Windows 7 RC jaar lang gratis te gebruiken

Windows 7

Gepubliceerd: Vrijdag 1 mei 2009

De volgende week te downloaden RC van Windows 7 vervalt pas op 1 juni 2010. Die bijna-af versie is dus ruim een jaar te gebruiken.

Toon volledig artikel

Webbugmenot op Vrijdag 1 Mei 2009 12:48

image

Ik blijf lekker bij XP lite en Ubuntu!

helmer op Vrijdag 1 Mei 2009 13:02

image

Je bent ook niet verplicht om Windows 7 te draaien he :)

kingpin1966 op Vrijdag 1 Mei 2009 12:56

image

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werking van IE8 in windows 7.
In vista veel "Not Responding" meldingen maar hoe zit dat met Windows 7?
Is het daar ook zo erg?

helmer op Vrijdag 1 Mei 2009 13:04

image

Ik moet zeggen dat onder Windows 7 RC (Build 7100) IE8 enorm goed draait. Dit was onder Windows 7 Beta (Build 7000) wel anders, maar ja..daar zat ook een Beta/RC build van IE8 in.

Zwooop op Vrijdag 1 Mei 2009 13:29

image

Is de achtergrond van dat jaar niet gewoon dat ze verwachten nog vele maanden bezig te zijn voordat Windows 7 echt uitkomt? Je kunt moeilijk iedereen over een half jaar vertellen "sorry, we releasen nog niet, maar de RC kun je niet meer gebruiken"...

sharkoon op Vrijdag 1 Mei 2009 13:46

image

Ik ben benieuwd hoe firefox 3.5 of chrome zal draaien onder windows 7

hermanb op Vrijdag 1 Mei 2009 21:05

image

Ik heb chrome gebruikt op window 7 en kan zeggen dat ik er geen problemen mee had en razendsnel is.

Athalon1951 op Vrijdag 1 Mei 2009 14:21

image

Ikvraag me af of het ook op deze machine zal draaien, die is maar qua snelheid 1,5 en heeft een geheugen van 384MB. XP draait hier bijzonder goed op voor wat standaard dingen die ik gebruik, dus geen zware applicaties zoals PhotoShop etc etc, maar b.v. Vicman's photoeditor draait goed, GOMplayer werkt zonder haperen met films afdraaien etc etc. Firefox gaat snel genoeg, maar mediaplayer geeft problemen en IE7.0 zit vaker vast dan het werkt op deze machine.

Stefan op Vrijdag 1 Mei 2009 14:29

image

Ik neem aan dat je geen gebruik maakt van SP3 dan, want 384MB RAM is wel heel erg weinig.

Athalon1951 op Vrijdag 1 Mei 2009 15:37

image

Inderdaad, het is al een oude machine uit 2001 en verder dan SP2 is hij nooit gekomen, maar wat er moet werken werkt gewoon goed, dus nooit aan een werkende configuratie sleutelen is mijn motto, het enige wat bij de tijd is, dat is Avira virusscanner :-)Veder zit er gewoon erg dure RAM in de machine en bijprikken heeft weinig zin, er zit RDRAM PC800 (400)in van Samsung en volgens Everest is het uit 2001. Maar de prijzen zijn over de 100 euro en voor 500 euro heb je een gloednieuwe snelle machine. :)

MvO op Vrijdag 1 Mei 2009 16:47

image

Waarom wil je W7 er dan op draaien? Je zegt zelf dat het goed werkt zo, dus niet aankomen. Eerlijk gezegd vind ik ook dat je niet hoeft te verwachten dat W7 op hardware van 8 jaar geleden nog lekker draait. Ik heb zelf een dergelijk laptopje en daar draait ook de huidige versie van Ubuntu voor geen meter op. Al die "leukigheid" op ons systeem kost gewoonweg teveel geheugen. Een beetje app pakt tegenwoordig tientallen MBs, dus zelfs als je OS maar 100-150 MB inneemt is het zo vol.

Anonymous Coward op Vrijdag 1 Mei 2009 20:38

image

Heb net een netbook acer gekocht .... stond helaas XP op, echt toen ik dat ding aandeed werd gek van al die meldingen.

Daarnaast verbaasde mij hoeveel muisklikken ik wel niet moest doen om iets te downloaden.
Melding gele balk .... ect ect.

Me eerste stap is dan ook Windows eraf en Linux erop en OSX.
Touch screen erop bouwen en het kan best wel lekker werken.

Maar op een of andere manier blijf ik mij irriteren aan Windows.
Dan firewall melding, dan OS melding en dan weer virusscanner melding .... kom op ik wil gewoon me ding kunnen doen zonder gezeik ....

zwart-wit op Vrijdag 1 Mei 2009 21:09

image

Wel geinig. Dan koop je een laptopje met XP pre-geinstalleerd en dan begin je te mekkeren dat het te veilig is. DWZ, dat je systeem vraagt of het toegestaan is om de betreffende software (waarschijnlijk een exe bestand) te downloaden.

In Linux moet je toch ook aangeven op welke wijze je een programma wilt laten verwerken?

Snap het probleem eerlijk gezegd even niet.

Anonymous Coward op Zaterdag 2 Mei 2009 00:17

image

Noem je dat veilig? 3 tot 5 keer klikken voor je iets kan downloaden waarvan je zeker weet het al betrouwbaar is?

Bij OSX en Linux is dat veel beter geregeld zonder teveel poes pas.
Veiligheid betekent niet dat ik continu van loze meldingen moet voorzien worden?

Maar goed Ubuntu 9.04 draait al moeiteloos .... en ziet er tenminste gelikt eruit.

Dat men XP erbij levert kan ik niet helpen, ik heb het gewoon weg gedonderd.
Maar goed ze leveren niet zonder XP ... joost mag weten waarom.

XP/Intel stikkers meteen eraf gehaald, dat maakt die laptops gewoon lelijk.

Anonymous Coward op Zondag 3 Mei 2009 18:39

image

Don't blame me these are just the facts. kan het niet helpen windows-gebruikers ;)

Anonymous Coward op Maandag 4 Mei 2009 11:20

image

Niemand neemt je kwalijk dat je doet wat je doet met je laptop. Maar wat heeft dit temaken met de release candidate van Windows 7? (daar gaat het artikel namelijk over)

MarkJ op Vrijdag 1 Mei 2009 15:32

image

Leuk dat je een jaar gratis kunt gebruiken, maar DE vraag is volgens mij: kun je na dat jaar vervolgens eenvoudig en zonder data- en instellingenverlies upgraden naar Windows 7? Na een jaar werken met een OS heb je dit immers helemaal naar eigen smaak ingericht.

Primus op Vrijdag 1 Mei 2009 15:52

image

Het is nu mogelijk om van build 7077 naar de RC te upgraden, dus ik verwacht dat je dan ook wel van de RC naar de finalversie van Windows 7 kunt upgraden.

hverdel op Vrijdag 1 Mei 2009 16:11

image

Beetje vreemd is het wel dat de RC 1 jaar actief blijft
zeker als een bedrijf als Acer al bevestigt dat Windows 7 op 23 Oktober gereleased word.
http://www.pocket-lint.com/news/news.phtml/23846/acer-confirms-windows-7-23-october.phtml
samen met hun Z5600 PC met touch-screen

RvT op Vrijdag 1 Mei 2009 19:42

image

Niet raar, gewoon een goede marketing. Er zijn verschillende win-win scenarios voor Microsoft te bedenken:

1. Windows 7 is dusdanig goed dat na een jaar testen de meeste gebruikers het pakket zullen aanschaffen.
2. Windows 7 is goed en over een jaar moeten de gebruikers overgaan omdat teruggaan naar XP/Vista geen optie meer is (voor welke reden dan ook).
3. Windows 7 zuigt en... (zie nr. 2).

Het aantal overstappers naar Linux of Apple zal percentueel gezien toch geen potten breken, dus de glazen kunnen worden geheven in Redmond.

karloe op Vrijdag 1 Mei 2009 20:16

image

(de Reageer zat er weer eens naast :-( )
RvT stelde: Het aantal overstappers naar Linux of Apple zal percentueel gezien toch geen potten breken

Of de potentiële overstappers zien er nu eerst maar van af, omdat ze toch eerst een jaar W7 voor nop kunnen gebruiken...
Heeft M$ dat weer mooi voorkomen.

zwart-wit op Vrijdag 1 Mei 2009 21:11

image

Mooi he :-)

Dat is nu de kracht van postb... sorry MS.

Primus op Vrijdag 1 Mei 2009 23:48

image

Of de potentiële overstappers zien er nu eerst maar van af, omdat ze toch eerst een jaar W7 voor nop kunnen gebruiken...
Ubuntu kan je je hele leven voor nop gebruiken, dus gaat niet echt op imo.

Overigens, zolang ze geen reclame gaan maken (idem. voor Apple btw) in Nederland, zie ik geen toekomst voor ze.

karloe op Zaterdag 2 Mei 2009 00:20

image

De Windows "gebruiker" die de switch zou willen maken is door de actie van M$ afgeleid, en blijft een jaar hangen, en is dan z'n goede voornemen vergeten.

En of het dan Ubuntu, Kubuntu, Fedora, OpenSuse, of welke state of the art "vul hier je favo Distro in" zou zijn geworden, maakt op dat moment niet meer uit :-(

reclame maken doe ik zelf, extra als ze meer dan 1x een MS gerelateerde infectie hebben opgelopen.
(en dat lukt ;-) . al weten ze inderdaad nog niet van de W7 RC)

Anonymous Coward op Zaterdag 2 Mei 2009 00:22

image

Ik zie alleen maar meer en meer mensen overstappen en met name Apple systemen en Linux ook.

Anonymous Coward op Zaterdag 2 Mei 2009 10:24

image

It's the truth! :)

Jaap N op Maandag 4 Mei 2009 11:29

image

Waarom zit je op jezelf de replyen? En dan ook nog met onzinnige opmerkingen. Ik heb in mijn omgeving niemand zien overswitchen op Linux op Mac OS. Helemaal niemand in de afgelopen 10 jaar... Maar dit artikel gaat over de RC van W7, niet over Linux of Apple.

Samuel Michon op Zaterdag 2 Mei 2009 21:19

image

Linux-gebruikers kennen meer Linux-gebruikers dan dat niet-Linux-gebruikers dat doen. Mac-gebruikers kennen meer Mac-gebruikers dan dat niet-Mac-gebruikers dat doen. Ook schijnt het omgaan met Mac- en Linuxgebruikers aanstekelijk te werken.

Aangezien jij zowel Mac als Linux gebruikt zijn jouw ervaringen niet representatief voor computergebruik in het algemeen.

Anonymous Coward op Zondag 3 Mei 2009 18:43

image

Het zijn gewoon feiten .... dat is niet alleen in mijn omgeving merkbaar maar ook in de verkoop en download cijfers. Dus ik weet niet waar jij op doelt maar er is gewoon een verandering aan de gang.

Nu je zelfs al ziet met de nieuwe Ubuntu 9.04 hoe eenvoudig die te installeren is en te gebruiken zijn er gewoon perfecte alternatieven voor Windows ook in het bedrijfsleven zie je steeds meer Apple opduiken en Linux systemen en niet zonder reden.

Maar goed als jij je ogen erom wil sluiten prima, maar ik merk het niet vanwege omdat ik er zelf mee werk dat is gewoon dom gelul.

Samuel Michon op Zondag 3 Mei 2009 19:20

image

"dat is gewoon dom gelul"
Zullen we het wel netjes houden, Meltdown? Het is hier niet Geenstijl.nl.


Ik ben het niet oneens met jouw boodschap, maar de wijze waarop je die brengt. Je kunt niet verwachten dat mensen zomaar iets aannemen omdat jij het zegt, dat is niet hoe Internet-fora werken.

Ik zie alleen maar meer en meer mensen overstappen
It's the truth!
Het zijn gewoon feiten
Dat soort uitspraken hebben geen betekenis. Je wilt serieus genomen worden, maar zonder fatsoenlijke argumentatie maak je dat erg moeilijk.

Als je op een volwassen wijze wilt bijdragen:
- Maak dan je reacties langer dan twee zinnen.
- Lever betrouwbare onafhankelijke bronnen voor hetgeen je beweert. Nederlandstalige Mac-sites die zelf geen onderzoek doen gelden niet -- zoek altijd het originele artikel.
- Ook helpt het om in een discussie niet alleen te herhalen wat anderen al gezegd hebben.
- Als laatste: als je het met iemand eens bent, kun je diegene een plusje geven, je hoeft niet per se te posten dat je het met hen eens bent. We zijn niet op het schoolplein.

karloe op Zondag 3 Mei 2009 20:23

image

Dit is een One-liner ;-)

Sheynberg, wat je zegt is zoals ik het ook ervaar.
Het plaatsen van die eenregelige opmerkingen helpt niemand,
en meltdown weet ze ook nog "vaag" te maken.
Zo erg dat ik me afvraag wat er nou staat, en aanbeveel eerst een bakje koffie te nemen. :O

Anonymous Coward op Zondag 3 Mei 2009 20:58

image


Jeetje jij doet alsof je alleen maar gelijk hebt?
Ik zie het om me heen gebeuren en ik zie het elders gebeuren, dat is wat ik zeg.
En dan ben ik onvolwassen?

Volwassen zijn betekent dat je soms moet toegeven aan de feiten.
Linux en Apple stijgen en dat is niet alleen in de omgeving van Linux/Mac gebruikers, het gebeurd ook net zo goed onder Windows gebruikers.

Vaak zijn het veel gebruikers die Windows zat zijn en eens verder kijken dat hun neus lang is.
Ik ben ook geswitcht en ik kende geen Apple of Linux gebruikers .... maar puur over het feit dat deze systemen zich zo sterk ontwikkelen dat ik helemaal geen Windows nodig meer heb.

Maar goed ik snap het al je mag dat hier niet vermelden want dan ben je een basher of praat je vaag. Mijn mening is dan snappen jullie het zelf nog wel?

Want hier heerst gewoon een anti-climax en Windows moet zo super zijn .... kom op hoelang geloof je dat soort piet praat nog.

En kom verder niet aan met volwassenheid als je niet eens hier je mening mag kondigen zelfs al zijn die gebaseerd op feiten.

Bij mij maak je er geen indruk mee.

Samuel Michon op Zondag 3 Mei 2009 21:30

image

Ik had al door dat je doorgaans slecht luistert naar mensen buiten jouw kamp.

Maar als je al geen kritiek duldt van twee Mac-gebruikers, dan heeft het werkelijk geen zin om je praten.

karloe op Zondag 3 Mei 2009 21:50

image

Wow, ik ben zwaar onder de indruk, je geeft eens een uitgebreid antwoord.
Doe dat eens wat vaker, dan kan je van deze multi-booter eens een positieve reactie verwachten ;-)

(heb je al wel eens gehad, maar die 1-liners maken het reaguren moeilijk, ik heb een "hekel" aan potsen voor het potsen)

Samuel Michon op Zondag 3 Mei 2009 22:01

image

Goed, ik kan het toch niet laten inhoudelijk te reageren:

Jeetje jij doet alsof je alleen maar gelijk hebt?
Ik zie het om me heen gebeuren en ik zie het elders gebeuren, dat is wat ik zeg.
En dan ben ik onvolwassen?

Ik heb zelden gelijk, als er al zoiets bestaat. Dat hoeft ook niet in een discussie, als je je mening maar kunt onderbouwen en iets probeert op te steken van de mensen waar je mee spreekt.

Jij ziet in jouw omgeving steeds meer mensen overgaan naar Linux en Mac, voor mij geldt hetzelfde. Het valt echter niet als argument te voeren, anecdotaal bewijs is geen bewijs.

Volwassen zijn betekent dat je soms moet toegeven aan de feiten. Linux en Apple stijgen
Daar zijn allemaal cijfers over te vinden. Gebruik die cijfers, daar zijn ze voor. Met alleen zeggen dat iets 'een feit' is haal je niemand over.

Ik ben ook geswitcht en ik kende geen Apple of Linux gebruikers
En hoeveel Mac- en Linuxgebruikers heb je leren kennen omdat je die platformen gebruikt? Het is allemaal verbonden, je bent nu deel van de 'club'.

Maar goed ik snap het al je mag dat hier niet vermelden want dan ben je een basher of praat je vaag.
Ik snap wel waarom Karloe zegt dat je vaag praat. Volgens mij controleer jij je posts niet op zinsbouw en spelling. Ook gebruik je regelmatig woorden waarvan je niet weet wat ze betekenen. Een voorbeeld:

Want hier heerst gewoon een anti-climax en Windows moet zo super zijn
Definitie: 'anticlimax'.

piekhaar op Maandag 4 Mei 2009 00:01

image

Sorry dat ik interrumpeer, maar er zijn geen 'harde' cijfers.
Nieuwe MAC verkopen zeggen niet impliciet wat over groei, er is ook een vervangingsmarkt. Dit geld op alle fronten.
Linux valt al helemaal niet te becijferen, hier zijn alleen schattingen.
Daarnaast zijn er gebruikers die meerdere systemen gebruiken, hoe tel je die dan?

De cijfers zijn verder eigenlijk ook helemaal niet belangrijk, het is een feit dat er gebruikers zijn van systemen die elk hun recht hebben te gebruiken wat zij willen, ondanks de aantallen die ze vertegenwoordigen is er niets belangrijker dan naar je wens te gebruiken.
Dat er mensen zijn die grote getallen aan iets relateren is vreemd, zijn 100 Windows gebruikers belangrijker dan 1 Linux of MAC gebruiker? Is in deze context de grootste de belangrijkste?
Zo ja in wat, innovatie of het tegenhouden er van? Schrijven voor de massa met de daarbij voor en nadelen? Is MAC of Linux een niche?
Get Real, alle OSsen zijn er, ze blijven en verhoudingen verschuiven, niets nieuws, gewoon menden die gebruiken wat ze willen, proeven aan alternatieven en eventueel blijven gebruiken.
Veel particulieren, bedrijven, gemeenten, steden en landen gaan over naar Linux, dat staat gewoon vast, wat, waarom en hoe heeft niets met belangrijk voor gebruikers te maken, de concurrentie houd een ieder scherp en zorgt voor verbetering van elk systeem en evenwicht in de markt, dat is belangrijk en uiteindelijk goed voor de gebruiker.
Wat er uiteindelijk het beste is verschilt (nu en dan) nog steeds per gebruik, ervaring en wens.
De hetze bestaat alleen uit de gratie van mensen die hun beste als beste verkondigen, niet bij hen die een ander zijn gebruik gunt.

Samuel Michon op Maandag 4 Mei 2009 01:29

image

Wow, we gaan nu zo ver off-topic dat we haast weer on-topic raken :)

Nieuwe MAC verkopen zeggen niet impliciet wat over groei
Mac-verkopen groeien al jaren sneller dan de PC-markt in zijn geheel. (bron)

Daardoor is percentuele winst van Mac op Windows geimpliceerd. Of zich dat ook 1 op 1 vertaald naar meer Mac-gebruikers, of dat Mac-kopers per definitie hun Windows-PC de deur uit doen, is een andere kwestie.

Apple publiceert echter wel elk kwartaal resultaten van onderzoek naar wie er in de Apple Stores koopt. Daaruit blijkt telkens weer dat meer dan 50% van de kopers van Mac's in Apple Stores 'new to Mac' zijn, dwz dat ze nooit eerder een Mac hebben aangeschaft. (bron)

Als we trouwens de cijfers vergelijken van de markten waarin Apple actief is met de Windows-tegenhangers is Apple's groei nog zichtbaarder. Apple maakt geen netbooks, maar dat segment zorgt er juist voor dat er minder desktop PC's en volledige notebooks verkocht worden. Ook verklaart het hoe Apple's winst groeit terwijl die van andere PC-fabrikanten dramatisch krimpt. (bron)

De cijfers zijn verder eigenlijk ook helemaal niet belangrijk, het is een feit dat er gebruikers zijn van systemen die elk hun recht hebben te gebruiken wat zij willen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn punt was dat als iemand dan toch per se moet opscheppen over hoeveel mensen overstappen van Windows naar Mac en Linux, zorg dan dat je het onderbouwt met cijfers.

Anonymous Coward op Maandag 4 Mei 2009 06:46

image

Tjonge tjonge ..... wie kan nu niet tegen kritiek?

Je gelooft het maar of niet het interesseert met ook niks en omdat jij toevallig ook een Mac gebruikt denk maar niet meteen ik dan je mening ga delen.

Maar als ik de feiten om me heen zie ga ik ze niet ontkennen

Anonymous Coward op Maandag 4 Mei 2009 06:54

image

Ik praat niet vaag.

Je kan niet ontkennen dat de markt voor Linux en Mac groeit.

Veel ontevredenheid over Windows waardoor mensen verder gaan kijken en vaak tot de beseffen komen dat het beter kan of meer waard voor hun geld krijgen omdat het beter aan hun wensen voldoet.

En dat er nog veel mensen zijn die Windows willen gebruiken, prima maar de verschuiving is zichtbaar.

En ga niet iemand op zijn taal fouten controleren kijk eerst naar je eigen fouten. Want zo kan ik nog heel veel dingen op de proef stellen waar je waarschijnlijk nog geen kaas van hebt gegeten.

Maar goed als jij de verschuiving wil ontkennen .... dan moet je wel heel erg blind zijn.
Ik zal zeggen probeer naast OSX eens Ubuntu en je zal je verbazen hoeveel meer er nog is naast Windows en de Mac.


Samuel Michon op Maandag 4 Mei 2009 17:08

image

Je gelooft het maar of niet het interesseert met ook niks
Je kan niet ontkennen dat de markt voor Linux en Mac groeit.
Maar goed als jij de verschuiving wil ontkennen .... dan moet je wel heel erg blind zijn.
Je mist mijn boodschap.

Zeggen dat het marktaandeel van Mac en Linux groeit is een open deur intrappen. Je mag ervan uitgaan dat iedereen hier wel weet dat Mac en Linux groeien.

Als je het per se in elke post wilt vermelden, geef het dan wat toegevoegde waarde. Een enkele zin waarin jij zegt dat het zo is omdat het 'de waarheid' of 'een feit' is, daar heeft niemand wat aan.

Anonymous Coward op Maandag 4 Mei 2009 16:45

image

lees je eigen zin eens na.. en bedenk wat je dus nu eigenlijk zegt ;)

Samuel Michon op Maandag 4 Mei 2009 17:00

image

Inderdaad, even nalezen wat je getypt hebt voordat je op 'reageren' klikt helpt vaker dan je denkt. Het is ronduit beschamend als je fouten maakt in een post die maar 1 zin telt, dan doe je je hele boodschap teniet.

Zoals het er nu staat lijkt het alsof Meltdown bedoelt dat mensen van Linux en Mac afstappen.

Aaargh! op Zaterdag 2 Mei 2009 12:02

image

Harstikke mooi! Ik heb Win7 nu op een verouderde laptop geinstalleerd, een Dell D610, en na wat tweaken en prutsen, werkt het als een trein. Ik ben onder de indruk en heb toch echt het gevoel van Win7 sneller is dan Winxp-SP3. Helemaal met het opstarten en ook daadwerkelijk ALLE services hebben geladen. Onder XP wil deze D610 nog redelijk na-ratelen tot dat je hem echt kunt gebruiken. Dit laptopje krijgt een tweede leven... ;-)

CyberData op Zaterdag 2 Mei 2009 20:54

image

Niets is gratis bij microsoft..... kijk maar naar de aloude patenten op het verouderde fat systeem.... Dus w7 zal ook niet gratis zijn er zit vast een adder(tje) onder het gras.

anonymous_118315 op Zaterdag 2 Mei 2009 21:00

image

Niets is gratis bij microsoft.....Uhmm... Patches? ;)

karloe op Zaterdag 2 Mei 2009 21:53

image

Worden door de retail-kopers betaald ;-)
(zijn ingecalculeerd, zolang het nog duurt)

CyberData op Zondag 3 Mei 2009 09:45

image


Uhmm... Patches? ;)

totdat ze de stekker eruit trekken en dan moet je toch weer een nieuwe versie kopen en dus weer betalen.

Ze maken het net altijd zo dat je weer moet upgraden en kopen dus.

piekhaar op Zondag 3 Mei 2009 10:09

image

Gratis bestaat niet, of je hebt al betaald of je gaat betalen.

Er is geen product, waar betaalde arbeid aan vooraf gaat, gratis te noemen, hoe groot de spreiding of omweg ook is, de gebruiker(s) betaald.

Als je de winsten van zeker MS bekijkt, hebben we de patches en "gratis" diensten al dubbel en dwars betaald en houden ze er nog aan over ook.

CyberData op Zondag 3 Mei 2009 11:52

image

en open source dan?

piekhaar op Zondag 3 Mei 2009 12:32

image

Open source betekend dat de source code open beschikbaar is, niet per definitie 'gratis' beschikbaar. Het is ten dele betaald, ook door ons, niet direct bij de download maar wel in reclame en de subsidies.
Open source geschreven door betaalde personen is nog steeds niet gratis, ze krijgen gewoon salaris, alleen degene die het vrij gebruikt werkt mee aan de reclame en ontwikkeling waar het bedrijf zijn verdienste haalt.
OpenSuse zorgt dat Novell met Suse Enterprise geld kan verdienen, de gemeenschap heeft een werkende versie en Novell een betaald product, dat geld zo wel voor de meeste releases, er zijn er ook die op van donaties en merchandise leven. Het blijft hetzelfde, alleen het model is anders.

Anonymous Coward op Maandag 4 Mei 2009 06:56

image

Je bedoeld freeware ...

piekhaar op Zondag 3 Mei 2009 11:55

image

Het is wel een misleidende titel, iets wat niet te koop is 'gratis' gebruiken.
Deze is een jaar vrij te gebruiken/testen is eerder het punt. MS gaat er gewoon van uit dat men Windows 7 gewoon aanschaft, is het bij de release niet dan wel aan het eind van deze 'probeer' periode.
Er is dus niets 'gratis' aan, 'gratis' impliceert dat je iets krijgt, je download alleen een tijd gebonden probeer-versie, en nog niet eens van de 'final' release.
Maar ja, het klinkt wat positiever.

Chefz op Zondag 3 Mei 2009 12:57

image

Is er ook een lijst qua verbeteringen? Dus van Vista naar 7

Enroc59 op Maandag 4 Mei 2009 14:18

image

M'n eigen constateringen na installatie W7RC:
- Echt veel sneller opstarten en afsluiten
- Ziet er nog gelikter uit dan Vista (persoonlijke smaak!)
- Al m'n randapparatuur werkte direct muv de WLAN card (welke om de paar minuten geen verbinding meer gaf). Om dit probleem op te lossen heb ik de (Vista) drivers van de leverancier geinstalleerd waarna er wel een probleemloze en stabiele verbinding onder W7 was.
- Alle programma's werkten direct naar behoren muv ...IE8... Ik had hiermee problemen welke ik voorheen onder Vista niet had zoals bv. het niet weergeven van Youtube filmpjes. Na update van Java werkte alles weer zoals vanouds.

Kortom, als alles zo blijft werken zoals het tot op heden doet, zal ik zeer waarschijnlijk upgraden naar W7.

p.s. Ik heb ook eigenlijk nooit problemen met Vista gehad maar erger(de) me wel aan het langzame opstarten en afsluiten.

leenvr op Maandag 4 Mei 2009 18:06

image

Ik vind dit eigelijk wel een leuk idee het een jaar lang gratis uitproberen van w7. Ik (en anderen)hoef het niet illegaal te downloaden , dus zullen er meer mensen gebruik van maken en voor de software ontwikkelaars dus meer motivatie voor nieuwe of aangepaste (alsnodig) programma's. En als w7 mij bevalt ga ik misschien over een jaar weer een nieuwe aldi pc halen ;)
of ... me ouwe xppc opvoeren.

erikzijl op Woensdag 6 Mei 2009 00:40

image

Ik heb sinds 5 mei W7RC draaien op mijn laptop, in een aparte partititie (dus geen upgrade). En ik moet zeggen, het werkt bij mij als een zonnetje. Ook in combinatie met IE8.

Ik heb op de andere partititie Windows Vista staan. Dat is en was gewoon een drama. Veel vastlopers en foutmeldingen en ook erg langzaam in vergelijking met W7RC.

Er zullen ongetwijfeld nog wel wat bugs optreden, maar mijn eerste indruk is zondermeer positief!

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws