Nieuwe versie Opera zet de 'Turbo' aan

opera

Gepubliceerd: Dinsdag 1 september 2009

Versie 10 van de Opera-browser is beschikbaar als download. De nieuwe browser is acht keer sneller dan andere browsers, claimt de Noorse maker.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 12:19

image

leuk ook om te lezen dat opera mini hiermee het meest gedownloade pakket is via een App store ter wereld.
Opsteker voor getjar.com en opera derhalve!

Kaiser Söze op Dinsdag 1 September 2009 12:20

image

Volgens Opera is de nieuwe rendering engine van versie 10 tot 40 keer sneller dan de voorgaande versies van de browser.

Kun je nagaan hoe slecht die was......

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 12:53

image

Kun je nagaan hoe slecht die was......Tja, IE is trager... Wat zegt dat dan over IE? ;) Kun je nagaan hoe slecht die is? :)

SevenPRX op Dinsdag 1 September 2009 14:00

image

Wat heeft IE met de opmerking van Kaiser te maken? Of is het tunnelvisie waarbij "die" opeens "IE" wordt?

swhnld op Dinsdag 1 September 2009 14:20

image

@SevenPRX: Hier zit een geschiedenis aan vast met eerdere discussies. Er staan niet voor niets smilies in.

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 14:33

image

Correct. Maak je geen zorgen, Seven heeft de laatste dagen constant zijn Calimero hoedje op.

Vincentlaborant op Dinsdag 1 September 2009 15:27

image

Dan kan hij misschien beter terug in zijn eitje gaan.

Vincentlaborant op Dinsdag 1 September 2009 15:31

image

Dan kan hij misschien beter terug in zijn eitje gaan.

SevenPRX op Dinsdag 1 September 2009 15:45

image

Tja, als je die 'geschiedenis' niet kent...
Ik heb trouwens geen calimero hoedje op - ik spreek daar mensen juist op aan; en de vaak beperkte (tunnel) visie die daarmee hand in hand gaat. Dat nemen de meesten mij niet in dank af, maar ok dan maar.

Voor de duidelijkheid:

Calimero gedrag: iedereen die hier bij ieder MS onderwerp loopt te klagen dat dat reclame voor MS is; of bij iedere closed-source onderwerp op alle alternatieve open-source producten gaat wijzen; etc. (past idd goed onder het motto van 'wij is klein, zij is groot, dat is niet eerlijk')

Tunnelvisie: zeggen/denken "Closed Source is slecht, Open source is goed/beter/best/het enige, gebruik alleen open-source."

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 17:13

image

Open source? Closed source? Opera is toch gewoon net zo gesloten als IE? Je begint je Calimero stokpaardjes er nu wel aan de haren bij te slepen.

Ik vind je selectieve verontwaardiging nogal vervelend. Als iemand Apple of Linux op onzinnige gronden de gond in boort hoor ik je ook niet klagen. Sterker nog, je bezondigd je vaak genoeg aan datgene waar je anderen op aan denkt te moeten spreken.

En dat is Calimero gedrag ten voeten uit. Zij doen flauw, en da's niet eerlijk, oh nee.

Anonymous Coward op Dinsdag 1 September 2009 17:39

image

TIP: als je het blijft negeren dan gaat het vanzelf weg.

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 18:53

image

Was het maar zo eenvoudig.

Anonymous Coward op Woensdag 2 September 2009 09:34

image

zo zie je maar... de reactie is volledig zoals we hier in een korte poll al hadden voorspeld.
Peter is een plasmodium ( om maar eens actueel te blijven, en reageert heel voorspelbaar)
Zo heb jij weer wat rust van onze lokale stalker en moet hij zijn aandacht verdelen.

anonymous_118315 op Woensdag 2 September 2009 17:23

image

Peter is een plasmodiumGrin, je woordenschat is in elk geval breder dan je vermogen om verlies toe te geven. Over je kennis van hacken en veiligheid maar helemaal gezwegen. :)

Kaiser Söze op Dinsdag 1 September 2009 14:35

image

Tja, IE is trager...

Volgens mij vergelijken ze met zichzelf? Ben benieuwd onder welke omstandigheden ze die factor 40 halen.

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 15:37

image

Het enige wat ik opmerk, is dat de 10 tot 40 keer tragere versie van Opera nog steeds sneller is dan de snelste versie van IE. De trage versie van Opera noem je slecht, omdat die traag is. IE is trager, dus de vergelijking wordt dan dat IE nog slechter is. Lijkt me elementaire logica.

De nieuwe versie staat daar helemaal los van, want daar had je het niet over. Je noemde de oude slecht. Die is in diverse testen uitgeroepen tot de snellere tov IE.

Het is niet voor niets dat Microsoft daar een creatieve draai aan probeert te geven in haar "Get the facts", IE is het traagste jongetje van de klas.

Die factor 40 neem ik sowieso met een korrel zout. Het zal best sneller geworden zijn, maar in het dagelijks gebruik vast niet gemiddeld 25 keer. Waarschijnlijk is 10 keer eerder het gemiddelde.

Kaiser Söze op Dinsdag 1 September 2009 16:58

image

Die factor 40 neem ik sowieso met een korrel zout.

Ik neem die factor 10 al met een korrel zout. Laat degene die de factor 10 eruit weet te peuteren zich maar melden!

Edit: ik lees hier verderop al dat die snelheidswinst grotendeels volksverlakkerij is, dus laat maar...

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 17:19

image

Lijkt mij ook helder. Opera scoort op dat punt bij mij persoonlijk ook geen punten.

Maar goed, ik denk dat dit zich hoofdzakelijk zal richten op netbooks, met trage verbindingen, en andere trage mobiele apparaten. Daarvoor kan dit wellicht een uitkomst zijn.

En 10 tot 40 keer sneller is dan wellicht haalbaar. En dat kan een belangrijk argument zijn voor een Afrikaan die alleen midden in het dorp, bij de 'telefoonpaal', een beetje verbinding heeft.

Dus geen verlakkerij. Het is alleen niet op jou gericht.

Rijk op Dinsdag 1 September 2009 21:41

image

Webwereld vergist zich een beetje... Het persbericht praat over '40% sneller'. Niet '40 keer sneller'! En dat gaat niet over de Turbo-functie, maar over de algemene snelheid van Opera 10 vergeleken met Opera 9.6.

Met Opera Turbo kan een veel grotere versnelling worden bereikt, maar dat betreft inderdaad 'trukjes'. Nog steeds zeer nuttig als je geen snelle breedbandverbinding hebt (via je mobieltje op de laptop bijv.).

(disclaimer: ik werk voor Opera)

anonymous_118315 op Dinsdag 1 September 2009 22:04

image

Bedankt voor de toelichting.

Ik moet bekennen dat ik weinig vertrouwen meer had in Opera. De afgelopen versies vond ik persoonlijk lelijk hoeveel ik er ook aan probeerde te tweaken.

Het zijn misschien maar kleine dingen, maar ik vind de interface van versie 10 eindelijk weer eens aantrekkelijk.

Wat ik wel mis is mijn addons zoals Downthemall en xMarks. Maar dat is helaas meer te wijten aan het gebrek aan interesse bij de 3e partijen.

bartek op Dinsdag 1 September 2009 12:21

image

Ik heb de beta getest maar bij mijn Telenet-kabelabbonement merk ik weinig snelheidsverschil met andere browsers. Het ziet er wel leuk uit allemaal.

CyberData op Dinsdag 1 September 2009 12:34

image

Tien x sneller van niks blijft niks. Daarom merk je het niet.

:-)

Bob op Dinsdag 1 September 2009 18:27

image

idd het is gewoon onzin.

Webpagina's kunnen gecomprimeerd binnenkomen maar er is een grens aan die compressie.
Daarnaast bij een snelle internetverbinding zit je aan je maximum en 8x sneller bestaat gewoon niet.

Maar misschien is het wel een wasmiddel dat iedere keer nog better en nog mooier is.

Door dit soort marketing ga je zo'n bedrijf toch wat minder serieus nemen.

RvT op Dinsdag 1 September 2009 15:43

image

Ah, Opera. Alleen al het vooruit en terug bladeren mbv mouse gestures en de snelheid hiervan maakt overstappen naar een andere browser onmogelijk. En dan hebben we het niet eens over de ingebouwde mail, irc client en het gemak om de UI te manipuleren. Ga naar operawiki.info/CustomButtons en je kunt knoppen toevoegen om, bv, de CSS/XHTML te valideren of om een pagina in FireFox of IE te openen. Zeer handig tijdens het maken van een website. En dat allemaal zonder vast te zitten aan third-party extensies.

Opera, Godspeed!

Blieb op Dinsdag 1 September 2009 17:36

image zomerhack badge 2

mouse gestures kan je toch op IE en FF makkelijk toevoegen

RvT op Dinsdag 1 September 2009 17:43

image

Het gaat hem meer om de snelheid van het terugbladeren. Dat gaat zonder de vorige pagina te herladen. Binnen een seconde ben ik 10 pagina's terug.

steffio op Dinsdag 1 September 2009 16:15

image

Ik mis de adblock plugin, maar hij is aanmerkelijk sneller

urshurak op Dinsdag 1 September 2009 17:03

image

Er bestaan mogelijkheden om ads te blocken, zie deze link.

steffio op Dinsdag 1 September 2009 17:24

image

Dank voor de link.

Het is wel een ingewikkelde operatie, het pluginsysteem van Firefox is een stuk eenvoudiger zo op het eerste gezicht.

RvT op Dinsdag 1 September 2009 17:40

image

Wat is er zo ingewikkeld aan? Rechter-muisklik->Block content->(shift-click) elementen die je wil blokkeren of klik op details en werk met wildcards. Uiteraard kun je ook third-party lijsten gebruiken, maar over het algemeen is het blokkeren van content een eitje.

dMR op Dinsdag 1 September 2009 16:43

image

mmm, turbo is gewoon een truukske... de afbeeldingen worden gewoon gecomprimeerd weergegeven en zien er dus niet uit... dat is een functie die niet voor mij is... en opera is het er zelf mee eens heb ik gemerkt want ik kreeg al snel een pop-upje dat me meedeelde dat ik een snelle verbinding had en dus sneller surf zonder de turbo aan (vandaar dat ze standaard ook niet aan staat veronderstel ik).

maar verder zoals gewoonlijk een eerste klas browser.

RvT op Dinsdag 1 September 2009 17:49

image

Ja hallo, wat dacht je dan? Natuurlijk is de snelheidswinst middels het comprimeren van content. Als je met een langzame verbinding werkt en je hebt informatie nodig, dan zal het een zorg zijn of de plaatjes van lagere kwaliteit zijn.

Trouwens, je kunt Turbo dusdanig instellen dat je altijd in Turbo-mode werkt.

dMR op Dinsdag 1 September 2009 19:16

image

ja, zoals ik al zei truukjes dus, geen snellere browser maar gewoon minder doorsturen. Maar goed verder blijf ik hem gewoon gebruiken hoor. Maar zonder turbo uiteraard.

De browser raadt zelf aan om turbo uit te zetten dmv een popup bij een sneller verbinding, de comprimeren zal meer tijd kosten dan de volledige images bij een hoge snelheid binnenhalen, dus het is inderdaad iets voor echt trage verbindingen... maar ik vind het persoonlijk dan een beetje kort door de bocht om te claimen dat het sneller is.

RvT op Dinsdag 1 September 2009 21:26

image

Webwereld sensatie-kop. Niet de fout van Opera.

Opera:
What is Opera Turbo?

Opera Turbo is a server-side optimization and compression technology that speeds up data transfer and reduces the amount of data that needs to be downloaded in order to view the page by up to 80%. Among other means, the compression is achieved by image down-sampling therefore some level of distortion in graphics may occur.

dMR op Dinsdag 1 September 2009 23:29

image

ja, daar heb je wel gelijk in...

Wanny van Gils op Woensdag 2 September 2009 08:22

image

Tsja sneller of niet sneller - wen er maar vast aan.
Binnenkort zit deze functie in elke browser.
Zoals altijd komt Opera met iets nieuws en de rest volgt een jaar later.

Kan me nog wel herinneren hoe iedereen het "tabbed browsing" zat af te kraken

Marco Schoemaker op Woensdag 2 September 2009 15:53

image

Ik weet zeker dat het geen algemeen "goed/kwaad" wordt. Niet te vergelijken met "tabbed browsing".

Dit is geen nieuwe functie en niet spectaculair. Het is een truuk die T-Mobile al jaren terug op hun pocket internet verbindingen introduceerde. Zodra je een verbinding opbouwde vroegen ze of je "Turbo" mode wilde gebruiken. Daarbij werden de images teruggebracht naar 256 kleuren. Opera doet hetzelfde. Aangezien dat aan de server kant moet gebeuren, dus voordat het over de verbinding naar je toe komt, zal er een opera proxy tussen gaan zitten neem ik aan. Met alle nadelen daarvan (caching? Krijg je wel up-to-date pagina's?).

Kortom, NIET doen, gewoon een snelle verbinding nemen. Vodafone of KPN op 7.2Mbps bijvoorbeeld. Vodafone zelfs voor 9.50 per maand (ik heb 'm 2 jaar voor 4.50/maand). Niemand bewerkt "mijn" informatie behalve ik ;-)

anonymous_118315 op Woensdag 2 September 2009 17:57

image

Kortom, NIET doen, gewoon een snelle verbinding nemen. Hoewel ik het in feite wel met je eens ben, denk ik toch dat er markt is voor dit Turbo.

Er zijn plaatsen waar gewoon geen snel internet bestaat en er zijn mensen die het echt niet kunnen betalen.

Vroeger kon je dat oplossen door plaatjes ed. uit te zetten, maar tegenwoordig worden sommige websites dan zo goed als onleesbaar.

Turbo is geen geweldige oplossing, maar in bepaalde situaties kan het toch iets toevoegen.

Wanny van Gils op Donderdag 3 September 2009 11:04

image

Kortom, NIET doen, gewoon een snelle verbinding nemen. Vodafone of KPN op 7.2Mbps

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat Opera's markt wel wat verder reikt dan NL

Marco Schoemaker op Woensdag 2 September 2009 15:59

image

Ik bedenk net nog een nadeeltje. Stel dat je via je mobiel, met Turbo aan, dus via de Opera proxy/gateway, gaat telebankieren? Als je de Opera proxy kraakt ga je een gouden toekomst tegemoet! Mobiele gebruikers omleiden (phishing), wachtwoorden afvangen, ... de mogelijheden zijn eindeloos :)

anonymous_118315 op Woensdag 2 September 2009 17:27

image

Ik gok toch echt dat https verkeer niet via turbo loopt. Anders ben ik het met je eens, dan is het wachten op ongelukken.

Ssjaak op Donderdag 3 September 2009 09:44

image

Unite zit er wel gewoon in. Er zijn 2 verschillende versies een met en een zonder.

anonymous_118315 op Donderdag 3 September 2009 10:03

image

Maar de versie met Unite is toch nog in bèta? Of zie ik een link over het hoofd?

Ssjaak op Donderdag 3 September 2009 12:32

image

Ja sorry klopt.. Dan moet je de 10.10 Beta hebben..
http://snapshot.opera.com/windows/Opera_1010_1729_in.exe

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws