Google injecteert Chrome in IE

Chrome Frame voor IE

Gepubliceerd: Woensdag 23 september 2009

Google heeft de plugin Chrome Frame uitgebracht die zowel de WebKit- als de Javascript-engine van Chrome in Internet Explorer 6, 7, of 8 draait. Een koekoeksei in het IE-nest.

Toon volledig artikel

Bob op Woensdag 23 September 2009 10:20

image

Grappig hoe google steeds haar producten aan het verkopen is onder een ander mom.

In de browser oorloog gaat het in de kern gewoon om de box met zoekmachine opdrachten. Google wil natuurlijk dat iedereen google gebruikt en MS op haar beurt bing.

Met een browser kun je geen geld verdienen met de zoekmachine wel.

Google verpakt het dus gewoon leuk maar vergeet te vermelden dat ze zelf op die zoekmachine markt een dominate partij zijn. MS is dat met de browser dus gelijkspel ?

nola op Woensdag 23 September 2009 10:55

image

Grappig hoe google steeds haar producten aan het verkopen is onder een ander mom.

In de browser oorloog gaat het in de kern gewoon om de box met zoekmachine opdrachten. Google wil natuurlijk dat iedereen google gebruikt en MS op haar beurt bing.

Met een browser kun je geen geld verdienen met de zoekmachine wel.

Google verpakt het dus gewoon leuk maar vergeet te vermelden dat ze zelf op die zoekmachine markt een dominate partij zijn. MS is dat met de browser dus gelijkspel ?


Wartaal.

nogffenikplof op Woensdag 23 September 2009 22:30

image

Met een browser kun je geen geld verdienen met de zoekmachine wel.

"Die zoekmachine benader je via een browser..."

Net als lucht, 'het kost niets'... tenzij je s'nachts twee lekke banden krijgt/hebt op de N876/HP36.5 en je voor vijftien euro 'vers' lucht in je banden kan krijgen om thuis te komen...

Plof...

xehrbagiz op Woensdag 23 September 2009 10:39

image

Ik mag dit wel!

Het zou overigens een goede zaak zijn als MS voor IE gecko of webkit zou gaan gebruiken.

ArjenB op Woensdag 23 September 2009 11:12

image

IE wordt sneller, of Microsoft dat nou leuk vindt of niet. Ik kijk reikhalzend uit naar de redeneringen waarom dat een slechte zaak is.

de Internet Jongens op Woensdag 23 September 2009 11:16

image

Hoewel ik dit een nobel initiatief vind, denk ik dat het voor ons developers vrij weinig teweeg gaat brengen.

Omdat het om een plugin gaat die geinstalleerd moet worden, moeten de mensen waarvoor deze plugin bedoeld is wel van het bestaan weten.

Zouden ze de ontwikkelingen in de browserwereld enigszins volgen, dan waren ze inmiddels al overgestapt op Firefox of Chrome.

DeCo op Woensdag 23 September 2009 11:24

image

Omdat het om een plugin gaat die geinstalleerd moet worden, moeten de mensen waarvoor deze plugin bedoeld is wel van het bestaan weten.

Google levert een javascriptje die je in je pagina kunt zetten, waarmee je de gebruiker de plugin kunt laten downloaden indien de Chrome Frame Plugin niet aanwezig is. Het is aan de developers of de plugin populair wordt.

Anonymous Coward op Woensdag 23 September 2009 11:49

image

Leuke actie van Google: resistance is futile Microsoft, we are the W3C-Standards

Anonymous Coward op Woensdag 23 September 2009 11:50

image

op deze wijze blijven mensen oom de verouderde IE 6 nog gebruiken terwijl we allemaal weten dat die voor de huidige generatie internetgebruik niet meer geschrikt is.
Ik vraag me ook af of de toch al beperkte stabiliteit van IE 6 en & daar onder leiden. Upgraden naar IE 8 lijkt me de enige plausibele weg. De java strijd gaat over verschillen in miliseconden, wat met de huidige breedband verbindingen niet iets is om over te snoeven.
Dus aardige poging van Google om zich in het IE domein in te dringen, ben benieuwd of dit aanslaat. De meeste IE6 en & gebruikers lopen al achter en zullen waarschijnlijk maar zelden dit soort gespecialiseerde toevoegingen zelf installeren.

DeCo op Woensdag 23 September 2009 11:57

image

*hips* ? ;-)

IE blijft IE. Alleen een website kan de Chrome Frame afdwingen bij de gebruiker. Zolang dat niet gebeurt blijft de gebruiker IE gebruiken. Het is niet zo dat de gebruiker voortaan met Chrome het web rondsurft, als de gebuiker de plugin geïnstalleert heeft.
En.. java != javascript ;-)

Anonymous Coward op Woensdag 23 September 2009 12:39

image

geen idee waar je nu op reageert maar misschien kun je dat uitleggen?

Anonymous Coward op Woensdag 23 September 2009 15:13

image

Java != Javascript.. da's wel een belangrijk detail.

Anonymous Coward op Woensdag 23 September 2009 16:10

image

laten we dan maar weer livescript gebruiken dan is die flauwekul iedere keer afgelopen.


<script type="text/javascript">
document.write('<b>Hello WEBWorld</b>');
</script>

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 16:28

image

Waarom een term gebruiken die in 1995 al is afgeschaft? Dat lijkt me de verwarring alleen maar te vergroten.

a_daydreamer op Woensdag 23 September 2009 13:21

image

De java strijd gaat over verschillen in miliseconden, wat met de huidige breedband verbindingen niet iets is om over te snoeven.

Je vergelijkt appelen met peren. Ten eerste gat het over Javascript, ten tweede heeft de downloadsnelheid (breedband) hier niks mee te maken, maar de uitvoersnelheid.

Goeroeboeroe op Woensdag 23 September 2009 14:02

image

Wat betreft IE 6 en 7 heb je mogelijk gelijk. Die hebben te weinig kennis om te updaten of kunnen het niet. Maar deze plug-in gaat dus ook werken in IE 8, en ook IE 8 is 'n onding wat betreft standaards. Geen html5, geen css3, geen svg, enz. (Dat zijn deels nog geen echte standaarden, maar deels al wel bruikbaar.)
Vrijwel iedereen heeft flash geïnstalleerd, dus waarom zouden mensen niet via 'n simpele klik dit niet installeren?
Als dit uit de testfase is, ga ik dit zeker heel goed bekijken en eventueel gebruiken.

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 14:33

image

op deze wijze blijven mensen oom de verouderde IE 6 nog gebruikenDat is een gegeven. Daar kan je heel lang over discuteren, maar er zijn bedrijven en personen die IE6 weigeren de deur uit te doen.

Juist daarom vind ik dit een goede middenweg.

De java strijd gaat over verschillen in milisecondenIk neem aan dat je het over Javascript hebt?

wat met de huidige breedband verbindingendaar staat het natuurlijk helemaal los van. Javascript wordt aan de client kant uitgevoerd. Downloaden is dus niet hetgeen wat belangrijk is, maar de snelheid waarmee het wordt uitgevoerd.

Ik denk dat in de meeste geavanceerde web2.0 apps het verschil in performance tussen Javascript en Chrome en IE6 wel al meer is dan miliseconden. IE6 is daarin echt bloedje traag.

Voor mijn Greasemonkey scripts is het in elk geval een zegen. Hoe sneller hoe beter. Zeker in de topics op Webwereld met honderden reacties is het script toch best even bezig.

Ps. Mijn oom gebruikt al een tijdje geen IE6 meer.

eMilt ! op Woensdag 23 September 2009 13:05

image

Het is leuke marketing van Google maar verder natuurlijk kansloos. De kans dat iemand wel een plugin gaat (en mag) installeren maar geen andere browser is zeer klein. Het zorgt er verder ook niet voor dat de install-base van IE6 wordt verkleind. Ik zie dan meer heil in de IE6 upgrade notification bar.

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 14:21

image

Het nadeel daarvan vind ik weer dat je gebruikers lastig valt met iets waar ze zelf geen invloed op uit kunnen oefenen. Ik denk dat je bedrijven niet eerder tot actie dwingt, dan wanneer je ze de toegang ontzegt tot je site.

Helaas heb je daarvoor support nodig van de grote spelers, dus dat zal niet snel gebeuren.

nola op Donderdag 24 September 2009 11:18

image

Het zorgt er verder ook niet voor dat de install-base van IE6 wordt verkleind. Ik zie dan meer heil in de IE6 upgrade notification bar.

Maar dat veel mensen nog IE6 gebruiken is helemaal niet het probleem dat Google hier wil oplossen.

Het probleem dat Google met deze plugin wil oplossen is dat IE gebruikers ook in staat worden gesteld moderne websites te draaien. Of specifieker, dat makers van moderne websites ook het IE publiek kunnen bereiken. Of nog specifieker, dat diegenen die voornemens zijn een moderne website te maken hier niet langer van af zullen zien omdat het toch niet werkt op IE.

In dat opzicht zijn IE7 en IE8 het grootste probleem omdat die het grootste marktaandeel hebben. Het mooie is dat deze plugin het probleem voor alle IE versie tegelijk kan oplossen. De oplossing is dus ook beschikbaar voor IE6 gebruikers. En inderdaad, het marktaandeel van IE zal deze plugin niet verkleinen. Maar veel problemen die ontstaan bij het gebruik van IE zal deze plugin wel kunnen verhelpen.

Doubleday op Woensdag 23 September 2009 13:25

image

Microsoft doet opzettelijk niets aan de snelheid van javascript, Canvas en videotags. Want daarmee wordt silverlight niet gepromoot. Alle non-ms software krijgt in prinicpe lage tot geen prioriteit om smooth te functioneren in windows.

Het maakt ook niet uit, want wij slikken het toch wel. En uiteindelijk zeggen de managers weer het uitgeholde zinnetje: "Het mag dan duur zijn, maar het werkt tenminste." En zo is het cirkeltje weer rond.

realbart op Woensdag 23 September 2009 13:49

image

Briljant.

In een organisatie met zo'n 20 maatwerkapplicaties op hun intranet is upgraden van IE6 uit den boze. Dus moeten nieuwe apps IE6-complient zijn.
Een dergelijke plug-in doorbreekt de vicieuze cirkel!

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 14:16

image

Inderdaad. In theorie kan je Webapps pagina voor pagina geschikt maken voor een Webkit/Chrome engine. Wat dat betreft is support voor IE6 een briljante zet.

Daarnaast heb je als webontwikkelaar nu een valide reden om IE6 support te laten vallen, want je kan het met een eenvoudige tag en een plugin weer laten draaien.

En last but not least, de wereld wordt er weer wat veiliger van want de Trident Engine van IE6 is veschrikkelijk onveilig. Als die wordt vervangen door Webkit/Chrome scheelt dat toch weer.

Ik zou alleen het liefst zien dat je de engine via regels kan instellen. Dan kan je voor je intranet apps IE6 gebruiken, en naar buiten het veiligere Webkit/Chrome.

Dit is een interessante ontwikkeling.

Blieb op Woensdag 23 September 2009 15:14

image zomerhack badge 2

En last but not least, de wereld wordt er weer wat veiliger van want de Trident Engine van IE6 is veschrikkelijk onveilig

Je begrijpt blijkbaar het idee achter van de Chrome plugin niet. Iemand die de trident engine wil aanvallen gebruikt natuurlijk geen metatag om de Chrome plugin in te schakelen. Nu kan iemand die een exploit voor Webkit heeft ook IE met de Chrome plugin aanvallen.

De trident engine lijkt trouwens niet bepaald onveiliger dan andere browser engines. Door toevoeging van een nieuwe engine kan de situatie alleen maar onveiliger worden. Een aanvaller krijgt gewoon twee mogelijke aanvalsmogelijkheden in 1 browser. Nu nog een Gecko plugin en je kunt voortaan alle lekken in alle browserengines naar keuze exploiteren.

Bovendien is de Chrome toevoeging een plugin. Plugins worden veel slechter geupdate dan browsers. Dat was recentelijk nog in het nieuws. Google creert hiermee een situatie waarbij een browser dubbel zo onveilig gemaakt wordt.
Maar goed, het is natuurlijk niet hun eigen browser..

Conclusie. Dit is duidelijk veel onveiliger door vergroten exploitatiemogelijkheden

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 16:14

image

Je begrijpt blijkbaar het idee achter van de Chrome plugin niet.Ik zou alleen het liefst zien dat je de engine via regels kan instellen. Dan kan je voor je intranet apps IE6 gebruiken, en naar buiten het veiligere Webkit/Chrome.Dat stukje reactie stond er wellicht met een reden? ;) Als je dat als beheerder via rules kan afdwingen wordt het zeker veiliger. Maar je hebt gelijk, dat had ik wat duidelijker kunnen schrijven.

De trident engine lijkt trouwens niet bepaald onveiliger dan andere browser engines.De nieuwere versies niet misschien, maar we hebben het hier over de versie van IE6. Die is zwaar verouderd.

Theoretisch heb je gelijk dat er een aanvalsvector bij komt door een tweede engine, maar als het je lukt om de Trident engine van IE6 volledig af te schermen van het internet en die te vervangen door Webkit/Chrome, dan ben je effectief het grootste risico kwijt.

Er wordt juist bij Chrome veel over Googles updater software geklaagd dat ze te snel zijn. :) Ik denk dat IE6 vooral nog in bedrijfsomgevingen gebruikt wordt. Die hebben hun updates meestal wel redelijk voor elkaar lijkt me.

Je conclusie lijkt me dus wat te snel. Maar ik geef toe, het hangt af van een feature waarvan ik betwijfel of het al werkt.

Blieb op Donderdag 24 September 2009 07:54

image zomerhack badge 2

Theoretisch heb je gelijk dat er een aanvalsvector bij komt door een tweede engine, maar als het je lukt om de Trident engine van IE6 volledig af te schermen van het internet en die te vervangen door Webkit/Chrome, dan ben je effectief het grootste risico kwijt.

Maar dat is niet de bedoeling van deze plugin. Het laat deze keuze aan de website en niet aan de browsergebruiker.
Je kan dan beter voor IE6 het internet blokkeren en een andee browser los installeren voor gebruik op het internet. Dat is een veiliger oplossing.
Een plugin is daarvoor niet verstandig

DeCo op Woensdag 23 September 2009 15:14

image

ik zou alleen het liefst zien dat je de engine via regels kan instellen. Dan kan je voor je intranet apps IE6 gebruiken, en naar buiten het veiligere Webkit/Chrome.

Ik geloof niet dat MS ooit een dergelijke mogelijkheid gaat inbouwen om haar eigen engine te disablen en de boel te laten renderen door een engine van derden.
Helaas ligt die keuze niet aan de gebruikerskant. MS kennende zal dat ook nooit komen.

Ik vind 't dan weer wel erg grappig dat Google min of meer "misbruik" maakt van Microsoft's idee om serverside de engine te selecteren. Volgens mij is die Application Compatibility Meta Switch bedoeld puur om IE8 als IE7 te laten gedragen? Ik heb nog geen andere toepassing hiervan gezien op deze Chrome-plugin na.

batlequeen op Woensdag 23 September 2009 15:28

image

nee, maar andersom kan wel
Denk aan firefox met IE-tab

anonymous_118315 op Woensdag 23 September 2009 16:17

image

Precies, dat was mijn gedachte. Alleen waar IE tab alleen de sites doet die je instelt, zou dit dan zo flexibel moeten zijn dat je bijvoorbeeld alles behalve .local adressen zou moeten kunnen instellen.

Fili op Woensdag 23 September 2009 17:14

image zomerhack badge 3

Je zou wellicht met een intercepting proxy een meta-tag kunnen injecteren in de extern aangeroepen html

anonymous_118315 op Donderdag 24 September 2009 22:19

image

Ik zie hier dat wat ik zoek al gedeeltelijk werkt.

Nu alleen nog een opt-out key in de registry. :)

daxander op Woensdag 23 September 2009 15:01

image

YESAAAAA !!!

Dit is geniaal. Als web ontwikkelaar geniet ik van deze momenten.
IE is gewoon een bastaard als het om aanpassen aan huidige standaarden gaat.

Stel je eens de vraag waarom IE altijd moet kutten ?

lena op Woensdag 23 September 2009 17:17

image

Webontwikkelkaar schrijf je aan elkaar vast. En wat is 'kutten' eigenlijk voor domme praat?

Niels Bartels op Woensdag 23 September 2009 15:11

image

Elk initiatief om van de quirks voor IE af te komen is wat mij betreft welkom :-)

rickertb op Woensdag 23 September 2009 15:17

image

Als ze die plugin nu mee laten installeren met de normale browser, google toolbar en/of desktop search dan zijn we snel van die IE meuk af. wat een bagger is dat toch!

Mooi dat het ook open-source is, dan kan firefox hetzelfde doen!

rruben op Woensdag 23 September 2009 16:52

image

Gewoon ronduit brilliant!

Google komt wel vaak met aangename versassingen. Nu ff kijken hoe ik die plugin kan opdringen aan bezoekers. Ik ben van mening dat elk web dev. bedrijf verplicht aan zichelf is om dit te gebruiken, dan zijn we zo snel mogelijk van IE6 (in oude staat)af.

Blieb op Donderdag 24 September 2009 07:56

image zomerhack badge 2

Het is onveilig en bedrijven die deze plugin (zoals die nu is) gebruiken zijn gewoon onverstandig bezig.

skizmo op Woensdag 23 September 2009 22:55

image

100% waardeloos dat er een html aanpassing moet gebeuren. Je wil de plugin actief hebben of niet, en dat moet bepaald worden door de pagina.

Marco Schoemaker op Donderdag 24 September 2009 15:46

image

Heel veel discussie, maar heeft iemand het al gewoon eens geprobeerd? Ik wel, in IE8 onder Vista. IE8 werd er niet sneller door, maar wel instabieler. Simpele klik op een link in de favorieten balk triggerde regelmatig een crash van IE. Na uninstall is IE8 weer stabiel. Einde oefening wat mij betreft. Google kan zich imho beter richten op de dingen waar ze goed in zijn, zoekmachine, latitude, maps (en de layers), ...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws