'Second Life heeft plafond bereikt'

Second Life

Gepubliceerd: Dinsdag 28 oktober 2008

De virtuele wereld Second Life blijft groeien, maar wel minder snel dan in voorgaande jaren. "Er lijkt een grens te zijn bereikt."

Toon volledig artikel

Vee op Dinsdag 28 Oktober 2008 14:03

image

De verschillende behoeften om op Second Life te zitten resulteren weer in verschillende typen gebruikers. Zo zijn er de ontdekkers en onderzoekers, vaak gelieerd aan universiteiten, maar ook mensen die niet zonder Second Life zouden kunnen. "Dat soort gebruikers noemen we roleplayers of zoekers. Mensen die als afleiding van de fysieke wereld tekeer willen gaan als orka of draak. Maar er zijn ook gebruikers die het leed en alle ellende uit de echte wereld willen ontvluchten en virtuele relaties aangaan."

Grappig, de meest voorkomende reden waarom men naar sl komt staat er niet eens bij.
Zo bang om het woord sex te gebruiken? :)

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 14:12

image

sex met die houterige poppetjes, kan, maar trekt mij niet zo.

wat te denken van virtuele congressen, virtuele college's, virtuele vergaderingen, virtuele lezingen, virtueel kantoor, allemaal interactief.

de kostenbesparingen kunnen enorm zijn

Marco Kalnenek op Dinsdag 28 Oktober 2008 14:15

image

sex met die houterige poppetjes, kan, maar trekt mij niet zo.

wat te denken van virtuele congressen, virtuele college's, virtuele vergaderingen, virtuele lezingen, virtueel kantoor, allemaal interactief.


Maar da's dan toch ook met die houterige poppetjes? :-)

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 14:23

image

ja, maar dat gaat over informatie uitwisseling, dat is voor mij toch wat anders dan intimiteit.
Er zijn ook andere oplossingen om dit te doen, maar second life is erg flexibel en laagdrempeling.

Je nodigt (bijvoorbeeld) iemand uit voor een congres, een spreker, maakt niet uit waar hij woont, hij hoeft geen vliegtuig te nemen, bespaart dagen tijd, heel veel geld, je maakt een account aan voor die persoon, en andere personen op dat virtuele congres kunnen met hem in discussie.

Dat is voor mij toch veel meer waard dan sex op second life.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 15:40

image

Een leercurve van 5 uur vind ik niet laagdrempelig...

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 15:51

image

Nou ja, nogal laagdrempeliger dan naar god weet waar vliegen, en ook in de toekomst bruikbaar.
Pas geleden naar Stockholm gevlogen, kost je minimaal zes uur van adres naar adres, en dan alleen als alles optimaal is, want meestal ben je uren te vroeg ergens, en op de terugweg moet je uren wachten.

Dan wil ik wel een leercurve van vijf uur doormaken, want dat is dan eenmalig.
Als je geleerd hebt kost bijwonen van een bepaalde bespreking dan enkele uurtjes in plaats van een dag of soms meer.
Zelfs binnen Nederland is er al gauw tijdwinst geboekt.

Hoewel, er kan natuurlijk ook veel verbeterd worden, zie de reactie van rene73931

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:07

image

Dat was een goede reactie.

Echter, conferenties en congressen worden toch voornamelijk gehouden voor het netwerken. In Duitsland zijn voor bepaalde functies jaarlijkse updates m.b.t. bepaalde onderwerpen verplicht, en daar worden speciale congressen voor gehouden. Ik heb bij een van de aanbieders gewerkt, en daar vroegen we ongeveer 10 keer het minimale wat een deelnemer bij een concurrent kon betalen, en duurde het meestal 2, soms 3 dagen terwijl een halve dag noodzakelijk is. Waarom doen bedrijven dat dan?

Omdat je zo met mensen in je branche in contact komt, en dat interessante deuren kan openen. En die gesprekken vinden vooral op Abendveranstaltungen (het diner en de drankjes in een gemoederlijke sfeer op de eerste avond) plaats.

Ook grotere congressen worden veel gebruikt voor netwerken. Bij mijn huidige bedrijf is het zelfs de voornaamste reden om er heen te gaan. Ik geloof niet dat dit in een SL-omgeving ooit zo gaat werken, omdat - zoals jij zegt - het inloggen, luisteren en weer pleite zou betekenen. Echt contacten leggen is dan natuurlijk sowieso minder effectief, zelfs al zou je virtueel gaan naborrelen.

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:18

image

Echter, conferenties en congressen worden toch voornamelijk gehouden voor het netwerken.
Ik noemde ook lezingen, college's, vergaderen. Er zijn zeker nadelen.
Maar van de andere kant, het is ook veel goedkoper, qua geld en tijd, en er is meer mogelijk.
Mensen die anders niet willen spreken op een bijeenkomst willen dat virtueel misschien wel.

Ook zouden beroemde mensen met unieke kennis college's kunnen geven, daar geld voor vragen, en dan veel toeschouwers kunnen hebben, en na afloop zou er discussie mogelijk zijn.

Goed, we hebben technische beperkingen, het gaat helemaal niet ideaal, maar dat zou kunnen veranderen, als de juiste mensen de business-case zien.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:25

image

Hmm. Je hebt een punt. Ik denk dat je een goed idee hebt, maar dat het niet in SL past maar eerder een mooie voorzet is voor een iets beperktere virtuele wereld die optimaler van resources gebruik maakt voor speciaal dit soort toepassingen en niet zozeer voor de gemiddelde particulier beschikbaar is (om een professionele atmosfeer te bevorderen.)

rene73931 op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:26

image

dat is voor mij toch wat anders dan intimiteit
Onderschat niet wat een beetje chat, een poppetje, het feit dat je virtueel dicht bij elkaar in de buurt bent, en een beetje fantasie kan doen. Dat geeft echt wel een bepaalde vorm van intimiteit.

Ik bedoel, neem e-mail. dat kan ook intiem zijn. Chatten dito. Dit wordt visueel alleen nog maar versterkt. Het feit dat het virtueel is, betekend niet dat er geen intimiteit bestaat. Misschien zelfs soms wel meer dan in het echte leven, omdat mensen ook echt gericht zijn op elkaar, juist omdat je communicatievormen beperkter zijn (geen spraak of lichaamstaal) neemt de aandacht toe.

Gesprekken met mensen in een dergelijke wereld zullen snel veel diepgaander zijn dan je denkt, niet zoals met je buurman 'mooi weer vandaag he', en dat heeft toch ook wel iets intiems. En niet alles wat intiem is heeft direct met sex te maken, maar ook in die sector gaat hetzelfde gewoon op, er is een zekere mate man menselijk contact ook al is het maar 'een poppetje' - immers, dat poppetje is geen computer, maar wordt bestuurd door een ander mens.

Tuckson op Dinsdag 28 Oktober 2008 14:36

image

Als iets in secondlife afschrikt is het wel de grenzeloosheid die sommeigen zich menen te moeten kunnen permitteren.

Er hoeft maar een vrouwelijke avatar ergens te gaan liggen of er duikt iemand bovenop.

Ook de idiote avatars vol rondspattend bloed schrikt mensen af. Om idd nog maar niet te spreken van het overvloedige naakt in sommige gebieden. Er zullen er genoeg zijn die dit allemaal prachtig vinden, maar er zijn er ook genoeg die van "normaal" houden. Om zelf die plekken te kunnen vinden moet je toch even op je tanden bijten en er bekend raken.

Overigens mis ik nog en reden waarom mensen op SL zitten. Gewoon, proberen geld te verdienen.

rene73931 op Dinsdag 28 Oktober 2008 15:13

image

Secondlife heeft gewoon zware technische beperkingen. Voorbeelden hierboven geven congressen aan. Secondlife kan niet meer dan ongeveer 30 tot 50 personen op de zelfde locatie laten zijn, en dan lagged het al als hel.

Dan, wat betreft content, developers, en business model. Linden heeft het gewoon duur gemaakt om je eigen omgeving te creëren. Als jij zelf wat wilt bouwen, zul je land moeten huren of kopen, en dat kost echte dollars. Om over de ontwikkelomgeving zelf maar te zwijgen, de ingebouwde 3d- object editor werkt, maar vraag niet hoe. Buggy, langzaam, en vooral erg onhandig. De kracht zou hem dan ook moeten liggen in de scripttaal, die de virtuele omgeving 'intelligenter' en interactiever maakt. De scripttaal is hiervoor veel te beperkt, wederom te onhandig, en stelt allemaal andere limiterende beperkingen, bijvoorbeeld aan de hoeveelheid geheugenruimte die een programma heeft, en hoe programma's onderling moeten communiceren.

Om nog een voorbeeld te geven: hergebruik van grafisch materiaal. Elke computergame(ontwikkelaar) weet dit: grafische elementen moet je zo veel mogelijk hergebruiken, anders hebben we met huidige techniek een performance- en opslag probleem. Dus textures ('afbeeldingen die op een 3d object geplakt worden') dienen gewoon waar mogelijk te worden hergebruikt, net als de 3d objecten zelf.

Bij secondlife werkt dit juist niet. Een gebruiker kan zich de rechten van bepaalde textures toeëigenen. Elke gebruiker kan zijn eigen materiaal uploaden, wat hergebruik sterk in de weg staat. De eindgebruiker, iemand die door de secondlife wereld wandelt, zal meer dan regelmatig precies dezelfde afbeelding opnieuw downloaden van de server. Dit inefficiënte model staat opschalen gewoon waanzinnig in de weg, en leidt in de praktijk tot grote vertraging en veel netwerkverkeer wanneer een gebruiker een nieuwe 'scene' (omgeving) binnenwandelt.

Ik zeg niet dat sencondlife kansloos is, verre van dat zelfs, maar de technische basis rammelt aan alle kanten (geen flame naar de ontwikkelaars maar wel een constatering dat er nog een groot verschil is tussen gewenst en opgelevert resultaat). En dat gaat verder dan 'bediening van de avator'. Verder is op dit moment _de_ grote toegevoegde waarde van SL dat het gewoon één grote chatbox is, gelardeerd met wat visuele informatie en animaties, en pogingen van mensen om met triviale zaken (kleding, haarstijl etc) geld te verdienen. Ik denk dat dit een typisch geval is van de wet van de remmende voorsprong, over 10 jaar is er een alternatief wat alle bovengenoemde beperkingen pareert, naast natuurlijk ontwikkelingen op hardware/grafisch en breedband techniek. Wellicht is dit SL zelf, wellicht een kloon.

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 15:36

image

Goede reactie, leerzaam.

Misschien een kans voor de concurrentie om wel virtuele congressen mogelijk te maken.

heb je misschien wat meer uitgebreide informatie op Internet voorhanden over de beperkingen van second life?
weet je misschien van andere initiatieven die deze tekortkomingen proberen op te lossen?

rene73931 op Dinsdag 28 Oktober 2008 15:57

image

Het hele DRM-achtige business model van Linden word wel eens de schuld gegeven van een deel van de inefficiëntie. Alles moet maar te (ver)kopen zijn, alles kost geld. Een soort trading game in een 3D wereldje, waar geld verdienen en 'gratis' - zelf maken - op een op zich interessante manier gehusseld wordt.

Voor meer info zou ik zeggen google eens of installeer het zelf en kijk er eens een weekendje naar. Linden zet een in wezen vernieuwend concept neer. Andere nieuwsbronnen draaien op dit moment ook verhalen over virtuele werelden - www.silicon.com...39285821,00.htm games.slashdot....8/10/28/0345237

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:13

image

Voor meer info zou ik zeggen google eens of installeer het zelf en kijk er eens een weekendje naar
Kan natuurlijk altijd, maar een goed startpunt is altijd makkelijk, want e is wel een en ander aan de hand, met volgens mij veel potentie

Athalon1951 op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:57

image

Jammer dat ik jou geen 3 punten kan geven in moderatie :-)))

gerben op Dinsdag 28 Oktober 2008 16:15

image

Bestaat second life nog dan? Had gedacht dat dit inmiddels al een zachte dood gestorven zou zijn.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 17:28

image

ik zie het ook niet echt aanslaan in mijn omgeving. dat ondanks de grote hype die de media ervoer gecreëerd hebben.
Zware eisen en lastige configuratie in netwerken ( hoop gedoe met firewalls en matige prestaties) Zorgden er ook niet voor dat het een succes werd. Dus ik vrees dat die zachte dood er komt als linden of een andere aanbieder niet snel iets vernieuwend en doorbrekend weet te bedenken.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 20:10

image


Tja het blijft verbazend maar soms lijkt het op dat hoe slechter het product hoe beter het verkoopt.

Anonymous Coward op Dinsdag 28 Oktober 2008 20:10

image


Dat second live uberhaud nog steeds gebruikers heeft blijft verbazend ... vind het nogal een lelijk slome en nutteloze tijdbesteding.
Maar goed ik snap dat er geld te winnen valt dat zou nog eens nuttig kunnen zijn.

Kaiser Söze op Dinsdag 28 Oktober 2008 20:47

image

Inderdaad! SL zuigt ongelofelijk! Als je daar een substantiele hoeveelheid van je tijd rondhangt heb je volgens mij echt geen leven....

vincent1234 op Dinsdag 28 Oktober 2008 21:58

image

SL zuigt ongelofelijk!
Kun je dit uitleggen, zelf zie ik nogal wat potentie in dergelijke omgevingen, maar niet persé SL, zie de bezwaren van rene73931.
Bedoel jij dat SL zuigt of dat het concept van virtuele werelden zuigt? Kun je dat uitleggen?

rene73931 op Woensdag 29 Oktober 2008 00:05

image

Hij bedoelt -denk ik- dat virtuele werelden een erg grote aantrekkingskracht hebben en makkelijk tot verslaving kunnen leiden. Denk aan world of warcraft,
google maar eens op "wow ruins lives" of iets dergelijks.

Bij secondlife hetzelfde, sommige mensen gaan wel heel ver in zijn makkelijk 12 uur op meer per dag online, en sommigen houden dat zelfs jarenlang vol. Of het echt wezenlijk anders is dan voor de TV hangen of een andere hobby fanatiek uitoefenen is nog maar de vraag, ik denk dat vanuit de gebruiker er een zekere vraag is naar 'levensinvulling' en dat sommige diensten dit kunnen bieden. Zomaar een die-hard gamer of secondlifer 'looser' noemen gaat mij wat ver, anderzijds is het wel zaak er verstandig mee om te gaan. Met mate dus.

Ook heeft de aanbieder baat bij dergelijke gebruikers, zij vullen de virtuele wereld en bieden een zekere sociale stabiliteit, en er wordt wel gesuggereerd dat Blizzard (de uitgever van WoW) er alles aan doet om het spel (extra) verslavend te maken. Of dat werkt op lange termijn is een tweede, ook bij dat spel lijkt het plafond bereikt simpelweg omdat het al te lang is uitgemolken, en 'early adaptors' hun inspanningen zien devalueren in waarde, anderzijds is het zonder twijfel het meest populaire spel onder tieners, dertigers en 60plussers..., Kaiser Söze zou nog heel wat bejaarden betichten van het niet hebben van een leven.

nogffenikplof op Dinsdag 28 Oktober 2008 23:55

image

Second Live is toch zoiets als een 'tweede leven'..?

Zover ik heb begrepen is SL een virtuele economie waar gebruik word gemaakt van de Linden-Dollar.
Dit houd dus in dat je er in SL meerdere virtuele relaties op na kan houden en je daarvoor meerdere virtuele appartementen voor worden onderhouden waarmee men die relaties in stand kan houden.
Die virtuele appartementen zijn derhalve aangeschaft met Linden-Dollars.

Volgens US wetgeving kan men scheiden van een partner indien er kan worden aangetoond dat er gemeenschappelijke (financiële) middelen zijn aangewend om een buitenechtelijke relatie in stand te kunnen houden. Linden-Dollars kennen een wisselkoers naar de US-Dollar..

Een veroordeling voor virtuele bigamie en/of echtbreuk (of erger) is niet langer onmogelijk/ondenkbaar...

"Whe will meet again in (my) Second Live" (ben ik nu terrorisme verdachte of lijk ik suïcidaal..)

Toch blijft het een leuke bezigheid, ook voor mij..

Plof...

(ben ik even blij dat ik van een aluminium slaapzak gebruik maak, alleen die roestvrij-stalen baseball pet doet mij de nek om)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws