Patiëntendossier vereist zwaarder DigiD

Ambulance

Gepubliceerd: Dinsdag 16 december 2008

Om de veiligheid van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) te waarborgen, moet er een extra beveiliging worden ingebouwd in DigiD. De huidige vorm schiet tekort.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 08:24

image

Leuk, krijgt iedereen thuis een Rfid scanner. Kun je ook voor je OV kaart gebruiken.
Maar serieus, de telefoon optie heeft wel wat, alleen hoe dan als hij gestolen of verloren is? Je zit dan wel een periode zonder deze SMS-authenticatie.
De paslezer loop je als het goed is niet mee over straat neem ik aan.
En hoe zit het met de partijen die deze gegevens opvragen als ik na een ongeval of ziekte bewusteloos naar het ziekenhuis in een vreemde plaats of buitenland wordt vervoerd? Die hebben dan niet mijn telefoon of paslezer tot hun beschikking.

subsidiespons op Dinsdag 16 December 2008 08:30

image

Wel mooi om te zien dat je belachelijk veel moeite moet doen om je eigen gegevens in te kunnen zien maar dat elke willekeurige zorgmedewerker tot aan de stagiair aan toe ieders gegevens kan lezen.

PetervdM op Dinsdag 16 December 2008 08:31

image

Wie hierin niet wil worden opgenomen, kan bezwaar maken.

KON bezwaar maken. Termijn liep gisteren af. Over timing gesproken .....

subsidiespons op Dinsdag 16 December 2008 08:32

image

PetervdM, er is helemaal geen termijn, je kan altijd bezwaar maken. Ik weet niet wie de datum van 15 december de wereld in geholpen heeft maar daar klopt niks van.

PetervdM op Dinsdag 16 December 2008 09:31

image

uit begeleidende brief bij de huis aan huis verspreide informatie set:
Wilt u nu al bezwaar maken tegen het elektronisch uitwisselen van uw gegevens via het EPD? Dan kunt u bijgevoegd bezwaarformulier vóór 15 december 2008 terugsturen. Heeft u
meer formulieren nodig? Dan kunt u extra formulieren aanvragen of een kopie maken.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 09:48

image

Peter,

Geloof me, je kan immer bezwaar maken.

ardje op Dinsdag 16 December 2008 18:09

image

Niet volgens de site. Het bezwaar moest voor 15 december binnen zijn. Nog voor het wetsvoorstel behandeld werd.
Je kan daarna wel op elk moment je bezwaar weer intrekken.

Jeroenh op Maandag 22 December 2008 22:21

image

Jawel, maar dan maak je achteraf bezwaar.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 10:36

image

Heb ik maar tot 15 december de tijd om bezwaar te maken?
Het maken van bezwaar is niet beperkt tot de periode direct na de voorlichtingscampagne.
Het is van belang dat álle burgers tijdig op de hoogte zijn van de komst van het EPD en dat iedereen op voorhand de mogelijkheid krijgt om bezwaar te maken tegen uitwisseling van gegevens. Deze mogelijkheid wordt geboden in de periode tot 15 december a.s.

Na die datum kunt u nog steeds bezwaar maken tegen het uitwisselen van uw gegevens.


Bron : infoepd.nl

phantom op Dinsdag 16 December 2008 12:21

image

Je hebt gelijk, maar de meeste mensen lezen alleen de brief en daar staat uitdrukkelijk in dat je TOT 15 december bezwaar kan aantekenen. Ze hadden beter in de brief kunnen zetten dat je het best voor 15 december bezwaar kan aantekenen, maar dat eventueel ook later nog kan doen. Dat voorkomt veel verwarring.

Duinwandelaar op Dinsdag 16 December 2008 08:51

image zomerhack badge 1

De minister van Volksgezondheid denkt iedereen te slim af te zijn door de OV-chipkaart krakers te vragen om advies. Iedere 'zorgverlener', van doktersassistent(e) tot specialist heeft toegang tot de patientendossiers. Er is geen enkele borging over een goed ingericht identitymanagementsysteem van de groep zorgverleners die toegang hebben tot alle patientgegevens en de 'patient' wordt opgescheept met de Digid-sms combinatie.
Digid is eigenlijk mislukt, maar door stug volhouden door o.a. de belastingdienst zitten we opgescheept met dit onmogelijke identificatie/authenticatiemiddel. De meeste mensen zullen de Digid niet meer dan 1 keer per jaar gebruiken en zullen waarschijnlijk ook hun wachtwoord niet meer weten.
Ook SMS-authenticatie zal niet werken. Er zijn nog steeds mensen die geen mobiele telefoon hebben, of slechts een mobiele telefoon met zijn 2-en (veel ouderen). Gemiddeld om het jaar nemen de meeste mensen een nieuwe telefoon en vaak ook met een nieuw telefoonnummer. De prioriteit zal dan echt niet liggen in het op de hoogte brengen van de overheid van het nieuwe telefoonnummer om met Digid een SMS-je te kunnen ontvangen.

ibex op Dinsdag 16 December 2008 09:21

image

Laat de minister eerst maar eens inventariseren waar de technische documentatie van digid allemaal blijft... veel te wijd verspreid... kan gemakkelijk in verkeerde handen vallen.

thieu op Dinsdag 16 December 2008 12:05

image

Nou is het denk ik helemaal niet interessant als de technische informatie in "verkeerde" handen valt, als de beveiliging maar goed in elkaar zit.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 12:25

image

Laat ik daar nou geen vertrouwen in hebben...

ibex op Dinsdag 16 December 2008 14:14

image

Simpelweg een voorzorgprincipe... iedere beveiliging is immers feilbaar... dus netjes omspringen met de documentatie, zodat niemand per abuis in de gelegenheid gesteld wordt om daarin te grasduinen... tenzij men daartoe opdracht heeft gekregen en bewust aangespoord wordt om kwetsbaarheden bloot te leggen... by the way... dit heeft niets te maken met open source componenten in de beveiliging, maar met het afschermen van de gehanteerde procedures!

ardje op Dinsdag 16 December 2008 18:13

image

In dit geval zou ik zeggen dat het openbaar *moet* zijn. Hoe kan je het als burger anders controleren?

Nappy op Dinsdag 16 December 2008 10:29

image

Toegang tot het EPD
Zorgverleners mogen uw medische gegevens alleen inzien als er een behandelrelatie is én het nodig is voor uw behandeling. Bovendien moet uw zorgverlener altijd eerst toestemming vragen voor inzage.

Huisartsen, apotheken en specialisten kunnen via het EPD alleen gegevens inzien over de door de apotheker verstrekte medicatie.
Huisartsen op de huisartsenpost kunnen een samenvatting van het dossier van uw huisarts raadplegen.

Andere zorgverleners, zoals fysiotherapeuten, psychologen, bedrijfsartsen of zorgverzekeraars, kunnen uw gegevens niet inzien


www.infoepd.nl/...tot_het_epd.php

Link naar aanvraag inzage

Kan iemand nu zien wat er bij de huisarts gebeurt? Welke stagaire / schoonmaker in de kast kan kijken?

Anonymous Coward op Woensdag 17 December 2008 08:53

image

Kan iemand nu zien wat er bij de huisarts gebeurt? Welke stagaire / schoonmaker in de kast kan kijken?
Ik ken jouw huisarts niet hoor, maar degenen waar ik (zakelijk) kom is de kast (die overigens op slot is als de assistente er niet is) verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een computersysteem, de gebruikte software draait onder MAC en/of Windows en is voorzien van wachtwoorden op verschillende levels, mits juist gebruikt (en ik mag aannemen dat een serieus huisarts zijn geheimhouding ook serieus behartigd) kan de assistente alleen afspraken zien en eventuele injectie planning (influenza). Alleen als de arts opmerkingen over medicatie of zo ter inzage geeft kan dat alleen per patiënt.
Een aantal van deze huis artsen is zelfs zo angstig dat het systeem alleen via uit bellend telefoonlijntje mag up-daten en er een aparte PC voor Internet aanwezig is.
Dus zal het over het algemeen wel meevallen, het beroepsgeheim is een maatschappelijke en ethische verantwoording waar ze niet onvoorzichtig mee omspringen.

Grrrmpf op Dinsdag 16 December 2008 10:59

image

De prioriteit zal dan echt niet liggen in het op de hoogte brengen van de overheid van het nieuwe telefoonnummer om met Digid een SMS-je te kunnen ontvangen

Hmmm, hebben we gelijk weer een privacy probleem. De overheid hoeft niet meer bij de provider langs voor iemands telefoonnummer (kan ook geheim zijn om privacy-redenen) maar heeft een eigen bestand dat elk moment automatisch up to date is.

Tampert op Dinsdag 16 December 2008 12:17

image zomerhack badge 3

Prepaid kaartje doet in dit geval wonderen

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 12:27

image

Weinig mensen die alleen daarvoor een prepaid-kaart zullen aanschaffen. Die mensen hebben toch ook recht op privacy? (Zonder paranoide door het leven te hoeven gaan).

ArjenB op Dinsdag 16 December 2008 09:27

image

Digid is niet goed genoeg voor het patientendossier, maar wel goed genoeg voor je belastingaangifte?

Ik voel opeens een dringende behoefte aan een neut.

ibex op Dinsdag 16 December 2008 14:16

image

lol

skizmo op Dinsdag 16 December 2008 09:32

image

De minister van gezondheid word afgefakkeld voor de onveiligheid van zijn digitale dossier en nu komt het met draconische veiligheidsoplossingen die niet op een schaal van 16 miljoen mensen is te handhaven.

DigiD is een overheids-ID, en het ziekenfonds stelsel is zojuist geliberaliseerd, dus die kun je nu niet meer combineren. DigiD is trouwens ook nooit als veiligheidsmaatregel ingevoerd, maar als domme authenticatie.

SMS-authenticatie :'Dit is een eenmalige handeling', zegt Jacobs. Alleen als mensen een nieuw nummer krijgen, moeten ze hiervoor opnieuw naar het gemeentehuis.'.
Yeah, right. De kids van tegenwoordig vernieuwen nog sneller hun telefoon nummer dan dat ze hun onderbroek verschonen.

"Een andere optie kan zijn dat de overheid kaartlezers verspreidt. Wie inzage wil hebben in het EPD, moet dan eerst zijn identiteitsbewijs scannen. Het systeem legt aan de hand van de chip in het reisdocument vast of deze toegang heeft."

Tuurlijk. We gaan miljoenen aan nieuwe kaartlezers uitgeven voor identiteitsbewijzen die nu GEEN bio-chip hebben, terwijl ook nog eens bewezen is, dat die bio-chip schijnveiligheid is, en zeer simpel kraken is. De nederlandse overheid is ook niet in staat om zoveel gegevens fatsoenlijk en snel te kunnen verwerken.

Patienten dossier, een leuk idee, maar in deze tijd van een knullige digitale overheid die niet weet waar hij mee bezig is, nee laat maar. Ik ben 1 van die 170.000 die nee gezegd heeft. Vraag het me over 5 jaar nog maar een keer, misschien zeg ik dan ja.

Straathond op Dinsdag 16 December 2008 09:35

image

Wistikal
+56

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 09:57

image

Beste lezers,

WebWereld zit er op een puntje naast:

je kan namelijk geen bezwaar maken tegen het EPD, maar je kan alleen bezwaar maken tegen inzage door derden in je gegevens.

Wel nu, dat is voor mij geen geruststelling want ik word nu wel heel erg nieuwsgierig hoe men dit dan wel wilt gaan regelen.

PetervdM op Dinsdag 16 December 2008 10:23

image

er is helemaal geen EPD. elke hulpverlener houdt zijn eigen dossier, er is alleen een centraal authenticatie punt ( en hopenlijk tegelijk proxy ) die ge-authoriseerden toestaat op basis van het BSN de bij de hulpverleners opgeslagen informatie in te zien.

Jozik op Dinsdag 16 December 2008 12:16

image

Er is wel een EPD. Vrijwel elke arts heeft tegenwoordig de patientgegevens electronisch opgeslagen. Dat is dus een Electronisch Patienten Dossier of EPD. Wat Klink ermee wil is dat het via een netwerk benaderbaar wordt. Tegen dat laatste kan je bezwaar maken, wat ik ook gedaan heb en wat waarschijnlijk geen moer zal uitmaken, zoveel vertrouwen heb ik wel in onze politici.

Niels Sijm op Dinsdag 16 December 2008 11:59

image

Niet dus.

Je kunt jezelf uitsluiten van het EPD. Dat betekent dat er wel elektronische dossiers zijn, zoals al jaren het geval is. Maar je wordt dan niet opgenomen in de verwijsindex. Met andere woorden, als je je afmeldt voor het EPD zijn de gegevens niet langer centraal te benaderen.

Dit is een ontwerpbeslissing die er al vanaf het begin heeft gelegen.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 14:02

image

Dan zijn we het toch eens? Dus je kan alleen bezwaar aantekenen tegen de inzage door derden.

steffio op Dinsdag 16 December 2008 10:16

image

Ja, joh, maak dat gedrocht nog ingewikkelder, het is nu al een ramp voor een fiscaal adviseur om de voorlopige teruggaaf, kindertoeslag, zorgtoeslag e.d. voor clienten af te wikkelen.

Legioen op Dinsdag 16 December 2008 12:37

image

leuk dat al die it ers zo lekker in zichzelf gekeerd zijn.

Het EPD is zeer zinnig voor al die chronisch zieken bijvoorbeeld. Of, pak 'm beet, wanneer de traumahelicopter in je tuin landt en er dringend medische gegevens nodig zijn, ik noem maar wat.

Gelukkig gaan de meeste mensen ervan uit dat ze onkwetsbaar zijn, en ja, die ene keer dat je eens naar de huisarts moet voor je aambeien...maar verder, altijd gezond.

Een ander voordeel van dat EPD is dat je nu eindelijk eens als patient kan zien wat er daadwerkelijk over jou bekend is, of het juist is of aanvulling behoeft. Details....

Verder kan ik uit betrouwbare bron meedelen dat iedereen die in de zorg werkt toegang heeft tot allerlei medische prive gegevens van jan en alleman. Daar hoor ik ook niemand over piepen.

Nee, privacy, HET woord in it ta tovenaarsland, daar lossen we alles mee op.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 14:04

image

EPDdaaromniet

phantom op Dinsdag 16 December 2008 14:08

image

Waarom niet? Omdat ik tevreden ben met hoe het nu geregeld is, het voldoet prima.

steffio op Dinsdag 16 December 2008 14:35

image

Zover het mij bekend is wil men dat dossier aan iedere zorgverlener ter beschikking stellen, dus iedere jandoedel kan je medische historie opvragen.

Apotheek, zorgkantoor enz. het dossier er is niet alleen voor de behandelend arts, en DAT is een het bezwaar van het EPD.

Legioen op Dinsdag 16 December 2008 17:45

image

die jandoedels, (para)medische doedels, zorgkantoordoedels en zorgvezekeraardoedels kunnen dat nu ook al hoor ;-)

Anonymous Coward op Woensdag 17 December 2008 08:36

image

Je kunt hier gekscherend en laatdunkend op reageren, maar als er een ziekenhuis, zorginstelling, of wat dan ook, hier vrij toegang tot heeft, is er iets mis met de systeembeheer en hun meerdere(n). Dan voldoen zij in generlei wijze aan de wettelijke verplichtingen en behoren hier een fikse duw voor te krijgen.
Als jij dat als normaal en lachwekkend beschouwd is er iets mis, het zijn niet voor niets persoonlijke gegevens. Het is niet voor niets dat een arts een geheimhoudingsplicht ten opzichte van zijn patiënt heeft.
Daarnaast heeft het Trauma Team of Ambulance personeel helemaal niets aan mijn medische historie, ze moeten aan de dan gestelde diagnose hun werkzaamheden aanpassen. Wat wel van toepassing is zijn de allergie en eventuele lopende aandoeningen en daarvoor in gebruik zijnde medicatie.
Elke andere aandoening, ongelukje, psychologisch behandeling, overwonnen verslaving of verwonding mag gewoon zonder consequenties geheim blijven, ik kan me best wel zaken voorstellen waar mensen zich (terecht of onterecht) voor kunnen schamen of niet openbaar willen hebben.
De manier waarop jij reageert en waar jij "uit betrouwbare bron" spreekt niet strookt met mijn ervaring, mijn gegevens heb ik zelf op CD-rom mee moeten slepen, bij verhuizing van arts heb ik zelfs een formulier moeten tekenen voordat een arts de gewenste gegevens kreeg.
Wanneer het zo makkelijk zou zijn als jij schetst was dit alles overbodig geweest.

steffio op Woensdag 17 December 2008 09:33

image

En dat vind je geen enkel probleem? Als de zorgverzekeraar toegang krijgt tot het EPD is het hek pas echt van de dam

NoChrome op Woensdag 17 December 2008 21:54

image

die jandoedels, (para)medische doedels, zorgkantoordoedels en zorgvezekeraardoedels kunnen dat nu ook al hoor ;-
Nu kunnen ze dat alleen in hun eigen zorgcontext (bijvoorbeeld: praktijk, gezondheidscentrum of ziekenhuis), met een EPD ligt het hele land aan hu voeten.

Athalon1951 op Woensdag 17 December 2008 23:55

image

Waar je die onzin vandaan haalt is mij een raadsel, uit ondervinding vroeg mijn UWV arts of hij mijn dossier mocht zien, ik heb daar uiteraard nee tegen gezegd en het is ook niet doorgegaan.

NoChrome op Woensdag 17 December 2008 21:52

image

Het EPD is zeer zinnig voor al die chronisch zieken bijvoorbeeld. Of, pak 'm beet, wanneer de traumahelicopter in je tuin landt en er dringend medische gegevens nodig zijn, ik noem maar wat.

Het is zinloos om het hele land in een EPD te zetten, als dit, zoals je zegt, maar voor een paar mensen (met speciale ziektes of medicijnen) zinvol is.

NoChrome op Woensdag 17 December 2008 21:55

image

Een ander voordeel van dat EPD is dat je nu eindelijk eens als patient kan zien wat er daadwerkelijk over jou bekend is, of het juist is of aanvulling behoeft. Details...
Iedere patiënt heeft nu ook al het recht om al zijn medische dossiers in te zien.

NoChrome op Woensdag 17 December 2008 21:56

image

Nee, privacy, HET woord in it ta tovenaarsland, daar lossen we alles mee op.

Privacy is een grondwettelijk recht, het is onfris om daar sarcastisch over te doen

NoChrome op Woensdag 17 December 2008 21:58

image


Verder kan ik uit betrouwbare bron meedelen dat iedereen die in de zorg werkt toegang heeft tot allerlei medische prive gegevens van jan en alleman. Daar hoor ik ook niemand over piepen.

Microsoft heeft een uitstekend document geschreven over evangelisme (even googelen), een van de belangrijke punten is: lieg nooit.

Zie verder mijn reactie op: 17-12-2008 21:54

lampje74 op Dinsdag 16 December 2008 15:18

image

Toegang tot het EPD dient eigenlijk enkelt te kunnen op het moment dat de persoon (patient) er zelf is om mbv biometrie (vingerafdruk (wel alle 10 scannen) en netvlies als mogenlijkheden) het OK te geven. De patient komt binnen op de EHBO, ff een vinger of oog scannen en de gegevens komen beschikbaar. Mogenlijk dat er nog wat qua toegangs duur kan worden geregeld, zodat de arts later bij het opstellen van de aantekeningen het dosier ook nog in kan zien. Met de zelfde scanner kan je ook de arts scannen zodat vast ligt welke arts je behandeld.
Dit kan je door trekken naar je ziekenhuis bed bv. daar een scanner alwaar de zusters & arts(en) zich kunnen scannen als ze met je bezig gaan. En tevens evt medicijnen ook scannen bij het toedienen van de medicijnen, komt er gelijk een waarchuwing als het de verkeerde zijn c.q. melding van de dosage.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 16:13

image

Wordt wel lastig als je gehandicapt geraakt, bijvoorbeeld een vuurwerkrund met oud&nieuw.

lampje74 op Dinsdag 16 December 2008 16:29

image

Daarom dus alle 10 de vingers+iris scan. redelijke kans dat je ook de 10 tenen kan gebruiken naast de vingers.kans dat je zoveel kwijtraakt is vrij klein. zelfs bij brandwonden heb ik nog niet gehoord dat de ogen onbruikbaar waren.

nogffenikplof op Dinsdag 16 December 2008 18:00

image

SMS authenticatie invoeren..?

Ik heb de afgelopen twee jaar voor mijzelf, mijn ouder en diverse buren de (elektronische) belastingaangifte verzorgt.
Voor het aanvragen van een DigiD (om deze aangiften te kunnen verzenden) werd er gebruik gemaakt van (jawel) SMS authenticatie. Dit i.c.m. een verificatie-code die door DigiD per post word verzonden.

Ik kon voor al deze aangiften 1 (prepay) mobiel telefoonnummer gebruiken om de 'legitimiteit' van de DigiD aanvraag te kunnen controleren.

Ik zie nog wel enig voordeel in het gebruik van DigiD maar is het authenticatie en communicatie model (nog) niet optimaal.
Het CSS probleem met DigiD dat begin dit jaar naar buiten kwam had niets met een kwetsbaarheid van DigiD van doen maar met het onzorgvuldig toepassen van DigiD in 'kwetsbare' CMSen van lokale overheden.

Zo is er een financiële dienstverlener in 020 (lokale overheid) die zonder enige versleuteling op de verbinding betalingsopdrachten verwerkt....

Plof...

realbart op Dinsdag 16 December 2008 21:54

image

Het is niet voor niks dat er verschillende overheidsdiensten zijn die lachen om digid-beveiliging. Als je bijvoorbeeld aangifte doet bij de politie, dan komt er geen digid aan te pas.

Peter1 op Dinsdag 16 December 2008 22:14

image

En als je ID-kaart uit 2005 stamt, kun je helemaal niet inloggen op je EPD, met als gevolg dat je een nieuwe ID-kaart moet aanvragen terwijl de andere nog niet verlopen is. Met andere woorden: wat een prachtig plannetje hebben ze hier weer gesmeed!

lampje74 op Dinsdag 16 December 2008 23:54

image

Waarom zou de burger inzicht hebben in z'n dosier? Heb je nu toch ook niet?
mischien heb je het wel, door bij je huisarts e.d. langs te gaan en vragen of je je dosier mag inzien. Kan je dan ook regelen door naar je huisarts/ziekenhuis te gaan en daar met je biometrie inloggen en lekker neuzen door je spullen. Ben je al weer een stuk minder gevoelig voor hackers. Zorg dat je EPD op client side sw draait met server side DB, ipv 'http' pagina's, waardoor toegang tot het systeem al moeilijker wordt omdat je dat programma moet draaien met de juiste login codes. en bij de server kan je met o.a. de firewall en whitelists zorgen dat de toegang nog weer verder wordt ingeperkt.

Anonymous Coward op Woensdag 17 December 2008 08:41

image

Waarom zou de burger inzicht hebben in z'n dosier? Heb je nu toch ook niet?
Dat heb je wel, als je er om vraagt hebben ze dit ter inzage aan te bieden. Hiertoe zijn ze wettelijk verplicht.
Een arts kan een reden geven waarom hij het op een bepaald punt van de behandeling niet wil maar weigeren kan hij niet.

lampje74 op Woensdag 17 December 2008 14:23

image

En dan kom je dus op m'n 2e punt... Thuis inkijken kan nu ook niet. Dus ga je straks maar naar de huisarts/ziekenhuis oid om (met biometrie) in te loggen en je spullen door te spitten c.q. afdrukken c.q. mailen. is het e.e.a. beter controleerbaar, wat misbruik helpt voorkomen.

steffio op Woensdag 17 December 2008 09:36

image

Het zou niet alleen verplicht moeten zijn dat je als individu inzage moet kunnen krijgen in de informatie die de overheid over je verzameld, het zou zelfs een grondrecht moeten zijn. Al was het alleen maar om te kijken of de verzamelde informatie wel juist is.

aelfhere op Woensdag 17 December 2008 14:01

image

Oh ja, lekker is dat. De overheid kan dan mijn paspoort, mobile telefoon, emd, ov-chipkaart, gpsdoosje in de auto voor wegenbelasting lekker aan elkaar koppelen.
Europees hof heeft onlangs besloten dat DNA van onschuldigen niet bewaard mag blijven... dat dan weer wel.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws