'Wolfram Alpha kan Google verslaan'

Wolfram

Gepubliceerd: Maandag 9 maart 2009

Wetenschapper Stephen Wolfram ontwikkelt een nieuwe zoekmachine die vragen letterlijk beantwoordt. "Deze zoekmachine heeft net zo'n potentieel als Google had."

Toon volledig artikel

JanW op Maandag 9 Maart 2009 17:27

image

Wolfram geeft als voorbeeld: "Hoeveel protonen zitten er in een waterstofatoom?". Volgens de wetenschapper komt zijn 'computional knowledge engine' vervolgens met het enige juiste antwoord.
Uh-huh.

Leuk als het zo werkt, maar ik vrees dat de meeste vragen eerder in de lijn liggen van:
"Waar woont Paris Hilton?" of
"Hoe zet ik een filmpje van YouTube op mun ipod?", om maar iets te noemen. :-)

Wil je google kunnen verslaan, moet je volgens mij dáárop passende antwoorden hebben. De enige 'string' die de on-line meute zal boeien is niet de theorie, i.i.g.
"Er zal gewerkt moeten worden het dommer maken van de zoekmachine met een paar honderd IQ-punten."
Lijkt me daarom verstandig, inderdaad. :-)

JanW op Maandag 9 Maart 2009 18:10

image

PS (mijn eigen bijdrage teruglezende):
Niet dat ik neerkijk op banale zoekopdrachten/vragen, of de mensen die ze maken, trouwens.

Als ik mijn dagelijkse gebruik van google onder loep neem, komen daar over het algemeen nu ook niet meteen de meest wetenschappelijke zoektochten uit voort. Ik zoek eerder praktische antwoorden/oplossingen naar vragen/problemen die ik gewoon tegenkom, en dat zijn merendeels vrij banale vragen of problemen. Of gewoon de nieuwsgierigheid die ervoor zorgt dat ik google erbij pak.

Ik vraag me dus af of dit de zoekmachine is die dat beter kan dan google. Vooralsnog lijkt Wolfram me eerder een prima hulp voor studenten die met een scriptie bezig zijn, of zoiets.

plep op Dinsdag 10 Maart 2009 09:13

image

Ze zullen daarom goed naast elkaar kunnen blijven bestaan.

Overigens vind ik het geen zoekmachine maar een soort antwoordenmachine.

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is tov Wikipedia, niet tov Google. Het genoemde voorbeeld "hoeveel protonen in een waterstofatoom" weet 90% van de mensen al om te zetten in de google zoekopdracht "protonen waterstofatoom" en levert als 2e link die naar Wikipedia op met het antwoord al zichtbaar op de google resultaten pagina...

jorg op Maandag 9 Maart 2009 17:27

image

Zucht, persbericht zoveel van Googlekiller <vul hier een naam in>, copy paste: artikel op Webwereld.

Anonymous Coward op Maandag 9 Maart 2009 17:38

image

Dit lijkt in ieder geval op iemand die op zoek is naar financiering van zijn project. Er zijn wel een paar gegadigden die in een doorbraak op zoekmachinegebied geld willen zetten.

griebels op Maandag 9 Maart 2009 18:11

image

Ik denk niet dat Stephen Wolfram een probleem zal hebben met de financiering. Hij is zelf de grootste aandeelhouder van Wolfram Research, de makers van het uitermate populaire wetenschappelijke pakket Mathematica. Hiermee alleen heeft hij miljoenen verdiend.

Daarbij heeft hij een redelijk succesvolle publishing business met zijn boek "A New kind of Science".

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat, in tegenstelling tot de overige "search engines" lijkt het principe van dit ding in ieder geval totaal anders.

Arno op Maandag 9 Maart 2009 17:56

image

Volgens de wetenschapper komt zijn 'computional knowledge engine' vervolgens met het enige juiste antwoord.

42?

Steef Banen op Maandag 9 Maart 2009 18:56

image

Maar dat weet google ook al, hebben we geen nieuwe zoekmachine voor nodig...
the answer to life, the universe and everything

elmo2you op Maandag 9 Maart 2009 18:15

image

los van de technische merites van deze zoektechnologie zie ik een zeer grote denkfout. De ontwikkelaar geeft aan dat de zoekmachine het enige goede antwoord op een vraag zal geven. Daarin liggen twee (foute) aannames besloten. Namelijk dat er (altijd) zoiets bestaat als een exact antwoord, wat in de praktijk in het overgrote deel van de gevallen niet zo is.

Zelfs in de (zogenaamd) exacte wetenschap is er vaak spraken van meerdere antwoorden op een vraag, afhankelijk van welke wetenschapper je de vraag stelt. Met andere wetenschappen en vakgebieden is het doorgaans nog minder "exact" gesteld.

De tweede aanname is dat de zoekmachine beschikt over (genoeg) betrouwbare gegevens om een statistisch juist antwoord te genereren. Het is echter makkelijk aan te tonen dat het bestuderen van de beschikbare informatie op het internet mbt actuele zaken (meestal) niet tot een juiste conclusie leidt. Dit komt door zoiets als het voortschrijdend inzicht, wat het in kwantiteit meestal aflegt aan hetgeen door gebrek aan inzicht in het verleden geproduceerd is. Aangezien het voor mensen die kennis hebben van actuele zaken al zeer moeilijk is om te beslissen welke informatie die omtrent een onderwerp als betrouwbaar gezien moet worden en welke informatie niet, lijkt het me uiterst onwaarschijnlijk dat een machine dit beter kan. Geloofwaardigheid is en blijft voorlopig een van de dingen die machines niet goed kunnen beoordelen. Neurale netwerken doen het al wat beter dan conventionele computers, maar ook hierbij blijven de resultaten ver achter bij de eisen.

Het grootste gevaar met een zoekmachine zoals deze hier beschreven is echter dat er vroeg of laat een zeker geloofwaardigheid aan gegeven kan worden wanneer het geloofwaardige resultaten gaat genereren. Als jan-met-de-pet-op er helemaal niets meer van begrijpt, maar het hem/haar welke elke keer een “geloofwaardig” antwoord op zal leveren op een vraag, zal de zoekmachine al snel de status van een “magische” machine opleveren. Dat op zichzelf al is een zeer gevaarlijk vertrouwen in techniek. Een vertrouwen wat overigens al snel door veiligheidsdiensten misbruikt zal worden voor censuur.

Vooralsnog lijken mij de ambities van deze zoekmachine inderdaad wat ver gegrepen, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is of dat het geen nuttige toepassingen kent. Zodra het echter tot een concrete dienst zal leiden is het iets wat ik met een nog grotere argwaan als die ik voor Google heb zal volgen.

Jozik op Maandag 9 Maart 2009 21:19

image

De ontwikkelaar geeft aan dat de zoekmachine het enige goede antwoord op een vraag zal geven.

Niet mee eens. Er is maar één antwoord mogelijk op de vraag "hoeveel protonen heeft een waterstofatoom?".
Verderop in het stuk staat dat er meerdere antwoorden gegeven worden als de vraag dat mogelijk maakt/vereist. Bijvoorbeeld op de vraag "wat is een wissel?" zijn zo al twee antwoorden mogelijk, het betekent in de bancaire wereld iets heel anders dan bij de spoorwegen.

Het is nog maar het begin van een (interessante) ontwikkeling, denk ik. En natuurlijk is een dergelijk hulpmiddel zo wel ten goede als ten kwade te gebruiken. Is dat niet met vrijwel alles het geval?

Met je laatste alinea kan ik het alleen maar eens zijn.

Koen Muurling op Maandag 9 Maart 2009 21:27

image zomerhack badge 2

Je gaat er in je sceptische reactie kennelijk van uit dat Wolfram Alpha zijn informatie lukraak van het web zal plukken...dit is zeker niet het geval: er zijn vele betrouwbare bronnen die in een parsbaar formaat beschikbaar zijn.

Zie : http://esw.w3.org/topic/SweoIG/TaskForces/CommunityProjects/LinkingOpenData
Dit is het semantische web waar men gebruik van zal maken, en het aantal bronnen zal alleen maar toenemen.

Daarbij is het natuurlijk heel goed mogelijk dat de engine met meerdere mogelijke antwoorden zal komen als dit het geval is.

Om het direct als een Google-killer te zien vind ik ook wat ver gaan, maar goed dat zal wel onder het kopje nieuws hypen horen. Volgens mij moet je dit systeem ook niet met Google vergelijken, het werkt inderdaad heel anders.

Wat mij nou wel super interessant lijkt is als ze een API beschikbaar zouden maken zodat andere systemen er weer tegenaan zouden kunnen proggen...

Loek Essers op Maandag 9 Maart 2009 22:19

image zomerhack badge 1

De hoofdredacteur van Venturebeat concludeert in ieder geval dat er een API gaat komen. "Apparently, the service will offer an API, so other developers can build on it."

Op basis van de blogpost van Wolfram zou ik nog niet zo ver willen gaan.

profk op Dinsdag 10 Maart 2009 08:14

image

Wel mee eens.
Daarom vind ik persoonlijk al vanaf het begin de AquaBrowser ook zo'n fantastisch stuk gereedschap.

alkemade op Maandag 9 Maart 2009 21:21

image

Ik heb vast wat prangende vragen:

1 Waar woont Osama Bin Laden ?
2 Hoe lossen we de economische crisis het beste op ?
3 Is linux beter dan windows ?
4 Wanneer komt er weer een elfstedentocht ?
5 Wat is Pino voor een vogel ?

Ben echt benieuwd naar de antwoorden ;-)

Samuel Michon op Dinsdag 10 Maart 2009 00:27

image

1 Waar woont Osama Bin Laden ?
In een Islamitische staat in Azie. Waarschijnlijk Pakistan, maar kan net zo goed Afghanistan, Syrie of Iran zijn.

2 Hoe lossen we de economische crisis het beste op ?
Door niet meer te stemmen op de partijen die de economische crisis hebben mogelijk gemaakt, door ervoor te pleiten om basisvoorzieningen terug te nemen in staatshanden, door je geld vooral te besteden aan binnenlandse producten en te investeren in binnenlandse bedrijven.

3 Is linux beter dan windows ?
Dat is net zoiets als de vraag, 'is blauw beter dan geel'? Hangt af van wat je er mee wilt en in welke situatie. Een geel omelet is over het algemeen beter dan een blauw omelet. Een zwembad met water dat er blauw uitziet is over het algemeen beter dan een zwembad met water dat er geel uitziet.

4 Wanneer komt er weer een elfstedentocht ?
Afgeleid uit de geschiedenis: tussen 0 en 10 jaar. De gemiddelde tijd tussen tochten is 6.5 jaar, de langste tijd tussen tochten was 22 jaar, de meest recente tocht was in 1997.

5 Wat is Pino voor een vogel ?
Big bird (Pino) heeft aangegeven dat hij een gouden condor is.

hubruja op Dinsdag 10 Maart 2009 13:01

image

Big bird (Pino) heeft aangegeven dat hij een gouden condor is.

Waarom is hij hier dan blauw? Toch weer het geel-blauw vraagstuk. :)

Samuel Michon op Dinsdag 10 Maart 2009 13:13

image

Ah, na nader onderzoek kom ik erachter dat Big Bird niet dezelfde vogel is als Pino. Big Bird is Pino's neef, en wordt in Nederland 'Neef Jan' genoemd. (bron)

ikstemtegen op Dinsdag 10 Maart 2009 14:32

image

De op een exemplaar na uitgestorven pratende Blauwe Condor :-)

karloe op Dinsdag 10 Maart 2009 22:26

image

Nah, de Muppets versie bestaat ook nog ;-)

alkemade op Maandag 9 Maart 2009 22:11

image

Ik wil nog wat aanvullen.

Ik denk dat (wetenschappelijke) vragen waarop het antwoord bekend
is in de regel niet zo interessant zijn en dus ongesteld blijven.
Juist de vragen waarop nog geen antwoord te geven is zijn interessant.

Waar de zoekmachine zijn antwoorden haalt is ook niet echt van belang.
Als ze goed zijn....

Als er allerlei vragen zijn die je zo'n systeem niet zou mogen stellen,
wat heb je er dan aan ? Dit is niet voor het eerst dat er grote verwachtingen voor een zoekmachine of AI product worden gewekt.

Maar we zullen zien, nog 8 weken wachten...

mulderd op Dinsdag 10 Maart 2009 08:48

image

Laat maar komen, er zijn inderdaad genoeg vragen die ik zou willen stellen om te testen hoe deze ermee om gaat. Als Wolfram the meaning of life in een paar miljoen regels weet te vatten... We gaan het zien.

kweetal op Dinsdag 10 Maart 2009 10:01

image

Dit klinkt niet als een tegenhanger van Google maar meer als een tegenhanger van Wikipedia.

Anonymous Coward op Woensdag 11 Maart 2009 18:01

image

De drijfveer van Stephen Wolfram staat me wel aan.
Het is echt freak die helemaal gek is van wiskunde. Als hij wat uitlegt is hij helemaal enthousiast :-)

Ik wacht het af en ga het zeker proberen.
Het ultieme antwoord weten we natuurlijk al,

The Answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything is 42 :-)

mh op Donderdag 12 Maart 2009 14:47

image

"De computers herkennen de zinstructuur, oftewel de semantiek, van de ..."

de syntax neem ik aan?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Maximaliseer het voordeel van SaaS

    Cloud-applicaties hebben grote invloed op het gebruik van de IT-architectuur en niet ieder project levert de verwachte voordelen op.

    Downloaden
  • Houdt grip op UC-uitdagingenUnified communications biedt heel veel, maar heeft ook specifieke uitdagingen!
  • Flexibele IT noodzaak voor bankenOnderzoeksrapport over de beperkte flexibiliteit van veel IT-systemen in de bancaire wereld. Lees meer!
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)