'ODF-support Office 2007 werkt niet goed'

odf

Gepubliceerd: Dinsdag 5 mei 2009

De ODF-ondersteuning van Office 2007 werkt niet vlekkeloos. Het net verschenen SP2 voor Microsofts kantoorpakket voegt ODF-support toe.

Toon volledig artikel

anonymous_118315 op Dinsdag 5 Mei 2009 11:05

image

Dat de ODF ondersteuning van Microsoft alleen goed werkt bij Microsoft verrast me niet. Het zal nog wel een poosje duren voor dat het 100% is. Het blijft tenslotte microsoft.

Dat pakketten onderling moeite hebben is wel een tegenvaller.

sanderzw op Dinsdag 5 Mei 2009 11:15

image

Zelf gebruik ik alleen nog maar Symphony...Symphony rocks...Ik heb helaas soms alleen problemen om bepaalde MS bestanden te openen...DOCX bestanden gaan bij mij direct retour afzender...

Ik heb een tijdje office 2008 voor mac gebruikt...het blijkt zelfs dat bestanden die daramee gemaakt zijn niet zomaar op de windowsversie geopend kunnen worden....Dus dat maar weer aan de kant geschoven....ondanks dat ik Office 2008 100x beter vind dan dan office 2007 voor windows.

xehrbagiz op Dinsdag 5 Mei 2009 11:17

image

Ik vind Office 2008 maar traag, ook op een nieuwe mac. OO is trouwens ook niet echt snel.

Vincentlaborant op Dinsdag 5 Mei 2009 12:59

image

OpenOffice draait bij mij gewoon als een tierelier en opent gewoon alles en converteert het ook gewoon goed. OOo draait in ieder geval een stuk sneller dan M$ office 2007/ 2008 mja ik werk dan ook uitsluitend in een GNU/Linux omgeving

anonymous_118315 op Dinsdag 5 Mei 2009 11:22

image

Zelf gebruik ik alleen nog maar Symphony...Ik heb nog steeds geen tijd gemaakt om die eens goed te bekijken. Ik zal het nog weer eens op het todo lijstje zetten.

Dat Microsoft moeite heeft om haar eigen formaten onderling te lezen was me al bekend. De Mac en Windows afdeling lijken wat krommunicatieproblemen te hebben.

linus4ever op Dinsdag 5 Mei 2009 12:09

image

SP2 leest alleen ODF-documenten die ook in SP2 zijn gemaakt.

Een ieder die had verwacht dat dit anders zou zijn geweest is ronduit naief.

Een goede ondersteuning zou een stap in de richting van brede acceptatie van ODF betekenen. Microsoft heeft van het begin af aan ODF bestreden eerst met het eigen gesloten bestandsformaat en toen dat niet bleek te lukken met OpenXML.

OpenXML heeft maar een doel: Het torpederen van de ODF standaard. Microsoft heeft daarbij alles uit de kast gehaald en is zelfs zover gegaan om als wapen het compromiteren van de ISO standaardisatie organisatie in te zetten.

Microsoft heeft de oorlog verklaart aan alles wat openheid en standaardisatie voorstaat, omdat die de harde koppeling aan Microsoft doorbreekt. Ze kunnen dit doen zolang de hondstrouwe gebruikers van dit inferieure platform alle propaganda slikt en ondanks alle ellende die aan het gebruik van Microsoft verbonden is de ene ramp na de andere verslechtering blijft acccepteren.

Pidi op Dinsdag 5 Mei 2009 12:14

image

The man on the mission.
Wat een geblaat.

Vincentlaborant op Dinsdag 5 Mei 2009 13:01

image

mijn handen gaan nu wel erg jeuken en dat is niet omdat ik een bloedhekel heb aan alles waar Microsoft voor staat

Anonymous Coward op Dinsdag 5 Mei 2009 17:03

image

als ik dit lees vraag ik me af of jij ook in staat bent in te schatten waar het nu werkelijk om gaat hier.

sanderzw op Woensdag 6 Mei 2009 12:22

image

Ik neem aan dat je daarmee op PIDI doelt....

anonymous_118315 op Woensdag 6 Mei 2009 20:19

image

Met SED weet je dat helaas nooit zeker.

er1k op Dinsdag 5 Mei 2009 12:20

image

Vind je niet dat je nu een klein beetje heel erg overdrijft? het klopt zeker dat Microsoft probeert alles onder controle te houden, maar dat geldt voor elk commercieel bedrijf.

Maar goed, Microsoft strooit al jaren met beloftes dat ze meer aansluiten zoeken bij open standaarden en open source software, maar in de praktijk blijkt steeds dat dat maar heel langzaam op gang komt.

De ODF-ondersteuning is daar een goed voorbeeld van. Hopelijk komt er snel een SP3 waarin de compatibiliteit een stuk beter is.

Mij persoonlijk maakt het allemaal niet zoveel uit, ik gebruik OpenOffice.org 3, die kan prima overweg met alle documenten waar ik mee werk. Zowel ODF als de MS formaten.

Anonymous Coward op Dinsdag 5 Mei 2009 13:29

image

Vind je niet dat je nu een klein beetje heel erg overdrijft? het klopt zeker dat Microsoft probeert alles onder controle te houden, maar dat geldt voor elk commercieel bedrijf.

Ieder ander bedrijf dat zich in de positie van Microsoft zou bevinden zou zich ongetwijfeld hetzelfde gedragen. Dat wil niet zich dat linus4ever overdrijft in het daadwerkelijk benoemen van dat gedrag. Sterker nog, hij slaat de spijker exact op de kop.

Jacquesvdijk op Vrijdag 8 Mei 2009 10:01

image

Dat ODF documenten niet goed leesbaar zijn in Office is een beetje oud nieuws.
Jammer, maar ik had niet anders verwacht van Microsoft.
Gelukkig werkt in Openoffice de optie om Office documenten aan te maken wel goed.

xehrbagiz op Dinsdag 5 Mei 2009 11:19

image

Volgens mij is "werkt niet goed" een understatement van jewelste. Als ik het lees hebben ze zich wel aan de specificaties gehouden, maar het ook zo gedaan dat het onbruikbaar is. Al met al weer typerend voor MS!

Jozik op Dinsdag 5 Mei 2009 11:33

image

Twee mogelijkheden:
- Microsoft is niet in staat een programma te maken dat goed met ODF omgaat
- Microsoft wil geen programma maken dat goed met ODF omgaat.

Ik ben bang dat de tweede mogelijkheid de realiteit is.

Kickass op Dinsdag 5 Mei 2009 11:59

image

^^^2e punt.
Want als het goed met ODF omgaat, zien zelfs M$ office users niet in waarom ze moeten betalen voor iets wat bij de concurrent (bv OpenOffice.org)gratis wordt aangeboden en hetzelfde doet, en tevens veel betere menuoverzicht heeft.

MvO op Dinsdag 5 Mei 2009 13:25

image

Aangezien Open Office prima in staat is om office 97/2003 docs in te lezen is dit een kul argument. Dan hadden diezelfde gebruikers dat namelijk al eerder ingezien.

Kickass op Dinsdag 5 Mei 2009 13:29

image

Kul argument? How about versprongen content.
Regels en opmaak die veranderen als je .doc (bv 97) uitwisselt van M$ Office naar OO omdat M$ Office niks anders goed kan. Niks kul, maar gekut. OO geeft niet voor niks een waarschuwing bij gebruik van doc format.

Anonymous Coward op Dinsdag 5 Mei 2009 12:05

image

Twee mogelijkheden:
- Microsoft is niet in staat een programma te maken dat goed met ODF omgaat
- Microsoft wil geen programma maken dat goed met ODF omgaat.

Ik ben bang dat de tweede mogelijkheid de realiteit is.


Natuurlijk de tweede. Zelfs de door Microsoft gesponsorde cleverage plugin doet het beter.

Weer het oude liedje. Mooie persberichten over 'interoperability' en de halve wereld trapt er toch weer in. In praktijk vind Microsoft altijd wel weer een manier om incompatible te zijn. Incompatibiliteit is de peiler onder het succes van Microsoft en niemand heeft zoveel expertise op dat gebied als Microsoft zelf.

Typisch geval van 'hate to say I told you so'.

Pidi op Dinsdag 5 Mei 2009 12:10

image

Je zou ook wat verder kunnen lezen dan je neus lang is:

Overigens is op andere punten de interoperabiliteit ook achteruit gegaan. Een spreadsheet gemaakt in OpenOffice wordt nu niet meer goed gelezen in bijvoorbeeld KSpread. Een document gemaakt in ClaverAge wordt weer niet goed gelezen in Symphony.

Dus schijnbaar zit niet alleen Microsoft te hannesen, maar de rest ook.

er1k op Dinsdag 5 Mei 2009 12:25

image

Het feit dat ook andere software moeite heeft met het implementeren van open standaarden betekent niet dat het acceptabel is dat Microsoft een totaal niet goed functionerende implementatie bouwt.

Het feit dat je buurman te hard rijdt met zijn auto betekent ook niet dat jij geen boete hoeft te betalen als je wordt geflitst.

Zeker van een softwaregigant als Microsoft zou je moeten kunnen verwachten dat ze een fatsoenlijk product op de markt brengen. En in deze eeuw is het zeker van belang dat die fatsoenlijke producten ook normaal met open standaarden moet kunnen werken.

anonymous_118315 op Dinsdag 5 Mei 2009 12:27

image

Bedoel je: Anderen laten steken vallen, dus het staat Microsoft ook vrij om er een zooi van te maken?

Er zijn bevolkingsgroepen die OSS neer proberen te zetten als amateuristische zolderkamer projectje. Wat zegt het over Microsoft, als een miljarden bedrijf, dat het niet lukt om het beter te doen?

Pidi op Dinsdag 5 Mei 2009 13:04

image

Bedoel je: Anderen laten steken vallen, dus het staat Microsoft ook vrij om er een zooi van te maken?
Nee. Anders had ik ook niet het woord 'hannesen' gebruikt.
Ik bedoel te zeggen dat Jozik (of wie dan ook) naar aanleiding van dit bericht wel weer uitsluitend op Microsoft kan gaan zitten foeteren, maar niet alleen Microsoft laat hier steken vallen.

Acarya op Dinsdag 5 Mei 2009 15:38

image

Bij de anderen is het hannesen, maar bij Microsoft is het boze opzet.

Vincentlaborant op Dinsdag 5 Mei 2009 13:05

image

M$ is een kerkhof project waarbij de kist het graf niet in wil

Anonymous Coward op Dinsdag 5 Mei 2009 20:26

image

Twee mogelijkheden:
- Microsoft is niet in staat een programma te maken dat goed met ODF omgaat
- Microsoft wil geen programma maken dat goed met ODF omgaat.


Het is allebei.
M$office is chronisch incompatible met zich zelf en ODF moet om zeep worden geholpen.

tikdat op Dinsdag 5 Mei 2009 13:02

image

@linus4ever
100% mee eens
give that man a cigar

Pingwin op Dinsdag 5 Mei 2009 13:29

image

Ik moet bij dit hele verhaal sterk aan de afbreuk van de open standaard HTML denken. Een webbuilder moet tegenwoordig twee sites maken: een voor IE en een voor de overige browsers. Soms zelfs meer dan twee (los van java,flash,etc)
Net als bij ODF spelen daar commerciele belangen: het winnen van de browser-oorlog. Dat zet HTML als open standaard onder druk. Ik vrees dat met ODF iets soortgelijks gaat gebeuren. Zeker omdat ODF veel complexer is dan HTML.

Acarya op Dinsdag 5 Mei 2009 15:40

image

HTML inderdaad, maar zie ook ODBC, OpenGL, SQL, de poging JAVA over te nemen, JavaScript, Kerberos en ga maar door. Het is altijd het zelfde bij die lui: geef ze een standaard, en zij helpen hem graag om zeep. The Microsoft Way.

MvO op Dinsdag 5 Mei 2009 16:55

image

Zeker omdat ODF veel complexer is dan HTML.
Daar heb je wel een belangrijk punt te pakken. De strekking van dit artikel is dat uitwisselbaarheid op basis van ODF tussen vrijwel alle paketten niet goed werkt. Wat dat betreft is de kop enigszins misleidend. Blijkbaar is de standaard dermate complex dat het lastig is om een 100% compatibel versie te maken. Dit is overigens ook iets wat bij HTML een rol gespeeld heeft, maar dan niet zo zeer om de complexiteit, maar om de ruimte die de specificatie gaf voor interpretatie (die is vanaf HTML4 behoorlijk dichtgetimmerd). Dit is overigens zo met veel "standaarden" die ik genoemd zie worden. Sterker nog, er zijn veel standaarden waarin expliciet ruimte gelaten wordt voor implementatiespecifieke details (bijvoorbeeld Kerberos). De stelling die de meeste mensen hier bezigen is dat je die ruimte niet mag benutten. Persoonlijk sta ik daar wat genuanceeder is, want ik vind dat dit op zich moet kunnen (waarom laat je anders die ruimte), als je maar zorgt dat daarmee de hele zaak onbruikbaar wordt voor een ander.

Als voorbeeld Kerberos. Kerberos is een Authenticatie-protocol. MS heeft in een veld dat ongespecificeerd is in de standaard (expliciet) authorizatieinformatie toegevoegd. Op zich geen punt als daarmee Windows-Windows communicatie soepeler loopt en dit eventueel ook door derden geimplementeerd kan worden voor een verbeterde samenwerking. Wel een punt als dit veld vereist is om met Windows te kunnen samenwerken. Het eerste is namelijk een uitbreiding die de standaard niet raakt, het tweede is standaardverstorend.

CyberData op Dinsdag 5 Mei 2009 15:55

image

Wat een penalty zeg... "Wat werkt wel goed bij Micrsoft?"

Lol :-)

Anonymous Coward op Dinsdag 5 Mei 2009 17:28

image

Deze blogpost waaraan gerefereeerd wordt in de reacties op dat blog is veelzeggend over de diepgang van de officiele ODF documentatie over spreadsheets formules:
blogs.gnome.org...r-spreadsheets/

We learn

* the existence of a function named sum. I hope you can make good use of it, because it is the only function we get to know about. (There is a handful more in contexts unrelated to formulas.)

* that there exists operators. Which ones seems to be a secret, apart from the fact that some of them are logical.

* that numbers can be part of formulas. We will have to assume that regular C-like syntax for them is used.

* that strings can be part of formulas. There is no clue about
how to write them; I will guess that you put them in quotes, but what about embedded quotes, then?

anonymous_118315 op Dinsdag 5 Mei 2009 20:09

image

ODF en de formules staan volgens mij ook los van elkaar. Maar ik moet zeggen dat ik dat een tijd geleden een keer gelezen had, dus zeker weten doe ik het niet.

MvO op Woensdag 6 Mei 2009 10:00

image

Maar dat is toch werkelijk van de zotte? Als je interoperabiliteit nastreeft moet je dit toch gewoon goed vastleggen? Als je het dan lostrekt, geef dan op z'n minst aan welke spec gevolgd moet worden. Zelfs dat staat er niet in, of het moet zijn dat MathML gebruikt wordt voor mathematische expressies (maar dan zou ik toch verwachten dat je dat in de sectie over formules nog even expliciet vermeld). Een ook in de 1.1 versie is dat niet het geval (zie docs.oasis-open...cument-v1.1.pdf pagina 190)

anonymous_118315 op Woensdag 6 Mei 2009 10:27

image

Maar dat is toch werkelijk van de zotte?Dat ben ik helemaal met je eens. Ik gok dat dit het resultaat is geweest van een partijtje polderen. Het is vast ergens duidelijk wat je moet gebruiken, anders had het nergens uitwisselbaar kunnen zijn, maar het verdient zeker geen schoonheidsprijs.

Anonymous Coward op Vrijdag 8 Mei 2009 20:12

image

*** reactie verwijderd ***

Anonymous Coward op Vrijdag 8 Mei 2009 20:23

image

*** reactie verwijderd ***

Anonymous Coward op Zondag 17 Mei 2009 19:46

image

Inderdaad. 4 jaar geleden bij de standardisatie vna ODF gaf iemand al aan dat wat er over spreadsheets in de standaard staat gewoon rommel is die niet interoperabel is (een hoofddoel stelling van ODF !!)

En nu constateert ene Rob Weir van IBM die mede verantwoordelijk is voor dat decable dat de verschillende spreadsheet implementaties niet interoperabel zijn. Dat is iets wat we dus altijd al hadden kunnen zien aankomen en hij beter had kunnen voorkomen door een betere standaard af te leveren.

MvO op Woensdag 6 Mei 2009 11:30

image

Het is vast ergens duidelijk wat je moet gebruiken, anders had het nergens uitwisselbaar kunnen zijn
Dat hangt er vanaf. Dat er uitwisselbaarheid is tussen twee applicaties kan ook betekenen dat de ene partij aan de andere gevraagd heeft "wat hebben jullie gedaan?" Dat blijft dan echter tussen die twee partijen en dat is niet ongewoon in de IT wereld.

Ruud de Jonge (Ruud de Jonge) op Donderdag 7 Mei 2009 21:49

image

Voor de volledigheid ... Lees dit ook ff :-)

Ruud de Jonge
Microsoft Nederland

anonymous_118315 op Donderdag 7 Mei 2009 22:16

image

Waarom moet het modder gooien nu direct weer beginnen?

Rob Weir heeft zelf ook geconstateerd dat er problemen zijn tussen pakketten onderling, dus ik vind je schepje er bovenop mosterd na de maaltijd.

Ik gok dat de ODF samenwerking op deze manier gedoemd is te mislukken. Waar synergie nodig is zie ik alweer meer animositeit.

karloe op Donderdag 7 Mei 2009 22:29

image

Wat kun je anders verwachten als Ruud thuis niet met de voeten op de salontafel mag liggen ;-)

(ik heb het stuk gelezen, en ben nog met de commentaren bezig, "leesvoer" ...)

Anonymous Coward op Vrijdag 8 Mei 2009 20:17

image

*** reactie verwijderd ***

Anonymous Coward op Zondag 17 Mei 2009 19:52

image

Kwalijker is dat MS er niet in slaagt die delen van de ODF standaard die wel beschreven zijn goed uit te voeren (zie artikel).

Het zijn echter juist IBM en Sun/OpenOffice.org die niet instaat zijn om ODF conformant aan de standaard te implementeren. Van de in het artikel genoemd interoperability tests is inmiddels gebleken dat de geteste MS Office files valide ODF zijn terwijl de getest Symphony en OOo files niet eens valide ODF zijn terwijl deze applicaties al jarenlang ODF files produceren en MS Office die pas sinds een maand ODF produceert wel valide ODF levert.

piekhaar op Donderdag 7 Mei 2009 22:37

image

Ja, en? Is toch al eerder ingewreven?
Neemt niet weg dat MS met zijn capaciteit dit wél beter had moeten kunnen, het lijkt wel ambtenarij "ja maar hullie...".
Volgende MS statement is zeker dat OO.org het MS OOXML niet zo goed krijgt als MS?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws