Protest in VS tegen exclusiviteit iPhone bij AT&T

iPhone

Gepubliceerd: Woensdag 4 maart 2009

Consumentenorganisaties in de VS willen de exclusive iPhonedeal van Apple en AT&T doorbreken. Ze stappen hiervoor naar de FCC en FTC.

Toon volledig artikel

ozzybulldog op Woensdag 4 Maart 2009 14:44

image

Die exclusiviteit heeft alleen maar met geld te maken. Ook bij Apple draait het er allleen maar om zo veel mogelijk geld binnen te halen. Al het gelul over de blije Apple consument (moneymachine) is niks meer dan een farce...

Oz

bekhof op Woensdag 4 Maart 2009 19:22

image

Ten eerste heb je keuzemogelijkheden zat, ten tweede: kun je me een lijstje van commerciële ondernemingen geven die NIET zoveel mogelijk willen verdienen? O ja, daar hangt de volgende kreet bij de deur:

Wij zijn een onderneming zonder winstoogmerk. Dit was niet de bedoeling, het is zo gekomen...

HtHoope op Woensdag 4 Maart 2009 20:39

image

Je heb nu nog mogelijkheden genoeg.

Wat steeds vaker gebeurd is dat telefoon fabrikanten exclusieve deals gaan sluiten met telecom providers zodat deze telefoons maar bij een provider kunnen worden gekocht.

Voorbeeld: De iPhone is alleen te koop bij T-Mobile.
De Google telefoon is alleen te koop bij T-Mobile.

Dus zelfs al wil je geen iPhone maar een G1 dan ben je nog steeds verplicht een abonnement te nemen bij T-mobile.

Als deze trend van 'exclusiviteit' doorzet dan zal dit, naar mijn mening, leiden tot een serieuze beperking van de keuzevrijheid van de consument.

bekhof op Woensdag 4 Maart 2009 21:31

image

Ben ik met je eens, en daar word ik ook niet vrolijk van. Mijn reactie was meer gericht op de persoon die het vreemd vindt dat bedrijven geld willen verdienen.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 06:50

image

Daarbij het dekkingsgebied van T-Mobile om te treuren soms is.
Laatst even gereisd door het land 70% van de reis was er geen 3G verbinding.

T-Mobile zou hier wat aan doen, althans dat beweerde men.
de iPhone is een mooi toestel, zowel als Android (de nieuwe toestel dan) ... alleen dat het nu perse T-Mobile mag zijn is een dikke minpunt.

Samuel Michon op Donderdag 5 Maart 2009 07:23

image

Wat steeds vaker gebeurd is dat telefoon fabrikanten exclusieve deals gaan sluiten met telecom providers zodat deze telefoons maar bij een provider kunnen worden gekocht.
Dat vindt ik ook geen goede ontwikkeling.

In plaats van het verbeteren van het netwerk en de klantenondersteuning maken telco's steeds vaker deals met telefoonfabrikanten om met exclusieve toestellen nieuwe klanten te winnen.

Die praktijk is over komen waaien uit de VS, waar AT&T voordat ze het contract met Apple binnenhaalden in rap tempo abonnees verloren vanwege het hoge aantal 'dropped calls', slecht bereik en belabberde klantenservice.

Apple is hierin echter wel anders dan HTC (G1) en BlackBerry (Bold): Apple heeft een andere deal met telco's, waarin zij eisen stellen aan het netwerk en de apparatuur van de telco. Het Visual Voicemail-systeem van de iPhone vereist speciale servers, die tot nu toe alleen de partners van Apple hebben.

Ook is de manier dat Apple verdient aan de iPhone anders dan bij andere telefoonmakers: Apple krijgt een percentage van het abonnementsgeld van de telco, en de gelden die binnenkomen via de iTunes Store op de iPhone gaan direct naar Apple toe, zonder tussenkomst van de telco. Niet elke telco heeft daar zin in. Dat is ook de reden dat er nog steeds geen iPhone partner in China is, China Telecom zag het niet zitten.

Anonymous Coward op Woensdag 4 Maart 2009 15:57

image

Wat een onzin. Als de combinatie je niet bevalt moet je het niet kopen. Niet gaan klagen maar gewoon een ander produkt kiezen.

Concurrentie/keuze genoeg.

Anonymous Coward op Woensdag 4 Maart 2009 16:39

image

Je kan dan wel roepen dat er keuze genoeg is, maar als je een tevreden Vodafone, of zo, gebruiker bent én een iPhone zou willen hebben, ben je alleen aangewezen op de (semi) illegale verkoop.
Je begrijpt dat het gebeurt, maar helemaal kloppen doet het niet.
Hier is best wel begrip voor beide standpunten, maar "vrij" in keuze ben je niet helemaal.

Samuel Michon op Donderdag 5 Maart 2009 07:27

image

Je kunt naar willekeurige telefoonwinkel gaan en daar een iPhone kopen met een abonnement van Vodafone. Je zal dan alleen geen gebruik kunnen maken van Visual Voicemail (dat ondersteunt Vodafone niet), en je zult waarschijnlijk wat duurder uit zijn. Maar er is niets illegaals aan.

hatjoo op Woensdag 4 Maart 2009 16:57

image

Wat een onzin. Als de combinatie je niet bevalt moet je het niet kopen. Niet gaan klagen maar gewoon een ander produkt kiezen.

Voor mij is dit helemaal geen onzin; Hier is gewoon sprake van koppelverkoop wat IMHO volledig verboden moet worden. Ik ben niet tegen exclusiviteit per se, de verkoop kan via exclusieve dealers gaan bijvoorbeeld.

Maar ik ben wel tegen het verplicht moeten gebruiken van een dienst die dan ook nog eens erg duur is en die door anderen beter geleverd wordt (in de USA dan). AT&T is er bijvoorbeeld berucht om dat hun 3G dekking ernstig te wensen overlaat, dus waarom zou ik voor een operator moeten kiezen als die niet de service levert waar ik voor betaal ?

In verschillende landen is deze koppeling al verboden en in bijvoorbeeld Frankrijk gaan alle operators vanaf eind Maart/begin April gewoon iPhone + abonnement aanbieden. Niet een ge-unlockte iPhone voor een meerprijs, maar een normaal abonnement met een gelockte iPhone voor een gangbare prijs.

Je kunt het vergelijken met het toegankelijk maken van andere ADSL providers op het KPN netwerk of het toelaten van andere televisieaanbieders op een kabelnetwerk.

Waarom zou ik voor KPN Internet moeten kiezen, omdat KPN toevallig (van overheidswege) het alleenrecht heeft om telefoonverbindingen naar woonhuizen te legen ?

.... typefoutje(s) verbetert

Anonymous Coward op Woensdag 4 Maart 2009 17:22

image

Je vergelijking met KPN klopt van geen kant. Kpn heeft het oude door gemeenschapsgeld betaalde telefoonnetwerk voor een schijntje overgenomen en heeft een echte monopolie. (Niemand anders kan/mag koper door heel nederland tot aan de voordeur aanleggen).

Er zijn wel genoeg mobiele telefonieleveranciers om uit te kiezen.

En dat het in Frankrijk wel mag,..
Mijn moeder zei altijd; "Als je vriendje in de sloot springt doe jij dat dan ook?"
Met andere woorden, je moet een dom voorbeeld niet volgen.

Al die regulering zorgt alleen maar weer voor minder innovatie.

Laat de concurenten maar eens komen met een goede deal. Een iphonekiller bij een goede operator. (Als ze die formule willen hanteren, daar is men vrij in)

Apple heeft voor dit concept gekozen. Als je dat als consument niet wil koop je wat anders. Dan kiest de consument en is de keuze aan Apple om hiervan af te stappen.

Apple verkoopt niet alleen de iphone maar een concept.
Alles moet lekker supersimpel zijn. Zo werkt dat bij de provider, inclusief visual voicemail (beste uitvinding sinds voicemail zelf) en de appstore. Ik configureer niets, ik wil iets, ik klik en hij doet wat het moet doen.

Een ding is duidelijk. de iphone is zo'n goed produkt dat men Apple wil aanklagen om het te verkopen :-)

Samuel Michon op Donderdag 5 Maart 2009 07:43

image

Al die regulering zorgt alleen maar weer voor minder innovatie.
Ja, privatiseren, da's pas een oplossing. Da's echt heel goed gegaan met de Nederlandse Spoorwegen, het ziekenfonds, sociale woningbouw, en de NUTS-bedrijven...

hatjoo op Donderdag 5 Maart 2009 11:44

image

Je vergelijking met KPN klopt van geen kant. Kpn heeft het oude door gemeenschapsgeld betaalde telefoonnetwerk voor een schijntje overgenomen en heeft een echte monopolie. (Niemand anders kan/mag koper door heel nederland tot aan de voordeur aanleggen).

Als je mijn reactie goed leest dan schrijf ik precies dat, echter zonder in details te treden.

Er zijn wel genoeg mobiele telefonieleveranciers om uit te kiezen.

Inderdaad, waarom zou ik voor een leverancier moeten kiezen die Apple voor "mij" gekozen heeft ?

Al die regulering zorgt alleen maar weer voor minder innovatie.

Dus als het niet is toegestaan om een produkt of dienst af te nemen waar de koper niet om gevraagd heeft, dan remt dat innovatie ? .. hmm .. volgens mij remt dat alleen maar de winstmarge van de leverancier van dat produkt of die dienst.

Apple verkoopt niet alleen de iphone maar een concept.
Alles moet lekker supersimpel zijn. Zo werkt dat bij de provider, inclusief visual voicemail (beste uitvinding sinds voicemail zelf) en de appstore. Ik configureer niets, ik wil iets, ik klik en hij doet wat het moet doen.


Wederom : goed lezen. Alle aanbieders in Frankrijk gaan een "volledig iPhone abonnement" aanbieden, dus ook visual voicemail.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 13:20

image

Wat ik wil zeggen dat KPN dus niet vergelijken is met mobiele operators. Deze hebben geen monopolie. Je vergelijking van ADSL aanbieders/KPN met Apple/T-Mobile klopt dus niet. Je kan gewoon een andere operator kiezen met een ander toestel, maar met ADSL kon men niet om KPN heen.

En je moet niet kiezen voor een operator die Apple voor je gekozen heeft. Dat mag je.
En alleen als je een iPhone wil zit daar de operator bij.

Innovatie komt doordat men steeds de concurrent te slim af wil zijn. Winst maken, dat is gezond. Je wordt niet gedongen om de combo iPhone+operator te kiezen. Je mag daarvoor kiezen. Aan de concurrent om Apple + T-Mobile te slim af te zijn.

Ik heb het nog eens nagelezen, maar volgens mij staat nergens in je eerste reactie "volledig iPhone abonnement". Ik betwijfel dan ook of ze visual voicemail aan kunnen bieden. Volgens mij moeten ze die techniek dan eerst in licentie nemen. Maar goed, zou kunnen.

Niemand dwingt je een iPhone + T-Mobile aan te schaffen. Koop iets anders! :-)

MediaMax op Woensdag 4 Maart 2009 23:17

image

Er wordt hier eenvoudig de regels gevolgd van consumenten marketing. Je begint met exclusiviteit en daarna geef je de klant de mogelijkheid om sim-lock vrij te kopen, maar dan zonder de aanschafsubsidie.

Dan kan overigens pas wanneer een AT&T zijn verkoop acquisitie kosten volledig terugverdiend heeft, met de wetenschap dat die 40% aanwas in klanten, maar mondjesmaat zal verdampen.

Dus de vesting houden zolang het kan en daarna overgaan tot plan B

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 06:54

image

Maar dan moet de provider je wel een volledige dekkingsgebied kunnen waarborgen en niet gaan jammeren dat het zogenaamd aan het toestel ligt.

En dat is hier nu net het probleem, het dekkingsgebied is onvolledig.

Stel dat straks mijn abonnement is afgelopen dan heb ik niet de keuze om zomaar met mijn iPhone te switchen naar een andere provider. Hoewel in mijn omgeving de verbinding wel goed is maar ik heb ondervonden in veel delen dat nog niet het geval is.

Samuel Michon op Donderdag 5 Maart 2009 07:51

image

Je kunt in Nederland bij T-Mobile gratis je iPhone simlock-vrij laten maken vanaf 12 maanden in het contract. Het kan ook meteen na aanschaf, maar dan kost het Euro 120.

Ik heb het al gedaan; niet omdat ik ontevreden ben met T-Mobile, maar omdat ik de iPhone buiten Nederland met een andere SIM-kaart gebruik.

Vincentlaborant op Donderdag 5 Maart 2009 16:32

image

zou tijd worden dat er eindelijk werd geprotesteerd

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws