Microsoft presenteert open source CMS Oxite

bloggen

Gepubliceerd: Dinsdag 9 december 2008

Microsoft heeft een eerste versie vrijgegeven van open source content management platform (CMS) Oxite. De alfa-versie is meer voor ontwikkelaars dan bloggers.

Toon volledig artikel

johndeklerk op Dinsdag 9 December 2008 14:06

image

In de tekst op de Oxite website wordt gesproken over een Blog. Echter, dit lijkt op een voorbeeld dat de Oxite mensen willen geven. Een CMS is veel breder dan een Blog. En een MVC omgeving kan ook veel meer. Derhalve is het beperkt als de schrijver dit vergelijkt met Wordpress of Moveable Type. Beter is het om dit CMS te vergelijken met de CMS systemen die in de Open Source wereld belangrijk zijn: Joomla, Drupal, MODX. Aangezien Oxite een MVC omgeving claimt te zijn, is het ook belangrijk hier het Zend Framework tegenaan te houden, dat de laatste tijd meer en meer als de standaard gezien wordt op MVC gebied in de Open Source wereld. (En vergeet Struts aub, want dat is Java en draait niet bij shared hosting partijen)

Bolleke op Dinsdag 9 December 2008 14:40

image zomerhack badge 3

Zend Framework
AFAIK is dat PHP-specifiek, en er zijn ook meer dan genoeg ontwikkelaar (waaronder ondergetekende) die het daar helemaal niet zo op hebben.

MVC kun je in bijna elke moderne taal netjes doen, het is niet iets bijzonders ofzo.

Bolleke op Dinsdag 9 December 2008 14:41

image zomerhack badge 3

die het daar helemaal niet zo op hebben.
Ter verduidelijking en voor ik ongewild een flamewar start: "het" == Zend framework, niet PHP ;)

johndeklerk op Dinsdag 9 December 2008 15:00

image

Ja Bolleke, je hebt gelijk. MVC kan ik elke taal. Maar waar het om gaat is dat Oxite gepresenteerd wordt als CMS voor de OpenSource wereld. Daarmee positioneert het pakket zich in de website/webapplicatie wereld voor bedrijven die voornamelijk op Shared Hosting omgevingen zitten. En in de Shared Hosting wereld is het PHP dat de klok slaat. Ikzelf ben ook veel meer gecharmeerd van Java en Struts, maar dat draait niet op de Shared Hosting omgevingen.
Overigens, natuurlijk is het niet alleen voor de Shared Hosting omgevingen. Maar de positionering lijkt wel zo.

Bolleke op Dinsdag 9 December 2008 15:45

image zomerhack badge 3

En in de Shared Hosting wereld is het PHP dat de klok slaat.
...maar ook daar is Zend niet bepaald onomstreden hoor (daar ging mijn opmerking meer over). Je hebt ook dingen als CakePHP (opvolger van CodeIgniter) die ook een MVC-framework bieden en veel gebruikt worden.

Verder is het dankzij onze "vrienden" (cynisme intended) van WoordPers "normaal" om de termen CMS en Blog door elkaar te gebruiken, en daar hebben ze bij Oxite ook wat last van lijkt het. Ik kan helaas niet testen wat het nou echt is want ik heb geen ASP.NET server bij de hand ;)

Ronald123 op Dinsdag 9 December 2008 17:02

image

"CakePHP (opvolger van CodeIgniter)": volgens mij vergis je je. Cake is vooral een poging Ruby on Rails na te doen in PHP. CodeIgniter is ook niet gestopt ofzo, er wordt nog steeds aan doorontwikkeld.

Caesar Tjalbo op Dinsdag 9 December 2008 20:08

image

Maar waar het om gaat is dat Oxite gepresenteerd wordt als CMS voor de OpenSource wereld.De Open Source wereld (?) neemt vast geen genoegen met de betreffende licentie ("Microsoft Public License") die is namelijk niet vrij genoeg. Daarnaast is het asp.net wat alleen met zeer gesloten programmatuur gemaakt kan worden. En niet te vergeten, hoeveel CMS-en zijn er eigenlijk al niet die wel vrij zijn? Tientallen zeker, honderden misschien inmiddels?

Een 1 april grap op de verkeerde dag.

ibex op Dinsdag 9 December 2008 17:52

image

MODX? leeft dat project nog dan? dacht dat het ontwikkeltempo inmiddels zo laag was dat iedereen er van afgestapt was. Maar kan zijn dat ik iets gemist heb hoor.

johndeklerk op Dinsdag 9 December 2008 20:44

image

Inderdaad, het is nog steeds niet versie 1.0. Maar het is een flexibel CMS. In ieder geval beter dan het volslagen onbegrijpelijke Joomla. *start een CMS-flame*

h.aling op Dinsdag 9 December 2008 14:22

image

Ehm, "open source" maar het draait op ASP.NET???

Bolleke op Dinsdag 9 December 2008 14:39

image zomerhack badge 3

Da's inderdaad onzin. Wel zie ik in de download-ZIP een bin-map met daarin DLL's, dus helemaal open is het idd niet lijkt het - al kan het feit dat het ASP is daar weinig aan doen ;)

johndeklerk op Dinsdag 9 December 2008 15:02

image

ASP.Net sluit OpenSource niet uit. Er zijn providers die alleen maar MS-Hosting doen. Daar zet je dan je CMS-systeempje neer, zoals Oxite, en je gaat als we bsite bouwer aan de slag. Net zoals in de Linux wereld je doet met Joomla, MODX, Drupal, Wordpress, etc.

h.aling op Dinsdag 9 December 2008 16:35

image

php draait ook op andere platformen, hoor!

sjg op Dinsdag 9 December 2008 14:28

image

Nou en? Mozilla Firefox draait ook op Windows. Is Firefox dan ineens niet meer open source?

johndeklerk op Dinsdag 9 December 2008 15:04

image

Huh? Op welk platform de software draait is geen criterium voor Open Source of Closed Source. Het criterium is het licentiemodel en de beschikbaarheid van de broncode.

Chantal op Dinsdag 9 December 2008 15:17

image

Het CMS is nog niet zo laagdrempelig als bijvoorbeeld Wordpress of Movable Type.

Ik had ook niet anders verwacht. Voor de meeste Microsoft producten moet je zowat gecertificeerd zijn om ze te kunnen gebruiken.

Fopper op Dinsdag 9 December 2008 16:03

image

Het feit dat het een alfa is lijkt mij een logischere verklaring.

Bloemkool op Dinsdag 9 December 2008 16:31

image

Aan de site te zien wordt de computergebruiker alweer niet serieus genomen.

Anonymous Coward op Dinsdag 9 December 2008 17:05

image

want ?

Samuel Michon op Dinsdag 9 December 2008 18:57

image

Omdat het logo een paddenstoel in een vliegtuigje is? Omdat de kleurpalet van de site rechtstreeks uit een pakje viltstiften komt? Omdat het kinderachtige taal bevat als "We heart you so much, that we thought of everything."

Zelfs Teletubbies is minder infantiel als die Oxite site.

Anonymous Coward op Dinsdag 9 December 2008 19:15

image

Kennen we toch gelijk de doelgroep.

Anonymous Coward op Dinsdag 9 December 2008 22:04

image

waarschijnlijk werk je zelf niet met opensource producten...
Deze bevatten vaak dit soort dingen, een raar logo/simpel plaatje (lees weinig ontwerp) , ik denk dat microsoft dacht: "laten wij dit ook doen".

enkele voorbeelden:
linux -> pinguin
perl -> zwartwit lama
freebsd -> duivel
red hat -> rode hoed
apache -> paarse veer
mysql -> dolfijn

Ik kan zo snel geen andere (betere) bedenken.

Misschien is het juist die uitstraling van "kijk dit is niet commercieel, want het ziet er cheap uit"

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 08:01

image

Dat ben ik wel met je eens, die site header zou ik eerder op een site voor kleuters en peuters verwachten.

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 09:10

image

zucht nederlanders... het moet altijd zoals het 'hoort' namelijk zakelijk.
hun doelgroep is juist bloggers/webmasters het web, en daar hoef je niet zoals al die 2324miljoen andere zakelijke websites te doen.

wat maakt het uit, ik hoop dat ze meer van dit soort dingen doen is tenministe vrolijk en iets anders.

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 11:07

image

Er zit een enorme gat tussen kinderachtig, vrolijk en tenslotte zakelijk. Maar aan je reacties te zien wil je je door dat soort nuances liever niet laten storen.

Uit het artikel:
De alfa-versie is meer voor ontwikkelaars dan bloggers.
En vervolgens schrijf jij:
hun doelgroep is juist bloggers
Je hebt het artikel toch wel gelezen hoop ik?

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 14:20

image

wel gelezen, ik snap alleen niet waarom microsoft een zakelijke uitstraling moet hebben.
En andere software niet.

Dit 'ontwerp' wat hun gemaakt hebben is toch niet erg ? wat maakt het uit.

Ik snap ook niet die -3 van mijn voorbeelden, of je een figuur in een vliegtuig hebt of een pinguin...

Laat ik het anders zeggen.
Stel Mysql zou iets nieuw lanceren en gebruikte precies het zelfde , dan durf ik te wedden dat dit gewoon geacepteerd werd. en het juist weer cool zou zijn.

Tja, - me maar weer down ik geef alleen maar een persoonlijke mening

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 15:48

image

wel gelezen, ik snap alleen niet waarom microsoft een zakelijke uitstraling moet hebben. En andere software niet.
Nogmaals, er zit een enorm gat tussen kinderachtig en zakelijk. Ik vind een kindervliegtuigje met een Mario paddestoelfiguurtje meer iets voor de site van Studio 100.

Plus Microsoft heeft genoeg professionals in dienst die in een verloren uurtje iets beters kunnen verzinnen, dus in mijn ogen hebben ze zich er met

Ik snap ook niet die -3 van mijn voorbeelden, of je een figuur in een vliegtuig hebt of een pinguin...
Die heb je denk ik niet gekregen voor je voorbeelden, maar voor het neerbuigend tendentieuze taalgebruik eromheen.

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 15:50

image

dus in mijn ogen hebben ze zich er met...Oeps!

dus in mijn ogen hebben ze zich er met een Jantje van Leiden afgemaakt.

Incredible Hulk op Dinsdag 9 December 2008 16:37

image

Goed initiatief van Micrsoft, je ziet dan ze langszamerhand toch ook aan het expirimenteren zijn met Open source. Prettige ontwikkelingen! Meer openheid kan geen kwaad tenslotte.

jasper Amsterdam op Dinsdag 9 December 2008 17:19

image

precies !!! >:)

edjez op Dinsdag 9 December 2008 21:59

image

Wel grappig dat deze 'MS-site' goed toont in Firefox, maar niet in IE6 (menu linksonderin).

nogffenikplof op Dinsdag 9 December 2008 23:56

image

Open source apps die 'draaien' op een closed source APP/OS, is dat niet net zoiets als het instellen van een maximumsnelheid met een verbod op het kijken naar de kilometerteller tijdens de rit...?

Plof...

OSS is essentieel voor de kenniseconomie, OSS ontwikkelaars zijn de échte helden in/van het digitale tijdperk.

Wat MS nu presenteert is een heel schimmige website waarop een initiatief word gepresenteerd als OSS maar er niet concreet word gesproken over het noodzakelijke, closed source, platform dat essentieel is voor deze toepassing.

Raptorix op Woensdag 10 December 2008 11:51

image

Jezus wat een domme opmerking zeg, dus als je laten we zeggen een joomla draait op een windows omgeving dan is het slecht, en als je het draait op een linux machine is het goed?

nogffenikplof op Woensdag 10 December 2008 22:29

image

Ik heb het niet over 'Goed en Slecht' maar over compatibiliteit problemen die het gevolg zijn van het closed source OS. (ik zit er op een OS flame-war te wachten)

Het probleem van OSS op Windows is dat MS zeer terughoudend is met specificaties die essentieel zijn voor de OSS ontwikkelaar/producent/hobbyist (debuggen van de APP) om snel te kunnen 'reageren' op een aanstaande Windows systeem update die mogelijke consequenties heeft voor het goed functioneren van zijn/haar OSS APP.

En laten we wel wezen, MS heeft (al geruime tijd geleden) haar 'update service' aangepast om beheerders de mogelijkheid/tijd te geven onderzoek te kunnen doen naar mogelijke compatibiliteit problemen die na het updaten van hun systemen kunnen ontstaan.
Als MS een (kritieke) update beschikbaar stelt dan komen er 'automatisch' ook updates beschikbaar voor de overige Windows 'onderdelen' die anders niet meer correct zouden functioneren.

Er zijn voldoende voorbeelden beschikbaar van software dat niet langer functioneerde na een systeem update omdat de producent (met premium MS TechNet account) onvoldoende informatie had over de systeem wijzigingen die gepaard gingen na het installeren van een update.
MS heeft daarvoor van mevr. Kroes verschillende boetes gehad omdat MS te weinig info vrij gaf waardoor externe ontwikkelaars/producenten 'buiten spel' werden gezet juist door compatibiliteit problemen die na een update waren ontstaan.

Plof...

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 23:09

image

Voor wat ik er uit wijs kan worden zeg je dus inderdaad dat Open Source op een Closed Source platform een slecht idee is.

Plof indeed...

nogffenikplof op Donderdag 11 December 2008 00:03

image

Niet slecht maar onlogisch...

(enne, wind je niet zo op.. of had je soms problemen met FireFox op je Windows bak?)

Plof...

Anonymous Coward op Donderdag 11 December 2008 08:48

image

Probeer een logische en samenhangende reactie te geven, dan hoef ik niet zoveel moeite te doen er iets van te maken.

(enne, wind je niet zo op.. of had je soms problemen met FireFox op je Windows bak?)
Ongeveer net zo vaak als op de Linux bak, en hoe kom je erbij dat ik me opwind?

eerde op Woensdag 10 December 2008 14:47

image

Die Steve, heeft zich bekeerd tot het "communism" want dat is OSS toch vooral volgens hem.

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 19:35

image

Onder andere. :) Hij heeft wel meer lelijke dingen gezegd.

nogffenikplof op Woensdag 10 December 2008 23:02

image

MS & OSS:
Bill: Hey Steve, do you want another beer? It's free...
Steve: Yes sure, and don't forget to smile so they think you like them...


Plof...

Anonymous Coward op Woensdag 10 December 2008 23:04

image

Eh... Leuk? :s

nogffenikplof op Woensdag 10 December 2008 23:41

image

In tegendeel:

do not worry if you do not understand the game. half the people who play don't either.
be warned, the game seems to exert a strange and powerful force on those with geekish tendencies.

www.urbandictio...php?term=utopia

webwereld.nl/ar...-aanpakken.html
De noodzaak van dit initiatief is al triest genoeg...

De frases die ik aanhaal (Bill/Steve) zijn de 'basis kenmerken' van OSS.
Vrij beschikbaar is iets anders dan Gratis.., Toch.?

Dat is wat ik trachtte te benadrukken, meer niet.

Plof...

Anonymous Coward op Donderdag 11 December 2008 08:51

image

Ik snap elke regel afzonderlijk maar de samenhang ontgaat me nog steeds. Sorry.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws