'Windows 7 haalt meer uit ssd'

windows 7

Gepubliceerd: Woensdag 5 november 2008

Microsoft heeft het nog te lanceren besturingssysteem Windows 7 beter geoptimaliseerd voor solid state drives (ssd) dan voorganger Windows Vista.

Toon volledig artikel

tinfoil op Woensdag 5 November 2008 15:29

image zomerhack badge 1

't zou Microsoft netjes staan om zoiets als hotfix/patch/SP in Vista te integreren. Dit OS is nog geen jaar oud, daar mag je meer van verwachten.

h.aling op Woensdag 5 November 2008 15:45

image

Nee hoor, gewoon weer $$$ lappen voor de volgende versie! Da's ten slotte het business model van MS ;)

Overigens is het toch niet meer dan een ander FS in je kernel compileren? Er zijn tal van SSD geoptimaliseerde file systems beschikbaar zoals JFFS2 of YAFFS e.d.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_systems#Flash_memory_.2F_solid_state_media_file_systems

Rinze op Woensdag 5 November 2008 21:26

image

Omdat Microsoft de windowskernel beter heeft ontworpen dan veel andere OSen, vereist een nieuw filesystem niet eens een kernel upgrade, er is alleen maar een IFS driver nodig.

Anonymous Coward op Woensdag 5 November 2008 21:40

image

Loadable Kernel Modules heeft elk OS. Installable File Systems aan je kernel knopen kan daardoor in eigenlijk elk zichzelf respecterend OS.

Dus beter ontworpen dan andere OSen is een overdrijving. Net zo goed, ligt denk ik dichter bij de waarheid.

De support in de kernel compileren geeft alleen wat performance winst. Maar als je hardcore genoeg bent om zelf je kernel te willen compileren, kan je dat belangrijk vinden natuurlijk. ;)

decimeterpaaltje op Woensdag 5 November 2008 23:43

image

Peter, zegt klassieke Shiatsu je iets?

Anonymous Coward op Donderdag 6 November 2008 10:37

image

Een rondje snel Wiki-en leert mij dat het een massage methode is. Massage is iets wat ik alleen in tijden van grote stress nodig heb. Vorig jaar september heb ik dat voor het laatst gehad en daarvoor ergens rond 2003 (geloof ik). in beide gevallen zeer (on)professioneel uitgevoerd door mijn lief.

Als je verwacht dat ik naar Ierland kom om je te masseren dan heb ik denk ik een teleurstelling voor je. ;)

Welk hoger doel zit er achter je vraag?

decimeterpaaltje op Donderdag 6 November 2008 14:17

image

Ik was op LinkedIn aan het kijken vroeg me af of jij die Peter was ;-) hahaha

Maaruh nee, ik was geen massage aan het slijten. Grapjas...

Lampredi op Donderdag 6 November 2008 09:35

image

Ja, allicht: Microsoft is de enige die windows kernels ontwikkelt.

Jeroenh op Vrijdag 7 November 2008 00:06

image

Microsoft Windows kernels, ja.

Windows kernels. Zijn vast clones van. De OpenVMS kernel bijvoorbeeld ;-)

Anonymous Coward op Donderdag 6 November 2008 11:15

image

Dit OS is nog geen jaar oud

Ehm... even rekenen hoor. November 2008 - November 2006 =... 2 jaar?

Ben het overigens wel met je eens dat ondersteuning hiervoor best in SP2 zou mogen zitten (evenals native support voor Bluray, maar da's weer een ander ding). Als ik andere reacties op jouw stukje lees, vraag ik me echter af:
Als dit met een IFS driver opgelost kan worden, kan Scandisk daar dan niet ook voor zorgen?

Duh op Woensdag 5 November 2008 15:46

image

Wacht even: ander OS-en ondersteunen SSD gewoon goed, al dan niet via updates, en MS "laat doorschemeren" dit pas komt in de voorlopig nog niet beschikbare volgende versie van Windows, en dus is dit een reden om een positief verhaal over Windows te publiceren?

Wat dacht u van een artikel in de trant van: "Oplossing SSD-problemen Windows laat nog langer op zich wachten.", in plaats van een premature advertorial voor een feature die er nog niet is in een produkt dat nog niet gelanceerd is ?

Anonymous Coward op Woensdag 5 November 2008 16:08

image

Ja, het blijft Microsoft, sommige bugs noemen we features.
Het blijft toch wel vreemd dat een bedrijf als MS, met zijn/haar grootste markt aandeel, zo relatief "slecht" presteert met de OS omgeving. Na al hun ervaring moeten ze bij Vista opgeven dat het aan "drivers van derden" schort, terwijl de OS-OSen juist beter worden zelfs zónder ondersteuning met drivers van derden en vaak zelfs nóg beter met hulp van drivers van derden.
Dat functies die er al lang in horen er niet zijn en ongein die je niet wilt er wel in zit. MS zal eens goed moeten kijken naar hun core bussines voordat ze weer aan salon tafels denken.

HolPen op Woensdag 5 November 2008 16:09

image

Het artikel is inderdaad weinig kritisch. Nu is dat natuurlijk ook niet de opzet van WW. Het wordt ter kennisgeving aangeboden, meer niet. Toch ben ik het met je eens dat veel artikelen betreffende MS meer lijken op door MS uitgebrachte propagandapersberichten dan op zelf gefabriekte, objectieve berichtgeving.
Maar goed, dat wordt gelukkig weer goed gemaakt door deze discussies!

O, trouwens, wat is
flashgeseerd ???

Korben op Woensdag 5 November 2008 16:27

image

O, trouwens, wat is
"flashgeseerd"
???


Waarschijnlijk wordt flash-gebaseerd bedoeld. Overigens is mij ook niet duidelijk wat solid state drivers zijn. Voor een standaard nieuwssite is dat al een twijfelachtige typfout, maar voor een specialistische IT-nieuwssite? Kom op zeg, het verschil tussen een drive en een driver moet hier toch duidelijk zijn. Erg amateuristisch.

Rowdy op Woensdag 5 November 2008 22:43

image

Op zich heb je gelijk, maar aan de andere kant: SSD drives zijn nu nog steeds niet bepaald goed betaalbaar. Alleen de kleinere varianten die je in Netbooks vindt, zijn betaalbaar. Daarnaast gaan SSD's sowieso korter mee dan harde schijven, vooralsnog. Alleen de hele dure SSD's gaan misschien net zolang mee als een HD. Ook heeft een SSD eigenlijk alleen voordeel in een notebook, omdat de lees- maar vooral schrijfsnelheden van SSD's ook nog later liggen dan van HD's. Voordeel is notebook is in dit geval dat SSD's schokbestendig zijn.
Maargoed, het is nu eind 2008 dat dit allemaal speelt.
Vista kwam eind 2006 op de markt (ja, januari 2007 in de winkel voor consumenten). Had Microsoft dan al tijdens de ontwikkeling van Vista veel tijd en geld moeten steken in het verbeteren van SSD ondersteuning, terwijl toen nog volslagen onduidelijk was welke kant SSD op zou gaan? En voor bedrijven was en is er nog altijd Windows Embedded, wat bijna geen schijfactiviteit heeft. Dus voor commerciele toepassingen (bijv. set-top boxes) is SSD met Windows al wel goed inzetbaar. Dus heel gek vind ik dit niet van MS en het is mooi dat ze er met Windows 7 wel aandacht aan besteden.
Windows 7 staat gepland voor eind 2009, begin 2010. Ik denk dat ze dat zeker gaan halen en tegen die tijd zijn SSD tenminste ook goed betaalbaar (ook de grotere) en zijn de problemen met levensduur misschien wel helemaal opgelost.

Lennart op Woensdag 5 November 2008 16:30

image zomerhack badge 3

Een bericht onder het mom van: "Binnenkort krijgen we eindelijk kabeltelevisie, maar riolering zit nog niet in de planning".

edjez op Woensdag 5 November 2008 23:25

image

Herman Finkers?

h4f op Woensdag 5 November 2008 17:11

image

Wat mij heel erg opvalt dat journalisten niet meer weten waar ze over schrijven.

Er zijn twee zaken die men moet weten:

1) Windows doet een overkill aan DISK I/O
2) SSD heeft maar een beperkt R/W I/O gedurende haar leven.

1) Windows heeft een XP versie voor embedded oplossingen, die amper DISK I/O gebruikt en derhalve geschikt is voor FLASH geheugen.

2) SSD makers hebben algoritmes verzonnen die efficiënter de I/O verspreid over het gebied zodat alles evenredig "slijt".

Windows heeft met haar filesysteem mailing aan en daardoor gaan SSD schijven snel kaduuk onder Windows.

Moraal van het verhaal er zijn structurele zaken fout met Windows als ook met SSD (flash) die men onder "market-improved-bad-stufff" aan de wereld word verkocht.

EuroMaverick op Woensdag 5 November 2008 22:13

image

Wat mij heel erg opvalt dat journalisten niet meer weten waar ze over schrijven
Misschien komt dat omdat jouw opmerking niet ter zake doet. SSD is een relatief jonge technologie waarvan het levensduur-probleem volop wordt aangepakt. Tegen de tijd dat Windows 7 ooit op de markt komt, bestaat dat probleem al lang niet meer...

Mav.

tinfoil op Donderdag 6 November 2008 11:15

image zomerhack badge 1

uhmmm USB support werd ook toegevoegd aan een al meer dan 5 jaar bestaande Windows 98 (en volgens mij zelfs win95 met wat haken en ogen), is het dan teveel gevraagd om dit in 'n relatief jong OS toe te voegen?

Goeroeboeroe op Woensdag 5 November 2008 20:23

image

Als elke aankondiging van Microsoft over wat ze van plan zijn aandacht gaat krijgen, dan ga ik nog heel veel te lezen krijgen. Vermoedelijk komt Windows 7 ook weer jaren later dan gepland, dus dat levert nog jaren leesstof. En zou 't niet handig zijn even te wachten om te kijken of Microsoft dit niet weet te verknallen?
Zo kan ik 't ook. Canonical heeft aangekondigd om in 2021 invoeren van data rechtstreeks uit gedachten mogelijk te maken. Op vrijwillige basis uiteraard. Of 't ze gaat lukken is nog onbekend.

Vee op Donderdag 6 November 2008 16:33

image

kind of like this you mean? :)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws