NS begint proef met e-tickets

Wifi trein

Gepubliceerd: Dinsdag 17 maart 2009

De Nederlandse Spoorwegen verkoopt sinds maandag als proef treinkaartjes via internet.

Toon volledig artikel

Wouter-j op Dinsdag 17 Maart 2009 11:32

image

De NS zou de NS niet zijn als het niet weer eens knullig zou zijn gebouwd. 'gouda' kan hij niet vinden, 'Gouda' wel. Gelukkig is de NS makkelijk bereikbaar voor commentaar, wat altijd handig is met een proef (duur bellen of een brief, tjemig).

Wat een amateurs.

plep op Dinsdag 17 Maart 2009 12:16

image

Daarom is het ook een test. Eerst kijken of er wel interesse in is en of het in de praktijk wel werkt voordat je er veel geld in pompt om het ' perfect' te maken.

Een veel betere aanpak van de OV-chipkaart.

Dit geeft overigens wel aan dat de NS voorlopig (gelukkig) nog niets in de OV chip als enig betaal systeem zien.

Wouter-j op Woensdag 18 Maart 2009 08:44

image

Precies mijn punt, ik help graag mee te testen maar het is dan wel zo handig als je je ervaringen ook kwijt kunt - en dat is dus niet makkelijk.

plantie op Dinsdag 17 Maart 2009 12:07

image

In het licht van de ov-chipkaart een zinloos experiment.

Of is dit een aanwijzing dat de ov-chipkaart toch niet doorgaat?

plep op Dinsdag 17 Maart 2009 12:21

image

Het is alleen een aanwijzing dat het voorlopig ook nog met (digitale) kaartjes kan;

De NS ziet het sowieso niet voor 2013 nog gebeuren:
http://webwereld.nl/nieuws/54635/ns-vertraagt-landelijke-uitrol-ov-chipkaart.html

En voordat het het enige betaalsysteem is zal nog wel wat langer duren, als het al ooit het de enige manier van betalen voor de NS wordt.

webabun op Dinsdag 17 Maart 2009 12:45

image

Wellicht e-tickets voor alles behalve regulier (woon-werk) verkeer.
(OT: en met e-tickets is het natuurlijk ook makkelijker totaal intransparante en onvergelijkbare tarieven te hanteren)

Doubleday op Woensdag 18 Maart 2009 09:37

image

en met e-tickets is het natuurlijk ook makkelijker totaal intransparante en onvergelijkbare tarieven te hanteren)
Hoezo? Ik snap het niet. Maak je punt eens duidelijk?

zwart-wit op Zaterdag 21 Maart 2009 16:37

image

"Intransparante en onvergelijkbare" als in absoluut ondoorzichtig als in "wanneer worden bepaalde kortingen nu wel of niet doorgevoerd" en ondoorzichtig als in "wanneer worden bepaalde kortingen nu wel of niet doorgevoerd"

Bij organisaties als Thalys (HSL) kun je ook E-tickets bestellen en zelf uitprinten. Ook hier is het absoluut onduidelijk wanneer goedkopere tarieven gelden. Je kunt een reis plannen die over een maand moet plaatsvinden, maar je moet dan het maximale tarief betalen, boek je een dag later of eerder dan betaal je ineens minder dan een kwart.
Dat is dus een typisch geval van niet transparant en absoluut niet vergelijkbaar. Maar ja, dit geldt ook voor de vliegtarieven

pcman op Dinsdag 17 Maart 2009 13:03

image

Het idee vind ik heel aardig. Voor mij zou het handig zijn als er een equivalent komt zonder datum, al is het maar omdat niet overal en altijd internet beschikbaar is.

Wat ik wel mis op de pagina waar reizen met e-ticket op uitgelegd wordt () is dat zij niet vertellen wat onder "het geldige identificatiebewijs" verstaan wordt.

Peter Roozemaal op Dinsdag 17 Maart 2009 13:29

image

Ja, knullig... Na het selecteren van "Retour" krijg ik:
Helaas,

de bestelsessie is om een onbekende reden afgebroken. Hierdoor is uw bestelling nog niet geplaatst. Probeert u het nogmaals.

Zeer reproduceerbaar.

Is er iemand bij NS die kan vertellen waarom?

Hangbuik op Dinsdag 17 Maart 2009 14:12

image

Laat me raden; je accepteert geen cookies.

Peter Roozemaal op Dinsdag 17 Maart 2009 14:19

image

Ja, de NS staat waarschijnlijk op mijn blacklist. Slechte foutmelding trouwens, "Ga weg, of accepteer onze koekies" is veel toepasselijker.

Bob op Dinsdag 17 Maart 2009 14:08

image

Jammer dat men alleen met ideal werkt en niet met creditkaarten.

Maar goed ze doen nu eingelijk iets, in België en duitsland kon je al veel langer via het net kaartjes kopen en heb je niet een een legitimatie nodig.

thieu op Dinsdag 17 Maart 2009 15:23

image

Waarom ze nou weer een naam plus geboortedatum willen hebben is mij een raadsel.
Je hebt een uitgeprint vervoersbewijs met een traject en datum. Dat lijkt mij gewoon "aan toonder" te zijn. Alléén als gebruik wordt gemaakt van bepaalde (leeftijds) kortingen zou een naam en GB nodig kunnen zijn.

webabun op Dinsdag 17 Maart 2009 15:47

image

...voor de hand liggend antwoord: omdat NS en kornuiten nog steeds geloven in de waarde en kracht van database marketing.

Ronald123 op Dinsdag 17 Maart 2009 17:26

image

Tja, trieste werkwijze. Volgens mij mag je dergelijke gegevens niet eens bewaren als het niet strikt noodzakelijk is voor de levering van de dienst (ik weet ook niet of ze dat doen). Misschien moet de privacywaakhond er eens naar kijken.

ardje op Dinsdag 17 Maart 2009 18:52

image

Omdat de conducteur niet de apparatuur heeft om de kaart zo te controleren (ok, een android is voldoende) of er misbruik van gemaakt wordt.
Anders kan je gewoon de pdf online zetten, het iedereen laten uitprinten.

Wouter-j op Woensdag 18 Maart 2009 08:50

image

Ook vreemd: een gekocht kaartje is, eenmaal betaald, niet te annuleren. Lijkt me in strijd met de wet Koop op Afstand, die ook voor (trein)kaartjes zou moeten gelden...
Op afstand afnemen van diensten

De Wet Koop op Afstand geldt niet alleen voor aankoop van producten, maar ook voor het laten verrichten van een dienst. Een dienst is bijvoorbeeld een abonnement op een Internetprovider, het laten ontwerpen van een logo of de levering van elektriciteit. Maar ook het kopen van een treinkaartje of vliegticket is een dienst, namelijk je laten vervoeren. Het kaartje is het bewijs dat je van de dienst gebruik mag maken.

Internetexplorer op Donderdag 19 Maart 2009 13:48

image

Treinkaartjes kunnen op de dag van geldigheid niet meer geannuleerd worden, zo staat in de Algemene Voorwaarden van de NS. Nogal wiedes, want wie bewijst dat je die dag er al geen gebruik van gemaakt hebt?

Tjonge trouwens: een treinkaartje op een A4-tje. Milieubewust hoor ... Marketingtechnisch zou ik met die loze ruimte wel raad weten als ik toch alle moraal terzijde leg.

lampje74 op Donderdag 19 Maart 2009 17:11

image

Moeten de conducteurs me maar weten te vinden zodat ze m'n 'kaartje' kunnen knippen en inscannen. Als je later je geld terug vraagt omdat je geen gebruik hebt gemaakt van je kaartje kunnen ze terug vinden dat je kaartje wel is gebruikt. Of er ook anderen die dag op jouw kaartje hebben gereist is moeilijker aan te tonen. maar door de bank genomen reist niemand bv utrecht amsterdam vol continue op en neer... aan komen en de retour trein pakken zo de hele dag door. Al zou je dat op je dag retour wel kunnen doen? Of mag je je kaartje maar 1x per reis richting gebruiken?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws