Mac-verkoop daalt met 6 procent

apple

Gepubliceerd: Donderdag 19 februari 2009

De verkoop van Macs is in januari wereldwijd met 6 procent gedaald. Van Windows computers ging er wel 16 procent meer over de toonbank.

Toon volledig artikel

Tuvok op Donderdag 19 Februari 2009 10:53

image

Ik ken een ander verhaal

Dit is het verhaal:

De verkoop van Macintosh computers zal voor het eerst sinds zes jaar omlaag gaan. Een daling van minstens 5% wordt verwacht.
Marktanalyst Piper Jaffray doet deze uitspraak op basis van onderzoek van NPD. Men verwacht dat Apple dit kwartaal 2 tot 2,2 miljoen Macs zal verkopen, in tegenstelling tot de 2,3 miljoen van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Volgens Piper Jaffray komt de daling overeen met de cijfers die andere analysten ook verwachten in verband met de economische situatie.

Apple is niet de enige die nu last begint te krijgen van de financiële crisis. Hewlett Packard maakte bekend dat de omzet met 25% is gedaald, en het aantal verkochte notebooks daalde met 13%.

Op de markt voor PC's is eind 2008 het slechtste kwartaal ooit geweest, waarbij niet alleen de verkoop omlaag ging, maar ook de gemiddelde prijs van een verkochte computer.

Bronnen:
http://www.electronista.com/articles/09/02/18/hp.quarterly.financials/
http://news.cnet.com/8301-13579_3-10166252-37.html


Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 18:45

image

Triest ook dit:
De verkoop van Macs is in januari wereldwijd met 6 procent gedaald.
Het gaat hier om NPD cijfers.
Die zijn toch helemaal niet wereldwijd maar voor de US

mjv op Donderdag 19 Februari 2009 11:14

image

Heel leuk, maar wie heeft er meer omzet gedraaid? Als de marges op netbooks minimaal zijn, wat bijna niet anders kan, dan levert het weinig op en is het een slechte handel. Apple "kennende" (ik ken ze niet persoonlijk) gaan ze meer voor een goede marge op hun producten en is "veel verkopen" niet de eerste prioriteit. Als dat anders was geweest dan had men al eerder low-end producten aangeboden, of het OS in licentie gegeven aan andere bouwers.

Duh op Donderdag 19 Februari 2009 11:19

image

Klein detail (nou ja, klein): De PC-fabrikanten die spullen tegen dumpprijzen op de markt brengen zitten zwaar in de problemen, terwijl Apple nog vet winst maakt en een enorme cash-reserve heeft.

Allerlei 'kenners' roepen al jaren dat Apple goedkope doosjes moet gaan maken. Da's net zo iets als roepen dat Ferrari goedkope boodschappen-autotjes moet gaan maken. Die kenners snappen totaal niet waar het succes van Apple uberhaupt vandaan komt.

Apple zal wat minder verkopen, maar de crisis wel overleven. Een aantal PC-fabrikanten zullen dat naar alle waarschijnlijkheid niet.

(Overigens sluit ik niet uit dat Apple met iets 'goedkoops' op de proppen komt, maar dan alleen als het ook iets bijzonders is. Apple is niet zo dom om hun merk te devalueren met zomaar een netbook dat zich niet onderscheid van de PC markt.)

rjw op Donderdag 19 Februari 2009 11:25

image

Precies. Concurreren op prijs levert alleen maar verliezers op. Fabrikanten gaan over de kop, of trekken zich terug uit een markt, waardoor de keuze voor de consument ook weer minder wordt.

Chantal op Donderdag 19 Februari 2009 11:36

image

De low budget machine die ze nu hebben is de Mac Mini.

Duh op Donderdag 19 Februari 2009 14:56

image

De Mini is de goedkoopste Apple, maar gezien de prijs/prestatie verhouding geen low-budget doosje. Voor hetzelfde geld heb je al een beest (zowel kwa kracht, lawaai en uiterlijk) van een Dell, mensen die op prijs selecteren komen echt niet op een Mini uit, tenzij ze absoluut een Mac willen hebben.

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 23:11

image

Ik heb al een paar jaar een Mac-Mini G4 dat ding is niet stuk te krijgen.
En de nieuwere zijn alleen maar beter en sneller.
Dus het is zeker wel de prijs/kwaliteit waard.

Inmiddels heb ik tevens de macbook alu en ook die is zijn geld waard.
De trackpad vereenvoudigt de bediening is echt een prachtige toevoeging.

Misschien kosten ze wat centen meer maar je krijgt waar voor je geld.
Ik koop liever een iets duurdere machine en kwaliteit krijg dan een goedkopere machine ik me op den duur alleen maar aan loop te ergeren.

Je kijkt teveel naar getallen en cijfers en mist de ervaring ... op die manier kan je geen conclusie trekken of het prijs/kwaliteit verhouding goed is.

edjez op Vrijdag 20 Februari 2009 21:42

image

Je kijkt teveel naar getallen en cijfers en mist de ervaring ... op die manier kan je geen conclusie trekken of het prijs/kwaliteit verhouding goed is.
Hij had het dan ook over prijs/prestatie.

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 22:06

image

Ja en door gebrek aan kennis kan hij die prijs/prestatie kan hij die conclusie niet trekken

Samuel Michon op Vrijdag 20 Februari 2009 22:31

image

Oh kom nou, meltdown. De hardware in een Mac mini is echt niet zo snel als bv. een HP desktop van die prijs. Da's ook logisch, de Mac mini bestaat grotendeels uit notebook-onderdelen.

Apple maakt het zichzelf moeilijk door een complete computer te willen bouwen die de grootte heeft van vijf opeengestapelde CD-doosjes. Zo'n computer moet je gewoon niet op prijs willen vergelijken met een computer die tien keer zo groot is en waar dus goedkopere componenten in passen.

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 09:14

image


En jij denkt dat het standaard componenten zijn?
En jij vind die notebooks van Apple niet snel?

Ik heb hier zo'n rekenwonder staan en ik kan je garanderen het onwijs snel is.
De mac-mini G4 was ook al snel voor zijn tijd met de prijs/kwaliteit.

Je moet niet teveel de ogengericht hebben op de processor kracht er zijn veel meer factoren waar de prestatie vanaf hangt.

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 13:57

image

Als je mijn posts toch niet leest, wil je jouw bijdragen dan niet tot mij richten?

En jij vind die notebooks van Apple niet snel?
Dat zei ik dus niet. We hadden het over de Mac mini. De huidige MacBooks zijn veel sneller dan de huidige Mac mini.

Je moet niet teveel de ogen gericht hebben op de processor kracht
Ja ja, wanneer de Mac snelste is schreeuw je het van de daken, maar wanneer dat niet zo is, dan moeten we het maar niet noemen. Da's nou echt fanboy-gedrag.

Ik heb hier zo'n rekenwonder staan en ik kan je garanderen het onwijs snel is.
Nee, jij hebt een Mac mini G4. Die worden al 3 jaar niet meer gemaakt en zijn zeker geen rekenwonders. Ik heb thuis een Mac mini Intel Core Duo 1.66Ghz staan, en die doet het prima als ontwikkelmachine, maar ook dat is geen rekenwonder.

Apple is overgegaan van PowerPC naar Intel omdat de ontwikkeling van PowerPC-chips achterliep op die van Intel. Ik ben er blij om, het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat je de hardware van PC's en Mac's beter kan vergelijken.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 18:01

image

de Mac mini bestaat grotendeels uit notebook-onderdelen.

Daar had jij het dus wel over.
En we zijn toch niet kleine pubers die met fanboy-taal gaan heen en weer gooien?

Beetje vreemd dat je nu beweerd het voor zijn tijd zijn prijs niet waard was/is.

En nog steeds ben ik van mening je een Mac specificatie absoluut niet met pc specificaties moet gaan vergelijken, het is compleet anders, veel verfijnder en meer onderzoek na gedaan.

Processor snelheid is maar een halve factoor waarvan de prestatie afhankelijk is.
Dit is iets wat AMD al een hele tijd heeft proberen duidelijk te maken.
Er spelen ook nog factoren als busbandbreedte, geheugen en noem maar op een rol.



Samuel Michon op Zondag 22 Februari 2009 20:42

image

Ik zei dat Mac mini grotendeels uit notebook-onderdelen bestaat, jij neemt aan dat het dezelfde onderdelen zijn als de huidige MacBooks. Dat klopt niet.

Beetje vreemd dat je nu beweerd het voor zijn tijd zijn prijs niet waard was/is.
Heb ik nooit beweerd.

En nog steeds ben ik van mening je een Mac specificatie absoluut niet met pc specificaties moet gaan vergelijken, het is compleet anders, veel verfijnder en meer onderzoek na gedaan.
De huidige Mac mini bestaat uit onderdelen die je in menige PC-laptop kunt vinden. De Intel Core 2 Duo, de Intel GMA 950, het RAM, de harde schijf, etc etc.

Er spelen ook nog factoren als busbandbreedte, geheugen en noem maar op een rol.
Absoluut, en die zijn bij een Mac mini ook niet veel soeps. De Mac mini heeft een 667MHz frontside bus. Het geheugen is 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300).

De Mac mini is een prima computer. Zoals gezegd, ik heb er ook een. Maar de specs zijn verre van uniek en het feit dat er een Apple-embleem op staat maakt het nog geen supercomputer.

edjez op Vrijdag 20 Februari 2009 22:31

image

Ik denk dat het afhangt van wat je met je PC doet. Voor mijn dagelijkse gebeuren en af en toe een spelletje heb ik geen beest van een machine nodig. Dan kan ik voor kwaliteit gaan en een MacMini kopen. Maar als ik een spelfanaat ben, kan ik beter voor de prestaties gaan.

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 01:07

image

als ik een spelfanaat ben, kan ik beter voor de prestaties gaan.
Apple heeft nooit veel aandacht geschonken aan hardcore gamers, Steve Jobs is wel eens gequote dat hij gaming een stomme bezigheid vind. De iPod touch is eigenlijk het eerste betaalbare Apple-apparaat dat buitengewoon goed is in games -- en daar adverteert Apple dan ook mee.

Op het notebook-vlak doet Apple het tegenwoordig ook goed, de MacBook Pro heeft twee GPU's, waarvan 1 een nVidia 9600 GT is. Maar ja, die kost dan ook Euro 1,800.

Aan de desktopkant is het echter voor gaming niet best: de Mac mini heeft een Intel GMA 950 (integrated graphics, eww!), de iMac heeft een ATi Radeon HD 2400 XT.

De Mac Pro heeft een ATI Radeon HD 2600 XT, maar die kun je configureren met een NVIDIA GeForce 8800 GT of NVIDIA Quadro FX 5600. Maar ja, zo'n Mac Pro met GeForce 8800 kost je wel Euro 2,179.

Bladerunner op Zaterdag 21 Februari 2009 15:39

image

Het is eigenlijk andersom:
Er zijn vrij weinig Mac gebruikers die tegelijkertijd een "hardcore gamer" zijn. Die moet je vooral zoeken in de pc wereld. De Mac wordt eerder gebruikt voor de wat serieuzere toepassingen.
En die vragen in de regel niet van die extreme grafische kaarten.

En wat de aandacht voor games betreft: die ligt sowieso niet bij Apple, maar bij de makers van die spellen. Neem b.v.b "Halo", nooit verder gekomen dan Halo I voor de Mac. Jammer dus voor de enkele Mac gebruiker die dit spel verder wilde spelen.

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 16:40

image

De Mac wordt eerder gebruikt voor de wat serieuzere toepassingen. En die vragen in de regel niet van die extreme grafische kaarten.
Ik had vroeger een Quadra 840AV, en daar kon je allerlei grafische versnellingskaarten voor kopen. Door middel van een paar NuBus-kaarten draaide mijn Photoshop vele malen sneller. Serieuze toepassing, extreme grafische kaarten.

Tegenwoordig wordt de grafische kaart in OS X gebruikt voor het tonen van de GUI, animatie en video. In de toekomst wordt het hebben van een goede grafische kaart nog belangrijker: in de komende versie van MacOS X (Snow Leopard) zitten een aantal technologieen die het mogelijk maken om alle soorten berekeningen te laten doen door de GPU. Lees meer eens over OpenCL.

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 21:56

image

En wat de aandacht voor games betreft: die ligt sowieso niet bij Apple, maar bij de makers van die spellen. Neem b.v.b "Halo", nooit verder gekomen dan Halo I voor de Mac.
Halo werd eerst gelanceerd voor de Mac, het werd geintroduceerd op MacWorld Expo 1999. Na Halo 1 is Bungie overgenomen door Microsoft. Daardoor is er nooit een vervolg gekomen voor de Mac.

Bungie is sinds 2007 weer zelfstandig en tegelijkertijd is het gemakkelijker geworden om games te porteren naar de Mac (dmv TransGaming's Cider). Het is echter maar de vraag of toekomstige Halo's voor de Mac worden uitgebracht: Microsoft heeft de intellectuele rechten van Halo, en Microsoft heeft ook nog steeds aandeel in Bungie.

Andere studio's als Electronic Arts porteren steeds meer spellen naar de Mac, dmv TransGaming's Cider engine. Ook het succes van het iPhone-platform helpt: aangezien Mac OS X dezelfde programmeeromgeving (XCode) en programmeertaal (Objective-C) gebruikt als de iPhone SDK is het relatief makkelijk de stap te maken van iPhone development naar Mac development.

Toch denk ik dat als Apple serieus zou willen dat er grote spellen komen speciaal voor de Mac, dan zullen ze zelf een studio moeten starten of kopen, zoals Microsoft ook veel heeft gedaan.

Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 07:03

image

EA heeft al een tijd terug toegezegd games te gaan ontwikkelen voor OSX en gelijktijdig met Windows (of zelfs eerder) op de markt te brengen voor OSX. Dit kan je terug vinden in een Keynote van vorig jaar (meende ik).

Dax op Zondag 22 Februari 2009 16:27

image

halo was van Microsoft? ;)

Pruts0r op Donderdag 19 Februari 2009 11:23

image

Wie zegt trouwens dat het om 'Windows PC's' gaat?

- Zelfbouw PC's kunnen allerhande OS'sen bevatten...
- Door de 'koppelverkoop' krijg je een lekker scheef beeld...

Op mijn Apple draait ook gewoon Linux ipv OSX....

rjw op Donderdag 19 Februari 2009 11:26

image

Ik denk dat je die cijfers kunt verwaarlozen. Zoveel mensen bouwen niet hun eigen pc.

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 11:31

image

Van Windows computers ging er wel 16 procent meer over de toonbank.

Jullie bedoelen dan hoogstwaarschijnlijk goedkope XP-netbooks waar er bijna geen winst te rapen valt zeker?

Weeral typisch WW. Altijd het slechte van Apple in de verf zetten - Ze maken wel nog een fabelachtige winst in deze slechte economische tijden - en dan waar mogelijk de cijfers van Windows in een totaal verkeerde context plaatsen...

Wat een zielige bedoening weeral...! Typisch!

Ronald123 op Donderdag 19 Februari 2009 12:25

image

Misschien denkt de redactie dat de gemiddelde lezer zelf wel in staat is berichten over verkoopcijfers in een context te plaatsen.

Duh op Donderdag 19 Februari 2009 15:01

image

Blijkbaar denkt de redactie daar niet zo over, want de cijfers worden aangevuld met de (subjectieve) mening van de onderzoeker, en daar wordt nog even overheen gegaan met een stukje waar het succes van netbooks wordt bejubeld en de karige marge op deze dingen wordt verzwegen.

De redactie plaatst het stukje zelf in een context. Een uiterst eenzijdige context.

erikx1 op Donderdag 19 Februari 2009 16:45

image

De grote verliezer is microsoft, al wordt dit hier niet vermeld. Het enige wat nog goed verkoopt zijn de netbooks, met een zeer lage marge en een uitgekleed en afgeleefd xp erop danwel linux. Apple heeft eerder laten weten dat zij niet instaat waren een <$500 computer op de markt te brengen. Wat ze wel hebben gedaan is de iPhone als internet divice uitbrengen, met wel een gezonde marge, en OSX erop. Binnen het jaar hebben ze al >50% van het mobiele internet verkeer gescoord. Dit werd door de webwereld redactie even over het hoofd gezien, het is echter een belangrijke ontwikkeling.

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 17:15

image

Hmm..zo had ik het nog niet bekeken. Apple verkoopt 6% minder en dus is MS de grote verliezer....

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 23:16

image

Dat men 6% minder verkoopt dan vorige periode zegt niet dat men in het algemeen over een langere periode minder verkoopt.

Microsoft ik gewoon plat op zijn bek gegaan met Vista en als we dat gaan vergelijken met Apple.
Dan is Microsoft zeker de verliezer.

Cijfers kan je op tig manier interpreteren het betekend niet dat ze minder verkopen op de voorgaande periode waarmee nu een vergelijking wordt gemaakt.

De aantal Mac gebruikers zijn nog steeds enorm gestegen en ik ken nog steeds mensen die willen switchen.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 00:19

image

Ook al zou men helemaal niets op de netbooks verdienen, ze draaien wel XP en geen OSX en daar gaat het om.
(voor MS dan...)
Hoe je er ook tegenaan kijkt, je vergroot (of verminderd de verkleining van) je marktaandeel door veel om te zetten tegen een lagere marge.

Samuel Michon op Zondag 22 Februari 2009 00:38

image

Zoals je zelf al zegt, het gaat Microsoft om Windows-verkopen. Het maakt Microsoft niets uit of een PC-fabrikant Euro 1 of Euro 500 verdient aan een computer, Microsoft krijgt z'n geld wel. Voor PC-fabrikanten is het een heel ander verhaal.

Dat is meteen ook het verschil tussen Microsoft en Apple: Microsoft verdient aan de software, Apple verdient aan de hardware.

PC-fabrikanten hebben altijd braaf aan Microsoft betaald voor Windows-licenties. Voorgeinstalleerde Windows trok kopers, het was toegevoegde waarde. Dat is nu anders: consumenten lopen niet warm voor Vista, vandaar dat PC-fabrikanten actief bezig zijn met alternatieven.

Marktaandeel is veel belangrijker voor Microsoft dan voor Apple. Apple kan prima functioneren door zich te concentreren op een paar niches waar grote winstmarge op de hardware zit. Microsoft moet echter de grootste blijven, dat is hun belangrijkste USP.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 11:31

image

Het is in het belang van MS om de prijs van de combinatie PC-OS zo laag mogelijk te houden, en ik denk zelfs dat MS zal inleveren op de prijs van het OS om daarmee de omzet en dus ook het marktaandeel zo hoog mogelijk te houden (zie ook de netbooks)

Apple's business-model maakt het verdomd lastig om een veel groter marktaandeel dan men nu heeft te behappen en ik denk dan ook dat Apple zeker niet de bedoeling heeft om het marktaandeel veel meer te laten stijgen.Men zoekt natuurlijk wel de stijgende lijn, maar zeer gematigd.
Stel je voor dat Apple een marktaandeel zou hebben van zo'n 30% (met het huidige business-model), dat zou een moloch van een bedrijf worden.

Om maar weer met zo'n verfoeide auto-vergelijking te komen, Apple ziet zichzelf als de Lexus onder de Toyota's. Er zullen altijd mensen zijn die een Lexus willen rijden en daarvoor ook willen betalen maar er zullen nog veel meer mensen zijn die een Avensis (of zelfs een Aygo ;-)) ruim voldoende vinden om van a naar b te komen.

En ik denk dat men dat bij Apple prima vindt zo..

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 17:02

image

Interessante link...

www.roughlydraf...ndows-pc-sales/

Puist ☺ op Donderdag 19 Februari 2009 11:32

image

de Mac mini heeft al 1,5 jaar dezelfde specificatiesnou schokkend. Bomen...bos...enzo.

Samuel Michon op Donderdag 19 Februari 2009 12:30

image

Ook al is de Mac mini nog steeds een goede computer, het is tijd dat er een nieuwe komt. Gemiddeld krijgt de Mac mini elke negen maanden een refresh; snellere processor, meer RAM, etc. Anderhalf jaar is lang.

Dit toont de kracht alsmede de zwakte van het Apple pricing model: de prijs blijft vrijwel altijd gelijk, dat is nu eenmaal wat Apple heeft berekend wat de 'sweet spot' is voor consumenten. In plaats van te zakken met de prijs wordt het model regelmatig voorzien van nieuwe features en upgrades. Maar als zo'n model 1,5 jaar niet ververst wordt, dan raakt de prijs-kwaliteitsverhouding verstoord.

Het is gissen naar de reden waarom meerdere modellen al lang geen updates hebben gehad; misschien komt het door de economie en wil Apple zoveel mogelijk winst maken op de verkoop van relatieve verouderde hardware, of misschien zijn ze bezig met een complete makeover die meer tijd kost dan ze verwachtten. Feit is dat niet alleen de Mac mini voorbij zijn tijd is, maar ook de Mac Pro en de Xserve hebben al atypisch lang geen update gekregen.

(link: Mac product cycles)

xfactor op Donderdag 19 Februari 2009 11:52

image

Mac's vertegenwoordigen geen waarde.

Waarom: Je betaalt meer en je krijgt minder pc-kracht dan een vergelijkbare pc van de zelfde prijsklasse.

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 11:58

image

Oud liedje... appels met peren en zo!

Samuel Michon op Donderdag 19 Februari 2009 12:12

image

Mac's vertegenwoordigen geen waarde.
Da's nu juist de grap: een 3 jaar oude Mac kun je nog voor de helft van de nieuwprijs verkopen, probeer dat eens met willekeurige PC.

Ga maar eens snuffelen op Tweedehandsmac.nl.

cjkos op Donderdag 19 Februari 2009 12:24

image

Ik heb die vergelijking PC vs Mac nooit begrepen, klinkt als die reclame van: op een dag drink je geen bier meer, maar Grolsch.

Een Personal Computer is toch niet gelijk aan een Windows OS, maar juist elk willekeurige OS (incl. Mac)? Of is Mac niet personal?

Samuel Michon op Donderdag 19 Februari 2009 12:41

image

Natuurlijk heb je gelijk, maar wanneer ik het over een PC heb bedoel ik een 'General-purpose IBM-PC compatible computer die een desktopversie van Microsoft Windows draait'. Dat is mij net iets te lang om te moeten typen, ik denk dat de meesten het wel begrijpen als ik gewoon 'PC' typ.

Ter verduidelijking: als ik het over een 'Mac' heb bedoel ik meestal de huidige productlijn van Apple Mac computers die draaien op het Intel-platform. Dus niet de originele Macintosh uit 1984, ook al was dat de enige computer die echt zo heette.

Lampredi op Donderdag 19 Februari 2009 12:45

image

Wat heb je nou aan rekenkracht als je een OS moet gebruiken dat niet kan rekenen?

Samuel Michon op Donderdag 19 Februari 2009 13:10

image

Nou ja, je kunt op een PC natuurlijk ook iets anders draaien dan Windows. Linux kan rekenen. Maar ja, daar kun je dan weer niets anders mee ;)

Lampredi op Donderdag 19 Februari 2009 14:05

image

O ja, daar had ik niet op gerekend.

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 07:52

image

Daarnaast kun je op Windows ook niet rekenen, als je hem het hardst nodig hebt laat ie je het hardst in de steek.
Of je programma, of een driver, of Win, of je AV, of whatever heeft een up-date nodig, in alle gevallen kan daar weer een herstart bij horen waar je steevast je vingers gekruist houd of je systeem wel gewoon terug wil komen. Blauwe schermen, infinite start loop, herstel punt terug, oude driver terugzetten enz. ze kunnen elke keer toeslaan, en altijd als je het niet gebruiken kunt.
Volgens mij gebruikte Murphy MS toen hij zijn wet bedacht, en zeker nu werkt de wet van de grote getallen.

Tucson op Vrijdag 20 Februari 2009 12:57

image

Blauwe schermen, infinite start loop, herstel punt terug, oude driver terugzetten enz. ze kunnen elke keer toeslaan, en altijd als je het niet gebruiken kunt.


Wat is de laatste windows versie waar jij eens naar gekeken hebt? Win95? Over stemmingmakerij gesproken. Sinds Vista komt dit nauwelijks meer voor.

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 14:43

image

Als het pas dus met Vista weg is hebben we er toch heel lang mee moeten leven.
Maar inderdaad, met XP ging het in de nadagen ook al een stuk beter, en nu met Vista was het in het begin niet beter dan met XP in de nadagen. Vista begint na SP1 pas te lijken.
En ik weet het, maar in de context van de voorgaande posts paste het wel. :)

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 15:48

image

Ik vraag me werkelijk af onder welke steen jij de afgelopen jaren gezeten hebt.Je hebt:
- duidelijk geen ervaring met Windows dus je blaat maar wat na.
of: en dit is erger ,als dit wel jouw eigen ervaring is met Windows ben je imho een formidabele prutser.

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 20:28

image

Ja joh komkom, het hoeft niet eens aan MS te liggen, pas nog een AVG update die rottig deed. In de context was het wat overdreven, maar geen enkele reden was echt ongeldig.
Zelfs nu weer met Adobe.

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 22:31

image

Het is inderdaad - in tegenstelling tot Apple - de makke van Windows dat MS geen controle heeft op de applicaties die voor Windows geschreven zijn. Als er kaf onder het koren is wordt bij problemen maar al te vaak de schuld bij Windows gelegd.
Mijn ervaring is, bij een schone installatie van Windows en goed geschreven programma's werkt Windows flawless en zonder de door jou geschetste hickups.
Overigens, uit eigen ervaring weet ik dat mijn Lc's en Imac's bij een beetje experimenteren ook aan de lopende band crashten ;-)
gedateerd,inderdaad, maar toch...

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 22:51

image

Mijn ervaring is, bij een schone installatie van Windows en goed geschreven programma's werkt Windows flawless en zonder de door jou geschetste hickups.

Als je er bijna van maakt kan ik je gelijk geven, ook MS up-dates kunnen de nodige problemen opleveren, en de "goed" geschreven programma's staan nergens apart op een lijst.
Het is beter als in jaren geweest, maar bij elke nieuwe release begint het in meer of mindere mate opnieuw. En de "common denominator" heet toch Windows.

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 19:04

image

Je bedoeld van getallen bepalen bij jou de kwaliteit i.p.v. het werkelijke resulterende resultaat die ervaren wordt, maar zelf nooit mogen heb ervaren?

Stap van getalletjes en specificatie vergelijkingen met de PC af want daarmee zit je zo gigantisch naast met het werkelijke eindresultaat.

Dit soort uitspraken van je zijn te vergelijken "doe de deur dicht want het tocht straks word ik nog ziek" ... de werkelijkheid is "van toch wordt je niet ziek"

Bladerunner op Vrijdag 20 Februari 2009 20:31

image

Dan begrijp jij de betekenis van "waarde" niet.
Waarde is meer dan alleen maar "Megahertz 20 inch en Gigabytes".
Waarde betekent ook betrouwbaarheid, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Allemaal begrippen waar Apple grote waarde aan hecht. Net als dat je geen Ferrari hebt voor de prijs van b.v.b. een Volkswagen Polo, zo heb je geen Mac voor de prijs van een pc.
Wat zou jij kiezen:
Een duurdere maar wel betrouwbare Mac met een vriendelijk en zeer stabiel systeem (vooral dat laatste is ondertussen wel bewezen), of:
een willekeurige pc met een systeem dat niet zo vriendelijk en stabiel is, waardoor jou productiviteit afneemt, en je ergernis toeneemt?

edjez op Vrijdag 20 Februari 2009 21:46

image

Ik vind een Ferrari voor het dagelijks gebruik niet zo handig :-P

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 01:27

image

Auto-vergelijkingen werken dan ook zelden. Wel een leuke bezigheid die geheid zorgt voor discussie. Mijn versie:

Mac's kun je vergelijken met de BMW 1-serie, Windows PC's kun je vergelijken met een oude eend.

De eend is niet veilig, hij is niet betrouwbaar, het zit niet lekker, de techniek is verouderd, en je moet leren sleutelen of een gevulde portemonnee hebben voor de garagekosten.

Maar hij mag rijden op dezelfde weg als de BMW 1, hij kost over het algemeen een stuk minder, en er zijn heel wat liefhebbers te vinden met wie je over je eend kunt praten.

De praktijk is dat veel Eend-rijders net zo tevreden zijn met hun beestje als BMW 1-rijders met hun auto.

edjez op Zaterdag 21 Februari 2009 12:45

image

<OFFTOPIC>

Eigenlijk is dat een compiment voor Windows ;-)

De 2CV was oorspronkelijk ontworpen om voor weinig geld onder (vrijwel) alle omstandigheden van a naar b te komen. Die 2CV komt op het platteland een stuk verder dan de BMW. Ze hebben niet voor niets de Mehari gebouwd, gebaseerd op zowel de motor als het chassis van de 2CV....

fgd007 op Donderdag 19 Februari 2009 12:03

image

xfactor is duidelijk geen mac gebruiker, anders had hij geweten welke waarde mac vertegenwoordigd. Na 10 jaar pc/windows rommel is het een verademing om op een mac te kunnen werken.
Waarde:
- uitgebalanceerde en op elkaar afgestemde hardware
- design
- GUI van OS (X)
- waardevastheid mac producten die blijkt op tweedehands markt

MediaMax op Donderdag 19 Februari 2009 12:16

image

Waardevast.....duhh. Je bent de laatste tijd niet meer op marktplaats geweest - er is een grote deflatie gaande - ook in jouw geliefde mac domein.

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 13:46

image

Nog steeds ontvang je voor een 2de Mac in verhouding véél meer dan voor een PC. Argument klopt dus echt nog wel, al kan het natuurlijk zijn dat het minder is als een jaar geleden...

MediaMax op Donderdag 19 Februari 2009 12:20

image

Iedereen heeft last van de recessie ook Apple. Ook al willen sommigen APPLE fanaten dit niet onder ogen zien, de feiten worden nu gepresenteerd - 6% in 1 maand betekent een teruggang van 50% op jaarbasis...dat noem ik een forse klap.

Overgang naar Windows is logisch - kijk om je heen. PC's met windows worden nu massaal gedumpt.

Let wel - het percentage verkopen zegt niet over wel/of niet winstgevend zijn! Dat doet Apple nog steeds in grote mate.

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 13:49

image

6% in 1 maand betekent een teruggang van 50% op jaarbasisMooi rekenmodel. Laten we maar hopen dat economen er een ander rekenmodel op na houden.

En een korte uitleg: elke maand een terugval van 6% op dezelfde maand een jaar geleden, houdt toch echt nog steeds een terugval van 6% over een heel jaar.

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 15:23

image

Wel als je jaren na elkaar 30% stijgt is een terugval van 6% tov vorig jaar in tijden van economische crisis mss nog zo slecht niet. Windows doet het vooral met spotgoedkope netbookjes waar geen winst te halen is.

blog.wired.com/...pgrades-sl.html

Richard Shim, an analyst at research firm IDC, said U.S. desktop sales shrank about 8 percent last year, dropping from 34.2 million desktop shipments in 2007 to 31.4 million units in 2008. And worldwide, PC shipments shrank about 6 percent, from 153.6 million units shipped in 2007 to 144.9 million in 2008, Shim said.

On top of that, Apple's MacBook sales are skyrocketing, growing 71 percent in the first quarter of 2009 compared to a year ago. Meanwhile, the company's desktop sales declined 25 percent year-over-year, according to Peter Oppenheimer, Apple's chief financial officer.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 11:39

image

Windows doet het vooral met spotgoedkope netbookjes waar geen winst te halen is.

Nou en? Xp is allang uitontwikkeld en elke dollar bovenop de productiekosten zijn pure winst en zorgen voor een vergoting/handhaving van het marktaandeel.

Als je doel is om mensen te binden aan Windows lijkt me dat een hele slimme zet.

thieu op Maandag 23 Februari 2009 11:34

image

mensen te binden aan Windows lijkt me dat een hele slimme zet. Inderdaad het enige doel van deze actie, behoud van Windows-marktaandeel. Alleen is elke verkochte XP-netbook in principe een Vistalicentie minder. Dat OS is voor die machientjes gewoon te zwaar. Ze beconcurreren daarmee hun eigen Vista en dat vinden ze ook niet leuk. Het duurt langer om de investering van Vista terug te verdienen en ze bevestigen het algemene idee dat Vista te log en te zwaar is.

Anonymous Coward op Dinsdag 24 Februari 2009 11:19

image

Ik denk dat je daarin gelijkt hebt, maar bij de huidige tendens van het marktaandeel van MS lijkt het toch de minst slechte optie voor MS om op deze wijze mensen te binden aan Windows, ook al is het XP.

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 13:50

image

nb: hoe kan iemand nu een 'plus' geven voor een gegeven waarvan elke middelbare scholier weet dat niet klopt....

Lampredi op Donderdag 19 Februari 2009 14:06

image

Een windows gebruiker?

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 11:53

image

Gaan we generaliseren?

Hoe komt het toch dat ik een beetje de indruk heb dat sommige Apple-gebruikers zichzelf toch een stuk slimmer vinden dan zij die achter een Windows pc zitten? Ik krijg daar toch een beetje een allergische reactie van ;-)

Uiteindelijk gaat het alleen maar om een pc nietwaar?

en, mocht je post grappig zijn bedoeld, zet er dan even een smiley achter....

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 12:09

image

Gaan we generaliserenIedereen trouwens die tegen de heersende Mac-doctrine ingaat

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 14:13

image

Dat zeg ik: gaan we generaliseren..

O,en Peter, je bent vergeten de smiley mee te kopieren.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 14:23

image

Je krijgt een allergische reactie van jezelf? ;)

Een lachende smilie betekent dat je je opmerking leuk vindt, niet dat de opmerking niet serieus genomen dient te worden. Daarom heb ik de smilie niet meegenomen in de quote.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 14:24

image

Ja hoor ,ook wel eens ;-)

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 14:30

image

Als je een smiley-knipoog achter een bericht plaatst mag je er vanuit gaan dat dat ook zo bedoeld is.

Dax op Donderdag 19 Februari 2009 13:53

image

waarom meegaan met de grauwe grijze middenmoot ;)...zou toch even zot zijn om allemaal om voor die reden voor een opel kadet te kiezen ... alleen mensen die geen keuze maken, komen uit bij Windows, (niet allemaal, maar wel merendeel), de rest kiest anders...(of het nu OSS is of commercieel zoals Apple)....dit is dus geen Apple-fanaat issue

...zou interessant zijn als mensen een volledige en welingelichte keuze's zouden kunnen maken ....

intressant dt je niet kunt rekenen....hoe kom je nou bij 50%...???

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 12:49

image

@MediaMax 12:20
6% in 1 maand betekent een teruggang van 50% op jaarbasisHoe kom je daar bij?

Als Apple dit jaar elke maand meldt dat ze 6% daling hebben ten opzichte van de zelfde maand vorig jaar, dan komen ze op een daling uit van ongeveer 6% op jaarbasis.

12 * (100 * 0,06) == (12 * 100) * 0,06

Als ze de dalingen ten opzichte van de vorige maand hadden aangehouden dan had ik je een stuk kunnen volgen, maar nu niet.

Apple heeft zich altijd op het wat hogere segment gericht. Het is, meer dan een standaard pc, een luxe product. Dat consumenten bestedingen in deze tijd dalen zal Apple waarschijnlijk sterker merken dan de standaard pc verkoper.

MediaMax op Donderdag 19 Februari 2009 13:09

image

Peter, in sales cumuleren wij dit soort percentages.

Statistisch heb je gelijk, maar waar het om gaat is dat je een structurele achterstand op je omzetplan nu eenmaal per maand cumuleert - ervan uitgaand dat je de komende maanden eenzelfde score laat zien.

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 14:04

image

Dus - volgens jouw berekening - als jij elke maand 10% meer verkoopt t.ov. dezelfde maand het vorig jaar, heb jij aan het einde van het jaar een omzetstijging van bijna 200% (reken maar uit)?


Blijven dromen...

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 13:25

image

@MediaMax 13:09
Dus als je elke maand 10% omzetverlies hebt ten opzichte van vorig jaar, dan heb je aan het einde van het jaar 120% minder omzet?

Jouw sales afdeling denkt klaarblijkelijk heel anders dan de mijne. :)

Ik denk echt dat je in de war bent met omzetdalingen ten opzichte van de vorige maand. Dat heb ik even snel nagerekend, dan kom je met 6% per maand op ongeveer 50% per jaar uit. Bij een daling tov. een zelfde periode een jaar eerder kan je nooit zo cumuleren, omdat je dan appels bij peren optelt.

hatjoo op Donderdag 19 Februari 2009 13:35

image

Dus als je elke maand 10% omzetverlies hebt ten opzichte van vorig jaar, dan heb je aan het einde van het jaar 120% minder omzet?

Nee .. dat betekend dat je na 10 maanden geen omzet meer hebt ...

Anonymous Coward op Donderdag 19 Februari 2009 14:15

image

Als je maandelijks werkt dan betekent dat, dat je aan het einde van het jaar nog (ik geloof uit mijn hoofd) ongeveer 30% omzet hebt.

Je moet het rekenen als 100% - 10% = 90% - 10% = 81% - 10% = 73%...

Als je rekent tov. een ander jaar, dan heb je aan het einde van het jaar nog steeds 90% omzet. Het andere jaar valt buiten je selectie van het huidige jaar. je kan dus niet rekenen zoals MediaMax doet.

Statistieken... ;) (Hoofdpijn krijg je er van.)

fgd007 op Donderdag 19 Februari 2009 15:33

image

Ik denk dat bekhof het bij het juiste eind heeft... bovendien 'dat betekend'? Als we het niet eens kunnen worden over de cijfers laten we dan in elk geval foutloos proberen te spellen :)

bekhof op Donderdag 19 Februari 2009 14:24

image

De verkoop van Macs is in januari wereldwijd met 6 procent gedaald. Van Windows computers ging er wel 16 procent meer over de toonbank.
En wat iedereen schijnt te vergeten: Apple heeft geen cijfers bekend gemaakt. Evenmin zijn er 'cijfers' bekend over 'Windows computers'.
Het gaat hier om een (maandelijks) trendonderzoek, om aannames. Dat doet Maurice de Hond ook...

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 12:13

image

De economische realiteit is niet rooskleurig, maar toch ziet het er voor Apple nog zo slecht niet uit.

www.roughlydraf...t-q2-for-apple/

De cijfers van half april zullen wel meer duidelijkheid brengen. Het is nog veel te vroeg om je te baseren op onvolledige marktonderzoeken die voorlopig toch nog niks hard kunnen maken.

Samuel Michon op Vrijdag 20 Februari 2009 18:24

image

Verder is het alleen het verkoopvolume van Mac desktops dat is gedaald, Apple verkoopt tegenwoordig overwegend notebooks. De verkoop van Apple notebooks is in januari 2009 volgens NPD nog steeds gestegen vergeleken met vorig jaar: 9.4% groei.

Dat de desktops niet goed verkopen zal voor een groot deel te wijten zijn aan het feit dat er tijdens de MacWorld Expo in januari geen nieuwe desktops zijn geintroduceerd, terwijl die wel verwacht werden. De huidige desktop productlijnen raken verouderd, er wordt gewacht op nieuwe iMac's, Mac mini's en Mac Pro's.

Dat ook Apple de effecten merkt van de economische crisis is duidelijk, maar gelukkig hebben ze een gigantische cash reserve en een gezonde winstmarge (35%) op hun producten. Apple is niet aan het bezuinigen, ze blijven continu nieuwe Apple Stores openen. Ook hebben ze geen massa-ontslagen aangekondigd. Dat is bij hun concurrenten wel anders.

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 16:09

image

NPD doet statistisch onderzoek op basis van de daadwereklijke verkoopcijfers van Amerikaanse retailers.
Het is dus wel degelijk heel representatief voor daadwerkelijke verkopen (in de VS).

Anonymous Coward op Vrijdag 20 Februari 2009 21:23

image

tijdens de MacWorld Expo in januari geen nieuwe desktops zijn geintroduceerd,
De huidige desktop productlijnen raken verouderd,

ze blijven continu nieuwe Apple Stores openen.
een gezonde winstmarge (35%) op hun producten.

Dus ze verkopen oude spullen in een toenemend aantal stores ( met afnemende productie, dus waarschijnlijk uit voorraad)tegen te hoge prijzen maar zijn wel innovatief ;)

Ja duidelijk, het gaat erg goed met Apple.

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 08:39

image

Stoken en niet weten waarover je praat.
Een dodelijke combinatie voor op je bek te gaan...

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 22:48

image

Prima als je het niet met SED eens bent, maar...... geef eens een argument!

Samuel Michon op Zondag 22 Februari 2009 01:19

image

Vooruit, omdat SED zo creatief is geweest om een collage van mijn post te maken:

Dus ze verkopen oude spullen in een toenemend aantal stores ( met afnemende productie, dus waarschijnlijk uit voorraad)tegen te hoge prijzen maar zijn wel innovatief ;)
- Er worden continu nieuwe Apple Stores geopend, vandaag nog een in Greensboro, North Carolina. Ook werd deze week officieel bekend dat er dit jaar twee Apple Stores worden geopend in Frankrijk. Verder komen er in Europa dit jaar nog winkels in Italie en engeland bij.

De Apple Stores zijn een groot succes. Er zijn nu 252 winkels, en er werken op dit moment 16,000 mensen bij Apple Retail. Een Apple Store trekt gemiddeld 800,000 bezoekers per jaar. De Apple Stores zorgen samen jaarlijks voor 6 mijard Dollar aan omzet.

- Apple verkoopt geen oude spullen. Ze hebben nooit veel voorraad, daardoor zijn er ook nooit overstock sales. De desktop-modellen bieden ook nog steeds een goede waarde, en mensen die nu een Mac desktop nodig hebben zullen die gewoon kopen. Voor die mensen is de prijs niet te hoog, de prijzen van Mac-desktops veranderen immers bijna nooit, alleen de specificaties veranderen.

- Er zijn geen berichten geweest over afnemende productie van desktop Mac's. Wel zijn er berichten over het feit dat Apple zoveel Flash-geheugen heeft ingekocht bij Samsung (40% van het wereldaanbod) dat ze volledig uitverkocht zijn tot mei 2009.

- Apple's desktop-verkopen zijn maar een klein deel van Apple's winst. Het overgrote deel van de winst komt van de verkoop van iPhones en iPods.

- Over de innovaties van Apple heb ik niet geschreven in mijn post, maar SED heeft al laten weten dat hij alle veranderingen in computerland ziet als een gevolg van logische progressie.

hermanb op Zondag 26 April 2009 14:38

image

Apple zet 1.600 verkopers buiten
Winkelverkoop lijdt ondanks goede cijfers
24 april 2009 | Pieterjan Van Leemputten

Apple heeft in zijn tweede fiscale kwartaal, dat afsloot op 28 maart, 1.600 werknemers ontslagen. Het gaat om mensen uit het verkoopkanaal van de computerbouwer.

Het bericht staat in contrast met de goede kwartaalresultaten die het bedrijf eerder deze week bekendmaakte.

Anonymous Coward op Zaterdag 25 April 2009 13:17

image

De cijfers spreken voor zichzelf en weerleggen die SED-flutjesargumenten duidelijk... ;-)

webwereld.nl/ni...ne-verkoop.html

Bladerunner op Zaterdag 21 Februari 2009 15:50

image

SED:
Ook op het nieuwe Webwereld behaal jij met verbazingwekkend gemak een stortvloed van minnetjes met je belachelijke inhoud loze "argumenten"

Heb je wel eens aan een carrière in de politiek gedacht?

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 16:07

image

Hier op webwereld zijn minnetjes eerder complimenten. Ze komen veelal van mensen die niet verstroord willen worden in hun dromen (of waanideeen).

Geef maar op die minnetjes sukkels.

(p.s. Met sukkels bedoel ik natuurlijk niemand persoonlijk hier op webwereld maar slechts de mensen die de moderatieknop gebruiken omdat ze een echgte discussie uit de weg gaan)

Samuel Michon op Zaterdag 21 Februari 2009 16:51

image

Hier op webwereld zijn minnetjes eerder complimenten. Ze komen veelal van mensen die niet verstoord willen worden in hun dromen (of waanideeen).
Heel goed, niets van aantrekken. Al die mensen met hun feiten, wat denken ze wel.

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 21:49

image

Ik heb er nog niet veel betrapt op feiten.
De meeste zouden een feit nog niet herkennen als ze erover vielen

Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 11:09

image

Gezien het feit dat je niet kunt weten wie er minnetjes of plusjes geven, kan ik alleen maar begrijpen dat dit wat je zegt op iedereen van toepassing is.

Dan vind ik het wel een nobele zaak dat jij zoveel moeite doet om in discussie te blijven met deze groep van een volgens jou, duidelijk laag gemiddeld niveau.

Mijn complimenten.

edjez op Maandag 23 Februari 2009 08:01

image

Als iemand het gebruiksgemak van bv een Mac (Windows/Linux, vul maar in) presenteert als feit dan is dat eigenlijk een mening. De hoeveelheid mensen die het met dat gebruiksgemak eens zijn doet er niet toe. Toch wordt een mening hier regelmatig als feit gebracht.

Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 08:38

image

Gebruiksgemak hangt ook af van wat je gewend bent.
In een Britse auto rijden over Britse wegen is voor een Continentaal moeilijk. Omgekeerd ook.
Er is echter geen logische reden waarom het een moeilijker zou zijn als het andere.

Gelukkig hebben we daar geen stammenstrijd over.
Behalve dan, als (vanwege storm) de veerboten uitvallen, dan zegt het Britse journaal: "The continent is isolated". Bij ons zegt het journaal: "Het Verenigd Koninkrijk is geïsoleerd."

En wie heeft er nou gelijk? Mac of Windows of Linux?

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 17:27

image

die de moderatieknop gebruiken omdat ze een echgte discussie uit de weg gaan

Tja, discuteren met een MS-fundamentalist of een -astroturfer is sowieso nutteloos tijdsverlies ;-)

Anonymous Coward op Zondag 22 Februari 2009 21:50

image

Discussieren is sowieso moeilijk als je niks zinnigs te vertellen hebt.

Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 11:04

image

En daar hou ik je dus aan... ;-)

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 22:56

image

Ach, het maakt niet uit wat SED naar voren brengt, hij genereerd zowiezo een stortvloed aan minnetjes.

Iedereen trouwens die tegen de heersende Mac-doctrine ingaat :-)

Kom maar op dus met die minnen...

Dax op Zaterdag 21 Februari 2009 09:41

image



combineer dat ook nog eens met het feit dat er nog geen modellen geïntroduceerd zijn kwa desktops...mensen wachten af...zelfde mischien als PC'S?

hmmm en niet vergeten een Mac heeft een langere levenscyclus...een Mac gaat productief 2x zo lang mee als een PC....voor DTP en grafische toepassingen gebruiken we hier nog steeds Mac's van 2002......als je eens ziet wat voor load-balance een Vista heeft tov van een XP dan is dat niet verbazingwekkend, dat er met elke windows update en elke Office update zulke zware eisen aan de machine's gesteld worden..en met elke game-update :p

wat dat betreft houdt een Mac het op zijn sloffen bij...en hetzelfde geldt voor Linux...

Vista is direct verantwoordelijk voor PC verkopen...gelukkig is dat bij MacOSX en Linx anders...daar komt de kracht direct ten goede aan je werk-processen en niet aan de OS...

Anonymous Coward op Zaterdag 21 Februari 2009 23:09

image

hmmm en niet vergeten een Mac heeft een langere levenscyclus...een Mac gaat productief 2x zo lang mee als een PC....voor DTP en grafische toepassingen gebruiken we hier nog steeds Mac's van 2002......
Lijkt me logisch, waarom zou je je Appleltjes vervangen als alles nog prima functioneerd? zo werkt het bij veel bedrijven, dit lijkt me juist het probleem van Vista nietwaar?
En daarbij komt,dat weet elke Apple eigenaar, het kost nogal wat euri's om in een gemiddelde drukkerij je Apple hardware te upgraden naar de laatste modellen.

Er worden trouwens in het bedrijfsleven en overheid nog enorm veel bv Dell Optiplexjes van zo'n zeven jaar oud gebruikt, voor bv kantoor-applicaties is dat ook geen enkel probleem.


Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 08:56

image

Wereldwijd laten statistieken zien dat het Mac platform gestaag groeit in marktaandeel, en het Windows platform gestaag afneemt. En dit gaat al zou gedurende enkele jaren.

Het kan best zijn dat de een 6% in groei is afgenomen, en de ander 16% in groei is toegenomen.

Maar wat is het effect op het martkaandeel?

6% van 9% = 0,54% afname in marktaandeel? Zou kunnen, maar ik zie dat niet terug in de statistiek
16% van 88% = 14% toename in marktaandeel? Dit is gewoon volslagen onzin. We kunnen gerust stellen dat de omzet groei voor Windows vooral vervangingswaarde is en marktgroei is.
(als de markt groeit groeit je omzet, bij gelijkblijvend marktaandeel)

Dus eigenlijk niets aan de hand. Een getallen-kunstje dat een misleidend beeld laat zien. Er is geen reden om aan te nemen dat er iets interessants gebeurt op het gebied van martkaandelen.

Anonymous Coward op Maandag 23 Februari 2009 11:10

image

Eigenlijk moet je het resultaat van de Mac en Apple vooral bekijken in de huidige economische context. Laat dat duidelijk zijn...en die zijn helemaal nog zo slecht niet in vergelijking met de PC-sector, waar er weldegelijk gebloed wordt!

www.roughlydraf...c-on-mac-sales/



Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws