uit, hoef ik em ook niet op te starten.

kwark op Donderdag 16 Oktober 2008 19:53

image

Idem, dan heb je startup tijden van 5s voor je volledige OS. En het is niet alsof je stroom spaart door je PC "uit te zetten", tenzij je ook de stekker eruit trek.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 23:13

image

Onzin.

kwark op Donderdag 16 Oktober 2008 23:49

image

Meten is weten.

kwark op Vrijdag 17 Oktober 2008 16:07

image

Ik raad de minners aan om eens een vermogensmeter aan te schaffen en te meten wat al die aparatuur die "uit" staat nog aan stroom verbruikt.

Desktop: suspend: +/- 9.5W, "uit": 9.5 W
Laptop: suspend: 9W, "uit": 7W
Server: "uit": 35W
Senseo: "uit": 6W
lcd tv: suspend: 30W, "uit": 11W

Nu zal deze goedkope vermogensmeter niet 100% accuraat zijn, maar het moge duidelijk zijn dat de meeste moderne apparatuur het stroomnet vrolijk blijft belasten.

ArjenB op Vrijdag 17 Oktober 2008 16:21

image

Nee joh, die willen niet worden lastig gevallen met feiten.

Jeroenh op Vrijdag 17 Oktober 2008 18:25

image

Geweldige reactie. Zijn hier databases van? Lijkt mij een goed project. Zowel voor mensen die geld willen besparen als voor natuurfreaks.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 19:40

image

Vraagje. Lekt volgens jouw een stekkerdoos met aan/uit schakelaar ook? Dat gebruik ik namelijk. One switch to kill them all. :)

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 21:43

image

en als je da top afstand wilt doen kun je met een draadloos stekerdoos/afstandbediening ook ver komen. dan bestaat er helemaal geen behoefte meer aan standby toestand.
De ontvanger van de draaloze doos neemt nauwelijks stroom.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 21:59

image

draaloze doos hmm, die heeft een rare annotatie ;)

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:03

image

De ontvanger van de draaloze doos neemt nauwelijks stroom.
Die stekkerdoos ligt hier gewoon binnen een armlengte afstand. Ik zou niet weten waarom ik daarvoor weer een afstandbediening en lekstroom op de koop toe zou nemen.

edjez op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:08

image

De ontvanger van de draaloze doos neemt nauwelijks stroom.
Ik dacht iets van 8 watt (en de kosten voor een batterij).

Gun jezelf wat afwisseling: zet er een toevalsschakelaar op...

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:14

image

maar even nagezocht hier.. stroomverbruik max 0,5 watt. en inderdaad een batterij die voorlopig bij dagelijks gebruik al twee jaar meegaat .

edjez op Zaterdag 18 Oktober 2008 21:29

image

<off-topic>
0,5? Dat lijkt me wel wat. Ik wilde van een paar verlichtingstrafo's af die continue 10 watt staan te verbruiken en had ergens van die draadloze schakelaars gezien. Helaas: opgenomen vermogen in rust 8 watt, waardoor ik er maar vanaf gezien heb.

Ik ga toch nog maar eens verder zoeken denk ik.
</off-topic>

thieu op Donderdag 16 Oktober 2008 18:50

image

'Instant On' om sneller applicaties te kunnen openen op de computer, naast het Windows besturingssysteem. Dit is bepaald geen verassing. Het is dezelfde reactie als op het eee-initiatief waarbij in eerste instantie alleen Linux werd meegeleverd. Bang voor verlies aan marktaandeel op de desktop werd een uitgeklede versie van XP gepusht als besturingssysteem daarvoor. Nu is het weer een actie tegen het installeren van een bootable Linux op het moederbord. Hierbij is het goed voor te stellen dat deze functie groeit en verder ontwikkeld wordt zodat het Windows hoofd-besturingssysteem voor steeds minder zaken nodig is.
Ook hier worden ze weer gedwongen tot iets dat ze helemaal niet willen. Ze hebben een gloednieuw OS (Vista) waarvan de ontwikkeling ongeveer 6 miljard heeft gekost, en nu moeten ze weer tijd en geld investeren in iets dat alleen afbreuk doet aan dat nieuwe OS.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 19:01

image

Microsoft krijgt nu de deksel op de kop, vanaf Win95 zijn ze zoveel standaard in het OS gaan bakken (waarschijnlijk rechtswege). Dit allemaal als zijnde onmisbaar en als onderdeel van het OS tot de markt ineens een streep trekt en alternatieven bedenkt, nu moeten ze ineens op rasse schreden terug, de scheuren in het Imperium worden steeds groter.

decimeterpaaltje op Donderdag 16 Oktober 2008 22:05

image

Ze shcrijven een progammatje om sneller apps te starten en het hele MS imperium valt bijna om. Overdrijven is inderdaad een kunst.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 07:02

image

Als jouw huis van een scheurtje omvalt, ja.. dan weet ik het niet meer. Omvallen is naar mijn inziens toch iets anders dan scheuren.
Het blijft een feit dat na Vista de opleving in en de zoektocht naar alternatieven een duwtje heeft gekregen, het blijft een feit dat MS zijn beslissing rond XP al enkele malen heeft herzien en gewijzigd, Ze hebben de laatste jaren toch een aantal beleid regels zwaar moeten versoepelen, ze staan in Europa en N. Amerika onder een soort software curatele.

Daarnaast gaat MS ineens andere wegen bewandelen, kijk naar de berichten over Win7, slanker en sneller dan Vista, ja dan mag ik spreken over scheuren. Omvallen geloof ik niet, maar als MS achter iedereen aan blijft rennen zullen ze wel kleiner moeten gaan wonen.

Hein op Vrijdag 17 Oktober 2008 14:00

image

Win7 slanker en sneller? Net zoals XP sneller en slanker was dan W2000 en Vista sneller en slanker is dan XP?

Het zou kunnen, maar dan moet het roer heel sterk om bij MS.

decimeterpaaltje op Vrijdag 17 Oktober 2008 17:24

image

de scheuren in het Imperium worden steeds groter.


Als jouw huis van een scheurtje omvalt, ja.. dan weet ik het niet meer

Je nuanceerd jezelf weer in allerlei bochten.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 19:43

image

Wil je nog antwoord ook?

thieu op Vrijdag 17 Oktober 2008 09:43

image

Ze schrijven een progammatje om sneller apps te starten... Zo kun je het ook zien, als je persé wilt...

Jeroenh op Donderdag 16 Oktober 2008 19:41

image

Er is een nieuwe markt in opkomst: low-end mini laptops (nettops/netbooks/tablets). Microsoft heeft zich gefocussed op embedded (smartphones, pdas) en desktops, servers, high end. Hier tussen groeit een nieuwe markt. Low-end servers, low-end desktops, low-end laptops. Zaken zoals kleine NASjes, tablets, EeePC, XFce is niet iets waar Microsoft op heeft gefocussed. Nu komen ze hier op terug.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 20:25

image

Het is geen "nieuwe" markt, het is de "oude" markt waar men ziet dat het voldoet aan de basis wensen. De drang naar mooier, sneller, groter, is zichzelf aan het inhalen met duurder.
Bedrijven als Intel en MS waren de aanjagers, Intel zag het waarschijnlijk op tijd en is nu juist een drijvende kracht hierin, MS erkende het te laat, ja... en iedereen kent de Vista berichtgeving.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 21:04

image

Microsoft is bezig met de ontwikkeling van het programma 'Instant On' om sneller applicaties te kunnen openen op de computer, naast het Windows besturingssysteem.
Potverdorie zeg, hebben ze dat helemaal zelf verzonnen?? ;)

Wel een catchy naampje... Tegen dat het klaar is heet het jammer genoeg waarschijnlijk wel weer "Microsoft Windows Instant On 7 home/pro/ultimate/enz."

thieu op Donderdag 16 Oktober 2008 21:18

image

En wie weet is het een gepimpte Linux/BSD-kernel :-))
In theorie zou een applicatie met Instant On binnen acht seconde openen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Zit die app dan binnen de betreffende "startpartitie" of halen ze hem gewoon van de HD. In het laatste geval heb je dan toegang tot de Windowspartitie buiten alle beveiliging om.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 21:32

image

Dan zal het een BSD kernel worden, want die mag je gewoon pikken en mengen met gesloten code.

decimeterpaaltje op Donderdag 16 Oktober 2008 22:03

image

Ze kunnen ook echt nooit iets goed doen wel? Ik vindt het wel een beetje flauw worden zo.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 10:16

image

Ja idd, daar komt het wel ongeveer op uit. Dat heb je nu eenmaal als je de naam hebt, en niet geheel onterecht ook. De manier van werken en het werkende is (zeker in de laatste releases) niet geheel vrij van diverse luchtjes.
Maar elk geloof heeft blinde volgelingen nodig, en dan heb je nog een verschil in "blind volgen" en "blind" volgen.
Soms mag je daar niet eens kritisch van kijken, ik denk dat het hetzelfde is als "het geloof", er kan er maar één waar zijn al je er van uit gaat dat er maar één god is.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 19:52

image

Sorry, het is vrijdag. Volgende week zal ik weer iets aardigs over Microsoft zeggen. ;)

Het valt me gewoon op. Waar Microsoft vroeger beweerde innovatief te zijn en de markt te leiden, worden ze langzaam maar zeker steeds meer volgend.

Xbox, Zune, Hypervisor, Virtual Earth, Instant On... het zijn allemaal duidelijke voorbeelden. Of het een blijvende trend is zal de toekomst leren.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:07

image

kun je ook aangeven wie volgens je allemaal wel de originele bedenkers zijn van de reeks hier genoemde gadgets?


Ik denk dat je dan wel eens een heel interessant beginnende maar vooral eindeloze discussie aangaat.

MS heeft de eigenschap dat ze ideeën verpakken op een simpele wijze en die goedkoop en zeer toegankelijk op de markt brengen. Daarmee zijn ze groot geworden en innovatie op zich is nauwelijks een aanwinst als je niet blijft bestaan en blijft ontwikkelen.
Apple's veel geroemde innovaties bijvoorbeeld, blijken stuk voor stuk door anderen eerder bedacht te zijn. Dat maakt mij persoonlijk niets uit, als ze het maar goed doen en liefst betaalbaar. Helaas hebben de Apple Jehova's daar heel andere en opdringerige manieren bij gekregen . Daar struikel ik dan weer wel over. ;)

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:15

image

kun je ook aangeven wie volgens je allemaal wel de originele bedenkers zijn van de reeks hier genoemde gadgets?
Is dat belangrijk SED? Ik dacht het niet. Microsoft beweert van zichzelf dat het vernieuwend is, ik niet.

Kickass op Donderdag 16 Oktober 2008 21:16

image

Nu maar hopen dat die zgn instant-on niet alleen voor Microsoft apps is. maar dat je zelf 3th party apps kan selecteren tbv fast boot.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Oktober 2008 23:20

image

Ubuntu is op mijn Lenovo binnen 30 seconden up&running, dat is de tijd om in de keuken koffie te pakken en terug te lopen. Wat is het probleem?

Windows volgelingen moeten met "instant" zich nu gaan voorbereiden op een extra virusscan software markt? Veel lol!

IcemanNL op Donderdag 16 Oktober 2008 23:48

image

De hele "instant on" discussie hier is zinloos. Mijn Vista laptop met 4 Gb RAM doet er 3 minuten over om op te starten. Waarom? Omdat ik m zelf volgestampt heb met applicaties die ik handig vind. Een schone windows installatie start snel genoeg op. Een OS moet wel alles kunnen en gebruiksvriendelijk zijn, maar wachten wil niemand, tsja zo valt er altijd wat te zeuren.

Overigens staat er ook Ubuntu op diezelfde laptop van me, omdat ik het gewoon grappig vind om zo nu en dan mee te knoeien, maar dat is zeker niet sneller en al helemaal niet stabieler.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 07:04

image

Overigens staat er ook Ubuntu op diezelfde laptop van me, omdat ik het gewoon grappig vind om zo nu en dan mee te knoeien, maar dat is zeker niet sneller en al helemaal niet stabieler.
Misschien minder knoeien voor winst in snelheid en stabiliteit?

Kickass op Vrijdag 17 Oktober 2008 09:51

image

Mandriva Powerpack 2009 is uit... gruwelijk geil & compatible. (is niet duur, en als je echt arm bent kan ie ook gedownload worden dmv P2P, maar dan heb je geen support als je download).
Dan heb je out of the box way more support&apps dan Ubuntu.

ArjenB op Vrijdag 17 Oktober 2008 10:16

image

Overigens staat er ook Ubuntu op diezelfde laptop van me, omdat ik het gewoon grappig vind om zo nu en dan mee te knoeien, maar dat is zeker niet sneller en al helemaal niet stabielerDat lijkt me sterk. Ik heb zelf een dual-boot ubuntu-en-vista, en ubuntu is veel sneller. En stabieler.

Hein op Vrijdag 17 Oktober 2008 14:06

image

Hetgeen ik alleen maar kan bevestigen. Ik heb nl. ook (k)ubuntu draaien op een laptop waar Vista op pre-installed was. De machine was ooit dual boot en Vista was trager, zelfs zonder dat ik ook maar iets aan additionele software had geinstalleerd. Stabiliteitsproblemen heb ik met Ubuntu niet. Het zal wel door het 'knoeien' komen van IcemanNL. Maar dan moet je wel een heel aardig potje knoeien, dat weet ik wel ;)

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:09

image

dual boot Vista en UBuntu ( en Windows 2008 server). Snelheidsverschil is niet aanwezig en beiden hebben geen stabiliteitsproblemen. ( behalve Ubuntu met de Ati driver dan, dat is dan weer wel slordig)

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:27

image

Snelheidsverschil is niet aanwezig en beiden hebben geen stabiliteitsproblemen.
Ook niet bij een koude boot? Op de laptop is Vista zo verschrikkelijk traag geworden dat ik alleen nog reboot als Windows Update het eist, anders laat ik het wel. Dat valt me namelijk wel op. Nu de updates blijven komen begint Vista toch ook weer te vertragen. Minder dan XP misschien, maar ook Vista heeft last van dichtslibbende wegen.

Ik ben echt blij dat de 'Sleep to Disk' het nu eindelijk echt doet.

edjez op Zaterdag 18 Oktober 2008 21:35

image

Minder dan XP misschien
Ik had bijna "inderdaad!" geroepen, ware het niet dat ik kortgeleden toch maar SP3 over XP heen gejast heb. Gezien de daarna ontstane vertraging bij het opstarten krijg ik de neiging de dual boot weer default Ubuntu te laten starten.

Anonymous Coward op Zondag 19 Oktober 2008 13:42

image

Maar dat is toch exact wat ik beweer?

Dendarm op Vrijdag 17 Oktober 2008 15:56

image

mijn pa heeft vista, en hij heeft er echt zelf niets bijgeplakt, maar dat ding doet er minstens drie minuten over om op starten, dus dat is 2 minuut 30 te lang.

Jeroenh op Vrijdag 17 Oktober 2008 09:03

image

Inderdaad. Behalve wanneer het weer 'ns 'de dagen' zijn. Dan moet-ie even fscken.

Bovendien heb je Suspend to RAM en Suspend to Disk (Hibernate).

batlequeen op Vrijdag 17 Oktober 2008 12:18

image

Beter dat ie dat on de zoveel tijd is, wat je ook kan anuleren indien nodig, dan ie niks controleerd tot je FS volledig overhoopt ligt en je pc niet meer boot

1 keer in de maand vind ik absoluut niet erg
Al zouden ze het wel zo mogen maken dat ie het niet doet als je op de baterij boot -_-'

Jeroenh op Vrijdag 17 Oktober 2008 15:05

image

Vind ik wel erg want ik weet niet wanneer dat gebeurt en er is geen background fsck zoals bij bijvoorbeeld UFS2 @ FreeBSD of ZFS.

Jeroenh op Zaterdag 18 Oktober 2008 01:46

image

Sorry zag je laatste zin niet. Ubuntu 8.04/8.10 skipt die check wanneer je op batterij zit.

Bolleke op Maandag 20 Oktober 2008 14:59

image zomerhack badge 3

Al zouden ze het wel zo mogen maken dat ie het niet doet als je op de baterij boot -_-'
Debian slaat 'm ook keurig over in dat geval, en dat doen vast meer distro's.

decimeterpaaltje op Vrijdag 17 Oktober 2008 17:25

image

HUP MS, GA ZO DOOR. Dank je wel dat je dit voor me wil doen. Ik zal er blij mee zijn.

Laat ze maar zeiken hier...

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 19:55

image

Grin... Een duidelijk tegengeluid mag ook gehoord worden. :D

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 20:05

image

Ik dacht meer aan "kritisch reageren" te denken, maar oké, als je het plassen wil noemen mag dat ook, zeker als je denkt dat MS het voor jouw doet, verklaart wel het volgen, en dat is immers iets wat MS ook graag doet. Immers "al het goede wordt gevolgd" Vmware, Compiz, affijn, vanaf DrDos af al

HUP MS, GA ZO DOOR. Dank je wel dat je dit voor me wil doen. Ik zal er blij mee zijn.
Er ligt iets op de punt van mijn tong over een kinderhand en dode mus of zo, maar als ik mijn koffie inslik is het weg denk ik.

Anonymous Coward op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:13

image

Ik dacht dat Compiz een reactie op Vista's grafische doodles was, toch? Ook DrDos was een stuk later dan Ms- en PcDos. Vmware klopt inderdaad wel.

Voorlopig sta ik neutraal ten opzichte van dit project. Het is niet nieuw en het feit dat het op de harde schijf komt te staan maakt het wellicht kwetsbaar. Maar pas als Microsoft de definitieve versie uitbrengt kan ik beoordelen of het wel of niet wat is.

Jeroenh op Zaterdag 18 Oktober 2008 01:48

image

Ik dacht op die van MacOS X. En voor MacOS X was het BeOS, MorphOS, AmigaOS, NextStep, IRIX, Enlightenment, DirectFB, enzovoorts.

Anonymous Coward op Zaterdag 18 Oktober 2008 12:29

image

Ik dacht op die van MacOS X.
Dat zou ook kunnen. Misschien dat ze eerder begonnen zijn, maar volgens mij heeft het project pas echt liefde gekregen toen duidelijk werd dat Windows Vista de ontwikkelingen in OS/X ook zou volgen.

Jeroenh op Zaterdag 18 Oktober 2008 13:42

image

Ja, maar GPUs waren ook dermate krachtig geworden dat het mogelijk werd. Voorheen waren er ook al allerlei projecten (3ddesktop, 3dwm, ...), Singularity van Microsoft, en een aantal projecten om X te vervangen. Zelfs die Cube is niet nieuw; 3ddesktop kon dit immers al. Enlightenment was hier ook al mee bezig voordat Compiz bestond. Ik denk dat je kunt stellen dat MacOS X het populair heeft gemaakt en dat dit Windows Vista heeft geinspireert en vervolgens heeft Linux een (zeer uitgebreide) functie gekregen die dit (en veel meer) mogelijk maakt.

Jeroenh op Zaterdag 18 Oktober 2008 13:43

image

OS/X is overigens een leuke. Is dat opvolger van OS/2? ;-)

Anonymous Coward op Zaterdag 18 Oktober 2008 16:28

image

Je hebt gelijk, ik dacht even niet na. Het is gewoon OS X. Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik die slash er tussen heb gezet.

Najah, OS/X is in elk geval een waardige opvolger van OS/2. ;)

Anonymous Coward op Zaterdag 18 Oktober 2008 16:33

image

Oké, bedankt voor de korte geschiedenisles. :)

Bolleke op Maandag 20 Oktober 2008 15:00

image zomerhack badge 3

Ik dacht dat Compiz een reactie op Vista's grafische doodles was, toch?
Niet dat ik weet, volgens mij bestond Beryl al een tijdje. Sowieso kan Compiz wel iets meer dan vensters transparant maken (sterker nog, dat zit b.v. default ook al in KDE, daar komt geen Compiz bij kijken).

decimeterpaaltje op Zaterdag 18 Oktober 2008 13:54

image

Vanwege azijnpissers zo als jij heb ik die reactie geplaatst. Ik heb helemaal niks tegen MS en ik ben er blij mee. Als jij dan denkt zo te moeten reageren voel ik me helemaal in me nopjes. Gezien je beheersing van de NL taal zal ik je reactie ook niet zo serieus nemen.

Wim op Vrijdag 17 Oktober 2008 22:03

image

Mijn PC zit in 10sec in Windows XP.
Gewoon met de slaapstand (hybernate).

Bijna niemand gebruikt dat blijkbaar en heel wat moderne laptops ondersteunen het niet eens....

Aaargh! op Maandag 3 November 2008 22:48

image

Ik wil MS niet op een idee brengen maar wat dacht je van Windows CE? Een PDA start ook a la minuut op.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws