Steve Jobs tot eind juni uit de roulatie

Steve Jobs

Gepubliceerd: Donderdag 15 januari 2009

Apple-topman Steve Jobs gaat tot eind juni 2009 met ziekteverlof, omdat z'n gezondheidsproblemen 'complexer' zijn dan eerst gedacht.

Toon volledig artikel

watdra op Donderdag 15 Januari 2009 09:08

image

Apple heeft nu de dunste CEO ooit.

Kaiser Söze op Donderdag 15 Januari 2009 13:42

image

Ik heb het al twee keer eerder geschreven hier: er zit een web van leugens omheen, dus de werkelijkheid is veel erger dan men wil doen vermoeden.

Ik vind het vreselijk voor de man, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het helemaal niet goed met hem.....

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 14:02

image

Ik heb het al twee keer eerder geschreven hier: er zit een web van leugens omheen
Baseer je dat ook ergens op, of voel je het aan de stand van het grondwater? Hoe weet jij dat er een web is?

Kaiser Söze op Donderdag 15 Januari 2009 14:12

image

Baseer je dat ook ergens op

Ja, mijn scherpe opmerkingszin, mijn intelligentie en mijn jarenlange ervaring. Jij gaat mij natuurlijk vertellen dat ik een sufferd ben, en dat Steve in de zomer gewoon weer terugkeert bij Apple.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 15:18

image

Ik ga je helemaal niets vertellen. Ik was alleen benieuwd of je een basis had. Die heb je niet, dus je mening is net zo veel waard als die van average Joe. jarenlange ervaring zegt niets, want het is bij mijn weten nog niet eerder voorgekomen dat Steve Jobs is overleden.

Als ik zou beweren dat hij terug komt doe ik dat op basis van exact het zelfde, dus die discussie onthoud ik me van.

milla75 op Donderdag 15 Januari 2009 16:43

image

6 maanden is en blijft lang.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 16:54

image

Ik heb soms de indruk dat ik 's morgens (januari) met sneeuw in de auto stap en dat 's avonds als ik terug kom de bladeren al weer bruin beginnen (september) te kleuren aan de boom. Ik vind 6 maanden niet extreem lang, maar goed lang is vrij subjectief.

Kaiser Söze op Donderdag 15 Januari 2009 17:43

image

Ik ga je helemaal niets vertellen. Ik was alleen benieuwd of je een basis had. Die heb je niet, dus je mening is net zo veel waard als die van average Joe.

Ik heb wel zeker een basis, namelijk wat ik aan subtiele dingen opgepikt hebt, hetgeen qua patroon matched met eerdere ervaringen. Een patroon van leugens en downplayen wat bijzonder typerend is, maar wat niet iedereen als zodanig herkent. Maar goed, als jij zo'n iemand ben die alleen iets aanneemt als er een vetgedrukt linkje onder staat, dan moet je maar je eigen mening vormen. je kunt je voorstellen dat ik er niet echt wakker van zal liggen ;-)

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 20:05

image

Als ik die subtiele dingen had opgepikt was ik het wellicht met je eens geweest. Maar ik heb ze niet opgepikt, dus ik laat de opties nog even open.

Kaiser Söze op Vrijdag 16 Januari 2009 01:25

image

We zullen het snel genoeg weten...

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 09:22

image

Wat je ook van de man vindt: hij blijft een fenomeen, die van Apple een fenomeen heeft gemaakt.

watdra op Donderdag 15 Januari 2009 09:34

image

Ja, maar guru's zijn gevaarlijk. Zij remmen nieuwe ontwikkelingen. En als ze het schip verlaten, laten ze chaos achter.

Dat is natuurlijk in zijn algemeenheid gezegd. Apple is een sterk merk met een sterk product, dat zal wel goed blijven gaan.

hatjoo op Donderdag 15 Januari 2009 10:56

image

Dat is natuurlijk in zijn algemeenheid gezegd. Apple is een sterk merk met een sterk product, dat zal wel goed blijven gaan

Dat dachten ze toen Steve Jobs voor de eerste keer Apple verliet ook, en dat eindigde in een kapitaalinjectie van Microsoft nota bene om het bedrijf boven water te houden.

Ik neem aan dat ze daar van geleerd hebben, maar ik hoop dat Steve gewoon nog een decenium of zo mee kan, voordat hij echt vertrekt en van een goede oude dag kan gaan genieten.

Samuel Michon op Donderdag 15 Januari 2009 11:25

image

Dat dachten ze toen Steve Jobs voor de eerste keer Apple verliet ook
De eerste keer dat Steve Jobs weg ging bij Apple was in 1985. Apple werd na Steve Jobs' vertrek vele malen groter. Pas tien jaar (!) later ging het niet meer goed bij Apple.

Er is dus geen correlatie tussen het (eerrste) vertrek van Steve Jobs en het succes van Apple.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 11:33

image

Dream on Sheynberg...

Samuel Michon op Donderdag 15 Januari 2009 13:08

image

Gjw, ik zou het waarderen als je de moeite neemt mijn posts leest alvorens er op te reageren.

Ik heb het niet over Apple's huidige situatie, maar die van 24 jaar geleden. Steve Jobs was in die tijd megalomaan en werkte het bedrijf eigenhandig de grond in, hij is destijds practisch ontslagen.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 13:26

image

Dit artikel van Webwereld is het er in elk geval mee eens. Mocht Jobs vertrekken, dan mag dat geen onoverkomelijk probleem opleveren.

Analyst: Even without Jobs, Apple 'can clearly execute'

Mocht Apple het moeilijk krijgen, dan door de kredietkrisis en niet door Jobs.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 14:56

image

For Gottheil's money, Apple faces a tough future even if Jobs was at the helm. "The big thing coming up is how hard the recession is going to hit them, not Jobs' absence," said Gottheil. "If he were not there [in the future] and the recession hits harder than they planned for, then it might cause them to wobble."

Dat is in feite wat ik ook gezegd heb. Alleen over het gevolg van die woble kun je van mening verschillen. Ik denk dat het marktaandeel gaat kosten, dat men met een verminderd zelfvertrouwen gaat schipperen en op een beroerde koers terecht komt.

Just like then.

Apple, daar is iedereen het over eens, is onder Jobs uitgegroeid tot een bedrijf dat uitstekend hype weet te creëren. Dat dit aanzienlijk in de resultaten scheelt, bewijst de praktijk. In landen als India en Zuid-Afrika heb ik zelf gezien dat de iPhone met 30-40% korting de deur uitgaat. Gewoonlijk praat je dan end of line. In Rusland en India doet de zo verguisde 5800 XM het tot 5 x beter dan de iPhone. Allemaal landen die niet mee hebben gedaan aan de hype. En de overeenkomst: zelfs een wat saai ogende industriële mastodont als Nokia laat er Apple alle hoeken van de kamer zien.

Dat heeft me te denken gegeven.

***************** Gedeeltelijk verwijderd door redactie ************************

One more thing: zeg nou dat Philip Schiller of Tim Cook straks in juni de iPhone Nano gaat presenteren. Twee heren vergeleken waarbij de wat stroef overkomende Olli-Pekka Kallasvuo oogt als een charismatisch popidool. Dan krijg je het volgende indruk:

The giant is gone, here come the dwarves!

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 15:24

image

Dat is in feite wat ik ook gezegd heb. Alleen over het gevolg van die woble kun je van mening verschillen.
Wat we dan ook doen. Ik denk dat die woble wel gaat meevallen.

Eén van de dingen die de Applehype dragen [rest geknipt]
Ik zou het prettig vinden als je dat soort onzin achterwege liet.

One more thing: zeg nou dat Philip Schiller of Tim Cook straks in juni de iPhone Nano gaat presenteren.
Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die dat lekker aan de media afdeling overlaten. Het is niet verplicht dat de CEO dat doet volgens mij.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 15:41

image

onzin
Onder de link die ik vanmorgen geplaatst heb, is er een video van twee keurige heren die juist deze kwestie, de religieuze fanatieke aanhangers van Jobs (niet van Apple), noemen als een van de dingen die een koersval van Apple waarschijnlijk maken.

Ik heb geen problemen met Apple, ik heb wel problemen met de fanbois; en als ene Peter Koopman zich daar aan stoort, haal ik daar met gemak mijn schouders over op.

Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die dat lekker aan de media afdeling overlaten. Het is niet verplicht dat de CEO dat doet volgens mij.
In feite geef je daarmee aan dat ik gelijk heb. De kracht van Apple is nog steeds dat het niet een van de dertien in het dozijn-bedrijven is, waar jij op doelt. Apple is daarin uniek dat het inderdaad een fenomenale CEO heeft, die als geen ander een hype wist te creeren.

Tegelijk de kracht en zwakte van het bedrijf.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 15:59

image

Nummer 1: Ik ben geen Apple fanboy. Ik heb niets van die club in huis. Zelfs geen iPod. Ik ben geïnteresseerd in alle aspecten van ICT, met een voorkeur voor OSS en open Standaarden.
Nummer 2: Webwereld heeft aangekondigd tegen persoonlijke aanvallen te gaan optreden met mogelijke bans. Daar wees ene peter Koopman je op. Als jij liever dit pad blijft bewandelen, dan gok ik dat we niet lang meer van je bijdragen hoeven te genieten.
Nummer 3: Doe ermee wat je wil. Ik laat het verder aan de redactie over.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 16:01

image

Tegelijk de kracht en zwakte van het bedrijf.
dat moet nog blijken. Totdat Jobs rol definitief wegvalt is het koffiedik kijken.

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Januari 2009 17:00

image

zelfs een wat saai ogende industriële mastodont als Nokia laat er Apple alle hoeken van de kamer zien.

Gelieve dat maar eens duidelijk te staven, want in het smartphone segment doet Apple het BIJLANGE NIET slecht!
Je neemt weeral je natte dromen voor werkelijkheid heb ik de indruk...

Incredible Hulk op Donderdag 15 Januari 2009 09:49

image

Hij ziet er inderdaad wel erg anders uit (zie foto), vreemde effecten heeft die hormoonziekte.

Samuel Michon op Donderdag 15 Januari 2009 15:05

image

Het fotootje bij dit artikel is een paar jaar oud...

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 15:09

image

Daarmee heeft Apple wel een kans gemist

keynote 2009

NLsandman op Vrijdag 16 Januari 2009 06:52

image

Dat is het gevolg van alvleesklier problemen, ik heb een collega die problemen heeft met zijn alvleesklier, een groot deel is door ontstekingen afgestorven.
Die man is in een paar jaar tijd brood mager geworden.
Dat beeld van een sterk vermagerde Steve Jobs hoort dus bij die ziekte, ik ga er gewoon van uit dat hij na een half jaar gewoon weer terug komt van zijn wel verdiende rust.

Music91 op Donderdag 15 Januari 2009 11:19

image

Direct na het bericht raakte de koers in de nabeurshandel in een vrije val van bijna tien procent.

Dat is toch niet normaal! Bijna 10%! Als ik even hééél erg negatief denk en Steve Jobs zijn ziekte niet zou overleven, wil ik niet weten wat er dan met de beurswaarde van Apple gaat gebeuren. Ik wist niet dat de beurs zoveel waarde hecht aan 1 persoon als het om een groot bedrijf als Apple gaat. Maar ondanks dat wens ik Steve uiteraard heel veel beterschap toe.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 11:21

image

Dit is nu al een keer of drie gebeurt dus de gezondheid van Steve J en Apple hangen nauw samen. Vooral in deze paniekerige beurstijden een gevaarlijke zaak, waar Apple echter nu niks aan kan doen vrees ik.

NLsandman op Vrijdag 16 Januari 2009 07:00

image

Het is ook meer een paniek reactie van de beurs, die val van 10% is ook maar kortstondig, dit hersteld zich na verloop van tijd wel weer.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 11:32

image

'Beurswaarde' van Jobs wordt geschat op 20% van het aandelenkapitaal. 20 miljard dollar dus, als dat 100 miljard dollar is.

Het zou me niet verbazen als, bij tegenvallende resultaten, die marktwaarde véél hoger zal blijken te zijn.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 11:40

image

de marktwaarde van Jobs, voor alle duidelijkheid, niet die van Apple.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 11:41

image



op 20% van het aandelenkapitaal. Het zou me niet verbazen als, bij tegenvallende resultaten, die marktwaarde véél hoger zal blijken te zijn. als de aandelen dalen zal ook zijn 20% in waarde afnemen. Of doel jij op het feit dat zijn vertrek meer kost dan die 20Miljard op basis van je berekening?
Is mij niet helemaal duidleijk.

gjw op Donderdag 15 Januari 2009 11:52

image

Ik las vanmorgen een geloofwaardig artikel over de geschatte beurswaarde van Jobs. Die was 20%+. Maar ik stel me voor dat als er, ná zijn vertrek, tegenvalllende resultaten komen, en die komen er want economische processen zijn overwegend cyclisch, dat dan de 'marktwaarde' van Jobs veel meer zal blijken te zijn dan die 20%. Want je krijgt het zie-je-wel-we-waren-er-al-bang-voor-effect. Dat geldt zowel voor beleggers, als voor de klanten. Als je voor een duurzaam gebruiksgoed kunt kiezen tussen een product van een bedrjf dat het slecht doet, of een bedrijf dat het goed doet, dan koop je bij het laatste.

http://finance.yahoo.com/tech-ticker/article/yftt_99630/How-Much-of-Apple's-Value-Is-Steve-Jobs-20-Plus?tickers=aapl

Anonymous Coward op Donderdag 15 Januari 2009 13:35

image

Ik snap niet goed waar je betoog naar toe wil. Bedoel je dat het aandeel Apple met meer dan 20% gaat zakken als Jobs weg mocht vallen?

Misschien heb je wel gelijk, maar dan moet Jobs denk ik wel ter plekke dood neervallen. Nu heb ik persoonlijk niet de indruk dat hij plannen in die richting heeft, want dan had hij vast wel een troonopvolger naar voren geschoven om ervoor te zorgen dat die 20% risico in elk geval de kans heeft om te spreiden.

Wie die beoogde troonopvolger zou moeten zijn, is ook nog een leuke discussie waard misschien. ;)

Kaiser Söze op Donderdag 15 Januari 2009 13:40

image

Als ik even hééél erg negatief denk en Steve Jobs zijn ziekte niet zou overleven, wil ik niet weten wat er dan met de beurswaarde van Apple gaat gebeuren.

Nou, ga maar vast short.

Ik heb wel het geld, maar niet de guts om het te doen.....lol!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws