Apple zit Palm Pre dwars met iTunes-update

Palm Pre

Gepubliceerd: Donderdag 16 juli 2009

Met de nieuwste versie van iTunes is het niet langer mogelijk om de Palm Pre als iPod te gebruiken in iTunes.

Toon volledig artikel

plep op Donderdag 16 Juli 2009 13:59

image

Zoals we al eerder aangaven zullen nieuwe versies van iTunes niet langer syncen met niet ondersteunde mediaspelers

Niet ondersteund? Zeg gewoon eerlijk: "niet die van ons."

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 14:02

image

De quote van Apple (via link) is
“It also disables devices falsely pretending to be iPods, including the Palm Pre. "

De truk van PalmPre was dus om Apple's produkt ID te gebruiken.

Nappy op Donderdag 16 Juli 2009 15:29

image

Zal wel leuk effect geven "Er is een update voor uw ipod" :D

Heb je een pre waar nog 5 knoppen het op doen.

Samuel Michon op Donderdag 16 Juli 2009 15:48

image

Niet ondersteund? Zeg gewoon eerlijk: "niet die van ons."
Dat zou niet kloppen. Er zijn namelijk bedrijven die Apple hebben gevraagd om een licentie, en die zo'n licentie dan ook hebben gekregen. Voorbeeld: RIM heeft een applicatie voor hun BlackBerry's gemaakt, waarmee je een BlackBerry kunt syncen met iTunes. (link: BlackBerry Media Sync)

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 17:36

image

Valt wel mee hoor; ik kon (en nog steeds) mijn Nokia gewoon met iTunes syncen. Het probleem zal toch wel in de communicatie tussen Palm en Apple liggen, en als Palm doodleuk wil meeprofiteren zonder daar eerst fatsoenlijke afspraken over te maken, kan ik me voorstellen dat Apple daar een stokje voor steekt...

globetrotter op Donderdag 16 Juli 2009 14:09

image

Vendor locking?

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 14:11

image

Je kunt al je data verhuizen naar een andere software omgeving. Dat is inclusief de muziek die je gekocht hebt met iTunes!

globetrotter op Donderdag 16 Juli 2009 15:17

image

Je zou denken dat Apple graag heeft dat je itunes gebruikt voor de aanschaf van muziek, maar ze hebben natuurlijk liever dat je dan ook een ipud of iphone koopt.

Kickass op Donderdag 16 Juli 2009 14:30

image

Helemaal niet erg. Waarom iTunes als er P2P is nietwaar?

tERRiON op Donderdag 16 Juli 2009 14:42

image

Anders gezegd: Waarom nog legaal (*) proberen als je gedwongen wordt illegaal (*) te downloaden?

* = Legaal en illegaal volgens de definitie van stichting Brein & Co.

Jozik op Donderdag 16 Juli 2009 14:39

image

De appel valt wel ver van de Palmboom...
Beetje kinderachtige actie van Apple.

tERRiON op Donderdag 16 Juli 2009 14:44

image

De ware aard van Apple komt zo langzamerhand wel boven drijven, ja. Zie ook: Apple blokkeert push-notificatie bij unlockte iFöhne

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 18:16

image

Misschien moet je ook de rest van de artikelen (en reacties) een lezen, maar ik zal je een quote rechtstreeks uit het artikel niet onthouden:

Apple heeft nog niet gereageerd op de aantijging, maar de softwareontwikkelaars tonen begrip voor de hardwaremaker. "We begrijpen dat Apple veel geld, middelen en tijd heeft gestoken in het ontwikkelen van de infrastructuur van push-notificaties. Dat is geweldig. In de afgelopen twee jaar heeft Apple de mainstreammarkt voor smartphones opnieuw gedefinieerd en Apple zou daar geld aan moeten verdienen en respect voor moeten krijgen.

globetrotter op Donderdag 16 Juli 2009 18:33

image

Dat begrijp ik niet helemaal:
Als ik muziek koop via itunes, dan is het toch raar dat ik dan ook een Apple apparaat moet aanschaffen om de muziek te kunnen beluisteren?
Maar ik neem aan dat het in de gebruiksvoorwaarden van itunes staan?

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 18:37

image

Als ik muziek koop via itunes, dan is het toch raar dat ik dan ook een Apple apparaat moet aanschaffen om de muziek te kunnen beluisteren?
iTunes geeft zelf aan dat alle muziek die je koopt in je home folder in ~/Music/iTunes/ terug te vinden is (netjes gesorteerd op album/artist/song).

Je kunt gewoon diverse spelers gebruiken om dit af te spelen.

Geen DRM en geen lockin!

Palm is gewoon te beroerd om een sync-app te maken die hier gebruik van maakt.

globetrotter op Donderdag 16 Juli 2009 18:55

image

ok, het is duidelijk voor me.

tERRiON op Donderdag 16 Juli 2009 19:09

image

Apple verdient ineens niks meer als ik een iFöhne koop en em vervolgens i.c.m. Vodafone of KPN gebruik? Dan wordt het tijd om nog eens na te gaan denken over de manier waarop je geld wilt verdienen.

Apple moet eens gaan nadenken of het wel zo slim is om hun prullaria aan exclusief via 1 provider aan te bieden.

Apple moet eens gaan nadenken of de gebruikers van hun zooi misschien bepaalde vrijheden willen en hebben. Vrijheid om zelf een provider te kiezen bijvoorbeeld. Maar ook de vrijheid om volstrekt legaal hun door Apple opgelegde simlock te verwijderen met tooltjes die her en der op internet verkrijgbaar zijn.

Als ik zo'n mormel zou willen dan wil ik zelf kiezen welke SIM ik er in prop zonder halverwege het jaar ineens geconfronteerd te worden met het feit dat een deel van de functionaliteit het begeeft omdat ene meneer Jobs vindt dat wij in Nederland zijn apparaatjes alleen aan het T-Mobile-netwerk mogen hangen.

Dat de softwaremakers er begrip voor zouden hebben is hartstikke mooi maar ik ben geen softwaremaker, ik ben een gebruiker. En als gebruiker verwacht ik dat mijn apparaat gewoon doet wat ie hoort te doen. Simlock of geen simlock, ongeacht of deze wel of niet verwijderd is op de voor Apple gunstige manier.

Zo moeilijk is het toch niet?

Zou jij het accepteren als de radio jouw auto het ineens niet meer doet omdat je Shell tankt terwijl de autofabrikant een exclusief contract heeft met Texaco?

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 20:12

image

Apple moet eens gaan nadenken of het wel zo slim is om hun prullaria aan exclusief via 1 provider aan te bieden
Apple moet eens gaan nadenken of de gebruikers van hun zooi misschien bepaalde vrijheden willen en hebben
Met meer dan 30 miljoen iPhones binnen 2 jaar, een Appstore (die momenteel zo'n beetje elke leverancier van content probeert te kopiëren) met 60.000 applicaties waarvanaf inmiddels (binnen één jaar) 1,5 MILJARD (!) apps zijn gedownload, markleider op het gebied van MP3/muziekspelers, een iTunes store voor muziek welke ook wereldwijd op nummer 1 staat...

Misschien is DAT iets voor jou om over na te denken? Kennelijk is DIT wat 'de gebruikers van hun zooi' willen. Dat jij er daar NIET een van wordt, is waarschijnlijk niet iets om wakker van te liggen...

milla75 op Donderdag 16 Juli 2009 21:19

image

*** reactie verwijderd ***

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 22:34

image

Vind ik ook, het aantal gebruikers is niet een maat voor de kwaliteit van een produkt.

Wel is het zo dat dit een produkt is waar je actief iets voor moet doen om te verkrijgen en het niet door je strot geduwd krijgt. (force feeding ducks?)

tERRiON op Donderdag 16 Juli 2009 22:49

image

Nou ja, in zekere zin gaat de vergelijking wel aardig op.

Bij aanschaf van een telefoon met Windows Mobile krijg je te maken met de gemakken en ongemakken van Microsoft. Bij aanschaf van een telefoon met OS-X krijg je te maken met de gemakken en ongemakken van Apple.

:-)

bekhof op Vrijdag 17 Juli 2009 00:46

image

Ik heb het alleen maar over dit:
Apple moet eens gaan nadenkenHet hoeft verder geen betoog volgens mij dat Apple hierover juist heel goed heeft nagedacht. Dat er mensen zijn die dáár geen boodschap aan hebben lijkt me ook logisch.

Je maakt de vergelijking met aantal en MS: prima! Ik heb helemaal niets tegen MS (of whatever)... Ik begrijp alleen de zin niet zo om nu hier negatief over te gaan doen, terwijl ELKE leverancier precies hetzelfde zou doen als Apple!

Palm zit gewoon fout, volgens mij...

tERRiON op Donderdag 16 Juli 2009 22:45

image

Hartstikke leuk dat je er wat statistieken bij haalt maar ik geloof niet dat dat de kern van mijn verhaal was...

Wat ik bedoel is dat het niet bepaald 'netjes' is om bepaalde functionaliteit uit te schakelen op toestellen die unlocked zijn, enkel en alleen omdat de fabrikant vindt dat ze alleen i.c.m. een door de fabrikant aangewezen aanbieder mag worden gebruikt. Je gaat dan voorbij aan de klant die netjes voor zijn toestel betaald heeft en zijn keuzevrijheid op die manier afdwingt nadat deze in eerste instantie beperkt is door de fabrikant.

Iets wat ik met mijn brandstof-voorbeeld ook geprobeerd heb duidelijk te maken...

bekhof op Vrijdag 17 Juli 2009 09:45

image

Maar dat heeft toch helemaal niets met dit topic te maken? Ik heb inderdaad ergens anders gelezen dat de push-technologie wordt geblokkeerd bij toestellen met jailbreak. Verder weet ik niet exact hoe en wat, maar het heeft helemaal niets te maken met deze discussie rond Apple en Palm...

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 22:55

image

Apple verdient ineens niks meer als ik een iFöhne koop en em vervolgens i.c.m. Vodafone of KPN gebruik? Dan wordt het tijd om nog eens na te gaan denken over de manier waarop je geld wilt verdienen.
Een iPhone of ander smartphone (cough) zijn zwaar gesubsidieerd; er zijn abonnement combinaties (in NL) waar je zelfs de iPhone gratis krijgt, deze investering moet worden terug verdient. Heel plausibel!

Apple moet eens gaan nadenken of het wel zo slim is om hun prullaria aan exclusief via 1 provider aan te bieden.
Providers die de iPhone aanbieden hebben aanpassingen moeten maken in hun netwerk om sommige functionaliteiten mogelijk te maken. Een voorbeeld daarvan is Visual Voice mail.

Als ik zo'n mormel zou willen dan wil ik zelf kiezen welke SIM ik er in prop zonder halverwege het jaar ineens geconfronteerd te worden met het feit dat een deel van de functionaliteit het begeeft omdat ene meneer Jobs vindt dat wij in Nederland zijn apparaatjes alleen aan het T-Mobile-netwerk mogen hangen.
Er zijn smart-phones (cough) genoeg zodat je hier in keuze hebt.

Zou jij het accepteren als de radio jouw auto het ineens niet meer doet omdat je Shell tankt terwijl de autofabrikant een exclusief contract heeft met Texaco?
Om op deze kromme anologie in te gaan; als je afspreekt dat je een auto voor halve prijs krijgt indien je alleen tankt bij Texaco, maar je tankt ergens anders, dan pleeg je contract breuk!

Als je zo slim bent om een iPhone te jailbreaken, dan ben je ook slim genoeg om het contract dat je hebt getekend te begrijpen (minstens de strekking ervan).

Ach, er zijn altijd mensen die zeuren.

tERRiON op Vrijdag 17 Juli 2009 11:02

image

Staat er in het contract dat als ik mijn toestel op een ander netwerk aansluit (op welke manier dan ook), ik een kreupel toestel overhoud?

vinylat45 op Vrijdag 17 Juli 2009 11:18

image

Ja

Anonymous Coward op Donderdag 16 Juli 2009 23:20

image

Dan moet je een simlock vrije iPhone kopen -> Belgie of Italie en niet verder zeuren.
De iPhone die je in Nederland koopt doet ook wat het moet doen en je weer als je er een koopt dat je dan aan t-mobile vast zit en na een jaar simlock vrij kan maken. Maar dat weet je dus voor je er 1 koopt dus ook dan moet je niet zeuren als je er dan toch een koopt.

anonymous_118315 op Donderdag 16 Juli 2009 14:47

image

Inderdaad, dat je niet kan garanderen dat het werkt is tot daaraan toe, maar dit lijkt meer op actief tegenwerken.

Die lijkt op hetzelfde geneuzel dat ook geweest is bij support voor Linux.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 15:18

image

Kun je iTunes niet draaien onder Linux met WINE?

Archdevil op Donderdag 16 Juli 2009 15:27

image

Waarom zou je dat in godsnaam willen?
Er zijn opties om je ipod te vullen onder linux, maar ik begrijp niet zo goed dat mensen dit soort Big-Brother apparaten kopen. Die rommel komt er bji mij niet in. Ik probeer zover mogelijk weg te blijven bij al die clubs die niets anders doen dan je helemaal vastbinden aan hun oplossingen.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:08

image

Big-Brother? Verklaar je nader.

Apple weet alleen van mij de gegevens die ik zelf geef!

anonymous_118315 op Donderdag 16 Juli 2009 16:44

image

Voor zover ik weet werkt iTunes niet echt geweldig onder Wine. De AppDB geeft hem Zilver, maar zonder sync naar je iPod, zonder CD's branden en zonder inloggen in je store account lijkt het me niet meer dan een veredelde muziek speler. Dat kan Xmms ook. :)

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:46

image

Ja, dat is knap waardeloos als dat zo is.

Julius Caesar op Vrijdag 17 Juli 2009 10:11

image

Banshee schijnt het meest in de buurt te komen, maar zelf gebruik ik gtkpod voor synchronisatie met mijn iPod. Muziek kopen in de iTunes store zit er bij beide niet in.

Tuvok op Donderdag 16 Juli 2009 15:44

image

Vind van niet. Apple heeft er voor gekozen om eigen software en hardware te ontwikkelen, dus alles onder één paraplu en dat werkt erg goed.

Apple hanteert de quote "People who are really serious about software should make their own hardware." en dat recht hebben ze.

Jozik op Vrijdag 17 Juli 2009 20:08

image

Apple hanteert de quote "People who are really serious about software should make their own hardware." en dat recht hebben ze.
Daar heb ik ook niets op tegen, maar dat is wat anders dan het anderen onmogelijk/moeilijk te maken om itunes af te spelen en zeker om alleen om die reden een update uit te brengen.

6581 op Donderdag 16 Juli 2009 15:21

image

Goh, dat had ik nou niet zien aankomen...

Palm heeft met de (schitterende) Pre de aanval ingezet op de iPhone, dan is het toch logisch dat Apple hier zijn eigen belangen beschermt? Alsof Apple een soort morele verplichting heeft om de creatief wat minder begaafde bedrijven een handje te helpen.

Ik geef Palm nog een jaartje, voordat het schip echt zinkt. In datzelfde jaartje komt Apple nog met een Linux versie van iTunes, samen met Google in elkaar geknutseld. :-)





Anonymous Coward op Donderdag 16 Juli 2009 15:22

image

Dus maar weer naar juicedrops vor die gebruikers.
En natuurlijk is dit een kwestie van ongebreidelde marktafscherming.
Het toont ook aan dat Apple "bagger schijt" bij de gedachte aan Palm's antwoord op de iphone volgens vorige eeuswe terminologie ;)
Als je niet op kwaliteit kunt concurreren dan maar je markt afschermen.. beetje zielig.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 15:33

image

Wat als de PalmPre de muzieklijst opfucked, maar iTunes denkt dat het een iPod is en dus gewoon alles synchroniseert. Daarmee alle gekochte nummeds van de gebruiker doet kwijtraken; betaalt Palm de support kosten van Apple dan?

Anonymous Coward op Donderdag 16 Juli 2009 15:42

image

is dat het geval of bedenk je dat nu om het gebeuren te rechtvaardigen.
Welke support gaf Apple aan al die ongevraagde troep die met iTune smeekwam? Ehh, helemaal niks.
Opvallend dat de Apple fans alles wat krom is graag recht willen praten. Het lijken wel Linux fundamentalisten of MS evangelisten ;)

ps als je door een foutje al je gekochte Apple DRM zooi kwijtraakt is er toch wel een mogelijkheid die gewoon terug te krijgen neem ik aan?

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 15:58

image

Vreemde reactie!

Kort geleden maakte je diezelfde opmerking over DRM en 'ongevraagde troep'. (Zie hier).

Alle aantijgingen werden daar al verworpen.

Last van kort geheugen?

Tuvok op Donderdag 16 Juli 2009 16:17

image

Dat komt omdat er mensen zijn zoals SED die op nieuws berichten alleen maar wat te zeiken hebben zonder enige gefundeerde onderbouwing. Zielige personen dus die geen serieuze discussie kunnen voeren.

Anonymous Coward op Donderdag 16 Juli 2009 17:16

image

ik heb die draad nog even doorgekeken maar kom nergens een soortgelijke opmerking tegen. last van visioenen of hallucinaties?
Hoe dan ook. Hoe zit dat met het restoren van betaalde spullen bij appel DRM?

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 17:25

image

Kon je dit niet vinden?

(dezelfde URL, nu met #comment tag)

*ziet SED met staart tussen benen weglopen*

bekhof op Vrijdag 17 Juli 2009 00:49

image

SED. heeft wat problemen met L E Z E N. Maar dat is bekend verder, volgens mij.

Anonymous Coward op Zaterdag 18 Juli 2009 14:37

image

aha, je hebt weer eens niet door wat ik zeg, maar bedenkt liever een eigen tekst waar je op kunt reageren.
Ik zeg niets dat strijdig is met mijn opstelling hier. En dat kun je ook nergens aantonen, zelfs niet met verkeerd begrepen(of beter verkeerd uitgelegde) opmerkingen.
Kortom, het lezen ( zoals we in het stukje over blind typen ook al vaststelden) gaat je niet echt goed af. Het interpreteren en fantaseren lukt je prima, dat moet ik erkennen ;)
En je vergeet ! weer een antwoord te geven op die restore vraag, vluchtgedrag?

vinylat45 op Zaterdag 18 Juli 2009 17:27

image

Ik kan niet reageren hierop, het is nog geen eens incorrect!

Verder, die vraag over DRM muziek:
DRM van iTunes verwijderen, i.e. 30c/song

Voor muziek gekocht van MS ben je gewoon je muziek kwijt:
The Zune is also Certified for Windows Vista, but it is important to note that former "Plays for Sure" music purchased from the MSN Music Store does not play on a Zune (even though both are "Certified for Windows Vista")
Voel je dan even genaaid! Het heet notabene 'plays for sure', stelletje achterbakse ............. (fill in your favourite curse word).

Anonymous Coward op Zondag 19 Juli 2009 00:32

image

aha, weer beginnen over MS als men je iets vraagt over een Apple. Weg die bal...
Vluchtgedrag dus inderdaad ;)

vinylat45 op Zondag 19 Juli 2009 01:23

image

Ik schrijf toch ook over Apple.

L E Z E N

Jezus, ik hield de comment nog kort, zodat ook jij met je korte attentie span het nog kon volgen.

Anonymous Coward op Maandag 20 Juli 2009 09:21

image

je antwoord gaat niet over het restoren van reeds betaalde Apple songs maar over het nog een keer moeten betalen voor iets wat je reeds bezat.
Schandalig dus! en heeel vreemd dat je dat hier gaat verdedigen.

Vervolgens schakel je weer over op Windows en daar gaat het helemaal niet over. Bal weg dus als het te eng wordt ;)
Kinderachtig.

vinylat45 op Maandag 20 Juli 2009 10:15

image

Wow... muziek kwijt raken bij MS neem je ter harte?

anonymous_118315 op Donderdag 16 Juli 2009 16:00

image

Ik meen dat ik van één van mijn Apple kennissen had begrepen dat je je database altijd kan herstellen, dus het enige wat je kan kwijtraken is tijd.

Via een disclaimer kan je Palm Pre gebruikers er op wijzen, dat ze in geval van een ongelukje dikke vette pech hebben.

Maar goed. Op zich geen probleem. Zolang Apple zich de vrijheid voorbehoud concurrentie te weren, neem ik de vrijheid om Apple te mijden. :)

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:12

image

Denk dat het probleem groter is dan alleen de database herstellen.

Wat als iTunes een firmware update wilt doen? Is je PalmPre ineens een brick!

neem ik de vrijheid om Apple te mijden
Precies

anonymous_118315 op Donderdag 16 Juli 2009 16:37

image

Dat je Palm Pre een baksteen wordt had ik al opgelost toch? ;) Via een disclaimer kan je Palm Pre gebruikers er op wijzen, dat ze in geval van een ongelukje dikke vette pech hebben.

Maar goed, zoals ik al zei, het raakt me niet persoonlijk omdat ik geen Apple hardware gebruik. Maar toch vind ik dat Apple in deze te ver gaat in het beschermen van haar markt.

Op zich wel logisch, want het is volgens mij één van hun, of misschien wel hun grootste cashcow.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:44

image

Op zich wel logisch, want het is volgens mij één van hun, of misschien wel hun grootste cashcow.
Denk ook dat het een goeie cashcow is.

Vreemd dat die markt zo maar voor het oprapen lag voor Apple.

anonymous_118315 op Donderdag 16 Juli 2009 17:00

image

Vreemd dat die markt zo maar voor het oprapen lag voor Apple.Volgens mij een kwestie van het juiste product, de juiste formule op de juiste tijd. Daar is niks mis mee. Maar nu ze die markt hebben, vind ik dat ze wel iets meer open mogen zijn.

Ik vind het een rare gedachte dat je een Nike winkel alleen op Nikes mag betreden. En dat je de toegang helemaal wordt ontzegd als je een "I Love Linux" shirt aan hebt.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 17:33

image

Ik zou ook graag zien dat iTunes op Linux werkt.

Misschien is er geen versie voor Linux omdat anders sommige apparatuur niet werkt met iTunes, bijv. Airport Express en iPhone Remote.

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 17:57

image

Maar ik denk dat Nike wel zou gaan steigeren wanneer een andere schoenenfabrikant zonder te vragen de zolen van Nike gaat gebruiken, zodat ze die niet zélf hoeven te ontwikkelen?

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 17:52

image

Als je niet op kwaliteit kunt concurreren dan maar je markt afschermen.. beetje zielig
Misschien moet je het eens van een andere kant zien (ik weet dat dat moeilijk is voor je): Als je zelf geen geld wilt uitgeven aan innovatie, geen afspraken wilt maken over licenties, bij je eigen mooie telefoon geen gelikte software wilt aanbieden dan ga je maar parasiteren op een ander? Trucs c.q. hacks gebruiken om toch maar vooral aansluiting te zoeken ZONDER daarvoor enige afspraken te maken of licentiekosten te gaan betalen.

Welke leverancier had WEL lekker meegedaan met dit gedoe van Palm? Het is toch van de zotte om hier ook weer eens Apple over af te rekenen?

Palm heeft gewoon zijn zaakjes niet voor elkaar. En dan moet een ander dat maar met de mantel der liefde bedekken?

DeliciouslyImperfect op Donderdag 16 Juli 2009 18:48

image

Niemand verwacht dat Apple nu zomaar gratis en voor niks actief rekening gaat zitten houden met de Pre. En dat is (lijkt mij) waar bv. een Nokia dan blijkbaar voor betaald.
Wat Palm hier deed is blijkbaar toegestaan (wat anders had Apple er wel een rechtzaak van gemaakt) en dan is het bijzonder flauw van Apple om dat actief te gaan saboteren. Flauw, en vooral ook nog eens nergens voor nodig.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 23:05

image

Je kunt ook Palm de schuld geven dat ze voor een spoofing techniek gekozen hebben i.p.v. een nette implementatie.

bekhof op Vrijdag 17 Juli 2009 00:53

image

Nee, het is flauw van Palm dat ze niet gewoon netjes hun zaken willen regelen. Dat Apple tegengaat dat Palm zijn zaakjes niet voor elkaar heeft, moet je Apple toch niet gaan afrekenen?

Laten ze bij Palm gewoon proberen een heel goed product te maken, wat (zonder heel veel moeite) gewoon volkomen legaal kan syncen met wat de consument belangrijk vindt. Ga niet lopen klagen als ze illegaal proberen mee te liften met een ander! Dát is pas flauw...

Anonymous Coward op Donderdag 16 Juli 2009 23:25

image

Hoezo? Palm is blijkbaar niet in staat zijn eigen store te maken.
Als ze hun gebruikers serieus nemen zijn er genoeg alternatieven -> amazone bijvoorbeeld.

Blijkbaar willen ze die moeite niet nemen

.EdP. op Donderdag 16 Juli 2009 15:43

image zomerhack badge 1

Dus Apple vindt het wel OK om grote delen van een ander OS te lenen (zeer geslaagd overigens) en het vervolgens Apple OS X te noemen, maar vindt het minder fijn dat andere apparaatjes hun iTunes software lenen.

In dat opzicht kun je Microsoft zelfs opener noemen dan Apple.

kwark op Donderdag 16 Juli 2009 15:52

image

Wat staat er in de licensie van de betreffende software mbt (her)gebruik?

Samuel Michon op Donderdag 16 Juli 2009 16:05

image

Apple vindt het wel OK om grote delen van een ander OS te lenen

Van welk OS zou Apple hebben geleend, volgens jou?

De kernel van de open source distributie van Mac OS X, Darwin, bestaat uit:
15% Mach-code (= Open Source)
25% BSD-code (= Open Source)
57% I/O Kit en drivers (= gedeeltelijk gekocht, gedeeltelijk zelf ontwikkeld door Apple)
<1% Platform Expert (= gekocht door Apple)
<2% libkern en libsa (= gekocht door Apple)
(bron)

Apple heeft dus Open Source code gebruikt en heeft bedrijven als NeXT gekocht. Hoe is dat te vergelijken met Palm's situatie?

Apple's iTunes is niet Open Source, maar Apple biedt wel licenties aan om iTunes te mogen benaderen vanuit een ander programma. Op het Mac-platform is dat zelfs gratis en zit het standaard in Xcode, Apple's gratis programmeeromgeving.

Palm koos ervoor niet zelf een programma te bouwen dat praat met iTunes. Ook hebben ze geen licentie bij Apple afgenomen. Het syncen lukte alleen maar door een hack. Ze zullen dus moeten hebben geweten dat dat geen oplossing is voor de lange termijn.

flabber op Donderdag 16 Juli 2009 16:15

image

Gejat van wie? Iedereen kijkt naar elkaar als het aankomt op het maken van een OS natuurlijk, maar als er iemand dingen bijna letterlijk overneemt van anderen is het Microsoft wel. iPod->Zune, PS2->XBOX, Glossy effect in je OS met transparanties->Mac OSX 10.2.

En het gaat in dit artikel/geval niet over het al dan niet jatten van elkaar. Palm heeft met een trucje hun telefoon laten lijken op een iPod. Iets wat bij voorbaat al aangegeven werd als een gevoelig punt, plus dat iedereen weet dat je niet zomaar een alternatief product op een ander stuk software mag laten syncen zonder specifieke toestemming van de developer. Als Palm dit met Sony, Microsoft of Creative had gedaan zouden ze dezelfde reactie krijgen met een software-update.

Geheel terecht imo.

edjez op Vrijdag 17 Juli 2009 08:51

image

PS2->XBOX
Pff...

En Vic20->NES->Megadrive->PS1 zeker?

Het is wachten op een spelcomputer van Apple. En dan noem je het innovatie.

Samuel Michon op Vrijdag 17 Juli 2009 16:00

image

Apple's spelcomputer is het iPhone/iPod touch-platform. Snellere CPU en betere graphics dan de Sony PSP, en er worden er meer van verkocht (20 miljoen units per jaar versus 12.5 miljoen units per jaar).

Verder heeft Apple in 1995 een console gemaakt in samenwerking met Bandai: de Pippin. Dat was geen succes.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:49

image

In dat opzicht kun je Microsoft zelfs opener noemen dan Apple.
Die opvatting deel ik niet. Kun je een voorbeeld geven?

globetrotter op Donderdag 16 Juli 2009 19:00

image

Ik wel: Microsoft staat toe dat Exchange synct met de iphone.
Ze zouden Exchange zo kunnen programmeren dat Nokia's en iphones geen Exchange meer kunnen gebruiken.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 19:34

image

Apple heeft Exchange licentie gekocht van MS. Zie laatste WWDC van Apple.

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 20:16

image

Als Apple geen licentie had voor Exchange, had dit dus OOK niet mogelijk geweest.

Palm wil voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten en meeliften met het succes van een ander, ZONDER daar iets voor te betalen, afspraken te maken of er ook maar iets voor te doen. Dat wordt dan kennelijk nog gewaardeerd ook door sommige personen hier....

bekhof op Donderdag 16 Juli 2009 17:55

image

maar vindt het minder fijn dat andere apparaatjes hun iTunes software lenen.Ook hier weer: zie het eens in het juiste verband! Blackberry en Nokia werken gewoon via iTunes hoor, geen probleem. Alleen hebben die waarschijnlijk afspraken gemaakt daarover: Palm heeft enkel met een trucje geprobeerd te parasiteren van iTunes, zodat ze zelf geen moeite hoeven te doen iets fatsoenlijks bij te leveren.

Geen enkele softwareleverancier zou dit pikken van Palm!

flabber op Donderdag 16 Juli 2009 16:01

image

Palm begint te miepen dat het niet meer werkt? Dat hadden ze toch kunnen verwachten? Iedereen weet dat Apple de combinatie iPod-iTunes uniek wil houden... anders hadden ze dat jaren geleden al open gegooit voor andere merken.

vinylat45 op Donderdag 16 Juli 2009 16:18

image

Bedrijven kunnen gewoon hun hardware met iTunes laten werken als ze de licentie afnemen. BlackBerry heeft dat ook gedaan.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws