Één website gaat alle rijksoverheidssites vervangen

Rijksoverheid.nl

Gepubliceerd: Donderdag 5 maart 2009

Rijksoverheid.nl vervangt in 2010 alle websites van ministeries, Regering.nl en Postbus 51. De nieuwe megasite gebruikt het Nederlandse open source CMS Hippo.

Toon volledig artikel

TheReactor op Donderdag 5 Maart 2009 08:19

image

Waarom? Ik heb al in zoveel organisaties gezien dat één site leidde tot inflexibiliteit en hoge kosten. Straks moet alle informatie over elk nieuw project weer in die zelfde keurslijf gedrukt worden. Even snel in bijvoorbeeld Wordpress een site bouwen om mensen te informeren is er niet meer bij.

Daarnaast is er wel degelijk enorm verschil tussen de departementen. Boeren weten dat ze bij LNV moeten zijn. Ondernemers gaan naar direct SenterNovem. Straks moet iedereen de enorme berg info op Rijksoverheid.nl doorspitten om dat ene document of formulier te vinden.

Deze centralisatie past absoluut niet in deze tijdgeest. Vertrouw mensen en departementen om zelf dingen te doen. Algemene Zaken is geen ministerie dat websites moet gaan bouwen.

Puist ☺ op Donderdag 5 Maart 2009 08:33

image

vindbaarheid wordt dan inderdaad cruciaal voor het welslagen.
Waarschijnlijk is die al moeizaam bij een los ministerie. Dit is gedoemd te mislukken en enorm uit de klauwen te lopen qua kosten.
Het enige goede aan het plan is dat het geheel op open source zal draaien. Ik neem aan inclusief het OS dus Linux oid, iig geen M$.
Maar goed het plan blijft zeer discutabel.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 10:41

image

Op welk platform het draait is minder belangrijk, M$ of OS_OSS, als de eigen regels maar gehanteerd worden, mij lijkt een grote angst dat de "aanvallen" van buitenaf maar één locatie als doel hoeft te nemen. Een fout alles fout zal ik maar zeggen.

Karel van Santen op Donderdag 5 Maart 2009 09:59

image

Je legt een aantal potentiële pijnpunten bloot. Jammer alleen dat er een minder positieve toon zit de boodschap (het glas is half leeg). Het is juist geweldig dat de overheid durft te innoveren, invulling geeft aan het plan van Heemsker en met technologie van eigenbodem (het glas is half vol). De vindbaarheid wordt wel opgelost.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 10:09

image

Je kunt ook innoveren zonder alles in een megaproject te plakken en je kunt ook 1 soort template site met dergelijke technologie ontwikkelen en die uitrollen over verschillende kleinere rijksoverheids websites en de binding doen door middel van een portal.

De oveheid heeft een slechte reputatie al het aankomt op grotere projecten waarbij veel stakeholders betrokken zijn.
Begin dus klein en rol dat concept als het succesvol is uit naar de overige delen van de overheid.
Dat leidt sneller tot concrete resultaten.

Erikcd op Donderdag 5 Maart 2009 15:39

image

Dit is dus al gedaan, vergelijk de vormgeving van de sites van de ministeries maar eens

Anonymous Coward op Vrijdag 6 Maart 2009 08:05

image

Ik heb even naar onderstaande 3 sites gekeken maar ik zie niet wat je bedoeld
http://www.ez.nl/
http://www.defensie.nl/
http://home.szw.nl/index.cfm

plep op Donderdag 5 Maart 2009 11:55

image

De vindbaarheid kan juist vergroot worden;
Als de originele domeinen wel blijven bestaan kunnen die gelijk naar de juiste sub-pagina gaan.
Maar voor mensen die het niet weten (dat je bij LNV of SenterNovem moet zijn) kan deze info via de homepage worden gevonden.

profk op Donderdag 5 Maart 2009 08:26

image

Past wel in de inmiddels achterhaalde visie dat centralisatie en uniformering dé oplossing is (voor welk probleem dan ook). Alle overheids-onderdelen hebben nu een eigen logo, wég eigen identiteit. Binnenkort dus ook maar één website.
Onbegrijpelijk, omdat de maatschappelijke ontwikkelingen toch laten zien dat dit soort processen (lang) niet (altijd) werken: onderwijs, rijkswaterstaat, thuiszorg, openbaar vervoer.

Erikcd op Donderdag 5 Maart 2009 15:26

image

Het past bij het streven om de rijksoverheid als een geheel te promoten. Vandaar ook dat de Rijksoverheid nu met 1 logo werkt en alle (Rijks)overheidssites al 1 basis vormgeving hebben. Het gaat overigens alleen over de ministeries die in de koepelsite komen. Uitvoeringsorganisaties blijven de eigen site houden maar meestal wel met de rijksoverheidsvormgeving.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 08:41

image

Dit soort centralisatie leidt potentieel ook toch ongewenste bureaucratie in het beheer.
Straks duurt het een maand voordat een overheidsorgaan een mededeling op de website kan krijgen.

Karel van Santen op Donderdag 5 Maart 2009 10:07

image

Dat er één portal gaat komen betekend niet dat er één beheerder voor de informatie gaat komen. Elke ministerie, onderdeel of project zal iemand hebben die dit regeld. Niet veel anders dan nu: wie het goed deed zal het goed blijven doen, wie laks was zal laks blijven.

Jos Koot op Donderdag 5 Maart 2009 08:44

image

Heel goed plan. De wildgroei aan overheidssites leidt tot veel extra kosten. Bovendien weet je niet waar je zaken kunt vinden.

profk op Donderdag 5 Maart 2009 08:57

image

Binnenkort weet je wel waar je het zou kúnnen vinden, maar weet je niet wáár je het kunt vinden.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 10:45

image

Als alleen de wildgroei aangepakt word door een centraal orgaan om diverse site te beheren is het overzicht wel beter, verschillende overheden en onderdelen daarvan worden ook verschillend bezocht en gebruikt, daar kan één grote site meer wirwar en zoekwerk tot onoverzichtelijke warboel leiden.

steffio op Donderdag 5 Maart 2009 09:08

image

Mijn eerste gedachte was: "Allemachtig, wat gaat dat in hemelsnaam kosten"

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 09:42

image

6 miljoen staat er in het artikel
20 miljoen lijkt me realistischer want men gaan vast nog wat complexere zaken toevoegen die je niet met een CMS kan oplossen endie maatwerk vereisen.
Belachelijk veel geld voor een website maar het gaat ook wel over veel content en veel partijen die de content aanlevern en beheren die allen hun eigen eisen/wensen hebben die moeten worden ingepast

Als men ook nog alle digitale loket functionaliteit van de overheid wil combineren misschien nog wel meer want dat zijn eigenlijk allemaal verschillende complete applicaties met connecties naar bakcoffices.

steffio op Donderdag 5 Maart 2009 12:18

image

Als er overheidsprojecten een bedrag staat wat is begroot, dan neem ik dat toch met een korreltje zout.

Puist ☺ op Donderdag 5 Maart 2009 10:09

image

veeel meer dan 6 miljoen....

Puist ☺ op Donderdag 5 Maart 2009 12:20

image

oh, de minners durven te garanderen dat het niet 6 miljoen gaat overschrijden?

karloe op Donderdag 5 Maart 2009 22:47

image

hAl gaat al voor 20 miljoen, zouden het de M$'ers zijn.
Maar ik meen van de week al ergens gelezen te hebben dat alles,
tot op gemeentelijk niveau, ergens in 2012 / 2014 op 1 website moet zijn te vinden.

plantie op Donderdag 5 Maart 2009 09:56

image

De betreffende ambtenaar mag zich nog wel eens verdiepen in het aanbestedingsrecht.
De uitvluchten die ik hoor zijn erg standaard.
En worden geen van allen geaccepteerd.

De enige redding is als er niemand gaat procederen. Anders gaat de overheid (voor de zoveelste keer) voor de bijl vanwege verkeerd aanbesteden.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 10:14

image

Inderdaad een vreemde uitleg.
Sprenger legt uit dat dat niet nodig was omdat er open source wordt gebruikt en doordat het gaat om een reeks deelprojecten. De optelsom daarvan is dat hoofdbedrag, maar de software neemt slechts een kwart miljoen voor zijn rekening
Als jij als websitebouwer gespecialiseerd bent in Joomla of zo kun je dus wel inpakken voor zo'n vette opdracht begrijp ik daaruit...

yash op Donderdag 5 Maart 2009 12:39

image

Je gaat ook geen Joomla gebruiken als je een enterprise CMS nodig hebt, net zoals je geen Suzuki Alto gebruikt om de AH te bevoorraden.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 13:11

image

Er zijn vast wel meer CM.sen dan hippo die wel geschikt zijn.
Het uitsluiten van ALLE andere pakketten is daarom wel relevant

Robbert12 op Donderdag 5 Maart 2009 17:23

image

Het mooie van open source & open standaarden is dat je als webbouwer juist ook goed kan leren werken met Hippo. Alle info staat immers op het net en is voor iedereen beschikbaar.

Wel is Joomla PHP & Hippo Java.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 22:25

image

Een bedrijf zonder ervaring met hippo kan natuurlijk nooit die opdracht binnenhalen. Dat lijkt me vrij evident

karloe op Donderdag 5 Maart 2009 22:58

image

Een bedrijf zonder ervaring met hippo

Ja, en wat doen ze dan? misschien een medewerker(s) versneld laten bijscholen??

[off-topic](cursussen, kan dat niet wat minder, of liever versneld, ik werk er al mee, geef me het examen!, ik haal het wel.)[/off-topic]

Puist ☺ op Donderdag 5 Maart 2009 10:15

image

En worden geen van allen geaccepteerd.bron?

Incredible Hulk op Donderdag 5 Maart 2009 10:16

image

Iedereen hier een ochtendhumeurtje? Of is het gewoon nooit goed? Ik zie open source, kostenbesparing en een gedegen plan, dat is toch wat we willen met z'n allen?

Karel van Santen op Donderdag 5 Maart 2009 10:21

image

Yes!!!! We Can and Yes We Will

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 10:31

image

We hebben allen misschien al de vaak plannen van de overheid gezien. Over het algmeen geld daar bij een gouden regel. Hoe groter hoe slechter

En ik zie zelden projecten die niet claimen dat ze kosten besparen terwijl in werkelijkheid kostenbesparen juist de zeldzaamheid is.

Puist ☺ op Donderdag 5 Maart 2009 12:22

image

overheid en GOUD, gaat niet goed nee.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 13:10

image

heb je ook opmerkingen die wel relevant zijn.

Onnob op Donderdag 5 Maart 2009 11:00

image

Als jij als websitebouwer gespecialiseerd bent in Joomla of zo kun je dus wel inpakken voor zo'n vette opdracht begrijp ik daaruit...

Als je denkt dat het hier alleen website bouw betreft dan sla je de plank toch flink mis. Joomla is leuk voor middelgrote sites, maar heeft met serieus multichannel content management voor decentrale organisaties natuurlijk helemaal niets te maken.

Overigens kun je je natuurlijk alsnog in het desbetreffende pakket specialiseren als je dat wilt.

Goed initiatief van de overheid om eens een project van deze omvang te doen op open source. Duur wordt het toch wel, maar dan liever in een systeem met open standaarden.

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 11:21

image

@Onnob
Het is relevanter dat de projectdirecteur stelt dat de onderliggende technologie (een oss contentmanagment systeem) het product al direct is gekozen en het project niet hoeft te worden aanbesteed terwijl het project in totaal minimaal 6 miljoen gaan kosten.
Als het project openbaar moet worden aanbesteed dan mag hij namelijk nog niet voorschrijven welk CMS er gebruikt moet worden.





Calvin op Donderdag 5 Maart 2009 11:50

image

Voordat al die azijnpissers alles weer afschieten, zou ik me eens verdiepen in de referenties van Hippo CMS. Er zijn meerdere hele grote sites die er op draaien en juist flexibel moeten zijn.

http://www.onehippo.com/nl/about_us,clientlist.html

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 12:11

image

Jammer dat je met een azijn opmerking moet starten, maar inderdaad, er wordt te makkelijk gereageerd zonder werkelijk eens zichzelf goed op de hoogte te stellen, maar dan kunnen we toch redelijk fatsoenlijk iemand hiervan op de hoogte stellen, dat is iets waar "discussie" voor is uitgevonden.

En als je de klanten lijst ziet, is er eigenlijk al wel te zien waar deze grote "ministeriële" site op kan gaan draaien, velen zijn er namelijk al.
Leuke link overigens, kende Hippo nog niet zo.

hallieballie op Donderdag 5 Maart 2009 12:14

image

Juist, wanneer je mede de produkten ziet:

Producten

De Hippo producten stellen u in staat om uw informatiestromen optimaal te beheren. We onderscheiden daarbij drie producten:

Hippo CMS: voor het beheren en publiceren van content op websites, intra- en extranet. Dit native XML content management systeem is met name geschikt voor organisaties die omvangrijke hoeveelheden content beter toegankelijk en doorzoekbaar willen maken.

Hippo Portal: voor het stroomlijnen en autoriseren van de diverse informatiebronnen binnen uw bedrijf. Met portal technologie (JSR-168) kunt u uw verschillende back-office applicaties integreren zonder daarbij controle te verliezen over wie wat mag zien.

Hippo Document Management (CDM): voor het beheren van samengestelde documenten, zoals handleidingen en technische documentatie.

Lijkt het mij dat men uniform het gaat aanpakken en dat de portal de toegang zal gaan worden naar de onderliggende structuur.

Goed plan.

Onnob op Donderdag 5 Maart 2009 13:26

image

@Blingux: Je bent toch vrij om te kiezen welke techniek je wilt gebruiken? Het gaat om de partij die het gaat uitvoeren in de aanbesteding en niet over de technische keuze? Of zie ik dat verkeerd?

Anonymous Coward op Donderdag 5 Maart 2009 14:31

image

Je bent toch vrij om te kiezen welke techniek je wilt gebruiken
Het gaat hier verder dan een techniek. Het gaat hier om een concreet product. Als je dat in een openbare aanbesteding zou zetten sluit je leveranciers die dat product niet ondersteunen bij voorbaat uit

zwart-wit op Vrijdag 6 Maart 2009 02:33

image

Volgens mij heeft 'men' gewoon al gekozen voor 'Hippo' als ontwikkeltool voor de Rijksoverheidsite. Omdat die keuze al gemaakt is, kan men gewoon al niet meer Europees aanbesteden, omdat bij het aanbesteden de tools vrij gelaten moeten worden. Het zou bijvoorbeeld kul zijn om een project Europees aan te besteden als in de opdracht zou staan: "Moet draaien op een MS-omgeving, moet kunnen communiceren met Exchange en vrij uitwisselbaar zijn met de Office pakketten".

Maar, het is raar dat er niet Europees aanbesteed wordt. Het project gaat het bedrag van (ik dacht) 134.000 euries zwaar te boven. Wachten op de aanstormende rechtszaken?

Maar, hang het idee van een grote overheidssite eigenlijk wel aan. Men voert op dit moment toch ook het algemene Rijksoverheidslogo door. Betekent dat alle overheidssites een smoel naar buiten moeten hebben. Dat kan nu dus in ieder geval een stuk (ge)makkelijk(er) bereikt worden.

Zal in ieder geval een flinke buil worden voor al die hostingproviders en website beheerders van de huidige websites.

Gregorius op Vrijdag 6 Maart 2009 09:00

image

Als je dat in een openbare aanbesteding zou zetten sluit je leveranciers die dat product niet ondersteunen bij voorbaat uit

Je bedoelt zoals in Goud waarbij de specificaties zodanig zijn opgezet dat alleen microsoft software in aanmerking komt?

Joris Draaksteker op Donderdag 5 Maart 2009 14:23

image

Op zich prima plan, zolang het systeem maar robuust genoeg is. Lijkt me heerlijk om als overheidsdienst vanuit een stevige basis te kunnen shoppen in een goed uitgedacht modulesysteem.

Aan de andere kant wel zonde van al die verdwijnende systemen die misschien juist net jarenlang met veel moeite zijn ingeregeld.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws