'Marktaandeel Mac OS X groeit rap'

apple

Gepubliceerd: Maandag 2 februari 2009

In januari is het marktaandeel van Mac Os X 'online' gegroeit tot bijna 10 procent. Windows 7 staat nu op 0,23 procent.

Toon volledig artikel

RobSanders op Maandag 2 Februari 2009 11:01

image

Het is geen marktaandeel, het is een gebruikersaandeel.

Chantal op Maandag 2 Februari 2009 11:03

image

Leuk die onderzoeken die elkaar tegenspreken. Feit is wel dat steeds meer Windows gebruikers de aanschaf van een Mac overwegen. Mede omdat deze evt alsnog Windows kan draaien.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 11:24

image

Het totale Windows-gebruik daalde afgelopen maand van 88,68 procent naar 88,26 procent.
Duidelijk dat Vista niet in staat is het marktaandeel vast te houden en dat ""men"" op zoek gaat naar alternatieven.
Opvallende echter dat juist Linux ook daalt Linux bezet de derde plaats in de OS-ranglijst met een aandeel van 0,83 procent, iets minder dan de 0,85 procent in december.

Dat wil dus zeggen dat OSX ook stijgt ten koste van Linux en dat is gezien het gratis karakter en de steeds betere en gebruiksvriendelijker distros toch een opvallend gegeven.

Microsoft heeft een antwoord in de vorm van Windows 7 dat het marktaandeel weer op peil moet brengen. Maar wat doet de Linux community om de tendens te stoppen?
Volgens eigen zeggen is Ubuntu duurrder dan XP, en mikt men op nog groter gebruiksgemak. Ze zullen echte rniet alleen Windows moeten verbeteren maar ook tegen OSX opboksen. Aangezien dat dezelfde technische basis heeft valt een groot deel van de argumentatie om te kiezen voor Linux weg. Men kan zich afzetten tegen Windows ( wat ik altijd al jammer gevonden heb) op basis van al dan niet vermeende security issues maar dat lukt tegen OSX niet.

Zal Windows 7 de daling van het MS marktaandeel stoppen. ik ben benieuwd.




ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 12:01

image

Linux bezet de derde plaats in de OS-ranglijst met een aandeel van 0,83 procent, iets minder dan de 0,85 procent in december.Schokkend :-)
Is het bij je opgekomen dat zulke minieme verschillen binnen de meetfout van het onderzoek kunnen vallen?

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 12:14

image

als diezelfde minieme verschillen ook bij Microsoft een meetfout zijn maakt dat weinig uit lijkt me ;)

je bent wel erg selectief in het lezen zie ik. Linux daalt ipv stijgen.. da tis wel degelijk nieuws. Net zoals de daling van MS nieuws is. En net zoals de stijging vna Apple nieuws is.

De meest zinvolle opmerking hierboven is dat het trouwens om gebruikersaandeel ipv marktaandeel gaat.



ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 12:23

image

je bent wel erg selectief in het lezen zie ik. Linux daalt ipv stijgen.. da tis wel degelijk nieuwsGut ja, een daling van wel 0,02%. Wat ik al schreef, schokkend! Ik stel vast dat het hele onderzoek verschillen betreft van maximaal tienden van procenten.

Daar word ik niet koud of warm van.

Als jij daar hele filosofieën aan op wilt hangen heb je mijn zegen. Selectief :P

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:39

image

Bij Windows zou het een meetfout zijn die in 2 jaar al een daling van ongeveer 5% heeft bewerkstelligd. ;)

Een paar statistiekjes voor Windows:
December 2004 96.31%
December 2005 95.25%
December 2006 94.16%
December 2007 91,79%
December 2008 88,68%

Meetfoutje? ;)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:43

image

ik ben niet degenen die de uitslag poogt te bagatelliseren, dus je reactie is nu op de verkeerde gericht.
Ik geloof best dat er sprake is van meetfouten maar de tendens is duidelijk lijkt me. Dat is iets wat Arjan aan het bestrijden is. Dus je antwoord is correct maar gericht tegen de verkeerde ;)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:08

image

dus je reactie is nu op de verkeerde gericht.Sinds wanneer besluit jij of ik een reactie mag richten aan Arjan?

Ik geloof best dat er sprake is van meetfouten maar de tendens is duidelijk lijkt me.Ik zie een trend bij Linux die gekenmerkt wordt door flux met een lichte groei.

December 2004 0.31%
December 2005 0.30%
December 2006 0.37%
December 2007 0.63%
December 2008 0.85%

Ik zie bij Windows een trend die gekenmerkt wordt door flux en een licht neergang. Dus de tendens zijn we het inderdaad over eens. Die zie ik ook, alleen waarschijnlijk anders dan jij.

linus4ever op Maandag 2 Februari 2009 16:22

image

De foutmarges zullen wel groot zijn vanwege de kleine aantallen, maar ik kom op grond van de cijfer uit op een double digit groei.

In 2007 is de groei 70% en in 2008 is het 35%.

ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 13:45

image

Goed punt, maar nu heb je het over een periode van vier jaar. SED slaat aan het filosoferen over de cijfers van een, twee maanden. Ik gun hem zijn pleziertje, maar ik wil zelf niet zo vreselijk veel gewicht geven aan de dagkoersen.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:49

image

Heb jij andere gerelateerde cijfers waar je over wilt filosoferen dan? Dit is een discussieforum met reacties op artikelen. De genoemde getallen komen uit het artikel en ik reageer daar op. Dat is zelfs helemaal on-topic. Wat is daar verkeerd?

ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 13:58

image

Nog maar een keer: als de verschillen tussen de ene stap van een onderzoek en de volgende stap de tienden van procenten niet overstijgen, dan beschouw ik de verschillen niet als betekenisvol, en kun je op zijn best stagnatie constateren.

Als jij ze wel als betekenisvol wilt opvatten, doe je best - maar misschien zou je nog eens een statistiekboek in moeten kijken.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:26

image

Goed, dus we stellen samen vast dat de groei van Linux stagneert. Dat is feitelijk de basis waar ik al eerder op duidde maar als dat via een viertal tussenstappen wel lukt dan mag dat ook.
Windows daalt verder, ook op basis van deze getallen.
Dat laatste wist iedereen al en is nauwelijks nieuws. Dat de gestage groei van Linux niet doorzet is belangrijker lijkt me.
Zeker als Apple, de andere potentiële profiteur van de daling van MS wel weet te profiteren. ook daar weer op basis van dezelfde getallen ;)

ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 14:35

image

Om die open deur dan toch maar in te trappen: op basis van de korte-termijn cijfers zijn geen zinnige conclusies te trekken. Kijk je naar de lange-termijn cijfers, dan zie je een bescheiden groei voor linux, een paar procent verlies voor windows en een paar procent winst voor OS X.

De uitspraak dat linux stagneert laat ik voor jouw rekening.

Ik beschouw het artikel waar deze reacties bij horen als fluf.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:19

image

maar ik wil zelf niet zo vreselijk veel gewicht geven aan de dagkoersen.Daarom heb ik het ook over de meerjarige trend. Als daar procenten verschil in zitten, dan is dat wat moeilijker in de hoek te zetten als een meetfout. Een verschuiving van een kwart promille in een maand is zo nietszeggend dat je er eigenlijk niets mee kan.

ArjenB op Maandag 2 Februari 2009 14:22

image

En daar geef ik je helemaal gelijk.

steffio op Maandag 2 Februari 2009 12:18

image

Voor de gebruikers, concurrentie en keuzevrijheid is het te hopen, een OS met een marktaandeel van bijna 90 % is een ongezonde situatie.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:29

image

Opvallend echter dat juist Linux ook daaltVind je? Als ik naar de statistieken kijk dan fluctueert Linux al een poosje. Augustus 2008 was een toppertje, waarna het weer daalde. Dus niet heel opvallend naar mijn mening.

Bij Windows zie ik een veel constantere trend. Het gaat ook met fluctuaties gepaard, maar de trend is toch neerwaarts. Het gaat gelukkig heel geleidelijk, maar toch hoop ik voor Microsoft dat Windows 7 die trend gaat breken.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:46

image

maar Linux is de opkomende partij die volgens zijn vele fans hier MS van de troon gaat stoten. Dat lijkt me een veel belangrijker vaststelling dan het feit dat Windows gestaag terugloopt wat nauwelijks nieuws is. Zoals je in een reactie op de verkeerde al aangaf, dat loopt al jaren zo. van bijna 100% terug naar krap 90% en dat zal nog verder dalen..

Linux zou inmiddels al fiks gestegen moeten zijn. het feit dat het niet lukt is ronduit rampzalig voor de marktpenetratie van Linux op de desktop. Weer zou ik er aan toevoegen ;)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:15

image

Linux zou inmiddels al fiks gestegen moeten zijn.Er zullen ongetwijfeld fans zijn die dat vinden. Net als er fans zullen zijn die vinden dat Ajax hoger in de ranglijst had moeten staan.

het feit dat het niet lukt is ronduit rampzalig voor de marktpenetratie van Linux op de desktop.Nou!! Ik dump vanmiddag nog al mijn aandelen OpenSUSE. ;)

Ik ben blij dat je je zo zorgen maakt over het desktop aandeel van Linux.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:29

image

Als je mijn bijdragen met een wat meer open geest had gelezen is dat iets wat ik al lang betoog en me al lang zorgen over maak.
Het feit dat men breed insteekt op het afbranden van Windows om het eigen linux-product geschikter te laten lijken maakt dat er niet beter op ;)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:46

image

Ik snap jouw fixatie op de verplichte groei van Linux waarschijnlijk niet. Linux groeit zoals Linux moet groeien. In vrijheid. Ik maak me niet druk over een dipje. Straks in december kijk ik wel weer eens wat de trend is.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 17:46

image

ik geloof niet da tik degenen ben met een fixatie op de groie van Linux. Die kom ik hier wel vaak tegen, MS is volgens sommigen hier al bijna failliet en Linux staat op het punt de troon te bestijgen. Dit soort getallen, hoe beperkt ook, geven aan dat die weg nog vol obstakels ligt.
Daar wijs ik op en jij bent het daar mee eens. prima toch?

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 18:51

image

ik geloof niet da tik degenen ben met een fixatie op de groie van Linux.Geen fixatie? Waarom dan superlatieven als: Dan moeten groeien, funest en dramatisch?

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 18:59

image

jij leest daar superlatieven in, ik gewoon een afspiegeling van de realiteit.

Hein op Dinsdag 3 Februari 2009 19:39

image

Naar mijn mening een non discussie. Mensen vluchten weg bij Windows en een groot deel zoekt nu toevlucht tot de Apple. Totdat ze erachter komen dat ze nu misschien wel een systeem hebben wat stabiel draait, maar dat ze nog altijd te maken hebben een hele sterke vendor lock in en weinig vrijheid.

Linux groeit minder snel (naar mijn mening) omdat veel mensen nog zoekende zijn en Linux voor de meesten nog onbekend is.

Onbekend maakt onbemind, wat de boer niet kent dat vreet ie niet, etc.
Bovendien zijn veel die-hard Linux gebruikers ook voor de meeste 'gewone' mensen een beetje eng: ze hebben doorgaans een zeer hoge nerd-factor en zijn vaak ook niet erg vriendelijk tegen newbies.

Ook de door het bedrijfsleven (lees: MS en Apple) gesponsorde 'vak'pers schrijft maar zelden over Linux. Linux is een goed alternatief voor de gebruikers, maar geen alternatief voor de vakpers, omdat daar weinig aan te verdienen valt.

Puist ☺ op Maandag 2 Februari 2009 17:35

image

Duidelijk dat Vista niet in staat is het marktaandeel vast te houden en dat ""men"" op zoek gaat naar alternatieven.Je weet het leuk te brengen. Alsof Vista een belangrijk marktaandeel heeft. Je hebt je escape (Windows 7) al eerder ingezet. ;-)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 17:48

image

volgens MS Nederland recent 40% dat is niet mis. Weliswaar alleen hun eigen bewering maar beter dan jouw onbeargumenteerde mening lijkt me ;)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 18:54

image

Als ik Jeff Jones beweringen lees, dan neem ik de cijfers uit de keuken van Microsoft met een flinke korrel zout. Die 40% zal wel verkochte licenties zijn. Zoveel wordt het echt niet gebruikt.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 19:01

image

ik zou zeggen toon dat eens aan. Of is dit weer je glazenbol in combinatie met Char?
Tot die tijd is de verklaring van MS-NL de enige die we hebben, weerlegging is altijd welkom met feiten.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 19:22

image

Yup, Bokito. =P

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 20:30

image

Uit dezelfde statistieken als waar jij je Linux dip haalt, Vista 22,48%

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 20:54

image

zucht... gaat dat over nederland dan?

Begrijpend lezen blijft lastig..

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 21:04

image

Het ging over een aantal zaken, de Linux haal je uit het artikel en daarna haal je de NL cijfers aan.
Maar oké, als je denkt dat NL 20% afwijkt het zij zo.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 10:11

image

zucht, weer.. dat zijn cijfers van Microsoft nederland in een ander artikel hier op webwereld. Wel bijblijven hier ;)
Ik denk dat niet, ik haal cijfers aan. jij mag ze weerleggen.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 10:56

image

Mooi hè? Er zijn geen recente statistieken voor Nederland specifiek? Dus de leugen van Microsoft regeert? Maar helaas...

In December 2008 had Vista volgens Onestat in Nederland iets meer dat 20% aandeel.

Maar ja, Microsoft is natuurlijk een stuk betrouwbaarder, dus een verdere groei van 20% in één maand is lang niet onaannemelijk. Vooral ook omdat het de groei zou zijn die je al bijna een jaar voorspelt. ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 11:36

image

Dus de leugen van Microsoft regeert Dat is weer een typische uitspraak van jou. Ik haal alleen cijfers aan maar nu doen je aslof ik ze bedacht hebt. Jij hebt ze eerder ook gezien en ook toen kwam daar al een minidiscussie op gang. Echter weerlegging zie ik niet, maar ik hoor graag anders. Tot die tijd blijft het jouw glazen bol en Char en veel gratis bier die de getallen als leugens betitelen ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:35

image

"Dus de leugen van Microsoft regeert"

Dat is weer een typische uitspraak van jou. Ik haal alleen cijfers aan maar nu doen je aslof ik ze bedacht hebt.
Is dit een openbaring? Ben jij microsoft? Ik zeg dat de leugen van *Microsoft* regeert en jij reageert daarop dat ik jou beschuldig?

Nu ben ik echt benieuwd hoe die twee rijmen.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:44

image

Ik denk dat jij alles uit de kast trekt om je onzinverhaal te camoufleren en dat doe je steeds vaker.
Geef gewoon toe dat de door je aangehaalde bron in rechtstreekse tegenspraak is met wat je eigenlijk wilde bewijzen.

Daar is zelfs geen sprake van een dalende tendens maar vergeleken met de cijfers uit het onderzoek hier neemt het gebruik van Windows zelfs toe.
We weten allemaal dat het dus niet klopt en dat jouw verhaal erg wankel is geworden.

Of Vista hier 40% haalt ( wat ik betwijfel en dat heb ik al eerder gezegd) is iets wat MS-NL beweert heeft. Ik zie nog steeds geen weerlegging daarvan en die onestat cijfers bewijzen alleen maar dat er geheel andere zaken gemeten zijn. De Apple cijfers wijken meer dan 50% af van wat andere onderzoeken beweren. wat wil je met zoiets rommelig eigenlijk bewijzen?

Wil je met je vraag de indruk wekken dat ik voor MS werk? Zo laag ben je toch niet gezonken?



Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:55

image

Daar is zelfs geen sprake van een dalende tendens maar vergeleken met de cijfers uit het onderzoek hier neemt het gebruik van Windows zelfs toe.Je wil twee verschillende onderzoeken (Die je met een strooiwagen zout wilde nemen) nu met elkaar gaan vergelijken en daar een groei voor microsoft uit destileren? :D

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:09

image

Nee, ik geef daarmee aan dat het zinloos is die bron te gebruiken. Raar dat je dat verschil niet ziet. Bokito glimlacht weer naar je ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:30

image

Als je in de Bokito stand staat ben je inderdaad erg moeilijk te volgen. Dus waarschijnlijk heb je gelijk, ik snap je niet. Ik hoop dat je jezelf nog wel snapt.

De discussie begon ongeveer met "volgens MS Nederland recent 40% dat is niet mis. Weliswaar alleen hun eigen bewering maar beter dan jouw onbeargumenteerde mening lijkt me ;)"

Na enige argumenteren en links uitwisselen. Zijn we uitgekomen op het punt waarop alles onzin is. Maar dan vooral mijn bronnen. Jouw bronnen die helemaal niets onderbouwen blijven echter wel staan.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:49

image

als jij het noodzakelijk voor je betoog vindt om iemand consequent Bokito te noemen op momenten dat je het niet meer kunt volgen, dan maak je geen goede indruk.

Waarom moet ik telkens herhalen dat ik de getallen van MS-NL ook sterk vind, maar da tik nergens een acceptabele weerlegging zie. Die kun jij ook niet geven. een beursgenoteerd bedrijf dat dit soort leugens ( jouw woorden!) zou gebruiken om het marktaandeel te verfraaien zou daar meteen op afgerekend worden. Ik geloof die getallen dus tot het tegendeel bewezen is. van dat tegendeel kun je mij niet overtuigen dus moet jij een keuze maken. Mij als persoon weer aanvallen ( en dat doe je erg vaak) helpt daar niet bij.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 16:08

image

Het zullen de constante sneren en bedekte beledigingen van jouw kant zijn die me er toe nopen de persoonlijke aanval in te zetten. Ik zal er op proberen te letten.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Februari 2009 11:33

image

Het zullen de constante sneren en bedekte beledigingen van jouw kant zijn die me er toe nopen de persoonlijke aanval in te zetten.

Sorry hoor maar dat stelde echt niks voor. Bepaalde mensen hebben hier wel tien keer erger naar hun hoofd gekregen en dat vaak op dagelijkse basis.

ArjenB op Donderdag 5 Februari 2009 15:26

image

Dat heeft ook met je eigen gedrag te maken, Albert.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 11:42

image

Met je onesrtat cijfers schiet je jezelf wel flink in de voet trouwens.
Als ik kijk naarhet wereldwijde aandeel van Windows dan is dat aanzienlijk hoger dan jij stelt.

Windows XP 72.02%
Windows Vista 21.16%
Apple Macintosh 3.66%
Windows 2000 0.54%
Linux 0.47%

Windows dus: 93,72%
Apple dus: 3,66% en Linux slechts 0,54%

Kortom, nog rampzaliger dan we op basis van het in dit topic besproken onderzoek dachten. Windows is veel hoger dan men dacht ( incl Peter K) en dat allemaal om te bewijzen dat Vista achterloopt op de ontwikelingen. Laten we jouw onestat cijfers maar met een fiks pak zout nemen want die wijken af van elke ander onderzoek. (strooiwagen mag ook ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:05

image

Ik vertrouw JOUW cijfers voor geen nanometer zeker zonder bronvermelding.

Je MS-gehersenspoeld-brein is gewoon tot ALLES in staat.

Zelfs tot de grofste leugens - Heb je hier al spijtig voor jezelf al meermaals bewezen...

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:36

image

Misschien een goed idee voor je, om weer eens de hier gebruikelijke etiquette te lezen.

http://blog.webwereld.nl/2009/01/11/reactie-etiquette/

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 20:30

image

Lees jij die wel eens?

Anonymous Coward op Donderdag 5 Februari 2009 11:29

image

Is de account van bovenstaande eindelijk verwijderd ?

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 12:12

image

Dit zei Peter K:In December 2008 had Vista volgens Onestat in Nederland iets meer dat 20% aandeel.Wat jouw cijfers min of meer bevestigen. Je punt?

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:46

image

Geen idee op wie je nu reageert. Ik vermoed, gezien de toon dat het op mij is.
Wat begrijp je niet in dat geval?

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 13:21

image

Moeite met lezen?

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:50

image

is dit wat je niet begreep?

Wat ik niet begrijp is de kreet ""jouw cijfers"" kun je dat ook uitleggen of roep je maar wat?

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 13:56

image

Uit je reactie van 11:42:
Met je onesrtat cijfers schiet je jezelf wel flink in de voet trouwens.
Als ik kijk naarhet wereldwijde aandeel van Windows dan is dat aanzienlijk hoger dan jij stelt.

Windows XP 72.02%
Windows Vista 21.16%
Apple Macintosh 3.66%
Windows 2000 0.54%
Linux 0.47%

Windows dus: 93,72%
Apple dus: 3,66% en Linux slechts 0,54%


Ik heb nog een hulpmiddeltje voor je, geen dank, graag gedaan.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 14:10

image

Beste Arjan,

Dat zijn de cijfers die Peter K aanhaalt uit zijn onestat bron.
Dat zijn dus niet "mijn cijfers". Ik zou dat leesplankje nog even bewaren ;)
Er is vast nog wel een hoekje beschikbaar om je in te gaan schamen ..

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 14:14

image

Je snapt het echt niet. Geeft niet, hoor.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 15:45

image

dat moet het wel zijn ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:32

image

Je vroeg naar Nederlandse cijfers toch? Waarom begin je nu ineens weer over globale cijfers? En over die globale cijfers. Het interesseert me geen biet wat die absoluut doen. Ik zie een meerjarige dalende trend. Daar gaat het om. Tellingsverschillen interesseren met hooguit als het verschil in de tientallen procenten gaat lopen. Een kleine 20% verschil tussen de getallen van Microsoft en Onestat geven me wel te denken.

want die wijken af van elke ander onderzoek.Omdat al die andere onderzoeken zich hoofdzakelijk richten op de cijfers van hitslink. Maar ik kan je garanderen dat er zefs tellers zijn die vista 0% marktaandeel geven.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:38

image

denk je daar net zolang over als ene grote 50% verschil tussen de Apple cijfers, of ben je gewoon weer selectief?

Face it, jouw onestat cijfers geven een heel andere werkelijkheid aan dan dit onderzoek. Dat verzin ik niet, daar kom jij zelf mee aan!

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:41

image

Apple? 50%? Leg uit, wat zie ik over het hoofd?

Edit: Laat maar. Het verschil tussen 3 komma zoveel en 10 procent. Je hebt gelijk ik wens gegevens alleen selectief te lezen. Dat verschil is trouwens bijna 200%.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:49

image

dat verschil is 6 komma zoveel ;)

Waar het om gaat is dat je ""bron"" erg afwijkende getallen geeft en de indruk wekt iets heel anders te meten. daar hebben we dus niets aan.
Ik doe daar niet moeilijk over, maar jij hangt je hele stelling eraan op. En dat ophangen is nu concreet geworden, je stelling hangt zichzelf in een strop.




Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:56

image

Jouw bron (Microsoft) met 40% voor Vista is gelukkig wel betrouwbaar. :D Ik heb de indruk dat het je daar om gaat.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:11

image

Nee, die is zeker niet per definitie betrouwbaar. Waarom lees je niet een keer wat ik schrijf. Ik heb echter nog nergens een weerlegging gevonden en jouw bijdrage daarin helpt niet echt.
Tot die tijd zij n het de enige getallen die we hebben.. weerleg die dan of accepteer ze als een gegeven waarmee je in de discussie verder kunt. Dat gaat beter dan mensen persoonlijk aanvallen, wat je tactiek op dit moment lijkt.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:23

image

Ik heb echter nog nergens een weerlegging gevondenIk begrijp het SED. Het is niet gemakkelijk.

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 13:29

image

SED heeft echt moeite met lezen.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 14:47

image

Ik ook. De opmaak van de site is ronduit een zooitje. :)

edjez op Dinsdag 3 Februari 2009 21:54

image

Een beetje zootje. In Chrome zie ik nog wat er staat, in IE8 zijn de reacties die de kantlijn in duiken gewoon leeg.

Geen idee ook of de bug-site nog bekeken wordt, heb het gevoel dat meldingen niet behandeld worden.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Februari 2009 11:41

image

Belachelijk lelijk inderdaad.
Deze kolom moet breder of netjes overflowen

Samuel Michon op Donderdag 5 Februari 2009 13:46

image

Het helpt al als je de Stylish plugin gebruikt in Firefox met deze style, die is een stuk breder.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 11:03

image

Ik wil hier geen kantlijn van maken hoor, maar het artikel geeft deze cijfers, jij wil zijsprongen maken.
Het weerleggen van cijfers kan niemand zo als ook niemand deze kan bewijzen.
Er zijn van "alternatieven" geen verkoop of reële download cijfers en MS geeft geen werkelijke cijfers over "down" of "upgrades". In deze reacties werken we met de hier gegeven "waarden" zoals in het artikel. Als jij deze cijfers wilt weerleggen met weer andere meetwaarden, ga je gang, het komt alleen maar over of je iets wil bewijzen dat niet regelrecht aantoonbaar is.
De markt is verdeelt over verschillende partijen, sommigen draaien meerdere systemen en anderen maar een enkele, dit zoals de gebruikers dit willen.
Er zijn er die partijen hoger of lager willen zien en dat is weer hun goed recht. Wie de grootste is of heeft is een beetje infantiel, hoe de markt verschuift of beweegt is aan de gebruikers en de systemen waar men mee wil of kan werken en de kwaliteit daarvan.
Cijfers zijn ten allen tijden relatief en afhankelijk van te veel factoren op teveel terreinen. Opnieuw voor mij geen punt, als dat voor jouw als cijferaar moeilijk is wens ik je sterkte.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 11:34

image

Ik wil hier geen kantlijn van maken hoor, maar het artikel geeft deze cijfers, jij wil zijsprongen maken. nope, ik gebruik gewoon de cijfers uit het artikel en daar is al dan niet terechte kritiek op. Gaat het om afrondigsfouten, meetfouten, marktaandeel, gebruikersaandeel, dat soort zaken. daar ging de discussie over. Het aandeel Vista is slechts een kanttekening die jij en peter K uit het verbadn lichten om bepaalde redenen. Peters Onestat is een mogelijke weerlegging en daar vroeg ik om. Ik heb verder niets met de MS-NL cijfers maar zie nergens een weerlegging en tot die tijd staan ze.

Dat jij er een andere discussie van wilt maken is je goed recht maar wel of-topic.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:49

image

SED. op Maandag 2 Februari 2009 17:48
volgens MS Nederland recent 40% dat is niet mis. Weliswaar alleen hun eigen bewering maar beter dan jouw onbeargumenteerde mening lijkt me ;)

SED. op Dinsdag 3 Februari 2009 11:34
nope, ik gebruik gewoon de cijfers uit het artikel en daar is al dan niet terechte kritiek op.


Volgens mij ben je ergens je reactie weg kwijt geraakt.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:51

image

Als ik deze reactie lees vrees ik dat je de discussie al ergens in het begin niet meer kon volgen.
Het lijkt me het beste dat je jezelf eerst inleest voordat je weer een reactie plaatst. Dat scheelt een hoop opnieuw uitleggen door meer dan een persoon hier ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:54

image

Sorry voor de kantlijn hoor, maar ze komen uit één draad en gestart over de cijfers uit het artikel, er is in de hele rits maar één die de MSN cijfers te hulp roept.
Maar om met een Engelse criticaster te sluiten: voooral so doorgaan.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 12:51

image

SED wil de cijfers gewoon net zo lang husselen, tot niemand het meer snapt. het snelle wisselen tussen globaal en Nederland. Het aanhalen van de verzinsels van Microsoft. Het niet willen praten of trends maar alleen starre cijfertjes hanteren. Het past allemaal in het patroon. Verder niet zo spannend, gewoon de Bokito stand. Als die eenmaal wakker is, moet je het gewoon even laten uitrazen.

Ik heb gezegd wat ik zeggen wilde.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:00

image

Toch jammer dat een discussie die goed startte weer op deze wijze om zeep geholpen is. Alleen maar omdat iemand argumenten inbrengt die je niet wilt delen en dus moet diskwalificeren. Als dat niet lukt met de argumenten dan maar met de persoon.
Blijft jammer dat gedrag, dat doet fiks afbreuk aan je bijdragen hier.
Ik vraag me nu ineens af, als ik Bokito ben welke rol jij voor jezelf als uitlokker ziet, de uitlokkende vrouw dan zeker ;)

een toepasselijk stukje uit Wikipedia daarover ;)
De vrouw bezocht Bokito vier dagen per week en had veelvuldig oogcontact gemaakt met de mensaap. Dit aanstaren heeft waarschijnlijk geleid tot de aanval. Vanuit het ziekenhuis meldde de vrouw: "Hij is en blijft mijn lieveling. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug". Een oppasser van Blijdorp had de vrouw enkele dagen voor de aanval gewaarschuwd en gevraagd afstand te houden en de aap niet recht in de ogen te kijken, volgens een bericht in het Algemeen Dagblad. De vrouw stelde de dierentuin niettemin op 23 mei aansprakelijk voor de geleden schade.
herkenbaar, past wel bij je..

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:33

image

I have no Further Questions, Your Honor.

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 13:40

image

Ik geloof dat SED op zijn onnavolgbare wijze probeert duidelijk te maken dat we 'm moeten negeren.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 13:53

image

""we"" zo een volwaardige samenzwering zie ik..helpt dat bij je vijandbeeld hier?
Is er weer plaats op de troika?

ArjenB op Dinsdag 3 Februari 2009 14:00

image

Een 'samenzwering' suggereert dat er iets bestaat wat de moeite waard is om tegen samen te spannen. Vertel...

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 15:11

image

"We"? sprak de pot tot de ketel. ;)
daar hebben we dus niets aan.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 21:49

image

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit .... het punt is dat het grootste deel van de Nederlanders niet beter weten en nog steeds in de waan leven dat Windows een goed OS is.

Zodra men wakker wordt (wat langzamerhand gebeurd) kan Microsoft wel naar zijn positie fluiten.

Hein op Dinsdag 3 Februari 2009 19:41

image

Ik ben waarschijnlijk ook meegeteld in die 40%. Ten onrechte. Ik moest mijn laptop per se met Vista kopen. Ik heb Vista vrijwel onmiddellijk naar de eeuwige jachtvelden geschoten en vervangen door Linux.

Bovendien, zoals ook iemand anders al aangeeft, cijfers van MS geloof ik niet.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Februari 2009 11:25

image

Aangezien het aandeel van linux geen enkel significantie impact heeft op het totaal zullen die paar omgezette laptops een dergelijk verschil ook niet uitmaken.

Samuel Michon op Donderdag 5 Februari 2009 13:48

image

Inderdaad, de enorme hoeveelheid XP downgrades zorgen voor een veel groter effect.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Februari 2009 11:22

image

Die 40% sloeg op huishoudens

Uit het betreffende artikel van webwereld:
Sinds de invoering van Windows Vista heeft veertig procent van de Nederlandse huishoudens het besturingssysteem draaien. Op de zakelijke markt is dat aandeel veel lager. Een kwart van de kleine bedrijven en slechts tien procent van de grote bedrijven in Nederland waagden de overstap naar Vista, zo constateert Microsoft Nederland.

Samuel Michon op Donderdag 5 Februari 2009 13:53

image

Dus dat betekent dat als je een huishouden hebt van 4 PC's met XP en 1 PC met Vista, dan wordt zo'n huishouden ook geteld bij de '40%'...

Wat voor een zin heeft dat cijfer dan?

Chrissie op Vrijdag 6 Februari 2009 00:06

image

Volgens mij betekent het dat 40% van de computer bij huishoudens op vista draaien.

Nappy op Maandag 2 Februari 2009 11:38

image

Lies, Damned Lies and Statistics

anonymous_108749 op Maandag 2 Februari 2009 11:41

image

Marketingtechnisch gezien heeft OSX een groot voordeel ten opzichte van Linux, namelijk winkels die het willen verkopen en fanatieke gebruikers die graag vrienden en familie willen overtuigen van het kopen van een Mac. De mogelijkheden van een Mac, waaronder het kunnen draaien van Windows, maakt de keuze om over te stappen vaak wat kleiner.

De Linux-aanhang is nog vrij klein en dus werkt dit naar de markt toe ook minder krachtig. Uiteraard zullen de fanatiekelingen mensen kunnen overtuigen, maar er zijn geen winkels waar men Linux aanprijst (weinig in ieder geval). Dat is op dit moment, helaas, toch echt nog Windows.

Marketing is en blijft toch het belangrijkste strategische verkoop-mechanisme voor een product. En dat kan alleen succes hebben met veel financiële draagkracht.

gaia op Maandag 2 Februari 2009 12:40

image

Ik denk dat ook veel consumenten het gebruiksgemak van de iLife suite aanspreekt. Als je een mac koopt heb je er direct een aantal applicaties bij waar je ook echt iets mee kunt, zonder daarvoor een handboek nodig te hebben. Daarbij is de iPod ook een geweldig instrument om consumenten kennis te laten maken met merk Apple.

edjez op Maandag 2 Februari 2009 12:57

image

Ik denk dat ook veel consumenten het gebruiksgemak van de iLife suite aanspreekt.
Ik denk dat veel consumenten geen flauw idee hebben wat iLife is.

Wat ik denk dat meespeelt is dat je nu bij diverse winkelketens een keuze kunt maken uit Windows of MacOS-X. Enige tijd terug was die keuze er niet.

Zodra Linux standaard in winkels aangeboden wordt zal ook het Linux aandeel toenemen, hoewel veel mensen Microsoft en Apple kennen maar geen idee hebben wat Linux is.

Taak voor de verkopers.

gaia op Maandag 2 Februari 2009 13:07

image

Consumenten in het algemeen niet, maar consumenten die naar een Apple Store geweest zijn (en waarom is het daar altijd zo druk :)) wel. Het verhaal (inderdaad verkoper) dat je bij een Mac krijgt is over het algemeen completer dan bij een Windows of Linux PC. Dat hoeft ook niet slecht te zijn, maar ik denk dat consumenten over het algemeen, 'iets' met hun foto's en video's willen, mailtjes sturen en kunnen internetten. Bij zowel Windows als Linux kan dit ook, maar er is een scala aan software keuzes die je kan (moet?) maken. Iedereen die een Mac koopt heeft iLife. Iedereen die je kent met Mac heeft dus ook (en gebruikt) iLife. En ik denk dat daar een deel van de kracht van Apple zit. Je koopt niet een PC. Maar een foto/video/email/internet ding. Net zoals een TV een televisie/teletekst/internet ding kan zijn.

hatjoo op Maandag 2 Februari 2009 13:08

image

Taak voor de verkopers.

Daar verkopers in winkels vooral op commisie/bonus basis werken en Linux gratis is, lijkt de kans dat verkopers Linux gaan verkopen vrij laag

ibex op Maandag 2 Februari 2009 12:55

image

Laat het concurrentiemodel eens los en realiseer je dat er steeds meer mensen zijn (zoals ik) die zowel Linux, Windows en OS X naar volle tevredenheid in hybride omgevingen gebruiken, waarbij ieder besturingssysteem daar wordt ingezet waar het goed in is... privé vs zakelijk... client vs server... embedded en los... vraagt allemaal om andere oplossingen... het concurrentiemodel is leuk in marketing termen, maar doet geen recht aan de interoperabiliteit die het web ons gebracht heeft. Uiteindelijk maakt het niet zoveel meer uit welke besturingssysteem je gebruikt op de information highway, net zoals het er niet toe doet of je een Toyota of een BMW rijdt op de verkeerswegen... voor iedere gebruiker wat wils.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 21:52

image


Zo laat ik mijn ouders alle 3 werelden zien zowel Linux als Windows als OSX.
En echt het is telkens raak bij Windows ze foutmeldingen krijgen en niks van snappen.

Ubuntu konden ze aardig mee overweg.

Binnenkort zet ik ze aan een mac-mini ...
Wat ze willen gebruiken laat ik aan hun over.

Maar ik denk dat ik de keuze wel nu al weet.

MacJayson op Maandag 2 Februari 2009 11:41

image

Interessant bericht. Nu nog Nederlandse grammatica onder de knie krijgen.

gegroeit=gegroeid (eerste zin). Voltooid deelwoord heet zoiets.

Jaap N op Maandag 2 Februari 2009 12:15

image

Naare voud inderdat...

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 12:21

image

iz inderdaat versgrikeleik, wad stom

indivp op Maandag 2 Februari 2009 12:38

image

Afgezien het feit of de resultaten van het onderzoek betrouwbaar zijn, klopt naar mijn mening de hele basis van het onderzoek niet en is men appels met peren aan het vergelijken.
Ten eerste moet je onderscheid maken in desktop, netbook en mobile. En onderscheid in zakelijk en particulier. Binnen die matrix kun je dan cijfers publiceren die relevant zijn en die ook werkelijk iets zeggen over de vertegenwoordiging van een bepaald platform in een bepaald segment. Linux is immers niet vertegenwoordigd in het mobile segment, terwijl Blackberry en het stervende Symbian niet buiten datzelfde segment opereren. Daarnaast maakt de developer community wel degelijk specifieke producten voor een bepaald segment. Een app voor de IPhone, heb je daar op je Mac desktop iets aan?


Search the web 2.0 style with Yimmiy.com

gaia op Maandag 2 Februari 2009 12:55

image

Ik denk het doel van het onderzoek is de 'presence' van een OS aan te tonen, niet zozeer hoe het gebruik is. Apple is daarbij interresant omdat het OS X varianten maakt voor Desktop, Laptop, Mobiles, portable media en media extenders. Belangrijk om op te merken is dat daardoor sommige applicaties verhuizen van de desktop naar enkele van die andere devices. Teletekst kijk ik bijvoorbeeld altijd op m'n iphone. Niet meer via TV of PC. Trailers kijk ik via m'n media extender, ook niet meer via de Desktop. Mijn internetgebruik verhuisd (in geval van OS X) dus naar andere devices, die gebruikservaring verbeteren. Op zich ook interresant om dat meetbaar te maken.

Daarnaast zijn er inderdaad genoeg Apps voor de iPhone die het desktop/laptop OS verrijken. Bijvoorbeeld als remote, vitals monitoring, touchpad, etc etc.

bokkie20000 op Maandag 2 Februari 2009 12:58

image

Kan aan mij liggen maar ik begrijp de problemen niet, Marktaandeel is maar net wat de onderzoeker wil zien, maar dat het microsoft menuprogramma het meest gebruikt wordt is wel duidelijk, als iemand windows wil gebruiken, gebruikt ie windows, en zo niet dan zijn er legio goede alternatieven, het wordt pas echt vervelend als die keuze bepaald wordt door 1 bedrijf daarom zal ik eerder geld uitgeven aan een alternatief (maar dat is puur mijn persoonlijke mening).
Het gerommel in de marges van dit onderzoek geeft al weer dat er slechts marginaal gewisseld wordt en kan dus wel binnen de ruis vallen.

Ik gebruik zelf Windows 95, Windows XP, Solaris, Ubuntu en Suse, gewoon om mee te prutsen want dat vind ik leuk en op mijn werk ben ik verplicht om Win2000 te gebruiken.

Het minste gedoe heb ik met Solaris en daarna met de Linux varianten, de windows varianten kan ik zo langzamerhand blindelings herinstalleren maar blijf ik gebruiken omdat ik dat leuk vind.

Met Win2000 heb ik overigens slechts zelden problemen omdat dat door de IT afdeling zo dichtgetimmerd is dat er eigenlijk "nooit" iets misgaat ;-)

Bij mijn vrienden zal ik luisteren wat ze met zo'n bak willen doen en dan pas de verschillende systemen uitleggen.

Ik ben ook een groot voorstander van openheid binnen de verschillende systemen zodat het mogelijk wordt om applicaties te porteren tussen de systemen maar dat zal wel altijd een wensdroom blijven zolang men er kapitalen aan wil verdienen.

bigbadwolf op Maandag 2 Februari 2009 13:28

image

In beide gevallen zijn het onzincijfers.
Een marktaandeel bepalen op basis van bezoeken van websites slaat nergens op, niet iedere computer kan/mag op het internet. En dan moet het toevallig ook nog een site zijn die meegeteld wordt.
Een marktaandeel basseren op computerverkopen is minstens zo onbetrouwbaar. Wat daarin niet wordt meegenomen is het aantal systemen wat op de schroothoop gaat.
Naar mijn idee is het per definitie niet mogelijk betrouwbare algemene cijfers op te hoesten. Het zal altijd gaan om specifieke cijfers per onderdeel (webgebruik, verkopen, etc.).

Sokolum op Maandag 2 Februari 2009 13:40

image

Er is maar één logische verklaring, reizen.
Ook ik als ik reis neem ik mijn laptop mee op vakantie tegenwoordig en ook vanuit mijn vakantie adres bezoek ik mijn favoriete sites.

Nu weten wij dat Apple Ibook voornamelijk wordt gekocht door de betere gesitueerden, dus ze reizen ook wat vaker en ze nemen ook hun mooie Ibook mee op vakantie. Je raadt het al, ook zij bekijken hun favoriete sites, maar dan alleen vanaf een andere IP adres.

Jammer dat er niet wordt verteld hoe de unieke gebruikers word geteld.


Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 13:46

image

Waar blijft de marktaandeel stijging van linux die zou komen door de netbooks ?

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:24

image

Dat vraag ik mij ook regelmatig af. Waarschijnlijk wordt op al die netbookjes toch een illegale versie van XP of 2000 gepletterd. Dat Microsoft daar niet wat harder tegen optreed is wel jammer. Zo krijgt eerlijke concurrentie natuurlijk geen kans.

Ook het bijna gratis weg geven van XP aan Netbook bouwers zal de groei van Linux geen goed doen.

Gelukkig groeit Apple wel. Daar ging het artikel dan ook over. :)

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:32

image

dat "gratis" is volgens de Ubuntu "'eigenaar"' nog steeds goedkoper dan een volledige Ubuntu install. Zo ver voor gratis software dus ;)

De meeste netbooks werden uitgeleverd met Linux distro's . dat men daar al dan niet illegale XP op installeert is net zo funest voor Linux lijkt me. Het lukt dus zelfs op de enige markt waar Linux een voorsprong had, niet om XP ( een 8 jaar oud systeem) te verslaan.

Nu maar wachten wat het installeren van Linux bootroms op moederborden gaat brengen... dat zou wel eens de doorbraak kunnen worden.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:52

image

beweer je nu weer dat Free Linux staat voor 'Free beer'? Dit is echt een beetje kansloos aan het worden. Voor de rest een hilarische bijdrage.

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 17:50

image

ik ben blij dat ik je weer aan het lachen heb gemaakt. Dat feiten zo komisch voor je zijn moet je dagen tot een lol-festijn maken in de ict ;)
Dat gratis bier zal wel de oorzaak zijn, je hebt het daar zo vaak over..

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 18:52

image

Feiten? Gratis bier? Ik volg je niet meer, maar uit je schrijfstijl begrijp ik dat Bokito weer wakker is. Ik haak af.

Chrissie op Vrijdag 6 Februari 2009 00:09

image

Ook het bijna gratis weg geven van XP aan Netbook bouwers zal de groei van Linux geen goed doen

30 dollar of meer vind ik niet bijna gratis

Anonymous Coward op Maandag 2 Februari 2009 14:50

image

Edit: Verkeerd geplaatst

marijn@move-on.biz op Maandag 2 Februari 2009 16:43

image

Tjah, in één maand tijd een iMac + iPod Touch aangeschaft, dus ik zag de statistieken al omhoog vliegen.
Denk dat 't door de BTW actie bij MM komt, die gold ook voor Apple ;)

Bladerunner op Maandag 2 Februari 2009 19:25

image

Eigenlijk is het niet belangrijk of de cijfertjes op zich kloppen.
Wat wel belangrijk is, is het simpele feit dat men verschillen meet. Dus of het nu loopt van 0,5 naar 0,7 of van 50 naar 60 (b.v.b.), het zijn de verschillen die een bepaalde trend laten zien.
Verder vind ik het wel belachelijk dat Windows 7 in de test is opgenomen. Net zo iets als zeggen dat auto "X" de zuinigste en snelste auto ter wereld is, terwijl er alleen nog maar één prototype is.

Eric_ op Maandag 2 Februari 2009 20:02

image

In januari is het marktaandeel van Mac Os X 'online' gegroeit tot bijna 10 procent. Windows 7 staat nu op 0,23 procent.

Wat een onzinnige opening van dit artikel. Het heeft de indruk van een vergelijking maar ik zie niet wat een product dat te koop is te maken heeft met en public beta met beperkte aantal downloads en beperkte tijd om te downloaden?? Alsof Internettoegang het enige criterium is om een product te testen. Ik test Windows 7 met gebruikte software bij klanten, niet of je er lekker mee kunt surfen (dat gebeurd toch wel als je de juiste browser installeert!).

RobSanders op Dinsdag 3 Februari 2009 07:06

image

Traditioneel zou Windows na een zwakkere maand december in januari weer iets moeten opveren. De gedachte is dat veel mensen in december vakantie hebben en thuis met een ander OS het internet op gaan. Dat dit nu niet gebeurt, heeft volgens mij alles te maken met het huidige economische klimaat. Vele 100.000'en zitten thuis omdat ze ofwel ontslagen zijn ofwel tijdelijk niet aan het werk kunnen/mogen. En dus blijven de Windows machines die ze gebruiken ook weg van het internet.

Verder, hoe graag SED ook een neergang van Linux op de desktop wil zien, de daling zit in de statische marge. Bij het maken van generale aannames vanuit je data sample naar een groter geheel treedt dit altijd op. En in werkelijkheid kan het aandeel van Linux dus zelfs iets gestegen zijn (ook iets meer gedaald), maar op basis van een dergelijke kleine daling kan je er werkelijk geen zinnig woord over zeggen.

AnonymousCoward op Dinsdag 3 Februari 2009 10:48

image

Vergeet niet dat de iPhone ook Mac OS-X draait en dus door de webserver statistieken als zodanig wordt herkend, dat zou een deel van de "explosieve" groei kunnen verantwoorden.
En dan is er nog een klein deel wat OSX op een gewone PC draait (netbooks oa).

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 11:01

image

Het surfmarktaandeel van OSX op de Mac (9,93%) en op de iPhone (0,48%) zijn weldegelijk uitgesplitst mijn beste. Dan hebben we nog de iPod met 0,11% ook.

Je argument houdt dus geen steek bij correcte analyse van de cijfers!

Samuel Michon op Dinsdag 3 Februari 2009 13:01

image

Je hebt gelijk, Mac's, iPhones en iPods worden in de Hitslink statistieken apart weegegeven. Toch kun je het AnonymousCoward niet kwalijk nemen aan te nemen dat het allemaal als 1 gezien wordt, dat wordt immers in het artikel ook beweerd.

Mac's en iPhones presenteren zich trouwens wel degelijk verschillend naar webservers.

Mac Safari user agent:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10_5_3; en-us) AppleWebKit/XX (KHTML, like Gecko) Version/ZZ Safari/YY

iPhone Mobile Safari user agent:
Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU like Mac OS X; en) AppleWebKit/XX (KHTML, like Gecko) Version/ZZ Mobile/WW Safari/YY

eMilt ! op Dinsdag 3 Februari 2009 13:27

image

Ik verbaas me al een tijdje over de statistiekverzamelaars die denken hier een groeiend marktaandeel voor Apple en OS X uit te kunnen halen. Het enige wat de statistieken volgens mij aantonen is dat procentueel gezien steeds meer website bezoekers OS X gebruiken. Dat zegt nog niks over marktaandeel.

Ik denk dat veel OS X gebruikers over het algemeen wel actieve internet gebruikers zijn terwijl heel veel verkochte PC's nooit het internet zien. In veel (grote) bedrijven is het echt niet vanzelfsprekend dat je kan internetten. En dan hebben veel grote bedrijven ook nog vaak een proxserver die deze statistieken op meerdere manieren kunnen beïnvloeden.

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 20:39

image

Is inderdaad geen marktaandeel, maar geeft een DUIDELIJKE TREND en DAAR gaat het hem nu om!

Tucson op Dinsdag 3 Februari 2009 14:12

image

pfff, was weer een werk alle reacties door te lezen.

Maar ben het over de algemene strekking van het verhaal wel eens, absoluut zeggen de cijfers niets. Het geeft naar mijn mening wel degelijk de verhoudingen ten opzichte van elkaar aan.

Wat ik opmerkelijk vind is dat een OS dat nog in beta is (Win7) bij de gemeten sites al een aandeel van 0,23% weet te halen. Oftewel een kleine derde van het Linux aandeel. En dat terwijl deze niet gepushed word, niet meegeleverd wordt bij PC's en eigenlijk alleen via de 'pull' methode te krijgen is. Op vrijwillige basis dus. Hoe is dit te verklaren?

Anonymous Coward op Dinsdag 3 Februari 2009 15:06

image

Hoe is dit te verklaren?Het os met het grootste marktaandeel en de grootste bekendheid brengt met de nodige mediahype een publieke bèta uit. Wat had je verwacht?

Tucson op Dinsdag 3 Februari 2009 16:58

image

Zeker, ik had de nodige belangstelling verwacht, maar blijkbaar is die belangstelling zo groot, dat een aandeel waar andere os-sen lang voor moeten knokken in luttele tijd bereikt is. En zoals ik al zei, het is niet gepushed, alleen beschibaar gesteld. En alleen hobbyisten of it personeel neemt de moeite een beta te installeren. dat doet een thuisgebruiker niet (denk ik).

Moeten we dus concluderen dat de belangstelling vanuit de IT sector groot is? Waarom dan? Wat maakt Windows 7 zo speciaal dat het een derde van het aandeel van Linux in totaal weet te bereiken?

Anonymous Coward op Woensdag 4 Februari 2009 08:50

image

Wat heeft elke publieke bèta tot nu toe zo populair gemaakt? Mensen testen schijnbaar graag een gratis evaluatieversie van Windows.

Chrissie op Vrijdag 6 Februari 2009 00:11

image

Liever dan een gratis linux

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws