Raad Amsterdam woest over Microsoft lock-in

monopolie

Gepubliceerd: Woensdag 22 april 2009

Een future-ready werkplek kost Amsterdam tonnen aan dubbele Microsoft-licenties. Raadsleden zijn verbolgen en eisen maatregelen.

Toon volledig artikel

Pruts0r op Woensdag 22 April 2009 08:05

image

Ik dacht dat de overheid zo "Open Minded" was....
Ik zeg één ding: Linux...

linus4ever op Woensdag 22 April 2009 11:01

image

Ik zeg één ding: Linux.

Je maak tdan alles simpel.
- odf
- virusvrij mailen
- virusvrij surfen

Gebruik je om de een of andere reden toch nog zo'n Windows applicatie? Geen punt die stel je gewoon via rdesktop als Microsoft Terminal Server applicatie ter beschikking. OK, dat kost dan nog even geld, maaje hebt dat alleen nodig voor mensen die dat echt nodig hebgen.

Getronics? Een tip: Die jongens hebben nog nooit van Linux gehoord, weten helemaal niet wat vernieuwing is en kunnen alleen de platgetreden Microsoft Way betreden.

sanderzw op Woensdag 22 April 2009 12:51

image

Getronics is binnen meerdere overheidsorganen bezig met het pushen van MS oplossingen.....Soms zie ik voorstellen voor migraties voorbij komen waarvan ik denk.....wat bereik je er mee.

Je hebt een goede werkende oplossing....en na een miljoenenverslindende migratie heb je nog steeds een goedwerkende oplossing.

Helaas zijn veel van dit soort zaken gebaseerd op emoties en heeft het helemaal niets meer met techniek te maken.

Neem nou het hele e-mail issue. gebruik van outlook werd altijd van gezecht...lekker makkelijk gebruiken ze thuis ook (hoewel een compleet andere versie). Volgens mij gebruiken veel mensen (ik zie dat om me heen) thuis ook een webmail oplossing ala gmail...Dus dit rechtvaardigd het gebruik van outlook niet meer. toch houde conservatieve it medewerkers vast aan dit voordeel.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 13:35

image

Vreemd, ik zou toch zweren dat GPR wel degelijk Linux servers in productie & beheer heeft... Maar je zal het wel beter weten....

decimeterpaaltje op Woensdag 22 April 2009 19:58

image

Linsux is ook complete troep. Misschien leuk voor de beheerder maar ruk voor de user.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 22:35

image

Last van Querulantenwaan

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 20:14

image

Let op: Decimeterpaaltje komt 'lol trappen', zoals hij dat noemt.

Suggestie.

decimeterpaaltje op Woensdag 22 April 2009 21:03

image

Hier een suggestie met betrekking tot jou dan !!

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 22:42

image

@Decimeterpaaltje: Ik hoop dat je niet teveel werk hebt gehad bij het zoeken, want ik negeer je link even als je het niet erg vindt.

Prettige avond verder.

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 00:16

image

Je hebt wel geklikt, maar toen je achter de keiharde waarheid kwam, was je zo geschrokken dat je nu maar net doet alsof je het niet gezien hebt.

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 08:19

image

Als jij dat wil geloven. Prima.

zwart-wit op Donderdag 23 April 2009 02:33

image

Sorry Peter,

Artikel 137d Wetboek van Strafrecht verbiedt het aanzetten tot haat, discriminatie of geweld. Om te bepalen of extremistische websites illegale content bevatten, moeten de uitingen aan dit artikel getoetst worden.


Artikel 137d Wetboek van Strafrecht, tekst per 11 november 2004:

1. Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2. Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.


Waarbij ik graag de aandacht wil vestigen op lid 2

Hoop dat ze ook onbeperkt internetten in de gevangenis hebben ;)

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 08:20

image

Is waarschuwen voor zakkenrollers ook haatzaaien? Leuk gevonden, maar niet erg geloofwaardig.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 22:51

image

Jij verdient een bonus voor deze waarschuwing.

Noobster op Woensdag 22 April 2009 08:16

image

geachte redactie jullie "home page " is blank oftewel gewoon wit
On topic
Schandalig dit is in mijn ogen gewoon machtsmisbruik.

Heiko op Woensdag 22 April 2009 08:18

image

Eigenlijk gaat het geeneens over of Open Source een goed(koper) alternatief is dan de wurglicentie van Microsoft maar dat ik, als Amsterdammer, tegen mijn zin de portemonnee van Billy Gatez zou gaan zitten spekken. Tossen die meuk.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 08:50

image

Het plaatje van monopoly is ook veelzeggend.

waarom niet linux red heat als server, en dan bijvoorbeeld openSuse of Ubuntu als OS op je desktop?

VM virtualisatiesoftware kan vrijwel alles, dus volgens mij is er wel een alternatief.

mja wie ben ik...

gelukkig woon ik niet in Amsterdam, want net als Heiko weiger ik Gates te sponsoren.

mr C op Woensdag 22 April 2009 15:38

image

Ik gok dat waar je wel woont hetzelfde gebeurd.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 18:28

image

ja in Zoetermeer is het ook op sommige afdelingen een chaos.

Denk aan het ziekenhuis in Zoetermeer (Lange land ziekenhuis), dat alom bekend staat als het trammelant ziekenhuis.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 22:40

image

Er zijn nog wel meer mogelijkheden. Het gaat er om wat die kut club van geetronics heeft verzonnen. Dat concept heet future ready. Vroeger heette dat op de toekomst voorbereid. Toen wisten we al dat je dan te veel te duur uit was.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 08:59

image

Zo zijn er licenties voor Windows Vista Business bij de gemeente en komt er met het abonnement Windows Vista Enterprise mee. Dat is volgens hem een fors betere ervaring, omdat er in de luxere versie bijvoorbeeld ook beschikt over beveiliging in de vorm van BitLocker en de mogelijkheid om met meerdere talen te werken. Niet echt een sterk argument om deze prijsstijging te rechtvaardigen.

Bolleke op Woensdag 22 April 2009 09:18

image zomerhack badge 3

Nou ja, in zoverre dat-ie aangeeft dat je er wel 'meer' voor terugkrijgt. Het grote probleem is natuurlijk dat niemand om Vista Enterprise gevraagd heeft, maar het toch 'moet' afnemen zo. Als ik Amsterdam was zou ik beginnen met dat hele Getronics de deur uit te schoppen, da's duidelijk geen leverancier die erg klantvriendelijk te werk gaat ('dit is nou eenmaal onze definitie van een desktop' - kul! Je hebt naar je klant te luisteren!).

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 09:19

image

Eigenlijk zouden die extra beveiligingen niet nodig moeten zijn als Microsoft een goed product zou leveren.

Voor bitlocker bestaat er trouwens ook een opensource alternatief (naam is me ff ontschoten), dus dat kan je ook gebruiken op een willekeurige linux gebaseerde machine.

De mogelijkheid om met meerdere talen te werken heb je niet nodig als gemeente, omdat je werkt voor Nederlanders die allemaal verondersteld worden Nederlands te begrijpen in woord en geschrift.

Bovendien kan meertaligheid ook in linux, openoffice, en allerlei andere programma's.

Zullen we nog even doorgaan met alle M$ argumenten weg te werken.

Offtopic: juist die arrogantie van Microsoft heeft er toe geleid dat het bedrijf waar ik werk volledig overstapt op opensource software.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 10:55

image

Voor bitlocker bestaat er trouwens ook een opensource alternatief (naam is me ff ontschoten)Truecrypt bedoel je waarschijnlijk.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 14:42

image

correct

Q200 op Woensdag 22 April 2009 20:21

image

Inderdaad. Komt mij over alsof de verkoper bij de dealer tegen jou zegt: "Ik weet dat U een leuke auto heeft, maar IK vind dat U bij mij een grotere met meer gadgets moet kopen"

Sinds wanneer bepaalt een leverancier wat een klant nodig heeft?

remy op Woensdag 22 April 2009 09:19

image

Toch grappig dat Microsoft denkt te bepalen wat ik als klant wil. En ik betaal niet teveel, want ik krijg er allerlei spul bij die het beheren van het gewenste spul makkelijker maakt.

MS leeft in een mooie wereld.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 10:51

image

De gemeente *wil* de oplossing wel, alleen willen ze er niet meer voor betalen dan ze eerder hadden verwacht.

tinfoil op Woensdag 22 April 2009 11:17

image zomerhack badge 1

De Gemeente Amsterdam wilde een oplossing, en die oplossing is door Getronics aangeboden. Die oplossing was redelijk standaard en kon daardoor worden aangeboden voor een redelijke prijs. Daarmee is A'dam akkoord gegaan. Nu is dat pakket niet meer beschikbaar, maar wel een pakket wat 8 keer duurder is dat hetzelfde doet (jaja Business upgrade naar Enterprise, het verschil tussen een OEM builder license (ongeveer de prijs in een contract, zo niet duurder) van Business en Enterprise is 50 euro bij Alternate, +/- 25% van de prijs dus dit rechtvaardigd echt geen 8x stijging, buiten het feit dat niet eens gekeken wordt of A'dam die "meerwaarde" uberhaupt kan/wil gebruiken.

Er moet ook naar het fenomeen koppelverkoop worden gekeken (Microsoft spreekt hier van het aanbieden van een complete oplossing - fijn, slechts de deeloplossing wordt gevraagd, de rest wordt dus door je strot geduwd en je mag blij zijn dat je daar ook nog 8x zoveel voor mag betalen), anderzijds moet er ook naar het contract bij Getronics worden gekeken. Zij zijn verantwoordelijk voor de verkoop van het product, en verschillen zijn wellicht op hun te verhalen, of het contract mag worden opgezegd. Het lijkt me dat er genoeg bedrijven de plek van Getronics willen innemen in deze economie.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:25

image

Je zegt hetzelfde als ik, behalve dat je nog een mooie toevoeging geeft over koppelverkoop. En dat heeft niets te maken met wat Remy of ik zei. Remy zegt simpel dat de gem. de oplossing niet wil, wat niet waar is, ze willen het wel.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:31

image

De gemeente wil een oplossing zonder Microsoft's Software Assurance en met Business ipc Enterprise licenties als ik het goed begrijp.

Lijkt me toch een geval, Microsoft wil leveren wat Amsterdam niet wil hebben.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:37

image

Ik heb het over de technische invulling, niet over licenses o.i.d.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 13:04

image

En Microsoft heeft het over de totaal oplossing. De totaal oplossing is niet wat Amsterdam wil.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 13:34

image

De gemeente heeft allang voor die totaaloplossing (met dus veel MS producten) gekozen; ze willen het dus wel degelijk. En wederom heb ik het hier over de technische kant.

Als jij bedoelt dat de gemeente niet happy is met een andere licentie-overeenkomst, en de extra kosten: ja, dat is zo, en daar is de gem. (begrijpenlijk) niet blij mee.

claas op Woensdag 22 April 2009 13:55

image

Ik heb het over de technische invulling, niet over licenses o.i.d.
Het een is niet verkrijgbaar zonder het ander. het is zinloos om te veronderstellen dat ze niet met elkaar te maken hebben.

piekhaar op Woensdag 22 April 2009 14:30

image

Het is toch ook gewoon logisch wat MS doet?
Ze hebben zoveel producten, wat niet loopt verkoop je samen met iets dat wel loopt.
(MS raakt anders nooit van de eigen rommel af als ze het niet verkopen met de aangekochte werkende software:-))

Afijn, Microsoft is hier dus duidelijk weer aan het laten zien hoe je vrienden maakt, GPR krijgt hier ook een streepje van, terecht of onterecht.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 19:46

image

Ik heb de indruk dat iemand naar zijn eigen waarheid toewerkt. Iets anders kan ik niet maken van de stugge ontkenning dat er meer is dan de technische aspecten.

remy op Woensdag 22 April 2009 17:05

image

Altijd fijn als mensen je gedachten kunnen lezen, maar helaas.
Volgens mij wil de gemeente een gedeelte van de oplossing. Waarschijnlijk omdat ze het met de door MS geboden oplossing niet eens zijn, of in ieder geval de kosten daarvan.

De kosten zitten blijkbaar vooral in de, volgens MS, complete oplossing. Dus lijken ze te bepalen wat de klant nodig heeft.

Als je het één koopt heb je persé het andere nodig blijkbaar.
Er is een verschil.

Henkie2 op Vrijdag 24 April 2009 12:19

image

Softgrid/App_V is een standaard onderdeel van FRW. Dat heeft Getronics aangeboden.
Verder wordt de focus wel heel erg eenzijdig op de licentiekosten gelegd, terwijl dat maar een klein onderdeeltje is van de totale kosten.

Ludo op Woensdag 22 April 2009 09:28

image

Beginnen met de Getro-niks kneuzen eruit te zetten.
Verder is het natuurlijk mooi dat MS een totaal oplossing ontwikkeld, alleen is dat geen reden om op zichzelf staande prodcuten niet los te verkopen.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 09:32

image

Dat heet nou koppelverkoop......

monopoly is een leuk spel

ardje op Woensdag 22 April 2009 09:48

image

SoftGrid werd eerder betrokken bij Softricity, maar dat bedrijf werd in Juni 2006 overgenomen door Microsoft.
Embrace
Werd het product eerder nog los verkocht en zou het de gemeente minder dan een ton kosten, inmiddels is het product niet meer los te verkrijgen maar alleen als onderdeel van een totaal oplossing.
"extent"
Microsoft erkent dat SoftGrid niet langer als product wordt aangeboden
Extinguish

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 10:53

image

Dat slaat natuurlijk nergens op, App-V (nieuwe naam van Softgrid) is juist heel belangrijk voor MS. Dus niks extinguish. Het is juist uitgebreid.

ardje op Woensdag 22 April 2009 11:11

image

Het is niet meer verkrijgbaar zonder wurgcontract.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:21

image

Het begint inderdaad wel heel erg op een "alles of niets" scenario te lijken.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:26

image

Dat heeft hier niks mee te maken. Het product bestaat nog gewoon, en daar ging het hier over.

thieu op Woensdag 22 April 2009 11:35

image

Maar is niet te krijgen zonder dat je een hoop meuk die je niet wilt óók moet afnemen en betalen.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:38

image

Dat staat hier toch los van? Het punt hier is: bestaat het product wel of niet? Antwoord: ja.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 12:41

image

Het punt hier is: bestaat het product wel of niet?

Het punt hier is: bestaat het product wel of niet aan een redelijke prijs?

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 13:08

image

Wat mij betreft dus: nee. Het oude product bestaat misschien technisch, maar het is nu onderdeel van een groter geheel.

Voor mij het zelfde als een inbouwkoelkast. Als ik er opeens een hele keuken bij moet kopen, bestaat de koelkast nog wel, maar ik wil hem niet meer hebben.

thieu op Woensdag 22 April 2009 13:33

image

Antwoord: ja. Antwoord: Nee. Peter Koopman heeft dat verder al prima verwoord.

Q200 op Woensdag 22 April 2009 20:42

image

Dat staat hier toch los van? Het punt hier is: bestaat het product wel of niet? Antwoord: ja.

Jaja, dat is net zoiets als een mobiele telefoon van 10 euri, hij bestaat maar is alleen te krijgen met een abonnement van 2 jaar van 20 euri per maand "omdat we als leverancier onze klant alleen een kwaliteits totaal product willen leveren"

Puist ☺ op Woensdag 22 April 2009 22:14

image

He Albert! Alles goed? Ik zie 88 reacties en denk, het zal toch niet? Jawel! Het is weer zo overduidelijk met wie we te maken hebben. Misschien dat ik toch maar een beetje Theodoor moet worden om zo af en toe even te verschijnen om trollen te busten.
:-)

Ontopic: wat verdient Getronics hieraan? Dit zaakje stinkt aan alle kanten.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 22:40

image

He Albert! Alles goed?Dat zal toch niet? Seven_PRX bestaat al een redelijke tijd volgens mij. Dat zou betekenen dat Albert er destijds een redelijke batterij accounts op na hield.

Ik twijfel nog even.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 22:49

image

getronics verdient veel aan windows en dat willen ze zo houden.
linux kunnen ze niet en dat willen ze ook zo houden.
negeren die hap. Onmiddellijk andere leverancier nemen er zijn er zat.

ardje op Woensdag 22 April 2009 12:46

image

Het product "SoftGrid" bestaat niet meer.
Er bestaat een totaaloplossing als product, en daar kan "SoftGrid" een onderdeel van zijn. Dat is niet hetzelfde.
Iets wat je niet kan krijgen kan je geen product meer noemen.
Je moet software paketten en producten niet door elkaar gaan halen.

Puist ☺ op Woensdag 22 April 2009 22:16

image

dit moet je toch echt beter kunnen. Nog wat meer vakantie nemen?

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:11

image

Het is juist uitgebreid.Het zit nog in de extend fase.

Simon B. op Woensdag 22 April 2009 12:25

image

Dus niks extinguish
Ze zijn anders hard bezig om dat te doen met de relatie met hun klant...

piekhaar op Woensdag 22 April 2009 21:12

image

En het duurt niet lang meer of het origineel is niet meer, dus toch extinguish. Wat heeft MS overgenomen dat nog enigszins draait als het beoogde origineel.

Wanny van Gils op Woensdag 22 April 2009 09:55

image

Een metro lijn die financieel uit de bocht vliegt, een verbouwing van het rijksmuseum die vele malen boven het geplande budget uit zal komen en nu dit.

We blijven met liefde en plezier betalen voor de alom bekende hoofdstedelijke incompetentie.

EuroMaverick op Woensdag 22 April 2009 10:09

image

De gemeente heeft vorig jaar blijkbaar al de software assurance opgezegd en de deur open gezet naar open source. Ik veronderstel dat daar goed is over nagedacht en dat dit een doelgerichte strategie is waarbij men Microsoft laat vallen voor een alternatief. Wat is dan het probleem ? Ga gewoon die ingeslagen weg verder op en laat de rest voor wat het is. Wat kan het hen schelen wat Microsoft, Getronics of wie dan ook aanrekent als ze het toch niet meer gaan gebruiken...

Mav.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 10:55

image

De gemeente moet nog over gaan naar de nieuwe MS infrastructuur (gebasseerd op FRW van GPR, zie ook GOUD). Dus ze willen niet af van MS, of die oplossing, ze hebben er juist voor gekozen.

EuroMaverick op Woensdag 22 April 2009 12:03

image

Waarom hebben ze dan de software assurance opgezegd ?

Mav.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 12:41

image

Niet omdat ze geen MS software willen hoor, ze hebben juist net voor een nieuwe MS oplossign gekozen :)

EuroMaverick op Woensdag 22 April 2009 13:16

image

Als dat inderdaad het geval is, dan zijn het ongelooflijke klunzen en dan was het opzeggen van de software assurance aan indrukwekkende blunder...

Mav.

claas op Woensdag 22 April 2009 13:41

image

het opzeggen van de software assurance aan indrukwekkende blunder...
Dus als het waar is wat Seven_PRX zegt dan is het klunzen voor Amsterdam.
En als het nu niet waar is, of gedeeltelijk waar, of het ligt genuanceerder, is het dan ook klunzen voor Amsterdam?

Of is het dan verstandig om eens de motivaties te lezen?

Bijvoorbeeld dit artikeltje?
Amsterdam steekt Microsoft-besparingen in open source
webwereld.nl/ar...e/view/id/53684

Daarin dan speciaal ook deze link (de evaluatie/motivatie van het College en de Raad):
zoeken.amsterda...f97804f3dc3.pdf

Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwde mening.

EuroMaverick op Woensdag 22 April 2009 17:17

image

Wel het is wat mij betreft heel simpel: ofwel hebben ze inderdaad software assurance opgezegd met de bedoeling naar open source te gaan en dan kunnen ze beter nu doorbijten en het hele Microsoft-verhaal laten voor wat het is, ofwel waren ze dat nog niet echt van plan en dan is het behoorlijk stom geweest om de software assurance op te zeggen want dan hadden ze kunnen weten dat hen de rekening gepresenteerd zou worden als ze opnieuw Microsoft-dingen zouden nodig hebben...

Mav.

abdoul op Woensdag 22 April 2009 19:43

image

*** reactie verwijderd ***

EuroMaverick op Donderdag 23 April 2009 10:31

image

Ik snap het, als jouw redenering zou kloppen dan zou dat betekenen dat de overheid er beter aan doet om nooit iets van MS te willen.
Als in praktijk blijkt dat dit veel duurder en minder efficient is dan een alternatief ? Uiteraard niet. Waarom zouden ze dat wel doen als dat inderdaad het geval blijkt te zijn ?
Moeten ze dan maar hun zaak volledig met MS spullen uitrusten, omdat ze onder druk worden gezet?
Neen, dat moeten ze zeker niet doen. Het is zoals je zegt: er is alternatief genoeg. Tegelijkertijd zijn de spelregels van Microsoft duidelijk genoeg en je weet op voorhand waar je aan begint. Dat het "pittig" is wat de prijs betreft, weet iedereen. Dat het nog pittiger wordt wanneer je het naar je hand weet te zetten, is zo mogelijk nog duidelijker.

Het is dus inderdaad klunzen. Kies niet voor Microsoft als je het volgens je eigen regels wil trachten te spelen en op voorhand weet dat je dan dubbel gaat betalen. Kies dan gelijk deftig voor een alternatief in plaats van te komen zeuren over een kost waarvan je op voorhand wist dat deze je gepresenteerd zou worden.

Klunzen, dus.

Mav.

hillary op Zaterdag 25 April 2009 15:52

image

Het is dus inderdaad klunzen. Kies niet voor Microsoft als je het volgens je eigen regels wil trachten te spelen en op voorhand weet dat je dan dubbel gaat betalen.
Ook Microsoft is aan het klunzen. Ze zijn een klant met wereld-aanzien publiekelijk kwijt geraakt.
Reken maar dat ze daar niet blij zijn.
Klunzen dus.

Voor de gemeente Amsterdam, ze wilden al langer naar OpenOffice, dat is bespoedigd. De besparing is een half miljoen per jaar, alleen op al MS Office. Niet echt klunzen dus.

thieu op Woensdag 22 April 2009 22:40

image

Waarom hebben ze dan de software assurance opgezegd ?
Hier staan de bijzonderheden
Er is een pilot gedraaid met open source (Linux) desktops die in principe goed is bevallen. Een van de uitkomsten was bijvoorbeeld dat het beheer van deze desktops eenvoudiger en goedkoper was dan bij Windows.
Alleen voor een complete migratie naar open source desktops is wat meer tijd nodig die ze met de Getronics-oplossing dachten te krijgen.

Microsoft probeert dit op deze manier blijkbaar te torpederen. Niet op basis van gezonde concurrentie met betere producten maar met macht op basis van een lockin.
En dan vinden ze het vreemd dat dit bedrijf veel mensen gaat tegenstaan...

Henkie2 op Vrijdag 24 April 2009 12:14

image

Goed bevallen? Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn meer van die projecten geweest en uiteindelijk zijn ze allemaal de prullenbak in verdwenen.
De proef in Zeeburg is een relatief makkelijke. Het zijn gebruikers met standaard Office applicaties e.d. Dat is dus ook niet zo moeilijk. Veel moeilijker wordt het met de legacy spullen.

Doubleday op Woensdag 22 April 2009 10:07

image

Microsoft laat weer eens zijn ware gezicht zien. De Pirate Bay is opgepakt, maar ik heb wel een idee waar de echte piraten zich schuilhouden.

Heiko op Woensdag 22 April 2009 18:15

image

TPB is helemaal niet opgepakt, ze hebben alleen een uiterst ongunstig vonnis aan hun broek...

zwart-wit op Donderdag 23 April 2009 02:38

image

Vandaar dat ze moeten brommen, dus alsnog 'opgepakt' gaan worden

Gregorius op Donderdag 23 April 2009 09:10

image

Vandaar dat ze moeten brommen
Zou het niet beter zijn om het hoger beroep af te wachten voor dat je zulke uitspraken doet? Het zal niet de eerste keer zijn namelijk dat een lagere rechter door een hogere rechter wordt teruggefloten.

Duh op Woensdag 22 April 2009 10:09

image

Tja, je kan de zwarte piet nu wel naar Microsoft schuiven, maar MS is nou eenmaal MS. Het probleem begint al met het kiezen voor SoftGrid, wat ook voor de overname door MS gesloten software was, en dus vragen om dit soort ellende.

En eigenlijk begint het probleem al bij het inhuren van de nono's van Getronics, dat niet zozeer incompetent is, maar er een opvatting van ICT-dienstverlening op na houdt die wel heel erg van de vorige eeuw is.

Laat de les in godsnaam niet zijn "MS is evil", maar dat gesloten software altijd tot vendor lock-in leidt, of het nou MS is of een onafhankelijke leverancier.

En open standaarden helpen daar niet tegen als je gebonden bent aan restrictieve licenties met een beperkte houdbaarheidsdatum, je kunt niet zomaar van de ene op de andere dag omschakelen naar andere software, zelfs al kun je bij al je data.

Doubleday op Woensdag 22 April 2009 10:32

image

Je hebt een sterk punt Duh. Complimenten. Nu maar hopen dat er mensen zijn die hun verstand gaan gebruiken.

Jozik op Woensdag 22 April 2009 10:14

image

Offtopic:
Toch is het belangrijkste voor Microsoft de totaaloplossing met beheersmogelijkheden worden geboden.
Weer een voorbeeld van het onvermogen van WW om althans de redactionele stukken in goed Nederlands te brengen. Over de reageerders heb ik het hier maar niet.

Ontopic:
Amsterdam zit in de wurggreep van Microsoft en Getronics. En dat terwijl ze zo goed bezig zijn met een open alternatief. De VVD wil wel, maar de PvdA heeft zo te zien koudwater vrees.
Nu is het moment om de Microtronics combi te dumpen en al het geld en mankracht die je daarmee bespaart op een open oplossing in te zetten.
Zal wel een poosje een administratieve puinhoop geven, maar niemand die dat merkt ;-)

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 10:24

image

Het is en was toch al een puinhoop bij de gemeente Amsterdam dus veel verschil zal er niet zijn

Henkie2 op Vrijdag 24 April 2009 12:24

image

Dat de gemeente Amsterdam heeft gekozen voor FRW is een goede keuze. Op dit moment is het een enorme puinhoop. Juist door FRW kunnen ze in betrekkelijk korte tijd gaan standaardiseren en een goede werkplek bieden. En daarna kan je gaan kijken wat dan de opvolger daarvan wordt. Door nu ineens te gaan migreren naar Linux ga je dat gewoon niet halen. Munix is ook nog steeds niet klaar en de kosten zijn flink uit de klauwen gelopen.

karloe op Woensdag 22 April 2009 10:16

image

... Nederland Open in Verbinding (NOiV) heeft gevraagd om de problematiek aan te kaarten bij de Europese Commissie. PvdA en VVD vinden de aanbieding van Microsoft rond SoftGrid koppelverkoop en daarmee een oneerlijke handelspraktijk.

Precies, koppelverkoop, voer voor Neelie

Tampert op Woensdag 22 April 2009 10:27

image zomerhack badge 3

Wanneer komt de klant er eens achter dat hij koning is? Niet zeiken maar handelen! Stemmen met de voeten, zoals dat ook wel heet. Als ik een commerciele partij was zou ik met dit soort klanten ook wurgcontracten afsluiten. Tuurlijk, je hebt een paar maandjes gezeik, maar dan zitten ze toch mooi zes(!) jaar aan je vast. Dan gaat wat mij betreft de vlag uit.

Hoe kun je nu zo gaan briesen over dit systeem maar het vervolgens toch afnemen? Een beetje meer ruggegraat zou de gemeenteraad van Amsterdam wel sieren.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 10:49

image

Nooit gehoord dat alle politici (uitzonderingen daar gelaten) watjes en doetjes zijn die smeken om genade op het moment dat er strijd geleverd zou moeten worden?

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:00

image

Ik ben wel benieuwd naar de waarheid. De gemeente beweert dat ze licenties dubbel betalen. Microsoft ontkent dat. Wat is waar?

Hiermee neemt het verhaal in Amsterdam wel een heel bizarre wending. Alleen al het feit dat je als gemeente zegt te willen gaan voor open, maar dan zo gemakkelijk weer klem gezet wordt.

Ik hoop dat Brenno de vinger aan de pols blijft houden, want ik vind het wel boeiend leesvoer.

ardje op Woensdag 22 April 2009 11:15

image

Het is als een boodschap aan andere gemeentes/bedrijven die uit de vendor lock-in willen stappen: "Doe het niet, anders gaan we je pas echt uitmelken".
Een soort witte-boorden mafia praktijken zeg maar.

piekhaar op Woensdag 22 April 2009 15:39

image

Ik denk dat deze bedrijven bedrijven zich groot genoeg wanen om te vinden dat een klant bij hun aan moet passen dan hun aan de klant. MS was al groot en vergroot zijn software portfolio, en Gé is met Pink ook samen groot geworden, ingrediënten voor een wat arrogante houding.
Het zal beiden niet in dank afgenomen worden, het bericht alleen al heeft een wat afschrik opwekkende werking voor andere klanten (gemeenten).

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:25

image

Ik realiseer me opeens. Ergens verbaast dit nieuws me niet. Ik las pas in computable ook al negatief over Getronics icm Open Source.

Het lijkt erop dat Getronics zich liever richt op haar wensen dan op die van de klant.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:29

image

Getronics biedt een totaaloplossing (FRW) aan, dat is idd voor het merendeel closed source. Het is aan potentiele klanten om dat wel of niet af te nemen. En er zijn afnemers voor, dus kennlijk voldoen ze wel degelijk aan de wensen v/d klant. En dit hele artikel heeft trouwens niets met closed of open source te maken.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 11:35

image

Daar ging het me dan ook niet om. Mijn idee is dat Getronics steeds verder van de wensen van de klant af staat. Het bedrijf lijkt te log om in te spelen op de veranderende markt.

Het lukt ze nu nog wel, maar ik gok dat het steeds meer gaat wringen als ze geen actie ondernemen.

Jaap N op Woensdag 22 April 2009 11:39

image

Misschien. Time will tell. Getronics gokt erop dat FRW als standaardoplossing makkelijk en goedkoop te beheren, en verkopen is.

thieu op Woensdag 22 April 2009 18:22

image

Het gaat er toch min of meer om of klanten het daarmee eens zijn. :-)

Henkie2 op Vrijdag 24 April 2009 12:47

image

Hoezo? Amsterdam is toch niet verplicht om met Getronics zaken te doen? En als Getronics spullen verkoopt die de klant niet wenst, dan zijn ze snel out of business.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 23:15

image

Is niet waar, er staat met koeie letters: Open source niet geschikt voor grote releases Het release management van open source software is slecht
FUD van getronics dus.
Package management is juist een van de sterkste kanten van een linux omgeving. Getronics flikt dit op meer fronten. In de GGZ gebruikt bijna iedereen Psygis als zorgapplicatie (EPD). De opvolger van dit pakket is samen met Microsoft gemaakt rond office2007/sharepoint/exchange2007 etc (firefox wordt niet ondersteund). De huidige versie draait op een UNIX systeem. Helaas is in de GGZ ODF nog niet verplicht. Misschien kan Brenno nog de tijd vinden om in deze sector ook nog te vroeten, want hier wordt ook nog heel heel veel gemeenschapgeld naar Microsoft geschoven.
Ook hier geen sprake van een open omgeving.

webabun op Woensdag 22 April 2009 11:32

image

Dat belooft ook niet veel goeds voor Amsterdam, waar de eigenaar van Getronics - uiteraard samen met datzelfde Getronics - glasvezel wil uitrollen.

debeumers op Woensdag 22 April 2009 11:26

image

Pffff...hoe lang duurt het nog voordat die onnozele ambtenaren beseffen die M$ een wolf in schaapskleren is. Worden ze dan nooit wijs? En er zal wel weer een smoesje komen van:"helaas kunnen we er niets meer aan doen"

Kameo op Woensdag 22 April 2009 11:28

image

Misschien dat Hans Bos dit even uit kan leggen. Waarom we als Nederlandse burgers weer genaaid worden door Microsoft.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 23:18

image

Is er ook een site bekend waar dit soort naaierij zichtbaar wordt bijgehouden?

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 03:34

image

Is er ook een site bekend waar dit soort naaierij zichtbaar wordt bijgehouden?

1. Boycott Novell;
2. Groklaw;
3. Slated.

Verder is het lezen van de documentatie van het Commes vs Microsoft proces ook zeer leerzaam.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 23:10

image

Bedankt voor je link, maar ik bedoelde eigenlijk een site om te kunnen zien welke overheden in Nederland de fout in gaan met Actieplan 'Nederland Open in Verbinding' of te wel explain i.p.v. comply

Gregorius op Donderdag 23 April 2009 09:16

image

Is er ook een site bekend waar dit soort naaierij zichtbaar wordt bijgehouden?

Ja, die is er (zonder dollen):

ECIS

Met name dit document zou door iedereen hier even gelezen moeten worden:

Consumerchoice

Dat zou een hoop discussies schelen.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 23:14

image

Bedankt voor je Consumerchoice link. Herkenbaar stuk.
Misschien moeten we maar eens een site (heemskerk-violations.nl) openen ala http://gpl-violations.org/

ozzybulldog op Woensdag 22 April 2009 11:38

image

Het hele bericht verbaast me totaal niet. Gebruikt U produkt A van Microsoft waarin produkt CD gratis bij zitten en wilt U naar een nieuwe versie produkt A, dan zult vanaf nu voor de produkten CD aparte gebruikers licenties moeten gaan betalen.

Dit hebben we hier al meerdere malen meegemaakt. Laatste keer met sharepoint dacht ik.

Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit soort truken niet alleen door MS maar door alle bedrijven die software leveren gedaan worden.

Oz

Gregorius op Woensdag 22 April 2009 11:43

image

Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit soort truken niet alleen door MS maar door alle bedrijven die software leveren gedaan worden.
Verander dit in

"Maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit soort truken niet alleen door MS maar door (bijna) alle bedrijven die closed-source software leveren gedaan worden."

en ik ben het met je eens.

ozzybulldog op Woensdag 22 April 2009 13:01

image

Die slag is Uwes. Het zijn inderdaad bijna altijd die bedrijven die closed-source software leveren.

Oz

Kickass op Woensdag 22 April 2009 11:48

image

Wat nog suffer is en erg simple-minded: die politici die er nu pas achter komen.(gaap... hoe bedoel je naief en oogkleppen op, lees die M$ licenties/overeenkomsten eens sukkels!)

Goedemorgen suffe Amsterdamse gemeentepolitiek. Noord Zuid lijn en M$ werkplekken(en meer), allemaal gevalletjes goedgelovige naieve kortzichtigheid.
Ten koste van de (gemeente)belasting betaler. Die betreffende bestuurders die verantwoordelijk zijn exit gemeente(natuurlijk zonder gouden handdruk/bonus).

Amsterdamse politici/gemeente mensjes ik zeg 1 ding betreft ict werkplekken: Linux, en flikker die M$ meuk en lobbyers weg!
Als men denk niet zonder M$ te kunnen dan ben je met je gedachte in tha 90's.

Afz: Een van de Amsterdammers die dit dik 10 jaar geleden al doorhadden, maar niemand wilde het geloven.

decimeterpaaltje op Woensdag 22 April 2009 19:57

image

Nee van Linsux wordt je vrolijk... gadverdamme, je zou er de hele dag mee moeten werken zeg. Rommel.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 23:24

image

*** reactie verwijderd ***

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 08:29

image

Ik denk dat Decimeterpaaltje de broekriem gaat moeten aanhalen. De economie in Ierland is naar een IJslands niveau gezakt en het land staat volgens de nieuwsberichten op de rand van faillissement. Dus zelfs met open source, even geen dames van lichte zeden voor onze 'lol trapper' denk ik. ;)

piekhaar op Donderdag 23 April 2009 14:41

image

En hij was nog wel pas 10% in loon verhoogd? Of zou de inflatie groter geweest zijn?

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 16:14

image

Hij beweerde van wel, maar diezelfde dag hoorde ik in het nieuws dat de economie met 10% gekrompen was daar. Dus hoe geloofwaardig de bewering van een 10% loonsverhoging daarmee is, durf ik niet te zeggen. Het lijkt me een wel heel zelfverzekerde werkgever, die in dermate zwaar weer zulke verhogingen geeft.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 03:57

image

Nee van Linsux wordt je vrolijk... gadverdamme, je zou er de hele dag mee moeten werken zeg.
Linsux? nooit van gehoord, maar je bedoelde uiteraard GNU/Linux.

Ik werk daar de hele dag (en vaak ook nog 's nachts) mee en wordt daar inderdaad vrolijk van ;-)
Rommel.
Deze nomineer ik voor de meest domme en ongefundeerde uitspraken van de 21-e eeuw!

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 08:22

image

En ik heb nog nooit van M$ gehoord. En wat jij vindt moet je naar de politie brengen.

piekhaar op Donderdag 23 April 2009 14:44

image

Die vonden M$ zo leuk dat ze geen proce$ verbaal op wilde maken, ze verwachten dat niemand binnen een jaar M$ terug wil.:-)
Eenmaal verloren blijft verloren;-)

thieu op Donderdag 23 April 2009 16:19

image

En ik heb nog nooit van M$ gehoord. Da's dan dom. Ik lees het hier steeds weer, en jij ook. En als je dan nóg niet snapt wat ermee bedoelt wordt...

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 18:22

image

Je meent toch niet dat je uit de reactie van Ignutius en die van mij nietkan halen wat er nou bedoeld wordt? Linsux en M$ bestaan beiden niet. Maar je houdt je express van de domme, hoop ik.

thieu op Donderdag 23 April 2009 19:01

image

Dat klopt, en dat maakt er dan twee.
Alleen jij bent er ook nog ordinair mee aan het trollen.
Negeer het gewoon en blijf on topic, of maak een *echt* creatieve nick voor Linux. Ik vond M$ een heleboel jaren geleden tenminste best goed gevonden. Als ik MS was zou ik M$ als geuzennaam gaan beschouwen :-)

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 20:08

image

£inux ;-)

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 08:33

image

Waarschuwing: Decimeterpaaltje komt 'lol trappen', zoals hij dat noemt.

DNFTT.

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 18:20

image

Heb jij niks beters te doen als om 8:33 mij achter mn broek aan te hobbelen en je reacties te copy pasten? Nu snap ik waarom jij geen opslag krijgt.

Vincentlaborant op Donderdag 23 April 2009 19:20

image

Omdat hij ouwehoert en af en toe bijzonder irritant kan zijn.

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 20:23

image

Onze meningen over elkaar stemmen zo te zien redelijk overeen. ;)

No hard feelings.

piekhaar op Donderdag 23 April 2009 20:48

image

In het geheel heeft hij toch wel een punt, je spreekt over niet voeren maar strooit toch meer dan voldoende brood.
Helemaal laten gaan is lastig, maar matigen mag van mij wel iets,(zei hij die zich er af en toe ook schuldig aan maakt) Scheelt dan toch een aantal retourtjes.

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 21:01

image

Er zijn kanten aan mij waar ik niet trots op ben, dat geef ik grif toe. Ik heb moeite met het me niet uit de tent laten lokken.

Maar ik doe mijn best om me te beteren. Ik denk dat ruim de hoofdmoot van mijn reacties gisteren en vandaag constructief en/of on-topic waren.

Een paar dagen geleden was ik wat uit het lood door een onverwachtse aanval. Maar ik dacht dat dat redelijk hersteld was.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 23:32

image

niks aan de hand peter, gaat prima.
ik vind alleen dat je bij decimeterpiemeltje niet genuanceerd hoeft te zijn. Want hij eet daar van. Zelfde soort reactie is makkelijk en in ieder geval een gelijkspel. Over voeren gesproken, als deci zo blijf volharden en ook nog zegt een leek te zijn op windows gebied, dan ben je echt voer voor psychologen. Hij zal wel weer proberen deze reactie te verwijderen, want daar is hij wel goed in.

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 20:21

image

@Decimeterpaaltje:
Heb jij niks beters ...Jawel, hoezo?

decimeterpaaltje op Donderdag 23 April 2009 20:43

image

...als om 8:33 mij achter mn broek aan te hobbelen en je reacties te copy pasten...

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 23:17

image

kijk naar je TCO joh, met de besparing die jij had kunnen realiseren kan jij heel wat keertjes per jaar extra naar de h....n

eerde op Woensdag 22 April 2009 12:06

image

IBM levert een cpompleet M$-vrije desktop.
Hier een leuk stukje dat het ~ 50% goedkoper is.

Virtualisatie voor bedrijven heb ik eens gezien van Novell, die draaide een filmpje vanaf server 1 en server 2 nam het over toen server 1 uitgezet werd. Nog niet een flikker zag je, dus de omschakeling was binnen 1/30ste seconde !

En waarom riekt alles dat M$ doet toch altijd naar chantage, ongeoorloofde zakelijke druk, koppelverkoop en manipulatie ?
Neelie grijp eens in :)

sanderzw op Woensdag 22 April 2009 13:06

image

Je moet M$ nageven dat ze hun troep goed weten te verkopen. Neem nou dat hele gedoe rondom het nieuwe werken...Hoe nieuw is dat nu helemaal. Wat is er nou veranderd aan de MS manier van werken de laatste 10 jaar. Ja had foutlook, office, filesghares, etc.......en dat heb je nu nog, maar nu in een mickeymouse jasje en nog trager.


IBM is helaas heel slecht in het verkopen van haar oplossingen. Van Sales hebben ze echt geen kaas gegeten. Presentaties zijn vaak bedroevend. Maar deze oplossing is zeker OK. Ik heb al verschillende bedrijven hun contracten zien opzeggen op het gebied van MS office. Symphony (of open office) doet het gewoon erg goed. Persoonlijk vind ik het zelfs prettiger werken.

ardje op Woensdag 22 April 2009 12:54

image

Even voor de duidelijkheid:
Voor zover ik weet is Amsterdam 1 van de meest vooruitstrevende gemeentes wat betreft opensource.
De vendor-lockin telefooncentrale (geloof me, *dat* zijn miljoenenvreters) wordt o.a. vervangen door asterisk.
Het feit dat ze nu ook stennis durven te maken betekent tenminste dat ze niet slapen.
Dus wat dat betreft een plusje voor de gemeente Amsterdam.
En kies alsjeblieft voor de motie van de VVD: de vervuiler betaald. Helaas is 100 euro per maand voor zo'n gesloten werkplek een schijnbedrag.

webabun op Woensdag 22 April 2009 13:30

image

Voor zover ik weet is Amsterdam 1 van de meest vooruitstrevende gemeentes wat betreft opensource.
Waarop baseer je dat? Als ik de laatste publicatie (2007) van het
programma OSOSS bekijk staat daar Amsterdam niet in vermeld.
Of is Amsterdams tijdelijke heldere blik van na 2007 en voor april 2009?

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 14:55

image

Om maar even advocaat van de duivel te spelen:

In het artikel staat:
Volgens ingewijden is het prijskaartje van dat abonnement zo'n 800.000 euro voor drie jaar, maar zou Microsoft bereid zijn de periode op te rekken naar zes jaar.

en kort daarna:
Ondertussen is ook duidelijk dat het niet mogelijk is een ander virtualisatie-product te gebruiken dat niet dergelijke afhankelijkheden heeft. Dat heeft te maken met het concept van de desktop die Getronics aanbiedt. Zij beschouwen dit als een redelijke standaard oplossing, terwijl een ander pakket maatwerk is met ook weer een fors kostenplaatje.

Wat ik hieruit kan lezen:
1. Er is wel een alternatief, dus geen lock-in.
2. Een alternatief is mogelijk duurder, maar waarschijnlijk vergelijkbaar in prijs.

Vincentlaborant op Woensdag 22 April 2009 15:30

image

Punt 1: Geheel mee eens

Punt 2: Gedeeltelijk mee eens.

Ik wil de gemeente Amsterdam wel uitleggen dat een linux server, linux desktop, en open source virtualisatiesoftware samen een stuk goedkoper is. Dit kan met behulp van het idee van IBM,

of door gewoon goedkope pc's te kopen zonder OS (je download de iso file en burnen op dvd en gaan met die banaan). Vervolgens zet je synaptic package manager aan, haalt de virtualisatie software binnen, installeert deze,je gooit hetgeen je gevirtualiseerd wil hebben in je VM software, en je draait zoals je wil/ nodig acht.

Henkie2 op Vrijdag 24 April 2009 12:51

image

En dat heb je een server en een desktop. En verder niks. Het probleem met Linux zijn nu juist de applicaties die de gemeente heeft.

Bolleke op Woensdag 22 April 2009 19:29

image zomerhack badge 3

Wat ik hieruit kan lezen:
1. Er is wel een alternatief, dus geen lock-in.
2. Een alternatief is mogelijk duurder, maar waarschijnlijk vergelijkbaar in prijs.

Nee, dat staat er m.i. niet. Er staat: "het was niet zo moeilijk een vergelijkbaar goedkoper product te vinden, maar Getronics zegt botweg dat ze dat alsnog duurder maken omdat ze het maatwerk vinden". Dus de klant kan geen kant op. 't Is bijna crimineel.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 12:41

image

Als dat alternatief er is, dan gaan ze toch naar een "winkel" waar dat goedkopere alternatief wordt aangeboden?
Ik zie 't probleem niet.

thieu op Woensdag 22 April 2009 22:27

image

maar zou Microsoft bereid zijn de periode op te rekken naar zes jaar. Ze strijken over het hart en verkopen het als een 'gunst'
Het resultaat is een afhankelijkheid van 6 jaar in plaats van drie jaar.

anonymous_118315 op Woensdag 22 April 2009 22:54

image

Ach ja, voor acht ton en zes jaar vendor lock-in wil ik ook wel wat gebakken lucht verkopen. ;)

Maar in dit geval geloof ik toch dat ik Getronics de zwarte piet toespeel. Zij creëren deze patstelling door hun houding.

thieu op Woensdag 22 April 2009 23:16

image

Een één-tweetje met MS sluit ik zeker ook niet uit. De een wijzigt zijn productportfolio zodanig dat de kosten veel hoger worden en de lockin sterker en wil geen kant uit om het voor de klant aantrekkelijker te maken en de ander zorgt dat een alternatief er niet is of duurder of even duur wordt.

Anonymous Coward op Woensdag 22 April 2009 23:34

image

de nieuwe manier van MS is niet meer concurreren op product. Vista had ook niets nieuws, daarom noemde ze het de nieuwe manier van werken. Het zogenaamde WOW effect. Nee de huidige manier is wegdrukken met een checkbook en leveranciers onder druk zetten (door te sponseren) en klanten dreigen met patentbreuk. Als ik het goed heb heeft MS ook al een keer BIOS fabrikanten bewerkt om er voor te zorgen dat er een ander OS dan windows niet kan worden opgestart (via signatures). Gelukkig is dit nog niet zo ver gekomen.

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 09:27

image

Het zogenaamde WOW effect.Voor mij begint dit verhaal meer te lijken op het Shock and Awe effect.

Puist ☺ op Donderdag 23 April 2009 11:43

image

nieuwe manier? Laat nieuwe maar weg...

piekhaar op Woensdag 22 April 2009 23:42

image

Een één-tweetje met MS sluit ik zeker ook niet uit.
Het is juist de tactiek van MS, GPR is nu groot genoeg voor MS om te kunnen (mis)gebruiken, en groot genoeg om last te hebben van MS represailles.
Het is niet altijd fijn om groot te zijn.

MediaMax op Woensdag 22 April 2009 23:26

image

Wat dat betreft past dit wel bij het rijtje lock-inners van NL:
- Getronics - KPN - Microsoft

Tja beste gemeente - veilige keuze is lock-in
Neem je risico - geen lock-in - maar wel kick out als het fout gaat

moiahh50 op Woensdag 22 April 2009 23:36

image

Volgens mij is Getronics officeel MS dealer en veel offciele en daardoor ook commercieele verbindingen met Microsoft.....

En hier wordt duidelijk verkeerde infomratie verstrekt, want bij deze inzet krijgt Getronics en de bonus van MS voor de gerealiseerde omzet en hij krijgt de volle mep voor zijn beheer op de geleverde infra...

Ik heb nog in de aanbieding een boekje over probleemloos overstappen naar Linux van Dennis de Leeuw en Jan Stedhouder, krijgen ze gratis een installatie cd bij van de laaste Ubuntu versie. Zelfs de simpelste MS ysteembeheerder kan de akties snel uitvoeren met het uiteindelijk resultaat een snelle migratie voor weinig centen......

zwart-wit op Donderdag 23 April 2009 02:42

image

Fijn voorstel, wie gaat het systeem beheren dan, de simpele MS beheerder?

anonymous_118315 op Donderdag 23 April 2009 09:24

image

de simpele MS beheerder?zelfs die kunnen leren... toch?

piekhaar op Donderdag 23 April 2009 14:46

image

Die kunnen het op de sloffen, niet voor elke server, desktop of exchange versie opnieuw in de banken.

HolPen op Donderdag 23 April 2009 00:04

image

Dit illustreert nog maar eens weer waar het eigenlijk bij zoveel IT-projecten meteen al fout gaat: zodra je één van de hele grote jongens inhuurt, nemen die gewoon de tent over. Zij bepalen wat zij in de aanbieding hebben, zij definiëren de standaard die de klant mag afnemen. Niet andersom, terwijl het wel zo zou moeten zijn.

En waarom? Omdat IT-dienstverlening niet meer een kwestie is van vakkundigheid en technische kennis, maar van opgehypete terminologie, blaaskakerig geblaat, en vooral slachtoffer van op smakken geld beluste marketingpiefjes die erg goed zijn in het verkopen van gebakken lucht, maar vooral in het aan zich binden van cliënten.

En die cliënten hebben over het algemeen dezelfde soort ondeskundigen op posities zitten die de beslissingen moeten nemen, niet gehinderd door enig technisch inzicht. En dus gelooft men klakkeloos wat de dienstverlener hen "aanbiedt".

IT-dienstverlening lijdt aan dezelfde ziekte als de banken, waardoor de kredietcrisis uitbrak: hoogmoed, zelfoverschatting en overgecommercialiseerd. Voeg deze factoren samen en op termijn zal het kaartenhuis in elkaar zakken.

Hulde aan die politici die zo langzamerhand wakker worden en inhoudelijk vragen gaan stellen. Kennelijk wordt de interesse in en kennis over IT-gerelateerde zaken langzamerhand toch wat groter en laat men zich niet meer automatisch de wet voorschrijven.

Anonymous Coward op Donderdag 23 April 2009 23:37

image

Dat heb je op een beurs ook altijd. De inkoper maakt een deal met de verkoper en ze hebben er allebei geen reet verstand van. het wordt hoog tijd dat ze eens naar de specialisten gaan luisteren.

zwart-wit op Donderdag 23 April 2009 02:51

image

Kan het verkeerd zien een automatiseringsproject welke over minimaal drie jaar betaald 'kan' worden en bij MS/Getronics zelfs over zes jaar.

Had de gemeente dit project niet Europees aan moeten besteden. Het gaat het bedrag van 134.000 euro (over vier jaar) dik te boven.

De gemeente had het project dus aan moeten bieden, waarbij men aan had moeten geven wat hun wensenpakket is. Daarbij mogen de termen PC, Server en software wel genoemd worden, maar afhankelijkheden als moet gebaseerd zijn op Microsoft SoftGrid of iets dergelijks dus absoluut niet.

Men had dan in kunnen schrijven met een totaal oplossing voor het probleem van deze gemeente. De gemeenteraad had dan kunnen gaan voor de 'goedkoopste' oplossing, als deze volledig betrouwbaar was geweest.

Had met zo'n aanbesteding MS/Getronics als 'winnaar' uit de bus gekomen, had er geen webwereld artikel aan gespendeerd hoeven te worden.

Hier gaan we waarschijnlijk meer over horen.

Wie slaapt er nu eigenlijk?

webbox op Donderdag 23 April 2009 15:56

image

Geef de burger in Amsterdam financieel voordeel en kies hoe dan ook voor open source dan voor eeuwig aan MS te blijven lijden!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws