Silverlight 3 vervroegd vrijgegeven

Silverlight

Gepubliceerd: Vrijdag 10 juli 2009

Silverlight 3, de nieuwe versie van het Flash-alternatief van Microsoft, is vervroegd vrijgegeven. De programmatuur is al te downloaden.

Toon volledig artikel

Gregorius op Vrijdag 10 Juli 2009 12:31

image

Nu nog anderhalf jaar wachten op moonlight 3.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 12:41

image

En dan ben je denk ik nog optimistisch. :s

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 13:20

image

Waarom zou ik moonlight gebruiken als ik al 256 verschillende add ons en plugins heb om alle media op internet af te spelen inclusief hd kwaliteit?

Mplayer, vlc player en Xine doen het beter dan moonlight en totdat het anders wordt blijf ik daar lekker gebruik van maken. Net als Flash. Flash 10 werkt stukken beter dan silverlight/ moonlight op dit moment kan bieden (of zelfs maar van kan dromen).

Oja ik ben de grootst mogelijke hater van MS software geworden door hun mooie vendor lockin gevallen en vrees dat MS silverlight gaat gebruiken om weer alle standaarden te ondermijnen, en de markt hun eigen keuze op te dringen.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:29

image

Waarom zou ik moonlight gebruiken als ik al 256 verschillende add ons en plugins heb om alle media op internet af te spelen inclusief hd kwaliteit?Geen idee. :) Maar mocht Silverlight wel een succes worden, dan is het toch handig dat er een Linux variant is.

Of Microsoft hier boze bijbedoelingen heeft weet ik niet. Ondermijnen van standaarden lijkt me ver gezocht. Maar de voorsprong die ze nu nemen is wel negatief voor de acceptatie op Linux. Waarom Moonlight zo ver achterloopt weet ik helaas niet, maar jammer vind ik het wel.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:33

image

Moonlight loopt misschien minder ver achter dan je denkt.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:46

image

Versie 2 is nog niet uit, dus in principe loopt het nu 2 versies achter. Versie 2 wordt verwacht rond september als ik het me goed herinner. Ik vind dat een vrij grote achterstand.

steffio op Vrijdag 10 Juli 2009 16:21

image

Daarom heb ik het gevoel dat hier gewoon weer eens sprake is van een soort van vendor-lock-in. Laat Moonlight fors achterlopen op Silverlight en je kunt het op een alternatief OS niet gebruiken, dus moet je wel naar Windows.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 16:34

image

Ik zit niet zo om Moonlight verlegen dat ik niet een anderhalf jaar (of langer) kan wachten. Ik kan er dus niet zo mee zitten. Ik verwacht dat, als initiatieven als Moblin, Android en/of Chrome OS een poot aan de grond krijgen, ontwikkeling van de software voor het Linux os meer aandacht krijgt.

Ik vind Moonlight alleen al een goede ontwikkeling omdat het Adobe wakker schud, dat Flash niet langer een ondergeschoven kindje kan zijn op Linux.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 21:19

image

inderdaad, ik kan me nog herinneren dat de nos.nl voor silverlight had gekozen (olympische spelen geloof ik?) Hierdoor kon ik onder linux heel veel niet zien!

steffio op Zondag 12 Juli 2009 00:46

image

Nog! Je kunt of voor Windows Media player kiezen of voor silverlight, gelukkig pakt Totem de Windows stream, ik kan dus de tour gewoon volgen. Maar het blijft een regelrechte schande dat de Publieke omroep het verrekt om een verder te kijken dan de Microsoftneus lang is. Die sites worden wel in elkaar gezet met publiek geld, ik mag wel aangifte doen met software dat geschikt is voor meerdere platformen, maar stel je toch eens voor dat je met meerdere platformen naar de Publieke omroep kunt kijken.

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 11:01

image

maar stel je toch eens voor dat je met meerdere platformen naar de Publieke omroep kunt kijken.

Silverlight voor OS X wordt door Microsoft geleverd voor Windows en voor OS X en op Linux door Novell (Moonlight).


anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 11:07

image

Maar dat laatste kan nog wel een jaar anderhalf duren helaas.

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 11:15

image

En dan nog is Silverlight een gesloten product. Een organisatie als de publieke omroep zou n.a.v. haar taakstelling beter moeten weten.

anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 11:27

image

En dan nog is Silverlight een gesloten product.Maar Moonlight niet. Zie hier bijv.

Natuurlijk zullen er hele volksstammen zijn die zich onder hun bed gaan verstoppen bij het idee dat Microsoft via via iets met Linux doet, maar ik vind dat wat overdreven.

De meesten hebben er namelijk weer geen enkele moeite mee om de core fonts, codecs, Samba en FAT te gebruiken.

Ik heb de indruk dat de ontwikkelaars van Mono en Moonlight zich terdege bewust zijn van de valkuilen in de licentie van Microsoft. En misschien zal Redmond er haar marketingspin op loslaten, maar meer verwacht ik er niet van.

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 11:35

image

En dan nog is Silverlight een gesloten product.

Ook dat is onjuist.
Silverligth is geen gesloten product zoals Flash dat alleen door Adobe wordt geleverd.

XAML waarin Silverlight client applicaties worden geschreven is door MS vrijgegeven voor iedereen om te gebruiken.
De run time omgeving met het applicatieframework is gebaseerd op de CLI (een ecma standaard) en kan ook iedereen bouwen (maar in de parktijk zullen MS en Novell wel de enigen blijven omdat die samen de markt al afdekken). Dat laatste is weliswaar niet makkelijk omdat het een soort mini applicatieframework variant is van .NET. Het is dus ook niet verrassend dat de bouwers van Mono (.net voor o.a. linux) ook Moonlight hebben gebouwd.

Compatibele applicatieframeworks van meerdere leveranciers zijn zeldzaam. Dat dit bij .NET en kleine broertje Silverligth wel kan zegt al heel veel.

Van XAML, de taal voor de client applicaties, kun je gewoon de specificaties gratis downloaden en vrijelijk implementeren.
XAML specs download

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 11:19

image

Maar dat laatste kan nog wel een jaar anderhalf duren helaas

Nee want de huidige versie zou prima moeten voldoen voor streaming video oplossingen die nu al geboden worden door de pulbieke omroepen

anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 11:50

image

Is dat zo? De laatste keer dat ik getest heb, meen ik dat Silverlight 2 de ondergrens was. Ik heb Moonlight op dit moment niet geïnstalleerd staan dus testen is even niet mogelijk.

Maar een snelle check van bijv. RTL levert de volgende struikelblokken op.
Op onze website wordt gebruik gemaakt van Silverlight 2.0. Hiervoor is de Silverlight 2.0 player benodigd.
Erger nog... In de FAQ:
Het kan zijn dat u een gebruik maakt van een Apple computersysteem, video’s van RTL gemist werken dan niet.Dus Silverlight is ook al meer gelijk voor Windows dan voor Apple. Het lijkt weer een Windows only feestje te zijn. =P

Ook SBS geeft aan dat minimaal Silverlight 2 nodig is, dus ook daar is Moonlight nog geen alternatief.

En waar ik persoonlijk wel bang voor ben, is dat Microsoft nu gaat pushen om de omroepen zo snel mogelijk op 3 te krijgen.

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 11:52

image

Is dat zo? De laatste keer dat ik getest heb, meen ik dat Silverlight 2 de ondergrens was

Dat biedt Moonlight inmiddels toch (inmiddels zijn ze al aan de 6e beta versie van Moonlight 2)

anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 12:00

image

Sorry ik heb de preview van Moonlight 2 niet in de repo's staan, dus voor mij is het nog geen optie.

Oh, en ze zitten op preview 6, niet beta 6.

anonymous_119443 op Dinsdag 14 Juli 2009 08:21

image

Zie je hoe dosprompt behendig niet ingaat op je constatering dat Silverlight op MAC OS X kennelijk niet werkt bij RTL. Typisch ...

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:10

image

je kunt morgen al overstappen op Windows ;)
Wachten hoeft dus niet..

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 13:21

image

Jij kan vandaag al gratis overstappen op GNU Linux, met als bonus minder bugs, geen vendor lockin, geen overstap kosten voor de software, en de mogelijkheid om alle MS programma's te draaien in wine.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:31

image

de migratiekosten zijn een factor die je buiten beschouwing laat. Alles draaien in Wine, vergeet het maar. het is vooral een leuk probeer platform maar daar ga je geen serieuze applicaties betrouwbaar op draaien.

Waarom zou ik overstappen op een systeem als ik geen problemen heb met waar ik nu op werk?

Gratis is erg betrekkelijk, de support en omzetting kost een fortuin en voordat ik dat terug verdient heb zijn we jaren verder en veel ellende rijker .

Gregorius op Vrijdag 10 Juli 2009 13:35

image

de migratiekosten zijn een factor die je buiten beschouwing laat.

Dat deed jij toch ook toen je schreef:
je kunt morgen al overstappen op Windows ;)
Wachten hoeft dus niet..


Waarom zou ik overstappen op een windows-systeem als ik geen problemen heb met waar ik nu op werk?

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:55

image

je geeft zelf aan dat het erg vond om nog anderhalf jaar wachten op moonlight 3. dat hoef tniet. De toekomst kun je nu al in huis halen, je hoeft dus niet zo lang met een verouderd systeem te zitten ;)

Gregorius op Vrijdag 10 Juli 2009 14:18

image

je geeft zelf aan dat het erg vond om nog

Nee, ik geef nergens aan dat ik het erg vind.

Sterker nog, op mijn systemen worden consekwent geen silverlight/moonlight en dotnet/mono geinstalleerd.
Applikaties die daar afhankelijk van zijn gebruik ik niet.

Ik vind het wel erg dat microsoft op deze manier voor de zoveelste keer de interoperabiliteit van verschillende platformen probeert te frustreren.

krak op Vrijdag 10 Juli 2009 14:51

image

Sterker nog, op mijn systemen worden consekwent geen silverlight/moonlight en dotnet/mono geinstalleerd.
Applikaties die daar afhankelijk van zijn gebruik ik niet.

Dotnet wilde ik ook niet binnen een bedrijf. Ooit bij het selecteren van een programma waren de makers ook bezig met een linux versie. Tot dat de maker van dat programma vriendjes werd met microsoft. Een jaar daarna was voor een nieuwe update dotnet verplicht. En de linux versie is in de prullebak verdwenen.

Ik ben bang dat door deze methodes van vendor lockin we nooit meer van de microschoften afkomen.

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 13:40

image

ga jij maar lekker licentie kosten betalen aan microsoft. Ik steek dat geld liever in ander zaken dan de balans van microsoft.

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat servers voor het merendeel op GNU/Linux draaien. Als jij dat niet serieus noemt dan vraag ik me af wat jij serieus gaat noemen als het op ict aankomt.

Ik migreerde op het moment dat de huidige computers afgeschreven waren en werden vervangen. Omdat de bedrijfsserver al op OpenSuse draaide, lag het dus voor de hand om ook de clients op OpenSuse te gaan draaien.

Reken eens uit wat het kost om 200 windows licenties + 200 MS office 2007 licenties te nemen, en vergelijk dat eens met de migratiekosten.

De licentiekosten keren met vaste regelmaat terug, en de migratiekosten zijn eenmalig. Je mail/ agenda zet je via thunderbird zo over van Outlook (MS omgeving) naar Thunderbird (GNU/Linux) omgeving.

In OOo heb je zo macro's geschreven waarmee je de lay out van je MS office files (.doc en .docx en aanverwanten) zo overzet naar een goede odf lay out. Alleen je bestandje openen, macro'tje uitvoeren en klaar.

Indien je een bestand nooit nodig hebt, hoef je die dus niet te migreren. Je haalt dus gelijk je overbodige data uit je systeem.

Bij mij scheelde dat op me eigen client al 10 Gb aan schijfruimte, die nu voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

Blijf jij dus maar fijn MS sponsoren en alle virussen/ maleware/ crapware gebruiken, maar ik ben blij dat ik daar definitief zakelijk en prive van af ben.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:48

image

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat servers voor het merendeel op GNU/Linux draaien

Dat is dan dus ook niet waar.
Alleen in de webservers en de supercomputers niche markt is linux het meest populair. In het grootste segment van de bedrijfsservers is Windows server verreweg het meest populaire OS.

sanderzw op Vrijdag 10 Juli 2009 13:56

image

Helaas nog wel....maar dankzij de ontzettende hoeveelheid M$ nono's zie ik dit in rap tempo afnemen....o'j en natuurlijk het feit dat m$ zo met licentieprijzen loopt te knoeien....

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 15:11

image

Sinds de introductie van Windows Server 2008 neemt dat eerder nog toe.

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 16:05

image

alleen mensen die geen verstand hebben van ict of het uitbesteden aan de verkeerde bedrijven/ consultants komen in de vendor lock in terecht die microsoft heet.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 21:28

image

Het enige waar windows oververtegenwoordigd is, is de kantoorautomatisering. Deze hele club stapt binnenkort over op ChromeOS

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 09:40

image

Binnenkort nog wel ?!
ChromeOS zal ergens over anderhalf jaar uitkomen op netbooks.
Ik denk niet dat bedrijven daar de komende jaren ook maar over zullen denken

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 13:43

image

Bedrijven niet nee, maar met de consument die alleen maar op het web rondhangt kon het wel eens snel gaan. Dan heb je nog de foto/film senioren die hebben volgens mij ook al fotoalbums online. Alleen de gamers niet natuurlijk, alhoewel ik ze in mijn omgeving ook bijna alleen nog maar games via het web zie doen. Het enige wat ik de gebruikers nog lokaal zie doen is het belastingformulier invullen, maar dat zal ook niet lang meer duren.

anonymous_118315 op Zaterdag 11 Juli 2009 12:05

image

Ik denk dat je nu toch een ietwat te optimistisch bent. :)

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 13:46

image

ik was even aan het dromen ;-)

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 14:00

image

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat servers voor het merendeel op GNU/Linux draaien. wat heeft dat te maken met je opmerking.
Jij geeft als advies Wine te gebruiken en dat zie ik niet zitten voor serieuze zakelijke applicaties. Waarom je daar allerlei webservers bij gaat slepen ontgaat me.

10GB extra vrij op mijn harde schijf zal me eerlijk gezegd worst wezen..
1000GB kost ca 75 euro dus 10GB komt op 75 cent of zoiets..op de prijs van een server of een client station absolute peanuts. Ik hoop dat je wat overtuigender argumenten kunt bedenken dan die.


Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 21:30

image

Niet op reageren, SED houdt van trollen. Dat is zijn kick. Zijn grootste kick is dat je je uiteindelijk zo boos gaat maken dat jij een ban krijgt

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 23:09

image

Het enige waar windows oververtegenwoordigd is, is de kantoorautomatisering. Deze hele club stapt binnenkort over op ChromeOS Zelfs trollen doe je niet fatsoenlijk, dit is best aandoenlijk ;)
Maar ik besef me ineens, misschien meen je het wel. Dat zou best eens kunnen.....

Vincentlaborant op Zaterdag 11 Juli 2009 11:43

image

Leer hem dan eens fatsoenlijk trollen want jij bent er goed in.

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 13:05

image

Ik denk dat ik beter jou wat fatsoensnormen bij kan brengen, dat is harder nodig hier.

Vincentlaborant op Zaterdag 11 Juli 2009 15:13

image

*denkt aan pot en ketel*

*denkt aan het verhaal mug en de olifant*

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 13:48

image

Vertel eens wat is fatsoenlijk trollen?
Ben erg benieuwd.

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 14:29

image

een leuke aanzet is deze:
alleen mensen die geen verstand hebben van ict of het uitbesteden aan de verkeerde bedrijven/ consultants komen in de vendor lock in terecht die microsoft heet.

Je ziet dat hij je dik overklast hier.

Vincentlaborant op Zaterdag 11 Juli 2009 15:11

image

Tja geef je eindelijk toe dat ik je own?

edjez op Zaterdag 11 Juli 2009 22:50

image

Geenstijl mode?

anonymous_118315 op Zaterdag 11 Juli 2009 14:49

image

Ik hoopte dat SED Webwereld even zou negeren. Ik zie dat het ijdele hoop was. :(

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:54

image

Migratie? Ik gebruik thuis veelal Firefox, Thunderbird, OpenOffice, MySql, Apache en Php. Ik klooi wat met Python. Soms bewerk ik een foto met The Gimp. Beetje muziek luisteren met Winamp, maar ik heb begrepen dat daar wel alternatieven voor zijn. Die migratie lukt wel. :)

Voor AVG, Windows defender en PcTools Firewall pro moet ik nog wel eens vervangers zoeken. ;)

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 15:07

image

AVG vervangen door ClamAV
firestarter gebruiken als firewall die heel snel te configureren is
windows defender vervangen door (ligt op het puntje van me tong kom er zo mee)

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:30

image

Draait *Moonlight 3* al op Windows? =o

Vincentlaborant op Vrijdag 10 Juli 2009 13:41

image

*boycot alle crapware van microsoft*

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:56

image

Dat is ook een oplossing natuurlijk. Linux biedt je die vrijheid, dus ik zal je daar zeker niet vanaf proberen te praten. Het is alleen niet de oplossing die ik heb gekozen. Sorry.

Requiem op Vrijdag 10 Juli 2009 12:32

image

Silverlight een flash alternatief noemen gaat wel erg ver.

OnishiZX op Vrijdag 10 Juli 2009 13:20

image

Hoe dat?
De functionaliteit van Silverlight omvat voor een groot deel die van Flash en iets is als alternatief te kenmerken wanneer je voor bijna alle functionaliteit eenzelfde resultaat had kunnen bereiken als met het origineel.

De kwaliteit van Silverlight heb ik verder ook absoluut geen negatieve ervaringen mee, dus ik zie niet in waarom Silverlight niet zou kunnen uitgroeien tot een volwaardig concurrent over tijd.

Requiem op Zaterdag 11 Juli 2009 14:13

image

Over tijd misschien maar als je expression blend meerekent kan het in geen velden of wegen tippen aan flash. Dat is mijn mening en ik heb met beide omgevingen gewerkt. Expression blend 2 presteerde het regelmatig om tijdens het editten een bestand kapot te maken, waarna je het alleen nog maar handmatig kon reparen door de xml aan te passen. Maar goed eerlijk is is eerlijk, als je een volledig .net framework erachter hebt hangen kan je natuurlijk wel heel erg ver gaan met wat je bouwt.

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:32

image

Meer native media formaten:
More format choice. In addition to native support for VC-1/WMA, Silverlight 3 now offers users native support for MPEG-4-based H.264/AAC Audio, enabling content distributors to deliver high-quality content to a wide variety of computers and devices.

En daarnaast uitbreidbare met nog meer media formaten
Extensible media format support. With the new Raw AV pipeline, Silverlight can easily support a wide variety of third-party codecs. Audio and video can be decoded outside the runtime and rendered in Silverlight, extending format support beyond the native codecs.

Dus ook willekeurige open codecs als OGG/Vorbis mogelijk met Silverlight 3. (dat kan met flash bijvoorbeeld niet)

Hier voorbeelden met Moonlight 1.9 preview (waar dus al wat Silverlight 3 technologieen inzitten)
Moonlight 1.9 and Ogg

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 13:58

image

dat ze Ogg/Vorbis versneld zouden invoeren was natuurlijk te verwachten. Dat bedoelde je waarschijnlijk met, dat ze misschien minder achterliepen dan ik dacht?

Anonymous Coward op Vrijdag 10 Juli 2009 13:40

image

Moonlight 2.0 preview 6 download pagina voor Firefox op linux

Gregorius op Vrijdag 10 Juli 2009 13:43

image

Dus ook willkeurige open codecs als OGG/Vorbis mogelijk met Silverlight 3.
Ik geloof pas in de goede bedoelingen van microsoft wanneer ze een Ogg/Theora/Vorbis codec inbouwen/meeleveren met silverlight en IE.
Een codec waar ze notabene niet eens royalties voor hoeven te betalen.

Tot die tijd is het allemaal marketing blahblah.

anonymous_118315 op Vrijdag 10 Juli 2009 15:59

image

Ze leveren het nog niet mee, maar je kan het schijnbaar wel gebruiken.

tirania.org/blo...9/Mar-23-1.html

Hoe het werkt en of het goed werkt weet ik niet, maar er lijken een paar positieve ontwikkelingen te zijn.

steffio op Vrijdag 10 Juli 2009 16:10

image

Lekker, en moonlight 2 moet nog uitkomen!

Caesar Tjalbo op Zaterdag 11 Juli 2009 02:28

image

Last van een flauwe bui en toen viel me de titel op:
Silverlight 3 vervroegd vrijgegeven
"vrij" en "gegeven" door Microsoft, het heeft iets grappigs.

vinylat45 op Zaterdag 11 Juli 2009 15:37

image

Geen MS rommel op mijn Mac.

Verder; Silverlight wordt voornamelijk gebruikt voor advertenties, dus je mist niks.

Anonymous Coward op Zaterdag 11 Juli 2009 16:39

image

Bij advertenties is flash voorlopig koning

anonymous_119443 op Zaterdag 11 Juli 2009 17:46

image

Bij dosprompt zijn MS-advertorials voorlopig nog koning - en dat zie ik ook niet snel veranderen.

anonymous_118315 op Zaterdag 11 Juli 2009 23:51

image

Dat is waar, maar het is niet wat Vinylat45 zegt. hij zegt: "Silverlight wordt voornamelijk gebruikt voor advertenties" niet "Silverlight wordt vaker gebruikt voor advertenties dan Flash".

Flash wordt gebruikt voor heel veel zaken naast advertenties. Vinylat beweert dat Silverlight behalve voor advertenties nauwelijks gebruikt wordt (waarschijnlijk op de website van Microsoft na).

Ik ben benieuwd of je het kan weerleggen.

steffio op Zondag 12 Juli 2009 00:51

image

En natuurlijk op de tour2009 site van onze publieke omroep de NOS.

karloe op Zondag 12 Juli 2009 01:42

image

Dat is bij de "publieke" NOS al een tijd langer het geval en Plasterk verdedigd het. (o.a. iets met drm)

Een NOS blog over het "waarom", met een behoorlijk aantal reaguurders.

Anonymous Coward op Zondag 12 Juli 2009 16:24

image

Vinylat beweert dat Silverlight behalve voor advertenties nauwelijks gebruikt wordt (waarschijnlijk op de website van Microsoft na).
Je verdraait zijn woorden want hij zegt geen "nauwelijks" maar hij zegt "voornamelijk voor advertenties" en ik ken geen enke voorbeeld van advertenties met silverligth.
Er zijn wel tal van streaming video sites die Silverligth aanbieden omdat Silverlight een relatief eenvoudig te implementeren en goed beschikbaar en ook goedkoop platform biedt voor streaming video. De belangrijkste codec gebruikt in Silverligth is WMV9/VC-1 en dat is al een polulaire streaming code met hoge compressie en lage eisen aan de client decoding kant. Silverligth is dus een interessante keus in veel streaming video oplossingen

anonymous_119443 op Zondag 12 Juli 2009 16:53

image

Omdat mijn kerk Microsoft Silverlight probeert te pushen vind ik het daarom een interessante keus in veel streaming video oplossingen.

Fixed that for you. :-)

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 10:58

image

Een logische keus voor bijvoorbeeld:
de NOS
de Nederlandse publieke omroep (NPO) (en enkele individuele omroepen)
SBS en
RTL
om maar eens wat bekende partijen te noemen die daadwerkelijk streaming video leveren in Nederland.

anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 11:05

image

Bedankt, een snelle zoektocht lijkt je reactie te bevestigen. Silverlight lijkt in Nederland redelijk een voet aan de grond te krijgen bij omroepen. Ook uit Amerika vang ik met enige regelmaat geruchten en berichten op die daarover spreken. Ik kan me voorstellen dat Flash het hier wel warm van krijgt.

Het zal me benieuwen of Adobe hier een goed antwoord op gaat verzinnen. Ik persoonlijk ben blij dat de twee elkaar wat concurrentie aandoen.

anonymous_118315 op Zondag 12 Juli 2009 19:31

image

Dus je had het wel begrepen? Waarom ga je daar dan niet op in, maar begin je van de kern af te leiden met Flash?

Ik kom, behalve in links van jouw, nooit sites tegen met Silverlight. Ik heb dan ook geen idee hoe de verdeling nuttig/reclame is.

Als ik dit zo lees wordt Silverlight zeker wel voor ads gebruikt.

Anonymous Coward op Maandag 13 Juli 2009 10:40

image

Waarom ga je daar dan niet op in, maar begin je van de kern af te leiden met Flash?

Ik ging op zijn woorden in. Hij gaf aan dat Silverligth voornamelijk voor adverteties gebruikt worden. Dat is echter niet zo want bij advertenties is flash juist hetgeen wat gebruikt wordt.

Waarom negeer je trouwens dat je gewoon alweer iemands woorden weer eens hebt verdraaid ?

anonymous_118315 op Maandag 13 Juli 2009 10:46

image

Laat maar DP, in een partijtje gevlooi heb ik geen zin.

anonymous_119443 op Zondag 12 Juli 2009 16:51

image

*** foetsie ***

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws