Mininova eist rectificatie van Kamercommissie

mininova

Gepubliceerd: Donderdag 2 juli 2009
Auteur: Brenno de Winter

Het Auteursrechtenrapport van de Commissie Gerkens is 'onrechtmatig jegens Mininova'. De torrentsite eist rectificatie met excuses en een spreekverbod.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 13:35

image

Ik heb het rapport een beetje doorgenomen en ben niets over het publiek domein tegen gekomen. Klopt dat, of bedoelen ze dat met de opvatting over internet dat alles gratis is?

CommonSense op Donderdag 2 Juli 2009 13:58

image

Piratebay crimineel - Mininova crimineel

Piratebay modereerde nauwelijks - Mininova modereert en optimaliseert veel

Mininova dus meer crimineel

En politiek mag niet praten over Mininova tijdens rechtszaak, maar Mininova wel over BREIN en politiek (drie pagina's in De Pers). Vrijheid van meningsuiting?

xehrbagiz op Donderdag 2 Juli 2009 14:08

image

Als de politiek met die uitspraken de rechtsgang beinvloedt, zijn ze fout bezig.

In een reactie tegenover Webwereld verwijst Gerkens ook naar de grondwet voor haar onschendbaarheid als Tweede Kamerlid en het recht op vrije meningsuiting buiten het parlement.

Dat recht is niet het recht tot laster.

Puist ☺ op Donderdag 2 Juli 2009 14:46

image

In een reactie tegenover Webwereld verwijst Gerkens ook naar de grondwet voor haar onschendbaarheid als Tweede Kamerlid en het recht op vrije meningsuiting buiten het parlement.wrong. Buiten de kamer gelden andere regels.

SED. op Donderdag 2 Juli 2009 16:26

image

onzin, een kamerlidmaatschap stopt niet bij de deur van de 2e kamer.
Onze democratie is wat anders dan sjacheren met geld en dreinen met rechtszaken. Los van dit conflict, zelfs Geert Wilders mag de grens opzoeken.

Puist ☺ op Donderdag 2 Juli 2009 20:13

image

je roept liever onzin dan het artikel goed lezen?

Navraag bij drie hoogleraren Staatsrecht leert dat die onschendbaarheid voor het rapport wel van toepassing is, maar niet voor uitspraken die buiten het parlement zijn gedaan. Dat gaat zover dat dezelfde tekst in een debat legitiem kan zijn, maar bij het voorlezen van dezelfde tekst in het openbaar er wel een veroordeling kan volgen.

Kleuverj op Donderdag 2 Juli 2009 15:07

image

Het blijft een vreemd fenomeen dat de kamer onderzoekscommissies instelt om beleid te bepalen. Eigenlijk zouden de ambtenaren van de betreffende ministeries beleidsstukken moeten maken, maar die zijn te druk bezig met het behagen van hun minister, en het managen van processen.
Dan krijg je goedbedoelende politici, die zonder inhoudelijke kennis iets gaan vinden van een onderwerp (Auteursrechten, kranten en pers, adoptie, om maar een paar recente commissies te noemen) de toon gaan aangeven, dit weten te vermengen met eigen politieke agenda's en stokpaardjes en vervolgens, bij omissies en fouten, zich achter parlementaire onschendbaarheid kunnen verschuilen.
De Tweede Kamer moet zich houden bij haar controlerende taak, en visievorming over laten aan vakmensen.

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 17:08

image

Helemaal mee eens, weg met het ziek makende populisme!

Puist ☺ op Donderdag 2 Juli 2009 20:19

image

ah hij heeft ook iets gehoord en probeert slim over te komen. FAIL want dit heeft niks met populisme te maken.
populisme

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 21:21

image

Het rapport is gebaseerd op peilingen!
Heb je zelf wel die link over populisme gelezen kleuter?

Puist ☺ op Donderdag 2 Juli 2009 22:01

image

en dan ook nog met een kulantwoord komen en gaan schelden...
EPIC FAIL.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 06:57

image

Heb je niks anders te doen dan onzin uit te lopen kramen?
Misschien is een sociale netwerk site beter geschikt voor je (dan val je niet zo op).

Puist ☺ op Vrijdag 3 Juli 2009 08:56

image

Het stukje van Kleuverj ging over de vriendjespolitiek en gedrag van de elite. Populisme is daar juist tegen. Overduidelijk heb jij niet begrepen wat dat woord betekent, zelfs niet na het lezen van de link, als je die al gelezen hebt.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 09:31

image

Sorry Puist misverstandje denk ik.
Waar ik op reageerde Dan krijg je goedbedoelende politici, die zonder inhoudelijke kennis iets gaan vinden van een onderwerp (Auteursrechten, kranten en pers, adoptie, om maar een paar recente commissies te noemen) de toon gaan aangeven en dat had ik moeten toevoegen om misverstanden te voorkomen.

Puist ☺ op Vrijdag 3 Juli 2009 10:35

image

ik snap nu ook waar jij op doelde. Het stukje gaat over politici in de regering die iets vinden zonder de benodigde kennis te hebben. Jij doelt op populisten zoals Wilders die ook gebrek aan kennis worden verweten, maar ondertussen zijn die wel tegen de eerste groep.
Dat de elite wordt aangepakt vind ik een goede zaak. Fortuyn had bovendien veel kennis en inzicht. Wilders vermoedelijk minder maar ik ben wel voor die man.

globetrotter op Donderdag 2 Juli 2009 17:23

image

Het probleem is dat politici niet gehinderd worden door enige kennis.
Hoeveel techneuten zitten er nou in de kamer?
Het zijn toch allemaal hoogleraren en afgekeurde boekhouders daar (af en toe iemand uit de zorg).
Waar blijft die minister van Techniek & ICT?


mr C op Donderdag 2 Juli 2009 15:17

image

"Daarin staat onder andere dat de torrentaanbieder bestanden niet verwijderd na een klacht, recensies plaatst bij bestanden en geld zou verdienen."

Het verwijderen doen ze misschien wel na klachten dus dat klopt niet maar de rest klopt toch wel? En het lijkt me vrij duidelijk dat het bestaansrecht van mininova juist de illegale content is. Zonder dat was er geen mininova.
Achteraf iets verwijderen na een klacht wil niet zeggen dat je het wel mag plaatsen. Dat is zoiets als onrechtmatig declareren en bij ontdekking alsnog het geld teruggeven...

Ik raad iedereen aan het rapport eerst even te lezen alvorens ongefundeerd commentaar te geven. Er wordt juist gepleit voor meer duidelijkheid wat betreft allerlei organisaties zoals brein, buma etc.

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 17:10

image

Kan je aangeven hoe ze aan al die cijfers komen!
En wat denk jij bij een cijfer van 4,3 op een schaal van 1 tot 8 (hoe verzin je het).

quadrofolio op Donderdag 2 Juli 2009 15:19

image

Brein is een onbetrouwbare organisatie die met alle middelen bestreden mag worden wat mij betreft. Ik geef mininova groot gelijk dat ze de aanval die ze van Brein te voortduren hebben beantwoorden met een tegenoffensief. Het hele verhaal dat Brein zogenaamd onder vuur ligt van allerlei hackers is ook een totaal gefabriceerd verhaal bedoeld om angst te zaaien in Den Haag. Terror-tactics noemen ze dat.
Nu gaat dit stukje niet perse over Brein natuurlijk maar ik vind dat het op de radio veroordelen van een organisatie zonder sluitend bewijs of gerechtelijke uitspraak inderdaad als laster gezien mag worden. Go MININOVA.

mr C op Donderdag 2 Juli 2009 15:32

image

Uit welk bewijs of gerechtelijke uitspraak leid jij af dat Brein onbetrouwbaar is? Of doe je nu gewoon hetzelfde ;-)

Grandad op Donderdag 2 Juli 2009 15:33

image

is het ooit anders geweest in de politiek mag alles gedaan en gezegt worden zonnebrillen verliezen en laten vergoeden holocaust ontkennen
als de gewone burger zegt dat alle moslims iets met geiten hebben word je veroordeeld

PS
mr C werkt zeker bij Brein

mr C op Donderdag 2 Juli 2009 15:36

image

Ik hou gewoon niet van dit soort ongefundeerde uitspraken. wat heeft zonnebrillen nu weer met dit artikel te maken?

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 16:33

image

Wouter Bos heeft laatst een verloren zonnebril gedeclareerd.. vandaar.

pieter.dko op Donderdag 2 Juli 2009 15:43

image

ik heb het rapport gelezen (mr C. je hebt helemaal gelijk :) en ik ben eigenlijk positief verrast !
mininova komt in 1 regel voor, en wordt inderdaad 1 op 1 vergeleken met TPB.. is misschien niet 100% accuraat (maar toch wel 95%)
vooral positief verrast door de stevige kritiek, niet alleen op de 'instanties' Er leeft grote ergernis over de soms hautaine houding van de
collectieve beheersorganisatie s.
(om er maar 1 uit te pikken), maar zeker ook op de wetgever De
wetgever loste urgente problemen met lapmiddelen op.

.. dit rapport is imho een goeie voorzet voor een up-to-date en fair systeem... nu maar hopen dat er iets mee gedáán wordt :)

Duh op Donderdag 2 Juli 2009 16:41

image

Mooi dat de leugenachtige, omgekochte politici op deze manier ontmaskert worden. Walgelijk dat dit gajes op commando de propaganda van Brein c.s. verkondigt in plaats van de belangen van de kiezers te verdedigen.

Anonymous Coward op Donderdag 2 Juli 2009 17:12

image

duh!

Ronald123 op Donderdag 2 Juli 2009 22:36

image

Gelukkig hebben wij 'Duh'!. Die doet er tenminste iets aan! Die neemt verantwoordelijkheid! Die gaat openlijk het debat aan! Die is bereid zich door anonieme lafbekken verrot te laten schelden! Een held!

Chantal op Donderdag 2 Juli 2009 18:37

image

Klinkt een beetje als "Mininova heeft weapons of mass destruction". Jaren later blijkt van niet. Dus een overheidsrapport mag vol onjuistheden staan, vanwege vrijheid van meningsuiting? Weird!

Ronald123 op Donderdag 2 Juli 2009 22:39

image

Tweede Kamer != overheid

Diogenes_Isher op Vrijdag 3 Juli 2009 06:31

image

globetrotter op Donderdag 2 Juli 2009 17:23 stelde - zeer terecht :
Waar blijft die minister van Techniek & ICT?
Inderdaad, voor het benoemen van zulk een bewindspersoon die van ICT "ietsjes" meer snapt dan "klik maar altijd op OK" en "ICT == dat beruchte sof(t)warez-merk", enz. enz. is het nu toch niet echt te vroeg... Wel jaren te laat !
En dan bij voorkeur iemand van 1 van onze prima (Technische) Universiteiten, bij voorbeeld en voorkeur die van Nijmegen... Die kan dan ook direct de OV (=OnVeilige aka. Overal te Volgen) openbaarvervoer RFID-chip kaart, het EPD/EKD en al die andere compleet absurde anti-WWWeb/digitale vrijheden/innovatie maatregeltjes afschieten... :-)

In 't bijzonder door het met de opkomst van de WWWeb totaal veranderde situatie ten aanzien van de intepretatie van auteursrechten. Ja, dan bedoel ik hier natuurlijk de intepretatie door de overgrote meerderheid van de (muziek/film) liefhebbende consumenten ! En dus heel zeker niet de "intepretatie" ervan door brein(loze) e.d. figuren die menen dat hun eigen belang het hoogste en enige belang is in heel de schepping...

Heel dit niet eens op de geringste kennis van ICT gebaseerde maar wel al jaren doorgaande politieke gekrakeel, geharrewar en gekonkel (aka. corruptie) doet mij steeds weer denken aan die rechter in Engeland die moest beoordelen of een website al-dan-niet toelaatbaar was - en toen (ja, serieus, Webwereld heeft hier indertijd zelfs een artikeltje aan gewijd !) vroeg: " Ehh, een... website ? Wat is dat ??".
Dit maakt mij nu echt heel, heel verdrietig - het is als iemand de schuld/aansprakelijkheid bij een ingewikkeld verkeersongeval moet beoordelen en dan vraagt "Ehh, een... auto ? Wat is dat...??"

Mijn conclusie: de politiek kan menselijkerwijs niet verwachten dat wel terzake-kundige ICT-ers en -sters zich zomaar als sheeple braaf en dus kritiekloos zullen onderwerpen aan regels/wetten/idiote heffingen die met de realiteit van ICT niets maar dan ook helemaal niets te maken hebben.
Of wil de politiek zo dadelijk ook dwingend gaan bepalen welk medicijn een patient dient te krijgen (uiteraard via (illegaal !!) gesnuffel in dat verdraaide EPD/EKD) - in plaats van dit aan de behandelende dokter over te laten, die hiertoe een jarenlange studie/stage heeft moeten volgen ??
Afgezien dat de politiek zich niet (dat is: totaal niet) heeft te bemoeien met een zaak die (nog) onder de rechter is - dit is in feite de opheffing van de "scheiding der machten" en dus gewoon in strijd met 1 der zeer essentiele beginselen van democratie. Iemand: "Die Aufgehobene Rechte" ?

Tenslotte: Zo zal ik mij toch ook niet gaan aanmatigen dat ik zomaar even voor de vuist weg zou weten hoe ik als Tweede Kamerlid goed zou moeten functioneren, of een directeur van een departement zou moeten zijn - maar waarom matigen politici zich wel keer op keer aan u (en mij) te kunnen beperken in wat wij met onze ICT-vervorvenheden (de WWWeb vooral) mogen doen ??
Wij mogen zo dadelijk helemaal niets meer op de WWWeb, behalve -tig keer betalen aan vage graai stichtinkjes voor wat wij uiteindelijk niet eens krijgen Of is grenzeloze arrogantie tegenwoordig ook al een (eventueel ongeschreven) onmisbare "vaardigheid" die nodig is om Kamerlid te kunnen worden...?
Een uitgebreid berichtje over deze issues - zowat een complete column - van mijn hand vindt u hier: Behoud de huidige thuiskopieregeling (opinie)
Ja, dit berichtje is weer behoorlijk cynisch van toon, al meen ik wel degelijk wat ik schrijf. Waarschijnlijk komt dit door dat ik het heel vroeg in de morgen schrijf, kon niet goed slapen door de warmte (nu 28.8 C in huis), zou kunnen... ;-)

batlequeen op Vrijdag 3 Juli 2009 08:17

image

Volledig mee eens
Plusje van mij

Ronald123 op Zondag 5 Juli 2009 11:17

image

Gezien eerdere artikelen van de auteur waarin Gerkens een rol speelde, ligt het voor de hand te denken dat zij hem een kopietje van de sommatie heeft gegeven, en dat dat de aanleiding was voor het artikel. De Winter kondigde het op Twitter aan als een scoop. Van mij mag hij het zo noemen, en nog gefeliciteerd ermee. Maar vertel er dan svp wel bij wat de bron is. Transparantie, u weet wel.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Loading Poll

Peiling

Loading Poll

Video: Wereldkampioen robotvoetbal gaat open...

Verleden nieuws