Mozilla ziet relatie met Google afkoelen

Firefox

Gepubliceerd: Dinsdag 23 december 2008

Mozilla CEO John Lilly constateert dat de introductie van Google Chrome de relatie tussen Google en de eigenaar van Firefox heeft geschaad.

Toon volledig artikel

Kaiser Söze op Dinsdag 23 December 2008 09:06

image

Lijkt me niet best als 90% van je inkomsten wegvallen...

Het zal zo'n vaart wel niet lopen, maar als chrome binnen enkele jaren succesvol wordt, wat ik overigens nog moet zien, zullen ze die fee voor Mozilla zeker afbouwen. Al was het alleen maar omdat het marktaandeel FF in zo'n scenario ook terug zal lopen.

MvO op Dinsdag 23 December 2008 10:11

image

Ik heb ook al eens aangegeven dat ik dat een ongezonde situatie vind. Ik ben benieuwd of inmiddels meer mensen dat met me eens zijn.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 10:29

image

Beste MvO,

ja je zorg was terecht maar het neemt geen genius omdat uit te dokteren.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 15:10

image

Op zich is het heel risicovol dat uiteindelijk er on line maar twee grote bedrijven overblijven die het internet domineren. Microsoft en Google.
Deze bedrijven hebben zo veel geld en macht dat eigenlijk alles kunnen opkopen en domineren met hun on line dienstverlening.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:56

image

Ik hoop dat je hier bedoelt zoekmachines? Ik heb niet de indruk dat Google en Microsoft het hele internet domineren. Jij wel?

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 02:27

image

Toch wel hoor.

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 10:47

image

Ik heb hieronder iets geschreven over oogkleppen. Geloof je werkelijk dat het internet alleen draait om Microsoft en Google.

De kleine spelertjes als Facebook, Wikipedia, Amazon, Ebay en Cnet bestaan niet meer?

Bob op Dinsdag 23 December 2008 13:50

image

Ach wie weet wil microsoft wel wat geld geven als ze msn standaard op firefox instellen.

zonder geld zal firefox niet ver komen en ze zijn zo afhankelijk geworden van de google inkomsten dat het gevaarlijk aan het worden is. Maar goed google is nu concurrent geworden en dus moet men zich beter afvragen of men nog wel zaken wil doen met google.

U4iA op Dinsdag 23 December 2008 09:09

image

Bij de introductie van Chrome 1.0 eerder deze maand werd Firefox dan ook onmiddellijk uit Google Pack verwijderd.
Nee, Google blijft het lieverdje van de klas...

Kaiser Söze op Dinsdag 23 December 2008 10:03

image

Don't be evil, be commercial!

Webcrew op Dinsdag 23 December 2008 10:41

image

Had het vreemder gevonden als ze FireFox lieten zitten, en chrome niet zouden toevoegen ;-)

Firefox is alleen maar geinstresseerd in de centjes, dus als ze slim zijn gaan ze eens praten met Microsoft wat het hun waard is om de standaard zoekmachine te worden.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 10:45

image

Evil wil ik het nog steeds niet noemen, maar je hebt wel gelijk dat ze die kant op gaan. Ze beginnen wat monopolistische trekjes te krijgen. Het verwijderen van Firefox lijkt wel een beetje op het belemmeren van concurrenten. Gelukkig is Google nog nergens qua browser marktaandeel, dus heel grote zorgen maak ik me nog niet. Ik had liever gezien dat Chrome het zou redden op kwaliteit dan op marketing trucs.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 13:01

image

Is niet verwijdert. De default is aangepast.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:53

image

Ik heb het intussen gelezen, bedankt.

Little Penguin op Dinsdag 23 December 2008 10:46

image

Lekker journalistiek van Webwereld, Firefox is namelijk helemaal niet uit Google Pack verwijderd. Je kunt nog steeds kiezen om Firefox + Google toolbar via Google Pack te downloaden, in de Nederlandse Google Pack is Firefox zelfs standaard nog aangevinkt (en is Chrome nog niet beschikbaar overigens).

In de Engelse versie is Google Chrome als standaardbrowser gestelecteerd, maar als je wilt kun je nog steeds voor Firefox kiezen en eventueel Google Chrome uitvinken.

Verder zou ik het erg vreemd vinden als Google haar browser geen onderdeel van Pack zou maken. Een site als Webwereld zou in zo'n geval een bericht plaatsen in de trant van "Google vertrouwd eigen browser niet" oid...

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 11:20

image

Als nieuwe Google pack gebruikers op een Google site kunnen kiezen uit een Google browser of een niet Google browser weet ik wel wat het resultaat zal zijn. De merknaam Google ligt wel een stuk hoger dan namen Chrome, Mozilla of Firefox.

Dikke kans dat de Google pack downloads nu 90% of meer met Google Chrome zijn.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 11:49

image

Maar het is wel een keuze. Dat mensen voor Chrome zouden kiezen omdat Google zo bekend is zou best kunnen, maar vlak de bekendheid van Firefox zelf niet uit. Totdat er meer cijfers bekend zijn blijft het speculatie.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 13:02

image

Ja, daar heb jij bij Microsoft ruime ervaring mee.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:26

image

Je bent duidelijk niet wijs gezien je verzinsels
Dat ze jou in je inrichting toegang geven tot het internet.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:54

image

Zullen we proberen het enigszins beschaafd te houden?

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 11:16

image

Ik heb al eens eerder beweerd dat Chrome zeker initieel een grotere bedreiging vormt voor Mozilla dan voor Microsoft.
Elke FF instance die wordt vervangen door een Chrome instance kost Mozilla direct geld.
En mozilla is voor 88% van de inkomsten afhankelijk daarvan.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 11:50

image

Yada yada yada. Kan het nu nooit eens zonder je Microsoft propaganda hAl?

MvO op Dinsdag 23 December 2008 12:02

image

Sorry Peter, ik volg je niet helemaal. Hoe is het MS propaganda als je zegt dat Chrome initieel meer een bedreiging is voor Mozilla dan voor MS? Daarmee zegt hAl niet dat het geen bedreiging is, maar dat het korte termijneffect slechter is voor Mozilla dan voor MS. Het sluit echter op geen enkele manier uit dat het op langere termijn wel een bedreiging voor MS is.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 12:23

image

Omdat hAl ook toegang heeft tot bijvoorbeeld deze cijfers. Cijfers die zijn verhaal op geen enkele wijze ondersteunen. Plus, je hebt waarschijnlijk gemist dat hij deze speculatie te pas en te oppas laat vallen. Ik denk dat hij verwacht dat het vanzelf een self fulfilling prophecy wordt.

Het enige waar ik het mee eens ben is dat een Firefox instantie, die vervangen wordt door een Chrome instantie, Mozilla geld kost. Maar een IE, Safari of Opera instantie kost Mozilla ook geld, dus als argument slaat het helemaal nergens op.

Het is pure stemmingmakerij.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:25

image

Hallo Peter, hierboven een heel artikel over de CEO van Mozilla. Iemand die wel degelijk de concurrentie van Google ziet en verwacht dat het impact heeft op zijn inkomsten (waar mijn reactie ten slotte over gaat).
Als de CEO van Mozilla dit soort interview geeft dan vind ik dat mijn kijk op de werkelijkheid is meer overeenstemt met jou kijk op de werkelijkheid en vormt Chrome wel degelijk een bedreiging voor de inkomsten van Mozilla

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:51

image

Het artikel gaat over iets heel anders hAl. Dat gaat niet om het gebruik van Firefox, maar om de relatie tussen Google en Mozilla omdat ze nu (net als alle andere browsers) concurrenten zijn geworden.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:11

image

Volgens mij staat wel degelijk de financiele relatie tussen Google en Mozilla centraal en hoe die beinvloed zal gaan worden.
Bovendien wordt specifiek een voorbeeld gegeven waarbij de verspreiding van FF wordt vervangen door een verspreiding van Chrome en dat is iets wat gewoon direct financiele consequenties heeft voor FF.
En dat is nu nog maar 1 plaats.

Ik heb FF ook veel gezien als extra software op losse DVD's bij computer tijdschriften. Wie zal daar nu ineens ook verschijnen en concurreren om dezelfde artikel ruimte en exposure. Als Google een extentie model openlegt dan gaat er capciteit van extentiebouwers naar Chrome. Waar zal die capaciteit het meeste ten koste van gaan...

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:15

image

en dat is iets wat gewoon direct financiele consequenties heeft voor FF.
Dat is iets wat financiële consequenties kan hebben voor Firefox. Dat het dat heeft moet de toekomst uitwijzen. Het feit dat jij het graag wil, maakt het niet waar.

thieu op Dinsdag 23 December 2008 19:14

image

Chrome zeker initieel een grotere bedreiging vormt voor Mozilla dan voor Microsoft Ik heb hier óók gelezen dat Google Chrome wil voor-installeren op nieuwe PC 's. Omdat FF toch vrijwel altijd een bewuste keuze is zal dát (als ze dat lukt) in ieder geval méér een bedreiging zijn voor het marktaandeel van IE.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 19:25

image

Volgens mij zijn hAl deze dingen eerder ook al eens voorgerekend. Maar dat kan hij zich schijnbaar niet zo goed meer herinneren. =P

MvO op Dinsdag 23 December 2008 17:17

image

Het is pure stemmingmakerij.
Wellicht, maar stemmingmakerij en propaganda zijn niet hetzelfde. Uit je bovenstaande betoog haal ik ook nog steeds niet hoe iets wat (ook) negatief voor MS is, propaganda voor MS is. MS en Mozilla zijn allebei verliezers (vanuit de kant van Google bekeken), hoe kan je dat positief uitleggen voor MS? Dat ontgaat me echt. Als Ajax met 1-0 van AZ verliest en PSV met 2-0, dan kan Ajax echt geen propaganda gaan voeren dat ze met een doelpunt minder dan PSV van AZ hebben verloren. Ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat het een reactie is op de persoon, niet op het bericht en dat ben ik niet zo van je gewend (maar misschien komt dat omdat ik hier niet iedere dag rondhang). Vind ik dus gewoon jammer.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 18:13

image

een grotere bedreiging vormt voor Mozilla dan voor Microsoft.
Of je kent hAl niet goed, of je hebt de reactie daarna gemist. Ik ken hAl al wat langer. Op dat punt was deze reactie heel voorspelbaar.

thieu op Dinsdag 23 December 2008 19:17

image

Microsoft. Viel mij óók op ja. Och, je leert ze toch wel kennen. Net een grote familie :-)
Prettig kerstfeest :-)

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 19:25

image

Het zelfde. :)

Kickass op Dinsdag 23 December 2008 23:53

image

hAl = die Albert %$!@#*&^~@!. (Microsoft evangelist)

henk daalder op Woensdag 24 December 2008 21:02

image

Waarom kost het mozilla geld als iemand overstapt van firefox naar chrome?
Beide browsers zijn toch gratis?
Geen van beide organisaties verdienen aan het geheugen gebruik door hun browsers ergens op een PC.
Het zou financieel toch niets uit moeten maken?

Overigens vind ik chrome nog geen partij voor firefox (+ adblock en sessiomanager)

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 12:17

image

Ik lees geen propaganda maar een on topic reactie.
Toen ik al een week of 6 geleden eerder hioer op webwereld schreef dat Chrome een bedreiging vormde voor Mozilla was je ook nogal kritisch. Nu bevestigt in feite iemand van Mozilla zelf ook dat dat zo is en dan is het zelfs propaganda ?
Doe ff normaal.

Dit artikel sluit gewoon aan bij een constatering die ik al geruime tijd geleden gemaakt heb. Ook heb ik toen al eens aangegeven dat juist de populatie van Firefox gebruikers veel makkelijker is te bereiken om over te stappen dan de 'verstokte' IE gebruikers.
Zeker als Chrome een extensie model krijgt en je addons in Chrome zal kunnen gebruiken.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 12:29

image

Sorry hAl, het *is* propaganda. Ik heb hierboven uitgelegd waarom. De cijfers die jij zo graag uit de kast trekt steunen je 'belangwekkende' stelling nog steeds niet. Ik zie voorlopig eigenlijk alleen het IE aandeel structureel zakken. Optomistische stellingen die niet door de werkelijkheid gesteund worden noem ik propaganda.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:05

image

Ik zie voorlopig eigenlijk alleen het IE aandeel structureel zakken.

Ik verwacht wel dat het aandeel van IE nog wel rustig aan verder gaat zakken. Maar dat heeft voor MS maar beperkte impact. Omdat de meeste IE installaties qua search enige al naar google verwijzen zonder dat MS daar dus een cent van ziet maakt een omzetting van een IE naar een Chrome browser relatief qua verschuiving van gelden weinig uit. Bij FF is het heel anders. Daar worden alle inkomsten gehaald uit de contracten met Google. Elke FF installatie die Google vervangt kost FF geld. Het zal heel moeilijk zijn voor FF om sneller IE klantejes te snoepen dan Chrome FF klantjes snoept. Juist ook omdat Google en FF veel meer in dezelfde vijver vissen. Zie het gegeven voorbeeld van het Google pack.

Het zou best kunnen dat over een jaar het markaandeel 15% FF, 10% Google en 67% IE is. Een forse daling voor ook IE maar een geringe financiele aderlating. Maar FF is dan wel een kwart van de inkomsten kwijt.

Zolang Chrome nog geen extensie model heeft zoals FF en zelfs IE zal het nog niet zo'n vaart lopen maar als dat er wel komt dan kan Chrome zeker concurreren met FF en omdat ze bij Google veel geld hebben kan Chrome veel makkelijker deals sluiten met partijen om de browser te laten verspreiden (door OEM of andere software leveranciers) dan FF.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:49

image

Ik zie dat je je weer terug hebt getrokken in je hAliversum. Je argumentatie rammelt echt aan alle kanten. Als jij dat echt allemaal gelooft, dan ben je een stuk verder heen dan ik dacht. Microsoft die zich niet druk hoeft te maken over een dalend aandeel in de browser markt? Geweldig!

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:03

image

Ik zal voor jou dan nog maar een een blije voorspelling doen.
In december zitten relatief privegebruikers thuis en dan neemt relatief het FF gebruik toe. Dus reken op een nog een top maand voor FF marktaandeel.
Ook vorig jaar in november en december de grootste stijgingen voor FF marktaandeel.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:18

image

Tja, wat hoop je nu dat ik ga zeggen? Iets over oude koeien? Vragen naar de bekende weg? Flesje wijn open trekken? Pels verkopen voor de beer geschoten is?

Ik kijk liever naar de wat langere trends. Maar bedankt voor de mus.

NLsandman op Dinsdag 23 December 2008 17:33

image

Als het aan hal ligt dan komen google en firefox in een browser oorlog met elkaar terecht, een scenario die microsoft wel past.
Waar 2 vechten om 1 been gaat de 3e ermee heen.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:35

image

Spot on! :) Die indruk heb ik ook.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:43

image

Als het aan hal ligt dan komen google en firefox in een browser oorlog met elkaar terecht, een scenario die microsoft wel past. Waar 2 vechten om 1 been gaat de 3e ermee heen

Dat zit misschien in je hoofd.
Mij lijkt dat een onrealistisch scenario. Microsoft heeft nog steeds een groot browseraandeel en ik verwacht dat dat nog wel zal blijven zakken. IE8 is straks wel weer een forse verbetering maar biedt nog geen killerfeatures waarvan ik denk dat ze daarmee de achteruitgang tot staan brengen.
Ik verwacht dat als IE echter onder de 50% marktaandeel gaat komen dat dan Microsoft zal kiezen voor veel meer integratie van hun on line cloud diensten met hun browser. Ze lopen dan door de vermindering van markaandeel eignelijk geen risico's meer bij de kartel politie.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 20:19

image

Je moet iets doen om de aandacht van MSSQL af te leiden. ;-)

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 20:31

image

Zou het dat zijn? :D Dat zou wel verklaren waarom hij een oude discussie probeert te kopiëren.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:16

image

[quote]Optomistische stellingen die niet door de werkelijkheid gesteund worden noem ik propaganda.[quote]

Ten eerste was mijn reactie niet optomistisch. Jij interpreteert dat maar de reactie zelf duidt daar niet op.

En over die werkelijkheid. Je vergeet blijkbaar dat het juist het artikel is die een bron vormt voor mijn reactie. Mozilla zelf is het die een bedreiging zijn in hun inkomsten als gevolg van de komst van Chrome. De ceo praat nu al over diverseren en inkomsten aanboren in andere markten.

Volgens mij ben jij degene die zijn ogen sluit voor de werkelijkheid maar Mozilla doet dat in ieder geval niet.

Little Penguin op Dinsdag 23 December 2008 13:56

image

"We have a fine and reasonable relationship," John Lilly, Mozilla's CEO, said in an interview last week. "But I'd be lying if I said that things weren't more complicated than they used to be."
Ik weet niet waar jij hier leest dat John Lilly direct bezorgt is voor z'n inkomsten. Het enige dat hij aangeeft, dat is dat de relatie een stuk ingewikkelder geworden is - niet meer en niet minder.

Natuurlijk heb je gelijk dat Mozilla bezig is met het kijken naar andere inkomsten (ze zouden wel gek zijn als ze dat niet doen), maar dit direct als een bedreiging zien voor hun inkomsten (op korte termij) dat lees ik er niet uit.

Verder zou het ook zo kunnen zijn dat, ook zonder Google Chrome, de overeenkomst over 3 jaar niet verlengt zal gaan worden - zoiets is afhankelijk van de markt over 3 jaar en die is niet te voorspellen.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 14:59

image

Hij zegt ingewikkelder. Webwereld maakt hier van afkoelen.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:44

image

Dat de relatie zou bekoelen was te verwachten. Jouw onzinnige stelling dat juist Firefox last zal hebben van Chrome slaat als een tang op een varken. Maar als jij graag aan je illusie vast wil houden. Enjoy.

MvO op Dinsdag 23 December 2008 17:38

image

Jouw onzinnige stelling dat juist Firefox last zal hebben van Chrome slaat als een tang op een varken.
Ik las eerder dat Chrome nu de voorkeursbrowser in het Google Pack is. Het lijkt me dat Firefox daar weldegelijk "last" van heeft, omdat Google FF niet meer standaard uitrolt (= op z'n minst minder groei). Zo onzinnig is de stelling dus ook weer niet. Maar goed, de toekomst moet uitwijzen hoeveel last andere browsers van Chrome gaan hebben. Een paar dagen Chrome gaat ons echt niet vertellen welke browser dat gaat zijn.
IE? Kan, maar of de daling van IE groter wordt door Chrome, who knows?
FF? Kan, maar of dit alleen stagnatie van de groei is of ook daling, wie zal het zeggen?

De manier waarop hier gediscussierd wordt is echt wel diep gezonken vandaag. Men staat hier elkaar als een stel kleine kinderen uit te maken voor rotte vis over een mening. Triest. Denk een beetje aan de kersgedachte :)

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 18:08

image

Maar goed, de toekomst moet uitwijzen hoeveel last andere browsers van Chrome gaan hebben.
Dat is ook mijn mening.

De manier waarop hier gediscussierd wordt is echt wel diep gezonken vandaag.
Sorry, maar ik erger me aan de manier waarop hAl telkens weer die stellingen deponeert alsof het een diepere waarheid betreft. Net als de vorige keer verzint hij de zelfde argumenten waarom ze waar zouden moeten zijn, terwijl hij weet dat daar de vorige keer ook gaten in zijn geschoten. Maar hAl kennende zal hij die hebben afgedaan als slechte argumenten en dus niet waar.

Ik zou verwachten dat de ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen zou stoten. Dat het hier wel gebeurt kan ik dus alleen zien als uitlokking.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 18:31

image

Hoezo gaten erin schieten.

Ik zeg in feite mijn opinie dat Mozilla behoorlijke financiele consequnties zal kunnen ondervinden van de introductie van Chrome omdat ze erg afhankelijk zijn van de inkomsten van Google.

en wat shiet jij er voor gat in:
Dat is iets wat financiële consequenties kan hebben voor Firefox. Dat het dat heeft moet de toekomst uitwijzen

Eingelijk zeg je alleen dat mijn opinie nog een onzekere factor is (inderdaad is de toekomst geen zekerheidje) maar je schiet er geen enkel gat in.

verder zeg je
Jouw onzinnige stelling dat juist Firefox last zal hebben van Chrome slaat als een tang op een varken

Maar je toont op geen enkel manier aan waarom mijn stelling onzinnig is.
Terwijl bijvoorbeeld het artikel al direct een voorbeeld noemt waarbij de verspreiding van chrome direct ten kost gaat van de verspreiding van Firefox. Ik vind dat een duidelijk voorbeeld dat mijn stelling wel ondersteunt.

Je discussie techniek is afgedaald tot
Yada yada yada.
Overtuig ons eens met echte argumenten waarom de komst Chrome geen negatief effect zal hebben op de inkomsten van Mozilla.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 19:07

image

Oh, je was vergeten dat je deze argumenten al eens eerder had gespuid.

Ik heb al eens eerder beweerd...
Weet je nog? Je verwacht toch niet echt dat ik die zetten weer herhaal? Daarvoor kijk je maar tv, daar herhalen ze wel.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 20:00

image

Ik heb al eens eerder beweerd dat Chrome zeker initieel een grotere bedreiging vormt voor Mozilla dan voor Microsoft.
Overtuig ons eens met echte argumenten waarom de komst Chrome geen negatief effect zal hebben op de inkomsten van Mozilla.
Dit is weer een typische hAl draai. Ik heb nooit beweert dat het geen negatief effect zou kunnen hebben. Ik bestrijd dat het effect voor Mozilla groter zou moeten zijn dan voor Microsoft. Als Microsoft haar overwicht verliest, verliest ze een belangrijk instrument om de markt te sturen. Dus ook voor Microsoft staat *heel* veel op het spel. De trend die door Opera, Safari en Firefox is ingezet zou met Chrome wel eens in een stroomversnelling kunnen raken, omdat Google er meer kracht achter kan zetten. Of geloof jij echt dat Microsoft uit zichzelf op het idee van standaards is gekomen in IE8?

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 02:31

image

Ik bestrijd dat het effect voor Mozilla groter zou moeten zijn dan voor Microsoft
Dat begrijp ik al helemaal niet.
Mozilla is voor 90% afhankelijk van de betreffende inkomsten.
Dat is bij MS zeker niet het geval

Jeroenh op Woensdag 24 December 2008 10:33

image

MS is voor 90% afhankelijk van 2 melkkoeien verkregen dmv illegale, monopolistische praktijken.

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 10:40

image

Dat begrijp ik al helemaal niet.
En al zou je het begrijpen dan gaf je dat niet toe. Denk jij werkelijk dat omzet de enige factor is in deze zaak? Microsoft kan nu voor een belangrijk deel de markt dicteren. Een veto van Microsoft betekent dat bepaalde technieken er niet komen. Wat denk je dat er gebeurt als Microsoft niet meer de grootste zou zijn? Met het toenemende belang van internet, wordt het steeds belangrijker wie die techniek controleert. Dat jij dat niet wenst te zien is al belangwekkend op zich. Dat betekent dat de oogkleppen zo groot zijn geworden dat je zelfs de voor de hand liggende zaken niet meer kan zien.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 13:07

image

Hou nou ohhhop. We hebben je doohhoor. Je wordt door Microsoft Nederland (marketing afdeling) betaalt om op het Internet FUD te verspreiden over concurrenten van Micorosft en huidige/nieuwe Microsoft produkten te pas en to onpas te prijzen!!

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:18

image

Jij wordt door een gestoorde idioot betaald om onzinnige verzinsels te roepen ?

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 13:33

image

Oei, is dit uw eerwraak? U lijkt duidelijk in uw eer aangetast te zijn. De verzinzels bewijzen op een gegeven moment zichzelf. Kwestie van herhalen. Of de data van de gebruiker observeren. Sommige zaken hoeft men niet te bewijzen; de feiten spreken voor zich indien de observant de ogen opent. Bovendien geef ik u een koekje van eigen deeg. Zie mijn kerstkransje als een aardigheidje. :-)

brief op Dinsdag 23 December 2008 14:03

image

Verdikkeme, nou moet ik hAL weer gelijk geven... Hij heeft het inderdaad al eerder geroepen, en helaas heeft hij gelijk. FF gebruikers gebruiken FF omdat ze eens de keuze hebben gemaakt eens iets anders te proberen. De volgende keer "iets nieuws" proberen is dan makkelijker. In eerste instantie zal FF relatief meer te lijden hebben dan IE. Klaar.

RvT op Dinsdag 23 December 2008 17:29

image

Firefox zal het zeker gaan voelen. Veel mensen gingen destijds over van IE naar Firefox uit regelrechte onvrede of omdat ze anti-Microsoft waren. Persoonlijk vind ik Firefox okay, maar niet iets fantastisch en ik weet zeker als Chrome moet extensies komt, dat Firefox, net zoals Opera, een browser voor de die-hard fans wordt. Het zou wel ironisch zijn: van de ene monopolist naar de andere.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:33

image

Elke browser zal het gaan voelen.

Jeroenh op Dinsdag 23 December 2008 19:26

image

Presto/Opera voelt de hete adem van Gecko en WebKit gebaseerde browsers op de embedded markt. Trident/MSIE voelt de hete adem van vul_in_alle_rendering_engines. WebKit en Gecko concurreren ook met elkaar. Concurrentie is goed.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:52

image

Ah, beginnen we weer te schelden?

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 16:56

image

Een gepaste reactie op de ongefundeerde valse beschuldigingen

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:22

image

Ik geloof ook meer dat het evangelisme uit jezelf komt. Al zie ik wel enige gelijkenis tussen de stijl van jou en die van Ruud 'voeten op de tafel' de Jong.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 12:12

image

Aan de andere kant is MS hard zijn eigen vijand aan het worden, IE is in alle formaten lek (geweest) bij de laatste exploit, het nieuws en het daaropvolgende Word misbruik er van doet er ook niet goed aan.
Wanneer de zoektocht naar alternatieven volgt zijn er legio waar Ff nu nog de bekendste is, de fans daarvan zullen waarschijnlijk niet de ene monopolist voor de andere ruilen.
De groep die alternatieven kiest zijn over het algemeen geen OK klikkers. Het is een moeilijke inschatting, maar Ff staat toch redelijk sterk, maar ik had toch eerder gehoopt dat Google meer achter Ff was blijven staan.

nico.coesel op Dinsdag 23 December 2008 18:18

image

Waarom? Ik denk dat Firefox momenteel toch wel de betere browser is. IE6 is met veel websites erg traag en IE7 heeft ook wat nare nukken (bijvoorbeeld de trage opbouw van de knoppenbalk).

Kickass op Dinsdag 23 December 2008 17:47

image

Een van de browserbouwers , zou op het windows platform een grote groep gebruikers kunnen trekken:
ALS ZE EENS EEN OFFICIELE ALFA RELEASE UITGEVEN VAN EEN ECHTE WIN X64 BROWSER !

Windows, omdat bij Linux & Mac er al echte (en goede) 64bit browsers zijn.
Windows heeft IE als 64bit browser, maar da's geen goede om het simpele feit dat IE...na ja dat weten we nu wel(gevalletje niet aan w3c houden)

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 18:22

image

Windows heeft IE als 64bit browser, maar da's geen goede om het simpele feit dat IE...na ja dat weten we nu wel(gevalletje niet aan w3c houden)

IE8 is inmiddels al in 2e beta en houdt zich heel behoorlijk aan de W3C standaarden.

Maar ach, heb je echt wel een 64 bit browser nodig ?
Zo veel sneller zal het browsen ermee toch niet gaan.

Kickass op Dinsdag 23 December 2008 23:59

image

hey is ook principe kwestie.
Op een 32bit os wil jetoch ook geen 16bit browser?
Nou op een 64bit OS wil je zoveel mogelijk 64bit apps.

En IE8 ...DUH !!!
Ik heb geen behoefte aan een browser die zo diep in een OS verweven zit dat zelfs de fabrikant ervan aangeeft dat het betreffende OS niet zonder die browser kan.
Ik hoef/wil dus geen IE, vanuit technisch oogpunt.

ceesdazig op Dinsdag 23 December 2008 21:40

image

Vreemd dat niemand het privacy aspect noemt. Een browser van een commercieel bedrijf wat grote belangen heeft in gegevensverzameling of een browser van een stichting "dedicated not to making money but to improving the way people everywhere experience the Internet". Nou weet ik dat de privacy discussie in Nl rustig een ondergeschoven kindje genoemd kan worden en dat het gebruik van FF in dit land opvallende gelijkenis vertoont met de interesse voor die discussie, maar gelukkig zijn we een heel heel klein landje.
Firefox zal zijn markt grotendeels behouden en wanneer het bij die stichting blijft, zal haar marktaandeel alleen maar toenemen.

MvO op Woensdag 24 December 2008 10:28

image

Firefox zal zijn markt grotendeels behouden en wanneer het bij die stichting blijft, zal haar marktaandeel alleen maar toenemen.
Dat weten we niet. De meeste mensen zijn, met alle respect, kuddedieren en de meeste letten echt niet op de kleine lettertjes. Logisch, want de gemiddelde mens begrijpt daar geen klap van. Dat is jammer, want privacy is inderdaad een heel belangrijk punt. Ik voel me wat dat betreft zelf ook "veiliger" bij Mozilla dan bij Google. Chrome is voor mij voorlopig ook niet meer dan een browser waar we op moeten testen of onze applicaties goed werken. M'n "werkbrowser" zal het niet snel worden.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Maximaliseer het voordeel van SaaS

    Cloud-applicaties hebben grote invloed op het gebruik van de IT-architectuur en niet ieder project levert de verwachte voordelen op.

    Downloaden
  • Flexibele IT noodzaak voor bankenOnderzoeksrapport over de beperkte flexibiliteit van veel IT-systemen in de bancaire wereld. Lees meer!
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)