Gazelle niet vergelijkbaar met Chrome OS

gazelle

Gepubliceerd: Vrijdag 10 juli 2009

Er wordt al gespeculeerd dat Gazelle het antwoord zal zijn van Microsoft op Google Chrome OS. Maar dat lijkt onwaarschijnlijk.

Toon volledig artikel

thieu op Vrijdag 10 Juli 2009 09:03

image

Maar als er eenmaal een operationele browser uit voortkomt, dan zou dat best wel eens een erg goede kunnen worden. Het "internet" is ooit mede ontworpen om onafhankelijk van de verschillende besturingssystemen met elkaar te kunnen communiceren. Dat is alweer een tijdje geleden behoorlijk misgegaan met de huidige standaardenstrijd tot gevolg. Een Goede browser is er dan ook alleen een die zich aan W3c standaarden houdt.
Ben benieuwd...

thieu op Vrijdag 10 Juli 2009 12:06

image

ondersteuning voor huidige standaarden en vooruitlopen op nieuwe standaarden is dat goed? Belangrijkste lijkt mij dat het over standaarden gaat waarover conceptueel tenminste consensus is bereikt en ook over standaarden waarmee je concurrenten niet uitsluit en die andere browsers zonder meer kunnen implementeren. Dat wordt met bijvoorbeeld Active-X wat lastiger ;)

Edit: deze had natuurlijk onder de reactie van SED moeten staan.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 09:15

image

en Goede browser is er dan ook alleen een die zich aan W3c standaarden houdt. ondersteuning voor huidige standaarden en vooruitlopen op nieuwe standaarden is dat goed?

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 09:27

image

Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 09:37

image

Het levert soms problemen op als de toekomstige variant weer gewijzigd wordt.

In IE is bijvoorbeeld het iFrame bedacht en dat kennen alle browsers nu maar het XMLHttpRequest (de basis van Ajax) dat ook door MS is bedacht wordt nu heel anders geimplementeerd dan MS het ooit bedacht had.

En ook CSS3 en HTML5 zijn nog behoorlijk aan veranderingen onderhevig.



Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 10:35

image

Ik ben het zowaar met je eens.

Het zal leiden tot toevoegen van gesloten nieuwe features i.p.v. oplossen van bugs. Een webbrowser MOET de standaard volgen om compatibiliteit met andere platformen te garanderen.

Bolleke op Vrijdag 10 Juli 2009 10:36

image zomerhack badge 3

Dosprompt: er is een groot verschil tussen een nog-niet-officiele-maar-wel-in-behoorlijk-gevorderd-stadium-verkerende draft alvast implementeren (HTML5, CSS3), en zelf het eea erbij bedenken (iframe, xhtmlhttprequest, filters) - hoe handig of goed die verbeteringen ook evt. zijn. Ik neem aan dat het verschil ook jou duidelijk is, dus dan kunnen we dit draadje afronden bij dezen.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 11:16

image

HTML5 bestaat uit verschillende elementen die bepaalde browsers al hadden geimplementeerd voor de allereerste draft ervan bij de W3C werd uitgebracht.
Dat is dus juist precies hetzelfde omdat de HTML5 elementen nu nog maar vroeg in het draft proces zitten en telkens weer wijzigen.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 09:40

image

Lijkt me toch duidelijk. Dat houdt Microsoft niet bij, dus de fans zullen daar op tegen zijn.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 09:47

image

De W3C stimuleert juist dat browserbouwers het voortouw nemen om op die manier eerder en beter feedback te ontvangen. Zodat er sneller gewerkt kan worden. Ik zou juist van jouw verwachten dat je dat zou toejuichen. Jij bent degene die vind dat het bij W3C te traag gaat.

Het code woord hierbij is wel feedback. Als je als een loner zelf je standaards gaat verzinnen zonder consensus te zoeken met de andere partijen dan loop je tegen de lamp.

Gelukkig ziet Microsoft nu het licht waar het de bestaande standaarden betreft, dus ik heb goede hoop dat ze in de toekomst ook actief en constructief gaan meewerken aan de ontwikkeling van nieuwe standaarden.

En ja, om de vraag van DP te beantwoorden, je neemt een zeker risico. Maar het spreekwoord is niet voor niets: "Wie niet waagt, wie niet wint."

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 11:18

image

Inderdaad.
Ook Microsoft heeft in IE8 weer gegokt naar de toekomst met webslices en accelerators.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 11:24

image

webslices en acceleratorsIk dacht dat dat gewoon browser features waren en dat die niets met web standaarden te doen hebben. Maar misschien vergis ik me. Zo ver heb ik me daarin niet verdiept, omdat ik IE niet zo heel vaak gebruik.

Edit: Ik zie het. Maar wat ik zo niet kan vinden, is of dit een voorgestelde standaard is van bijvoorbeeld W3C, of dat het een op zichzelf staande actie van Microsoft is zonder enig overleg naar andere browserbouwers.

Edit2: Hmm, microformat dus. Op zich een interessante ontwikkeling. Ik ben van de web slices nog niet zo gescharmeerd, maar je hebt gelijk Microsoft neemt hierin wel initiatieven. Bedankt voor je info.

tuXzero op Vrijdag 10 Juli 2009 11:05

image

Inderdaad, maar dan wel alleen als die nieuwe standaarden "open" zijn. Zodat ook andere partijen kunnen concurreren omtrent de implementatie, daar wordt iedereen namelijk beter van!

woutert op Vrijdag 10 Juli 2009 09:46

image

De timing van het naar buiten brengen van het nieuws over Google Chrome OS is inderdaad typisch: zo net na nieuws over Gazelle.

Ik denk overigens dat voor Google dit Chrome OS vooral een promotie actie is. Want de mogelijkheid van een OS wat alleen uit een browser bestaat legt de nadruk op online applicaties, zoals GMail, Google Apps, etc. Het geeft daar impliciet bekendheid aan.

Ik betrapte me er zelf op dat ik, naar aanleiding van het nieuws, ben gaan kijken naar online applicaties. En ik denk dat ik niet de enige ben. Dit is wat Google wil.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 10:25

image

Zonder sterke authenticatie (b.v. OTP over SMS) gaat dit in het bedrijfsleven nooit wat worden.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 10:37

image

Het doet me ook denken aan wat Sun vroeger deed met het JavaOS

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 09:58

image

Ik had zelf niet de indruk dat de twee op elkaar zouden lijken, maar ik zag het inderdaad op het journaal.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Microsoft het roer gaat omgooien door deze nieuwe zet van Google. Ik denk dat ze daarvoor eerst een betere grip moeten krijgen op hun online diensten.

Niet dat die slecht zijn volgens mij, maar ze hebben (misschien op hotmail na) niet de naam die Google intussen heeft verworven.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 10:20

image

Microsoft wil helemaal geen online diensten, want dan wordt het OS niet meer relevant. Sterker nog, wie gaat er dan nog een WinOS kopen als je alleen maar een browser nodig hebt.
Ze volgen schoorvoetend om niet helemaal de boot te missen, zoals in den beginne toen MS het internet negeerde.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 10:52

image

Zoals je zelf al aangeeft, ze zullen wel moeten omdat ze anders de boot missen. Ik zie in mijn omgeving al meer mensen de switch maken naar webmail, online agenda's en dergelijke. Ik denk dat het nog wel een poosje duurt, maar dat het os steeds minder belangrijk wordt is niet onwaarschijnlijk.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 11:56

image

Je etaleert je totaal gebrek aan kennis wat IT betreft. Waar zit je ingebakken? Ergens in een 1000 euro/maand IT helpdesk. Stop die no-brainer nonsens over webmail en dergelijke. Waarom laat Webwereld 19 jarige pubers hier eigenlijk toe. No hard feelings...Ieder zijn hobby. My two cents....

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 12:30

image

No hard feelings...You don't say... =P

Loek Essers op Vrijdag 10 Juli 2009 12:52

image zomerhack badge 1

Heren. Laten we het even beschaafd houden.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:34

image

Wauw, daadkrachtig! =P

Nickname op Vrijdag 10 Juli 2009 13:10

image

Waar heb je het nu eigenlijk over? Vertel het eens ...

krak op Vrijdag 10 Juli 2009 13:34

image

Je hebt geen argumenten (meer) als je op de man gaat spelen.
Een dikke min dus.

henk daalder op Vrijdag 10 Juli 2009 12:06

image

MS windows is eigenlijk hetzelfde als het MAINFRAME
Heb je het eenmaal, dan kom je er niet zo gemakkelijk van af

Tenzij je de moed hebt iets nieuws te proberen

eerde op Vrijdag 10 Juli 2009 13:15

image

Een goede ontwikkeling.

Browser based OS vind ik ook de beste kreet, M$ zal daar niet echt veel mee gaan doen tenzij SAAS makkelijk betaald kan worden via micropayments per gebruik.

Google wil zijn online diensten (+Google Apps) gratis aanbieden via een op Linux gebaseerde "browser based OS". De browser is de reeds bestaande Chrome en het OS is Linux.

Toch weer mooi van Google :)

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 14:12

image

Hoe zo mooi? dit is er toch al...
Wel sneu voor deze gos jongens

eerde op Vrijdag 10 Juli 2009 14:23

image

Begrijp je het verschil tussen een OS (in je voorbeeld een GNU/Linux distro gOS) en een "Browser based OS" ?

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 20:57

image

ChromeOS en gos zijn allebei op basis van linux kernel
gos komt met cloud 1.0 Zo te zien is de browser ook chrome.

Cloud is a web browser plus operating system, enabling the browser to perform everything that the desktop is able to perform. Since Cloud just boots into a web browser

krak op Vrijdag 10 Juli 2009 13:47

image

Ik zie hier een smerige journalistieke truc van Sander.
Een bron vermelden van een artikel dat hij zelf geschreven heeft.
Dat is een klassiek voorbeeld om geruchten de wereld in te helpen.
Nu ga ik tijfelen aan al zijn reportages.
Wat is nu de echte bron. Wie heeft het verhaal van gazelle naar buiten gebracht? En wanneer. En waarom stond dat niet op webwereld?

steltenpower op Vrijdag 10 Juli 2009 13:51

image

Google=web (tools verbeteren search en daarmee ads die ze meer dan betalen).
MS=Win(+Office).
Dat concurreert.
IE=rem op (ontwikkeling)web, als lijfbehoud MS.
IE komt mee met Windows (binnenkort door PC fabrikanten ipv MS zelf).
Chrome OS valt dus via Windows eigenlijk IE aan, moet de rem van het web halen.

En 'als Google het gebruikt, zal dat Linux toch niet zo slecht zijn' helpt nog meer de hegemonie van Windows te doorbreken.

/me ziet uit naar <50% voor ieder OS en iedere browser

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 14:02

image

Die twee producten zijn inderdaad niet vergelijkbaar. Chrome OS wordt open source. Van Gazelle weet ik dat niet zeker, maar extrapolerend uit het verleden ga ik daar nog maar even niet van uit. De openheid van Chrome OS heeft een zeer aanzienlijke meerwaarde, ook indirect voor mensen die zelf niet in de code gaan sleutelen.

Revit Tekenaar op Vrijdag 10 Juli 2009 14:38

image

Het lijkt wel of iedereen denkt dat Chrome OS het enige OS zal zijn dat op de betreffende systemen geïnstalleerd zal staan, terwijl daarover nog niets bekend is.

Chrome OS lijkt me eerder een OS dat je naast Windows op je systeem hebt staan, zodat je zonder je hele Windows op te laten starten even snel online kunt werken. Zo zijn er al een heleboel kleine linux-distrubuties die door diverse partijen worden meegeleverd. Google hoopt wellicht dat Chrome OS daarin de standaard gaat worden. Dan heb je dus een systeem met Windows + Chrome OS, OS-X + Chrome OS of misschien wel Android + Chrome OS.

Mocht het in de toekomst dan zo zijn dat er steeds meer applicaties in de cloud, binnen de browser gebruikt gaan worden, dan zullen steeds meer mensen alleen Chrome OS opstarten en hebben ze nog veel later wellicht geen behoefte meer aan een volledige Windows-installatie.

Just thinking out loud.

Vitayalin op Vrijdag 10 Juli 2009 16:29

image

"dan zou dat wel eens een erg goede kunnen worden"
Is dat ook ergens op gebaseerd?
Gezien de geschiedenis van de maker kan het net zo goed zijn: "het zou wel eens een erg grote flop kunnen worden.
Maar misschien kopen ze nog een bedrijfje op wat al verder was.

Anonymous Coward op Zondag 12 Juli 2009 13:12

image

Nog even de opmerking rondomm het prototype op de startpagina van dit artikel.
Ik kom bij MS dit tegen.
The research team claims it has successfully browsed 19 of the 20 most popular sites as reported by Alexa with its prototype, but admits the performance of the prototype was only "acceptable."

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws