Linux-patch omzeilt FAT-patent Microsoft

Linux

Gepubliceerd: Vrijdag 3 juli 2009

Een kernelpatch voor Linux maakt gebruik van FAT mogelijk zonder dat Microsoft, patenthouder op dat bestandssysteem, royalty's zijn verschuldigd.

Toon volledig artikel

piekhaar op Vrijdag 3 Juli 2009 11:44

image

Ja, als vanouds, waar een wil is, is MS weg.
Toch knap dat er na denkwerk er toch wat uitrolt, dat naast het beoogde doel, het er ook nog beter op wordt.

Kickass op Vrijdag 3 Juli 2009 11:49

image

Geweldig!
Hoeven we niet meer te klooien met MS windows beperkte bestandssysteem support(alleen ntfs/fat varianten) en bv usbstick/external drive gebruik.

Mooi. (Toch zou het wenselijk zijn als windows gewoon eens ext3/reiser etc. bestandssysteemen gaat ondersteunen).

Thanks a lot Andrew ;-)

tuXzero op Vrijdag 3 Juli 2009 13:12

image

"Toch zou het wenselijk zijn als windows gewoon eens ext3/reiser etc. bestandssysteemen gaat ondersteunen" .. Zou er niet op rekenen, het is in Microsoft belang om dit niet te ondersteunen.

Ze kunnen dan namelijk geen rechtzaken zoals TomTom meer winnen omdat fabrikanten die opslag apparaten maken waarschijnlijk kiezen voor een open standaard zoals ext3 of beter ext4. Ook worden ze meer interoperabele met concurrenten, wat Microsoft graag vermijd omdat ze dan prijzen omlaag moeten gaan doen en beter moeten gaan innoveren (IE8 anyone).

Gelukkig weet ik dat in Europa de wetgeving omtrent dit soort zaken een beetje beter geregeld is, met de nadruk op "een beetje". Zo zijn er geen software patenten hier. Probleem is dat de wetgeving hierin wel een beetje vaag is. Als je het wikipedia vraagt wordt het wel toegewezen als het geïnterpreteerd wordt als: non-obvious "technical contribution" or solves a "technical problem" in a non-obvious way, waardoor ze in sommige gevallen wel weer toegestaan worden.

tuXzero wacht nog steeds wanneer iemand met een heldere en concrete definitie van "obvious" komt. Bruikbaar binnen bovengenoemde quotatie

swhnld op Vrijdag 3 Juli 2009 13:23

image

Het is wel goed dat dit er is, nu hoeft TomTom niets meer aan MS te gaan betalen voor de nieuwe devices (en nog veel meer bedrijven die dit gaan gebruiken). Ze mogen het Samba team wel een flinke donatie geven!

knolraap op Vrijdag 3 Juli 2009 16:37

image

Gelukkig weet ik dat in Europa de wetgeving omtrent dit soort zaken een beetje beter geregeld is, met de nadruk op "een beetje".
Hangt er een beetje van af of dat blijft, met Eurocommissarissen als Charlie "zet maar gauw even uw handtekening" McCreevy is zo'n software patent snel door de (visserij) ministeries heen geloodst :-). Dus als die de volgende EC voor Competitie wordt..

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 13:13

image

EXT3 is al lang beschikbaar onder windows. Reiser wil je niet meer, dat is dood.


Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 13:26

image

www.fs-driver.org/

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 13:26

image

EXT3 is al lang beschikbaar onder windows.Native?

Reiser wil je niet meer, dat is dood.Op 22 juni zijn er nog patches ingechecked voor Reiser4 dus zo dood is het niet.

Kickass op Vrijdag 3 Juli 2009 18:33

image

Reiser wil ik wel, omdat ik dat zo bere goed vind. Helemaal op gebied van foutherstel bij harde reset.

Vincentlaborant op Vrijdag 3 Juli 2009 19:39

image

Helaas dat de beste man van het team in de cel zit wegens moord he

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 20:03

image

Ik heb begrepen dat hij nou niet bepaald een teamspeler was, dus misschien is het juist beter dat hij er niet bij zit. En als Reiser zijn vrouw heeft vermoord, dan is het niet meer dan logisch dat hij achter de tralies zit.

Vincentlaborant op Vrijdag 3 Juli 2009 20:14

image

Ik zou hem als straf tot de dood 12 uur per dag laten werken aan zijn filesystem.

Ik zei de beste man, en dat was niet bedoelt als uitspraak over het teamgevoel van hem.

Bolleke op Vrijdag 3 Juli 2009 20:55

image zomerhack badge 3

Zullen we dit lekker laten? ReiserFS is IMNSHO een geniaal file system. Het is doodzonde dat de man erachter een autist en nu ook moordenaar is. Maar dat doet niks af aan zijn werk. Let's leave it at that and move on. Ik kan alleen maar hopen dat er andere mensen bij dit project betrokken zijn die het nu nog kunnen trekken met een vergelijkbare mate van genialiteit.

Mr. Right op Vrijdag 3 Juli 2009 21:41

image

sommige dingen voel je op je klompen aan...

link

manneke10 op Vrijdag 3 Juli 2009 12:00

image

Dat is grappig, zo zie je dat het opsporen van patentinbreuk en afdwingen van royalties innovatie bij de concurrent oplevert en de jager op achterstand zet.

NLsandman op Vrijdag 3 Juli 2009 13:11

image

Zo hoort het ook en het zou helemaal mooi zijn als de gehele industrie over zou gaan op deze versie van vfat.

Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 22:47

image

Ik gebruik iig alleen maar EXT3 op mijn removable media... Als ik eens ergens kom om iets in te pluggen dan is er wel een internet verbinding om de gewenste windows layers te installeren zodat "zij" mijn filesysteem kunnen bekijken... ^-^

NLsandman op Zaterdag 4 Juli 2009 00:34

image

Helaas zijn is zijn erg nog weinig media apparaten waar ext3 wordt ondersteund.

linus4ever op Vrijdag 3 Juli 2009 15:02

image

het opsporen van patentinbreuk en afdwingen van royalties innovatie bij de concurrent oplevert en de jager op achterstand zet.

Dit kun je rustig een understatement noemen.

Het Samba-team heeft Microsoft ruimschoots overtroffen.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 15:53

image

or does it?

karloe op Vrijdag 3 Juli 2009 16:01

image

iets met ouwe koeien en sloot.....

piekhaar op Vrijdag 3 Juli 2009 17:24

image

Ja.. och.. niet alleen programma's hebben comptabiliteit problemen, vooral als men in het verleden verkeerd. ;-)

oxtan op Vrijdag 3 Juli 2009 21:37

image

from TFA:
"The IT Week Labs tests used Ziff-Davis NetBench file server benchmark with 48 client systems. We selected a low-specification but otherwise modern server for our tests. We used an HP ProLiant BL10 eClass Server fitted with a 900MHz Pentium III chip, a single 40GB ATA hard disk and 512MB of RAM. We did not tune any of the software to improve performance.
"

karloe op Vrijdag 3 Juli 2009 22:10

image

precies, en dat was in 2003, oftewel een eeuwigheid geleden, in IT tijd ;-)

Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 22:50

image

or does it?

Hahaha..

zet eens een fileserver op met win2k3 en je komt bijna niet verder dan "mapje delen voor iedereen"...

Verdiep je eens in Samba en je kan opeens dingen die je met win2k3 niet kan...

Samba rocks!

Anonymous Coward op Maandag 6 Juli 2009 16:39

image

Het lijkt erop dat je nog nooit met W2K3 hebt gewerkt want juist de security opties zijn daar heel wat ruimer dan je nu noemt. Gebrek aan kennis dus?

Samba is overigens een heel aardig product, geen kritiek daarop. wel op jouw kennis over Windows.

jos-ehv op Zondag 5 Juli 2009 19:43

image

Hij gaat uit van als als als maar weet blijkbaar eigenlijk niet hoe de daadwerkelijk is uitgevoerd. Zwak verhaal.

Kaiser Söze op Maandag 6 Juli 2009 10:59

image

Dat is grappig, zo zie je dat het opsporen van patentinbreuk en afdwingen van royalties innovatie bij de concurrent oplevert

Dat is grappig: de tegenstanders beweren nu juist dat software patenten de innovatie remmen. Zo zie je maar dat iedereen in zo'n bericht ziet wat hij graag wil zien ;-)

piekhaar op Maandag 6 Juli 2009 11:12

image

Het grootste bewijs is dan natuurlijk dat het 'ondanks' MS beter wordt. :-)

Anonymous Coward op Maandag 6 Juli 2009 16:37

image

ook die logica gaat niet op want jouw vermeende conclusie hang je op aan het feit dat MS geen goede kwaliteit levert, dus essentieel is als basis voor de innovatie ;) Je kunt alleen iets verbeteren als er een minder product ligt, dus in jouw eigen simpele logica zou het dan zo moeten zijn dat zonder MS er geen innovatie zou zijn. Maar dat had je duidelijk niet in gedachte ..

piekhaar op Maandag 6 Juli 2009 17:14

image

Dat is een vreemde interpretatie, nergens is 'mindere' kwaliteit gesteld. De tijd waaruit dit stamt was het een goed alternatief en goed bedacht. Het heeft jaren en een patent dreiging geduurd voordat de noodzaak tot verandering kwam, dat is gelukt en beter dan het 'oude' origineel.
De verbetering is derhalve ondanks de dreigende tegenwerking van MS gekomen, niet door een innoverende MS (die daar dus ook de noodzaak niet toe had).

Anonymous Coward op Dinsdag 7 Juli 2009 09:37

image

de verbetering (dat moet trouwens nog blijken in de praktijk, maar dat terzijde) is gekomen volgens je eigen logica en je eigen verhaal door de patent dreiging van MS, dus hoe je het ook wend of keert. Piekhaar logica is onjuist.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 12:04

image

Krijgen we nu de zomer vakantie aankomt nog meer van die flash-back's op WW.

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 12:06

image

De kernelpatch is van 26 juni, dus wat bedoel je met flashbacks?

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 12:39

image

Ik kan het mis hebben natuurlijk maar Groklaw melde Subject [PATCH] Add CONFIG_VFAT_NO_CREATE_WITH_LONGNAMES option
From Dave Kleikamp <>
Date Fri, 01 May 2009 12:41:29 -0500

From: Andrew Tridgell <tridge@samba.org>Subject: [PATCH] Add CONFIG_VFAT_NO_CREATE_WITH_LONGNAMES optionWhen this option is enabled the VFAT filesystem will refuse to createnew files with long names. Accessing existing files with long nameswill continue to work.File names to be created must conform to the 8.3 format. Mixed case isnot allowed in either the prefix or the suffix.Signed-off-by: Andrew Tridgell <tridge@samba.org>Signed-off-by: Dave Kleikamp <shaggy@linux.vnet.ibm.com>Acked-by: Steve French <sfrench@us.ibm.com>Cc: Ogawa Hirofumi <hirofumi@mail.parknet.co.jp>Cc: Mingming Cao <cmm@us.ibm.com>
of is dat wat anders?

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 13:10

image

Dat lijkt me de patch die VFAT disabled. De nieuwe patch maakt lange namen juist mogelijk.

Doubleday op Vrijdag 3 Juli 2009 12:32

image

Ja, wat bedoel je?

Vincentlaborant op Vrijdag 3 Juli 2009 19:41

image

[extreem cynisch]Dat een koe meer schijt dan een geit. Had die geit dat geweten, dan had-ie meer gescheten[/extreem cynisch].

Begrijpend lezen en tekstverklaren leert niemand ook meer op school tegenwoordig (zucht....)

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 20:08

image

Dus jij beweert dat je direct begreep dat Robvos zich vergiste, maar dat je uit goedheid hebt gesloten om niet te reageren? Of had je gewoon even zin in een 'SED sneertje'?

Vincentlaborant op Zaterdag 4 Juli 2009 10:11

image

Iedereen heeft wel eens zo'n moment

Anonymous Coward op Zaterdag 4 Juli 2009 19:20

image

aha, Peterje zit ook weer in zijn periode. gaat ie lekker zo?
Probeer je eens niet op personen te richten maar op inhoud. ja dat kan lukken, maar dan moet je bijdragen wel helemaal lezen en dat valt niet mee ;)

anonymous_118315 op Zaterdag 4 Juli 2009 20:37

image

En jouw reacties zijn niet op de persoon? Zo niet wil dat u geschied ...

Jasper Bakker [red. Ww] op Maandag 6 Juli 2009 09:34

image

Kinders, even ademhalen, rustig naar buiten kijken. En dan wat minder sneren, op de persoon reageren, en (daar) geprikkeld op reageren. Wederzijds!
Dank voor beschaafd gedrag,
redactie Webwereld

Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 22:52

image

Krijgen we nu de zomer vakantie aankomt nog meer van die flash-back's op WW.

Wow!! 100% minnetjes!! =)

(op dit moment: -17 / 17)

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 23:21

image

dat zou een troll-alert moeten opleveren ;-)

Acarya op Vrijdag 3 Juli 2009 12:46

image

Ja, je hebt het mis, en ja, dat is iets anders, zoals ook in het artikel te lezen is:
Bovendien biedt het volgens de ontwikkelaar meer functionaliteit dan de voorgaande methode. Dat was een patch die in mei uitkwam en die het gebruik van lange bestandsnamen geheel uitschakelde. De nu uitgebrachte patch maakt óf alleen lange óf alleen korte bestandsnamen aan.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 13:07

image

Vindt je het verschil met 1 mei zo groot dat het nu wel ineens nieuwswaarde heeft (en dus 1 mei niet)?
Want dat was het punt wat ik probeerde te maken!

thieu op Vrijdag 3 Juli 2009 13:27

image

De patch in mei loste een probleem op door functionaliteit weg te halen. De huidige patch lost het probleem op door het product beter te maken.
Inderdaad, naar mijn idee een groot verschil.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 14:56

image

Nu ben je gewoon onredelijk!

thieu op Vrijdag 3 Juli 2009 15:10

image

Nee hoor, ben ik niet met je eens :).
In mei was er de noodzaak om op korte termijn iets aan de patentdreiging te doen. Het initiatief lag op dat moment bij MS.
Nu zijn ze teruggekomen met een oplossing én tegelijk een verbetering van het product waarbij MS de wapens uit handen geslagen zijn (de patentdreiging). MS is overtroefd met een stuk innovatie waardoor het gekraai over hun "intelectuele eigendom" ineens belachelijke vormen aanneemt.

Ik zie MS overigens nog wel een poging doen dit óók onder het bewuste patent te laten vallen, ondanks dat deze oplossing door juristen is gekeurd en in orde bevonden.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 15:18

image

Noem jij FAT innovatie? ;)

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 15:25

image

Nee.. in het geval van FAT gaat het om INNOVA~1

thieu op Vrijdag 3 Juli 2009 15:26

image

Het gaat mij niet zozeer om het bestandsysteem op zich (hoewel, achteraf is alles makkelijk) maar meer de manier waarop er gereageerd is en het initiatief weer zelf in handen heeft.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 23:24

image

MS in ieder geval wel, gezien de ophef over gebruikte patenten.

Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 22:54

image

Vindt je het verschil met 1 mei zo groot dat het nu wel ineens nieuwswaarde heeft (en dus 1 mei niet)?
Want dat was het punt wat ik probeerde te maken!


Damn!! je moet hier je beroep van maken... Alweer 100% raak!! :-D

(-7/7)

NLsandman op Zaterdag 4 Juli 2009 00:30

image

Dat van mei had minder inpact op ms, deze verbetering raakt ms veel meer en daarom schenkt webwereld hier wel aandacht aan;-)

Kletskous op Vrijdag 3 Juli 2009 13:02

image

Mooi dat het is opgelost, al blijft het jammer van de energie die gaat zitten in het omzeilen van dit soort stompzinnige patenten.

piekhaar op Vrijdag 3 Juli 2009 13:17

image

Het heeft in dit geval toch ook een verbetering tot gevolg, dus helemaal een nadeel is het niet.
Het maakt de mens in ieder geval inventief, zoals nu zelfs uitgebreider dan het origineel.

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 14:58

image

ben jij die kletskous van livre?

Sir Limpsalot op Vrijdag 3 Juli 2009 22:58

image

100% !! =)

Anonymous Coward op Vrijdag 3 Juli 2009 13:14

image

Goede ontwikkeling, onafhankelijk blijven is een groot goed. Het TT gebeuren heeft toch mensen aan het twijfelen gebracht en dat was een voorspelbaar bijproduct.

anonymous_118315 op Vrijdag 3 Juli 2009 13:30

image

Het TT gebeuren heeft toch mensen aan het twijfelen gebrachtDat was ook het enige doel van Microsoft denk ik. Angst, onzekerheid en twijfel zaaien. Maar goed, weer een haak verwijderd. Op naar de volgende.

Anonymous Coward op Zondag 5 Juli 2009 12:24

image

Gezien het grote aantal minnetjes toch even een reactie. Niemand hier heeft een redelijk argument dat deze patch zoveel anders is als die van 1 mei (het is een verbetering van het bestaande)! Wat ik uitermate treurig vind is het belang wat aan deze patch gegeven word. Volgens mij bewijst het niet hoe flexibel linux is omdat FAT een volkomen verouderd en overtollig relikwie is. Het bewijst alleen de hegonomie van Microsoft.

Jozik op Zondag 5 Juli 2009 13:32

image

Mag er ook eens over iets relatief onbelangrijks binnen Linux geschreven worden? Het haalt het vorlopig nog niet bij al het "nieuws" over MS. Windows7 wordt aangekondigd, Win7 beta is uit, Win7 RC1 is uit, Win7 beta werkt binnenkort niet meer, Win7 RC werkt binnenkort ook niet meer, downgraden naar XP blijft 6 maanden mogelijk, downgraden naar XP blijft 1,5 jaar mogelijk. En dat allemaal over een upgrade van Vista!

anonymous_118315 op Zondag 5 Juli 2009 14:04

image

Niemand hier heeft een redelijk argument dat deze patch zoveel anders is ...De eerste schakelde functionaliteit uit, wat geen verbetering is maar een verslechtering. Nummer twee schakelt functionaliteit in, wat een duidelijke verbetering is omdat de functionaliteit in grote lijnen gelijk is aan die van VFAT, maar dan zonder de patent dreiging.

Dat jij het verschil tussen minder functionaliteit en meer functionaliteit niet wil of kan zien snap ik niet.

En dat FAT volgens jouw een overtollig relikwie is, is natuurlijk de grootste flauwe kul. Er zijn verschrikkelijk veel apparaten (Camera's, USB sticks, USB schijven, MP3 spelers ed.) die gebruik maken van FAT(32). Als je FAT ondersteuning zou weg laten uit je distro, kan je communicatie met al die apparaten wel vergeten.

FAT is misschien oud, maar nog lang niet overtollig.

Anonymous Coward op Zondag 5 Juli 2009 18:56

image

Dat jij het verschil tussen minder functionaliteit en meer functionaliteit niet wil of kan zien snap ik niet. Ik had het verschil wel gezien maar vroeg me af of dat groot genoeg is om nu wel aandacht aan de patch te besteden in plaats van 1 mei meneer koopman!
En sorry hoor dat ik niet wist dat microsoft andere opslag methoden zoals ext2 kon handelen.
Ik dacht namelijk dat daarom FAT op al die apperaten stond (waaronder veel linux app.) en we dus door microsoft gedwongen werden om sterk verouderde overtollige technologie te gebruiken.

anonymous_118315 op Zondag 5 Juli 2009 21:36

image

Voor de zoveelste keer. Op één mei werd de functionaliteit beperkt. Minder functionaliteit is minder nieuwswaardig. De laatste patch geeft meer functionaliteit. Meer functionaliteit is meer nieuwswaardig. Zo moeilijk lijkt me dat niet.

FAT staat op die apparaten omdat alle os'en er mee overweg kunnen. Ik weet niet of Apple native met ext2 of 3 kan werken. Ik weet zeker dat Windows het niet kan.

Dus ja, ik weet dat Microsoft hier een remmende factor is. Maar aan de andere kant, is FAT per definitie overtollig? Het werkt toch prima in al die camera's en mp3-spelers? Ik vind dat hier ook geldt: If it works, don't try to fix it.

anonymous_119443 op Maandag 6 Juli 2009 02:43

image

En op geheugen-sticks werkt het ook - totdat je een DVD iso wilt overzetten van een computer naar een andere en ineens weer wordt geconfronteerd met de beperking dat fat geen bestanden groter dan 4GB kan hebben.

Bolleke op Maandag 6 Juli 2009 09:07

image zomerhack badge 3

Inderdaad - FAT 'sort of works', maar bv die 4GB limiet geeft al aan dat het inherent verouderd is. Overigens, groot voordeel van als ext3 of iets anders dan FAT geformatteerde USB-sticks e.d. is dat je ze nooit hoeft uit te lenen ;)

anonymous_118315 op Maandag 6 Juli 2009 10:07

image

Je hebt gelijk, de 4 gb limiet van FAT32 loop ik niet echt dagelijks tegenaan omdat mijn stick een 4GB omvang heeft.

Ik heb al meerdere malen aangegeven dat FAT oud is, voor sommige taken zelfs te oud. Maar er zijn nog genoeg plaatsen waar het prima bruikbaar is. Daar ging mijn reactie over. Het lijkt erop dat de patent barrières geslecht zijn, dus mag FAT van mij gerust nog een poosje blijven.

Voor het overzetten van grote bestanden via FAT32 gebruik ik trouwens rar met optie store en segmenten van 3,8 gig. Niet ideaal, maar het voldoet voor die uitzonderingssituatie prima.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws