HP en Dell: Word-verbod funest

Office 2010

Gepubliceerd: Maandag 31 augustus 2009

HP en Dell steunen Microsoft in de rechtszaak over het custom xml-patent van i4i. De pc-makers vertellen de rechter dat het dreigende Word-verbod hen veel werk zou bezorgen.

Toon volledig artikel

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 10:58

image

Hoezo funest?

Dan leveren ze deze machines toch uit met Open Office? Dat heeft als bijkomend voordeel dat de cliënt niet een trial versie krijgt maar gelijk een compleet en goed functionerend Office pakket.

Of ben ik nu een beetje naief?

er1k op Maandag 31 Augustus 2009 11:08

image

Je bent een beetje naief. Lees het artikel, dan zie je dat het de PC leveranciers onder andere gaat om de extra kosten voor het testen van images zonder word. Dat speelt dus ook als ze OpenOffice.org mee zouden installeren.
Bovendien zullen ze dat dan ook moeten supporten, en dat brengt ook de nodige kosten met zich mee.

JanW op Maandag 31 Augustus 2009 12:03

image

Die kosten maken ze toch wel, als ze een image moeten maken met een nieuwe Word-versie (die er ongetwijfeld aankomt).

I.p.v. een image met trial-Word-product, maken ze dan nu een image met een volwaardig (Open Office.org) product.

Goed, dan vangen ze wat minder centjes van MS, misschien. Soit, het zal i.i.g. niet leiden tot een 'publieke chaos' en in plaats van het in stand houden van het ene 'ecosysteem' creëer je daarmee een ander 'ecosysteem'. Ik zou zeggen tegen HP en Dell: Probeer het nu gewoon eens.

Olorin op Maandag 31 Augustus 2009 11:09

image

Inderdaad een beetje naief (hoewel ik je reactie wel begrijp).
Dell en HP leveren een groot aantal verschillende soorten systemen met verschillende hardware hierin (denk videokaart, chipsets, processoren, netwerkkaarten etc).
Voor al die systemen dient dus een nieuwe image gemaakt te worden waar Word niet in zit. Een nieuwe (goede) image maken kost een dag per image.
Niet alleen dient deze gemaakt, naar ook getest te worden. Het goed testen van een image duurt enkele dagen.
Tel dat even bij elkaar op en bedenk dan ook nog eens dat dit niet alleen Engelse images zijn, maar ook NL, DE, FR en nog pakweg 50 andere talen.

Dat gaan ze nooit ofte nimmer redden in anderhalve maand.

rinz op Maandag 31 Augustus 2009 11:38

image

BS. Het toevoegen van een Office trial kost in de eerste plaats al extra werk. En ze zijn er een ster in, extra zooi erbij stoppen. Vooral bij de consumenten apparatuur. Dus dat is niet zo'n probleem voor ze. Daarnaast OpenOffice is snel geinstalleerd en ook weer verwijderd. Heb eens een trial Office meegeleverd gezien. Er stonden een handvol applicaties in "software wijzigen" tot zelfs een SQL instantie aan toe. Heb het trouwens ook beter uitgevoerd gezien. Maar het valt wel mee. Office is niet afhankelijk van de hardware (tenminste, elke pc die HP of Dell levert draait het gewoon).

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 11:53

image

Zoals Rinz ook al aangaf, de images hoeven helemaal niet zoveel te veranderen, ivm de uitspraak moet alleen office 2007 eruit worden gesloopt, en worden vervangen door een Office pakket wat niet in strijd is met de patenten.

Dat lijkt mij niet zo een mega operatie te zijn, er moet immers toch bij elke nieuwe machine een nieuwe image worden gemaakt.

En het supporten zoals Er1k aangeeft lijkt mij helemaal geen probleem, men support immers een trial versie van Office 2007 ook niet.

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 13:43

image

Ik begrijp de logica wel, maar gaan ze ook protesteren, iedere keer als er een nieuwe versie van Windows uit komt, omdat ze dan een nieuw immage voor al deze verschillende systemen moeten maken?

Slap argument wat mij betreft.

Of zou het zo zijn, dat Microsoft ze extra korting heeft beloofd?

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 14:19

image

MS brengt niet ieder 6 maanden een nieuw OS uit, dus dat valt wel mee.

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 21:26

image

MS brengt niet ieder 6 maanden een nieuw OS uit, dus dat valt wel mee.

De frequentie waarin Microsoft iets al dan niet uit brengt doet er niet toe. Het is alleen zeer opvallend dat HP en Dell nu plotseling demonstreren, terwijl er nooit geen haan kraait als Microsoft een nieuw besturingssysteem uit brengt. Want dan moeten ze ook een nieuw immage voor al hun producten aanmaken en testen, maar dan hoor je ze niet.

We hebben het hier over een DEMO versie van Microsoft Office, waar deze OEM's geld voor vangen en die de eindgebruiker over het algemeen helemaal niet wil. Ze installeren een illegale versie van Microsoft Office of kiezen voor het vrije OpenOffice.org.

Kortom: Microsoft laat de OEM's opdraaien voor haar problemen.

globetrotter op Dinsdag 1 September 2009 10:01

image

Kortom: Microsoft laat de OEM's opdraaien voor haar problemen.

Je snapt er werkelijk helemaal niets van: als je support wilt hebben voor Windows en je hebt een OEM versie, dan moet je bij die OEM leverancier zijn.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 22:09

image

In hoeverre leveren OEM's support op een DEMO versie van Microsoft Office? Heb ik nog nooit meegemaakt!

steffio op Dinsdag 1 September 2009 10:44

image

Het OS is het probleem ook niet, het Office pakket is het probleem en ook open office komt niet elke 6 maanden met een nieuwe versie.

lampje74 op Maandag 31 Augustus 2009 14:58

image

Eigenlijk alleen die versie's waar het I4I patent van toepassing is. En dus waar sw patenten gelden. dus de NL versie(s) hoeft niet aangepast. En zo nog wel wat images niet.
Verder geeft dit probleem gelijk weer dat het werken met all-in images niet handig is.

Caesar Tjalbo op Maandag 31 Augustus 2009 23:21

image

Dell en HP leveren een groot aantal verschillende soorten systemen met verschillende hardware hierin (denk videokaart, chipsets, processoren, netwerkkaarten etc).
Voor al die systemen dient dus een nieuwe image gemaakt te worden waar Word niet in zit. Een nieuwe (goede) image maken kost een dag per image.
Ik begrijp dat ze wel aardig wat ervaring hebben in het maken en testen van images met al die verschillende systemen en hardware.

Lady Gaga op Maandag 31 Augustus 2009 11:11

image

De MS-lakeien komen duidelijk op de proppen...!

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 14:02

image

je wereldbeeld ( voor zover daar sprake van is;) bestaat uit MS lakeien versus Apple gebruikers... beetje lachwekkend dus.
Maar het pas tbij iemand die werkelijk gelooft dat een iPhone user gemiddeld 18 apps per maand download... rotfl...

Lady Gaga op Maandag 31 Augustus 2009 14:31

image

Je verdraait de feiten zoals de wind draait tot het in je kraampje past.
Je blinde Applehaat neemt alleen maar nog belachelijkere proporties aan met de dag.

Zoek professionele hulp is mijn advies...

HP en Dell spelen duidelijk wiens brood men eet wiens woord men spreekt...!

edjez op Maandag 31 Augustus 2009 14:53

image

Wiens brood eet jij eigenlijk?

Lady Gaga op Maandag 31 Augustus 2009 15:52

image

4koren van de bakker om de hoek.
Het beste van de streek!

edjez op Maandag 31 Augustus 2009 15:57

image

Ik geef toe dat ik die niet aan zag komen ;-)

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 21:29

image

Jouw bekrompen wereldbeeld bestaat uit hallucinaties SED. Ik wil best wel een alu hoedje voor je maken hoor ;)

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 22:13

image

Het zijn geen MS-lakeien, het zijn ordinaire astroturfers. Mensen die voor een "marketing-bedrijf¨werken, die een contract met Microsoft hebben. Het is hun baan: verdien met liegen!

hallieballie op Maandag 31 Augustus 2009 11:49

image

Kan me voorstellen dat deze producenten moeite hebben met het korte tijdspan, is dit dan geen ondernemersrisico.

Eventueel zal men moeten proberen de kosten bij Microsoft te halen, deze levert een "fout" produkt.

MathFox op Maandag 31 Augustus 2009 11:57

image

In bijna alle andere branches zou de schade te verhalen zijn op de leverancier, maar bij software wordt de aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door fouten bij de leverancier afgeschoven op de klant. Vreemd dat een groot bedrijf als HP geen betere licentie kan onderhandelen.

linus4ever op Maandag 31 Augustus 2009 11:52

image

Kletskoek!

De twee Microsoft-partners stellen dat zij Office en het daarin aanwezige Word leveren op een aantal van hun pc's. Een verkoopverbod op die tekstverwerker zou hun nopen de images aan te passen voor de software (besturingssysteem plus applicaties) die zij leveren op hun computers.

Wat zijn dit voor een hopeloze tenten! Het is tijd dat deze jongens overheidssubsidie en een uitkering gaan aanvragen. Zijn dit nu de ondernemingen waarmee we de krediet crisis moeten overleven?

Verandering van omstandigheden zijn nu juist de cadeautjes waarop echte ondernemers zitten te wachten. Het is geheel volgens het principe van ons economische systeem dat de ondernemingen die het beste inspelen op de veranderende omstandigheden voordeel behalen door vergroting van het marktaandeel.

Jongens dit is de kans waarop we jaren hebben zitten wachten, bouw een mooi netbook met daarop voorgeinstalleerd Linux met OpenOffice en aanbieden die hap.

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 11:54

image

Maar die is er toch al?

Ubuntu Remix 9.04 en Moblin 2 (al heb ik die nog niet getest)

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 22:39

image

Ik heb Fedora 10 (Cambridge) met KDE 4.3.0 op een Dell Optilex GX240 (2002) draaien, met 384 MiB ram en een sterk verouderde Nvidia Geoforce 2 MX/400 (64 MiB VRAM). Het draait als een zonnetje.

Windows XP (het originele OS) is er niet op vooruit te branden. Vista en Windows 7 draaien er niet eens op.

Ik heb de keuze uit 3 volledig gratis en volledig functionele Office pakketten: Koffice, Gnome Office en OpenOffice.org. Ik heb voor de laatste gekozen.

De wereld zal echt niet vergaan als Microsoft Office verboden wordt.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 12:04

image

Zie dat de linux & OSs marketing mannetjes hier weer flink aan het posten zijn om Linux & OpenOffice (OSs) aan te prijzen...

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 12:33

image

Misschien, maar OpenOffice is ook gewoon een betere kandidaat voor een standaard preload dan een MS Office trialversie. Niet voor de OEM misschien, maar wel voor de klant. Maar blijkbaar is klant geen koning meer bij deze bedrijven.. en dat duidt erop dat er iets stinkt.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 13:01

image

Tsja, Dell leverde ook enige tijd PCs mee met FreeDOS, kan nou niet zeggen dat dat een bepaald succes was. Gratis is niet altijd beter.

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 13:21

image

Het is je bekend dat het hier voornamelijk gaat om trialversies van Office2007? Ik zie niet wat Freedos hier mee te maken heeft, HP en Dell mogen toch gewoon Windows vista of windows 7 straks meeleveren, alleen het Office pakket is "illegaal"

Je moet na ontvangst van je PC sowieso al een bak met trialware verwijderen, het lijkt mij geen enkel probleem om dat ook Open Office te verwijderen als je dat niet wilt hebben.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 13:43

image

Zelf ben ik ook niet gecharmeerd van allerhande troep die in images meegeleverd wordt (trial versies virusscanner, office, skype, google toolbar, etc); maar misschien dat een gemiddelde gebruiker dit wel interessant vindt. En dan geven de meeste mensen waarschijnlijk voorkeur aan Office tov OpenOffice.(org).

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 14:03

image

Dat kan best zo zijn, ware het niet dat Office2007 niet verkocht mag worden, en dit een mooie gelegenheid bied voor HP en Dell om toch een volwaardig office pakket te kunnen leveren, wat ook nog eens geen trialware is.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 14:14

image

Office mag nog steeds verkocht worden hoor. Alleen wanneer die andere partij de komende rechtzaak wint, dan niet. Persoonlijk zou ik mijn hardware kaal geleverd krijgen, met een CD met Windows (of Linux als je dat wilt) erop, en een driver CD. Niets meer en niets minder (en dus niks geinstalleerd).

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 14:22

image

Dat zou inderdaad het mooiste zijn, er gaat volgens mij enorm veel geld om in die trialware handel, ongetwijfeld zullen zowel dell als hp leuke bedragen ontvangen voor dit meeleveren van trialware.

Er is volgens mij wel eens becijferd dat een licentie voor Windows netto maar een paar euro kost, terwijl deze prijs behoorlijk oploopt als men die trialtroep niet bijlevert.

Er is altijd een spanningsveld tussen klantvriendelijkheid (volledig werkende versie van Open Office) en winstmaximalisatie

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 12:33

image

Dat is in dit geval geen wonder, aangezien Microsoft volgens de rechter in Texas een "illegaal" product levert, dan komen alternatieven natuurlijk al snel in beeld.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 14:16

image

Denk je nou serieus dat MS het zover laat komen? Het is bekende dat Office de melkkoe v/h bedrijf is. Mocht MS deze rechtzaak nou daadwerkelijk verliezen, met als gevolg dat Office niet meer geleverd mag worden - dan kopen ze waarschijnlijk dat bedrijf op. Of nemen een licentie af.

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 14:27

image

Ik verwacht eerder een "work-around" zoals men dat in Open Office heeft geregeld. Men heeft gewoon even de tijd nodig om e.e.a. te realiseren.

Persoonlijk heb ik iets tegen patenten je kunt zaken veel netter oplossen via het auteursrecht, maar in dit geval vind ik het een hele leuke tendens, Microsoft zelf is er immers ook niet vies van om de patentkaart te trekken, denk maar eens aan het FAT32 verhaal een paar maanden geleden bij TomTom

Daarbij heeft deze discussie een leuk neveneffect, OpenOffice kan op de kaart worden gezet, en heeft ongetwijfeld baat bij geschiedenis. Daarbij kan het ook nog wel eens zo zijn dat het hele patentensysteem eens stevig onder de loep wordt genomen.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 22:46

image

GNU/Linux gebruikers doen niet aan marketing, omdat er geen enkel financieel voordeel mee gemoeid is.

Het enige wat tevreden GNU/Linux gebruikers proberen, is hun medemens wakker te schudden, zodat hun medemens ook van het genot dat GNU/Linux en vrije software heet, kunnen genieten.

Dat is een kwestie van humaniteit, niet van marketing :-p

Gregorius op Maandag 31 Augustus 2009 12:07

image

De advocaten van de marktdominante softwareproducent voorspellen dat een verkoopverbod een ramp is... ...voor de samenleving als geheel.

Diep triest wanneer een samenleving zo afhankelijk zou zijn van één pakket van één leverancier. Hoog tijd dat daar eens verandering in komt dan.

HP en Dell moeten niet zeuren. Dit is normaal ondernemersrisico in een land wat voorstander is van softwarepatenten.
Laten ze maar gaan klagen bij microsoft en gaan lobbyen tegen softwarepatenten bij de overheid.

Little_Bear op Maandag 31 Augustus 2009 12:28

image

Onder het motto: 'Wie z'n kont brand, zal op de blaren moeten zitten!'

Voor HP en Dell zal moeten gelden dat zij zelf het risico hebben gelopen om software van derden standaard mee te leveren (overigens slechts als trial, dus al helemaal geen argument).
Daarnaast zou het logisch zijn als zij hun declaraties voor het aanmaken van nieuwe images simpelweg bij Microsoft, de boosdoener in dit geval, zouden moeten indienen.

Tevens zou de maatschappij die in een mogelijke chaos terecht komt nu 'wederom' eens wakker geschud moeten worden en hiermee de duidelijkheid verschaft dat Microsoft nog steeds een veel te grote marktdominantie vertegenwoordigd en met dit soort monopoliemisbruik een mogelijke chaos kan veroorzaken. De rechter zou er goed aan doen om het verbod door te zetten en hiermede niet te zwichten voor een monopolist.

Overigens had ieder ander kleiner softwarebedrijf door een dergelijke actie allang het verbod aan z'n broek gehad en de software direct niet meer mogen leveren. Voor Microsoft wordt er weer eens een uitzondering gemaakt. Bah!

Fly op Maandag 31 Augustus 2009 12:37

image

Meschien worden HP en Dell nu wakker.
Als ze slim zijn zetten ze er gewoon openoffice er op.
Of nog beter, gewone een kale windows met een echte installatie cd !

skymon op Maandag 31 Augustus 2009 12:42

image

Dell en HP hoeven er helemaal geen software op te zetten, daar kiezen ze zelf voor, dus ze moeten niet gaan klagen.
Het is toch al een drama met die ongevraagde meegeleverde software.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 23:20

image

De OEM's krijgen extra kortingen van de leveranciers, door DEMO-ware te leveren.

Op het moment dat het verboden word om een DEMO versie van Microsoft Office te leveren, verliezen ze deze korting.

SirYoshi op Maandag 31 Augustus 2009 12:51

image

En nu een simpele reactie van de gebruikers:

Microsoft Word is toch eigenlijk wel een fantastisch product, het heeft altijd goed gewerkt, en dat doet het nog steeds.
Met geweldige fucnties, en het doet gewoon wat het moet doen.

Waarom zouden we dan overstappen op een gratis product als OpenOffice? Word zijn we gewend, en het werkt. Is het dan zo erg om van 1 welverdiende producent afhankelijk te zijn? Nee

Ik ziet helemaal niet te wachten op concurrentie of dergelijke.
De pakketten zijn al goedkoop genoeg worden en zelfs de illigale versies werken uitstekend. als is het door wgatray.exe te verwijderen.

Verder is het heel simpel, niemand gaat zich druk maken om dit soort onderwerpen behalve mensen die niks te doen hebben zoals jullie. Wat kan jullie het nou schelen wat die advocaten aan het doen zijn. Laat ze alsjeblieft hun werk doen en laten we hopen dat dit verbod er niet door komt, want dan zijn ze inderdaad 20 jaar? te laat, en moeten we straks allemaal wat anders nemen wat we niet gewend zijn.

Echt niet. :P Daaaaaagggg

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 13:26

image

Microsoft word maakt inbreuk op de patenten met het docx formaat en daarmee dus "illegaal", sterker nog de rechter heeft bepaald dat Microsoft Word om die reden niet meer verkocht mag worden, m.a.w. de feiten zeggen wat anders, het IS al verboden om word te verkopen.

Maar illegaal maakt u blijkbaar niets uit gezien uw opmerking
De pakketten zijn al goedkoop genoeg worden en zelfs de illigale versies werken uitstekend. als is het door wgatray.exe te verwijderen.

Overigens 20 jaar geleden was er een ander pakket heer en meester in de tekstverwerkingsmarkt, Word Perfect, zaken kunnen blijkbaar wel degelijk veranderen.

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 14:32

image

en moeten we straks allemaal wat anders nemen wat we niet gewend zijn.

Dit soort amoeben zou eens moeten leren nadenken. Iemand een voorzetje m.b.t. de stand van de softwaremarkt wanneer MS nooit een strobreed in de weg was gelegd? Dit soort lamlendigheid maakt ook bewaarplichten, OV-bespioneerchipkaarten en halfbakken elektronische medische spioneerdossiers mogelijk. En als er dan straks stront aan de knikker is, haben wir het met z'n allen zeker weer nicht gewusst?

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 15:37

image

Dit soort lamlendigheid maakt ook bewaarplichten, OV-bespioneerchipkaarten en halfbakken elektronische medische spioneerdossiers mogelijk proest... Alu-hoedje nodig?

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 15:46

image

Aluminiumfolie werkt niet, moet je tinfolie voor gebruiken. Maar had je ook nog iets inhoudelijks te melden, of was dit het?

bastiaan12 op Maandag 31 Augustus 2009 20:05

image

Typogeek, je hebt volkomen gelijk.

Wat ook zo lollig is: Microsoft is illegaal bezig, maar tovert wel een office validatie tooltje tevoorschijn, om te kijken of je geen illegaal exemplaar hebt van hun illegale software. Nou, als dat geen contradictio in terminis is, weet ik het niet meer.

Dus de gewone gebruiker, die zichzelf serieus neemt kan dan zomaar opeens zeggen: Open Office en een gratis mail programma. Nee, nou eens een keer niet de weg van de minste weerstand.

Vincentlaborant op Maandag 31 Augustus 2009 20:54

image

Ik heb OOo, Firefox, Thunderbird en Sunbird al netjes geïnstalleerd en alle MS crap eraf gegooid. Ik merk dat me computer opeens een stuk sneller is geworden (of is het nou een gevoelskwestie).

Paulus van Aken op Maandag 31 Augustus 2009 15:48

image

dit is met ere de meest onnozele reactie die ik hier tot nu toe gezien heb! Pluim op je hoed!

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 23:26

image

@ SirYoshi,

Gelukkig maar, dat nie alle mensen zo ignorant als jouw zijn. Ongelooflijk!

Chantal op Maandag 31 Augustus 2009 12:56

image

Dell en HP kunnen die extra kosten toch verhalen bij Microsoft? Microsoft levert software die een patent schendt. Dit hebben ze moedwillig gedaan, dus mag wat mij betreft Microsoft op de blaren zitten.

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 13:45

image

Wanneer MS Dell en HP heeft verplicht Office mee te leveren: ja. Maar wanneer dit een keuze van HP & Dell zelf is geweest, nee.

ruudb16 op Maandag 31 Augustus 2009 13:49

image

"De pc-makers vertellen de rechter dat het dreigende Word-verbod hen veel werk zou bezorgen."
-
Rechter: Oh sorry, dat wist ik niet Als jullie het teveel werk vinden dan lijkt het mij beter om MS boven de wet te stellen en hun gewoon toe te staan om ongevraagd patenten te gebruiken.
-
Microsoft maakt namelijk zelf ook nooit misbruik van zogenaamde niet-genoemde patenten om fud te verspreiden!!!

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 14:17

image

MS schermt idd heel weinig met haar patenten - ook al hebben ze er erg veel. Het zijn vaak andere bedrijven die dat wel doen.

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 14:33

image

Zoals die paar honderd MS-patenten die Linux zou schenden, waarvan de Linuxcommunity gevraagd heeft ze te noemen zodat ze omzeild kunnen worden.. maar die MS dus nog steeds angstvallig geheim houdt. Kan ik me wel voorstellen nu het FAT32-patent keurig is omzeild met een implementatie die veel beter is dan het origineel.

steffio op Maandag 31 Augustus 2009 14:33

image

MS heeft geen enkele scrupules om hun patenten te gebruiken uit commercieel gewin als dat zo uitkomt, denk maar eens aan het FAT32 patent bij de TomTom zaak.

Ze laten ze alleen in de kast liggen tot ze het nodig hebben.

Het FAT 32 patent is ge(mis)bruikt t.g.v. de eigen navigatiesoftware http://www.autoblog.nl/archive/2005/04/05/microsoft_ontwikkeld_goedkope_ of om financieel mee te liften op het succes van een concurrent.

Gregorius op Maandag 31 Augustus 2009 14:35

image

MS schermt idd heel weinig met haar patenten - ook al hebben ze er erg veel. Het zijn vaak andere bedrijven die dat wel doen.

microsoft eist patentvergoeding

microsoft sleept TomTom voor de rechter

SevenPRX op Maandag 31 Augustus 2009 14:57

image

Zo zo, 2 zaken sinds 1975, van een bedrijf met een gigantisch aantal patenten. Ja, dat vind ik dan idd "heel weinig".

Gregorius op Maandag 31 Augustus 2009 15:15

image

Voor i4i is dit hun eerste patentzaak. Wat is je punt?

Daarnaast hebben talloze bedrijven geschikt met microsoft om (langslepende) rechtszaken tegen te gaan. De dreiging die uitgaat van microsoft's softwarepatenten moet zeker niet onderschat worden.

Anonymous Coward op Maandag 31 Augustus 2009 19:28

image

SevenSINSPRX, Stevie heeft het altijd over bescherming van intellectual property.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 23:44

image

Hallo Ruudb16,

Welkom op Webwereld. Je ziet er goed uit en levert ook nog eens een interessante bijdrage.

Webwereld is een leuke site, die open staat voor discussie. Sander van der Mijs is de hoofdredacteur (als ik het goed begrepen heb). Diezelfde Sander heeft Nederland voorheen verblijd als hoofdredacteur van HUB's Linux Magazine en Linux Starter.

Daarnaast schrijft onze nationale held Brenno de Winter incidenteel stukjes voor Webwereld.

Webwereld is al jaren lang een gezellige hangplek voor Nerds en geeks, dit heeft helaas ook tot gevolg dat het wemelt van de Microsoft Astroturfers.

Laat je svp niet uit het veld slaan, door hun persoonlijke beledigingen. Keep up the good work and have fun ;-)

Welcome to the club :-)

Gregorius op Maandag 31 Augustus 2009 15:11

image

Foutje

Jozik op Maandag 31 Augustus 2009 19:35

image

Als Hp en Dell failliet dreigen te gaan door het verwijderen van MS Office (is het trouwens niet alleen Word?) uit hun images, laat ze dan maar zo snel mogelijk failiet gaan.
Aan dit soort flutbedrijven heeft de wereld helemaal niets.

Vincentlaborant op Maandag 31 Augustus 2009 20:01

image

Word, Excel en Powerpoint maken volgens mij alledrie gebruik van het verboden patent (maar ik durf niet mijn leven erop te verwedden).

Outlook, Publisher, en Access maken er denk ik geen gebruik van.

Jarige op Maandag 31 Augustus 2009 21:04

image

Nou dit is dus je reinste onzin. Dit zegt Microsoft alleen maar om zielig te lijken op het nieuws, want ze weten zelf drommels goed dat er ook volledige alternatieven beschikbaar zijn. Want als de gemiddelde computer gebruiker geen Word heeft, wat moet hij dan? Hij weet niet anders als Word, PowerPoint en Excel, publieke chaos?
Niet als je meteen er bij vermeld dat er alternatieven zijn. Dat zou i4i moeten aandragen als argument, dat er ook alternatieven zijn. Hun hele argument is niet gegrond.
Wat betreft Dell en HP, ik ben het met Lady Gaga eens:
"HP en Dell spelen duidelijk wiens brood men eet wiens woord men spreekt...!"

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 23:54

image

Helemaal mee eens Jarige!

Het eerste wat ik doe, als ik een nieuwe computer koop, is de Microsoft zooi er af gooien en een GNU/Linux distributie installeren. Dat werkt na mijn bescheiden mening namelijk een stuk prettiger en sneller.

Microsoft zit zoals gewoonlijk weer simpelweg de Callimero uit te hangen.

Als langdurige computer-nerd (sinds 1983) trap ik hier dus echt niet meer in.

Microsoft is een flut bedrijf dat flut software levert. Het is hoog tijd, dat ze eens een keer met hun walgelijke troep worden geconfronteerd.

hermanb op Maandag 31 Augustus 2009 23:38

image

Zielig eigenlijk, die linux en open source gebakkies die dag en nacht hun gal moeten spuwen over microsoft.
Wat heb je voor leven vraag ik me af.
Werk al zo 15 jaar met microsoft software en het bevalt me prima.

globetrotter op Dinsdag 1 September 2009 10:03

image

Pas op, zo maar 3 minnetje voor die opmerking (ik wil er meer).

krak op Dinsdag 1 September 2009 07:59

image

Ik denk dat de hoeveelheid werk waar HP en die dell over lamenteren niet de echte reden is. Volgens mij is de echte reden dat ze een hoop reclame inkomsten mis gaan lopen.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws