Miljoenhuizen veroordeeld voor Google-indexering

rechtbank

Gepubliceerd: Donderdag 14 mei 2009

Miljoenhuizen.nl is bestraft omdat een Google-indexering een faillissement van autobedrijf Zwartepoorte suggereert. De site-eigenaar staat perplex.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Donderdag 14 Mei 2009 12:06

image

Ik neem aan dat het bedrijf Zwartepoorte heeft verzocht aan Miljoenhuizen om de pagina aan te passen
Ik denk dat de rechter in de motivering zal ingaan op de schade die de partij in kwestie leidt als Miljoenhuizen.nl dergelijke verzoeken weigert.

Het gaat dus ook niet om een straf. Straf zou pas volgen als de site weigert te voldoen aan de eis van de rechter.

In civiel recht kun je door het nalaten van handelingen schade veroorzaken aan een andere partij. Het weigeren van een verzoek om bijvoorbeeld een simpele tekstuele aanpassing te maken aan webpagina kan daarvoor in aanmerking komen.
Zo had de site de betreffende reactie op de pagina eenvoudig kunnen aanpassen van
Dit bedrijf is failliet verklaard
naar
Dit bedrijf (<andere bedrijfsnaam>, red) is failliet verklaard)

Het is dus niet zo dat in civiel recht alleen de handeling die de schade veroorzaakt kan leiden tot onrechtmatig handelen maar ook het nalaten van een handeling waardoor schade wordt veroorzaakt.

Een rechter zal daarbij zeker afwegen dat de handeling voor Miljoenhuizen.nl heel eenvoudig kan zijn terwijl de schade die het autobedrijf ondervindt als de site deze handeling niet uitvoert relatief onevenredig groot is.

Een goede oplossing had geweest als Miljoenhuizen.nl had ingestemd om te tekst een klein beetje aan te passen en daarvoor bijvoorbeeld een beperkte onkosten vergoeding had gevraagd (bijvoorbeeld 50-100 euro).
Dan hadden beide partijen vrijwel zeker geen geschil gehad.

DeliciouslyImperfect op Donderdag 14 Mei 2009 13:59

image

terwijl de schade die het autobedrijf ondervindt als de site deze handeling niet uitvoert relatief onevenredig groot is.

Ik zie niet in hoe dit bedrijf schade leidt. Immers, ALLEEN als met de naam van het bedrijf zoekt tegelijk met het woord failliet, wordt dit resultaat getoond. Als je alleen op de naam van het bedrijf zoekt niet.

Bolleke op Donderdag 14 Mei 2009 17:35

image zomerhack badge 3

Zo had de site de betreffende reactie op de pagina eenvoudig kunnen aanpassen van
"Dit bedrijf is failliet verklaard"
naar
"Dit bedrijf (<andere bedrijfsnaam>, red) is failliet verklaard)"

Wat een onzin. Je weet dan immers nog steeds niet hoe die indexering die zoekresultaten gaat weergeven. Als-ie afkapt voor '...is failliet' zit je nog steeds met hetzelfde probleem.

Nee, dit vonnis betekent dat je niet over 'nare' dingen kan schrijven op je site, omdat je het risico loopt gemisquote te worden door een zoekmachine. Dat is natuurlijk van de zotte; je kunt toch nooit verantwoordelijk zijn voor misquoting door een derde?!?

Voorbeeldje: stel, ik heb een weblog. Daarop postte ik gisteren over een bekende nederlandse zanger die momenteel in Moskou verblijft en vandaag over nazi's (om maar eens twee overduidelijk ongerelateerde zaken te noemen, waarbij ik uit angst voor claims de naam niet vermeld :P). Die berichten staan een aantal dagen op mijn frontpage waardoor ik het 'risico' loop dat Google ze indexeert en een summary geeft op beide matches als iemand op 'naam artiest'+'nazi' zoekt (die mensen heb je ongetwijfeld).

De bekende artiest nu vindt dit niet leuk en klaagt mij aan. Van de rechter moet ik dan het artikel waarin ik hem mogelijk zeer veel succes wens bij zijn optreden in Moskou verwijderen? Of het andere artikel dat toevallig ging over IBM and the Holocaust dat ik toevallig eindelijk eens aan het lezen ben? Dat is toch belachelijk? Dan kun je alle nieuwspagina's wel van internet afhalen.

Disclaimer: bovengenoemd voorbeeld is volstrekt hypothetisch. 's Mans muziek kan mij gestolen worden, en ik heb ook geen weblog. Ik ben wel eindelijk dat boek aan het lezen trouwens, best interessant.

Nu ik trouwens even de Google-cache erbij pak is de uitspraak nog bizarder: de indexering bevatte die pagina waarop ook een soort 'laatste reacties' staan. /Daar/ wordt het woord 'failliet' genoemd, in relatie tot een compleet ander onderwerp. Eindconclusie: de betreffende rechter is achterlijk, danwel de advocaat van miljoenenhuizen.nl is een n00b, dan wel een combinatie van beiden. Maar dit slaat echt werkelijk helemaal compleet nergens op.

Anonymous Coward op Donderdag 14 Mei 2009 19:59

image

De bekende artiest nu vindt dit niet leuk en klaagt mij aan. Van de rechter moet ik dan het artikel waarin ik hem mogelijk zeer veel succes wens bij zijn optreden in Moskou verwijderen?

Ik denk dat je even de essentie mist.
Als iemand jou een brief stuurt dat hij schade ondervind van jou webpagina en jou verzoekt om deze aan te passen bijvoorbeeld door zijn naam anders te schrijven of de tekst iets aan te zou je dat dan doen of niet?
Er is pas sprake van een mogelijk civiele zaak als je een dergelijk verzoek zonder meer weigert.
En de zaak ligt dan bij de weigering om een ander die schade ondervindt door jou site te helpen. Dat is namelijk potentieel een onrechtmatige daad.

Er is dus geen zinvolle civiele klacht in te dienen puur en alleen doordat google een bepaalde pagina ongelukkig citeert tenzij bijvoorbeeld Google dat opzettelijk zou doen.

En als er sprake is van een onopzettelijke handeling die de schade veroorzakt dan kan de sitebeheerder desnoods zijn kosten vergoed vragen.

Bolleke op Donderdag 14 Mei 2009 20:28

image zomerhack badge 3

Ik denk dat jij de enige bent die de essentie mist:
Als iemand jou een brief stuurt dat hij schade ondervind van jou webpagina en jou verzoekt om deze aan te passen bijvoorbeeld door zijn naam anders te schrijven of de tekst iets aan te zou je dat dan doen of niet?
Dat hangt ervan af. Als ik schrijf dat iemand een nazi is en diegene ondervindt daar hinder van, dan zou ik dat kunnen overwegen te veranderen (naar NSB'er ofzo, ik schrijf zoiets niet voor niks natuurlijk ;)). Als het twee ongerelateerde berichten betreft, tja, dan vind ik dat je overal wel over kunt zeiken, maar dat dat een typisch geval van jammer is.

In dit geval is het nog potsierlijker omdat het woord 'failliet' niet eens door de beheerder van de site is geschreven, maar geheel toevallig naar boven kwam op een andere sectie van die pagina! (Laatste reacties) Als je dus /iemand/ hiervoor wilt aanklagen, klaag dan Google aan omdat hun algoritme kennelijk de zuig is.

Een grensgeval is als het een reactie /op/ dat artikel zou zijn; dan zou een rectificatie best passen, en die zou ik in zo'n geval zelf ook zeker overwegen. Inclusief melding dat de poster onzin praat. Maar, nogmaals, dat is /niet/ wat er hier aan de hand is. *Tenzij* de site waar het om gaat bewust haar code zo gewijzigd heeft dat 'laatste reacties' op die ene pagina altijd die reactie blijft tonen zodat de klager bewust zwart gemaakt wordt. Maar ik vind dat eerlijk gezegd behoorlijk vergezocht, jij?

Anonymous Coward op Donderdag 14 Mei 2009 21:41

image

In dit geval is het nog potsierlijker omdat het woord 'failliet' niet eens door de beheerder van de site is geschreven, maar geheel toevallig naar boven kwam op een andere sectie van die pagina

Maar dat is wel de verantwoording van miljoenhuizen.nl die ervoor kiest om commentaren op andere bedrijven te koppelen op een pagina. En blijkbaar ook nog met een heel krom algoritme waardoor er een vaste koppeling ontstaat tussen een bepaalde pagina van een bedrijf en telkens dezelfde reacties.

Bolleke op Vrijdag 15 Mei 2009 08:40

image zomerhack badge 3

Maar dat is wel de verantwoording van miljoenhuizen.nl die ervoor kiest om commentaren op andere bedrijven te koppelen op een pagina. En blijkbaar ook nog met een heel krom algoritme waardoor er een vaste koppeling ontstaat tussen een bepaalde pagina van een bedrijf en telkens dezelfde reacties.
Dat maak ik nergens uit op. For all we know worden er domweg niet zoveel comments geplaatst, of is die cache van Google gewoon heel oud.

Zoals ik al eerder zei, het is wel degelijk de verantwoording van de site als iemand letterlijk had gezegd dat /dat/ bedrijf failliet was terwijl dat onwaar is. Maar in dit geval gaat het om /ongerelateerde/ content, waarvan Google zo stom is niet te snappen dat het ongerelateerd is (daar valt dus nog wel wat winst te behalen, HTML5 wil dat sort-of makkelijker gaan maken maar daar hebben we de komende 10 jaar nog niks aan). Then again, mogelijk snapt Google het wel maar vindt hij domweg geen betere resultaten voor die combinatie van woorden (hence de puntjes ertussen). Ik denk dat het betreffende bedrijf zich beter kan gaan afvragen waarom kennelijk zoveel van haar klanten de behoefte voelen na te gaan of ze failliet zijn?

Anonymous Coward op Donderdag 14 Mei 2009 22:04

image

In dit geval is het nog potsierlijker omdat het woord 'failliet' niet eens door de beheerder van de site is geschreven, maar geheel toevallig naar boven kwam op een andere sectie van die pagina! (Laatste reacties)

Het gaat er niet om of het opzet is. Het gaat erom dat er iemand schade leidt door de site van een ander en dat die ander niet bereid is om daar wat aan te doen.
En let wel, de sitebeheerder kan daar best een redelijke kostenvergoeding voor vragen om dat op lossen aangezeind het geen opzettelijk daad was.

Dan heb je een win win oplossing waarbij de persoon die schade leidt van dat probleem afkomt en de siteeigenaar gecompenseerd wordt voor een eventuele aanvullende inspanning.

Een ander voorbeeld misschien.
Stel iemand krast het telefoonnummer van zijn ex in de deur van een bar en deze ex ondervindt daar veel overlast van vraagt aan de bareigenaar om dat nummer te verwijderen. Ook dan is het niet de schuld van degene die iets gevraagd wordt maar is die persoon wel degene die de aan te spreken persoon is om de betreffende content te verwijderen. Ook dan zou een weigering kunnen leiden tot een civiel geschil.

DeliciouslyImperfect op Vrijdag 15 Mei 2009 05:13

image

Het gaat erom dat er iemand schade leidt door de site van een ander en dat die ander niet bereid is om daar wat aan te doen.

Maar als je daar mee begint, waar eindig je dan. Ik kan me duizenden voorbeelden voorstellen waarbij Google nou net even een ongelukkige combinatie maakt. Zelf als je geld krijgt om het aan te passen loop je het risico dat je bezig blijft. Ook zit het er in dat je teksten op den duur onleesbaar worden, bijvoorbeeld omdat je nooit meer woorden als 'hij/die/dat' kunt gebruiken maar altijd de hele naam moet invoegen, voor het geval dat. En omdat je in een column over artiest 1 geen opmerking mag maken over het wangedrag van artiest 2. Etc.

Anonymous Coward op Vrijdag 15 Mei 2009 08:30

image

Zelf als je geld krijgt om het aan te passen loop je het risico dat je bezig blijft.

Er zijn misschien wel 100.000 sitebeheerders in Nederland. Denk jij dat er bijvoorbeeld 100.000 mensen zijn die honderd euro over zouden hebben om hun naam van een site te laten schonen ?
Ik niet.
En zelf in dat extreme onwaarschijnlijk geval zou een een gemiddelde siteeigenaar toch maar 1 keer per jaar zo'n verzoekje krijgen.
Het is niet reeeel om zoals jij nu doet dit heel beperkte probleem naar een niveau te trekken waarop het lijkt alsof daar ineens veel mensen last van zullen hebben.

Als dit soort zaken zich voordoet dan zal dat vermoedelijk het meest spelen op bepaalde sites
Ik denk wel dat met name specifieke sites die anderen reviewen (producten/personen/bedrijven) en of becommentarieren en daarbij gebruikersreacties opnemen heel goed moeten beseffen dat zij daarmee een verantwoordelijkheid creeren richting de partijen die zij reviewen/commentarieen en dat zij daar serieus mee moeten omgaan en zich open moeten stellen voor klachten en deze gewoon op een zo gunstig mogelijk manier voor alle partijen moeten oplossen en daar een beetje flexibel in zijn.
En dat betekent niet meteen zelfcensuur of het compleet verwijderen van reacties of zelfs webpagina's maar wel een passend begrip tonen voor een derde partij die bijvoorbeeld zonder enige valide reden schade ondervindt door de aanwezigheid van informatie op de betreffende site.

Zelf zou ik het omschrijven als redelijk fatsoenlijk handelen jegens anderen.
De wet omschrijft het als:
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt

DeliciouslyImperfect op Vrijdag 15 Mei 2009 09:13

image

Misschien heb je gelijk dat het in de praktijk wel zou mee vallen. Maar de deur op een kier zetten vind ik per definitie link.

Bolleke op Vrijdag 15 Mei 2009 13:10

image zomerhack badge 3

Het gaat er niet om of het wel meevalt. Het gaat om het principe: op basis van een onjuist citaat door een /ander/ een rectificatie moeten toepassen. Dat is gewoon volstrekte nonsens. Natuurlijk kan miljoenhuizen.nl de betreffende comment wissen, maar op welke grond? Die commenter heeft het over iets heel anders, iets dat wel gewoon waar is. "Sorry, uw comment is gewist omdat het nogal lullig stond in Google"? En op andere pagina's waar dit commentaar voorkomt, heeft men er daar geen last van? Dit speelt alleen bij dat ene bedrijf?

Sorry hoor, maar ik vind het echt waanzin. Je telefoonnummervoorbeeld gaat ook meer als volgt op: iemand krast 500 willekeurige digits in de muur van de WC (er komen veel werkloze wiskundeleraren in dit cafe, dus dat is een soort traditie met instemming van de kroegbaas). Toevallig blijkt in die volgorde ook het nummer van je ex voor te komen. In die volgorde kun je trouwens met wat creatief rekenen ook de Tora terugvinden, een verloren gegaan kwatrijn van Nostradamus en de correcte uitslagen van de toto van de week erop.

Je ex eist nu dat deze leuke en onschuldige traditie verboden wordt. De kroegbaas peinst er niet over, want wat is nou de kans dat iemand net die 10 nummers ziet en besluit te bellen?

Anonymous Coward op Vrijdag 15 Mei 2009 14:30

image

Het gaat er niet om of het wel meevalt. Het gaat om het principe: op basis van een onjuist citaat door een /ander/ een rectificatie moeten toepassen.

Maar er is al helemaal geen sprake van een onjuist citaat door een ander. Als je op meerdere woorden zoekt dan plaatst Google de contexten van die woorden gescheiden door ellipsis onder het desbetreffende zoekresultaat. Het is natuurlijk niet de bedoeling om die verschillende contexten als een doorlopende zin te interpreteren.

Als we op deze manier gaan beginnen dan kun je door slim twee zoektermen te combineren waarschijnlijk voor 99.99% van de websites wel een probleem creëren.

Ik denk ook dat de advocaten van Zwartepoorte het de komende tijd druk gaan krijgen. Vrijwel alle sites die over deze zaak berichten kunnen nu wel een dagvaarding tegemoetzien. Zoeken op 'Zwartepoorte' in combinatie met een zoekterm als 'failliet', 'ongehoord' of 'beklaagdenbank' levert op het moment immers de meest vreemde toevallig combinaties op.

Feitelijk zou je nu dus voor publicatie van een website alle zinnen op die pagina in alle mogelijke willekeurige volgorden moeten kunnen plaatsen zonder dat daar toevallig een lasterlijke zin uit zou komen. Dat is absurd, dat maakt het effectief onmogelijk om nog websites te maken met meer dan een paar zinnen. En zelfs voor websites die uit slechts een paar zinnen bestaan zal het nog puzzelen worden.

Overigens zie ik hier wel een mooie sport aankomen. Combinaties van woorden verzinnen die op Google grappige pseudo citaten opleveren. ;-) En dan natuurlijk de sites waar die 'citaten' vandaan komen voor de rechter slepen.

Simon B. op Vrijdag 15 Mei 2009 10:53

image

Het gaat erom dat er iemand schade leidt door de site van een ander

Jawel, maar die site is niet miljoenhuizen.nl.

Op de pagina op miljoenhuizen.nl is de suggestie van een verband tussen dat bedrijf en een faillissement namelijk helemaal niet te vinden.

Het is Google dat de inhoud op miljoenhuizen.nl zo presenteert dat die verkeerde suggestie wordt gewekt.

Die sitebeheerder zal vast wel begrip hebben voor de situatie en eraan mee willen werken om e.e.a. aan te passen als het vriendelijk wordt gevraagd.

Maar als rechters wijziging van een webpagina dwingend gaan opleggen terwijl er helemaal geen feitelijke onjuistheden op staan zie ik daar een ontoelaatbare inperking van de vrijheid van meningsuiting in.

anonymous_118315 op Donderdag 14 Mei 2009 23:17

image

Zojuist gevonden op Google:
Als er wordt gegoogelt op 'Zwartepoorte failliet' levert dit het volgende resultaat op: ... Van dosprompt.Zwartepoorte mag Webwereld ook wel eens gaan aanklagen. Het lijkt wel of ene Dosprompt beweert dat ze failliet zijn. Misschien kunnen ze via Webwereld dit sujet aanklagen. :)

edjez op Vrijdag 15 Mei 2009 11:33

image

Ben het absoluut niet met je eens. Als ik morgen een search doe op 'dosprompt' en 'n00b' is de kans aanwezig dat dit artikel van Webwereld als volgt in de resultaten verschijnt:
Dosprompt.....is een n00b

Beide citaten komen tenslotte op deze site voor.

vinylat45 op Donderdag 14 Mei 2009 12:12

image

Die rechter begrijpt niet wat google toont: het resultaat van google bevat twee snippets waar de gezochte termen in staan. Tevens zijn de snippets gescheiden door drie puntjes die aangeven dat de twee stukjes tekst niet bij elkaar horen.

Kan deze rechter niet op een cursus gaan?

webb op Donderdag 14 Mei 2009 14:26

image

Werkelijk belachelijk, zowel het autobedrijf als de rechter weten niet hoe Google werkt. Je kan eevoudig soortgelijke voorbeelden krijgen: type in Google de woorden IBM failliet in en je krijgt: "18 jan 2008 ... IBM is het grootste informatietechnologiebedrijf ter wereld. ... Het bedrijf staat echter op de rand van het faillisement, dus het is maar ...". Ook in dat geval gaat het om twee snippets die niets met elkaar te maken hebben want het bijna-faillisement betreft het bedrijf SCO.

Signum op Donderdag 14 Mei 2009 15:42

image

Justitie en IT. De één zet z'n computer lekker op straat vol met kinderporno en de ander veroordeelt iemand omdat hij/zij geen idee heeft hoe Google werkt. Geweldig niet?

leen op Donderdag 14 Mei 2009 16:27

image

Ach, dat wordt dus

User-agent: *
Disallow: /

in je robots.txt om eventuele soortgelijke problemen te voorkomen.
En dan maar hopen dat alle crawlers dat respecteren anders ben je nog zuur.

Nappy op Donderdag 14 Mei 2009 20:07

image

Hahahaha (Gesponsorde links)
Zwartepoorte Failliet
Krijg Zwartepoorte Failliet
Zoek naar Zwartepoorte Failliet

www.Ask.com

Heb even in de cache gekeken (de cache van GOOGLE meneer de rechter)
Het woord failiet staat in de sectie
Laatste reacties betreffende ANDERE links

probeer ook eens medipreventiecentrum failliesement in google!

wat een kul zeg.....

Ronald123 op Vrijdag 15 Mei 2009 12:18

image

Een zoekopdracht naar 'zwartepoorte goed bedrijf' leidt naar dezelfde pagina. Ik ga die klup.nl suen wegens het verspreiden van onjuiste informatie, want uit deze rechtszaak blijkt dat bij Zwartepoorte een stel eersteklas klunzen werken.

Kaiser Söze op Vrijdag 15 Mei 2009 14:20

image

Wat een briljante aktie van Zwartepoorte! Nu zijn er nog een paarhonderd sites bijgekomen waar de sleutels 'Zwartepoorte' en 'failliet' voorkomen, alleen in een veel nauwere relatie tot elkaar!
Vooruit Google, indexeren geblazen ;-)

Anonymous Coward op Zondag 24 Mei 2009 16:03

image

Immers, ALLEEN als met de naam van het bedrijf zoekt tegelijk met het woord failliet, wordt dit resultaat getoond.

Iedereen die op dit moment levert aan autodealers, een bedrijfstak met veel problemen, en zijn hersens bij elkaar heeft, doet nu voor men de spullen verscheept een leveranciersonderzoek, waarbij de meest logische zoekcombinatie "Leveranciersnaam + failliet" is.

Tijdens de Dotcom-crash waren dit soort checks al dagelijkse routine. Als je nog levert aan een bedrijf dat failliet is, dan komt je levering in de boedel. Gaat de curator het verkopen en mag je in de rij van schuldeisers aanschuiven.

Dat Zwartepoorte nu sterk op dit soort zaken let in de huidige marktsituatie, en voor reputatieschade zeer is, is duidelijk. Een rechter hoort dan af te wegen welk bedrijf het meest zwaarwegende belang heeft.

Door de huidige actie staat nu echter de rechtszaak bovenaan, met links naar allerlei artikelen. Dat is al in principe afdoende compensatie.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws