Google: stilletjes patchen is het best

Chrome

Gepubliceerd: Woensdag 6 mei 2009

Google patcht zijn browser Chrome stilletjes. Dat is beter voor de beveiliging, blijkt nu uit eigen onderzoek van het internetbedrijf.

Toon volledig artikel

bigbadwolf op Woensdag 6 Mei 2009 14:59

image

Logische dat de Chrome-gebruikers bij de hoogste update-score zitten. Ze hebben geen keuze.
Vanuit privacy oogpunt een slechte zaak dat een toepassing zonder toestemming zichzelf update. Voor mij een reden om het niet te gebruiken. Als gebruiker wil ik zelf bepalen of en wanneer software bijgewerkt wordt.
Naar mijn idee kunt je overigens ook vraagtekens bij dit soort onderzoeken zetten voor wat betreft de percentages.

Primus op Woensdag 6 Mei 2009 16:26

image

Vanuit privacy oogpunt een slechte zaak dat een toepassing zonder toestemming zichzelf update

Hoezo vanuit privacyoogpunt?

Overigens vind ik het wel goed dat Google Chrome zichzelf automatisch bijwerkt. Scheelt werk en degene die er niets van snappen zijn toch veilig.

xehrbagiz op Woensdag 6 Mei 2009 16:33

image

Vanuit privacy-oogpunt... omdat er een service op de achtergrond draait die informatie naar Google kan sturen, zonder dat dat echt duidelijk is. Het staat wel in de EULA, maar wie leest dat???

Mr. Right op Woensdag 6 Mei 2009 19:57

image

Precies.
En Google heeft geen historie waaruit blijkt dat ze veel respect hebben voor andermans privacy.
Exit Chrome. Geen Google-spy op mijn lappie.

Kameo op Woensdag 6 Mei 2009 15:03

image

"Google patcht zijn browser Chrome stilletjes. Dat is beter voor de beveiliging, blijkt nu uit eigen onderzoek van de zoekmachine."

En daar gaat ie weer.

Wij van WC eend .....

M Wegman op Woensdag 6 Mei 2009 16:45

image

Je hoeft het niet te melden... gewoon stemmen in de poll ;)

Simpel gezegd is het wel makkelijk dat security patches gedaan worden zonder dat je daar wat van merkt. optionele adds (realplayer bijv) zou ik daar in tegen niet gepushed willen hebben.

AlexanderOnline op Woensdag 6 Mei 2009 16:48

image

Waarom verwijst het artikel naar de architectuur faculteit van de ETH?

Revit Tekenaar op Woensdag 6 Mei 2009 16:54

image

Zolang er geen functionaliteit wordt toegevoegd zonder medeweten van de gebruiker zie ik geen bezwaar in het stilzwijgend patchen van software. In feite gebeurt er dan niets anders dan het handhaven van een als veilig aangeprezen product.

MvO op Woensdag 6 Mei 2009 17:32

image

Allemaal leuk en aardig, maar Google heeft nog niet echt veel van dit soort (te installeren) applicaties op de markt en met (nog) maar heel weinig user base in the bedrijfsleven. Bedrijven als MS en Oracle patchen op een vaste dag door druk vanuit bedrijven die willen voorkomen dat zonder dat ze zich hebben kunnen voorbereiden ineens vanalles niet meer werkt. Mocht Google een behoorlijke userbase krijgen in het bedrijfsleven, dan verwacht ik dat ze te maken gaan krijgen met dezelfde druk.

Peter1 op Woensdag 6 Mei 2009 17:33

image

IK ben de System Administrator, en NIET Google! IK maak dus uit wat op mijn systeem komt en NIET Google!

Ruud de Jonge (Ruud de Jonge) op Woensdag 6 Mei 2009 18:48

image

Bij Microsoft denken we hier toch echt anders over. Als je beveiliging serieus neemt dan moet je voorspelbaar zijn. Voor consumenten via een Update mechanisme (zoals Windows Update) en voor de zakelijke markt via een voorspelbaar proces zodat je als beheerder kunt inschatten wat de impact is op de door jou beheerde PC voordat eea. grootschalig wordt uitgerold.

Maar ja ... wie zijn wij nu om daar een mening over te hebben :-) ?

Ruud de Jonge
Microsoft Nederland

Anonymous Coward op Woensdag 6 Mei 2009 19:56

image

*** reactie verwijderd ***

Mr. Right op Woensdag 6 Mei 2009 20:13

image

Ben je dan ook niet voorspelbaar voor de "kwade" kant?

En dat is Google nu niet zeker?

Er komt binnenkort een wet door dat softwaremakers verplicht bugs (al dan niet opgelost) moeten melden aan hun gebruikers. Wat Google van plan is, weet ik niet, maar het neigt meer naar obscuriteit dan openheid, iets wat Microsoft altijd verweten werd (daar zijn de nodige verbeteringen zichtbaar).

Riekt niet koosjer...

Anonymous Coward op Woensdag 6 Mei 2009 21:57

image

*** reactie verwijderd ***

piekhaar op Woensdag 6 Mei 2009 20:13

image

Maar ja ... wie zijn wij nu om daar een mening over te hebben :-) ?
Een bedrijf die over hetzelfde ook een flinke storm aan kritiek heeft gehad.
Soms is het makkelijk dat even te vergeten.

karloe op Woensdag 6 Mei 2009 21:19

image

Als je beveiliging serieus neemt dan moet je voorspelbaar zijn.

Juist, met 1x per maand "patchen" verhoog je de veiligheid....
met de voeten op tafel :-(

Persoonlijk heb ik als systeembeheerder liever 1 of 2x per week een actuele patch dan 1x in de maand 5 - 10, mogelijk al behoorlijk te late, plakkertjes.
Het geeft wat extra test werk, maar het sluit ook wel eens extra test werk uit, als de, met de maandelijkse voeten op tafel, plakkertjes iets stuk maken..

bizantaan op Woensdag 6 Mei 2009 19:27

image

mmm...Waar kom je als normaal gebruikend consument op het internet het meest met in aanraking ? Je browser... Ik begrijp je punt Ruud (hierboven) en vind dat een verstanding punt.
Ik gebruik beide browsers en ben van mening dat v.w.b. browser updates dit nog niet eens zo'n gek idee was. Natuurlijk mag je je dezelfde bekende vraag stellen OF Google in kwestie dit 100% met de brongedachte uitvoert...

Ik moet trouwens toegeven Ruud dat jullie nieuwe Windows 7 RC versie bij mij erg goed bevalt. Once again: Ik gebruik Microsoft, Mac osX, Ubuntu EN Open Solaris 10, en ben geen voor- of tegenstander van enig OS in het algemeen. Ik ben ook benieuwd of iemand de vorderingen van het gedeeltelijk nieuwe russisch OS gebouwd op de Microsoft NT 4 Kernel bijhoudt ?

Jozik op Woensdag 6 Mei 2009 19:59

image

Zoals vaker zitten hier ook weer twee kanten aan. Als Google alleen stilletjes update en niet upgrade, dan is er voorde gemiddelde consument weinig op tegen.
Voor bedrijven ligt dit wel even anders, daar wil de beheerafdeling terecht een dikke vinger in de pap hebben over het wanneer er wat geupdate wordt. Dus een simpele instelling die default op automatisch updaten staat lijkt me toch wel vereist voor toepassing van chrome in het bedrijfsleven.

bizantaan op Woensdag 6 Mei 2009 20:09

image

Nog een reactie v.w.b automatisch updaten van Google Chrome update. Dit valt wel degelijk uit te zetten in Windows. Check je register, automatisch taakbeheer en je msconfig instelling. Done.

Martijn Wargers (mw22) op Woensdag 6 Mei 2009 20:59

image

Voor wat het waard is, de software update functie van Firefox is wel Open Source. En deze is ook gewoon binnen de browser zelf in of uit te schakelen.
Overigens wordt er bij Mozilla wel gedacht aan een stille update mechanisme, maar dat wordt dan wel als optie gebracht.

Alfa op Donderdag 7 Mei 2009 08:02

image

Chrome is niet om te zoeken op het web, maar om Googles honger naar macht te stillen. Zo weten ze wie wat zoekt via welke IP OS en wat staat er in je history/cache en nog meer op je lokale disk.

anonymous_118315 op Donderdag 7 Mei 2009 08:23

image

maar de grote vraag is... Eten ze ook kinderen?

Anonymous Coward op Donderdag 7 Mei 2009 09:46

image

*** reactie verwijderd ***

Anonymous Coward op Donderdag 7 Mei 2009 10:17

image

*** reactie verwijderd ***

Anonymous Coward op Donderdag 7 Mei 2009 10:22

image

of chrome stiekum maar google lekt?

Default in ieder geval wel: lees bijv: Google privacy worse than your think

anonymous_118315 op Donderdag 7 Mei 2009 10:42

image

Bedankt voor je gebalanceerde bijdrage.

Ik maak me persoonlijk steeds meer zorgen over de hoeveelheid data die Google over haar gebruikers vastlegt. Die honger naar data is zorgwekkend. In het begin was het om de diensten naar een hoger peil te krijgen, maar ik heb steeds vaker het gevoel dat er meer commerciële redenen meespelen.

Ik denk dat Google Chrome heeft uitgebracht als platform voor haar online diensten en niet primair als middel om data van gebruikers te verzamelen. En dat Chrome data naar Google verstuurd is volgens mij wel bekend, dus van stiekem kunnen we al niet meer spreken.

En over het belabberde Nederlands, dat gebeurt ons allemaal wel eens. :)

Galaphile op Donderdag 7 Mei 2009 10:25

image

Ik vraag me af wanneer de eerste exploit voor Chrome gevonden word die malware via de "stille update functie" van Chrome geinstalleerd word....

anonymous_118315 op Donderdag 7 Mei 2009 10:46

image

Dat zou betekenen dat een hacker de updateservers van Google weet binnen te dringen, of dat een ander stuk mallware Chrome aanpast.

Lijkt me meer werk dan de huidige werkwijze.

Maar misschien ben ik niet creatief genoeg bij het verzinnen van een exploit. ;) Ik houd in elk geval niet van stille update functies.

Samuel Michon op Donderdag 7 Mei 2009 11:06

image

In ieder geval is Google Update tegenwoordig open source, onder de naam 'Omaha'. Je kunt dus zelf beoordelen of je de code veilig genoeg vindt. (link)

EDIT: Oeps, ik zie net dat dat ook al in het artikel stond. Maar goed, ik vind die mate van openheid hoopgevend.

Galaphile op Donderdag 7 Mei 2009 12:33

image

Nu ben ik niet gehinderd door enige kennis van de chrome code of van hacking technieken, maar als hacker ik zou onderzoeken of de update functie te misleiden is om ipv een echte google update server gegevens bij een minder veilige server op te halen... maar he ik ben geen hacker.

In dat geval heb je dus niets meer aan de auto update functie in chrome en zal de gebruiker wegens het valse gevoel van "veiligheid" (Chrome haalt automatisch de updates binnen dus het is veilig?) er niet eens op letten

Samuel Michon op Donderdag 7 Mei 2009 16:31

image

Hmm, dan komen we al gauw terecht bij de vraag of het openbaarmaken van de code het product veiliger of juist *on*veiliger maakt.

Zelf denk ik dat als Google luistert naar de mensen die op eigen houtje kwetsbaarheden gaan zoeken in open code, dan kunnen ze sneller reageren dan als ze met gesloten code zouden werken en alleen intern mensen er voor in zouden zetten. Ik geloof niet zo in security through obscurity.

Galaphile op Vrijdag 8 Mei 2009 09:55

image

Ik geloof heilig in het feit dat Open beter is dan Closed source.
Het gaat mij meer om het punt dat alles volautomatisch gaat en dat daar een dubbel gevaar inzit.

1. Goede dingen worden automatisch geinstalleerd maar misschien ook foute zaken.(en dan heb ik het nog niet eens over de "Macht" die Google dan kan krijgen over jou PC)

2. Het geeft een in mijn ogen vals gevoel van veiligheid

Het mooie van het open zijn is dat er vast iemand gaat komen die dmv een chrome plugin (kan dat al?) de automatische update kan uitzetten of iig een keuze inbouwt.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws