Conficker besmet 50.000 nieuwe pc's per dag

worm

Gepubliceerd: Vrijdag 22 mei 2009

Na 1 april is de hype overgewaaid, maar Conficker blijft uiterst actief. De worm besmet momenteel zo'n 50.000 nieuwe pc's per dag.

Toon volledig artikel

Nickname op Vrijdag 22 Mei 2009 12:59

image

Ik snap er niets van dat M$ niet een patch / aanpassing uitrolt zodat dit gestopt word. Want hoe je het ook wend of keert, dit kan / mag niet. En eigenlijk snap ik ook niet waarom grote bedrijven nog steeds Windows gebruiken. Ik bedoel ... miljoenen geven ze uit aan beveiliging. Na ja zeg ... en dan nog beweren dat Linux / OS X duurder is.

Janno op Vrijdag 22 Mei 2009 13:13

image

Voor Confucker is toch al een patch uitgebracht? En voor de vuln die erdoor wordt geexploiteerd? Maar ja, als je eerst WGA voor je kiezen krijgt die gaat klagen dat je XP installatie illegaal is laat je dat patchen wel uit je hoofd...

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 13:30

image

Maar ja, als je eerst WGA voor je kiezen krijgt die gaat klagen dat je XP installatie illegaal is laat je dat patchen wel uit je hoofd...

Dit soort uitspraken is juist een risico. Voor security patches heb je geen WGA nodig en zelfs illegale versies worden door MS gewoon van patches voorzien. Gewoon automatisch updates aanzetten dus ook als je een illegale versie hebt.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 13:44

image

Microsoft heeft WGA een paar keer proberen te pushen als essentiële update. Het is dus geen wonder dat mensen bang zijn geworden voor de automatische update.

Dit soort uitspraken is juist een risico.Dit soort uitspraken zijn gecreëerd door acties van Microsoft. Dat ze het nu niet meer doen zou best kunnen, maar het biedt geen garanties voor de toekomst.

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 15:06

image

Dan nog is het dom om automatisch updates helemaal af te raden. Iedereen weet dat ongepatche computers makkelijk te hacken zijn.
Je kunt dan beter adviseren om de automatisch updates in te stellen op download en notify. Je wordt dan voor het installeren van de updates geinformeerd en je kunt dan de WGA update uitschakelen en die blijft dan weg tot een volgende update van WGA software.

Maar het beste is natuurlijk gewoon een legale versie gebruiken.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 15:55

image

Dat weet jij, dat weet ik, maar een consument die een keer de deksel op zijn neus krijgt kan het vertrouwen in een bedrijf wel eens wat kwijt raken.

En laten we eerlijk zijn, Microsoft heeft niet de naam opgebouwd van het eerlijkste jongetje van de klas.

Maar het beste is natuurlijk gewoon een legale versie gebruiken.Helemaal mee eens.

piekhaar op Vrijdag 22 Mei 2009 21:46

image

Zelfs legale gebruikers kun je er afschrik door geven.
Er zijn ook up-dates op andere manieren fout gegaan, zelfs tot Pc's die in een infiniete loop bleven starten.

Gregorius op Vrijdag 22 Mei 2009 16:42

image

Maar het beste is natuurlijk gewoon een legale versie gebruiken.

Of een ander OS gebruiken...

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 17:05

image

Ook daarvan moet je een legale versie gebruiken. ;) Nu is dat bij veel van de alternatieven gelukkig niet zo heel moeilijk.

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 19:31

image

Iedereen weet dat ongepatche computers makkelijk te hacken zijn.

Je bedoelt windows computers. Automatisch patchen moet je alleen thuis doen. het komt nog te vaak voor dat er iets na de patch niet meer werkt. Dat wil je dus wel eerst testen.

Jaap N op Maandag 25 Mei 2009 12:43

image

Dat is natuurlijk onzin. Ongepatchte OS/X & *nix bakken zijn ook lek.

karloe op Vrijdag 22 Mei 2009 22:55

image

hAl tikte
Voor security patches heb je geen WGA nodig en zelfs illegale versies worden door MS gewoon van patches voorzien. Gewoon automatisch updates aanzetten dus ook als je een illegale versie hebt.

Jazeker hAl / dosprompt, dat werkt zo goed dat zelfs MS haar eigen netwerk niet vrij kan houden van het "gespuis".

The Working Group has set up so-called sinkhole servers that can communicate with infected machines. It has spotted infections within many Fortune 1000 companies, Wesson said. “Everybody got hit,” he said. “Even Microsoft still has infections.” linkje, slechts de eerste die ik tegen kwam, buiten de melding in dit WW artikel.

Als MS haar netwerk al niet schoon kan houden, wat moet hAl met de Pet dan doen?



Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 13:21

image

Ik snap er niets van dat M$ niet een patch / aanpassing uitrolt zodat dit gestopt word

Het betreffende lek waar conficker gebruik van maakt is al in september of oktober 2008 gepatched (voor conficker bestond).
Op Vista werkt het sowieso niet tenzij je authenticeted bent.

Het gaat dus met name om ongepatchte XP computers die kwetsbaar zijn. Met name illegale versies denk ik omdat gebruikers daarvan meer geneigd zijn om automatisch updates feature van windows uit te zetten.

Conficker gebruikt ook andere methodes (popular password guessing en verspreiding via USB stick) maar die zijn veel minder efficient.


anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 13:33

image

Inderdaad. Sinds Microsoft besloot het update mechanisme te misbruiken voor oneigenlijke zaken is het hard achteruit gegaan. De 'voordelen' van WGA zijn niet meer te tellen.

eMilt ! op Vrijdag 22 Mei 2009 14:18

image

Je kan van een commercieel bedrijf niet verwachten dat het garantie of service levert op producten die je van dat bedrijf gestolen hebt.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 14:24

image

Zeg ik dat ze dat moeten doen? Ik beweer alleen dat ze hun anti-diefstal methode via het verkeerde kanaal hebben gepushed. Conficker plukt daar nu met smaak de vruchten van.

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 15:08

image

Het is nauwelijk oneigenlijk te noemen om je eigen software te updaten.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 15:50

image

Alleen was WGA geen update. In eerste instantie kreeg het zelfs het terechte label spyware.

Wat mij betreft was WGA dezelfde truc als die van Apple om Safari te pushen als update bij iTunes.

Heel onfris.

Gregorius op Vrijdag 22 Mei 2009 13:00

image

Conficker besmet 50.000 nieuwe (windows-)pc's per dag

Deze doet het altijd goed op verjaardagen wanneer mensen vragen welke computer ze het beste kunnen kopen.

Vincentlaborant op Vrijdag 22 Mei 2009 13:22

image

Ik adviseer al jaren om gewoon een pc zonder besturingssysteem te kopen, en gewoon een leuke linux distro te gaan draaien als OS.

Gewoon de volgende regel hanteren:
-> Games doe je in windows, terwijl je de netwerkmogelijkheden geblokkeerd heb
-> Belangrijke dingen doe je in een linux distro.

Deze regel werkt super goed omdat in mijn omgeving het aantal besmettingen van een pc met een virus heel laag is. Ik heb zat mensen geleerd hoe ze een veilig systeem kunnen opzetten voor thuis gebruik dat zelfs in een proffesionele kantooromgeving niet zou misstaan.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 13:06

image

Dat is meer dan anderhalf miljoen in één maand. =o En dan de bedenken dat er al vele miljoenen besmet waren. Dat is toch een verbluffende prestatie.

Toch een groot 'voordeel' van onze huidige mono cultuur op ICT gebied. In de natuur zie je dat ook. Als er teveel is van een bepaalde soort, dan kunnen ziektes zich razendsnel verspreiden. Zeker als er ook nog eens een grenzeloze uitwisseling plaats vind.

Vincentlaborant op Vrijdag 22 Mei 2009 13:26

image

Tja de software van Microsoft volgt het Darwin principe. Daar hoort dit ook bij

lampje74 op Vrijdag 22 Mei 2009 13:30

image

Alleen dat in tegen stelling tot Darwinisme bij MS niet perse 'survival of the fittest' geld...

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 13:41

image

Toch wel. Als je je immuunsysteem (lees virusscanner) op peil houdt is de kans op besmetting kleiner. Ook is het handjes wassen (onder de vuurmuur) gezonder. En geen snoepjes (gribus software en vage linkjes) aannemen van onbekenden helpt ook stevig.

Gezond leven en gezond verstand bepalen toch zeker de besmettingskans. :)

Vincentlaborant op Vrijdag 22 Mei 2009 14:05

image

Correct.

Daarom geldt Darwinisme voor MS.

Je kan Darwinisme op 2 manieren uitleggen:

--> De sterkste overleeft
--> De zwakkere gaat eerder plat.

Internetexplorer op Vrijdag 22 Mei 2009 13:49

image

Jammer dat Webwereld niet even terugverwijst naar hun artikel over de Conficker-zelftest. Men verwijst in het artikel door naar die online zelftest, die vreemd genoeg bij mij niet eens opent. Misschien is de nieuwste virusvariant zelfs in staat om verkeer naar die test te blokkeren?

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 14:02

image

De online test doet het zo te zien nog prima, dus misschien moet je inderdaad eens gaan uitzoeken of je niet stiekem een botje bent. ;)

Of misschien wat de testsite zelf aangeeft:
Any other combination = Poor Internet connection?

Internetexplorer op Vrijdag 22 Mei 2009 14:21

image

Heise online heeft er ook eentje staan. :-( verklaart denk ik een hoop.

Internetexplorer op Vrijdag 22 Mei 2009 15:08

image

Van die H-Security/Heise Online-website d.d. 3 april 2009 het volgende:

Rather embarrassingly, the Conficker Working Group adopted Stewart's original test without pointing out that it doesn't detect Conficker.A. Instead, users are presented with the misleading message: "Not Infected by Conficker." One would think that an organisation which includes both Microsoft and all the major AV vendors would check its tests before releasing them.

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 16:03

image

Another problem is that the original version Conficker.A doesn't block DNS queries, which makes it impossible for the test page to reveal version A infections. However Conficker.A is less common than its successors Conficker.B & C.Ze hebben zich op de bulk gericht. Detectie via de pagina is sowieso lastig, zo niet onmogelijk.

Plus de testpagina claimt niet dat je Conficker vrij bent. op zijn best kan je concluderen: "Normal/Not Infected by Conficker B/C (or using proxy)". De A variant wordt uitdrukkelijk buiten het verhaal gehouden.

De kritiek vind ik dan ook wat kort door de bocht.

Internetexplorer op Zaterdag 23 Mei 2009 00:50

image

Mijn problemen zijn alweer de PC af hoor. Dus ook het botnetje.

anonymous_118315 op Zaterdag 23 Mei 2009 10:20

image

Gelukkig maar. :)

Kickass op Vrijdag 22 Mei 2009 15:38

image

Leuk he, het windows bestruringssysteem. Dit is al sinds de jaren 90 zo, en zal ook wel niet veranderen.
Wil je zonder al te veel proeha, gewoon een stabiel en veilig besturingssysteem, neem iets dat niet van Microsoft is, zo simpel is het mensen.

Maar ja jullie willen windows? ok dan ook alle nadelen. ;-P

hermanb op Vrijdag 22 Mei 2009 18:27

image

Of je koopt een legale versie en patch hem gewoon

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 20:03

image

Of je neemt een os wat volgens een zeer onbetrouwbare bron ook een botnet heeft met *wel* 20.000 besmettingen totaal. :)

Of een nog weer ander os waarvan bronnen binnen de security branch beweren, dat er ooit best wel eens besmettingen op plaats zouden kunnen vinden.

Maar een virusmagneet kopen is natuurlijk wel leuker. ;)

Anonymous Coward op Vrijdag 22 Mei 2009 20:19

image

Of je neemt een os wat volgens een zeer onbetrouwbare bron ook een botnet heeft met *wel* 20.000 besmettingen totaal

Je bedoelt dit veilige OS ?
blogs.computerw...nt_get_security

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 20:45

image

Misschien. Gek genoeg lijdt het door jou aangedragen lek alweer niet tot een stortvloed aan mallware. ;)

Terwijl bij jouw fan os de eerste exploits al de ronde doen voor ze de CVE zelfs maar kunnen publiceren.

Best apart, vind je niet?

anonymous_118315 op Vrijdag 22 Mei 2009 21:00

image

Maar zeg nu eens eerlijk, vind jij het niet apart?

Dat een bedrijf, dat claimt dat op os 1 een botnet met 20.000 computers draait, nieuwswaardig is? En dat terwijl er op os 2 een whopping 50.000 bots *per dag* bijkomen?

Ik kan dat niet meer noemen dan een mislukte afleidingsmanoeuvre. Net als jouw link van die mislukte Windowsfan Gralla.

Een van de reageerders daar verwoord het wel mooi:
I suspect we all have a greater chance of getting swine flu before getting hit by this Java problem.

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Mei 2009 00:03

image

Als je de bron niet bevalt dan neem je 1 van die 100 andere nieuwsberichten over het betreffende issue.
Google away
http://news.google.nl/news?ned=us&hl=en&q=OS+X+java

anonymous_118315 op Zaterdag 23 Mei 2009 10:30

image

Gek genoeg leiden de door jou aangedragen honderden lekken alweer niet tot een stortvloed aan mallware. Maar leuk geprobeerd Albert. ;)

Het gaat erom dat mallware klaarblijkelijk fluitend door de beveiliging van 50.000 Microsoft Windows pc's per dag heen wandelt.

50.000 Microsoft Windows pc's... Dat is meer dan anderhalf miljoen pc's per maand. Als dat geen bewijs is dat de Microsoft Windows beveiliging een Zwitserse gatenkaas is, dan weet ik het ook niet meer.

Maar je hebt gelijk. Er zit ook wel eens een dag bij tussen dat een ander os besmet raakt. Maar 1 pc afgezet tegen 50.000 ... Statistisch gezien moet je dan stellen dat het niet relevant genoeg is om te meten.

Gregorius op Vrijdag 22 Mei 2009 20:31

image

en patch hem gewoon

Als je windows-pc nog niet besmet is heeft dat zin ja... Maar wanneer patches uitkomen zijn veel windows-cps's al besmet.

Maar aan de andere kant, veel windows-gebruikers weten niet eens dat ze besmet zijn dus wat maakt het uit. Wat niet weet wat niet deert. Zolang de mensen maar lol hebben met hun pc.

piekhaar op Vrijdag 22 Mei 2009 21:54

image

En de meeste bot's zijn nog zo fatsoenlijk dat ze je verbinding niet lamleggen en ook niet zorgen dat je constant over je FUP schiet. :-)
Het is inderdaad het wat je niet weet je niet deert principe, maar ondertussen....

Anonymous Coward op Zaterdag 23 Mei 2009 18:20

image

Maar wanneer patches uitkomen zijn veel windows-cps's al besmet.

Dat is onjuist.
Conficker bijvoorbeeld is pas gekomen na dat Windows al gepatched was.
Alle besmetting dus ook.
De oorzaak ligt niet in het late patchen maar in het grote aantal PC's dat niet gepatched wordt.

anonymous_118315 op Zaterdag 23 Mei 2009 19:24

image

Waarschuwing: DNFTT

Letterlijke quote van Dosprompt:
Als ik de idioten hier serieus moest nemen zou ik me weer gaan ergeren aan de minnetjes. zolang er geen normlaa moderatiesysstem op Webwereld is kan ik me hier wel wat uitleven.
Het gaat Albert niet om de discussie maar om het 'uitleven'.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws