Virus penetreert Brits defensienetwerk

Soldaat

Gepubliceerd: Dinsdag 20 januari 2009

Het Britse ministerie van Defensie kampt met een virus. Al zeker 70 lokaties, waaronder oorlogsbodems en luchtvaartbasissen, zijn besmet.

Toon volledig artikel

CyberData op Dinsdag 20 Januari 2009 12:59

image

Ik krijg toch zo de slinger ***** van die *** (4)russen met al hun ziekelijke virussen.

maxx op Dinsdag 20 Januari 2009 15:19

image

Je reactie klinkt als een autofabrikant die dat k*utwater vervloekt omdat het zijn auto's doet roesten, in plaats van de auto betere roestbescherming te geven.

CyberData op Dinsdag 20 Januari 2009 16:17

image

Dat zie je verkeerd. Mijn pc is prima beschermd. Ik moet alleen overal opdraven om die pc's te herstellen van die ******* die overal op klikken en niet lezen wat ze doen of ja opzeggen.

Ook al verdien je eraan is het nog niet leuk voor die mensen om steeds weer de klos te zijn door moedwillig slechte geesten van die (4)russen die niets anders in zin hebben dan anderen te benadelen.

Gooi maar weer lekker in de min.....

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 17:14

image


Je kunt niet beschermt zijn tegen virussen die nog niet herkend worden.
Windows zou zijn architectuur eens onder de loop moeten nemen en met de schijn kappen dat virussen normaal zijn.

Zie Linux, Unix, OSX, BSD, BeOS .......

CyberData op Woensdag 21 Januari 2009 08:32

image

Heb ik dat gezegd?

Maar je kunt wel heel veel stappen nemen om ook die niet binnen te krijgen. O.a. door je email bijv eerst op te halen via mailwasher en te schiften wat je wel en niet binnen wenst te halen. Je kunt UAC aanzetten, goeie av software gebruiken, verdachte websites mijden, geen rommel downloaden.... etc etc.

Ik zit al vanaf 1978 op het web.... eerst via compuserve en later via het internet en nog NOOIT heb ik een virus binnen gehad. Tot op de dag van vandaag.

CU

Anonymous Coward op Woensdag 21 Januari 2009 14:53

image

Vanaf 1978, echt? Dan heb je Ramen-worm in levenden lijve voorbij zien komen. Dat was toch best een happening!

CyberData op Donderdag 22 Januari 2009 09:02

image

Ja het leukste was, dat je in die tijd nog rechtstreeks met Bill Gates kon emailen... via compuserve.

Nickname op Woensdag 21 Januari 2009 18:44

image

Ik gloof niet dat er 1 autofabrikant is die er mee zit dat auto's op dn duur gaan roesten... Ik wel :(

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 17:12

image


Stap van Windows af dan, die maakt het namelijk mogelijk ;)

Kickass op Dinsdag 20 Januari 2009 22:47

image

Je gaat me toch niet vertellen dat hun defensie(en de onze?) afhankelijk is van dat gesloten gare OS uit Redmond he?
Als ze nou oerdegelijk open source Unix-like OS nemen. Die is veel beter zelf te controleren(en door gemeenschap) op onvolkomenheden waar virussen/wormen/trojans gebruik van maken).

Defensie is niet geloofwaardig als hun kritieke systeemen windows draaien. (lees werking wordt niet bekendgemaakt, is dus niet te controleren op fouten is alleen bekend bij Microsoft)

jan1x op Woensdag 21 Januari 2009 00:04

image

Defensie is ook niet geloofwaardig indien noncritical machines op een makkelijk te infecteren/infiltreren OS draaien.

h.aling op Dinsdag 20 Januari 2009 13:01

image

Laat me raden: Windows? ;)

Doubleday op Dinsdag 20 Januari 2009 13:34

image

Inderdaad, onbegrijpelijke beleid om als defensie gebruik te maken van het meest publiekelijke OS dat er bestaat. Alle materialen die er in het leger gebruikt worden moet voldoen aan de zwaarste militaire eisen, maar de eerste de beste oorlogsbodem draait op het besturingssysteem dat ook draait in de slaapkamer van Jan de Hobbyhacker. In plaats van dat ze zelf een OS bouwen die aan zware militaire eisen voldoet.

Natuurlijk geeft dat laatste evenmin garantie dat het niet gekraakt wordt, maar de hoeveelheid hackers loopt al met een slordige 99% terug.

ardje op Dinsdag 20 Januari 2009 13:27

image

Als je je netwerk "defensief" opzet, dan kan zoiets toch niet gebeuren?

Kickass op Dinsdag 20 Januari 2009 22:49

image

zal altijd wel ergens een bruggetje zijn naar het www.

Eric_ op Dinsdag 20 Januari 2009 13:28

image

tot nu toe zijn de wapensystemen nog onaangetast

Dat woordje is toch wel erg zorgwekkend. Wat voor systeem hebben de engelsen in gebruik, dat het door een virus aan te vallen is en zich zo verbreiden kan?

ibex op Dinsdag 20 Januari 2009 14:05

image

Onzin, de wapensystemen draaien op INTEGRITY OS.

Eric_ op Dinsdag 20 Januari 2009 14:32

image

Ik heb even nakijken wat INTEGRITY OS precies is, ik kende het niet.
Hoewel het een zekere 'geruststelling' is dat dit het OS op dergelijke systemen is, lijkt het woordje onzin alleen op dit moment op te gaan. Daarmee bedoel ik, dat als een Systeem meer en meer beschikbaar komt, er ook geprobeerd zal worden het onder controle te krijgen en dat zal vast wel eens lukken. Niets is 100% zeker.

Eric_ op Dinsdag 20 Januari 2009 14:33

image

nakijken = nagekeken

tinfoil op Dinsdag 20 Januari 2009 15:58

image zomerhack badge 1

de wapensystemen en de "internet connected" PC's waar de matrozen hun mailtjes op kunnen lezen etc. zitten op aparte netwerken.

CyberData op Dinsdag 20 Januari 2009 16:18

image

ik ben even gaan nakijken.....

Eric_ op Dinsdag 20 Januari 2009 16:54

image

;-)

Het is en blijft lastig alle dagen met 4 talen bezig te zijn. Dan wil er wel eens slecht dichtwerk ontstaan.

skynetbbs op Dinsdag 20 Januari 2009 13:43

image

Terminator 3 in actie...
wanneer activeren ze SkyNET? ;)

Ludo op Dinsdag 20 Januari 2009 13:57

image

Virus? yeah right. Ze worden gewoon digitaal aangevallen. En zo te horen word hun digitale kont geschopt.

ibex op Dinsdag 20 Januari 2009 14:07

image

men wordt voortdurend digitaal aangevallen... dus wat is je punt? zou je niet even wachten op een persverklaring over welk virus het betreft, voordat je conclusies trekt?

Ludo op Dinsdag 20 Januari 2009 16:59

image

Jij denkt dat defensie apparaat aan de grote klok gaat hangen hoe hun systemen zijn "gekraakt"?

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 15:30

image

Tja, boontje komt om zijn loontje...

http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2373258

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 15:31

image

> "Charlie Tango Alpha, enemy at sight 12 degrees starboard."
< "I see him!"
> "Lock on target and fire when I say so."
> "Roger captain!"
< "Counting down. 10. 9. 8. 7. 6. 5. 4... 3... 2... 1... FIRE!!!!"
> "Eh, Captain..."
< "What's wrong? Why didn't we fire???"
> "Ehm... You know... in 2008 we switched from Linux to Windows XP..."
< "So what??"
> "Got a BSOD..."
< "What???"
> "A Blue Screen Of Death, captain. I'm sorry. We need to restart the whole system. Again."

CyberData op Dinsdag 20 Januari 2009 16:19

image

We need to restart the whole system.

je bedoelt toch.... We need to restart the whore system.

Kickass op Dinsdag 20 Januari 2009 22:54

image

^^^zeer scherpe opmerking^^^ hahahahahaha.

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 17:14

image

Linux draaien op een wapensysteem... brrrrrr.. lijkt me ook geen goed plan. Als we dan toch zo nodig wapensystemen in deze wereld willen hebben, draai er dan op z'n minst geen general-purpose operating system op. Niets ten nadele van Linux, maar een generieke UNIX-kloon lijkt mij geen kandidaat om zoiets specialistisch als een wapen aan te sturen. Evenmin als Windows dat is trouwens, waarbij de gesloten broncode van Windows een tweede ernstig minpunt vormt i.v.m. de controleerbaarheid van het systeem. Een wapensysteem mag niets meer of minder doen dan strikt datgene waarvoor het is ontworpen, ongeveer net zoiets als een hart-longmachine in een ziekenhuis. Daar zie je hopelijk ook geen generieke OS'en op draaien.

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 17:26

image

VMS!

webdev op Woensdag 21 Januari 2009 16:40

image

VMS, dat klopt geloof ik. In iedergeval een jaar of 20 geleden draaide het op Kon. Marine schepen. Weet niet wat nu gebruikt wordt.

Het is een lachertje om zelfs maar te vermoeden dat Windows gebruikt wordt.

Er is binnen defensie ongetwijfeld een scheiding aangebracht (qua netwerk) tussen PC-Prive-gebruik en overige systemen.

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 19:47

image

Een wapensysteem mag niets meer of minder doen dan strikt datgene waarvoor het is ontworpen, ongeveer net zoiets als een hart-longmachine in een ziekenhuis. Daar zie je hopelijk ook geen generieke OS'en op draaien.Dat ben ik op zich wel met je eens, maar aan de andere kant denk ik dat je die UNIX-kloon wel zover terug kan tweaken dat de door jouw gewenste situatie ontstaat.

Wapen- en ziekenhuis systemen worden steeds complexer, waardoor ook de software complexer wordt. Moet je dan het risico gaan lopen dat je zelf het kernelwiel met de bijbehorende bugs opnieuw gaat uitvinden? Of pak je een bestaand product wat al uitentreuren getest is en bouw je daar op verder?

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Januari 2009 20:02

image

aha, dus terug naar dos 3.3, lean and mean ;)

Gelukkig gaat de ontwikkeling wat verder en zijn er moderne en betrouwbare systemen die echter altijd net zo betrouwbaar blijven als hun zwakste schakel.
Dus ook dit probleem is uiteindelijk terug te herleiden naar menselijke domheid.

Vreemde ongecontroleerde software op een high integriteit systeem is natuurlijk altijd een doodzonde. Ongeacht het onderliggende OS!

batlequeen op Woensdag 21 Januari 2009 08:01

image

eerder (open)BSD
Niet perfect qua veiligheid, maar het komt er heeeeel dichtbij

Anonymous Coward op Woensdag 21 Januari 2009 20:08

image

Ik weet niet hoe je bij Dos komt.

Iets zal altijd zo veilig als de zwakste schakel. Je reverentie naar menselijke domheid lijkt me een open deur.

Een open source UNIX-kloon is geen vreemde ongecontroleerde software. Het spijt me ik zie niet welk punt je probeert te maken.

Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 09:05

image

Vreemde ongecontroleerde software op een high integriteit systeem is natuurlijk altijd een doodzonde. Ongeacht het onderliggende OS!
Een Unix kloon kan in deze zin niet de vreemde software zijn, geen idee waar je die conclusie vandaan haalt..

Als er een virusbesmetting heeft plaatsgevonden dan is dat door menselijk handelen en dat kan bij ieder OS en zal bij ieder OS een probleem opleveren. vandaar dus die zin.

Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 10:58

image

Vreemde ongecontroleerde software op een high integriteit systeem is natuurlijk altijd een doodzonde.Ik was nog niet tot conclusies gekomen. Ik had het over het doorontwikkelen van een UNIX kloon en de mogelijke voordelen daarvan tov volledige nieuwbouw. Hoe jouw ongecontroleerde software argument daarin past zag ik niet. Vandaar dat ik een poging tot interpretatie had gedaan. Maar je hebt gelijk, als ik jou probeer te interpreteren gaat dat meestal mis. Ik snap de samenhang tussen mijn reactie en jouw reactie daarop klaarblijkelijk niet.

Zou je het volgende helder kunnen toelichten? Wat is de samenhang tussen het risico van ongecontroleerde software en de vraag of je een UNIX kloon zou kunnen doorontwikkelen of zou moeten kiezen voor de risico's van nieuwbouw? Want voor zover ik nu zie staan die twee nog los van elkaar, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Wat mij betreft horen dat soort systemen zichzelf trouwens zoveel mogelijk tegen menselijke domheid te beschermen. Hoe dat zou moeten werken weet ik niet. Ik stel mij voor dat die systemen maar heel weinig wijzigingen toelaten. Dus niet even on-site snel een nieuwe driver voor het vuursysteem installeren.

Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 12:27

image

ou je het volgende helder kunnen toelichten? Wat is de samenhang tussen het risico van ongecontroleerde software en de vraag of je een UNIX kloon zou kunnen doorontwikkelen of zou moeten kiezen voor de risico's van nieuwbouw? Want voor zover ik nu zie staan die twee nog los van elkaar, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Waar stel jij die vraag over het doorontwikkelen van een unix kloon? Ik begrijp hieruit dat je opmerking Of pak je een bestaand product wat al uitentreuren getest is en bouw je daar op verder? specifiek sloeg op die Unix kloon?

Ik reageerde daarop dat een lean and mean systeem, zoals Dos 3.3 ook aan die voorwaarden voldoet. Iemand anders adviseerde hier QNX. Zo zijn er wel meer variaties mogelijk.


Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 12:35

image

maar aan de andere kant denk ik dat je die UNIX-kloon wel zover terug kan tweaken dat de door jouw gewenste situatie ontstaat.
Gevolgd door

Moet je dan het risico gaan lopen dat je zelf het kernelwiel met de bijbehorende bugs opnieuw gaat uitvinden? Of pak je een bestaand product wat al uitentreuren getest is en bouw je daar op verder?Het leek mij helder dat ik daarmee voortborduurde op de UNIX kloon, maar als dat niet helder was dan spijt me dat.

Ik reageerde daarop dat een lean and mean systeem, zoals Dos 3.3 ook aan die voorwaarden voldoet.Het lijkt me een eis dat het stabiel moet zijn. Dos 3.3 was voor zijn tijd best aardig, maar absoluut niet stabiel. Ik kan me herinneren dat er dagen waren dat ik vaker dan één keer moest herstarten.

Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 22:58

image

Helaas.

Anonymous Coward op Donderdag 22 Januari 2009 11:10

image

aha, dus terug naar dos 3.3, lean and mean ;)Om verwarring te voorkomen voor alle zekerheid, is dit alleen een grap of bedoelde je er iets mee?

jan1x op Woensdag 21 Januari 2009 00:10

image

En dat hebben de mensen van QNX al vele malen bewezen. Hun Unix-interpretatie draait op computers die (kern)energie centrales, hart-long machines en vele andere mission critical apparatuur bestuurd.

jan1x op Woensdag 21 Januari 2009 01:38

image

bestuurt.

cumulus007 op Dinsdag 20 Januari 2009 16:14

image

Ik mag toch wel verwachten dat een belangrijke instantie als Defensie goed beveiligd is, verontrustend. Ik zou ook verwachten dat bij defensie geen OS wordt gebruikt dat berucht staat om haar onveiligheid.

Niet dat onze defensie beter is, herinner je je die aflevering van Undercover in Nederland nog ;)

jan1x op Woensdag 21 Januari 2009 01:40

image

aanname aka verwachting is als het spreekwoordelijke "assumption is the mother of all fuckups". Yep, dit is beangstigend.

CyberData op Donderdag 22 Januari 2009 09:04

image

Helemaal mee eens.

CyberData op Donderdag 22 Januari 2009 09:03

image

Een waarheid als een paal boven water.

4ndr0id op Donderdag 22 Januari 2009 10:20

image

een woord: UNIX

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws