SP wil einde KvK-handel persoonsgegevens

kvk

Gepubliceerd: Maandag 6 april 2009

De Kamer van Koophandel moet stoppen met de handel in persoonsgegevens. Dat vindt de SP nu blijkt dat gevoelige gegevens in Google Maps staan.

Toon volledig artikel

niksteverbergen op Maandag 6 April 2009 09:15

image

Ik krijg regelmatig telefoon sinds ik me als zelfstandige heb ingeschreven. Bij de inschrijving begon ik erover dat ik mn 06 niet wou geven, maar de mevrouw van de kvk deed alsof ze nergens vanaf wist.

Nu is er iets met BNers en plots moet het hele systeem op de schop. Volgens mij wil niemand zomaar lastig worden gevallen door bedrijven. BNers niet, maar Jan met de Pet ook niet.

Samuel Michon op Maandag 6 April 2009 10:16

image

Ik lees nergens in het artikel iets over BN'ers. Of je moet mevrouw Gerkens bedoelen, die niet persoonlijk last heeft van het probleem, maar er juist iets aan wil doen voor 'Jan met de Pet'.

Revit Tekenaar op Maandag 6 April 2009 11:27

image

niksteverbergen refereert vermoedelijk naar het artikel op nu.nl, waar expliciet gesproken wordt over bn-ers.

niksteverbergen op Maandag 6 April 2009 12:09

image

Ja, en meer bronnen hebben die insteek genomen. Maar toch dien ik dan niet zo te commenten, want in dit artikel is het inderdaad niet echt relevant.

mijn nederige excuses :)

watdra op Maandag 6 April 2009 20:38

image

Alle Nederlanders die zich inschrijven hebben hier last van, niet alleen bekende Nederlanders. Onnodig, want de Handelsregisterwet 2007 verplicht de KvK om bedrijven in te schrijven, ook wanneer je hun je telefoonnummer niet geeft. Het onduidelijke inschrijfformulier van de KvK zegt niet meer dan dat je telefoonnummer in dat vakje kan opgeven.

Als je je inschrijft, haalt het handelsregister je persoonsgegevens op bij de Gemeentelijke Basisadministratie. Ook hier zit geen telefoonnummer bij.

Maar ja, de KvK verdient geld met de verkoop van je gegevens... Dus kijken ze wel uit om hun formulier aan te passen. En zo wordt je platgebeld door verkopers en fraudeurs (blablabla "voor de kliniclowns heeft u toch wel wat over?").

Ik ben enkele maanden geleden met de Handelsregisterwet 2007 bij de KvK langsgegaan en heb mijn telefoonnummer laten verwijderen. Ook is mijn postadres geblokkeerd voor maillijsten. Het kan dus wel, alleen zegt de KvK dat niet pro-actief.

Ages of Love op Maandag 6 April 2009 14:21

image

Ik word ook vaak genoeg gebeld, ik vraag dan altijd of ik ook pizza kan bestellen. Als ze dan nee zeggen heb ik verder niks nodig en hang ik op, als ze ja zeggen plaats ik een bestelling en hang ik ook op. =P

webabun op Maandag 6 April 2009 09:30

image

De Telecomwet biedt hier misschien ook nog wel een houvast om de bel en mail overlast die de kvk veroorzaakt te bestijden.
1- de gegevens zijn door de telefoon/mail spammers niet verkregen met de nadrukkelijk toestemming vooraf van de ondernemer/persoon in kwestie;
2- voor kleine ondernemingen (is een zzp dat ook niet....) gelden de zelfde beschermingsregels als voor particulieren;
3- en per binnnenkort is door de TW ook nog eens de rest van het bedrijfsleven meer beschermd tegen spam via electronische weg.

Kortom ik zie al een mogelijkheid de KvK activiteiten bij de OPTA onder de aandacht te brengen.

Bob op Maandag 6 April 2009 13:44

image

Per post mag jij ook in de toekomst gewoon nog steeds reclame sturen. Dus met adres info van de kvk kom je dan al aardig ver. Het kost alleen meer als email dus zullen er minder bedrijven zijn die er iets mee doen.

E.Toering op Maandag 6 April 2009 14:54

image

Ter info, wij hebben "gewoon" ons mailadres een aantal jaren gelden terug laten verwijderen bij de KvK. Dit was toen geen probleem. Ditzelfde hebben we vele jaren geleden ook al eens laten doen met ons fax-nummer (was ook geen probleem toen..). Misschien gaan we dat ook in de toekomst vragen voor ons telefoonnummer.. Ik zie daar vooralsnog nog geen reden toe overigens..

gerke op Maandag 6 April 2009 09:31

image

En ook ik sta er in, met prive (geheime) telnummer.
Wat een KL#$%TE zooi, je bent verplicht de KvK te betalen en vervolgens krijg je alleen maar zooi binnen.

KvK bedankt.

GerardK op Maandag 6 April 2009 09:38

image

Je registreert je, als onderneming, in een openbare database, met je geheime nummer? En dan ben je verbaast als dat nummer vervolgens ergens opduikt...

Dat had je vantevoren kunnen weten als je het fenomeen KvK eens bekeken had.

Ik snap zelf de commotie niet zo goed. Als ondernemer ben je toch op zoek naar klanten en handel? Wat is er dan mis mee dat je gegevens in een ander openbaar systeem komen?

(En ja, ik ben ook ZZP'er en ja ik kom ook mijn eigen priveadres tegen als ik via Google zoek)

gerke op Maandag 6 April 2009 09:42

image

Nee hoor, ik moest naast bedrijfstelefoonnummer ook een privenummer opgeven (onder protest), ik wil ook niet dat mijn gegevens openbaar gemaakt worden, maar dat is verplicht. Ik heb klanten genoeg, ik wil er niet meer, maar vanwege regelneukerij ben ik verplicht mijn inschrijving in stand te houden, met deze gevolgen.

Anonymous Coward op Maandag 6 April 2009 09:48

image

Je kan een vals nummer opgeven, ze controleren het niet. maar je bent dan wel strafbaar, want de wet verplicht je om met de KvK registratie mee te doen, en dus je privé-nummer via Google bekend te maken.
Nu is dat voor mij niet zo interessant.
Ik kan me voorstellen voor mensen erg is die een beroep uitoefenen waarvoor dit risicovol is om te doen.
Denk aan advocaten, deurwaarders, privédetectives.... Allemaal mensen die beroepshalve vijanden kunnen hebben.

Bob op Maandag 6 April 2009 14:29

image

Je moet helemaal niet je zakelijk nummer kan ook je prive nummer zijn laat hun maar eens met een wetstekst komen waarin staat dat jij überhaupt een telefoonnummer moet hebben.

Ik kan er als bedrijf voor kiezen geen telefoon te hebben, het is ook nergens verplicht om telefoon te hebben. Bij de kvk doen ze moeilijk maar gewoon op je strepen staan.

webabun op Maandag 6 April 2009 09:45

image

Als ondernemer ben je toch op zoek naar klanten en handel?
Ja, graag zelfs. Maar dat wil toch echt niet zeggen dat ik prijs stel op bergen ongewenste communicatie, bezoeken en andere vormen van hinderlijk overlast.
Maar je kunt het ook anders stellen: waarom heeft anno 2009 een ondernemer minder recht op privacy dan een particulier?
Mogelijk antwoord: omdat het principe van KvK inschrijvingen nog steeds uitgaat van ouderwetse bedrijfsvormen.

Anonymous Coward op Maandag 6 April 2009 09:49

image

vertelt voorlichter Majorie Teunis van de KvK Nederland. Ze erkent tegenover Webwereld hierover ook verast te zijn
Het heeft dus dramatsiche gevolgen voor haar. Ik neem aan dat ze gedeeltelijk verast is, want anders zou ze niet veel meer te vertellen hebben.

Ronald123 op Maandag 6 April 2009 10:03

image

dramatsiche?

Ronald123 op Maandag 6 April 2009 09:59

image

De hotline Webwereld-SP blijkt nog goed te werken. Het zou pas echt nieuws zijn als de SP eens geen kamervragen zou stellen. "Wij willen weten of dit kan [..]": pfft, het gebeurt, dus het kan.

Anonymous Coward op Maandag 6 April 2009 10:17

image

*** reactie verwijderd ***

Samuel Michon op Maandag 6 April 2009 10:23

image

Nou, wat stel jij voor dan? De SP zit in de oppositie, het is hun taak dit soort zaken aan de kaak te stellen. Je kunt ook thuis blijven zitten en geld vangen, zoals mevrouw Verdonk. Daar schieten we dus al helemaal niets mee op.

JanW op Maandag 6 April 2009 10:38

image

Flauw.
Wij willen weten of dit kan en mag.
De SP constateert gewoon dat het gebeurt en vraagt zich terecht af of dat wel zomaar mag.

Ronald123 op Maandag 6 April 2009 11:38

image

OK, sorry, te snel gereageerd. De SP roept bij mij weerzin op (meer nog dan de KvK) en dan kan ik beter even tot 10 tellen alvorens te gaan tikken.

Mart70 op Maandag 6 April 2009 10:00

image

Ik heb me godzijdank nog niet ingeschreven. Ben dat ook niet van plan. Als je nog steeds mag roken in cafés, zal het hiermee wel ook niet zo'n vaart lopen.
Groot nadeel van inschrijven: Je brievenbus verandert in één grote spambox met reclamerommel van allerhande bedrijven. Het enige wat de KvK voor je doet, is je adresgegevens doorverkopen.

cjkos op Maandag 6 April 2009 12:01

image

En je jaarlijkse 'lidmaatschapsgeld' innen.

Internetexplorer op Maandag 6 April 2009 12:35

image

Het zou al heel fijn zijn als direct mailers hun adresbestanden eens synchroniseren met die van de KvK. Spam vind ik tot daar aan toe als ZZP'er (ik doe er ook inspiratie aan op) maar dat van tig voorgaande op mijn adresje in een bedrijfsverzamelgebouw gevestigde onderneming ik die spam ook ontvang vind ik pas echt de limit. Mijn oplossing: spreek de bezorgers erop aan. Van de spamverspreiders zijn die van DHL/Selekt Mail, Sandd en Netwerk VSP gerechtigd om post als "geweigerd" af te vangen en retour te zenden (via hun postbedrijf). Die van de sociale werkplaatsen en van TNT Post heb ik nog nooit tot zulke proactiviteit kunnen aansporen.

Wat betreft je telefoonnummer ... Het is o zo eenvoudig een VoIP-nummer aan te maken via VoIPBuster o.i.d. en dat enkel te gebruiken voor je zakelijke contacten. Vervolgens geef je je echte zakelijke contacten weer een ander VoIP-nummer.

Kortom ondernemers: wordt creatief met telecom!

Dan aangaande Google. Google neemt een adresbestand over. Dus is Google ook aanspreekbaar op de juistheid, volledigheid, verhandeling, publicatie etc. Kortom hun aankoop bij de KvK is nog niet het einde van de wereld.

Wat betreft de privacy van ondernemers vind ik het al jaren vreemd dat er nog geen enkele showbizzfiguur ooit werk gemaakt heeft van de openbaarheid van hun BV-adressen via het handelsregister. Ik weet dat er mede daarom artiesten hun BV omgezet hebben in een bedrijfje op Jersey, in Monaco, Liechtenstein etc. Kortom Vadertje Staat wordt niet eens beter van deze koehandel!

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 10:10

image

Peter R de Vries gaf gisteren in zijn uitzending justitie een veeg uit de pan vanwege het verlies van dossiers met privacy gevoelige informatie. De wereld op zijn kop, want Peter R de Vries verkrijgt zelf privacy gevoelige informatie via de achterdeur alleen mag niemand dat weten.
De site http://www.michelkraay.nl/ klapt hierover uit de school. Het laat zien hoe banken, advocaten, verzekeringen, media en de overheid vieze schone handen hebben en in de praktijk omgaan met persoonsgegevens. Michel voorheen informatiehandelaar en privédetective geeft een inkijkoperatie in de handel van geheime informatie zoals die er is. Een aanrader met als ingrediënten hypocrisie, incompetentie, willekeur, opsporingsmethoden en grensoverschrijdende illegale journalistieke werkzaamheden van Peter R de Vries.

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 10:17

image

Information is the name of the game

Vanuit de samenleving is een enorme vraag naar vertrouwelijke informatie die langs officiële weg niet te achterhalen is. Banken, verzekeringen, advocaten, curatoren, ex-echtgenoten, zakenpartners, criminelen en journalisten: er zijn altijd partijen die meer willen weten van hun opponenten dan uit openbare bronnen te destilleren valt.De behoefte is namelijk onverminderd groot omdat persoonsgegevens, direct of indirect, informatie over een persoon geven waardoor ze een waardevol instrument en gewild doelwit zijn.

Persoonsgegevens geven direct of indirect, informatie over een persoon waardoor ze de sleutel zijn tot het hebben van een goede informatiepositie bij het doen aan opsporingsonderzoek, de bouwstenen vormen voor het doen aan waarheidsvinding en de hoeksteen zijn bij het in kaart brengen van bewijsmateriaal.

In 2006 sprak Michel super PG Harm Brouwer bij de presentatie van het boek ‘Vrijheid van nieuwsgaring’ en vertelde voor Peter R de Vries persoonsgegevens uit gesloten bronnen te hebben verzameld. ” Dat de media om informatie uit gesloten bronnen vraagt voor het oplossen van strafzaken is een dilemma”, aldus Brouwer.

De handel in persoonsgegevens uit gesloten bronnen wordt nu om raadselachtige redenen genegeerd door de rechterlijke macht en de politiek. Het is tijd de werkwijze van recherche en handelsinformatiebureaus te reconstrueren, om zo de opdrachtgevers van de informatiebranche de advocatuur, de financiële wereld, media en overheden ook ter verantwoording te roepen. Pas dan kan de maatschappelijke discussie over privacy uitgaan van de keiharde praktijk: dat het begrip al bijna niet meer bestaat

http://www.michelkraay.nl/

Internetexplorer op Maandag 6 April 2009 12:11

image

Webwereld wordt ook al gebruikt om te spammen. Waar gaat dat heen ... De inspiratie voor de volgende kamervraag van de SP?

Internetexplorer op Maandag 6 April 2009 12:54

image

Voor de minners, dit slaat op Michielkraay.nl!

JanW op Maandag 6 April 2009 10:29

image

Jemig, die KvK lijkt met z'n praktijken bijna niet onder te doen voor de gemiddelde criminele spammert. Alleen is dit een graadje erger; kennelijk volkomen legaal en valt het allemaal onder de voorwaarden van inschrijving.

"Weet je wat jij zou moeten doen?" Nog eens drie keer nadenken voordat ik ooit naar de KvK ga. Denk ik.
Peter de Jong, directeur ketenrelaties bij de KvK, vertelde (...) dat nieuwe inschrijvers (...) op de hoogte worden gebracht dat het mogelijk is om niet al hun informatie te laten verstrekken aan derden. Hij moest wel erkennen dat die brief pas na een paar weken bij de ondernemer op de mat valt en dat het dan mogelijk is dat gegevens al zijn verkocht.
Tjongejonge. Epic fail, Peter de Jong. Neem je jezelf nog een beetje serieus? Ik niet, namelijk.

Zodra de data binnen is, meteen verhandelen. Het grote graaien over de ruggen van anderen, dat kan nooit goed aflopen...

MartijnTonies op Maandag 6 April 2009 10:55

image

Inderdaad, het mooie is ook, dat het KVK dus verplicht is, en vervolgens gaan derde partijen aan de haal met je gegevens.

P!m op Maandag 6 April 2009 12:07

image

Zullen we dan ook meteen de handel in RDW-gegevens verbieden? Nog zo'n ergenis.

Revit Tekenaar op Maandag 6 April 2009 12:15

image

Doel je daarbij op de aan de RDW gekoppelde NAW-gegevens, waardoor importeurs je kunnen opnemen in hun nieuwsbrief-bestand en op de hoogte kunnen stellen van verlopende apk's? Of dat je tegenwoordig aan de hand van je kenteken alle autogegevens kunnen achterhalen (zonder daarbij NAW-gegevens te kunnen inzien)? In het eerste geval vraag ik me af wie zich nog meer toegang kan verschaffen tot die gegevens. In het laatste geval zie ik niet zozeer bezwaar eigenlijk.

P!m op Maandag 6 April 2009 12:18

image

Ik bedoel je eerste punt in de zin dat ik reclame van ze ontvang. Van de RDW ontvang ik ook al een melding dat ik mijn auto moet laten keuren, dus ik zie niet in waarom de importeurs mijn gegevens zouden moeten krijgen.

Met het tweede heb ik ook geen problemen.

Als ik mij niet vergis dan is de RDW hier actief bij betrokken.

eMilt ! op Maandag 6 April 2009 13:44

image

Ik krijg af en toe wel eens persoonlijk geadresseerde reclame van andere automerken dan wat ik nu rij. Ga je me nou vertellen dat die via de RDW gebeurd ?

gerke op Maandag 6 April 2009 13:07

image

Daar hoef je maar een mailtje aan te besteden en dat is opgelost, die snappen wel hoe het werkt.

niksteverbergen op Maandag 6 April 2009 12:13

image

Fijn heh. Verplicht zijn gegevens achter te laten omdat je anders niet mee kan draaien in de maatschappij. Vingerafdrukken in het nieuwe paspoort is nog zoiets. Je ontkomt er niet aan. Er zijn steeds meer brokjes informatie die we beschikbaar MOETEN maken, omdat we anders geen recht hebben op een plekje in deze samenleving. Terwijl het steeds minder logisch lijkt hier zomaar aan mee te werken.

Op het moment dat mensen die begrijpen hoe het werkt valse informatie geven op het moment dat ze hun bedrijf inschrijven, kan je denk ik terecht spreken van een rot systeem.

Atomsk op Maandag 6 April 2009 12:47

image

De KvK stelt trouwens al minder gegevens beschikbaar dan een paar maanden terug. Toen kreeg je nog van vrijwel alle bestuurders en commissarissen het privé-woonadres. Nu niet meer.

Company.info, ook een vaste afnemer van KvK gegevens, had toen bijv. bij de adresgegevens ook een vermelding staat van de gemiddelde waarde van huizen in die buurt (uit het Kadaster ongetwijfeld). Nu dus niet meer.

Beetje jammer. Ik maakte beroepsmatig regelmatig CV's van bestuurders en dan kon je soms via het woonadres of telefoonnr nog wat extra info vinden over hobbies e.d.

En voordat iemand uit z'n vel springt: dit was ter voorbereiding van afgesproken bedrijfsbezoeken, niet voor spam e.d.

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 13:08

image

Ik begin nu te hallucineren. De Tros, stelt dit aan de kaak? Tros opgelicht en Radar kopen zelf ook persoonsgegevens uit gesloten bronnen voor het brengen van televee. Media
Peter R de Vries was echter niet de enige journalist die een informatie- of recherchebureaus inschakelt. Michel werkt uiteindelijk indirect ook voor SBS-programma's als Stem van Nederland en Willebrord Frequin. Daarnaast is ook het bedrijf dat destijds TROS Opgelicht maakte indirect klant. Kijk en beluister de hypocrisie.
http://www.michelkraay.nl/michel-kraay-geluidsfragmenten.php
Roy Goderie praat over het werk voor Peter R. de Vries, Bert Santema en Antoinette Hertsenberg.

http://www.michelkraay.nl/michel-kraay-goderie-van-groen.php?Section=Onderzoekenbedrijven
Zie onderzoek 11 + 12 en klik erop om de grote versie te bekijken. Het gaat om een onderzoek naar de Dexia bank in opdracht van Tros Radar.

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 13:12

image

Het verbaast van der Velde dat Peter R de Vries binnen twee dagen de bankgegevens van zijn zus had. Van der Velde: “Ze kunnen blijkbaar meer dan de politie. Misschien kunnen ze een zak met geld bieden.'' De Vries kleurt als hem wordt gevraagd hoe dat kan. “Vraag niet hoe het kan, profiteer er van. Ik ga niet het geheim van de smid vertellen. Aan de andere kant is er heel veel openbaar”. Collega Simon Vuijk over de bankgegevens: “Daar zeg ik liever niets over. Ik denk niet dat het schering en inslag is. Maar je kunt er uit concluderen dat dergelijke dingen kunnen in Nederland.'' Wat De Vries betreft doet hij dus eigenlijk niet veel meer dan de politie of willekeurig welke andere burger ook zou kunnen doen.
http://www.michelkraay.nl/peter-r-de-vries.php?Section=1

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 13:39

image

1 op de middag: Ilegale handel persoonsgegevens, 17 augustus 2006 Avro op radio 1
De handel in privé-gegevens is big business. Recherchebureaus leveren zonder problemen informatie over je saldo, geheime telefoonnummers, je kenteken, je arbeidsverleden, huur- en belastingschulden, eventuele uitkeringen bij de sociale dienst en een mogelijk strafblad. Gerenommeerde advocatenkantoren, maar ook banken, verzekeringsmaatschappijen en zelfs overheidsinstellingen waren klant bij de informatiebureaus. Die handel blijkt moeilijk uit te roeien, want er zijn grote belangen mee gemoeid. In 1opdeMiddag vertelt Michel Kraaij over zijn omstreden methoden om praktisch alle geheime informatie los te krijgen. De SP heeft inmiddels kamervragen gesteld over deze illegale handel in informatie en hun opdrachtgevers. Een reportage en een reactie uit de politiek.


http://www.michelkraay.nl/michel-kraay-geluidsfragmenten.php

rjw op Maandag 6 April 2009 13:46

image

Er wordt hier vooral gesproken over privacy zaken, maar bekijk het eens van een andere kant: als ik met iemand zaken wil doen, wil ik wel weten of die persoon of dat bedrijf is die het zegt dat het is. En je wilt ook weten wie er uiteindelijk verantwoordelijkheid draagt. Programma's als Kassa, Radar en Opgelicht kunnen een stuk langer worden als alle informatie afgeschermd gaat worden....

gerke op Maandag 6 April 2009 14:26

image

Precies, en dan kon je voor de vercommercialisering van de KvK daar voor terecht bij de KvK.

Er is een hoop ophef over spam, maar van alle spam die ik binnen krijg is de KvK verantwoordelijk voor ongeveer 90% doordat ze mijn gegevens te grabbel hebben gegooid.

Eens kijken of ze daar eens wat aan kunnen doen. Laat de OPTA nu eens zorgen dat dat hele KvK gebeuren opgeheven wordt, is iedereen blij.

eMilt ! op Maandag 6 April 2009 13:51

image

Ik erger me er ook aan. Bepaalde gegevens van het KvK register mogen (moeten) best openbaar zijn maar dat betekent nog niet dat de KvK dat maar in bulk moet gaan verkopen.

Ik wil ook gelijk KPN aan de lijst toevoegen. Ondanks dat ik prive een geheim nummer heb, durft KPN me nog gewoon te bellen met commerciele aanbiedingen. Dat is toch wel treurig!

Daarnaast weet ik ook dat KPN adressen verkoopt. Er zit namelijk een klein foutje in mijn adresgegevens bij KPN en ik ontvang geregeld post met exact hetzelfde foutje in het adres. Hoe zou dat toch komen ?? Ik vind dat KPN mijn adresgegevens alleen mag gebruiken voor hun eigen administratie en het versturen van facturen. Meer niet!

Internetexplorer op Maandag 6 April 2009 14:29

image

Wel eens gehoord van het CBP? Daar kun je een klacht neerleggen! Bij KPN kun je inzage in je dossier vragen. En toen je een geheim nummer nam kon je aangeven dat je gegevens niet verhandeld mochten worden, zo weet ik nog uit januari 2000.

Bob op Maandag 6 April 2009 14:32

image

Het is nog ergen de kvk heeft een staatsmonopolie voor de verkoop van dit soort openbare gegevens. KVK informatie zou eigenlijk openbaar moeten zijn en gratis. Dat is het als je een plaatselijke kvk bezoekt en inzag will hebben in de jaarstukken en dergelijke. Deze staan ook op internet maar daar moet je voor betalen. Dat is zelfs zo bij de wet geregeld.

In landen als België, Duitsland, engeland is deze informatie vrij voor iedereen op te vragen zonder kosten !!! Maar niet in nederland met haar tig kvk,'s die 1 bestuurder op 2 werknemers heeft. Leuke dikke salarissen die betaald worden door ondenemers. Een achterhaald geldkosten systeem en hup daar is i ieder jaar weer de kvk bijdrage, voor wat ??? Om gegevens te kunnen verkopen.

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 14:52

image

Het CPB is bang voor de echte grote spelers in het bedrijfsleven. Daar zullen ze nooit durven tegen op te treden. Hoogleraar informatierecht Jan Kabel van de Universiteit van Amsterdam ziet dat net even wat anders: 'Natuurlijk wordt fraude verrekend in de prijzen, maar als het gaat om het beschermen van de privacy van burgers moeten de bureaus zich gewoon aan de wet houden.' Hij zou graag zien dat het CBP vaker en harder optreedt. Kabel: 'Maar het CPB lijkt een beetje bang voor het bedrijfsleven.'

Bovendien is dei Kohnstamm een hypocriet figuur. Hier het bewijs> Het college heeft voor het eerst in zijn bestaan een dossier overgedragen aan het openbaar ministerie. Dat ging over een informatiebureau dat handelde in onwettig verkregen gegevens. Echt ongelooflijk. Het bedrijf werkte samen met iemand die als een stand-up comedian links en rechts vertrouwelijke informatie over particulieren los praatte. De man is inmiddels veroordeeld tot een gevangenisstraf, mede op basis van onze informatie. Justitie heeft tegen de eigenaren strafvervolging ingesteld. U kijkt daar zeer tevreden bij. Het is wel een mijlpaal. Twee jaar later blijkt de heer Kohnstamm de casus Mariëndijk Intermediar BV niet meer te kennen.

Bekijk en luister, start bij minuut 58,25

http://www.debalie.nl/player/playmovie_v2.jsp?movieid=91796&videofragmentsid;=

Stay Hungry op Maandag 6 April 2009 16:06

image

volgende vraag heeft de hele kvk nog wel zin de gegevens zijn al bekend bij belastingdienst en er zijn voor de diensten alternatieven. nu zijn we simpel en alleen maar een cashcow van de kvk en wel tegen betaling

CCC op Maandag 6 April 2009 17:01

image

Ik ben ook voorlopig niet van plan om me in te schrijven bij de KvK zolang ik niet zelf kan beslissen wat er wel of niet aan gegevens ik verstrek.
Bovendien zoals bij veel overheidsdiensten/banken/verzekeraars ga je er echt niet op vooruit om als zelfstandige behandeld te worden als bedrijf. Geen enkele typering van bedrijf is op mij van toepassing, zelfs niet dat ik winst maak (als ik een standaard-loon aan mezelf toeken en van de winst aftrek hou ik van de winst niets over). Terwijl ik wel alle administratieve lasten lijdt van een bedriif.
(voorbeeld: intercommunautairediensten: bij een foutje (van de fax van een buitenlandse klant was 1 cijfer van het BTW nr afgevallen, dus verkeerd ingevuld) krijg je de standaard (bedrijfs-)boete: 2700 Euro-eerst voldoen, dan in beroep, terwijl het om een bedrag van 7,21 euro ging over 1 kwartaal.
Bovendien val ik onder geen enkele KvK branche (de Kvk kent geen bedrijfssoort 'ontwerpen'.
Ik wordt dan ingedeeld onder reclamebureau's (net als bij de belastingdienst, waar ik al 30 jaar 'ontwerper' invul), dan krijg ik via de KvK het verzoek of ik een foldertje wil maken voor de slager om de hoek.
Kortom: zolang er geen duidelijke scheiding komt tussen mij als persoon en als bedrijf of als er geen categorie 'ambacht' oid komt wacht ik een boete af.

privacyfarce op Maandag 6 April 2009 21:16

image

De "grote jongens zullen elkaar altyd dekken" temeer ze uit elkaars ruif eten en elkaar het balletje toespelen. Privé-informatie nog steeds makkelijk te koop; Kopers persoonsgegevens niet vervolgd
Nederlandse informatiebureaus zoeken en verhandelen alle mogelijke privé-gegevens, van banksaldi tot kentekens. Een aangifte tegen bekende afnemers, waaronder ING, ABN Amro en Nautha Dutilh is niettemin geseponeerd.
Privé-informatie nog steeds makkelijk te koop; Kopers persoonsgegevens niet vervolgd
Nederlandse informatiebureaus zoeken en verhandelen alle mogelijke privé-gegevens, van banksaldi tot kentekens. Een aangifte tegen bekende afnemers, waaronder ING, ABN Amro en Nautha Dutilh is niettemin geseponeerd.

http://www.netkwesties.nl/editie143/artikel3.html

http://zoek.volkskrant.nl/artikel?REC=0cdd91ea114edcd239c187e736c27f7f

DeWaard op Maandag 6 April 2009 22:50

image

Heeft iemand er al aan gedacht dat wat betreft de ZZP-ers Google -maps nu het boodschappenlijstje gaat worden voor de moderne inbreker? Een blik op de kaart en je hoeft niet meer te raden wie er meer dan gemiddelde apparatuur in huis zal hebben staan.
Kan je ook nog zien of het adres makkelijk bereikbaar is. Nee, de inbreker van tegenwoordig kan niet meer zonder Google.

Atomsk op Dinsdag 7 April 2009 11:30

image

Inderdaad: vroeger zocht je je als inbreker een bult naar juwelierszaken en verdwaalde je vaak, of brak je per ongeluk bij de slager in! Nu dankzij Google maps verschijnen ze zomaar op de kaart en kun je ook nog een recensie achterlaten of de inbraak een beetje te doen was of niet! :P

Maar serieus zeg. Wanneer je het als ondernemer van je onvindbaarheid moet hebben als "inbraakbeveiliging", ben je natuurlijk niet erg slim bezig. Criminelen weten je toch wel te vinden, met of zonder Google maps.

JohnyD op Dinsdag 7 April 2009 16:01

image

erg handig om dit aan de grote klok te hangen.
Mja zo gaat dat.

gerke op Dinsdag 7 April 2009 20:59

image

Ik had inmiddels een zeer boze mail gestuurd naar de KvK. Vandaag werd ik gebeld door de KvK. Ik ben nu alleen nog opvraagbaar door fysiek te vragen in een KvK vestiging en mijn gegevens zijn ook verdwenen van Google Maps.

Kennelijk dus een echt Opt-Out systeem ipv een Opt-In.

Ik ben er in ieder geval van af op deze manier.

Internetexplorer op Donderdag 9 April 2009 15:03

image

Als eens online gecontroleerd op www.kvk.nl/handelsregister?

Overigens een oplossing voor telefoonspammers is deze.

Expansie op Woensdag 29 April 2009 13:31

image

Ik stuur nu gewoon alles door, na verscheidende mailtjes en telefoontjes is het dus niet mogelijk om van de lijst gehaald te worden. Blijkbaar heb ik dus getekent voor dit, de welbekende kleine lettertjes. Feit is dat ik dagelijks bezig ben om me af te melden van allerlei soorten mailinglisten. Als ik sochtends begin dan heb ik minimaal 23 mailtjes!!!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws