Windows 7 in virtuele machine gehackt

windows 7

Gepubliceerd: Vrijdag 24 april 2009

Windows 7 valt in een virtuele machine te hacken tijdens het opstarten. Volgens de ontdekkers is hier niets tegen te doen.

Toon volledig artikel

decimeterpaaltje op Vrijdag 24 April 2009 13:51

image

Daarvoor is wel fysieke toegang tot de computer nodig waarop de nieuwe Windows-versie draait. Dit omvat zowel reguliere inbraak als laptopdiefstal of -verlies.
Storm in een glas water dus, want als je laptop gestolen is, lijkt me dat de erger als dat windows gekraakt wordt. En als je om te kraken fysiek bij de computer moet zijn, is het dus niet hetzelfde als een remote hack.

Revit Tekenaar op Vrijdag 24 April 2009 13:57

image

Wat dacht je van gevoelige data die op de hdd van de laptop staat? Die kan vele malen meer waard zijn dan de waarde van de laptop zelf. Versleutelen met bitlocker heeft in deze situatie ook geen zin omdat windows gewoon wordt gestart zoals het hoort. Of na het starten ook eenvoudig in een account kan worden ingebroken is me niet duidelijk, wellicht dat dat nog wat roet in het eten van de cracker kan gooien. Weet iemand daar meer van?

Rinzwind op Vrijdag 24 April 2009 14:45

image

Mee eens.

Een machine waar je fysiek aan kunt komen is altijd in te komen.
Linux systemen kun je ook het root wachtwoord van aanpassen als je fysiek aan de machine kunt door tijdens de reboot via grub.
Is by design.

Hier een recap van alle mogelijke manieren om een verloren root wachtwoord te resetten: http://linuxgazette.net/107/tomar.html

Nee, dit is een storm is een glas water.

Indien je je home dir dan niet enctrypted is is je data ook leesbaar.

anonymous_118315 op Vrijdag 24 April 2009 15:13

image

Linux systemen kun je ook het root wachtwoord van aanpassen als je fysiek aan de machine kunt door tijdens de reboot via grub.maar alleen omdat niemand zo slim is om een wachtwoord te zetten op Grub. Dus niet by design, maar eerder gewoon een beetje dom. Gebruik je een veilig os, zet je de voordeur open. =P

Een wachtwoord op je bios spreekt natuurlijk vanzelf. Geen oplossing, maar in elk geval een vertraging.

En echt gevoelige data hoort in principe natuurlijk op een truecrypt volume te staan. :)

kwark op Vrijdag 24 April 2009 15:49

image

maar alleen omdat niemand zo slim is om een wachtwoord te zetten op Grub. Dus niet by design, maar eerder gewoon een beetje dom.

Maar mijn grub op floppy trekt zich helemaal niets aan van het password op grub config in de mbr/HD-partitie.

MAW een volkomen nutteloze suggestie. Het enige wat werkt is zoals je zelf al aangeeft: encrypted filesystems.

anonymous_118315 op Vrijdag 24 April 2009 22:04

image

Vandaar ook bootvolgorde in de bios en daar ook een wachtwoord op. Dan moet in elk geval de computer open om er bij te komen. Het is allemaal niet perfect, maar het is het best mogelijke.

edjez op Vrijdag 24 April 2009 23:34

image

Batterij verwijderen haalt dat wachtwoord toch weg?

batlequeen op Zaterdag 25 April 2009 07:30

image

Daarvoor moet de pc dus open ;)

Kickass op Zaterdag 25 April 2009 10:36

image

Of jumpertje op moederbord even omzetten, zodat bios password gereset wordt. (zie moederbordmanual indien het zo'n password reset jumper heeft).

anonymous_118315 op Maandag 27 April 2009 21:05

image

Dat dacht ik ook. maar op nieuwere biossen schijnen al die trucjes niet meer zo goed te werken getuige de discussie op Tweakers.

Pidi op Vrijdag 24 April 2009 15:14

image

Nee, dit is een storm is een glas water.

Mee eens.
Daarnaast moet op de PC in kwestie Windows 7 dus ook nog eens draaien onder een virtuele machine. Als dat niet het geval is, is er sowieso dus niets aan de hand.

Anonymous Coward op Vrijdag 24 April 2009 19:11

image

Logisch toch , dat is bewust zo (net als in Mac OSX FileVault) echter als het encrypted is kan je het wel shaken.

Ruud de Jonge (Ruud de Jonge) op Vrijdag 24 April 2009 14:31

image

Bitlocker plus startup pin op een TPM 1.2 PC is wel degelijk veilig. Zie deze link.

Ruud de Jonge
Microsoft Nederland

anonymous_118315 op Vrijdag 24 April 2009 15:11

image

Ik moet bekennen dat ik geen touw kan vastknopen aan het relaas achter de link. Maar het zou goed zijn als de soep iets minder heet zou zijn als dat ze wordt opgediend.

Anonymous Coward op Vrijdag 24 April 2009 19:15

image

Tja leuk grafiekje ... maar lijkt op teveel meuk om eerst tig lagen te hebben en dan pas het OS.

En we hebben al het o zo mooie EFI welke uitstekend werkt :)

Anonymous Coward op Vrijdag 24 April 2009 19:23

image

En hoe gaat Microsoft dit dan aanpakken?
http://tweakers.net/nieuws/59789/windows-7-kwetsbaarheid-volgens-onderzoekers-niet-te-repareren.html

Dat lijkt mij een groot probleem waar je niet onderuit kan en ook niet op voort bouwen.
Ik ben reuze benieuwd

Anonymous Coward op Zaterdag 25 April 2009 09:14

image

nader gezien valt het ook allemaal wel reuze mee.

linus4ever op Vrijdag 24 April 2009 19:52

image

Wat doe jij hier? Jij hoort toch in de advertorials thuis? Dat jij jezelf hier nog durft te vertonen zeg! Ik begin er haast bewondering voor te krijgen.

Toch vind ik dit goed nieuws:

Het gaat volgens hun om een fundamentele ontwerpfout.

Zo zie je maar weer, ook op dit punt is Windows maar weer lekker backwards compatible toch?

Anonymous Coward op Vrijdag 24 April 2009 15:24

image

Wel geinig om te zien dat Microsoft Nederland er boven op zit als het om windows7 gaat. Want dat kunnnen we niet aan als de introductie al met een blooper begint.

Je hoeft helemaal niet fysiek in het datacenter te zijn. Windows7 staat voor b.v. vmware gewoon ergens als file op het SAN.
Dus copieren die hap (en dat gaat tegenwoordig lekker snel) en opstarten vanuit je eigen (gratis) vmware server.

Maar het lijkt mij, dat als het file systeem ge-encrypt is, er niks aan de hand is (op brute force hack na dan)

mr_blobby op Vrijdag 24 April 2009 15:28

image

Deze "hack" is alleen mogelijk omdat op een virtuele machine het bootproces niet kan worden bewaakt door een TPM.
Zolang je de fysieke machine, waar de virtuele machine op draait, maar met Bitlocker plus TPM en PIN beveiligt, is er niets aan de hand, want dan komt niemand op de fysieke machine.

Anonymous Coward op Vrijdag 24 April 2009 15:36

image

kans op fysieke toegang in het data center lijkt me ook vrij klein.
Kans op toegang tot het SAN waar de virtuele machines liggen opgeslagen lijkt mij veel groter. Het wachten is dus op een kraak van een VMWARE (of windows hypervisor natuurlijk) server om deze ¨ontwerp fout¨ uit te buiten.

Anonymous Coward op Zaterdag 25 April 2009 13:50

image

Het lijkt mij ook meer een probleem voor op laptops, mocht men deze per ongeluk vergeten of gejat worden.

Ook met Macbooks als je deze kwijtraakt en geen FileVault hebt ingesteld dan kan je vrij eenvoudig in het systeem komen. Vandaar ik bij mij altijd FileVault in geschakeld heb.
Nadeel is ben je het wachtwoord kwijt dan kom je er ook op geen enkele manier meer erin.
Deze nadeel is tevens het grote voordeel.

michelr op Vrijdag 24 April 2009 17:13

image

Gaan we tegenwoordig ook al beta's bashen?

NLsandman op Vrijdag 24 April 2009 18:43

image

Uh, Vista had dit probleempje ook al, je zou verwachten dat MS daar iets aan zou doen bij de opvolger van vista.

anonymous_118315 op Vrijdag 24 April 2009 22:07

image

Volgens mij ben je vergeten de reacties te lezen. >:)

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws