Betalen met iDEAL ongekend populair

iDeal logo

Gepubliceerd: Woensdag 14 januari 2009

Betalen met iDEAL heeft vorig jaar een hoge vlucht genomen. Het aantal transacties en de omzet verdubbelde bijna ten opzichte van 2007.

Toon volledig artikel

nico.coesel op Woensdag 14 Januari 2009 16:44

image

Ik denk dat iDeal niets hoeft te vrezen van Amerikaanse bedrijven. Kijk naar Ebay/Paypal, zij lopen al stuk op het cultuurverschil tussen de VS en Europa. Hoe is het anders mogelijk dat Ideal in 2 jaar tijd populairder is dan het veel oudere Paypal?

GerardK op Woensdag 14 Januari 2009 19:56

image

Dat heeft ook te maken met het prijsverschil. Paypal is ronduit duur; de verkopende partij betaalt daar een percentage van het bedrag, zoals ook bij creditcards gebruikelijk is. Bij ideal betaal je een vast bedrag per transactie.

Bob op Woensdag 14 Januari 2009 20:19

image

idd voor winkels is ideal naar verhouding goedkoop, paypal vraagt je tot 3%, idem vaak met via en al die andere kaarten. De winkelier die paypal of zeg visa heeft en 2-3% commisie moet betalen zal dat ook in zijn prijzen doorrekenen of jij moet gewoon extra betalen voor paypal of visa.

Heiko op Woensdag 14 Januari 2009 17:31

image

Ja, ook ik gebruik IdeAl. Reuze handig, tenzij de uitbater van de desbetreffende webwinkel kosten in rekening gaat brengen (tot meer dan een euro aan toe). Dan log ik wel effe in bij mijn bank. Is doorgaans net zo snel.

Stefan op Woensdag 14 Januari 2009 21:12

image

Zelfs als ik een euro moet bijbetalen gebruik ik nog iDeal, omdat het dan tenminste meteen op de bankrekening van de verkopende partij staat.

milla75 op Donderdag 15 Januari 2009 00:21

image

Volgens mijn ervaring is dat niet altijd het geval. Is het wel het geval, staat het duidelijk aangegeven en betreft het meestal 1 EUR. Paypal en credit cards zijn duurder dan.

aberkers op Woensdag 14 Januari 2009 17:52

image

Inderdaad, het werkt prima. Maar niet beter of makkelijker dan een creditcard.
Ik vind het nog steeds erg vreemd: een mini-landje met een eigen internet betaalsysteem.

kwark op Woensdag 14 Januari 2009 18:41

image

Maar niet beter of makkelijker dan een creditcard.

Beter als in veiliger is iDEAL IMHO wel.

iDEAL is op dit moment ook makkelijker, MC heeft namelijk besloten dat de laatste uitgave die ik wilde betalen niet in mijn uitgaven profiel past en mijn CC dus in verkeerde handen is gevallen, 4 dagen en 3 telefoontjes met de fraude afdeling later kan ik nog steeds niet die transactie afronden ondanks dat elke keer de blokkade verwijderd zou zijn (ik moet nu tot vrijdag wachten (maar heb niet de illusie dat die poging opeens wel gaat lukken)). Als CCs niet zo fraude gevoelig zouden zijn dan zouden dit soort blokkade acties niet nodig zijn.

elfje op Woensdag 14 Januari 2009 21:33

image

Veiliger als in veiliger voor de webwinkel wel, voor de consument is de creditcard veiliger. Wanneer de webwinkel het product niet levert, kan je bij een creditcard je geld terug claimen, probeer dat maar eens bij iDeal te doen. Vanuit de webwinkel is het wel ideaal, geen risico, online en relatief goedkoop

kwark op Woensdag 14 Januari 2009 23:36

image

Ik zou dat garanties noemen ipv veiligheid.

Verdomd handig aangezien het veel makkelijk is om zo je geld terug te krijgen, dan reclameren via consumentenrecht en kopen of afstand (resp. alleen binnen de EU/NL).

Maar wellicht worden die garanties door de CC maatschappijen gegeven omdat hun product niet echt veilig is: 16 ((minder eigenlijk omdat er vast nummers zijn voor de maatschappijen) die nooit veranderen (totdat het te laat is)) + 3 cijfers (veranderen elke 2 jaar) die samen te vinden zijn op 1 kaart in tegenstelling tot het challenge response mechanisme van ideal.

elfje op Donderdag 15 Januari 2009 13:44

image

In elk geval zijn we het erover eens dat het 'makkelijker' is om bij een niet geleverd product je geld terug te krijgen als je een creditcard gebruikt. Of ze dit doen omdat hun product 'onveilig' is betwijfel ik, ik denk dat ze het zelf 'service' noemen.

Overigens veilig/onveilig in dit geval afhankelijk van je standpunt:
Ben je een webwinkel wil je de garantie dat je je geld krijgt en dat dit niet zonder meer teruggedraaid kan worden => iDeal

Ben je een consument wil je de garantie dat het product geleverd wordt (en zo niet dat je je geld terug krijgt) => creditcard.

gebruiksgemak en prijs spelen ook nog een rol.

Als je creditcard transacties onveilig noemt, zul je deze volledig uit je portomonee moeten schrappen. De meeste mensen geven argeloos hun kaart mee in het restaurant, op deze wijze worden de meeste kaartnummers (+CVC) gestolen. Overigens geldt hetzelfde voor de oude vertrouwde pinpas, deze kunnen ook op eenvoudige wijze geskimmed worden...

Het leuke van de verschillende betaalmethoden is dan ook dat ze allemaal hun eigen kosten, risico/garantie/veiligheid, gebruiksgemak en consumenten profiel hebben, en als webwinkel mag je uit deze snoepdoos kiezen!

Julian op Donderdag 15 Januari 2009 17:57

image

Als je met ideal betaald en je krijgt het product niet geleverd, doe je aangifte van fraude
of diefstal, met het aangifte rapport ga je naar de bank, die neemt dan contact op met de bank van de webwinkel en die bank neemt weer contact op met de rekeninghouder indien er binnen x aantal dagen geen reactie van de webwinkel terug is zal via een interne bank overdracht het bedrag retour komen, dit gaat ook op voor overboekingen naar particulieren
waarvan je bijv via marktplaats iets koopt maar die niet leveren.

little_peet op Woensdag 14 Januari 2009 20:20

image

Zo vreemd is dat niet. In nederland heeft iedereen een debitcard (bankpasje) en geen creditcard. Nederlanders zijn al sinds 1988 gewend geraakt met het feit dat je een geheime pincode nodig had om te betalen. een creditcard werd/wordt door nederlanders gewoon niet vertrouwd.

Een andere rede is dat nederlanders liever betalen met geld dat ze hebben ipv met geld dat ze lenen, en waarover ze dikke rente moeten betalen. nederlanders staan er niet voor niks om bekend zuinig te zijn.

Enroc59 op Woensdag 14 Januari 2009 20:25

image

Iemand enig idee of het ook mogelijk is om geld over te maken via Ideal naar een persoon in Rusland? Of kan het alleen gebruikt worden voor betalingen aan bedrijven? Ik maak nl. zo nu en dan geld over naar familie in Rusland maar schrik telkens weer van de hoge kosten die dit met zich meebrengt, ook als ik geld overmaak via Western Union en Money Transfer.

nico.coesel op Donderdag 15 Januari 2009 00:08

image

Open een aparte bankrekening en stuur een pasje daarvan op. Veel goedkoper en je familie kan het geld gewoon 'uit de muur' halen.

Julian op Donderdag 15 Januari 2009 17:49

image

Dat mag niet, alle banken hanteren als voorwaarde dat het niet is toegestaan derden van jouw bankrekening gebruik te laten maken, mocht er ooit iets gebeuren met de rekening dan blijft de rekeninghouder verantwoordelijk voor financiele schade etc.etc.

Tampert op Donderdag 15 Januari 2009 11:25

image zomerhack badge 3

Je kunt toch via de webinterface van je bank een internationale overschrijving uitvoeren?

digdas op Woensdag 14 Januari 2009 21:03

image zomerhack badge 2

Nee, dit is volgens mij niet mogelijk.

Als webwinkel vraag je iDeal aan. Ik neem aan dat je kennissen geen webwinkel hebben.

Ik vind de kosten wel redelijk hoog - 75 cent per transactie... (bij weinig transacties)

ikkeweer op Donderdag 15 Januari 2009 01:58

image

Ga naar www.mollie.nl en vraag een account aan. Dan kun je Ideal gebruiken zonder opstartkosten en maandelijkse bijdrage. Alleen de transferkosten zijn 90 cent, maar tja ... voor een webwinkel-eigenaar kun je daar vlotjes mee vooruit !!!

Tampert op Donderdag 15 Januari 2009 11:26

image zomerhack badge 3

Wat mij betreft is het grote voordeel van IDeal dat het geld direct van je rekening wordt afgeschreven en niet aan het eind van de maand (in geval van mijn credit card dan). Als ik iets betaal wil ik dat ook betalen en niet een tijdje lenen voordat ik het alsnog betaal.

optijdleveren op Vrijdag 16 Januari 2009 12:52

image

Ik ben een vaste klant op het Internet. Voor boeken, dvd’s, computerspulletjes en DJ-gadgets. Elke week komen er weer nieuwe webwinkels bij. Meestal zijn de websites alleen maar mooi vormgegeven etalages waar achter een hobbyist schuil gaat die vanuit zijn garage in de avonduren wat bij wil verdienen. Vaak gaat die hobbyist pas na de gesloten order bestellen bij zijn leverancier. Dat hebben wij hem of haar geleerd in de boeken over supply chain management en e-fulfilment… met lange levertijden als resultaat of zelfs helemaal geen levering.

Wat die hobbyist wel slim doet is jou alvast laten betalen. Onderzoek laat zien dat consumenten dat veilig willen doen. De consument kan bij ongeveer driekwart van de Nederlandse webwinkels met iDEAL betalen, het online betaalmiddel van de Nederlandse banken. Met iDEAL kun je vertrouwd, veilig en gemakkelijk jouw online aankopen afrekenen. Althans dat zegt de website… Er zijn nu 6.500 webwinkels bij iDEAL aangesloten. Klaarblijkelijk kan iedere hobbyisbt zich zo maar aansluiten.
iDeal is voor de consument inderdaad gemakkelijk. Maar ik heb nu wee keer meegemaakt dat ik geen product kreeg, wel betaald had en een hoop gezeur om dat geld weer terug te krijgen (en zelfs nog moet terugkrijgen). Dat vertrouwde iDEAL-logo is dan een cover-up voor ‘geautoriseerde’ flessentrekkerij. iDEAL zelf meldt in haar kleine lettertjes: Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Ik vind iDEAL dus niet vertrouwd en niet veilig is! Hier ligt echt een uitdaging voor experts in de logistieke, juridische en de financiële wereld om daarvoor slimme oplossingen te bedenken. Koppel bijvoorbeeld de tracking en tracing informatie van de transporteur aan de betaling, regel een verhaalmogelijkheid als de leverancier op de vastgelegde leverdatum niet levert of zorg voor een klachtenprocedure. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

katvandeburen op Vrijdag 20 November 2009 09:40

image

Pas op met IDeal betalingen naar Western Union.
Mijn overboeking van Fortis naar WU werd uitgevoerd en geincasseerd.
Vervolgens werd de transactie door WU gecanceled vanwege een time-out met het Fortis systeem.
Western Union belooft het bedrag terug te storten maar dat is na een week nog niet gebeurd.
Zij vroegen mijn telefoonnummer maar bellen niet terug.

katvandeburen op Zaterdag 21 November 2009 11:25

image

Betaling is na ruim een week alsnog uitgevoerd

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws