Windows 7-upgrades in Europa veel duurder

Windows 7

Gepubliceerd: Donderdag 6 augustus 2009

Upgraden naar een meer uitgebreide editie van Windows 7 is in Europa veel duurder dan in de Verenigde Staten. Afhankelijk van de gekozen optie, is de Europeaan tot 63 procent meer kwijt.

Toon volledig artikel

swhnld op Donderdag 6 Augustus 2009 11:41

image

Tot nu toe heb ik voor consumenten geen reden gezien om te willen upgraden naar een hogere Windows versie.
Wat bied een Vista basic niet wat je per se zou willen hebben en wat je niet op een andere manier met gratis software kunt oplossen? En is dat anders onder Windows 7?

Zakelijke klanten adviseer ik altijd meteen de Professional versie te nemen, of als ze licenties hebben de versie zonder Windows en anders het goedkoopste aanbod wat hun behoefte bevredigd op PC gebied.

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 16:32

image

Gamen misschien?

Arno van Roosmalen op Donderdag 6 Augustus 2009 17:21

image

Praktisch alle Windows games zijn nog speelbaar onder Windows XP, (en vaak zelfs nog onder Windows 2000), en zolang Microsoft DirectX 10/11 alleen voor Vista en hoger uitbrengt zal het nog een tijdje duren voordat spelfabrikanten DirectX9 en Windows XP ondersteuning laten varen.

Anonymous Coward op Vrijdag 7 Augustus 2009 13:08

image

Ja, ik ging bij m'n opmerking eigenlijk ook uit van een upgrade vanuit Vista. Vanaf XP zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Dan ben je al gauw overgeleverd aan DirectX 11 (wat upgrade-reden betreft).
Wat me wel opviel is, dat er ditmaal meer/beter is rekening gehouden met partnerships met developers/hardwarefabrikanten (info die ik heb afgehaald van een Microsoft-blog). En gezien 't gaming-platform op een gegeven moment toch ook een stapje verder moet gaan, hoop ik stiekum dat er nu wel van de nieuwe APIs gebruik gaat worden gemaakt. Maar goed, dat moet dus eerst blijken.

Remark01 op Donderdag 6 Augustus 2009 11:47

image

Prijs beleid van Microsoft is zo wie zo heel erg raar en ze zijn veel te duur. Komt gewoon omdat er geen concurrentie is, wat dat betreft zou het niet zo erg zijn dat Linux en consorten een beetje meer markt aandeel krijgt. Zaken de prijzen van Windows hopelijk een beetje naar acceptabel niveau, bijvoorbeeld 50 euro voor een volledige versie met fatsoenlijke ondersteuning vind ik een mooie prijs voor een OS. Zou gelijk een berg illegale versies tegen gaan denk ik.

HansvD op Donderdag 6 Augustus 2009 11:50

image

Of een auto voor 10 euro met volledige garantie.

Vincentlaborant op Donderdag 6 Augustus 2009 12:02

image

Bij auto's heb je veel keuze in merken, types, motoren, en allerlei optie pakketten waarmee je de auto zo duur kan maken als je zelf wilt/ wat jij nodig hebt.

Bij een computer heb je minder opties. Hardware keuze te over, maar dan kom je bij een computersysteem:

De normale/ gemiddelde gebruiker wil gewoon een beetje internetten, mailen, kantoor dingen doen en een spelletje spelen. Dat kan allemaal in Windows. Dit wordt veel meegeleverd met de computers die worden verkocht, en heeft dus een grote bekendheid.

Dan heb je OS "subtype" van Apple. Ook bekend bij veel mensen, maar vanwege kosten minder in gebruik. De hardware configuratie met software die erbij hoort om het te laten draaien is duurder dan Windows + computer. Veel spelletjes kan je er niet spelen, het is anders dan de gemiddelde gebruiker gewend is, en dus vind die het niets totdat ze er genoeg tijd in gestoken hebben er mee te werken.

Linux heeft nog minder bekendheid, is over het algemeen gratis te downloaden, en kan alles wat Windows ook kan. Maar heel veel dingen gaan anders dan dat de normale gebruiker gewend is, en dus vind die het moeilijker, en wil die geen moeite doen het te leren gebruiken. Komt bij dat mensen die veel games spelen (waaronder ik) moeten prutsen om de nieuwste spelletjes op een legale manier in Linux te kunnen draaien. Verder zijn veel bedrijven arrogant genoeg om geen ondersteuning te verlenen aan dit besturingssysteem.

Kortom, de gemiddelde consument wil Windows, en Microsoft weet dat. Dus vragen ze de hoofdprijs, en die krijgen ze ook omdat mensen van nature lui en gemakzuchtig zijn (zeker in de westerse maatschappij).

Lady Gaga op Donderdag 6 Augustus 2009 12:49

image

...de gemiddelde consument wil Windows

De gemiddelde onwetende/niet geinformeerde consument wil Windows ;-)))

Vincentlaborant op Donderdag 6 Augustus 2009 13:01

image

De gemiddelde consument is onwetend, vandaar dat ik dat woord weggelaten heb (westerlingen zijn lui he).

De bezoekers van webwereld schaal ik over het algemeen hoger dan gemiddeld in als het om ict gaat. Ik ga er hierbij vanuit dat ze weten wat Windows is, wat OS X (of andere versie), of wat Linux/ Minux is.

Gregorius op Vrijdag 7 Augustus 2009 10:52

image

Of een auto voor 10 euro met volledige garantie.

Wil je hiermee zeggen dat je bij microsoft wel volledige garantie krijgt?

7Penselen op Donderdag 6 Augustus 2009 11:58

image

Zo betalen de Europese consumenten de boetes aan de EU terug aan Microsoft. Als Microsoft echt een doorn in het oog van de EU zou de EU het geld moeten gebruiken om een eigen OS met toepassingsprogramma's te ontwikkelen. Dan wordt er ook iets gedaan aan het gebrek aan concurrentie.

globetrotter op Donderdag 6 Augustus 2009 12:08

image

Zou het? Want de Euro staat vrij hoog (1.44 dollar).
Misschien verwachten ze dat die weer omlaag gaat in de toekomst.

rrhill op Donderdag 6 Augustus 2009 13:03

image

Kan mevrouw Kroes Microsoft een boete opleggen voor dit prijsbeleid?

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 12:12

image

De hele prijspolitiek begint belachelijke vormen aan te nemen. Mag de Europese klant de boeets van de EU eerst terug betalen ?


fietser op Donderdag 6 Augustus 2009 12:22

image

Ik ben bang van wel. Nou ja, laat maar ............

ArjenB op Donderdag 6 Augustus 2009 13:14

image

Ik niet, hoor :-)

Ludo op Donderdag 6 Augustus 2009 14:05

image

Precies, de boetes worden nu doorgespeeld naar de klant. Ik zeg boycotte die handel.

Steef Banen op Donderdag 6 Augustus 2009 12:23

image

Zou toch leuk zijn als je van Vista kan upgraden naar Windows7 voor laten we zeggen.. 29 euro? Volgens sommige bedrijven moet dat gewoon kunnen vanuit de laatste versie: Artikel Webwereld

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 12:48

image

voor bedrijven met een software assurance speelt die prijs geen rol. Die krijgen de update naar windows 7 gewoon gratis.
Het gaat juist om de particuliere gebruiker die te veel moet betalen.
Het zou netjes geweest zijn om Vista gebruikers een laag overstap tarief te rekenen. dat is duidelijk een gemiste kans.

vinylat45 op Donderdag 6 Augustus 2009 13:20

image

Windows 7 beta testers krijgen een gratis copy (Ultimate ed.) als dank.

(link naar windowsteamblog.com)

cjkos op Donderdag 6 Augustus 2009 14:56

image

Kleine nuance in je opmerking,

Het gaat hier om een select groepje (proffesionele?) testers die op verzoek van Microsoft getest hebben, dus niet de tester die dat op eigen gelegenheid gedaan hebben.

Dat zullen er dus niet zoveel zijn.

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 20:02

image

voor bedrijven met een software assurance speelt die prijs geen rol. Die krijgen de update naar windows 7 gewoon gratis.

Gratis HAHAHA, die gasten betalen standaard al veel te veel!

vinylat45 op Vrijdag 7 Augustus 2009 08:42

image

voor bedrijven met een software assurance speelt die prijs geen rol. Die krijgen de update naar windows 7 gewoon gratis.
Bedrijven zijn niet zo blij met Software Assurance.

Sinds de release van WinXP in 2001 hebben ze wel veel betaald, maar nog geen OS voor terug gekregen.

Nou ja, in 2007 kwam Vista uit, maar we weten allemaal hoe succesvol Vista is in het bedrijfsleven.

vinylat45 op Donderdag 6 Augustus 2009 13:19

image

oops

AnonymousCoward op Donderdag 6 Augustus 2009 13:36

image

*** reactie verwijderd ***

HolPen op Donderdag 6 Augustus 2009 13:51

image

Misschien idd iets te grof gesteld, maar je hebt in zoverre gelijk dat de goegemeente zich ook inderdaad wel heel gemakkelijk de wet laat voorschrijven door MS.

HolPen op Donderdag 6 Augustus 2009 13:48

image

En wat veroorzaakt MS hier dus mee? Volksstammen die het geld er niet voor over hebben, maar toch graag met het "nieuwste" willen werken (ik vraag me persoonlijk nog steeds af waarom, maar goed) en die dus gebruik gaan maken van illegale kopietjes. Daarbij zijn waarschijnlijk weer de nodige kunstgrepen nodig, zoals patches, workarounds, keygens en meer van dit soort ellende. Gevolg: verspreiding van virussen alom.
Zo houdt MS dus echt de eigen ellende in stand.

Geef consumenten op de privémarkt de gelegenheid voor een redelijk bedrag Windows te kopen en niemand zal erover mekkeren en veel meer consumenten zullen dan gewoon de legale versie aanschaffen met alle voordelen van dien.

Dat consumenten hierdoor naar alternatieven als Linux gejaagd worden, geloof ik niet zo, alhoewel dat in mijn beleving de meest gunstige situatie zou zijn....

Drs.P. op Donderdag 6 Augustus 2009 13:54

image

Wanneer linux goede spelondersteuning zou bieden ben ik klant van ze maar helaas schrijft de markt alleen gamesoftware voor windows bij mijn weten (en consoles)

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 14:01

image

Misschien kun je met Cedega uit de voeten? Naar het schijnt (ben zelf geen gamer) kun je daarmee veel gangbare "grote" games onder Linux spelen.

Anonymous Coward op Donderdag 6 Augustus 2009 15:04

image

Cedega is er om het installatieproces te vereenvoudigen. Echter met Wine en Wine-doors kom je al een heel eind.

Door Wine-doors worden reeds een hele reeks populaire Windows spellen aangeboden.

Maar goed, het artikel ging over Windows 7 en haar idioot hoge prijzen in Europa. Ik ben benieuwd of het niet net zo'n flop als Vista gaat worden. Gisteren werd reeds bekend, dat er alweer een vette bug in zit.

Dit begint alweer veelbelovend...

pax op Donderdag 6 Augustus 2009 15:35

image

Maar het floppen van Vista had niet veel met bugs te maken. Dan nog eerder met de features, althans dat was voor mij de rede om het mij bij een laptop aankoop, in de strot geduwde Vista te verwijderen.
En natuurlijk het volledige gebrek aan de noodzaak bij particuliere en zakelijke gebruikers.

piekhaar op Donderdag 6 Augustus 2009 14:05

image

Ik denk dat ze er alleen de illegale markt mee stimuleren.
Daarnaast is het wel lef hebben richting EU, eerst zo ongeveer een IE voorstel opdringen en dan deze prijzen opgeven.
Het is wel het grootste bewijs van machtspositie die ze te zien geven, arrogant eigenlijk ook wel.

Demko op Donderdag 6 Augustus 2009 14:15

image

Niet echt een verassing. Was met Vista ook al zo.

Het grootste probleem is dat de meeste mensen meer vast zitten aan Windows dan ze zouden willen...

Jozik op Donderdag 6 Augustus 2009 15:29

image

De slimmeriken gaan upgraden naar een OS van een andere leverancier.

CyberData op Donderdag 6 Augustus 2009 16:07

image

Als protest gewoon allemaal niet kopen. Maar wat doen de meeste? Als een bedwelmd persoon naar het altaar om hun hostie(windows 7 versie) te halen.

thieu op Donderdag 6 Augustus 2009 18:22

image

Vaker dit soort reacties gelezen, maar ik denk dat dat wel meevalt. Er zijn relatief weinig Windowsgebruikers die het nieuwste van het nieuwste willen. Een OS is een comodity en niets bijzonders meer.
Verreweg de meesten 'krijgen' het gewoon bij een nieuwe PC en zullen alleen mopperen dat alles wéér 'anders' is :-)

Athalon1951 op Vrijdag 7 Augustus 2009 01:05

image

Helaas is dat wat je zegt waar, zelf heb ik verschillende computers waaronder een splinternieuwe Core i7 950 en raad eens ik gebruik gewoon windows XP, kan 3Gb niet gebruiken op dit moment, maar de nieuwste windos games hebben dat nog niet nodig, later kan ik altijd XP 64bit erop zetten, maar zeker geen windows 7

Eric_ op Donderdag 6 Augustus 2009 21:17

image

De meesten onder ons doen zo verbaasd??? Al eens naar de CD prijs gekeken?

Als Microsoft graag wil verkopen dan zorgen ze voor een goede prijspolitiek. Helaas zullen de meeste bedrijven het idee hebben, dat ze wel iets met Windows 7 moeten doen nu ze Vista overgeslagen hebben en uit de media steeds vernemen dat XP 'geen ondersteuning' meer heeft uit Redmond.

Alfred op Vrijdag 7 Augustus 2009 07:57

image

De hele prijspolitiek van M$, zowel voor de retail versie als voor de upgrades, is erop gericht om de illegale kopiën te stimuleren, hoewel ze het zelf vast anders zien.

Gelukkig worden aan systeembouwers wel andere tarieven berekend, waardoor een kant-en-klare PC met Windows7 niet of nauwelijks duurder zal zijn dan een met XP of Vista.

Maar de markt van de overstappers laten ze gewoon liggen. Persoonlijk zou ik graag een family license van Windows7 kopen tegen Amerikaanse prijzen, maar zoals het prijsbeleid hier is wordt het illegaal of niet overstappen. Wat m'n Vista PC's betreft is er geen keuze, die rommel móet eraf.

CyberData op Vrijdag 7 Augustus 2009 10:00

image

Het Neelie Kroes syndroom van Steve WTF Ballmer slaat toe in Europa.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws