Palm 'repareert' syncprobleem met iTunes

Palm Pre

Gepubliceerd: Vrijdag 24 juli 2009

Palm heeft er in een softwareupdate voor gezorgd dat de Pre weer kan syncen met iTunes. De update komt een week na de afsluiting door Apple.

Toon volledig artikel

swhnld op Vrijdag 24 Juli 2009 11:05

image

Nu maar kijken of Apple hier weer kinderachtig op reageerd. Laat die mensen iTunes gebruiken, dat is toch goed voor de omzet in je webwinkel. En trouwens, met de superieure produkten van Apple hoeven ze zich toch geen zorgen te maken dat de mensen een ander apparaat kopen, en de mensen die wel wat anders kopen hadden dat zo wie zo wel gedaan, die gaan voor de lage prijs, dus pak mee die extra omzet, het kost je niets.

globetrotter op Vrijdag 24 Juli 2009 13:49

image

Als Palm de moeite neemt om dit probleem te repareren, dan kunnen ze ook wel met eigen Itunes achtige software uitkomen.
Hoewel, dat zal wel niet zo mogen van de Itunes store.

Samuel Michon op Zaterdag 25 Juli 2009 04:57

image

Als Palm de moeite neemt om dit probleem te repareren, dan kunnen ze ook wel met eigen Itunes achtige software uitkomen.

Ben ik het helemaal mee eens. Ze kunnen beter hun resources gebruiken om zelf een programma te bouwen dan een bestaand programma te hacken. Of gewoon een licensie nemen van Apple, natuurlijk.

Hoewel, dat zal wel niet zo mogen van de Itunes store.
Waarom niet? Muziekbestanden gekocht via de iTunes Store kunnen worden afgespeeld in elk programma en op elk device die AAC begrijpt. Zolang Palm niet zomaar volledig iTunes gaat na-apen is er, volgens mij, niets aan de hand.

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 11:33

image

Is het echt zo moeilijk voor Palm om zelf een sync tool te maken om muziek over te zetten?

De benodigde XML-files en mp3's staan in ~/Music/iTunes/

milla75 op Vrijdag 24 Juli 2009 14:53

image

Waarom? Ik heb een iPod en een Pre. Waarom moet ik dan meerdere sync tools hebben? Lijkt me nogal dubbel werk.

Zou wat zijn zeg. Webwereld gebruikt RSS. Gaat Tweakers een ander protocol gebruiken waardoor ik een aparte applicatie moet gebruiken om de feed te lezen. En vervolgens heeft Nu.nl weer een ander protocol. En een andere applicatie. Dat gedoe zijn we nu juist zat bij bijvoorbeeld IM netwerken.

Nee, het is zaak dat we 1 protocol gebruiken voor dergelijke zaken. En logischerwijs ook 1 applicatie voor je verschillende devices.

Wanneer iTunes een goed stuk software is (en trust me IMO is het dat), dan moet je daar licentie geld voor vragen (die licentie geef je vervolgens gratis bij een iPod).

Ik zie dus meer heil in licenties (in de vorm van plugins) die Apple verkoopt voor dergelijke apparaten als Pre.

Als dit in EU zou gebeuren zou ik het niet erg vinden wanneer Apple aangeklaagt zou worden ivm een dominante positie in de MP3 speler markt...

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 15:02

image

Nee, het is zaak dat we 1 protocol gebruiken voor dergelijke zaken. En logischerwijs ook 1 applicatie voor je verschillende devices.
Palm Pre moet gewoon licenties kopen!

RIM Blackberry heeft licenties voor iTunes protocol. Apple heeft licenties voor MS Exchange protocol.

Bedrijven willen geld zien voor hun ontwikkelde produkt (lees protocol). Is dat zo moeilijk te begrijpen?

milla75 op Vrijdag 24 Juli 2009 15:12

image

Oh wacht. Dus dat kan, een licentie kopen? Dan lijkt me dat inderdaad logischer.

Indien men er om heen werkt en het kat en muis spelletje blijft spelen dan ziet geen van beide heil in een rechtzaak.

Maar ik moet wel zeggen dat naast een licentie je dan ook een soort van plugin moet kunnen maken om iTunes beter op de device af te stellen.

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 15:30

image

Yep, een licentie kopen kan.

Een plug-in model klinkt als een goed idee!

Anonymous Coward op Vrijdag 24 Juli 2009 19:23

image

Dit klopt!

Voor menig software bedrijf betekent $10.000 aan licentiekosten voor 1 produkt (en het geldt slechts voor een beperkt aantal licenties) rond de 20% van de omzet zou betekenen.

Genoeg om niet meer een concurrent produkt neer te kunnen zetten.

Over innovatie belemmerende tactieken gesproken

ROTFL

Lady Gaga op Vrijdag 24 Juli 2009 22:10

image

Duidelijk zonder echte argumenten weeral...!

Anonymous Coward op Vrijdag 24 Juli 2009 12:19

image

Prima actie van Palm, de houding van Apple is gedoemd te mislukken en te vervallen in een kat en muis spel waar ze zich dan wel erg in laten kennen.

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 12:29

image

Ik vind dat Palm een verplichting heeft naar hun klanten om er voor te zorgen dat de klanten niet speelbal worden tussen David en Goliath.

Kunnen ze niet zoals RIM met Blackberry heeft gedaan, samenwerken met Apple zodat er een goede sync mogelijk wordt.

Apple zal hiervoor licentie kosten kunnen vragen, dat is duidelijk.

anonymous_118315 op Vrijdag 24 Juli 2009 13:12

image

Totdat ze een trucje uithalen zoals bij Linux en de boel dichttimmeren ergens in de DRM laag, waarna ze de DMCA hebben om mee te slaan.

Lady Gaga op Vrijdag 24 Juli 2009 22:12

image

Je weet zoals gewoonlijk gewoonweg niet waarover je praat:

www.cnbc.com/id/32129045

Of denk je dat Palm zomaar kan meeliften op het succes en de arbeid van Apple?

make_my_day_punk op Vrijdag 24 Juli 2009 12:40

image

Ik begrijp niet waarom zoveel mensen een wanprodukt zoals I-Tunes willen gebruiken.

Er zijn vele betere alternatieven voor I-Tunes (sneller, stabieler en uitgebreider).

globetrotter op Vrijdag 24 Juli 2009 13:47

image

3 minnetjes van Applegebruikers?

Wanny van Gils op Vrijdag 24 Juli 2009 14:15

image

3 minnetjes van Applegebruikers?

Eerder van mensen die geen trek hebben in dit soort onzinnig geblaat.
Tis maar een idee.

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 13:48

image

Er is een hoop discussie over klanten die hun PalmPre zouden terugbrengen.

Wat trouwens FUD blijkt:
Charles Golvin, a mobile analyst at Forrester agrees. “It strikes me as highly speculative and not based on a reliable data source,” he says. “I personally have not heard anything to indicate such a high return rate.”

Op de vraag 'Have you returned or exchanged your Palm Pre?', stemt 24% yes (1163 stemmen, poll by twiigs.com).

(bron: wired)

Anonymous Coward op Vrijdag 24 Juli 2009 15:53

image

Dit is dan wel het toppunt van FUD natuurlijk. Onjuist nieuws aanhalen om meteen te zeggen dat het niet waar is. Story prakijken.
Een traditionele FUD benadering!
Dze was in dat kader wel veelzeggend “These are a few anecdotal problems similar to what we saw happen with the iPhone

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 16:37

image

Touché

Anonymous Coward op Vrijdag 24 Juli 2009 20:26

image

weer een van je grappige filmpjes?
Dat was lachten. ha ... ha ... pff ik kom niet meer bij.

Dus reclame maken dat je nu ook kunt wat een PC al lang kon.. sterk hoor ;)

Lady Gaga op Vrijdag 24 Juli 2009 22:25

image

Je begrijpt het filmpje duidelijk weeral niet. De Mac kan meer nml OSX en PC moest je dat nu willen natuurlijk ;-)))

Anonymous Coward op Maandag 27 Juli 2009 11:22

image

OSX kun je ook al enige tijd op een Intel PC installeren ( weliswaar omdat Apple dat niet leuk vindt via een handigheidje maar het kan)

Kortom een PC kan alles wat een Apple kan.. alleen veel goedkoper en met vele malen meer keuze in hardware !

Wanny van Gils op Vrijdag 24 Juli 2009 14:19

image

Oftewel als je een Pre koopt zit je om de zoveel maanden (weken) met een hafbakken apparaat omdat je de nieuwe iTunes hebt geinstalleerd, en moet wachten op een update van Palm.

Wie heeft er nou trek in zo'n hobby ding?
Tis eigenlijk alleen maar negatieve reclame voor Palm

make_my_day_punk op Vrijdag 24 Juli 2009 15:29

image

Ken jij de Palm?

Nee, want dat apparaat kan je hier nog niet kopen.

Jij vindt het dus een hobby-ding omdat Palm trucjes moet uithalen om het apparaat te kunnen laten syncen met I-Tunes.

Beetje domme reactie......

bekhof op Vrijdag 24 Juli 2009 17:37

image

Vind het niet zo'n domme reactie: op het moment dat Palm niets fatsoenlijks kan leveren om op normale wijze te synchroniseren (zoals ook Nokia en Blackberry o.a. doen), maar wel blijft proberen om onder de 'regels' uit te komen, is het voor mij toch ook een 'hobby-ding'.

Laat Palm dit eens serieus benaderen!

globetrotter op Vrijdag 24 Juli 2009 18:01

image

Ja, het is ook kinderwerk van Palm.
Maar verder moet Apple hun gaan aanklagen als ze het er niet mee eens zijn ipv de boel te saboteren.

vinylat45 op Vrijdag 24 Juli 2009 18:18

image

Via iTunes is het mogelijk om tv shows en films te huren voor 30+24 (30 dagen huren, 24 uur kijken).

Indien Palm Pre deze kan afspelen, dan ontbreekt deze expiratie tijd; ze faciliteren in het oneigenlijk gebruik van verhuurde media.

globetrotter op Vrijdag 24 Juli 2009 18:45

image

Ik las op een Duitse site dat Palm dit express doet, omdat zij nu de underdog zijn.
Ook synchroniseert bijv. de windows media player gewoon itunes bestanden naar de Palm.
Alleen Mac gebruikers hebben een probleem, want daar schijnt geen software voor te zijn (behalve itunes).

Anonymous Coward op Vrijdag 24 Juli 2009 19:18

image

Dus je bent een voorstander van de Apple DRM.
Dat mag, dat is iets wat we mee moeten nemen bij een volgende discussie daarover ;)

Lady Gaga op Vrijdag 24 Juli 2009 22:28

image

Apple heeft al lang geen DRM meer op zijn AAC's uit de iTunesstore.

Video is een heel ander verhaal onder druk van Holywood. Windows Vista zit ook vol met DRM ondersteunende maatregelen, maar daar zal het wel weer geen probleem zijn zeker???

Je meet weer duidelijk met 2 maten en 2 gewichten zodat het je beter uitkomt en weer kunt trollen...

Anonymous Coward op Maandag 27 Juli 2009 11:20

image

Windows Vista zit ook vol met DRM ondersteunende maatregelen Hoppa, weg die bal. We hebben het over Apple hier, dat jij weer wilt afleiden naar Windows is duidelijk maar niet het topic hier.
Is Apple DRM dan minder erg dan Windows DRM?

carolined op Vrijdag 24 Juli 2009 20:15

image

Lijkt me dat Palm een van de betere pleidooien houdt voor open software en open interfaces. Wij als consumenten kunnen daar alleen maar voordeel van hebben. Gevolg is namelijk beter samenwerkende software etc. In de hardware wordt dat al beter denk maar aan een soort opladerstekker voor mobieltjes.
Mijn zegen hebben ze.

Samuel Michon op Zaterdag 25 Juli 2009 05:06

image

Lijkt me dat Palm een van de betere pleidooien houdt voor open software en open interfaces.
Je kunt niet zomaar een gesloten, commercieel product kapen en zeggen dat je een pleidooi houd voor open software en open interfaces.

Palm zou natuurlijk wel zelf een open software-pakket kunnen maken die alle mogelijke devices ondersteund. Apple zou de laatste zijn die dat zou tegenhouden.

vinylat45 op Zondag 26 Juli 2009 15:10

image

PalmPre 'reparatie' follow-up:

Palm heeft Apple gerapporteerd bij USB Compliance Organization, omdat Apple het usb-id dat de PalmPre geeft (ze spoofen het usb-id van de iPod) niet letterlijk opvolgt. [sic]

Maar PalmPre heeft een contract getekend voor USB compatibiliteit met daarin de voorwaarde:

Unauthorized use of assigned or unassigned USB Vendor ID Numbers and associated Product ID Numbers are strictly prohibited.
bron

De USB Complicance Organization zal dan (op verzoek van Apple) eisen dat PalmPre hun eigen kontrakt naleeft, met als gevolg geen iTunes voor PalmPre.

Samuel Michon op Zondag 26 Juli 2009 16:10

image

Dus zelf maakt Palm oneigenlijk gebruik van de iPod's USB ID om iTunes voor de gek te houden. Maar als Apple daar vervolgens een stokje voor steekt, schreeuwt Palm moord en brand.

Ze hebben wel lef, die jongens van Palm.

Anonymous Coward op Maandag 27 Juli 2009 11:10

image

Nee, daarmee draai je oorzaak en gevolg om en da tis net essentieel wat er hier gebeurt.
Uit de genoemde bron:
Based on Palm's actions, it appears that the company believes that Apple's refusal to allow open access to iTunes via USB is a severe enough violation of the relatively open nature of the USB standards that it is willing to violate standards itself in order to work around Apple's restrictions.

stap 1: Apple gaat in de fout door de open USB standaard te beperken tot alleen eigen apparatuur.
Stap 2 : Palm vindt een passende oplossing, maar tast daarbij ook de standaard aan.

Hoe je het ook wilt zien: Apple maakt hier als eerste een fout!

bekhof op Maandag 27 Juli 2009 11:45

image

stap 1: Apple gaat in de fout door de open USB standaard te beperken tot alleen eigen apparatuur.Nee hoor, elk apparaat van derden kan gewoon communiceren met de USB poort. Helemaal niets aan de hand, zie ook
Apple's refusal to allow open access to iTunes via USB Het gaat dus specifiek om de software iTunes. Hier moet door Palm een eigen oplossing worden gevonden of samenwerking met Apple worden gezocht. Dit is door Palm nog steeds niet gedaan...

Anonymous Coward op Maandag 27 Juli 2009 12:58

image

stap 1: Apple gaat in de fout door de open USB standaard te beperken tot alleen eigen apparatuur.
Apple's refusal to allow open access to iTunes via USB
Wat begrijp je hier niet aan? Dat itunes een software programma is.. dat maakt het probleem niet minder voor Apple. Ze voldoen niet aan de afspraken!

hmm, vreemd dit was een reactie op bekhof..

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws