KPN verhoogt tarieven bij alle merken

kpn

Gepubliceerd: Donderdag 2 april 2009

KPN heeft in stilte de tarieven voor internet en vaste telefonie opgeschroefd bij Telfort, Hi, HetNet en KPN zelf. Het bedrijf heeft geen last meer van prijsvechters.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Donderdag 2 April 2009 12:16

image

Het lijkt erop dat Telfort een uitgekiend programma uitrolt om de diverse tarieven en voorwaarden voor bestaande klanten aan te passen in het voordeel van Telfort
In het voordeel van Telfoort, dus in het nadeel van de klant, dus een reden om per omgaande het contract op te zeggen ? Overigens snap ik dat 'in stilte' niet zo, ze zullen de klant er toch van op de hoogte moeten brengen lijkt me. Inclusief de vermelding van de mogelijkheid van beeindiging van het contract.

Trash op Donderdag 2 April 2009 14:39

image

Inderdaad Ogre, Telfort heeft mij op de hoogte gesteld van de "inflatiecorrectie" en eveneens vermeld dat ik als gevolg hiervan mijn bestaande kontrakt (zoals saymoo terecht opmerkt) kosteloos kon beëindigen... En hoe gaat dit "kosteloos beëindigen" dan vervolgens?

Volgens de informatiepagina van Telfort (waar ik naar werd verwezen) slechts op één manier: bellen nar een 0900-nummer à €0,75 per minuut! Oh, er werd gelukkig wél gemeld dat de totale in rekening gebrachte kosten van dit gesprek tot maximaal €15,00 zouden worden beperkt! Dat is dus verdorie tóch het bedrag dat ik per maand kwijt was aan het abbonement?! En gemakshalve vergeten we dan maar even de additionele ("gewone") belkosten die je kwijt bent door het bellen naar zo'n nummer... Maar op eigen initiatief een aangetekende brief bleek ook te werken en gaf mij in elk geval de zekerheid dat de opzegging tijdig was ontvangen!

Mirre op Donderdag 2 April 2009 12:29

image

Het is wettelijk geregeld dat ze prijsverhogingen aan de klant moeten melden met mogelijkheid van opzegging, dus dat zullen ze wel moeten doen. Doen ze dat niet dan krijgen ze de OPTA op hun nek, al zijn ze dat wel gewend.

Ik denk overigens dat KPN lang zoveel marge niet heeft als ze zelf denken. Ze denken nu makkelijk aan de tarieven te kunnen rommelen omdat ze de grootste zijn maar doen ze dat teveel dan stappen velen massaal over naar de kleinere ISP's en telefoonaanbieders die het "nu niet meer redden". Krijgen die veel klanten dan redden ze het wel weer. KPN heeft denk ik dus weinig marge om zichzelf niet in de vingers te snijden.

paulus op Donderdag 2 April 2009 12:31

image

Volgens mij kan ik mij helemaal vergissen, maar ik dacht juist dat de OPTA wou at de algemene prijzen van bellen en internet wou verlagen omdat het zo hoog was? Dit lijkt erop dat ze juist de andere kant opgaan.
Ben benieuwd wat er met mijn abonnement gebeurd.

Sprien op Donderdag 2 April 2009 12:38

image

Prijsverhogingen, oke. Heb ik eerlijk gezegd ook weinig moeite mee.
Maar aansluitkosten.. dat vind ik echt NOT DONE!

milla75 op Donderdag 2 April 2009 15:18

image

Waarom niet? Het kost toch geld om jou aan te sluiten? Waarom moet dat altijd gratis? Het kost geld, en moet ergens vandaan komen. Waarom zouden de huidige klanten voor zoiets op moeten draaien? Waarom zou je niet juist vaste, trouwe klanten belonen?

Dit soort dingetjes stammen nog uit de tijd dat je mensen nog kon lokken. Die gouden tijden zijn voorbij. De markt is verzadigt. Mensen switchen nu niet meer zo snel. Dat zei ik overigens ook al toen KPN zei dat ze dit nooit zouden doen ;-)

Anonymous Coward op Donderdag 2 April 2009 15:25

image

Juist als de markt is verzadigd zou je klanten willen weglokken bij een ander, toch?

milla75 op Donderdag 2 April 2009 15:42

image

Niet indien niemand meer lager kan aanbieden ivm slechte economie. Voorheen kon je nieuwe klanten makkelijk krijgen. Ze waren nog niet eens aangesloten. Of je kon ze lokken icm iets anders. Bijvoorbeeld een mobieltje. Nu moet de hand op de knip.

Volgens mij is KPN niet de enige die dit gaat doen.

Van XS4ALL wist ik het 2 dagen geleden al. Staat keurig op de website.

Ook is het ironisch dat onlangs in het nieuws kwam dat mensen niet bezuinigen op telefonie ook al gaat het niet goed met de economie. In dat geval is het zaak de balans te vinden tussen hogere kosten en minder abonnees of afgenomen diensten. Dat lijkt mij hier het geval.

langenaam op Donderdag 2 April 2009 12:44

image

XS4all heeft de gesprekskosten voor VOIPbellen ook verhoogd: afronden naar boven, per minuut.
Ze brengen echter nog steeds geen startkosten in rekening :-)

Mij irriteert altijd de eufemistische aankondiging: "wijziging", terwijl het hier om een platte verhoging gaat.

Tsja, dat krijg je als je KPN-dochter bent.

saymoo op Donderdag 2 April 2009 12:46

image

Voor de goede orde, stille prijsverhogingen zijn verboden bij de wet. Deze dienen altijd minimaal 1 maand van te voren te worden overlegd met de clienten/afnemers. Indien deze er niet mee akkoord gaan, mogen deze kostenloos ontbonden worden van enig contractuele verplichtingen. (eenzijdige wijziging contract die in gebruik is.)

Dit euvel heeft jaren terug ook gespeeld met de tariefverhoging van Planet internet door KPN. Deden ze ook stilletjes, zonder overleggen van nieuw contract/tarieven aan clienten. Ook toen werd er door diverse partijen (waaronder onbudsman e.d.) aangekaart dat dit in strijd is met de wetgeving.
KPN was nalatig geweest, en overschaduwde de wetgeving.

DeliciouslyImperfect op Donderdag 2 April 2009 13:09

image

Zou dat niet gewoon in de algemene voorwaarden zijn verwerkt? Iets in de richting van 'prijsverhogingen worden gemeld op de factuur' ofzo?
Ik zal vanavond m'n laatste paar facturen eens naast elkaar leggen.

IT-professional op Donderdag 2 April 2009 12:47

image

KPN heeft een paar slecht lopende produkten, zoals Digitenne en Interaktieve Televisie. Deze koppelen ze aan internetplusbellen. Je kunt bijvoorbeeld alleen interactieve tv nemen op een dure ADSL-lijn van KPN. Koppelverkoop gecombineerd met prijsverhoging en de OPTA doet niets. Het is inderdaad tijd dat de BEREC eens ingrijpt!

Anonymous Coward op Donderdag 2 April 2009 13:04

image

Ok duidelijk, ik ga toch weer eens langs bij Ben Woldring's vele sites om een nieuwe aanbieder uit te kiezen!

ozzybulldog op Donderdag 2 April 2009 13:20

image

Wat ben ik blij dat ik niets meer van KPN heb. Wat een megalomane manier van bedrijfsvoeren en omgaan met je klanten is dit zeg. En Zoals anderen ook al zeggen kun je, dacht ik ook ten minste, helemaal niet stilzwijgend je tarieven wijzigen cq verhogen. Je zal altijd je klanten daar schriftelijk van op de hoogte moeten brengen.

Oz

hdjong op Donderdag 2 April 2009 13:20

image

Bij Telfort wordt een prijsverhoging per email aangekondigd als servicemededeling!
Dat noem ik geen service maar een ordinaire prijsverhoging!

Geachte meneer .......,

De gesprekstarieven voor Telfort vast bellen wijzigen per 1 mei 2009. In deze mail leest u meer over deze wijzigingen.

Welke tariefswijzigingen?
Met ingang van 1 mei 2009 zal voor binnenlandse gesprekken een starttarief van € 0,05 per gesprek in rekening worden gebracht. Het tarief voor bellen naar mobiele nummers in Nederland wordt dan € 0,17 per minuut.

Wat verandert er niet?
De abonnementsprijs voor Telfort vast bellen blijft € 9,95 per maand. De kosten voor het bellen naar het buitenland en naar (betaalde) servicenummers binnen Nederland wijzigen niet. Bellen naar het alarmnummer 112 blijft gratis.

Meer informatie
Mocht u zich niet kunnen vinden in deze tariefswijziging, dan kunt u tot uiterlijk 4 weken na dagtekening van deze e-mail uw abonnement kosteloos beëindigen. Meer informatie hierover en een exact overzicht van alle gesprekstarieven vindt u op onze online klantenservice.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice Telfort internet

lampje74 op Donderdag 2 April 2009 13:28

image

Voor de gene die overwegen op te stappen als gevolg van deze verhogingen... kijk eerst rond wat een nieuw abbo gaat kosten...
Uit protest opstappen en vervolgens een abbo moeten pakken dat nog duurder uitpakt dan dat je met de verhogingen zou hebben gehad is niet handig.

PietjePuk op Donderdag 2 April 2009 13:42

image

Dat las ik gisteren al op adslcentrale.nl! Ik wacht juist op prijsverlaging en snelheidsverhoging en nu dus dit.... dag KPN!

JanE op Donderdag 2 April 2009 13:43

image

Eigenlijk is het gewoon schandalig wat er gebeurt. Producten die niet 100% werken (Telfort Internet Bellen) en toch de prijs durven te verhogen. Het is gewoon de wereld op z'n kop! Maar goed ik heb alweer opgezegd en zoek wel weer wat anders. Nu heb ik geluk een eigen domein te hebben. De mensen die dat niet hebben, hebben ze in de tang omdat het grootste gros niet wisselt van aanbieder omdat iedereen verknocht is aan zijn/haar mail adres. M.a.w. nu nog email portering

plantie op Donderdag 2 April 2009 13:58

image

Dit is nu eenmaal het gevolg van de overname door KPN van Tiscali.
Die is goedgekeurd door de NMA.
Want er was genoeg concurrentie.

Nu kun je dus kiezen voor de kabel of de kpn.
Goede keus !

Gelukkig een voordeel: er zijn nog een aantal aandelen in handen van de staat, dus het is deels gewoon een extra belasting.

Adnetto op Donderdag 2 April 2009 14:20

image

Niet zo handig om bij Telfort ook het starttarief voor onbeperkt bellen weer in te voeren. Er zijn nog genoeg aanbieders zonder starttarief. In het verleden heeft Versatel ook zo`n wijziging doorgevoerd en die hadden toen een flinke leegloop.

Tuckson op Donderdag 2 April 2009 14:30

image

noem ze eens? zo vreselijk veel zijn er niet meer

swhnld op Donderdag 2 April 2009 14:41

image

Ik bedenk zo:
Optibel.nl
Tele2.nl

En hier nog een lijstje:
http://www.bellen.com/internet-bellen/voip/

milla75 op Donderdag 2 April 2009 15:22

image

XS4ALL.

Zo'n beetje iedere SIP zonder PSTN.

Crichton op Donderdag 2 April 2009 20:25

image

XS4ALL.

Zo'n beetje iedere SIP zonder PSTN.


XS4ALL = KPN toch ??

Acumen op Donderdag 2 April 2009 22:11

image

XS4ALL is geen KPN.
XS4ALL is een zelfstandige dochter van KPN. Dit klinkt wat verwarrend, maar XS4ALL bepaald haar eigen beleid, haar eigen prijzen en haar eigen diensten.

Dit wil niet zeggen dat ze niet, net als andere providers, onderdelen hebben uitbesteed aan leveranciers.

karloe op Donderdag 2 April 2009 23:08

image

XS4ALL is geen KPN.

KPN is eigenaar van XS4ALL, dat XS4ALL wat vrijheden heeft is mooi meegenomen.
Verder heeft XS4ALL de tarieven voor VOIP ook al aangepast, zou KPN de regels aangepast hebben?

Ik heb nog steeds een back-up pakket, het xs4all pack abo, dat ik nog actief gebruik voor mail van oude vrienden, maar als de prijs daarvan omhoog gaat ben ik er weg.
(en KPN is dan ook weer een klant kwijt)

lena op Vrijdag 3 April 2009 15:05

image

XS4ALL bepaalt ('t') haar eigen beleid

Adnetto op Donderdag 2 April 2009 15:36

image

Alice

Duh op Donderdag 2 April 2009 14:26

image

Ja, dat viel te verwachten. Omhoog gehouden door de corrupte regering op kosten van de belastingbetaler, vervolgens de concurrentie kapot gemaakt en/of overgenomen, en nu gaat de KPN gewoon weer z'n monopolistische weg vervolgen.

En zo zit het meest hufterige bedrijf van Nederland weer stevig in het zadel.

JanE op Donderdag 2 April 2009 15:25

image

Hogere tarieven is meer omzet dus meer btw afdracht ;-) De staat zal er ook blij mee zijn

Ronald123 op Donderdag 2 April 2009 16:02

image

Kun je iets meer vertellen over die "corrupte regering"? Namen, bedragen, tijdstippen, wederdiensten, van die dingen. Ik ben er erg benieuwd naar!

lampje74 op Donderdag 2 April 2009 16:21

image

KPN begint wat dat betreft inmiddels aardig op MS te lijken qua gedrag...

zwart-wit op Vrijdag 3 April 2009 03:16

image

whahaha, ongelovelijk. Sommige mensen zien zelfs kans om van een telco over te stappen naar commentaar op MS.

appels/peren?

HanZie op Vrijdag 3 April 2009 04:24

image

Nou moet je niet gaan overdrijven met je fruit. ;-)
Ik vind dit wel een beetje eenzelfde strategie als microsoft hanteert.
"Winst op elke manier mogelijk".

lampje74 op Zaterdag 4 April 2009 10:19

image

Ik heb het over het beleid en marktpenetratie. Daarin lijkt het op het gedrag dat MS ook vertoont. Ik had de KPN ook kunnen vergelijken met zo'n beetje elke regering.. die zijn ook monopolist, en die wringen ook elke cent uit je salaris...

NLsandman op Donderdag 2 April 2009 16:47

image

Gelukkig is er ook nog zo iets als markt werking, nieuwe prijs vechters zullen het gat wat nu ontstaat weer gaan opvullen.
De geschiedenis zal zich weer herhalen en dan kan kpn die prijsvechters ook weer gaan opkopen;-)

Mirre op Donderdag 2 April 2009 17:10

image

Yep, precies het is gewoon een vicieuze cirkel. We zijn weer bioj het begin aanngeland en rollen gewoon verder.

Anonymous Coward op Donderdag 2 April 2009 19:40

image

Waar om zou je bij KPN blijven, dit bedrijf heeft helemaal niets meer met kwaliteit te maken, klantenservice zitten van die mensen die je bij alle providers tegen komt en veelal hun draaiboek doorlopen ander weten zij het ook niet of anders roepen ze maar wat, breedband aansluitingen worden als ware afgeraffeld stekker er in en weg wezen want je moet er 12 doen op een dag. Klanten kwaad van je kunt dat snoer toch niet zo over die trap laten liggen, sorry hoor geen tijd voor zegt de monteur. ISDN blijven zij met zoveel mogelijke moeite aan je te binden wat een goud zaak is natuurlijk voor KPN. Maar goed deze winkel word nog even goed in de cijfers gezet en dan maar gouw verkopen. Nog een paar jaar heb gehoord dan is KPN er niet meer we zullen wel zien.
Ik heb die ze gelukkig niet meer nodig.

DeliciouslyImperfect op Donderdag 2 April 2009 23:19

image

Waarom? Nou, bijvoorbeeld omdat ik verder geen aanbieder kan vinden van vaste telefonie.Tenzij ik bereid ben er gelijk TV en Internet bij te nemen.

HanZie op Vrijdag 3 April 2009 04:22

image

Dan ben ik bang dat je jezelf slecht hebt geïnformeerd.
Of je aansluiting ligt op een hele slechte plaats.
Er is genoeg keus ook voor jou.
Je kan namelijk ook (vast)bellen over een ADSL of KABEL modem.
Televisie kan je ook op verschillende manieren binnen halen.
Sorry hoor maar ik zie geen excuus meer tenzij je ergens midden in de Waddeneilanden woont zonder stroom.

lampje74 op Zaterdag 4 April 2009 10:26

image

De vaste lijn telefoon is dat je zonder andee electronica gelijk op de wijk telefoon centrale hangt. Daarin is KPN de enige aanbieder. De rest gaat via omwegen en geven geen garanties dat bepaalde alermerings systemen werken via die digitale apperatuur.

Noobster op Donderdag 2 April 2009 20:58

image

Zou dit ook de reden van Tele2 zijn om te vertrekken bij de kpn ?
Dat zal mij niet verbazen.

Heiko op Donderdag 2 April 2009 22:01

image

Nou, 'k ga maar weer met Budgetphone bellen in plaats van met XS4ALL. Bah. Klote PTT Nederland...

Anonymous Coward op Donderdag 2 April 2009 23:26

image

KPN verhoogt de eigen tarieven en die van dochterbedrijven, onder meer vanwege de verplichte verlaging van de roamingtarieven door de Europese Commissie. De inkomsten dalen, terwijl de kosten blijven stijgen, zegt KPN.

De dalende inkomsten zijn het gevolg van de felle concurrentie de afgelopen jaren in Nederland op het gebied van vast internet, voip en mobiele telefonie, zegt KPN-woordvoerder Steve Hufton. "Wij hebben de prijzen verlaagd om met prijsvechters te concurreren, maar inmiddels zijn onze kosten niet meegedaald. Wij blijven investeren in bijvoorbeeld ons 3g-netwerk, waardoor we veel kosten hebben."

De lagere inkomsten komen ook door regelgeving. Komende zomer gaan de tarieven voor internationaal bellen, sms'en en dataverkeer omlaag. De komende jaren staan er nog meer verplichte prijsverlagingen op het programma. Het CDA waarschuwde eerder nog dat providers de binnenlandse tarieven niet mogen verhogen vanwege de roamingregels.

Vanaf deze maand moeten mensen die een tweejarig telefoonabonnement afsluiten bij KPN weer aansluitkosten gaan betalen. Voor korter lopende contracten gold dit al. Verder rondt KPN de gespreksduur af op hele minuten voor nieuwe abonnementen zonder telefoon. Ook past het bedrijf de starttarieven aan.

KPN en dochterbedrijven zijn allemaal bezig met kleine prijsverhogingen, schreef het Nederlands Dagblad donderdag. Onder andere bij Debitel, Hi, HetNet en bij KPN zelf zijn de tarieven verhoogd en ook Telfort-klanten moeten meer gaan betalen.

Hufton zegt dat het niet alleen gaat om prijsverhogingen. "Op sommige andere gebieden gaat de prijs ook omlaag, en sommige tarieven verdwijnen helemaal. Daarom vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat KPN alleen maar tarieven verhoogt."

kortom, iets genuanceerder bron: tweakers

MediaMax op Donderdag 2 April 2009 23:30

image

Hé de streken van Scheepbouwer als Post bestuurder komen toch weer naar boven drijven - hoe maak je meer winst? Prijzen omhoog - klaar.

Wat het vervelende nu is, is dat KPN een signaal geeft aan haar concurrenten om de prijzen ook omhoog te doen - je zal zien dat de Ziggo's en UPC's snel zullen volgen.

HanZie op Vrijdag 3 April 2009 04:18

image

Oh ik hoop zo dat z meer als 50% van hun klanten verliezen!
Dat verdienen ze gewoon.
Ik heb gellukig die kut-KPN al jaren geleden afgezworen.

En helaas is wat MediaMax zegt goed mogelijk, dat de rest ook prijsverhogingen gaat doen.
Hopelijk is het voor KPN niet rendabel doordat ze veel klanten verliezen. Dan hoeven wij als niet KPNers ons niet zo druk meer te maken.

Want ik wil GEEN prijsverhoging, eerder prijsverlaging.
En dat kan, vroeger weet ik nog dat je 50KB/s lijntje had voor 50euro tgen woordig zit je dan al dik aan de 1MB/s. Dus kan makkelijk. goedkopere prijzen meer klanten meer klanten meer winst.

wuppietup op Vrijdag 3 April 2009 06:29

image

Dit is weer duidelijk KPN, klantenwerving ten top!!!!

rene73931 op Vrijdag 3 April 2009 11:49

image

Bij telfort zijn het grote eikels, en dat is vriendelijk gezegd, maar een andere woordkeuze zou me waarschijnlijk op een webwereld-ban komen te staan.

Het lijkt wel bijna een verhaal van Harry (-onze friese internetheld-) - Men neme een goeie provider zoals Tiscali, koopt het over, verk* de klantenservice, en om "de marge te verbeteren" verzin je wat andere kosten of voert een paar prijsverhogingen door op een "gratis bellen" pakket.

Way to go kpn/telfort - maar dit gaat je marge echt niet verbeteren want iedereen rent gillend weg bij zo'n k** ISP.

futuramusic op Vrijdag 3 April 2009 13:33

image

Eigenlijk zouden de toeleveranciers van KPN ook hun prijzen ineens moeten gaan verdubbelen. En dan moet KPN niet gaan klagen natuurlijk.
Ik vind het ronduit asociaal van KPN.
Ben benieuwd of ik nu ook meer en betere servvice krijg, maar dat zal wel niet.

lena op Vrijdag 3 April 2009 15:06

image

En....de bonussen voor Scheepbouwer en Co moeten toch ergens vandaan worden gehaald :)

Tony Thijs op Vrijdag 3 April 2009 20:14

image

Overigens heeft ook xs4all op hetzelfde moment hun telefoon tarieven aangepast. Ik bel veel kort met mobiele telefoons en mijn rekening zal navenant hoog gaan worden.
MVG
Tony Thijs

milla75 op Zondag 5 April 2009 18:33

image

Ja, en dat kreeg je netjes 31 maart in je mailbox :-)

MediaMax op Zaterdag 4 April 2009 20:28

image

...en wat is het stil in Den Haag. Geen OPTA protest, geen NMA helemaal niets. Zelfs onze gekozen vertegenwoordigers zijn stil.

Dit is koehandel. Zo heeft de engelse regering de Britse tegenpool van KPN dus ook volledig beschermd. BT heeft nu een monopolie gekregen op het aanleggen van glasvezel....tegen toenemende prijzen natuurlijk.

...Reggefiber beweegt al onrustig, na de zomer ook in het theater van de waanzin te zien. Glasvezel monopolie naar KPN.
KPN is al begonnen met het verzamelen van de overname som over de rug van haar klanten

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws