Vanaf 1 januari binnen 24 uur wisselen van provider

outsourcing

Gepubliceerd: Maandag 15 december 2008

Het ministerie van Economische Zaken heeft met een groep van 6 providers afspraken gemaakt zodat de overstap naar een andere internetprovider eenvoudiger wordt.

Toon volledig artikel

xxl op Maandag 15 December 2008 17:09

image

Ziggo en afspraken maken...
yeah, sure...

Jeroenh op Maandag 15 December 2008 17:18

image

Als het maanden duurt is de tap lastig te implementeren ;-)

realbart op Maandag 15 December 2008 17:23

image

Behalve als je via dezelfde verbinding belt of tv kijkt.

Ruud T. op Maandag 15 December 2008 17:38

image

Kun je binnen 24 uur vanaf nu overstappen, of 24 uur binnen dat je oude provider het signaal weghaalt ? Wel een heel verschil lijkt mij.

Enneh, ik ben 11 maanden bezig geweest om van Alice af te komen, lijkt me sterk
dat dat nu ineens binnen 24 uur kan.

Voor de slimmerikken onder jullie: Alice is ondergebracht/onderdeel van BBNed.

CyberData op Maandag 15 December 2008 18:24

image


Voor de slimmerikken onder jullie: Alice is ondergebracht/onderdeel van BBNed.


Wat ben jij slim zeg !!!!

Alice maakt gebruik van BBNed maar is geen onderdeel ervan !!!

Slimpie

Baloo op Maandag 15 December 2008 18:42

image

Even checken voor je gaat roepen.

Alice is de consumententak van BBeyond. BBeyond is, volgens hun eigen site, een dochter van BBned. De hele santekraam is grotendeels eigendom van Telecom Italia. Alice is van BBned is dus niet zo'n heel gekke uitspraak.

Julian op Maandag 15 December 2008 18:53

image

Dat zit toch even iets gecompliceerder!

Bbned is onderdeel van moederbedrijf telecom italia.
Alice is ook onderdeel van datzelfde telecom italia.
BBeyond/InterNLnet is ook onderdeel van telecom italia.

Alice maakt in nederland gebruik van Bbned voor het DSL netwerk
Alice maakt in nederland gebruik van BBeyond/InterNLnet voor het IP netwerk

1+1=2 lijkt me.

Anonymous Coward op Maandag 15 December 2008 18:27

image

Enneh, ik ben 11 maanden bezig geweest om van Alice af te komen, lijkt me sterk
dat dat nu ineens binnen 24 uur kan.

Alice adverteert er toch mee dat je iedere maand kan opzeggen? Functioneert dus ook voor geen meter, zo te zien.

Bedankt, ik was er bijna ingetrapt.

wica op Maandag 15 December 2008 19:28

image

maanden lijkt me niet echt kloppen.
Je kan op je 2de lijn al een ISP laten aansluiten.
Dan zeg je het contract op met je eerst. Vanaf die datum gebruik je die lijn ook niet, stuurd de modem aan getekend terug.
Je belt Alice en zegt het abo op. Sturen ze dan toch rekeningen, heb jij bewijs dat je de modem hebt terug gestuurd.

decimeterpaaltje op Maandag 15 December 2008 22:23

image

Alles kan binnen 24 uur. Je moet gewoon de bank opdracht geven alle afschrijvingen van de ISP te blokkeren. Geen probleem, je moet wel zorgen dat je zelf aan alle voorwaarden hebt voldaan anders krijg je de deurwaarder op de stoep. Als je in je recht staat dan kan de deurwaarder ook niks, en zal de ISP ook niks proberen trouwens.

Anonymous Coward op Maandag 15 December 2008 17:51

image

Krijg je automatische prijsverschil compensatie voor elke dag die de overgang langer duurt en automatische schadevergoeding voor elke dag waarop je verbinding niet correct functioneert ?

CrossMediaMannetje op Maandag 15 December 2008 17:59

image

Ik was binnen één telefoontje van alle Ziggo diensten af. Geen kabel, geen DTV, geen breedband, geen Filmpakket, geen telefoon.
Maar na een half jaar werden de abonnementsvergoedingen nog steeds van mijn rekening geschreven. Dus ik ben benieuwd :)

CyberData op Maandag 15 December 2008 18:23

image

geloof er niks van. ik wacht braaf de eerste berichten af die dit gaan tegenspreken.

rgh op Maandag 15 December 2008 20:13

image

Alice opzeggen, geen enkel probleem mee. Een telefoontje naar hun en het is geregeld. Eind deze maand geen Alice meer hier.

decimeterpaaltje op Maandag 15 December 2008 22:20

image

Eind deze maand is dus geen 24 uur. En dat kan straks wel. Plus je moet nog afwachten of het wel echt in orde is aan het eind van de maand. Ik zou niet te vroeg juichen.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 07:57

image

Dat is dus het voordeel van de twijfel bij de een en het nadeel van de twijfel bij de ander. De maand die bedoelt wordt zal wel de maand wezen die hij nog moet uitzitten, en de gewraakte 24 uur komt daarna, hoe snel zit hij weer on-line?
Daar is de grootste commotie, verhalen van 6 weken (en soms langer) zijn geen uitzondering, en dan voor iets wat eigenlijk in de meeste gevallen alleen het inkloppen van gegevens is.
Maar ja, we houden hoop en wensen ondanks de beloften toch veel sterkte bij een overstap.

rico01 op Maandag 15 December 2008 22:08

image

nou dat is nog niets heb al jaren een kontract met planet en wil nu overstappen naar internet en bellen extra van kpn
ben al bezig vanaf mei 2008
en kontract met planet is al afgelopen maar kpn houd je gewoonweg aan het lijntje en telkens wordt het zogenaamd afgewezen en weer op nieuw aangevraag niets komt voor elkaar het is alweer afgewezen
ben nu half jaar verder en niets komt voor elkaar kpn
en als je belt ja meneer nu komt het voor elkaar echt waar schande dat ze u zo behandelen
modems met wachtwoorden worden je toe gestuurd waar je niets maar dan ook niets aan hebt
wanneer denkt kpn de boel eens op te lossen
1 januarie 2009
laat mij niet lachen binnen 24 uur nog harder lachen
ze kunnen het nog niet eens in een half jaar voor elkaar krijgen
ben nu al in december en nog steeds is de boel niet voor elkaar
overstappen is geen probleem noemen ze dat
jaja hoe verzinnen ze het

decimeterpaaltje op Maandag 15 December 2008 22:19

image

Klinkt bekend in de oren ja. Plusje voor de reactie in ieder geval, maar kontract met een K en een C? Dat kan echt niet ;-)

kmg454 op Maandag 15 December 2008 23:18

image

Dit klinkt heel bekend ik wilde overstappen van KPN/planet ADSL standard naar KPN ADSL basis dit is dezelfde dienst alleen 10 euro per maand goedkoper.

Dit overstappen noemde ze een downgrade en daar zou ik voor moeten betalen en pas over kunnen stappen als mijn contract was afgelopen.

Na een brief aan de directie van KPN kreeg ik een email dat ze uit coulance mijn abonnement gratis zouden omzetten en wel binnen 5 dagen.

Het kan dus wel "snel" , maar daar is wel een brief aan de directie voor nodig.

decimeterpaaltje op Maandag 15 December 2008 22:15

image

Mijn ouders zaten bij Planet maar toen ergens oktober 2006 had ik aangegeven dat HetNet goedkoper was (HetNet zijn nog erger als UPC bij de weg, dat zijn me echt een stel mongolen). Ik had mijn ouders dus aangemeld bij HetNet. Dat ging eerst een paar keer mis, bellen bellen bellen, toen ik het eindelijk voor elkaar had, leek alles in orde. Afijn, in november 2006 liep Planet abbo af. Mijn ouders krijgen een brief van HetNet, welkom bij HetNet uw verbinding wordt november 2007 overgezet. En daarna een brief van Planet dat ze voor een jaar verlengd hadden... Gekker kan het niet volgens mij, met andere woorden, goede zaak als dit nu binnen 24 uur kan en al die oplichters zich gewoon aan de wet moeten houden met de GEC op hun nek.

PS: Wat een irritante mouse-over reclame van Getronics hieronder.

Anonymous Coward op Dinsdag 16 December 2008 12:39

image

Breek me de bek niet open over HetNet.. heb dankzij hun en die incompetente mongolen bij KPN heb ik nu ruim een maand zonder internet gezeten... onterechte oversluiting.

Weet iemand toevallig of hierdoor de Algemene Voorwaarden van Online gaan veranderen? Dan ga ik namelijk meteen die overstap binnen 24 uur even testen.. :)

decimeterpaaltje op Dinsdag 16 December 2008 17:18

image

4 minnetjes op een waar verhaal... :(

decimeterpaaltje op Woensdag 17 December 2008 07:40

image

5 minnetjes op een waar verhaal en degene die bijna hetzelfde zegt 2 plusjes. Volgens mij zit ik in de categorie reaguurders die standaard gemint worden omdat ze tegen de meute ingaan hier. Of omdat ze openlijk positief over MS durven te oordelen. Goed, dat is een mooi compliment en zal ik de ingeslagen weg voortzetten.

vvk op Dinsdag 16 December 2008 01:24

image

Tom: Een beetje feiten onderzoek doet geen kwaad.
De afspraken zijn:
1.) Een overstap moet binnen 30 dagen geregeld zijn
2.) Een consument mag niet meer dan 24 uur zonder internet zitten
3.) De nieuwe provider is verantwoordelijk voor het gehele overstapproces
4.) voor 95% van alle gevallen moeten de bovenstaande drie regels opgaan

Dit zijn de afspraken waar jij het over hebt; Deze zijn al moeilijk genoeg...

Dus niet: Binnen 24 uur na aanvraag overstappen! Denk ff na... dat kan helemaal niet!
Iets meer feiten en iets minder stemming zou aardig zijn.

poema op Dinsdag 16 December 2008 01:54

image

24 uur, dag, maand, whatever, volgens mij kan het gewoon binnen enkele minuten.
Elke internet aabbieder moet gewoon een paar mannen hebben die contact hebben met andere aanbieders. Dit zijn dan technische mensen die de omzetting communiceren en meteen uitvoeren. Simpel zat. Nu zit er gewoon teveel communicatie tussen (lees papier/email verwerking).




Baloo op Dinsdag 16 December 2008 09:24

image

Binnen enkele minuten kan sowieso niet. Doordat mede dankzij de OPTA verschillende DSL netwerken zijn uitgerold met eigen hardware (co-locatie) is overstappen dus helaas meer dan een softwarematige kwestie: Er komt herbekabeling aan te pas. Aangezien het economisch waanzin is om alle centrales bemand te laten, is dit altijd in te plannen werk. Daarnaast zit er ook vaak logistiek aan vast met betrekking tot modems enzovoorts. En die processen beïnvloeden elkaar: Modem nog niet ontvangen + al wel herbekabeld = geen verbinding meer. En die afhankelijkheid moet je ook nog aan de eindgebruiker uitleggen (modem op "het juiste" moment vervangen).

Maar goed, dat laat onverlet dat er ook nog heel veel wel te optimaliseren valt.

UvdP op Dinsdag 16 December 2008 18:24

image zomerhack badge 3

Ah, kijk. Het verhaal werd me al helemaal onduidelijk. Want binnen 24 uur overstappen is gewoon onmogelijk. Bovendien zou dat betekenen dat er geen opzegtermijn zou moeten zijn, dat zou lekker zijn dan.

Maar met deze bepaling vraag ik me af wat er veranderd is, oké het staat nu dan zwart op wit maar volgens mij gebeurde het in 95% van de gevallen toch wel al netjes (nee, niet aankomen met verhalen waar het wel misging alsjeblieft, ik heb het niet over altijd) en is normaliter alles al uit te voeren door de nieuwe provider.

Wel is het inderdaad zo dat een vorige provider inderdaad een migratie van een DSL-lijn of een nummerportering tegen kan houden. Maar dat is dan weer vaak omdat de klant niet alle verplichtingen is nagekomen, nog rekeningen open heeft staan of nooit heeft opgezegd bijvoorbeeld. Zou dat dan nu niet meer gelden?

vvk op Dinsdag 16 December 2008 20:01

image

Op zich heb je gelijk.

Bij DSL naar DSL provider is het telco migratie proces redelijk goed ingeregeld. Dit proces is echter ook bedoeld om DSL naar Kabel en vice versa zonder uitval te regelen.

Ten slotte is het voor een latende partij niet meer mogelijk om een klant te 'gijzelen' door een overstap tegen te houden. De latende partij mag alleen een slotnota sturen.

We zullen zien of het allemaal goed gaat en beter/makkelijker wordt voor de consument.

PieterB op Dinsdag 16 December 2008 09:14

image

Ik heb een goede provider, ik hoef helemaal niet over te stappen. Als die zes genoemde providers nu ook eens net zo goed werden, dan hadden de klanten er van ook niet meer de behoefte om over te stappen.

hemelskonijn op Dinsdag 16 December 2008 09:52

image

xxl:
Afspraken maken is voor Ziggo niet zo'n groot probleem ... onze vrienden van Ziggo houden zivh echter nooit aan hun afspraken.

Baloo:
Je hebt gelijk wat betreft het insteken maar met goede communicatie kan dit best in 1 dag gebeuren en centrales hoeven eecht niet continu bemand te zijn je zal hier een "vliegende keeper" voor in kunnen zetten.
Het modem verhaal daar in tegen is pure onzin immers alle aanbieders bieden ADSL\ADSL2\ADSL2+ aan en een ADSL2+ modem met een beetje classe werkt op alle drie de systemen dus is het enkel de instellingen in je modem veranderen.
De meeste ISP's geven modems toch weg als of het niks is en ik prefereer mijn Thompson SpeedTouch 510 echt wel over een ZyXell brakkel bakje dus die is nog steeds in gebruik en ik heb een stapeltje modems op vooraad van mijn jaarlijkse wissel (x2 gezien mijn multi wan setup).

frank@bedrijfstuning.nl op Dinsdag 16 December 2008 10:33

image

Let op: de afspraken die de branche met het Ministerie van EZ heeft gemaakt zijn een overstap in 28 dagen kunnen maken met een maximale dienstonderbreking van 24 uur. Dus niet overstappen binnen 24 uur.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws