CDA pleit voor verplichte RFID-chip op fietsen

fietsen

Gepubliceerd: Donderdag 30 juli 2009

Alle fietsen moeten verplicht worden voorzien van een RFID-chip. Daarmee wil het CDA fietsendiefstal tegengaan.

Toon volledig artikel

xehrbagiz op Donderdag 30 Juli 2009 13:11

image

En als al die fietsen straks gechipt zijn, krijgen we dan ook tolpoortjes in de stad, en automatisch de boetes thuisgestuurd als we door rood rijden? Wat als we door de rosse buurt rijden? Dat moet tot creativiteit leiden bij het geboefte, dat nu met een paar scanners kan zien wie wanneer van huis rijdt. Want dat die scanners alleen op 10cm afstand werken is natuurlijk lulkoek.

Nefertiti op Donderdag 30 Juli 2009 13:14

image

ik zeg 'kilometerheffing' :-)

Kickass op Donderdag 30 Juli 2009 13:18

image

En daarbij, zo'n rfid chip sloop je zo van een fiets af, ook als deze in een frame zit.

Lijkt me idd meer belang hebben om fietsers te kunnen controleren& beboeten, alszijnde nummerplaat.

Dus bij verkiezingen , geen cda stemmen. (ook geen vvd/christenunie/sgp/ppv LOL)

Ikzelf heb als oplossing: een goede fietsverzekering. Nadeel is vaak wel dat deze maar 3 jaar verzekerd kan worden, als fiets eenmaal 3 jaar oud is, wordt verzekerde bedrag onder nieuwwaarde fiets, waardoor je bij diefstal geen zelfde nieuwe kan kopen.)

Bob op Donderdag 30 Juli 2009 13:44

image

al zitten ze in het frame, even was stroom erop zetten, hoog voltage en hup het ding doet het niet meer.

Maar ja het is vakantietijd en schijnbaar is er nog iemand wakker bij het cda die denkt ook nog wat te moeten zeggen.

Vincentlaborant op Donderdag 30 Juli 2009 13:59

image

Precies er is iemand op baantjes jacht.

Lennart op Donderdag 30 Juli 2009 13:28

image zomerhack badge 3

Je kan ook gewoon een slot om je fiets heenleggen. Is maar een idee hoor.

Kickass op Donderdag 30 Juli 2009 13:40

image

Een slot op je fiets(zo een vaste die verplicht is) ivm verzekering, ok begrijpelijk.
Maar er zijn manieren van fietsen waarbij het hebben van extra losse sloten heel uncool is.(racefietsen/atb/downhill fietsen, het meer professionele fietsen ipv hobbyfietsen) Zo'n rugzak op je rug met sloten er in is dan al onwenselijk(krijg je plak/zweet rug doordat tas op je rug hangt). En al helemaal aan je frame hangend(beschadigingen door sloten aan frame+wielen & maakt fiets onstabiel)

Lennart op Donderdag 30 Juli 2009 14:29

image zomerhack badge 3

En op welke manier gaat een rfid chip dat dan tegenhouden?

niksteverbergen op Donderdag 30 Juli 2009 16:33

image

Juist! Ik heb geen slot op mn Fixie :)

bofh op Donderdag 30 Juli 2009 13:41

image

Zoveelste deel 1984.

Dit duurt een tijdje en je hebt een google-maps mashup met locaties van fietsen. Als er een paar handige jongetjes rfid readers op de juiste plaatsen neer zetten en de data gaan loggen (luisteren staat toch vrij?), dan kun je de buurvrouw mooi volgen op je hsdpa-enabled telefoon, terwijl je haar huis leeg aan het halen bent.

Fail+1

futuramusic op Donderdag 30 Juli 2009 13:45

image

Volgens mij werkt zo'n RFID-chip niet als deze in het frame zit. Het frame is namelijk van metaal en fungeert dan als een kooi van Faraday, waardoor er geen signaal naar buiten/binnen kan treden. Lijkt me dus dat er ergens een opening in het frame zit waar deze chip in zit. Vrij gemakkelijk weg te slopen.

Kickass op Donderdag 30 Juli 2009 14:08

image

Niet alle fietsen zijn van metaal hedendaags(meerendeel wel overigens).

Fly op Donderdag 30 Juli 2009 13:49

image

Big Brother is watching you !!

Handig , straks weet de regering precies waar iedereen fiets, loopt, rijd. :z

Vincentlaborant op Donderdag 30 Juli 2009 14:03

image

Nog even en we leven in een communistische staat die alles controleert wat je doet.

Betalingsgegevens controleren ze al;
Email controleren ze al/ willen ze doen (doorstrepen wat je niet gelooft);
Automobilisten worden binnenkort gecontroleerd met die geweldige kastjes voor kilometerheffing (zeggen ze, maar is gewoon jou controleren);
Openbaar vervoer controleren ze met behulp van OV chipkaart (onder het mom van 1 betalingsmethode is makkelijker dan 5 om te controleren);
vul verder aan.

ruudb16 op Donderdag 30 Juli 2009 13:50

image

Typisch weer zo'n CDA idee.
Het falende beleid (criminelen worden bijna nooit opgepakt en vervolgens niet aangepakt) proberen te camoufleren met nog meer controles.

Als we nu eerst eens een paar politie agenten inzetten om fietsendieven op te pakken (in plaats van achter het buro statistiek invullen) zijn we al een stap verder.

Als we dan vervolgens de halfzachte linkse rechters vervangen door echte rechters die wel criminelen willen aanpakken, dan zijn we al een grote stap verder.

steffio op Donderdag 30 Juli 2009 13:56

image

Natuurlijk, de overheid heeft strak controle op het Openbaar vervoer middels de OV kaart, controle op de auto middels het rekeningrijden, en nu ook nog eens op de fiets middels de rifd chip.

Vadertje staat weet straks precies waar je bent en hoe je er gekomen bent.

Vincentlaborant op Donderdag 30 Juli 2009 14:05

image

Ik heb nog een idee: rfid chip in elke schoen die wordt geproduceerd en verkocht in Nederland zodat je dat ook kan volgen (uhm bedoel natuurlijk voorkomen dat diefstal plaatsvindt).

Plebs slaap rustig verder

Kickass op Donderdag 30 Juli 2009 14:10

image

correctie: in onderbroek (wow onderhuids, je had toch van die horeca rfid chips?) ipv schoen..... ;-P

Vincentlaborant op Donderdag 30 Juli 2009 14:18

image

Doe dan gelijk bij de geboorte van een baby bij de eerste prik tegen een aantal ziektes een nanoprob in de bloedbaan van een kind dat een signaal uitzend zodat je het kind vanaf dat moment tot de dood kan volgen.

Is een nog creatievere manier.

niksteverbergen op Donderdag 30 Juli 2009 14:38

image

kinderen worden weleens ontvoerd, zullen we iedereen chippen?

Nappy op Donderdag 30 Juli 2009 14:42

image

Ok stel even dat we bij alle fietsen parkeer posten een scanner hebben. Dan pleur ik m toch tegen de boom, brug, .... = geen scan.

Fietsenstalling/handelaar moet dan politie gaan bellen.

Zeg effe 100.000 minder = 273 fietsen per dag. Zeg effe 4 uur buro/papier werk en 2 uur aan af rijden = 205 dagen extra politiewerk per dag erbij = weet ik hoeveel FTE's extra

dus ik denk dat je er niet komt met een paar milioentjes

swhnld op Donderdag 30 Juli 2009 15:41

image

Op zich heeft deze meneer gelijk dat er iets aan fietsendiefstal gedaan moet worden, maar waarom miljoenen in scanners investeren. Stel gewoon 100 extra agenten aan als fietsendiefstal brigade en ga posten in risico gebieden.

Daarnaast, als iemand opgepakt wordt voor fietsendiefstal pas het systeem toe dat bij herhaling de straffen steeds zwaarder worden.

Het gebeurt zo vaak dat je bij een station door dezelfde persoon wordt aangesproken of je niet een fiets wil kopen, dat je kan afvragen, waarom wordt deze persoon niet opgepakt?

Het belangrijkste punt is preventie. Daarna kunnen we de gestolen waar wel opsporen, en dan helpt de scanner met rfid chips wel voor de kruimeldiefjes, maar de pro's werken daar zo omheen en die wil je toch pakken. Misschien tijd voor lokfietsen?

Diogenes_Isher op Donderdag 30 Juli 2009 15:45

image

Hoera ! Nu weet ik het zeker: mijn (Hacker- en Open_Sopurceror) vrienden en ik worden onmetelijk rijk, door hele krachtige RFID-demolishers te gaan ontwerpen. Het produceren dat laten wij gewoon ik China ofzo doen, want Hackers zijn bepaald geen lopende-band-productie-arbeiders, al moet ik er wel even aan toevoegen dat ik voor al deze hardwerkende arbeiders/burgers een diep respect en grote waardering heb. Zij zouden wat mij betreft best heel wat meer loon mogen/moeten krijgen...

Maar nu even zonder gekheid (al kost mij dat best wel veel moeite ;-) ):
Zijn zij bij de "regering" (lees: het schrikbewind) nu helemaal van God los geslagen !?
En wat is de volgende stap? Iedereen, die niet tot de "betere mensen" behoort (aka politici, vooral die van de CDA/GristenUnie/VVD/PVV en alle andere grof-geld-graaiende-zakkenvullers zoals die van het "breinloze gesticht"...) verplichten zich zo'n verdomde RFID-chip te laten implanteren, op eigen kosten - uiteraard !?!?!? UIteindelijk te implanteren in de prae-frontale cortex - "om de burgers tegen "foute" gedachten te beschermen". Yeah, right...!
Iemand: "We are the Borg, lower your shields and surrender yourselfs - you will be assimilated - resistance is futile..."
Nou, nee - niet echt: resistance isn't futile at all, zo heb ik nu al een klein, simpel RFID-scan-detection/demolishing system (beta version, of nog niet eens...) werkend. Wie zelfs maar de ongelooflijke stommiteit begaat om MIJ in MIJN huis proberen te scannen, die zou wel eens ruzie met mij (en met mijn kameraadje, mijn "hondje" = een uitermate vriendelijke maar wel enorm grote Deense Dog) kunnen gaan krijgen... Waarbij ikzelf absoluut de gevaarlijkste van de twee ben, vooral wanneer ik heel erg boos ben !

Daarom, beste mensen, ga op welke manier dan ook in verzet tegen deze ontmenselijking van ons allen ! Omrede dat als wij het nu niet doen het dadelijk te laat is... Ooit een "assimilated Borg-drone" verzet zien bieden tegen "the Hive-mind" ? Nou, ik niet ! Het vooruitzicht om hiertoe gedwongen te worden door de polder-taliban-junta lijkt mij, zeer eufemistisch gezegd, tamelijk ongewenst...

Diogenes_Isher op Donderdag 30 Juli 2009 15:48

image

O, dit nog, wat vindt men van mijn nieuwe "avatar", het is het logo van "Sea Shepherd" ?
Die Sea Shepherds dat vind ik hele goeie mensen, die actief proberen om de intelligentste levensvormen te beschermen die er op dit kleine planeetje te vinden zijn.
Jazeker, volgens mij zijn whales veel verstandiger dan mensen, omdat zij tenminste niet - zoals de huidige junta in "ons" land - van macht bezeten zijn !

globetrotter op Donderdag 30 Juli 2009 15:52

image

Het zijn toch wel Katholieke fietsen waar we over praten?

pieter.dko op Donderdag 30 Juli 2009 17:11

image

'tuurlijk, protestante fietsen worden niet gestolen *lol*

maar ff serieus.. ik ben bang dat ook nu weer 'wij' (lezers & reageerders van dit soort fora) de enige zijn die ons hier druk over maken. 80% van het land gelooft werkelijk in het 'niets te verbergen' dogma.
Dit soort BB-geintes beginnen elkaar steeds sneller op te volgen... inmiddels staat in my book de C(da/u) voor Chip (Chip Demanding Agitators en ChipUnion)..
.. nog ff en de definitie van illegaal = chiploos ..

globetrotter op Donderdag 30 Juli 2009 18:35

image

Precies, het zou nog handiger zijn als de CDA gaat beginnen over dat die gestolen fietsen gebruikt worden door bom-terroristen met klapbanden.

lampje74 op Donderdag 30 Juli 2009 17:37

image

tijd geleden nog een tv programma bezig.. lok fiets met tracking zender er in.
Fiets gestolen (op video vast gelegt) en getraceerd naar een asiel zoekers centrum waar hij in een kamer lag.
politie ingeschakelt... Die doet niks want ze 'kunnen' er niks aan doen (huiszoeking) omdat de aangeleverde bewijzen niet geldig zouden zijn... Leuk dus zo'n chip... maar tenzij de scanners een link hebben met een db met id's van gestolen fietsen hebben ze er niks aan, en moet een diender idd dag in dag uit de stallingen e.d. af lopen en elke fiets scannen. om vervolgens 1) te (laten) posten om de nieuwe eigenaar op te pakken. 2) de fiets per direct in beslag te nemen en de origineele eigenaar inlichten bij welk buro die de fiets kan ophalen. Probleem ook hier de wetgeving.. het is andermans eigendom geworden en dient er een onteigenings procedure te worden gestart.
Liefts zie ik ze dan posten tot de nieuwe eigenaar opkomt dagen om deze op te pakken voor verhoor. en evt beboeten/opsluiten als ze niet meewerken de dief/heler aan te wijzen. En natuurlijk de fiets af te nemen en aan de origineele eigenaar/verzekeraar terug te geven. Dit gaat wat mij betreft op voor alle gestolen goederen.

Nappy op Donderdag 30 Juli 2009 22:02

image

En als die nieuwe eigenaar de fiets voor een redelijk bedrag gekocht heeft dan houd het al helemaal op

lampje74 op Donderdag 30 Juli 2009 22:15

image

daarom dus eerst de rechten mbt gestolen goederen aanpassen en dan verder kijken.

krak op Vrijdag 31 Juli 2009 04:02

image

Dit word weer een grote geld klopperij. Geen RFID chip -> bekeuring. RFID chip word alleen uitgereikt als je aan kunt tonen dat de fiets van jouw is. De meeste mensen kunnen dat niet aantonen dus krijg je regelmatig een bekeuring, of nog erger, je fiets word verschrot.
Als bij vangst worden er ook bekeuringen uitgedeelt omdat mensen geen ausweis bij zich hebben.
U begrijpt hoe ik over die CDA groene komkommers denk.

webabun op Vrijdag 31 Juli 2009 09:42

image

De invoering van RFID toepassingen verloopt om meerdere redenen heel traag. En wat zien we. J.A. schreeuwt om aandacht, met een enorm interessant plan.
Het verschil tussen de begrippen «volksvertegenwoordiger» en «lobbyist» is voor sommige kamerleden maar moeilijk te begrijpen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws