'Kabelaars krijgen hoofdpijn van landelijk glasnetwerk'

Glasvezel

Gepubliceerd: Vrijdag 28 november 2008

Het glasvezelnetwerk dat KPN en Reggefiber gaan uitrollen vormt een serieuze bedreiging van de huidige corebusiness van de kabel: analoge en digitale tv en HD content.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Vrijdag 28 November 2008 08:18

image

Ik krijg koppijn van het monopolie van de kabelaars op doorgifte van het BBC signaal

CyberData op Vrijdag 28 November 2008 08:30

image

Bij jou is het BBC bij mij RTL 4 en RTL 5, RTL (duitsland), SAT1, MTV en TV5. Ze zeggen dat het aan de kabel ligt. Die zijn allemaal vervangen en dat was dus niet zo. Ze zorgen gewoon dat je slecht analoog signaal hebt zodat je overstapt op de digitale tuner die je voor elke tv moet kopen. Dus kassa !!! want elke tweede en meer kaart kost extra per maand. Weer een extra kastje erbij en weer meer stroomverbruik.

Tot voor kort was het alleen RTL 4 en RTL5 die slecht waren, toen kregen we een wijkstoring (volgens ziggo) en nu zijn er 6 zenders beroerd.

watergeus op Vrijdag 28 November 2008 08:49

image

Dat bedoelt hAl niet. hAl bedoelt dat alleen de kabelaars BBC mogen doorgeven, de rest niet.
Ik deel hAl zijn koppijn.

kwark op Vrijdag 28 November 2008 09:28

image

Astra 2 op 28.2E of de freeview variant op 28.5E: gratis en voor niets alle BBCs, ITVs en Channel4 varianten.

ardje op Vrijdag 28 November 2008 10:41

image

Inderdaad, de kabel monopolie zorgt ervoor dat sateliet de enige bijna vrije en juiste keus is.
(Ik mag nog steeds geen abonnement nemen op premiere bijvoorbeeld)

Millie op Vrijdag 28 November 2008 11:55

image

Voor de BBC heb je toch een kaart nodig van de BBC, die je alleen aan kunt vragen als je een adres in Engeland hebt en daar kijk- en luistergeld betaalt? En als je dat voor elkaar krijgt, is het toch een beetje niet legaal. Ik heb het vorig jaar namelijk uitgezocht. Overigens zijn voor satelliet de opstartkosten best hoog, zeker als je een tuner met harde schijf wilt (zeker 500-600 euro).
Ik ben daarom wel heel blij met mijn royale pakket van UPC.
Mijn analoge signaal is best goed, vroeger was het slechter; ik denk dat ze het probleem hier opgelost hebben. Een vriendin van me heeft hele slechte analoge ontvangst en daardoor ook een slechte digitale ontvangst (het kon zelfs niet geïnstalleerd worden). Die heeft dus het kastje teruggestuurd naar UPC. Zij zou denk ik wel gebaat zijn bij die glasvezel, zeker als UPC die kan huren.

kwark op Vrijdag 28 November 2008 13:00

image

Voor de BBC heb je toch een kaart nodig van de BBC, die je alleen aan kunt vragen als je een adres in Engeland hebt en daar kijk- en luistergeld betaalt?

Nee.


En als je dat voor elkaar krijgt, is het toch een beetje niet legaal. Ik heb het vorig jaar namelijk uitgezocht.


Nee, volgens mij ben je in de war met Sky. Ik kijk pas sinds dit jaar naar astra2 en daar zijn de BBCs free to air. Geen idee of dat vorig jaar ook zo was, meer info op:
http://www.freesat.co.uk/

Overigens zijn voor satelliet de opstartkosten best hoog, zeker als je een tuner met harde schijf wilt (zeker 500-600 euro).

Dat valt wel mee, voor 165 EUR zie ik al een tuner met hardeschijf. 115 EUR voor 1 schotel met 4 lnbs voor hotbird, eurobird, astra 1, 2 en 3.

Ik ben daarom wel heel blij met mijn royale pakket van UPC.

Bij UPC kan je de apparatuur alleen huren, bij Ziggo kan (moet?) je je eigen apparatuur gebruiken en volgens mij ben je voor een zinnig dvb-c tuner al net zo veel kwijt als satelliet.

Rush op Vrijdag 28 November 2008 09:42

image

Dan heb je nog mazzel dat je meerdere tuners kan kopen, want voor zover ik weet kan dat niet bij UPC (Haarlem) :(

musicfreak op Zaterdag 29 November 2008 21:48

image

Bij UPC kan je sowieso alleen boxen huren, zie www.upc.nl/tele...tv/extra_boxen/.

Anonymous Coward op Zaterdag 29 November 2008 17:35

image


Waar jij het over hebt hoeft helemaal niet zo te zijn.
Analoog signaal is hier goed.

Je vergeet allerlei externe factoren zoals electrische aparaten, buren met een sataliet schotel, verkeerde type splitter/kabels.
Ook digitenne kan signaal verstoren (atmosferische storing valt dit onder).

Dus beter gaan uitzoeken ... en bij je buurt controleren of dit ook het geval is.
Er staan immers wijkkastjes die ook wel eens problemen kunnen hebben.

Gregorius op Vrijdag 28 November 2008 11:02

image

monopolie van de kabelaars op doorgifte van het BBC signaal
Ga klagen bij de BBC, die heeft besloten geen zaken te doen met KPN (of althans vragen ze zoveel geld voor doorgifte dat het voor KPN niet rendabel is).

eerde op Vrijdag 28 November 2008 12:48

image

Ik heb gewoon BBC Prime via Digitenne, ik neem aan gezien de progs dat dat hetzelfde is als BBC 1 ?

musicfreak op Zaterdag 29 November 2008 21:47

image

Nee, dat is het niet, zie nl.wikipedia.or.../wiki/BBC_Prime.

CyberData op Vrijdag 28 November 2008 08:25

image

Wat zeuren die kabelaars nu toch? Jarenlang iedereen van de kabel gehouden waar mogelijk. Concurrenten gaan dan andere oplossingen zoeken. Waarom vervangen de kabelaars hun netwerk niet? In plaats van een steeds beroerder analoog signaal leveren door al die shit op de kabel. De kabelaar levert slechte kwaliteit en een beroerde helpdesk en een te lage snelheid voor een te hoge prijs. Ze hebben jarenlang veel geld opgestreken. Hadden ze dat maar in een vernieuwd netwerk moeten steken.

Ze liegen je jarenlang voor dat het toch echt niet sneller kan. jajajaja het blijkt allemaal wel te kunnen tegen geringe investeringskosten. En wij maar betalen.

***** FRUST*******

Moest ik even kwijt na zo'n kul verhaal van de kabelaars en met name ZIGGO.

Sjonnie48 op Vrijdag 28 November 2008 10:13

image

Het netwerk van Ziggo is voor een deel prima, want in de jaren voor de fusie heeft iig Casema er veel geld in gestoken. Daar ligt het niet aan.
En over niet al te lange tijd gaan bij Ziggo de snelheden belangrijk omhoog,met de invoering van DocSys3 zoals dat geloof ik heet.
Het analoge signaal is waardeloos bij Ziggo, daar kan ik over mee praten. Maar de digitale televisie is stukken beter dan die van Upc. Om te beginnen is de decoder van Ziggo al veel beter en geavanceerder dan die van Upc.
Maar ik hoop van harte dat de glasvezelboeren snel mijn woonplaatsje gaan beglasvezelen.
Je krijgt droomsnelheden die je het isdn- en adsl-tijdperk snel en voorgoed doen vergeten.

Gregorius op Vrijdag 28 November 2008 11:12

image

Wat wel belachelijk is, is dat je een smartcard moet kopen om naar de "gratis" digitale zenders op het kabelnet te kunnen kijken. Waarom moeten deze "gratis" digitale zenders gecodeerd worden als je er toch geen extra abonnement voor hoeft af te sluiten?

En dan nog wat, waarom kan ik alleen kiezen uit een beperkt aanbod van ontvangers?
Waarom laten ze hun smartcard niet werken op iedere normale DVB + Irdeto ontvanger die je overal kan kopen?

Stel dat je een nieuwe (analoge) TV gekocht hebt, en hij geeft geen of een slecht beeld op de analoge kabel. Je belt dan naar de helpdesk en die antwoorden dan doodleuk: "Alleen door Casema/Ziggo goedgekeurde televisie's worden ondersteund op ons kabelnet". Dat zou toch niemand pikken?
Waarom pikken we dan wel dat we geen algemeen verkrijgbare DVB-C ontvangers kunnen gebruiken?
Er is zelfs geen CAM die door Casema/Ziggo ondersteund wordt.
Laat ze lekker het heen en weer krijgen...

Anonymous Coward op Vrijdag 28 November 2008 16:49

image

Geen idee waar je dit vandaan haalt. Ik heb hier zelf een TwinHan Mantis 2033 PCI insteekkaart + AlphaCrypt CAM in een PC, en dat werkt uitstekend met Ziggo's digitale pakket en Mediaportal-software.

Gregorius op Zaterdag 29 November 2008 09:31

image

AlphaCrypt CAM

De AlphaCrypt CAM wordt niet ondersteund door Ziggo. Als ze iets wijzigen aan de codering werkt het niet meer en heb je weinig meer aan je CAM van 139,=. Ik citeer nu even de leverancier van de CAM:

"Officiele AlphaCrypt common interface insteekmodule, toekomstige updates via de satelliet mogelijk.
Let op, bij gebruik voor digitale kabel TV geen officiele ondersteuning vanuit de providers,
blijvende toekomstige werking is derhalve niet gegarandeerd."

Google eens op: alphacrypt site:ziggo-gebruikers.nl

De reden dat Ziggo deze CAM niet wil ondersteunen, is dat ze dan geen controle meer hebben over het wel of niet opnemen van films/programma's. Er gaan geruchten dat Ziggo misschien de nieuwe CI+ standaard voor CAM's gaan ondersteunen. Dan hebben ze wel controle over wat jij kunt opnemen. Maar dan moet je wel even een nieuwe ontvanger en een nieuwe CAM kopen.

Gaat Ziggo CI ondersteunen?

Het principe van CI+ is te vergelijken met de HDCP-beveiliging zoals die nu op HDMI-verbindingen wordt gebruikt. Bij HDCP zal een decoder voor beveiligde zenders alleen een signaal op de uitgang zetten als decoder en scherm elkaar herkennen en vertrouwen. Als dat zo is wordt er een versleutelde verbinding opgezet. Aftappen van de verbinding heeft geen zin, alleen het scherm dat aan de decoder gekoppeld is kan de data decoderen.

Ook bij CI+ moeten CAM en Decoder (Host) elkaar vertrouwen om zenders door te geven die extra beschermd moeten worden. Voor 'gewone' zenders zal een CI+ CAM werken als een gewone CAM. Een CI+ cam in een gewone CI-decoder zou moeten werken als een gebruikelijke CAM, maar dan alleen voor kanalen waarvan de provider heeft aangegeven dat er geen extra beveiliging nodig is.

Voor beveiligde content wordt met certificaten een beveiligde verbinding opgezet tussen CAM en Host. Alleen vertrouwde apparaten zullen samenwerken. Ook kan er een koppeling worden afgedwongen tussen smartcard, CAM en decoder.

Verder kunnen er beperkingen worden opgelegd aan wat er met de content gedaan mag worden. Zo kan bepaald worden dat HD content alleen in lagere resolutie op een analoge uitgang doorgegeven mag worden. Of kan er ingesteld worden of er wel, één of geen kopieën gemaakt mogen worden.

marijn@move-on.biz op Maandag 1 December 2008 15:56

image

Ik hoop dat de invloed van Casema binnen Ziggo niet overheersend is in deze. Zij hebben namelijk al eerder uitgesproken dat ze meer controle nastreven.
Deze opmerking maar dan alleen voor kanalen waarvan de provider heeft aangegeven dat er geen extra beveiliging nodig is. schiet me wel in het verkeerde keelgat.
Dit is weer het welbekende Nederlandse witte-voetjes gedrag. Roomser dan de Paus zal alleen Ziggo dan wel zorgen dat ze de prodiver op handen en voeten bedienen, terwijl de rest van de kabel & satalite bedrijven lak aan dit soort wensen lijkt te hebben.

CyberData op Zaterdag 29 November 2008 09:44

image

Omdat je voor elke tweede kaart en meer op hetzelfde adres moet betalen. Als het vrij was konden ze niet zien dat je een extra kaart hebt en dus vangen ze geen extra geld.

Bij analoog kun je zoveel tv's aansluiten als je maar wilt. Bij digitaal lukt dat niet meer en willen ze geld zien.

Dendarm op Zaterdag 29 November 2008 11:30

image

Ik heb anders al drie verschillende "kastjes" van Ziggo gezien, en erg geweldig vind ik het allemaal niet.
Heb zelfs moeite om het verschil tussen digitaal en analoog (Anna liegt nog steeds) te zien. En die kastjes worden behoorlijk heet , en ze willen bij ziggo liever niet dat je ze uitzet.Zit nog steeds te wachten op een echte doorbraak op dit gebied.
Zoiets als kabel in je tv en alle zenders netjes op je eigen volgorde kunnen zetten en alleen di waar je echt naar kijkt, en dat alles dan in een fatsoenlijke resolutie. Of te wel HD uit de muur.

CyberData op Zaterdag 29 November 2008 15:52

image

Heb zelfs moeite om het verschil tussen digitaal en analoog (Anna liegt nog steeds) te zien.

Wellicht kan Pearl of Hans je dan helpen.Je moet toch wel steke blind zijn als je geen verschil ziet.

:-) Sorry kon het even niet laten.

Bij mij is het verschil namelijk heel goed te zien.

Anonymous Coward op Vrijdag 26 December 2008 14:03

image

Het verschil is wel te zien, het is alleen de vraag of het de investeringen rechtvaardigt.
Het is maar tv namelijk wat je aan het kijken bent en zolang digitale tv bij de kabelboeren (vooral UPC) duurder is, is het niet interessant wat mij betreft.

frho op Vrijdag 28 November 2008 08:35

image

Naast de concurrentie op de TV programma's denk ik dat deze ook wel eens plaats zou kunnen vinden op de service..

webabun op Vrijdag 28 November 2008 09:00

image

Wat mij betreft niet "Naast" maar "in plaats van".

De toekomst van het huidige TV signaal en aanbod(=aantal kanalen) lijkt mij nou niet direct de beste uitgangspositie voor een heftige concurrentie strijd.

Het aantal kijk uren/minuten staat al jaren onder druk, al wordt het links en rechts door mega-events (olypmische spelen)nog verhuld. De grootste groei van de bewegendbeeld consumptie wordt gevormd door youtube achtige kanalen. En afaik is dat in geen enkel opzicht een dienst die het over glas beter doet dan over coax, of omgekeerd.

Dus concurreren zal je op andere zaken moeten doen, naast prijs wordt dat vooral kwaliteit.
Service is daar een belangrijk onderdeel van.

picta op Vrijdag 28 November 2008 09:24

image

Je kunt de BBC tegenwoordig toch gewoon van de sateliet plukken ?

edjez op Vrijdag 28 November 2008 09:30

image

Ik heb niet zo'n lange coax-kabel....

Revit Tekenaar op Vrijdag 28 November 2008 09:37

image

lol

hallieballie op Vrijdag 28 November 2008 10:25

image

picta, je wordt nu gemind, zal waarschijnlijk off-topic zijn.

Ben het wel met je eens, het kan zijn dat moeders de vrouw niet wil hebben dat ze ergens me geassocieerd worden.

Beter beeld, coax kabel kun je maken zolang je wilt (ligt eraan waar je de schotel plaatst).

Je hebt meer vrijheid qua zenderkeuze.

ardje op Vrijdag 28 November 2008 10:45

image

Ben het wel met je eens, het kan zijn dat moeders de vrouw niet wil hebben dat ze ergens me geassocieerd worden.
Hier in een rijke maar door upc geterroriseerde buurt staan er ook veel schotels bij voornamelijk "blanken".
Het is jammer dat de schotel zo'n slechte stigma heeft, anders hadden de kabelaars al veel eerder wat gedaan aan hun klant"vriendelijkheid" gedaan.

Anonymous Coward op Vrijdag 28 November 2008 10:38

image

Niet als je een groot gebouw ten zuiden van je huis hebt staan

Chel op Vrijdag 28 November 2008 09:37

image

Wat monopolisten als Ziggo en UPC er van vinden, voor de consument is juist belangrijk dat er geen nieuwe monopolies ontstaan, zoals Tele2 uitlegt:
We staan positief tegenover de mogelijke investeringen van KPN in fiber to the home, maar het is wel van evident belang dat alle marktpartijen toegang krijgen tot the last mile via glas. De Opta moet de groothandelsprijzen bepalen die KPN en Reggefiber ons in rekening gaan brengen."

Zwooop op Vrijdag 28 November 2008 09:37

image

(Offtopic: go fix die &8215; eens!)
Ontopic: ik kan uit diverse oogpunten de positie van Ziggo bevestigen. Mensen willen graag minder betalen, dus bij snelheidsverhogingen wordt het abonnement gedowngrade.
Toegang tot de glasvezel voor derden voor 14,50 tot 17,50.. dat geeft wel meteen aan wat je vervolgens als consument moet gaan betalen. Duidelijk meer dan wat je nu betaalt voor een basispakket via coax...
Nederlanders zijn op de centen, en er is maar een beperkte groep die superdeluxe kwaliteit wil. Al die mooie HDTV aanbiedingen bij de mediamarkt ten spijt, kijkt het grootste deel van Nederland nog gewoon via een redelijk beperkte televisie naar een analoog signaal.

Columnist op Vrijdag 28 November 2008 09:46

image

UPC voerde tevergeefs hevige strijd om de aanleg van het Amsterdamse glasnet tegen te houden. Ziggo is niet van plan zich heftig te verzetten, maar voert de strijd - net als UPC nu - in de markt: "Volgende zomer bieden we 80 Mb/s internet aan en dat is ruimschoots voldoende om aan de vraag van klanten te voldoen."
De reactie van een monopolist, pogen de concurrentie van de markt te houden of het nieuwe aanbod op voorhand bagataliseren. Voor alsnog heeft UPC mijn abonnement nog maar eens met 2,50 p.m. verhoogd met kul argumenten.

Die klanten, meent Ziggo, zitten veelal niet op hogere snelheden te wachten: "Als we de snelheden opvoeren zie je dat veel abonnees kiezen voor behoud van hun snelheid tegen lagere prijzen."
Dat is juist, ik hoef geen hogere (theoretische) Internet snelheid. WE ZITTEN TE WACHTEN OP EEN SERIEUZE KABELTELEVISIE CONCURRENT, een waar ik geen satellietschotel voor moet nemen.

ronmol op Vrijdag 28 November 2008 09:48

image

Let wel op als je de tarieven vergelijkt op www.glasvezel-info.nl zie je dat de Kabelaars nog niet al te bang hoeven te zijn.
een all in pakket met slechts 60 mbit down en 6 up kost maar leifst 110 euro per maand via glas van Glashart
( incl tv en telefonie)

ik denk zelf dat ruim 90% van Nederland geen bedragen van deze categorie gaan betalen voor glasvezel om te kunnen intermeppen.
Zeker niet omdat diverse diensten nog kampen met storingen en problemen. En dat sommige diensten niet of nauwelijsk uitgeleverd worden o.a. digi tv.


Kijk voor de tarieven op www.glasvezel-info.nl

Jhojo op Vrijdag 28 November 2008 13:00

image

Ik krijg in maart een abonnement via Glashart ConceptsICT daar kost een 50MBps maar 65euro en de 35mbps 53 euro, maar ik ben alleen voor het Internet gegaan. Ik krijg voor 38 euro 35Mbs dat zijn tenminste goede prijzen voor snelheden. En ja er zijn veel mensen die maar een beetje Internetten en liever minder betalen dan meer snelheid, maar veel mensen zoals ik werken van uit huis en hebben graag een goede upload voor een schappelijke prijs. En dat is wat ik terug zie bij Glas. De projecten van Glashart gaan op basis van het aantal inschrijvingen in een dorp/stad, dus er schijnt veel animo voor te zijn anders word het niet in het dorp/stad aangesloten.

Jeroenh op Zaterdag 29 November 2008 13:26

image

Je lult uit je nek. Op de pagina met de tarieven worden geen tarieven hoger dan 69 EUR genoemt.

kwark op Zaterdag 29 November 2008 19:13

image

Dat zijn de $onsnet prijzen, de glashart prijzen beginnen bij 65EUR/maand voor triple play.
bv:
http://www.glas-hart.nl/elburg/documenten/image/KPN_Glasvezelpakketten_groot.jpg

RobSanders op Vrijdag 28 November 2008 10:10

image

Wat ik niet begrijp is waarom de OPTA nog steeds partijen toelaat die een bundeling van infrastructuur en diensten doen. In mijn ogen zou het goed zijn als er een kabel/fiber beheerder is, die andere partijen toegang geeft om diensten te leveren op die infrastructuur. En waardoor het mogelijk is om diensten van verschillende leveranciers met elkaar te bundelen. Dan kan je voor jezelf de juiste mix van content en gewenste diensten afnemen, met concurrentie op meerdere aspecten (prijs, hoeveelheid/mix van TV/Radio kanalen, etc.).

Met de huidige constructie durf ik te voorspellen dat we binnen niet al te lange tijd berichten zullen zien dat KPN/Reggefiber onvoldoende toegang verleent en te hoge tarieven vraagt.

Anonymous Coward op Vrijdag 28 November 2008 10:30

image

Het business model van Reggefiber is precies dat wat jij wil. OPTA wil nu een maximumtarief stellen aan de kostprijs van een glasvezelpaar voor de verschillende dienstenleveranciers, zodat die met dezelfde voorwaarden als KPN krijgen tot de glasvezel.

Lees de OPTA stukken, ze staan online.

Puist ☺ op Vrijdag 28 November 2008 10:38

image

De kabelboeren zijn een beetje als de muziekindustrie. Ze protesteren liever dan dat ze zelf met concurrerende ideeen komen.
Alleen al om het monopolie van de kabelaars om te werpen, hoop ik dat kpn z'n gang mag gaan.

Fly op Vrijdag 28 November 2008 10:56

image

Wat moet je met al die hoge download snelheden. laten ze liever de upload eens fors verhogen.
Het blijft nog steeds uit balans. En dan hoef je echt niet 24/7 te up/downloaden.

En glasvezel, theoretish zou het voor bijna de zelfde prijs kunnen.
Maar KPN zou kpn niet zijn als ze aardig meer vragen.

Digitale TV, ik heb het. het zat bij de bundel. maar gebruik het heel zelfden.
Gewoon om de simpele rede dat digitale tv zeer onhandig is, je hebt voor elk
apparaat een kastje nodig. en 2 apprataen instellen om 1 programma op te kunnen
nemen. Gekkenwerk en je kan wachten op fouten.

Kabel internet, het werkt aardig goed van ziggo. lleen het rebooten van
modem regelmaatig is zeer irritant. en ERGENS werkt er iets niet lekekr soepel.
Maar dat kan overal in het netwerk zitten tussen server & client.

Jeroenh op Zaterdag 29 November 2008 13:29

image

De uploadsnelheid kan bij kabel soms prima verhoogt worden. De nieuwere Docsis standaarden staan dit in ieder geval wel toe. Maar veel minder in vergelijking met glasvezel want bij glas is het geen enkel probleem een symmetrisch lijntje aan te leggen. Dan neem je dus bijvoorbeeld 50 mbit up/down af, of 100 mbit up/down. Bij ADSL(2) gaat dit niet op, en KPN investeert inmiddels in VDSL (wel symmetrisch) maar dit heeft een minder groot bereik dan ADSL of ADSL2.

xxl op Vrijdag 28 November 2008 11:08

image

Persoonlijk krijg ik zeer veel hoofdpijn van Ziggo. Administratief is het daar een verschrikkelijke wanorde. Je kan daar opzeggen met een maand opzegtermijn, toch?
Nu 6 maanden verder, en ruim € 65,= armer aan telefoonkosten en aangetekende poststukken,
willen ze me nog abonnementskosten in rekening brengen!!! Dat lijkt gewoon op klantje pesten maar is dat niet. Ziggo kan je als gesprekspartner over het onderwerp kabel in Nederland echt niet serieus nemen. Laat die organisatie eerst maar de eigen problemen oplossen...

CyberData op Zaterdag 29 November 2008 09:47

image

Jij dacht dat alleen bij ziggo is. Probeer Alice eens op te zeggen. Heeft mij nu al 117 euro gekost.

daxy op Vrijdag 28 November 2008 11:31

image

Fiber to the Home is overrated. Ook op koper kunnen nu snelheden to 10 Gigabit/s gehaald worden. In theorie kunnen Ziggo en UPC dus tot 10GE/s halen, evenveel als fiber op dit moment. 40 of 100 Gbit/s aan huis is echt overdreven de komende tig jaar. Grote kans dat koper dan zo ver ontwikkeld is dat ze dat zelf ook kunnen halen.

Nadeel van koper is dat de te halen afstand korter is. Voor de kabelaars is dit echter geen probleem. Zij hebben namelijk korte koper kabels liggen vanaf de huizen tot aan de wijk kast. Als zij vanaf de wijk kast fiber hebben liggen naar hun core-netwerk, dan kan de fiber op 100Gbit/s aangesloten worden en de huizen op 10Gbit/s. Dus, al met al de zelfde snelheden als fiber.

Staar niet blind op "fiber is sneller dus goed", op dit moment kost het zelfs meer dus heeft t geen zin. Andere voordelen heeft fiber ook niet. Het diensten aanbod is nog steeds hetzelfde als voor kabel. Ze zouden bijvoorbeeld HDTV moeten gebruiken als key-selling point. biedt 10 of 15 HDTV kanalen aan, icm een HD PVR en je hebt meer dan kabel nu biedt. Dit gebeurd alleen nog niet...

Just my 2 cts.

Kaiser Söze op Vrijdag 28 November 2008 22:26

image

Fiber to the Home is overrated. Ook op koper kunnen nu snelheden to 10 Gigabit/s gehaald worden.

Niet op een access line. En ook niet in een coax netwerk van dubieuze kwaliteit zoals een groot deel van het Nederlandse. En als er dan al een redelijke snelheid gehaald wordt, dan is dit gesharede capaciteit die jet met iedereen op het fiber headend (500-2000 huishoudens) moet delen.

Fly op Vrijdag 28 November 2008 11:31

image

xxl, hmm. ja ik heb geprobeerd telefoon nummer te verhuizen van kpn naar ziggo.
ik had al een bundel, dus nummer A moet nummer B vervangen.
Dat schijnt alleen omsclachtig te kunnen door je eerst dagen zonder internet te laten zitten etc.
Moeten eerst de bundel afbreken , om het dan vervolgens met ander nummer weer te activeren.

Waarom het zou moelijk moet zijn om nummer A voor B te vervangen. Dat is niet te snappen.

Dagen zonder internet is dodelijk. dus ik hoe goewwn mijn KPN nummer.
zal we l zijn rede hebben. :)

h4f op Vrijdag 28 November 2008 11:45

image

Kabelaars hebben vaak voor weinig een infrastructuur in een stad/regio opgekocht van gemeentes hierna amper geïnvesteerd en lopen nu te klagen.

Vanuit consument en bedrijfsleven gezien is het goed dat er meer concurrentie komt in infrastructuur, hierdoor gaat kwaliteit van dienstverlening om hoog en de prijzen omlaag, iets wat we juist nodig hebben in een periode waarin het economisch slecht gaat.

Tevens dient OPTA en reclame code commissie HARD op te treden tegen partijen die beweren dat ze over huidige infrastructuur FULL-HD kunnen aanbieden, of tegen een partij zoals KPN die claimt dat Digitenne een goede kwaliteit bied, terwijl alleen de stream+encoding van de meest bekeken Nederlandse zenders in redelijke kwaliteit word aangeboden.

Voor alle duidelijkheid FULL HD (8 bits colour) + audio heb je al 4,5 Gbps bandbreedte nodig per kanaal/uitzending die je wilt bekijken.

Ook met docsis versie 2050 ga je dat niet halen over koper.

daxy op Vrijdag 28 November 2008 11:56

image

@h4f:

Er is niemand die claimt Full-HD aan te bieden volgens mij. Full-HD (1080p) uitzendingen zijn er niet en zullen er ook niet komen de komende jaren. Als je ziet hoe lang het geduurd heeft voordat ze HD (720p/1080i) konden opnemen, dan verwacht ik niet dat ze binnen korte tijd (lees 10 jaar) weer een giga investering zullen doen om 1080p aan te kunnen bieden.

Gregorius op Vrijdag 28 November 2008 12:22

image

Kabelaars hebben vaak voor weinig een infrastructuur in een stad/regio opgekocht van gemeentes hierna amper geïnvesteerd en lopen nu te klagen.

Ik heb het ook niet zo op de kabelmaatschappijen maar dit is toch niet waar. Zij hebben vaak voor heel veel geld sterk verouderde kabelnetten gekocht van gemeentes en moesten daarna vaak een hoop geld investeren om het netwerk te moderniseren.

Daarnaast was het een besluit van de betreffende gemeentes om hun kabelnetten te verkopen. En de gemeenteraden zijn door ons gekozen dus we hebben het deels aan ons zelf te danken.

Jeroenh op Zaterdag 29 November 2008 13:31

image

Was het niet concurrentievervalsing wanneer een gemeente een eigen netwerk zou hebben?

Houdoe op Vrijdag 28 November 2008 11:49

image

De kabelaars moeten gewoon opgedoekt worden. Het zijn witte-borden-criminelen van het eerste uur.

Technisch gezien is het al super inefficiënt dat er meerdere kabels (glas, coax etc) je huis in moeten komen alleen voor die nep-concurrentie. Gezien het handjeklap dat zich binnen KabelNL afspeelt is "marktwerking" een enorme wassen neus. Ik zeg: houd het bij 1 groot landelijk glasnetwerk dat tegen kostprijs door de lokale overheden wordt beheerd (tegen kostprijs). Vervolgens kunnen dan de "content" en diensten-aanbieders hun prut erop kwijt tegen betaling.


eerde op Vrijdag 28 November 2008 12:43

image

Eigen schuld dikke bult, ze hebben lang genoeg de kans gehad om KPN toe te laten met diensten via de kabel.
Vooruitgang houd je toch niet tegen...
Daarnaast zijn het oplichters vooral die UPC piepeltjes.

jasper Amsterdam op Vrijdag 28 November 2008 15:01

image

Kabel is het mooiste sinds jezus...

hemmen@yahoo.com op Vrijdag 28 November 2008 17:13

image

ik vindt dat opta de kabel markt helemaal moet open gooien dat bedrijven als kpn of tele2 ook dingen kunen bieden niet aleen kabelboer aleen maar geld kunen schrapen, ik vindt dat ze meer aan hdtv moeten en niet steeds meer geld vragen.groeten dj

PieterB op Vrijdag 28 November 2008 19:39

image

Leuk verhaal, maar wanneer is het landelijk uitgerold?
2012, 2015, 2020???

Jeroenh op Zaterdag 29 November 2008 13:32

image

Het wordt per regio (wijk of stad) uitgerolt indien er genoeg animo (== rendabel) is voor de uitrol. Zie bijvoorbeeld http://www.glasvezel-info.nl voor meer informatie.

Kickass op Vrijdag 28 November 2008 20:05

image

Coax kabelboeren(regiomonopolisten) moeten niet zijken.
Ze hebben het geheel aan hunzelf te danken, ik bedoel coax kan meer datastream aan dan de telefoondraad. Maar omdat de telefoondraad open was, en de coax gesloten heeft ditr jarenlang er toe geleid dat de coax niet optimaal benut werdt, omdat men net ietsie boven de capaciteit van de telefoondraad ging zitten(we weten allemaal dat men jarenlang op decoax een snelheid had net iesie boven adsl2+). En nu plots kan upc wel 120/10 Mbps. Joh dat kunne zeallang alleen hebben ze nooit concurrentie gehad met soortgelijke coax tachniek.
Nu is er uiteindelijk een techniek gekomen die way beyond de coax is, n.l. ftth. En tja daar is weer de open markt en eerlijke concurrentie.
Dus bye bye coax regiomonopolisten, jullie worden door je eigen strategie volledig overbodig/ouderwets.

Ik kan niet wachten op ftth, hjammer dat ik nou net hier in A'dam in een wijk woon met oudere bebouwing(rivierenbuurt). Dat kan nog wel een tijd duren.
Ach ben per 3 dec over naar een adsl2+ isp die niet aan (jaar)contracten doet. Dus kan ik elke maand opzeggen als ftth leverbaar is.

Hulde aan FTTH!
En coaxboeren, jullie hebben door je nog steeds hedendaagse regiomonopolisme je eigen graf gegraven, mooi zo ! Justice for all, ook voor de coaxboeren met uber krachtige polieke lobby connecties, de coax maffia!

NLsandman op Vrijdag 28 November 2008 20:59

image

Ziggo past dus op met investeringen in glasvezel tot aan woningen: "Dat is nu nog een factor drie tot vier duurder vanwege de apparatuur die nodig is op het glas. Nee, ook bij nieuwbouwwoningen leggen we geen glas."

Wel lopen janken over kpn en reggefiber maar zelf geen rooie cent investeren in nieuwbouw wijken.
De kosten zijn ook overdreven, glasvezel gaat al tot de wijkcentrales en het laatste stuk wat koper is kost ook geld omdat er omvomers, filters en versterkers inzitten.

Fly op Vrijdag 28 November 2008 22:31

image

Laat de regering of een 3e party glasvezel aanleggen in hele het land naar elke huis, doek kabel op.
en verhuur dan glasvezel ruimte aan andere partijen zoals KPN, tele2, ziggo, upc etc.

gewoon 2 glasvezels het huis in en geen andere kebels zoals telefonie & kabeltv.
Nog energie bewust ook, door al die energy slurpende versterkers en telefoon
hardware te vervangen voor 1 brok moderne (wel energy zuinig aub) hardware.

kan glasvezel meschien nog goedkoper aangeboden worden ook !

WinstonB op Zaterdag 29 November 2008 15:12

image

Vroeger hadden we dit ook. Casema was ook een staatsbedrijf, namelijk onderdeel van PTT. Maar alles werd geprivatiseerd en nu is er concurrentie en roep jij dat alles weer staatsbedrijf moet worden. Dan zijn we weer terug bij 1985.

Tux2 op Vrijdag 28 November 2008 23:30

image

@Cyberdata: Als je kabelmaatschappij inderdaad een signaal van onvoldoende kwaliteit aanlevert en daar niets aan wil doen, dan kan je dat melden bij het Agentschap Telecom. Er zijn normen waaraan het signaal wat de woning binnenkomt moet voldoen. Let wel, het gaat puur op het signaal wat de kabelmaatschappij op hun aansluitpunt aflevert. Je eigen installatie daarachter(kabels, splitters, etc) zijn de verantwoordelijkheid van de gebouweigenaar/bewoner. Mijn ervaring is namelijk dat vaak de huisinstallatie de boosdoener is.

CyberData op Zaterdag 29 November 2008 10:06

image

Goeie tip.

Ik denk niet dat in mijn geval de huiseigenaar verantwoordelijk is. De aansluiting komt namelijk rechtstreeks van buiten de woonkamer in en van daaruit gaat een speciale kabel van 1.20 mtr naar de tv. Die kabel kon je aanvragen bij een meldpunt die zich bezig hield met de registratie van slecht signaal. Je kreeg een set kabels gratis thuis gestuurd als je problemen had. En die kabels waren de juiste volgens de specificaties die kabelaars voorschreven.

Maar het heeft niets geholpen. Ik weet verdorie het webadres niet meer waar je die kabels kon bestellen.

CyberData op Zaterdag 29 November 2008 10:10

image

heb hem gevonden.

Stichting interferentie

Als je hier een melding maakt dan krijg je een gratis set kabels thuis gestuurd.

WinstonB op Zaterdag 29 November 2008 15:10

image

Gaaf Tele2 wil ook wat zeggen. Terwijl het geen cent investeert in een eigen netwerk en overal op parasiteert. Tele2 is een wereldspeler en heeft geld zat. Veel meer dan Ziggo heeft.

Anonymous Coward op Zaterdag 29 November 2008 17:38

image


Volgensmij heeft Tele2 gewoon eigen wijkasten en maken tevens gebruik van KPN netwerk ...
Logisch toch ze hier invloed op willen hebben?

grandmaster op Zondag 30 November 2008 14:29

image

Tele2 heeft geen eigen wijkkasten in Nederland. Ze huren de ruimte in de wijkkasten van KPN en als ze ergens al hun eigen glasvezel kabeltjes hebben dan sluiten ze die ook aan in de centrales van KPN. Dat ze invloed willen hebben is waarschijnlijk gewoon omdat ze anders niks meer kunnen leveren aan hun klanten omdat ze nooit daadwerkelijk een echt fysiek netwerk in Nederland hebben gebouwd. Tele2 is dus een echte virtuele provider.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Maximaliseer het voordeel van SaaS

    Cloud-applicaties hebben grote invloed op het gebruik van de IT-architectuur en niet ieder project levert de verwachte voordelen op.

    Downloaden
  • Flexibele IT noodzaak voor bankenOnderzoeksrapport over de beperkte flexibiliteit van veel IT-systemen in de bancaire wereld. Lees meer!
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)