Microsoft: Word-verbod leidt tot publieke chaos

Office 2010

Gepubliceerd: Woensdag 19 augustus 2009

Een verkoopverbod op Word is een regelrechte ramp voor Microsoft, maar ook voor de markt en de samenleving als geheel.

Toon volledig artikel

swinferno op Woensdag 19 Augustus 2009 14:37

image

lol wat een sensatiekop

echt alsof de maatschappij knarsend tot stilstand zou komen

Puist ☺ op Woensdag 19 Augustus 2009 14:48

image

Iedereen die nu Word gebruikt kan gewoon doorwerken en ondertussen eens naar OpenOffice gaan kijken.
Het enige wat eventueel onwricht raakt is M$$$$$$$$$$$.

bigbadwolf op Woensdag 19 Augustus 2009 15:28

image

Sorry dat ik het moet zeggen, maar Open Office is bepaald ook geen pretje om mee te werken. Ik gebruik het zowel onder Windows als Mac OS en vind het bepaald geen prettig alternatief.

Jozik op Woensdag 19 Augustus 2009 15:34

image

Ik gebruik al twee jaar uitsluitend Open Office en vind het over het geheel genomen een prima alternatief voor MS Office

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 16:10

image

Kwestie van wennen. Na 2 maanden OOo wilde ik voor geen goud MS Office meer hebben.

Hein op Woensdag 19 Augustus 2009 18:42

image

En dat is waar MS misschien wel zo paniekerig over doet. Stel je voor dat gebruikers wennen aan Openoffice en geen geld meer willen betalen voor cash cow MS Office. Het mooie is wel dat MS zelf met haar commentaar aangeeft dat ze een monopolist is: als de markt zo afhankelijk van je is ;)

Niels Basjes op Donderdag 20 Augustus 2009 10:51

image

Ik kreeg vorige week een commerciele mailing van een webshop waar Windows XP in aan werd geboden (die andere MS cashcow).

Het letterlijke bijschrift in die advertentie: "Kan in plaats van Linux gebruikt worden!"

Met dit bericht over Word begint het er inderdaad steeds meer op te lijken dat ze daar in Redmond echt in paniek zijn.

watdra op Woensdag 19 Augustus 2009 16:29

image

Je zegt dat je het niet wilt maar dat je het toch gebruikt. Op maar liefst twee systemen. En dat in een wereld waarin veel mensen niet eens weten dat er ook wat anders is dan MS Office.

Ik heb trollen gezien die een geloofwaardiger verhaal wisten te vijnsen.

bigbadwolf op Donderdag 20 Augustus 2009 08:44

image

Je doet het voorkomen alsof ik de waarheid niet vertel!
Bedrijfsmatig gebruiken wij zoveel mogelijk Open Source software, en ik kan je verzekeren het is zeker niet altijd kommer en kwel. Maar ook is het niet de hemel op aarde.
Misschien ben ik wel verwend met andere softwarepakketten die eenvoudiger 'luisteren' naar wat ik wil. Of misschien leg ik de lat wel te hoog.
Feit is dat als je weinig te besteden hebt het zeker een alternatief is voor een illegale versie, maar Open Office zou niet mijn eerste keuze zijn als ik een tekstverwerker zoek.

karloe op Zaterdag 22 Augustus 2009 02:15

image

Maak eens wat grotere "verslagen" in Word, met daarin de nodige "foto's / plaatjes", voeg eens wat tabellen in vanuit Excel, en kijk dan eens hoe Word zich gedraagt. (m'n eigen ervaringen met de 2003 versie zijn beroerd, er gaat van alles mis, header opmaak, tekst opmaak wordt spontaan verminkt, en zelfs crashen van Word komt voor.)

De 2.x versie van OOo die ik thuis draaide op dat moment kon het probleemloos aan, en was in de "word-versie" opgeslagen, ook op het werk probleemloos te openen in Word2003.
Ik heb de nodige rapporten van 50 - 150 pagina's uiteindelijk maar thuis afgemaakt, op het werk was het hopeloos (eigenlijk onwerkbaar).

Op de C'T / Heise.de website moet een gerelateerd artikel nog wel te vinden zijn, die kwamen tot dezelfde bevinding.

josh op Woensdag 19 Augustus 2009 17:51

image

Big bad wolf, je doet naam eer aan. Zoiets mag je hier echt niet zeggen

jos-ehv op Woensdag 19 Augustus 2009 18:06

image

Ook ik werk alleen nog maar met openoffice.org. Werkt super.

Shirahama Kenichi op Woensdag 19 Augustus 2009 18:30

image

Ik met Koffice ( Of wacht ik gebruik de programma's eigenlijk nooit )

Kickass op Donderdag 20 Augustus 2009 11:12

image

Ik vind docs.google.com fijn.(onderdeel van iGoogle)

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:17

image

Dat zal vast wel, maar raak je in een totale chaos als je ermee moet werken?
Ik heb veel van Microsoft gehoord, maar dit slaat echt alles. Het geeft aan hoezeer ze in paniek zijn.

Ik bedoel maar, ik heb vast nog wel ergens een WP5.1 liggen (moet ik wel zoeken, want die ligt in een van de oudere archieven; die hoef ik nog net niet op te graven), dus in het ergste geval kan ik daar mee verder. Verder hebben we nog notepad, dus de brieven kunnen nog steeds de deur uit.

daxander op Woensdag 19 Augustus 2009 22:02

image

Wat denk je van MS Word 2007 dan ? Dat is echt een debiel programma eerste klas.

Wat maakt het uit voor de samenleving ? Helemaal niets !
We gaan gewoon verder met onze oude bekende Word 2003 of 2002 of Word XP of whatever.

Gewenning, dat is het probleem. Dat kunnen we zo inhalen.

bitsflew op Woensdag 19 Augustus 2009 15:13

image

ol wat een sensatiekop
echt alsof de maatschappij knarsend tot stilstand zou komen


Dat is toch echt wat Microsoft beweerd!

Microsoft's warned it'll suffer "irreparable harm" and that "major public disruption" will result if it's forced to redesign Word to comply with a US court ruling.

Als de samenleving zo afhankelijk zou zijn van Word (wat kolder is) dan wordt het de hoogste tijd om te gaan kijken naar alternatieven.

swhnld op Vrijdag 21 Augustus 2009 13:06

image

Er zijn genoeg alternatieven, plus dat bedrijven de licenties al hebben, of contracten hebben lopen, en als laatste uitwijk mocht je Word moeten hebben kun je nog een niet legale versie van TPB halen ;-)

maar alternatieven voor Word (dus alleen op Windows platform):
Wordpad
OpenOffice.org Writer (en de Sun, IBM en Novell variaties reken ik dan ook mee hierin)
Corel Word Perfect
AbiWord
etc.

Zie ook voor wat exotischere smaken:
http://www.msboycott.com/thealt/alts/word.shtml

linus4ever op Woensdag 19 Augustus 2009 15:31

image

Precies.

Een verkoopverbod op Word is een regelrechte ramp voor Microsoft, maar ook voor de markt en de samenleving als geheel.

Wat een onzin.

Zo kun je ook stellen dat het een chaos wordt als de levering van heroine stopt. Het is nu juist enige dat zou moeten gebeuren en ook het enige dat helpt.

Microsoft heeft de markt decennia lang haar wil opgelegd en de gebruikers met bewuste incompatibiliteiten, zelfs binnen de opeenvolgende versies van de MS Office producten zelf, op torenhoge kosten gejaagd. Het is niet anders dan een zegen als de verkoop van MS Office onmiddelijk zou stoppen.

Er is namelijk een heel goed alternatief: OpenOffice dat wel een goede ondersteuning van de breed geaccepteerde ODF standaard biedt. Een half jaar verder en iedereen is Microsoft Office vergeten.

Athalon1951 op Woensdag 19 Augustus 2009 20:17

image

Ach dit akkefietje zal wel weer geschikt worden, 500 miljoen naar i4i en Microsoft wordt geen strobreed meer in de weg gelegd, plus dat het i4i personeel en directeuren, de komende jaren ergens op een leuk zandstrandje kunnen uitrusten en iederéén weer gewoon Word gaat gebruiken. Oftewel er gebeurt helemaal niets en alles blijft zoals het was.

Qua Open Office, dat heb ik ook gebruikt, maar vindt het persoonlijk niets, ik gebruik Abiword en heb mijn klanten nog nooit horen klagen dat ze het niet konden lezen(simpeler kan het niet) :-)

Doubleday op Donderdag 20 Augustus 2009 19:02

image

Ik ben bang dat je daar gelijk in gaat krijgen. Dit is precies hetgeen innovatie in de weg staat.

edit: typo

Diogenes_Isher op Donderdag 20 Augustus 2009 01:01

image

swinferno zei op Woensdag 19 Augustus 2009 14:37
echt alsof de maatschappij knarsend tot stilstand zou komen
Het zou best eens kunnen dat ms meent dat de wereld geheel, 100 %, van ms afhankelijk is. Yeah right...!
Nou nee, niet echt, gelukkig ! Daarom vind ik deze, nu ja, "berichtgeving" niets anders dan ms-FUD in z'n meest pure (en ook schandelijkste) vorm. Niets anders dan paniek-zaaierij, waar overgens geen enkele werkelijk ICT-bekwame lezer nog intrapt.

Misschien zou de WW-redactie er verstandig aan doen om een kleine - maar wel erg belangrijke - edit te doen: namelijk de kop van het artikeltje veranderen in de volgende text: ms beweert: "Word-verbod leidt tot publieke chaos".
Want dat dit verbod inderdaad onvermijdelijk tot enorme chaos zou leiden is bepaald geen natuurwetenschappelijk of forensisch bewezen, vaststaand feit , maar slechts de opvatting van (de maniakale marketiers van) de firma ms...
Bovendien is de geloofwaardigheid van ms, gezien het "zeer voorbeeldige en absoluut onkreukbare gedrag" van ms in het (nog zeer recente) verleden, om z'n allervriendelijkst gezegd niet echt boven alle twijfel verheven.

Persoonlijk denk ik dat het niet langer accepteren van (de "praktijken" van) ms, maar keuzebewust de overgens prima (en meestal gratis !) alternatieven eens serieus in overweging menen juist buitengewoon gunstig zou kunnen blijken te zijn voor de ICT-wereld en ook de samenleving als geheel.
Maar, inderdaad, dat verbod te "word" is niet zo heel gunstig voor de firma ms. Gelukkig is ms bepaald niet "heel de samenleving", al schijnen (geconcludeerd o.a. op grond van dit WW-"artikel") sommige toch minstens megalomane ms-marketiers (ons) dat wel te (willen laten) denken...!

Primus op Woensdag 19 Augustus 2009 14:41

image

Wat een onzin.
Er zijn gewoon probeerversies van 60 dagen beschikbaar op het internet. Daar moeten bedrijven het toch wel mee uithouden totdat Microsoft met een nieuwe versie komt die wel weer verkocht mag worden?

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 14:43

image

we hebben altijd OpenOffice nog ;-) http://www.openoffice.org/

HansvD op Woensdag 19 Augustus 2009 14:47

image

Ook verbieden die zooi. Want ook OpenOffice slaat bestanden op in XML.

vinylat45 op Woensdag 19 Augustus 2009 14:50

image

i4i Says OpenOffice Does Not Infringe Like MS Word

(link naar slashdot.org)

Crichton op Woensdag 19 Augustus 2009 15:37

image

Als er geld te halen zou zijn bij OpenOffice dan kun je er donder op zeggen dat i4i ook daar eens rond ging kijken of er toevallig ook geen inbreuk is gemaakt op hun patent. Alleen omdat er niks te halen valt doen ze dat niet. Triest, diep triest.

vinylat45 op Woensdag 19 Augustus 2009 16:01

image

Als jou redenatie klopt, dan is de uitspraak van i4i enorm dom; MS zou de vergelijking kunnen maken dat MS Word hetzelfde doet als OpenOffice en derhalve zou de zaak geseponeerd kunnen worden.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 16:34

image

Wat hier ook wordt vergeten is dat OOo uit de vrije code van StarOffice is ontstaan. Volgens Crichton's redenatie zou SUN Microsoft Systems dan ook zijn aangeklaagd.

GJ_ op Woensdag 19 Augustus 2009 15:02

image

Maar die verkopen het niet :-)

HtHoope op Woensdag 19 Augustus 2009 15:25

image

Maar die verkopen het niet :-)Pssst, OpenOffice is gratis! ;-)

RvT op Woensdag 19 Augustus 2009 15:57

image

Dus als het gratis is zou je patenten mogen schenden. Leuke beredenering. Voor niets gaat de zon op. Er wordt altijd wel ergens geld verdiend, hetzij direct of indirect.

HtHoope op Woensdag 19 Augustus 2009 16:35

image

OpenOffice schend deze patenten niet.

RvT op Donderdag 20 Augustus 2009 00:16

image

"Ook verbieden die zooi. Want ook OpenOffice slaat bestanden op in XML."
"Maar die verkopen het niet :-)"
"Pssst, OpenOffice is gratis! ;-)"

Ik: "Dus als het gratis is zou je patenten mogen
schenden."
Jij en 10 andere die blind reageren/minnen: "OpenOffice schend deze patenten niet." -- zie je 'm?

Simon B. op Donderdag 20 Augustus 2009 08:19

image

Jij en 10 andere die blind reageren/minnen
Op zich heb je geen ongelijk, maar je kunt ook minnetjes krijgen als je doorgaat over iets dat niet aan de orde is. Dat i4i niet achter OpenOffice.org aangaat heeft er niets mee te maken dat het gratis is.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:23

image

Ik weet nog wel toen de allereerste IBM-PC-clonen uitkwamen (Compaq dacht ik), moest er toch iets verzonnen worden op het BIOS. Deze konden ze niet copieren van IBM, dus moest er zelf iets gemaakt worden. Er zijn toen sollicitatieronden geweest en een van de vragen was of de kandidaat wel eens een ROM van IBM had bekeken. Kandidaten dachten dat dit een pre was en zeiden vaak 'ja'. Dat was voldoende reden om afgewezen te worden, want de kandidaten moesten absoluut geen weet hebben van de code in de IBM-roms om copieren van de code te voorkomen.

solohan op Woensdag 19 Augustus 2009 14:47

image

Dit is een beetje van het Intel-niveau...
Ik zie de wereld nog niet vergaan als Word niet meer verkocht mag worden. Microsoft daarintegen heeft een groot probleem als ze 1 van hun grote cash-cows niet meer mogen verkopen... maar dat is dan jamer.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:25

image

Er zit nog een ander probleem aan vast. Als ze MS-Word niet meer mogen verkopen, al is het maar voor een aantal maanden, dan gaan bedrijven inzien dat het bedrijf (MS) niet zo stabiel is als ze altijd dachten en bestaat de mogelijkheid dat ze toch elders gaan kijken. Veel bedrijven kiezen voor MS omdat ze denken dat het bedrijf een rots in de branding is; zekerheid boven kwaliteit.

thieu op Woensdag 19 Augustus 2009 21:43

image

Als ze MS-Word niet meer mogen verkopen Nou ben ik er wel van overtuigd dat dit niet zal gebeuren. Vóór 10 oktober is er echt wel een oplossing. Daarvoor zijn de belangen veel te groot.
Van mij hoeft het ook niet. Softwarepatenten zijn gewoon slecht. Slecht voor ontwikkelingen en innovatie, of het nou vóór of tegen je werkt.

karloe op Woensdag 19 Augustus 2009 23:32

image

Softwarepatenten zijn gewoon slecht. Slecht voor ontwikkelingen en innovatie, of het nou vóór of tegen je werkt.

Het eerste deel ben ik met je eens, software patenten zijn slecht.
Maar dat M$ ze nu eens "tegen" heeft is minder erg, laat ze het maar eens "voelen", worden ze misschien iet voorzichtiger met de FUD.
MS zegt nu, bij monde van de juristen, dat ze een monopolie hebben..., afstraffen dus.

thieu op Donderdag 20 Augustus 2009 10:01

image

Mja... Je kunt denk ik naar aanleiding hiervan op twee manieren reageren.
1: SW-patenten zijn slecht en we moeten de zaak herzien en proberen te veranderen.
2: Nóg agressiever patenteren van alles wat los en vast zit "om herhaling te voorkomen" (wat dus niet lukt)

Ik ben bang dat de manier waarop MS denkt (en de meeste van dit soort bedrijven) neer komt op de tweede manier (liefst zo breed en vaag mogelijk omschreven). Ze hebben het geld ervoor.
Dat daarmee de afhankelijkheid van de complete SW-industrie vergroot wordt is alleen "meegenomen"
Bill Gates: If people had understood how patents would be granted when most of today's ideas were invented, and had taken out patents, the industry would be at a complete standstill today.… The solution to this is patent exchanges with large companies and patenting as much as we can.

vinylat45 op Woensdag 19 Augustus 2009 14:48

image

Ben blij dat we Office software lokaal hebben draaien en niet ergens in de Microsoft Cloud.

zwart-wit op Donderdag 20 Augustus 2009 00:44

image

Heb je je 'baas' dan nog niet weten te overtuigen van het 'nut' van OpenOffice?

Waarom blijft men bij 'jouw' bedrijf dan bij MS produkten. Heeft het misschien met het feit te maken dat de meeste bedrijven MS ook gebruiken en het gewoon 'lullig' overkomt als je bestandsformaten doorstuurt (met OO) die mogelijk niet helemaal compatibel zijn met het meest gangbare product?

Wel eens Excel met OO uitgewisseld als er geneste formules gebruikt worden. Prettige wedstrijd.

1000 punten voor je patroon

bitsflew op Woensdag 19 Augustus 2009 14:57

image

Een verkoopverbod op Word is een regelrechte ramp voor Microsoft, maar ook voor de markt en de samenleving als geheel.

ROTFLMAOTTCOOMEASCOOMN

zwart-wit op Donderdag 20 Augustus 2009 00:45

image

wtfaytriamlt?

anonymous_119443 op Donderdag 20 Augustus 2009 07:25

image

Let me Google that for you :-)

rrhill op Woensdag 19 Augustus 2009 15:00

image

Fijn dat Microsoft nu eindelijk zelf het gevaar inziet van hun monopolie. Dringend tijd voor wat gezonde concurrentie. Denk aan Corel WordPerfect...

steffio op Woensdag 19 Augustus 2009 15:10

image

En het gevaar van patenten en misbruik hiervan, (FAT32/TomTom)





PS. en inderdaad OpenOffice pleegt geen inbreuk op deze patenten

Spammetje op Woensdag 19 Augustus 2009 15:05

image

"Elke kleine onderbreking in de verspreiding van Microsoft-producten zoals Windows of Office heeft een ontwrichtend effect op de samenleving, door de onbetwiste en enorme afhankelijkheid van deze producten", meent de marktleider.
Mooi voer voor Neelie

globetrotter op Woensdag 19 Augustus 2009 15:11

image

Die waarschijnlijk haar briefjes ook typt in Word.

Verder gaat het alleen om verkoop van nieuwe versies.
Al verkochte versies mogen nog steeds gebruikt worden.

Ik denk dat Microsoft tijd probeert te rekken totdat Office 2010 uit is.

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 16:14

image

De overheden in Europa moeten open standaarden gebruiken en dus in odf publiceren. Sinds wanneer kan MS Office een fatsoenlijk odf document maken?

globetrotter op Woensdag 19 Augustus 2009 16:52

image

Je durft wel nu Albert hier weg is?

Anders had je weer 50 postings gehad over Office en ODF.

ArjenB op Woensdag 19 Augustus 2009 17:07

image

Ik durf nu zelfs weer over glyph orientation te beginnen :-)

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 20:54

image

Als jij het graag wilt dan schrijf ik wel 50 posts over ODF hoor en dan vooral het feit dat dat met MS OFFICE nagenoeg onmogelijk is om dit te maken.

De lay out van een odf gemaakt in word is gewoon beroerd, en over spreadsheets wil ik het al helemaal niet hebben.

gerke op Woensdag 19 Augustus 2009 21:43

image

is hij wel weg? Geloof ik niets van, misschien vakantie, maar 4 of 5 postings met een andere nickname en we herkennen hem wel weer.

gerke op Donderdag 20 Augustus 2009 16:52

image

ik geloof dat ik Albert al weer gespot heb, zelfs op deze pagina ;)

Samuel Michon op Woensdag 19 Augustus 2009 19:03

image

*foutje, sorry.*

carolined op Woensdag 19 Augustus 2009 15:13

image

Eindelijk zijn we van Word af. Wat een opluchting!

RvT op Woensdag 19 Augustus 2009 16:01

image

Vind je? Ik vind persoonlijk Office stukken beter dan dat gedrocht van een Open Office. Alleen al voor de spelling controle zou ik nooit overstappen op OO. Microsoft haters kunnen blaten wat ze willen, en wellicht in het geval van Internet Explorer en Windows Vista hebben ze een punt, maar Office is en blijft gewoon een goed en volwassen product.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 17:10

image

Ga lekker je gang als alleen de spellchecker al 400 euro waard is.
Je had ook gewoon op school beter je best kunnen doen, dan had je geen spellchecker nodig gehad.

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 20:57

image

Die spellchecker kan je als extensie downloaden van openoffice.org

ik heb inmiddels 200 talen gedownload en ga rustig door als ik er een nodig heb. De spelchecker van MS Office laat genoeg steken vallen om te zeggen dat ik die waardeer op 50 eurocent.

De spelchecker van OOo is ook niet perfect maar die is tenminste gratis (na correctie voor de prijs van je internet abbonement)

RvT op Donderdag 20 Augustus 2009 00:28

image

200 talen gedownload. Sure, je zal ze maar nodig hebben *kuch* *kuch* Download jij ook 200 extensies voor Firefox :-) En fin, qua gebruiksgemak, installatie en nauwkeurigheid is Office superieur aan OO. Met de tijdwinst die ik behaal met Office t.o.v. OO haal ik mijn investeringskosten er zonder meer uit. Sommige mensen vergeten verder te kijken dan alleen maar de aanschafwaarde van een bepaald stuk software. Als ik een open source programma download en deze verlaagd mijn productiviteit, dan ben ik duurder uit. Misschien leuk voor de hobbyist, maar over het algemeen verlies ik alleen maar geld met open source software.

Jarige op Donderdag 20 Augustus 2009 15:14

image

Je bedoelt waarschijnlijk dat je geld verliest met OpenOffice.org, en misschien een ander programma. Maar om dan meteen alle Open Source programma's af te kraken is een beetje vergaant als je het mij vraagt...
Ik ben persoonlijk veeel productiever in Ubuntu 9.04 dan Windows (welke versie dan ook, zelfs 7 die 'makkelijker en sneller in gebruik is')

Paulus van Aken op Donderdag 20 Augustus 2009 15:24

image

je bedoelt dat je zo vergroeid bent met M$ office, dat je een modernere aanpak niet meer onder de pet kan krijgen. M$office is een logge draak, die veel te veel kost.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 18:46

image

Met de tijdwinst die ik behaal met Office t.o.v. OO haal ik mijn investeringskosten er zonder meer ui

dosprompt draai, zegt genoeg

zwart-wit op Donderdag 20 Augustus 2009 00:48

image

Zie je wellicht de absurditeit van deze reactie in?

200 talen? Oh wacht, je bent wellicht systeembeheerder bij de europese Unie, nee wacht, dat kan niet, want daar luidt vooralsnog de MS klok.

Wanny van Gils op Donderdag 20 Augustus 2009 14:05

image

ik heb inmiddels 200 talen gedownload en ga rustig door als ik er een nodig heb.

Want dan kun je op school opscheppen?

Vincentlaborant op Donderdag 20 Augustus 2009 20:29

image

ja dat is wel de bedoeling ja

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:29

image

Met mijn kromme lompe vingers ben ik blij dat er een spelchecker is. Er is bijna geen zin waar niet een paar extra ongewilde letters in staan.

jwvdhoek op Woensdag 19 Augustus 2009 22:29

image

Het is volgens mij óf "spell checker" (maar da's meer iets voor WoW) óf "spelling checker" ;-)

karloe op Woensdag 19 Augustus 2009 23:34

image

Iets met slakken en zout....

Paulus van Aken op Donderdag 20 Augustus 2009 15:25

image

spellings contrôle....

RvT op Donderdag 20 Augustus 2009 00:20

image

Wat een onzinnige reactie. Bijna kinderlijk. Mensen maken nou eenmaal fouten en die fouten vis ik er graag uit alvorens een belangrijke brief of e-mail (in Spaans, Duits, Frans, Nederlands of Engels) te versturen.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 09:23

image

Als je 400 euro over hebt, alleen voor een MS spell checker dat is pas onzin. Des te meer als je er veel gratis kan downloaden voor heel veel talen.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 01:04

image

vergeet even niet dsat MS-word aan de basis gestaan heeft van het Macro-virus en dat Outlook dezelfde dienst bewezen heeft voor het mail-virus. De orospronkelijke tekstbverwerkers en mailers waren niet in staat om dergelijke virussen te verspreiden, maar nadat men qua functionaliteit elkaar heeft proberen na te apen is inmiddels geen programma meer veilig en kunne we alleen nog voortbestaan in de digitale wereld door een constante stroom van anti-virusupdates en juist daar gaat het bij de gewone gebruiker heel vaak mis.

carolined op Donderdag 20 Augustus 2009 14:41

image

Ik ben geen microsoft hater, maar Word heeft me al zovaak in de kou laten staan en zo vaak me opnieuw laten beginnen of ingewikkelde acties uit laten voeren om het allemaal weer goed te krijgen, dat ik het wel een beetje met word gehad heb.

rruben op Woensdag 19 Augustus 2009 15:19

image

Wat kinderachtig weer om een geliefd product te verbieden. Zo pest je alleen de consument die liever kwaliteit wilt in plaats van 2e rangs software zoals open office. Open office is de MS office van vroeger. MS is sinds office 2007 qua innovatie ver boven open office uitgestegen, dat kun je niet ontkennen tenzij je beiden nooit getest hebt.
Ik heb beide producten al lang uitgeprobeerd maar heb m'n keuze als consument gemaakt en die moet men respecteren.

Als de consument Ms Word wil dan wachten ze er toch op. MS verliest hier heus niks aan, het is slechts uitstel van het verkoop dat er toch komt.

Natuurlijk ben ik voor vrije marktwerking omdat producten er goedkoper door worden, maar dit vindt ik gewoon overdrijven. Dus dit keer hoop ik dat MS in hoger beroep gaat winnen.

Maarja dat was dan mijn spontane "rant" hierover.

globetrotter op Woensdag 19 Augustus 2009 15:39

image

Als er iets in zit dat gestolen is, dan moet het verboden worden.
Dus op zich is het terecht.

Maar het is natuurlijk aan de rechter om te bepalen of dat zo is.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:35

image

Verbod kan, maar een schadeloosstelling is ook een mogelijkheid en daar heeft de eigenaar van de gestolen software waarschijnlijk meer aan.
Het is trouwens wel eens eerder gebeurt. Jaren geleden met Stacker. MS had bij Stacker informatie ingewonnen of hun code geschikt was voor MS-DOS 6.0. Het is dan gebruikelijk dat code overhandigd wordt om te kijken of het geschikt is. Na het afketsen van de deal heeft MS toch de code gebruikt. Ze zijn daar destijds voor beboet met HFL 120.000.000. Daarnaast moest versie MS-DOS 6.0 uit de handel genomen worden, waarna MS-DSO 6.1 uitkwam zonder stacker. MS heeft toen gepoogd zelf een schijfverdubbelaar te maken, maar dat is hopeloos mislukt, want regeled waren de schijven helemaal leeg.

zwart-wit op Donderdag 20 Augustus 2009 00:52

image

En wat is er in hemelsnaam op tegen als een bedrijf meer dan genoeg duiten heeft om een mogelijke rechtsgang af te kopen.

Als sinds mensenheugenissen bepalen de mensen met geld wat er gebeurt. Je kunt erover treuren, maar het is niet anders.

Het geheel zal met een harde sisser aflopen. Weinig rechter die deze zaak te zien zal krijgen.

Besides, denk dat MS wel degelijk een punt heeft.

Deze grap kan vergeleken worden met het niet failliet laten gaan van de drie grote autofabrikanten. Waren die plat gegaan, waren alle toeleveringsbedrijven mee failliet gegaan met alle mogelijke gevolgen van dien.

Dit geldt ook keihard voor MS. Office is een van de paradepaardjes en ik denk het meest gebruikte produkt in de wereld.

steffio op Woensdag 19 Augustus 2009 15:47

image

Zo pest je alleen de consument die liever kwaliteit wilt in plaats van 2e rangs software zoals open office.

Zo, zo! Dat zijn uitspraken oOo tweederangs software, alsof Microsoft kwalitatief hoogwaardige software bouwt, Microsoft is de ultieme kampioen wat marketing betreft want het is knap dat ze voor de zakelijk gebruiker voor het office pakket bijna 600 vragen voor functionaliteit die je in 99/100 gevallen nooit nodig hebt, en er nog mee wegkomen ook, terwijl goede goedkopere zakelijke alternatieven aanwezig zijn.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:39

image

want het is knap dat ze voor de zakelijk gebruiker voor het office pakket bijna 600 vragen voor functionaliteit die je in 99/100 gevallen nooit nodig hebt, en er nog mee wegkomen ook,.

Dat is maar betrekkelijk. Je hebt inderdaad misschien 99% niet nodig, maar de 1% die jij nodig hebt is niet dezelfde 1% die een ander nodig hebt. Je kan dus allemaal losse pakketten maken die voor iedereen precies dat leveren wat ze nodig hebben, maar iets zegt me dat dit dan per stuk wel hele dure pakketten zulen worden. Door een algemeen pakket te maken waar voor ieder wat wils in zit, kunnen ze de prijs gemiddeld en laag houden.
Toen we het eerste pakket WP4.1 kochten waren we daar hfl 1800 aan kwijt en dat was in 1988; wat zou dat met inflatie nu zijn?
Alleen de massaliteit kan de prijs laag houden, maar dan moet je genoegen nemen met onnodige functies (voor jouw dan)

gerke op Woensdag 19 Augustus 2009 21:45

image

dure versie geweest, ik betaalde in 1987 175 gulden voor versie 4.2 en 210 gulden voor Lotus 123. Ja ik heb de factuur nog liggen ;)

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 23:45

image

MS had toen heel veel succes met de slogan: Nederland stapt over.
Word was toen ook veel goedkoper.
We zouden nu dezelfde slogan uit de kast kunnen halen: Nederland stapt over op OOo

Diogenes_Isher op Donderdag 20 Augustus 2009 01:14

image

Tsja, er zijn nu eenmaal nog steeds mensen die echt serieus denken dat de kwaliteit van een product 100 % bepaald wordt door de prijs die ervoor betaald moet worden. Hoe duurder het (wan)product hoe beter het is, denken zijn. Yeah ,right...!
Alleen gaat dat sinds het WWWeb en de Open_Source totaal niet meer op. Het huidige toekomst gerichte verdien-model komt kort gezegd neer op gratis softwares - maar wel betalen voor service/dienstverlening. En dat dit model het uiteindelijk winnen zal, daar duf ik "All-in" op te gaan. Maar wie is dom genoeg om op deze "All-in" met een "Call" te gaan reageren ? ;-)

steffio op Donderdag 20 Augustus 2009 09:49

image

Dat geloof ik ook, het "spul" moet toch worden ingeregeld, dat geld bijna voor alle open source, en hiervoor moet je gekwalificeerd personeel inhuren.

Diogenes_Isher op Vrijdag 21 Augustus 2009 21:38

image

steffio zei op Donderdag 20 Augustus 2009 09:49
Dat geloof ik ook, het "spul" moet toch worden ingeregeld, dat geld bijna voor alle open source, en hiervoor moet je gekwalificeerd personeel inhuren.
Dat is natuurlijk ook zo, hier heeft u absoluut gelijk in - maar wie (dom genoeg is om) zeer belangrijke en kritische zaken zoals bedrijfs-servers (of nog "leuker") servers/systemen voor medische (b.v. hart-bewaking/operatie-kamer) toepassingen onder sof(t)warez van ms te laten "werken", die heeft geen 'gekwalificeerd personeel" nodig, maar "patch && debug slaven".
Wiens werk nooit echt af of zelfs maar echt succesvol kan en zal zijn, het is namelijk verdraaid lastig om (ja, dit is een overbekende maar ook zeer terechte vergelijking) een auto echt goed te onderhouden waarvan alleen de fabrikant de motorkap kan en mag openen. Zeg maar liever : totaal onmogelijk ! (Gelukkig ben ik een 100 % Open_Sourceror die dus in z'n werk totaal niets te maken heeft met de spullen ms. Nu ja, behalve het vrij vaak aan moeten horen van allerlei klaagzangen van minder gelukkige collegae die met ms moeten "werken" dan. ;-) )

Het is nog steeds zo dat Open_Source systemen (voor belangrijke servers/systemen bij voorbeeld en voorkeur Open_BSD) eens correct installed, configured en toegepast, jarenlang geheel stabiel en dus zeer betrouwbaar zullen blijven functioneren. Zonder rare onverklaarbare hik-ups, last van virus, BSOD's e.d. Ja, er kan zo af en toe wel eens een bug o.i.d. opduiken - maar dat zegt nog niet dat daarom de "systemen" in het bijzonder de "servers" van ms stabieler/betrouwbaarder/veiliger zouden zijn.
Zie o.a. alle schitterende "features" van het nu toch wel (in)famous vista-fiasco... Zij zijn, op z'n minst, bij ms blijkbaar vergeten dat een computer een werktuig is en het daarom goed werkbaar moet zijn. Door allerlei bling-bling "features" wordt gereedschap echt niet beter bruikbaar - integendeel, zeg ik na zo'n 35 jaren in de (o.a. ICT) techniek gestudeerd en gewerkt te hebben.

Kortom: Dat ms "altijd de beste keuze" zou zijn op de desktop en op essentieele servers, dat kan IMHO letterlijk niemand (nu nog) met droge ogen (durven) beweren...
Al geef ik grif toe dat ms op market(eer)ing-gebied inderdaad alle andere software-producenten riant overtreft. Maar - voor de zoveelste keer - door heel veel miljoenen dollar$ verslindende reclame is nog nooit in heel de bekende geschiedenis een slecht product ineens in een goed veranderd. Al verkopen dingen wel veel beter door al die PR, makert(eer)ing en vooral FUD - er bestaan kennelijk nog steeds vrij veel mensen die al die onzin blind voor waar aannemen. Al neemt hun aantal wel meer en meer af... :-D

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 23:56

image

Zo pest je alleen de consument die liever kwaliteit wilt in plaats van 2e rangs software zoals open office

MSOffice is waardeloze kwaliteit op servers, crasht ook of hangt (nog erger) om de haverklap. Is niet ontworpen voor multiuser gebruik. Start maar eens meerdere instanties op van MSword en OO onder meerdere gebruikers in een netwerk installatie.

Ook de instellingen zijn een zooitje. Vergelijk de opties maar tussen excel en word. Lijkt totaal niet op elkaar, waarschijnlijk door een andere afdeling ontwikkeld. Meest waarschijnlijk is dat excel gewoon is gekocht en nooit geïntegreerd.
Meest bizarre was wel dat flight simulator gewoon in excel was ingebouwd

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 01:39

image

S-word hebben ze zelf ontwikkeld en Excel is gekocht. er zit inderdaad te veel verschil tussen de opties om het geheel uit 1 stal te kunne laten komen.

Het vervelendste was wel dat als je in word op een netwerk als document-directory de netwerkdrive van de gebruiker instelde hij deze expandeerde naar het volledige pad. Bij een andere gebruiker ging dat dan mis. Je moest eerst een registry-setting aanpassen om dit probleem op te lossen. Excel PP en Access hadden deze onhebbelijkheid niet.

Shirahama Kenichi op Woensdag 19 Augustus 2009 15:20

image

Is het in Nederland verboden of waar? Ik kan het niet in artikel terug vinden, eene zijds hebben ze wel gelijk, alle instellingen en bedrijven gebruiken dit product.

vinylat45 op Woensdag 19 Augustus 2009 16:55

image

Ik herinner me een eerdere rechtzaak tegen MS, waar centraal stond dat de master copy in de VS was gemaakt.

Weet alleen niet meer waarover dat ging.

GJvdZ op Woensdag 19 Augustus 2009 15:25

image

Als MS zo bezorgd is over de ontwrichting van de maatschappij kunnen ze toch tijdelijk hun producten gratis ter beschikking stellen? Voor zover is er alleen sprake van een verkoopverbod en geen distributieverbod.

bigbadwolf op Woensdag 19 Augustus 2009 15:26

image

Zou ik ook zeggen als het mijn product was.
De waarheid is natuurlijk dat het gevaar van concurrentie hierdoor groter wordt.
Stel je voor dat mensen ineens ontdekken dat er alternatieven zijn voor Word? Ze zouden het alternatief wel eens beter kunnen gaan vinden.

handy op Woensdag 19 Augustus 2009 15:34

image

Eigenlijks geven ze nu toe dat ze een redelijke monopolie en vendor-lock-in (is bad mkkaaaay) hebben :-)

CyberData op Woensdag 19 Augustus 2009 15:40

image

och germ !!!

Wat een zielig gedoe ineens van Microsoft... Ze hebben normaal ook nergens medelijden mee. Dus waarom nu zo zielig doen?

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 16:16

image

Gelukkig zijn er nog GNU/Linux en OOo, waardoor de digitale wereld niet zal vergaan (uiteraard heb je ook nog BSD, Mac OS, etc).

Galaphile op Woensdag 19 Augustus 2009 16:19

image

Wel grappig dat verschillende reacties heel anders zijn als MS op haar software patenten gaat zitten. Dan word er schande gesproken over het systeem van software patenten.

Dus ik zeg nu "Foei i4i, Je mag MS niet plagen" ;)

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 17:02

image

Ik denk dat diezelfde mensen nog steeds tegen software patenten zijn. Echter in dit geval is het een kwestie van "boontje komt om zijn loontje" en "wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in".

Kaiser Söze op Woensdag 19 Augustus 2009 21:49

image

Echter in dit geval is het een kwestie van "boontje komt om zijn loontje" en "wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in".

Een beetje kortzichtig, want als we niet oppassen vallen we vervolgens allemaal in die kuil!

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 23:23

image

Mensen die geen Microsoft producten gebruiken, worden niet meegenomen in de val. Er zijn een aantal mensen op webwereld die geen Microsoft producten gebruiken. Dus de stelling:
als we niet oppassen vallen we vervolgens allemaal in die kuil!
is onjuist.

Kaiser Söze op Donderdag 20 Augustus 2009 00:25

image

Mensen die geen Microsoft producten gebruiken, worden niet meegenomen in de val. Er zijn een aantal mensen op webwereld die geen Microsoft producten gebruiken.

Ik bedoel (natuurlijk) dat dit gedoe met die patenttrollen uit de hand begint te lopen. In die zin staat de zaak los van M$-producten. Je kunt nu wel in je vuistje lachen dat het M$ betreft, maar de volgende die het slachtoffer wordt van de goudzoekers is misschien wel toevallig jouw favoriete applicatie...

vinylat45 op Donderdag 20 Augustus 2009 20:37

image

Je kunt nu wel in je vuistje lachen dat het M$ betreft, maar de volgende die het slachtoffer wordt van de goudzoekers is misschien wel toevallig jouw favoriete applicatie...
Bijv. TomTom die door Microsoft wordt aangeklaagd over FAT?

DonCorleo op Woensdag 19 Augustus 2009 16:21

image

Strak werk van i4i. Laat ze maar bloeden.

watdra op Woensdag 19 Augustus 2009 16:31

image

Het is natuurlijk kwaad met kwaad vergelden.

thieu op Woensdag 19 Augustus 2009 16:51

image

Elke kleine onderbreking in de verspreiding van Microsoft-producten zoals Windows of Office heeft een ontwrichtend effect op de samenleving, door de onbetwiste en enorme afhankelijkheid van deze producten" Dan wordt het hoog tijd dat die afhankelijkheid verdwijnt.
Wat mij betreft tonen ze hier zelf aan hoe slecht dit voor 'de samenleving' is.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 17:32

image

Volledig mee eens Thieu, de samenleving wordt niet ontwricht door het verkoopverbod op Word, de samenleving is reeds jaren ontwricht door Microsoft, met haar vendor lock-in (monopoly misbruik). De samenleving denkt namelijk dat zij afhankelijk is van Microsoft. Hierdoor zijn voorgenomen migraties ook zo'n heikel punt.

Microsoft verdraait het simpelweg weer. Het slachtoffer (de samenleving) wordt dader en de dader (Microsoft het onschuldige slachtoffer). Dit is het welbekende Callimero gedrag dat Microsoft altijd vertoont, als zij haar zijn niet krijgt.

Dit is een goed moment voor de samenleving om er eens over na te denken of die afhankelijkheid eigenlijk wel wenselijk en zo efficiënt is.

globetrotter op Woensdag 19 Augustus 2009 16:58

image

Een paar mensen zijn wel hypocriet bezig hier.

Als SCO Linux aanklaagt wegens patentbruik dan schreeuwen ze moord en brand en nu vinden ze het ineens geweldig.

vinylat45 op Woensdag 19 Augustus 2009 17:36

image

Toevallig heb ik die rechtzaak regelmatig gevolgd.

Tot op heden is er nog geen bewijs geleverd!

rinso op Woensdag 19 Augustus 2009 18:35

image

Voor de jury en de rechter was er wel genoeg bewijs.

lampje74 op Woensdag 19 Augustus 2009 20:53

image

Zeker dat groepje texanen... niet te veel van aannemen..

karloe op Woensdag 19 Augustus 2009 23:42

image

Geef eens een Linkje waar SCO gelijk heeft gekregen in dit lang lopende drama, ik kan ze niet vinden.
(maar dat kan aan de Bing test liggen, ik mag van mezelf een maand Google niet gebruiken om B[l]ing een kans te geven)

vinylat45 op Donderdag 20 Augustus 2009 00:02

image

Hieronder twee links met informatie, uit beide blijkt dat er geen bewijs is geleverd (Wikipedia, met links naar Groklaw):

- SCO-Linux controversies
- Time-line SCO vs Linux


By the way, Microschoft financierde SCO in deze episode!
Microsoft paid SCO $6M for a license to "Unix and Unix-related patents", despite the lack of Unix-related patents owned by SCO.

This deal was widely seen in the press as a boost to SCO's finances which would help SCO with its lawsuit against IBM.

SCO is ondertussen failliet, maar heeft nog steeds stuiptrekkingen op papier.

karloe op Zaterdag 22 Augustus 2009 02:49

image

Dat M$ (terechte $) een mogelijke aanklacht van SCO heeft "afgekocht" was me bekend, en de andere linken ook ;-)
(wel jammer dat B[l]ing ze niet vroeg ophoest op de dezlfde zoektermen...)

Dat het stil blijft op mijn vraag om linkjes waar SCO gelijk heeft gekregen zegt genoeg.

Simon B. op Donderdag 20 Augustus 2009 08:24

image

Voor de jury en de rechter was er wel genoeg bewijs
Welke jury?

anonymous_118315 op Woensdag 19 Augustus 2009 21:14

image

Ik heb nooit beweerd dat ik de aanklacht geweldig vond, maar dit verweer is ronduit lachwekkend. Daar gaat het om.

En de SCO vs IBM zaak... Tja, dat was van het begin af aan vrij duidelijk dat SCO luchtkastelen aan het bouwen was. Dus die vergelijking lijkt me mank te gaan.

Kaiser Söze op Woensdag 19 Augustus 2009 21:51

image

Als SCO Linux aanklaagt wegens patentbruik dan schreeuwen ze moord en brand en nu vinden ze het ineens geweldig.

Jaja, de *nix taliban bepaalt voor jou wat goed en slecht is!

anonymous_118315 op Donderdag 20 Augustus 2009 11:33

image

Het lijken soms net Windrolletjes die Talinezen. =P

anonymous_119443 op Donderdag 20 Augustus 2009 03:53

image

Een paar mensen zijn wel hypocriet bezig hier.

Als SCO Linux aanklaagt wegens patentbruik dan schreeuwen ze moord en brand en nu vinden ze het ineens geweldig.
Kun je misschien even aangeven waar ik kan vinden dat de zaak SCO vs IBM om patenten gaat? Ik heb namelijk begrepen dat SCO beweerd heeft dat IBM unix-code (eigendom van SCO) in linux heeft gestopt.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 17:17

image

Tja, dat heb je met patenten. i4i gaat hier in ieder geval veel uithalen. Ben benieuwd hoe snel MS met een workaround komt anders wordt het nog heel hard lachen.

Fijn als het uitkomt dat zo´n grote club de boel belazert heeft.

paai op Woensdag 19 Augustus 2009 17:39

image

chantage...

Kickass op Woensdag 19 Augustus 2009 17:52

image

MS, nog effe en de mensheid gaat ten onder omdat we niet allemaal windows7 kopen.
Wat een domme uitspraken doet dat bedrijf. maar ja het is voor hun belang om er alles aan te doen de hype actiefte houden, anders wilt niemand hun bling-crapware meer.

MS Powned!
Openofficevoor bedrijven en particulieren.(of gewoon een browser en cloud office nemen als bv google docs)

henk daalder op Woensdag 19 Augustus 2009 18:38

image

De ontwrichting van de maatschappij zit er in dat MS standaard Word meelevert, bij de rommel die je op veel plaatsen verplicht op een PC moet kopen.

Er zouden dan even geen Windows PC's verkocht mogen worden.
Gelukkig hoeft hier geen browser behandeling toegepast te worden.
Gewoon een MS pagina, "betaal nu Word straks legaal beschikbaar
Of download OpenOffice hier...

jofread op Woensdag 19 Augustus 2009 19:07

image

Microsoft heeft de markt in de jaren 90 ontwricht door Word gratis beschikbaar te stellen en daardoor zeer goede tekstverwerkers zoals WordPerfect uit de markt te drukken. Dit verkoopverbod kan worden gezien als een (laat) herstel van die houding.

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 19:38

image


Don't panic ... zonder Microsoft kunnen we ook gewoon doorleven.
Jemig de arrogantie van hun weer en maar denken wij niet zonder hun product kunnen.

Ik leef zelfs liever zonder hun product wat me al jaren goed af gaat ... nog nooit spijt van gehad.

anonymous_118315 op Woensdag 19 Augustus 2009 19:42

image

Ik ga direct vanavond beginnen met hamsteren voor als de onlusten uitbreken. =) De scharnieren van de atoombunker moeten ook nodig eens geolied worden. Ik denk dat dit minstens zo erg kan worden als Chernobyl, maar dan wereldwijd. ;)

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 23:42

image

Je hebt het niet begrepen Peter, het heeft geen zin meer. De bunker zal je ook niet sparen.

Het is reeds jaren voorspeld: het einde der tijden, de apocalyps, het Armageddon.

Combineer dat met het OOXML debacle, het SCO schandaal, het enorme succes van het volmaakte Vista OS en die CEO die als een wilde aap op het podium staat te springen en schreeuwen en dan vragen ze zich ook nog met een stalen gezicht af waarom ze niet meer serieus worden genomen.

karloe op Woensdag 19 Augustus 2009 23:49

image

Ik weet ineens weer waarom ik atheïst ben :-O
(zowel OpenSuSe als Kubuntu laten me zelfs, via wine, Anno1404 spelen..)

bastiaan12 op Woensdag 19 Augustus 2009 19:55

image

Ik gebruik nu een jaar office 2007 en ik vind het een prima programma, alleen outlook is een beetje zwaar op mijn 6 oud pentium 4 computertje. Maar ach, die paar seconden extra wachten..

Natuurlijk is het voor de thuisgebruiker zoals ik ook weer een prachtig stukje bloatware, maar het werkt in ieder geval. Wel goed blijven patchen natuurlijk, maar dat zal voor Open Office Org niet anders zijn.

Ik ben wel blij met deze uitspraak. Ik ben geen Microsoft hater maar de megalomane aspiraties van Micrsosoft moeten eens flink wat gezonder moeten gemaakt.

Microsoft schreeuwt om dwangmaatregelen want dat is de enige taal die ze begrijpen.

lampje74 op Woensdag 19 Augustus 2009 20:56

image

Ik werk nu al een goed half jaar met outlook 2002.. wat een troep is dat. Het lukt MS niet eens om constant te zijn. de eene keer krijg ik wel goed zicht op de aanhangsels en op andere momenten staat het text veld er dwars overheen.. lekkere jongens daar... e nwaarom zou je upgrade nals de gebruikte versie verder voldoet?
En NEE.. dat de boel grafiesch niet klopt is GEEN reden om te upgraden. eerder een reden om geld terug te eisen bij het inleveren van de software.

Vincentlaborant op Woensdag 19 Augustus 2009 21:01

image

Thunderbird 2 is een goed alternatief voor Outlook. Zet er Sunbird bij en je kan alles wat outlook kan (of in ieder geval wat een sterveling nodig heeft)

Anonymous Coward op Woensdag 19 Augustus 2009 21:48

image

En NEE.. dat de boel grafiesch niet klopt is GEEN reden om te upgraden. eerder een reden om geld terug te eisen bij het inleveren van de software.

als de boel niet goed werkt is het zeker geen reden om BETAALD te upgraden. Hoeveel gaan er straks naar Windows 7 omdat Vista niet goed werkt (en dan bedoel ik een losgekochte Vista en niet een OEM-versie). Slechte software wordt weer eens beloofd.

Ik zie het al gebeuren met een nieuwe auto. Op de snelweg breekt het stuur af. Nadat alles toch is goedgekomen, kom je in de garage en daar zeggen ze; In het model van volgens jaar is dit probleem opgelost. U kunt hem nu kopen.

Anonymous Coward op Vrijdag 21 Augustus 2009 12:15

image

alleen outlook is een beetje zwaar op mijn 6 oud pentium 4 computertje.

Je mailprogramma/agenda is traag op een P4???

bastiaan12 op Vrijdag 21 Augustus 2009 17:46

image

Een koude start van Outlook 2007 duurt op allebei mij Pentium 4 -tjes duidelijk langer dan Outlook 2003. logisch voor zo'n stukje bloatware, lijkt mij (althans dat is het voor mij als thuisgebruiker die af en toe eens naar Webwereld en zo mailt).

Vanwaar je vraag?

deetee op Woensdag 19 Augustus 2009 20:02

image

Als een verbod op MSWord echt zo ontwrichtend zou zijn voor de maatschappij als MS zelf beweert, dan verdienen ze ook nog een rechtzaak omdat ze bewust dit risico genomen hebben.
Valt in de VS misschien wel onder terrorisme ... :))

Cycloopje op Woensdag 19 Augustus 2009 22:03

image

Ik vind de reactie van Microsoft heel begrijpelijk, aangezien ze gedeeltelijk gelijk hebben. Een verkoopverbod op Word zal Microsoft gedurende de periode dat dat verbod actief is, veel geld kosten.

Ik vind hun bewoordingen daarom niet zozeer onjuist, maar wel sterk overdreven. Er staat toch echt dat het verbod niet betekend dat Word niet meer gebruikt mag worden. Het mag alleen vanaf heden niet meer verkocht worden.

Ik hoop overigens dat de software industrie hiervan leert, in die zin dat fabrikanten van third-party software die tot op heden alleen compatible is met Microsoft Office, zich nu ook gaan interesseren voor compatibiliteit met andere Office pakketten.

Verder vind ik geen enkel Office programma momenteel slecht.

Het enige dat ik echt jammer vindt aan OpenOffice.org is:
1) Dat ik geen afbeeldingen kan comprimeren in Writer, wat in Word wel kan
2) Dat Base bepaalde functionaliteit mist die Access wel heeft en
3) De foutmelding die ik vaak krijg bij het aanklikken van een document (bestand beschadigd, klik op Herstellen enz). Dat heb ik helaas op zowel OSX, als Windows meegemaakt, op verschillende computers.

Als dat is opgelost heb ik niks meer te klagen over OpenOffice.org :)

Van Microsoft Office vind ik het dan weer jammer dat dat niet (legaal) gratis is ;)

Ik gebruik overigens beide Office suites regelmatig (hangt ervan af wat ik ermee wil doen) en ze bevallen mij over het algemeen allebei uitstekend!

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 21:25

image

Dan had Microsoft maar netjes het patent moeten betalen.
Het is niet eens logisch om Microsoft te begrijpen.

Er wordt zo gehamerd op illegale software/films/muziek terwijl Microsoft denkt zomaar even allemaal patenten te kunnen jatten. Je zou eens een code van Microsoft jatten ... moet je ze dan eens zien blairen.

Gewoon eigen schuld dikke bult, misschien nog beter "boontje komt op zijn loontje".

Zijn we afhankelijk van Word? nee dat zijn we niet.
Boeit het ons wat of Microsoft winst mis loopt? Mij i.i.g. niet dan hadden ze maar aan de regels moeten houden.

Kunnen we zonder Word ... YES!!!!

Dax op Woensdag 19 Augustus 2009 22:47

image

waarom zo ontwrichtend, desnoods gebruik je toch alleen de vorige versie ?? of wat al verkocht is?

Henk de Boer op Woensdag 19 Augustus 2009 23:51

image

Wat een onzin allemaal. Wie over MS-Office beschikt en daar happy mee is gebruikt het toch gewoon. En anders is het een mooie gelegenheid om over te schakelen op OpenOffice. Zelf gebruik ik vooral het onvolprezen NoteTab dat pure .text-files produceert die hetzij naar een echt opmaak-programma gaan of naar een HTML-editor.

Bladerunner op Donderdag 20 Augustus 2009 01:17

image

Normaal gesproken kom ik als Mac gebruiker zelden op voor Microsoft.
Maar gezien de blinde reacties hier zoals: "ik gebruik open office" en de kop van het artikel aanhalen als zijnde sensatie vind ik nogal getuigen van egoïsme.
Laten we eerst eens kijken naar de onzin van de aanklacht op zich. Want dat is het. Een tekstverwerker verbieden vanwege het zoveelste patent op een zoveelste format terwijl die tekstverwerker zo'n beetje het zelfde is als een autogordel.(ook niet weg te denken) En laten we ons ook eens afvragen welk pakket de aanklager gebruikt. De kans is heel groot dat dat gewoon Microsoft Office is. En dat brengt ons gelijk bij het tweede punt:
Hoeveel bedrijven zouden er zijn die Microsoft office gebruiken?
Ach zo'n beetje de hele maatschappij. Hoeveel bedrijven zouden dan vanwege het verbod op god nog an toe een TEKSTVERWERKER van het eerste uur over moeten stappen op iets anders? Enig idee hoeveel dat wereldwijd gaat kosten??? Het gaat dus niet alleen over MS maar over bedrijven in het algemeen! En het is ook niet van belang dat Office slecht zou zijn. Als dat echt zo is, waarom gebruiken zoveel bedrijven het dan? Dat zijn ze in eerste instantie namelijk helemaal niet verplicht hoor.

krak op Donderdag 20 Augustus 2009 09:27

image

Een tekstverwerker verbieden vanwege het zoveelste patent op een zoveelste format terwijl die tekstverwerker zo'n beetje het zelfde is als een autogordel.(ook niet weg te denken)
Patenten zijn patenten. Die mag je niet willens en wetens zomaar gebruiken. Als je dat toch doet dan krijg je billenkoek.
Je kunt best rijden zonder autogordel, daardoor ontstaat er echt geen chaos.

Hoeveel bedrijven zouden dan vanwege het verbod op god nog an toe een TEKSTVERWERKER van het eerste uur over moeten stappen op iets anders?
Je kunt niet lezen en weet kennelijk niets van computers.
Je hoeft als bedrijf niet over te stappen. Je kan alleen (tijdelijk) geen nieuwe kopen.
Een *tekstverwerker* van het eerste uur. Laat me niet lachen.
Wel eens gehoord van e, ed, edit, notepad vi, nroff, wordsmith, dw3, dw4 wordstar en wordperfect? Die waren er allemaal eerder dan word.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 14:58

image

Je kunt niet lezen en weet kennelijk niets van computers.
Je hoeft als bedrijf niet over te stappen. Je kan alleen (tijdelijk) geen nieuwe kopen.
Een *tekstverwerker* van het eerste uur. Laat me niet lachen.
Wel eens gehoord van e, ed, edit, notepad vi, nroff, wordsmith, dw3, dw4 wordstar en wordperfect? Die waren er allemaal eerder dan word.


Buiten dit gebeuren van het patentschenden zijn er meer gevaren die MS bedreigen (en daarmee de MS-community).
de economische crisis heeft in veel delen van de wereld het gevolg dat bedrijven minder te besteden hebben. Het vervangen door software die ongeveer hetzelfde kan zal niet boven aan het verlanglijstje staan.
Als gekozen kan worden tussen personeel aanhouden of een nieuwe Windows-versie, weet ik wel wat er wint, mede omdat die windows-versie doorgaans niet verenigd is in een vakbond.
MS heeft al 5000 man moeten ontslaan en dat is in de geschiedenis van dat bedrijf nog niet eerder voorgekomen.

Bladerunner op Donderdag 20 Augustus 2009 15:55

image

Je kunt niet lezen en weet kennelijk niets van computers.
Je hoeft als bedrijf niet over te stappen. Je kan alleen (tijdelijk) geen nieuwe kopen.

Een *tekstverwerker* van het eerste uur. Laat me niet lachen.
Wel eens gehoord van e, ed, edit, notepad vi, nroff, wordsmith, dw3, dw4 wordstar en wordperfect? Die waren er allemaal eerder dan word.


Nee natuurlijk weet ik niets van computers. Als je er sinds 1979 pas mee werkt, dan ben je nog een groentje.

Ok dan is word net niet van het eerste uur, maar het gekke van deze situatie is dat één bedrijfje moord en brand schreeuwt om het zoveelste ingediende patent.

Ken je (jullie) die sketch van Dorus (Tom Manders) genaamd "De Muizenval"?
Daarin heeft Dorus een muizenval "uitgevonden". De klerk (dubbelrol van TM) die zijn patent moet beoordelen laat vermoeid zien dat er al enkele honderden muizenvallen zijn aangeboden.
Ja zegt Dorus, maar de mijne is heel anders. (Er blijkt een guillotine naar beneden te komen als het muisje "hap" zegt.)

De moraal:
Software patenten op bestand types en formaten en weet ik wat nog meer worden te pas en te onpas goedgekeurd als of elke keer weer het wiel is uitgevonden. Dank zij deze "filosofie" zitten we nu opgescheept met 100 verschillende video/audio spelers, evenzoveel codecs, video formaten, tekstformaten, compressie formaten, image formaten (denk b.v.b aan RAW formaten die allemaal verschillend zijn bij de camera merken), algoritmen etc, etc.
En iedereen schreeuwt het hardst dat zijn "uitvinding" de absolute standaard moet worden.
En dan heeft één zo'n bedrijf het lef om te schreeuwen: "blijf van mijn muizenval" af!!

deetee op Vrijdag 21 Augustus 2009 11:39

image

Ben ook geen fan van software-patenten, maar MS is degene die altijd andere bedrijven aanklaagt omdat zijn patenten geschonden worden. Dat MS nu een koekje van eigen deeg krijgt, zorgt gewoon voor een hoop leedvermaak en is ook terecht. Als je zelf te pas en te onpas "aanvalt" omdat je patenten door anderen gebruikt worden, mag je zelf ook wel zorgvuldig met die van anderen omgaan.

Om nog eens een onzinnig voorbeeld te noemen waarin MS een ander dwong: herinnert iemand zich nog "Windows Commander"? Het heet nu Total Commander omdat MS vond dat de naam Windows daar niet in thuis hoorde...

En als je de arrogantie hebt dat je denkt dat de wereld tot stilstand komt als jouw product niet meer verkocht mag worden, dan kun je wel wat reacties verwachten. De wereld zal echt wel doorkunnen zonder Word en co, het zal alleen voor sommigen even wennen zijn als ze inderdaad een ander programma gaan gebruiken, hoewel ik niet verwacht dat het zover zal komen. Is niet anders dan overstappen naar een ander merk auto, doet hetzelfde, alleen sommige knoppen zitten ergens anders, sommige dingen kan de nieuwe wel en de oude niet en andersom.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 21:26

image

Jat eens een patent van Microsoft .... dan wil je ze echt niet meer begrijpen.

Overigens Pages is veel beter dan Word.

Beast op Donderdag 20 Augustus 2009 10:52

image

Mocht word verboden worden dan is er vrij weinig aan de hand.. er zijn genoeg andere programma's waarmee je prima kan tekstverwerken.

Maar ik ben het wel met een paar van jullie eens dat als welk os dan ook aangepakt word vanwege schending van patenten dat iedereen moord en brand schreeuw.. Maar zodra het over ms gaat dan is het opeens geweldig...

Het systeem van softwarepatenten is gewoon belachelijk en dan maakt het niet uit of ms of een ander software bedrijf aangepakt word.. het slaat gewoon nergens op!

Wat wel heel erg opvalt is dat de echte ms haters al het ms nieuws aangrijpen om maar duidelijk te maken hoe slecht ms is.. Voor mij is het vrij simpel.. mocht een ander bedrijf betere software maken dan zou deze binnen notime groter worden dan de ms producten. Dat heeft vrij weinig met geld te maken.. Het gaat puur om het gebruikers gemak.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 14:53

image

mocht een ander bedrijf betere software maken dan zou deze binnen notime groter worden dan de ms producten. Dat heeft vrij weinig met geld te maken.. Het gaat puur om het gebruikers gemak.

zo simpel ligt het niet. MS heeft zich destijds met het pushen van Word vooral op het management gericht en niet op de deskundigen als beheerders. Die managers kwamen bij de beheerders met het verzoek zo snel mogelijk word te installeren, vooral ook omdat hun collega-managers ook word gebruikten. Mijn directeur zei destijds letterlijk: "Mijn collega's lachen me uit als ik zeg dat ik WP gebruik. Hoe snel kan je om".

Dat heeft niets met kwaliteit te maken maar alles met "erbij willen horen".

Ik heb toen op zijn PC naast Wp ook Word geinstalleerd. Dat werkte verder goed, maar een paar maanden later moest zijn PC opnieuw geinstalleerd worden en toen heb ik WPO weggelaten. Hij klaagde toen dat hij een hele zwik fonts kwijt was.

Tsja, dat waren allemaal WP-fonts.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 21:30

image

Tuurlijk heeft dat wel met geld te maken.
Als men een patent van Microsoft jat procederen ze je gewoon blut.
Jatten ze een patent van een ander procederen net zolang tot er een schikking komt.

Kortom ze krijgen met geld bijna altijd hun zin.

Ik ben tegen patenten op zich maar dit vind ik een prachtig voorbeeld ... waarom mogen kleine bedrijven niet en grote bedrijven als Microsoft wel? gelijke rechten!

extranion op Donderdag 20 Augustus 2009 12:56

image

Even heel simpel gedacht hoor... Er zijn vast wel meer manieren om een XML te bewerken, die dus niet het patent schend.

Ik verwacht dan ook als deze zaak in het nadeel van MS word beoordeeld, dat MS gewoon een andere manier zoekt om XML te bewerken en dat de nieuwe word gewoon compatible is met de oude.

fholst op Donderdag 20 Augustus 2009 15:15

image

Bekende Microsoft Tactiek: FUD
Het zal zo'n vaart wel niet lopen. In het jaar 2000 zouden ook alle computers tot stilstand komen en de samenleving ontwrichten toch? Beetje erg overdreven kop boven dit artikel.

Anonymous Coward op Donderdag 20 Augustus 2009 15:26

image

Waarom komt Microsoft niet meteen met een (gratis!) patch die dit patent uit Word sloopt? Daarna is het wel de kosten nemen om alle uitstaande officepakketten terug te nemen en te vervangen voor deze gepatchte versie.

Maar ach, ik zou als Open Source gebruiker moeten juichen dat M$ hiermee een aardige dreun kan oplopen. Echter, als Open Source fan heb ik liever dat de Open Source markt gestaag groeit en niet gaat boomen door dit soort zaken. Dan gaan namelijk allemaal mensen Open Source alternatieven gebruiken waarbij ze teleurgesteld kunnen raken. Liever zie ik ze langzaamaan overstappen omdat ze overtuigd zijn van de kracht van Open Source.

vinylat45 op Donderdag 20 Augustus 2009 15:33

image

Ik verwacht dat MS al op de achtergrond een code-fork heeft gedaan en deze verandering aan het implementeren is.

cryomind op Donderdag 20 Augustus 2009 22:36

image

WOEHAHAHAHAHA!! "Een verkoopverbod op Word is een regelrechte ramp voor Microsoft, maar ook voor de markt en de samenleving als geheel." Wat een flauwekul. Er zijn genoeg alternatieven voorhanden, de consument kan in plaats van Word echt wel een (gratis) alternatief gebruiken. De enige voor wie een dergelijke uitspraak een regelrechte ramp zou zijn, is voor Microsoft zelf.

Het wordt hoog tijd dat Microsoft eens op hele grote blaren gaat zitten...

spatieman op Vrijdag 21 Augustus 2009 19:34

image

ik vind het bezopen om 2 GB te instaleren om een domme brief te schrijven ,met een ABC speller tie mar vor de helfd werkt.

Ajajong op Zaterdag 22 Augustus 2009 21:40

image

Een van de grootste schreeuwers over patentmisbruik is Microsoft. Misschien dat ze hier van leren om niet moeilijk te doen over allerlei idiote zaken patenteren.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Whitepapers

  • Houdt grip op UC-uitdagingen

    Unified communications biedt vele voordelen, maar heeft ook specifieke uitdagingen en niet ieder project levert het verwachte ROI op.

    Downloaden
  • Overheid bespaart met cloud computingDiscussie over cloud-beleid overheid. Whitepaper over kosten, veiligheid en beschikbaarheid.
  • Kostenbesparing voor long tail appsOplossing voor kostenkwesties in VDI. Technologie geschikt voor long tail apps.
» Meer whitepapers

Peiling

Loading Poll

Video: ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch...

ZeroTouch toont 55 inch tv multitouch-tv (video)