Windows XP langer verkrijgbaar voor pc-bouwers

xp

Gepubliceerd: Dinsdag 23 december 2008

Microsoft stelt pc-bouwers in staat om nog enkele maanden Windows XP te installeren. XP is daardoor haast verkrijgbaar totdat Windows 7 uitkomt.

Toon volledig artikel

Gregorius op Dinsdag 23 December 2008 12:34

image

Veel bedrijven zijn van plan om Vista helemaal over te slaan en te wachten op Windows 7

En windows 7 maakt een even zo grote kans om overgeslagen te worden als vista. XP heeft alles wat bedrijven nodig hebben. Extra toeters en bellen zijn onnodig, kosten extra geld, vreten resources en gaan ten koste van de security. En in de tussentijd rukt Linux op.
We gaan interessante tijden tegemoet...

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 12:41

image

En windows 7 maakt een even zo grote kans om overgeslagen te worden als vista.
Als je de voorlopige reacties over de W7 ziet, is er toch meer sprake van een SP voor Vista.
Microsoft krijgt het zwaar als er inderdaad te weinig verschil is met Vista en dan bedoel ik niet alleen in het uiterlijk.
Het volle pond betalen voor een nieuw als het oude nog niet eens op orde is, maar zoals eerder, MS is op dit moment meer zijn eigen vijand.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:08

image

Jep,

Ik ga hier volledig in mee. Waar Microsoft aan voorbij gaat is dat ik bedrijfsmatig een core OS wil. Een OS zonder toeters, bellen en tientallen (veelal onnodige) add-ons, geneuzel met tollende en rollende schermpjes en doorschijnende vensters.... Ik wil manageable en reliable. Daarbij komt dat wanneer ik hier Vista of Windows 7 ga uitrollen er een flink aantal incompatibiliteits issues zijn (scanners, printers, een enkel software pakket). Tevens moet ik vrijwel het hele hardware park gaan vervangen, dat terwijl de gemiddelde leeftijd van de PC/notebook hardware iets minder dan 14 maanden is. Voorlopig een no go dus. Ik ben met mijn team serieus aan het kijken naar een alternatief, linux.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:13

image

@hotje,
.....en dan heb je die hardware/software compatibiliteitsproblemen niet?

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 13:23

image

Klopt, die software problemen heb ik bij een overstap naar een ander platform ook. Ik vind het jammer dat Microsoft hier toch dingen heeft laten liggen en dat een aantal op Windows 2000 gebaseerde software paketten het simpelweg niet meer doen. Wanneer ik dan toch kosten moet maken bij een overstap, neem ik de gelegenheid aan om nu ook serieus alternatieven te gaan onderzoeken.

PeterDePater op Dinsdag 23 December 2008 13:46

image

Compatibiliteitsproblemen ondervind je met Linux nog meer. Zeker wanneer we het hebben over drivers. Vista werd afgebrand om de slecht drivers, bij Linux is dat niets beter.

hallieballie op Dinsdag 23 December 2008 14:13

image

Wanneer men bedrijfsmatig Linux gebruikt heeft men over het algemeen alle drivers aan boord die benodigd zijn.

De huidige servers zijn vrijwel allemaal uitgerust met standaard hardware en werken "out of the box"

Drivers zullen geen probleem zijn.

Software, sjaa daar zal men voor speciaal geschreven applicaties moeilijkheden mee krijgen, echter hierbij geldt voor de standaard applicaties zoals webserver, fileserver, mailserver, etc... dit niet opgaat.

Dendarm op Dinsdag 23 December 2008 14:27

image

niet helemaal waar. Drivers lukt tegenwoordig best wel. Software zal vaker problematisch worden, maar als er steeds meer bedrijven op linux overstappen, en daarlijkt het op, zal dat snel genoeg worden opgelost, tenslotte werkt er een gigantische groep mensen aan om het gebruiksklaar te krijgen, in tegenstelling tot M$, die het alleen verkoopbaar wil hebben.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:31

image

XP werd pas serieus na SP/2, maar dat is geen reden om dezelfde soort (ellende) zaken bij Vista opnieuw te starten.
Vanaf Win95 is het niet anders, bij elke verse versie nieuwe verse rottigheid, tot en met Vista.
Fixes XP SP1 http://support.microsoft.com/kb/324720/
Fixes XP SP2 http://support.microsoft.com/kb/811113
Fixes XP SP3 http://support.microsoft.com/kb/946480
Fixes Vista SP1 http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749061.aspx

En dan nog volhouden dat OS-OSS niet beter is, kom toch. Als er iets bewijst om met elke release beter te worden is het OS-OSS wel. Drivers onder OS-OSS worden langzaam steeds beter zonder medewerking van de leveranciers. De leveranciers doen een keer niet mee met MS en Vista is het voorbeeld.
Ik kan nog steeds niet bedenken wat MS aan het testen is geweest bij Vista voordat ze RTM gingen, drivers waren er niet, programma comptabiliteit was er en toch hebben ze zogenaamd getest.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:37

image

Foutje, programma comptabiliteit was er NIET moet het wezen.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 20:46

image

na de grote verbetering die windows 2000 was zat niemand echt op xp te wachten. De omslag kwam na sp1 wat voorveel bedrijven traditioneel het moment is om in te stappen.
De komst van vista was wederom voor veel bedrijven geen reden om over te stappen. Omdat ook met xp er een uitstekend beheerssysteem beschikbaar was is de noodzaak nog inder. Dat remt de inzet van vista bij bedrijven.
Particulier is het steeds meer geaccepteerd en gaat het langzaam de weg van xp op.
In mei 2009 zal het omslagpunt bereikt zijnvoorspelde in al langer.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 21:04

image

In mei 2009 zal het omslagpunt bereikt zijnvoorspelde in al langer.
Deze even opnieuw, en gelijk even het 2000 verhaal verduidelijken, want dat was een OS en geen Suite zoals XP dat werd en Vista nog meer.
Naar mijn idee is MS daar mis gegaan om de zakelijke klant dezelfde suite te geven als de thuisgebruiker.

Daarnaast neemt het nog niet weg dat MS elke keer dezelfde reeks aan fouten toepast. (zie pol528 23-12-2008 14:31 deze draad) en misschien weet jij dan hier Ik kan nog steeds niet bedenken wat MS aan het testen is geweest bij Vista voordat ze RTM gingen, drivers waren er niet, programma comptabiliteit was er en toch hebben ze zogenaamd getest. het antwoord op, het gebeurd immers bij elke release.

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 12:03

image

zijnvoorspelde in al langer.
Ja ja.

thieu op Woensdag 24 December 2008 15:25

image

Particulier is het steeds meer geaccepteerd en gaat het langzaam de weg van xp op. Ja, da's niet zo moeilijk als er voor de partikulier niets anders meer te krijgen is.
Verder ben ik van de week bezig geweest met de aanschaf van een CAD-station waarbij ik nadrukkelijk heb gevraagd naar XP. Natuurlijk krijg ik Vista met een downgrade optie maar "in de boeken" is er waarschijnlijk wéér een Vista-licentie verkocht.

Anonymous Coward op Vrijdag 26 December 2008 00:04

image

XP kwam uit in Oktober 2001. Ik kwam een onderzoekje (Google cache) tegen wat claimt dat XP binnen 2 weken al boven de 2% zat. (Iets waar Vista volgens Hitslink toch zeker 2 maanden voor nodig had)

Kort na het uitkomen van SP1, in september 2002, claimde statmarket.com in december dat Windows XP 20% Market Share had bereikt. (Vista zit dan tegen de 17%. Pas een maand of 3 later bereikt Vista de 20%)

Ik vond tevens een pdf die lijkt te suggereren dat het OS ten tijde van het uitkomen van SP2 van XP, in augustus 2004, al bijna op 60% zat. (Het zal me benieuwen hoe de vlag hangt als SP2 voor Vista komt)

Hitslink gaf Windows XP in oktober 2004 een aandeel van 63%.

Als je de tijdlijn in de pdf bekijkt dan lijkt XP, in de zelfde tijd die Vista nodig heeft om 20% te bereiken, een aandeel van 40% te bereiken.

HolPen op Dinsdag 23 December 2008 13:52

image

(...)en dat een aantal op Windows 2000 gebaseerde software paketten het simpelweg niet meer doen
"Help, mijn luchtfilter uit mijn Opel Kadett uit 1975 past niet meer op mijn nieuwste Astra...."
Oftewel: het is heel vervelend, maar als je iets aanschaft voor een OS dat inmiddels zo'n 9 jaar oud is, dan moet je niet vreemd kijken als dat na tien jaar op een nieuw OS niet meer werkt.

En hier ligt meteen ook het grote probleem van heel veel software-issues. Bedrijven (en ook particulieren) hebben vaak hun software zo zwaar afgestemd op een bepaalde omgeving, dat een upgrade van wat dan ook hoge kosten en veel aanpassingen met zich meebrengt.

Puist ☺ op Dinsdag 23 December 2008 15:24

image

nee! niet weer die vergelijking met auto's. Die gaat niet op.

MartijnTonies op Dinsdag 23 December 2008 13:55

image

Ik vind het jammer dat Microsoft hier toch dingen heeft laten liggen en dat een aantal op Windows 2000 gebaseerde software paketten het simpelweg niet meer doen.

Ikzelf schrijf software (tot op voor kort) Windows 2000 en bij de wat minder volgens de regels geschreven dingen kreeg ik inderdaad problemen op Vista, dat was echter vrij makkelijk aan te passen en die aanpassingen had ik beter al eerder kunnen maken.

Dat gezegd hebbende: hoeveel van je op Windows 2000 gebasseerde software werkt op Linux denk je?

Samuel Michon op Dinsdag 23 December 2008 19:31

image

hoeveel van je op Windows 2000 gebasseerde software werkt op Linux denk je?
Juist oudere software schijnt meer compatible te zijn met WINE dan met Vista.

Linkje.

linus4ever op Woensdag 24 December 2008 13:44

image

Gefeliciteerd.

Jij bent zo ongeveer de laatste Ware Gelovige.

Als iedereen overgaat op Open Standaarden, dan hebben we helemaal geen compatibiliteits problemen meer. Je hebt hooguit een desinvestering die niet hoger is dan de investering in weer een nieuwe versie van een weer even rotte Microsoft Windows versie.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:28

image

Waar Microsoft aan voorbij gaat is dat ik bedrijfsmatig een core OS wil. Een OS zonder toeters, bellen en tientallen (veelal onnodige) add-ons, geneuzel met tollende en rollende schermpjes en doorschijnende vensters.... Ik wil manageable en reliable.

Ik begrijp je probleem niet.
Dan maakt je je windows image toch zo ?
Je hoeft echt geen patience te installeren met windows hoor ok al kom ik nog wel eens werkplekken tegen waar het wel op staat.

Een beetje systeembeheerder zal je windows veel meer core opleveren dan jij thuis windows hebt geinstalleerd hebt staan. Juist de centrale beheersmogelijkheden van windows zijn zeer uitgebreid en geven organisaties heel veel mogelijkheden in het opleveren van wat bij hen het beste past.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:35

image

En nu net doen of je niet weet dat het meeste er niet eens fatsoenlijk uit kan, zelfs als je IE niet wil gebruiken blijft deze een lek als vorige week nog open houden.
Vista is meer dan zijn voorgangers een OS Suite, meer en meer dieper en vaster in het systeem.

Fama1098 op Dinsdag 23 December 2008 22:14

image

Zal jij blij zijn met Windows 7....

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 23:07

image

Ik hoop het echt, zeker voor rust rond mijn mijn desktop. En een beetje voor MS, dat ze eindelijk eens mogen leren.

Fama1098 op Dinsdag 23 December 2008 22:09

image

Weet niet waar jij je pc's koopt, maar volgens mij ben je flink opgelicht. PC's van 4 jaar oud kunnen nog prima Vista draaien. Misschien iemand aannemen die verstand van zaken heeft?

tERRiON op Dinsdag 23 December 2008 23:50

image

De gemiddelde leeftijd van de laptops/computers in jouw netwerk is 14 maanden? Vista is al ruim 2 jaar geleden uitgebracht, dus je mag verwachten dat de hardwaresupport ook al wel enige tijd voldoende is. (dat kun je bij aanschaf heel simpel als eis neerleggen bij je leverancier)

Begrijp me goed, ik heb de meerwaarde van Vista t.o.v. XP in een bedrijfsnetwerk ook nog niet gezien. Maar gebrekkige hardwaresupport voor Vista bij apparatuur van gemiddeld 14 maanden is in mijn optiek geen probleem van Vista maar een probleem van de hardwareleverancier en (nog belangrijker) van degene die de keus gemaakt heeft om die betreffende hardware aan te schaffen. Leveranciers hebben al voor het uitbrengen van Vista de gelegenheid gehad om hardware te maken die geschikt is voor Vista. Als er dan door iemand hardware wordt aangeschaft die daar niet geschikt voor is dan is dat in mijn ogen niet het probleem van Vista.

PeterDePater op Dinsdag 23 December 2008 13:43

image

En in de tussentijd rukt Linux op.

Linux rukt de laatste 10 jaar al op zonder noemenswaardig succes!

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:33

image

Dat is niet juist.
Op de bedrijfsserver heeft Linux het op 1 na grootste deel van de markt van Unix overgenomen achter Windows.
De supercomputer wereld wordt gedomineerd door Linux en ook op de webserver is Linux het meest gebruikt.
Ook in de embedded devices doen linux/debian varianten het goed

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 14:36

image

Nu is het wachten op de desktop, komt ook nog, alleen wanneer.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 17:24

image

Dankje. :)

ArjenB op Dinsdag 23 December 2008 21:10

image

Kerstmis is uitgebroken. Yes.

elTubo op Dinsdag 23 December 2008 13:17

image

Bedrijven hebben een corperate licence, dus volgens mij kunnen die blijven installeren tot de support op XP wegvalt.
Bij ons is in ieder geval geen sprake van Vista. Ik vind het zelf helemaal niks.

PeterDePater op Dinsdag 23 December 2008 13:44

image

Bij ons is in ieder geval geen sprake van Vista. Ik vind het zelf helemaal niks.

Wat vind je niks dan? Vista werkt prima als je SP1 installeert. (Dit was ook zo met XP)

HolPen op Dinsdag 23 December 2008 13:57

image

Ik krijg zo langzamerhand echt het zuur van al die figuren die meteen beginnen te minnen op het moment dat je ook maar iets positiefs over Vista zegt. En vervolgens verder geen commentaar leveren waarom ze minnetjes uitdelen.

Arno van Roosmalen op Dinsdag 23 December 2008 15:38

image

Op dit moment is het zo dat zowel Vista als Linux beide een OS zijn, waar de meerderheid van de mensen het uiterst op reageert: Ze vinden het ofwel helemaal niks ofwel het absolute einde. Daarom is er ook zo'n splijting te vinden over deze OSen in de online wereld.

(Hier laat ik weer even Apple's Mac OSX buiten beschouwing, ik heb er simpelweg gewoon geen ervaring mee).

Zowel Vista als Linux (als OSX) zullen voor de meerderheid van de mensen goed genoeg werken, daar ben ik redelijk van overtuigd. Er draait gewoon genoeg hardware en software op/onder Linux en Vista, en ze zijn beide gebruikersvriendelijk genoeg om zo gebruikt te kunnen worden. En ja, er draait op dit moment nog steeds meer software onder Vista als onder Linux, dat klopt denk ik wel.

Mijn persoonlijke mening over Vista en Linux:

- Vista vind ik te log, het vereist te veel RAM, en de diep ingebouwde DRM vind ik zowiezo geen slimme stap want het maakt het OS veel te complex. (net zoals het toendertijd integreren van Internet Explorer ook geen slim idee was). En daarom blijf ik nog gewoon bij Windows XP, wat nog steeds alles kan wat ik ermee wil. Maar deze minpunten maken voor de meerderheid van de mensen niet echt uit, en voor hun zal Vista denk ik goed genoeg werken (Zolang minimaal SP1 is geinstalleerd).

- Linux vind ik nog steeds irritant bij het installeren van software, voornamelijk door de 'dependancy-hell' die er bij een aantal programma's nog wel is. Het is jammer dat een hoop software, en sommige hardware, er niet (goed genoeg) op werkt. Maar deze problemen verdwijnen als Linux meer marktaandeel krijgt, bedrijven zelf voor Linux drivers ontwikkelen, en de Linux Standard Base basis 'beter' is. Verder geniet ik in Linux van de kracht van de console, en de virtuele bureaubladen. En Compiz ziet er mooi uit :) .

MadMike op Woensdag 24 December 2008 12:25

image

Dependency hell? Wanneer heb je die voor het laatst meegemaakt? Als je een fatsoenlijke distributie kiest en niet gaat rommelen met software die niet in de stabiele repositories te vinden is, zul je tegenwoordig geen dependency hell aantreffen. Ik werk erg veel met linux en stoei met nieuwe distributies die vaak bleeding edge zijn en verschillende package managers gebruiken. Je moet tegenwoordig echt met je systeem rotzooien om het kapot te krijgen!

Arno van Roosmalen op Woensdag 24 December 2008 15:56

image

Dat klopt redelijk. Zowat alle bekendere pakketten werken gewoon zonder problemen via de package managers. Alleen ik kloot graag met specifieke programma's, en dan wil er wel eens iets zijn waarvoor je niet direct de depencancies hebt. Het is jammer, maar het zijn inderdaad wel uitzonderingen.

Een specifiek probleem dat ik heb, en wat ik ook mooi als voorbeeld kan geven, is dat ik op een Suse 10.1 computer Firefox 3 wou installeren. Hij wou echter GTK+ 2.18 te hebben, en die had ik niet. In Yast kreeg ik geen geupdate GTK en geen Firefox 3, op internet kon ik toen geen GTK+ RPM vinden voor mijn versie, en toen hebk het maar bij Firefox 2 gelaten. Het enigste wat ik niet gedaan heb is Suses zelf updaten, omdat ik die computer goed heb ingericht, en ik het risico van problemen nu niet wou.

Maar hoe dan ook, heel erg vind ik het niet. Het zou ook kunnen komen door die versie van Yast/Suse, of wat dan ook. En ik weet dat het op te lossen is, want ik heb een test computer met een oudere Suse naar Suse 11.1 geupdate. Ik moest nog wel effe opnieuw X instellen, maar daarna werkt gewoon weer alles.

Bolleke op Woensdag 24 December 2008 16:01

image zomerhack badge 3

Een specifiek probleem dat ik heb, en wat ik ook mooi als voorbeeld kan geven, is dat ik op een Suse 10.1 computer Firefox 3 wou installeren.
Op zich logisch: zowel FF als GTK zitten in je repo, en hebben een bepaalde versie om een reden. Ws. als je GTK los had geupgrade was er weer iets anders stuk gegaan etc.

Ik weet niet of dat bij SuSE ook zo makkelijk is, maar bij debian is het een kwestie van de naam van je versie veranderen in de package manager-config en upgraden maar. Sterker nog, zelf draai ik versie "testing" wat dus vanzelf meeverandert als de versies "opschuiven" bij een nieuwe stable release. Hartstikke handig :) Ws. werkt het bij RPM-based systemen wel vergelijkbaar, maar ik doe daar te weinig mee om het zeker te weten.

Anywho, wat je noemt is dus geen probleem maar een sterke feature IMHO ;)

Arno van Roosmalen op Dinsdag 23 December 2008 15:48

image

En over het positief/negatief reageren: ieder OS heeft zijn sterke punten, maar ook zijn zwakke punten. Dat mensen zeggen dat 'hun' OS fijn werkt, daar kan ik me wel in vinden.

Alleen op het moment dat iemand zegt dat 'hun' OS fantastisch werkt, en er geen enkel probleem mee is, geef ik ze een minnetje. Niet omdat ik dat OS wat ze gebruiken niets vind, maar omdat ze net doen of er bij hun OS geen enkel probleempje is. En dat geloof ik niet. Elk OS heeft zijn voordelen en nadelen, en geen enkel OS is perfect. Doen alsof 'jouw' OS het einde is, en absoluut ontkennen dat er geen problemen zijn, vind ik je kop in het zand steken en de problemen willen negeren. (je kunt het ook fanboyisme noemen, als je wilt).

Arno van Roosmalen op Dinsdag 23 December 2008 19:55

image

Ik heb even wat voorbeelden liggen zoeken van 'fanboy' uitspraken, waar bepaalde producten in de hemel geprezen worden, alsof ze geen enkel probleem hebben/kennen. Dit om aan te geven welk soort reacties ik eerder reclame dan gebruikersmening vind:

webwereld.nl/co...-xbox-360-.htmlik heb anders geen enkel probleem met mijn xbox360..... En het alternatief? een PS3? met gratis rootkits zeker?Lijkt een mening, maar kruipt dicht tegen (anti-)reclame aan.

webwereld.nl/co...line-gezet.htmlDe browser die alles kan. Firefox heeft veiligheid, snelheid en nieuwe mogelijkheden die de manier waarop u het web gebruikt, zullen veranderen. Dat alles en niets minder.Hoewel Firefox een goeie browser is, is het niet de uber-oplossing.

webwereld.nl/co...te-poetsen.htmlHet product is al goed. Ben heel tevreden over Vista.Ook haast eigen mening, maar fouten afdoen alsof die er niet zijn is ontkenning.

webwereld.nl/co...n-windows-.htmlWelke gek wil nu M$ Windows rommel op zijn POSIX bakje hebben dan? Das nogal sneu vind je niet?De 'tegenstander' zomaar aanvallen is ook een teken van zwakte.

--

Dit zijn waarschijnlijk geen geweldige voorbeelden, maar ze geven wel aan wat ik eerder als reclame zou bestempelen als een eigen mening.

Anonymous Coward op Dinsdag 23 December 2008 18:32

image

Het gaat hier alllang niet meer om de inhoud...het minnen is gewoon op de man spelen geworden...

tERRiON op Dinsdag 23 December 2008 23:56

image

Het zou al een hoop schelen wanneer je alleen kunt minnen wanneer je verplicht bent er (met naam en toenaam) een motivatie bij te geven.
(hint, hint, voor de webmasters van WW ;))

Dendarm op Dinsdag 23 December 2008 14:30

image

Vista in z'n geheel is twee keer niks, ook met sp 1 blijft het een log verslindend monster met allerlei onnodige features die de aandacht afleiden. Je hoort van het os niks te zien tijdens het werk.

HolPen op Dinsdag 23 December 2008 13:54

image

Ik vind het zelf helemaal niks. Mag hoor, maar geef eens enkele argumenten waarom je het niks vindt.

elTubo op Dinsdag 23 December 2008 15:03

image

Ik werk de hele dag met XP en dat gaat prima. Ik wordt gek van alle meldingen welke er uit Vista komen. Als ik dan een avondje Vista heb mogen proeven ben ik het al zat. Je kan (en moet) wellicht eerst alles configureren zodat het zich gedraagd zoals Xp, maar dan heb je direct een argument om het niet te gebruiken.
Ik heb meer behoefte aan iets wat werkt. Geen frutsels en franjes en doorkijk vensters en draaiende dingen. Gewoon een cleane desktop met de zaken die je dagelijks gebruikt.

Enroc59 op Woensdag 24 December 2008 15:22

image

MS-DOS niks voor jou? ;)

kmg454 op Dinsdag 23 December 2008 16:21

image

Zoals je hier veel kan lezen is de een tevreden met Vista en een ander helemaal niet, dit verschil zit gewoon in de soort gebruiker. Thuisgebruikers en Bedrijven.

Voor de thuisgebruiker en spelfanaten is Windows Vista een prima besturingssysteem, maar voor de bedrijven kan het een nationale ramp zijn.

Bedrijven zijn vaak gebonden aan sofware pakketten die gewoonweg onder Vista niet draaien.
Als wij voor onze klanten nieuwe PC's moeten aanschaffen gaan we eerst met een test PC langs om te kijken of alle applicaties werken onder Vista, en ik kan je vertellen dat we bij 9 van de 10 klanten geen Vista kunnen installeren.

Ook zien wij een tendens dat er steeds meer vraag komt voor de installatie van Linux met name (K)Ubuntu.
Die bedrijven gaan inzien dat ze door installatie van Linux het aankopen van nieuwe hardware nog een paar jaar kunnen uitstellen.
Met name bij administratieve bedrijven wordt steeds meer gevraagd naar Linux want hier kan je immers alles mee wat je wilt surfen mailen tekstverwerken enz. en dit zonder dure software en licenties.


Anonymous Coward op Donderdag 25 December 2008 01:53

image


Administratie kent vaak ook nog maatwerk.
Je vergist je hier het is niet alleen spreadsheet, tekstverwerken.

Wat denk je van archiefbeheer? financieel beheer? data-beheer (wat vaak maatwerk is).
Die kan je niet even met open-office vervangen, tenzij je een volledig onnozele automatisering wil hebben.

Veel software zal toch moeten worden geschreven/herschreven/aangepast moeten worden zodat het op linux/osx kan draaien.
Anders zou je zelfs BeOS kunnen pakken met Open Office. dat bespaart je zelfs een paar gigabyte.

Anonymous Coward op Donderdag 25 December 2008 12:24

image

Voor de thuisgebruiker en spelfanaten is Windows Vista een prima besturingssysteem
En op welke punten verschilt het daarin van XP?

Z. Akkenwasser op Dinsdag 23 December 2008 13:51

image

M$ is met overkill bezig met GUI en toeters en bellen... over privacy nog maar te zwijgen!

Moet echt heel veel veranderen wil ik verdergaan met deze monopolist met bord voor de kop!!!

Husky op Dinsdag 23 December 2008 13:59

image

Windows XP is te koop tot eind januari 2009 en wordt bezorgd tot en met 30 mei 2008. Volgens Microsoft is het geen velenging...

Tsjongejonge. Lees toch eerst het stukje nog een keer door voor je het plaatst...

Fly op Dinsdag 23 December 2008 14:49

image

Foutje, programma comptabiliteit was er NIET moet het wezen.

Juist en dat is wat er mist in vista. Wat er teveel in vista zit zijn toeters en bellen.
Verder heb ik geen behoefte en mogelijkheid om mijn programmeertaal te upgraden.
Daarnaast zijn de nieuwere versies ook niet beter.

En voordat ik BV. vs2008 door hbe ben je weer jaren verder.

CrazyJack op Dinsdag 23 December 2008 15:12

image

VS2005 tov VS2008 vond ik niet veel verschillen. Intellisense is beter (lees: hakt minder in als je bezig bent). Ik gebruik dan wel alleen native C++ code. Wil niet klem komen te zitten als straks MS zich meer richt op virtualized (Office-)software en geen .NET-achtige dingen meer maakt. ;)

aardewerk op Dinsdag 23 December 2008 15:18

image

Eindelijk eens een keer een goede keuze van Microsoft. Ik heb het kopen van elke windows versie altijd vergeleken met het kopen van een stoel met 3 poten. Met elke patch/update komt er stukje meer 4de poot bij. Maar voordat je fatsoenlijk emee kunt werken (en de OS echt stabiel, vrij van kinderziektes etc.is )komen ze bij MS met weer een nieuwe OS versie aanzetten. Persoonlijk voel ik me een stuk gelukkiger sinds ik mijn Notebook van Vista Premium heb gedowngrade naar XP pro. Mijn notebook draait nou lekker soepel, geen kuurtjes meer en daar gaat het om. Het heeft me trouwens wel enige moeite gekost om aan alle goede xp drivers te komen, want het lijkt erop dat sommige fabrikanten (oa Acer) allerlei afspraakjes met MS hebben.

jasper Amsterdam op Dinsdag 23 December 2008 17:50

image

XP mot gewoon blijven naar mijn inziens.
Eerder genoemde gezeik met driverts voor vista en linux is er een voorbeeld van.
Nix Out of the Box werkende Linux/vista lijkt het meest gezegd te worden.
Apple doet er daarom ook goed aan om alles af te stemmen op het OS,waardoor concurrentie out of sight is.

XP kan echt nog wel 10 jaar mee >:)


Prettige kerst btw.... 0_o

ArjenB op Dinsdag 23 December 2008 21:11

image

Prettige kerst btw.... 0_o Insgelijks.

Jeroenh op Woensdag 24 December 2008 00:31

image

Ik tel 6 zinnen. Hier klopt iets niet!!

Anonymous Coward op Woensdag 24 December 2008 11:57

image

Je bedoelt identiteitsdiefstal? Ik heb ook mijn twijfels of het echt wel Jasper is. Het lijkt bijna samenhangend, wat ook vreemd is. Maar de schrijfstijl klopt weer wel. Vreemd. ;)

HanZie op Dinsdag 23 December 2008 19:30

image

oh oh oh domme microshit...
Denken ze nou echt dat ik al die extra troep wil die ik niet nodig heb.
Ik doe regelmatig computers configureren voor leken en ervaren mensen.
Alleen mensen die de pc gebruiken voor internet en gamen die er verder niks vanaf weten die willen Vista.
Mensen die een beetje weten hoe het "computeren" werkt willen allemaal XP, wat een toeval.
Al die troep die er nou bij Vista extra zit is al jaren te downloaden (al dan niet voor vergoeding) en vaak werkt dat nog beter ook.
Maak gewoon een nieuwe XP max 1GB aan harde schijf ruimte nodig alle updates erin gebakken en de code een beetje gestroomlijnd maken. En zonder onnodige bullshit.

Jammer dat nu het grote deel van de computergebruikers van die mensen zijn die net kunnen internetten maar daar wel een paar honderd euro voor over hebben.
Die verpesten het voor de echte computer gebruiker.
(diegene die zijn eigen pc bouwt installeert en onderhoud)

Ik ben van mening dat door deze manier van massa-consumptie alleen maar de kwaliteit achteruit gaat. (dat is al een aantal jaren bezig)


(En ja die waardering moet eruit want er zijn veel van die kut-kleuters die alles min stemmen. Voor diegen die dat doen "GET A LIFE, LOSER!")



Groetjes,
H.

Doubleday op Dinsdag 23 December 2008 19:52

image

Geloof mij, XP is nog láng niet afgeschreven. Microsoft hoopt met windows 7 te scoren, maar gezien het hoge Vista-gehalte en de dito hardwarespecs van de jongste spruit van Microsoft, ben ik er gerust op dat ook dit project een lijdensweg tegemoet ziet.

Misschien besluiten ze XP om te bouwen tot een wat werkbaarder OS. Zo heeft het o.a. een enorm primitieve filemanager, piepkleine vensters die niet te resizen zijn, slechte mogelijkheden om iets als administrator uit te voeren als je gewone gebruiker ingelogd bent, gekmakende beperkingen wanneer je wel als administrator aangemeld bent (o.a. wanneer je geen eigenaar bent van een file. Hallo, ik ben administrator, de báás), onnodig complexe handelingen om een tweede of derde scherm aan te sturen (check maar eens hoe vaak er gehannest wordt bij een beamerpresentatie), dat je kiest via start afsluiten om de pc af te sluiten en vervolgens opnieuw een keuzescherm krijgt waaruit je kunt kiezen om de pc af te sluiten (alsjeblieft zeg!).

Vista is met dit soort "Microsoft Logica" nog eens met een factor twee verrijkt (inderdaad een rijkere gebruikservaring), dus dat laat ik maar even rusten.


MadMike op Woensdag 24 December 2008 12:34

image

Helemaal mee eens. Ik vind de beslissing van M$ om Windows 7 persé voor kerst 2009 in de winkel te hebben liggen echt briljant! Het wordt dus gewoon Vista met een smaakje. En ik ben bang dat het een vies smaakje gaat worden. Hier spint Apple garen bij! En ik hoop dat Linux hier ook een graantje bij mee kan pikken. We zullen zien!

HKAK op Dinsdag 23 December 2008 22:16

image

Hoop leuke reacties.
Wat ik me afvraag is hoe lang Microsoft nog denkt ondersteuning te verkopen
want daar gaat het volgens mij om in de toekomst volgens mij.

MadMike op Woensdag 24 December 2008 12:50

image

Quote, ergens op het www gelezen:

"The day Microsoft starts making products that don't suck, is the day they start making vacuum cleaners"

Bendictus LXXIV op Woensdag 24 December 2008 18:10

image

"The day Microsoft starts making products that don't suck, is the day they start making vacuum cleaners"

Mijn moeder zaliger was niet de slimste, maar ze wist wel dat "vacuum cleaner" betekende dat het kreng zuigt. En dat is mij later bevestigd toen ik eens las dat 0,7% van de mannen weleens opgewonden zijn geraakt van een "vacuum cleaner hose" :-)

wie deze mooie "quotable phrase" heeft uitgevonden, had toch iets langer moeten nadenken.

Samuel Michon op Woensdag 24 December 2008 19:10

image

Dus een stofzuiger zuigt per definitie? Da's mooi, dan hoef je zo'n ding nooit te laten repareren.

thieu op Woensdag 24 December 2008 21:17

image

wie deze mooie "quotable phrase" heeft uitgevonden, had toch iets langer moeten nadenken. Denk jij nou eens goed na :-)
Ik kende hem al, maar vind de woordspeling briljant. Of je het nou met de strekking eens bent of niet.
De strekking, in het Nederlands vertaald, is dat MS slechte spullen maakt, en een stofzuiger die niet zuigt is ook slecht...
Alleen, zo is ie niet leuk. :-)

erhuys op Woensdag 24 December 2008 15:23

image

Hallo

Ik vindt dit heel normaal dat ze de pc-bouwers langer kunnen werken enj instaleren van windows xp. Het is dan ook de beste van de beste dat ze ooit gemaakt hebben. Waarom dat ze daarop niet verder werken is gewoon omdat ze daar niet veel of geen geld meer kunnen uitslaan en daarom kwam de vista. Nu iemand die goed maar dan ook goed kan werken met een computer die zalmet de vista geen problemen hebben. U moet alleen weten hoe het werkt en hoe je de problemen moet aanpakken. In preciepe zou ik zeggen stop met nieuwe besturingssystemen te ontwikkelen en zorg dat de windows xp en de windows vista eindelijk behoorlijk werkt en neem daar de tijd voor. Maar of ik dat n zeg of niet luisteren doen ze toch niet. Ikzelf zie de windows 7 niet graag aankomen want dit heeft alleen commerciële kanten en ook gezien hij heel sterk op vista lijkt. Waarom doen ze het niet zoals linux die om de 6 maanden een verbeterende versie op de markt zetten en dat helemaal gratis en daarbij iemand die een oudere versie heeft van linux krijgt automatisch de updates van de nieuwere versie bij. Dus mijn conclusie verbeter de xp en vista en blijft daarbij.

Eric

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws