Brussel dreigt met verkoopverbod iPhone

iphone in vlammen

Gepubliceerd: Dinsdag 29 september 2009

De Europese Commissie onderzoekt of recente ontploffingen van iPhones gevolg zijn van constructiefouten van Apple. Zo ja, dan dreigt een verkoopverbod.

Toon volledig artikel

CyberData op Dinsdag 29 September 2009 10:55

image

Dan zal dit toestel binnenkort wel omarmt worden in afghanistan en ander soortgelijke landen.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 11:16

image

..., met in één geval een meisje dat in brand vloog nadat de iPhone vlak voor haar ontplofte.

Sinds wanneer kunnen mensen vlam vatten?

Dit geeft aan hoe slecht de informatie is.

ardje op Dinsdag 29 September 2009 11:55

image

Sinds wanneer kunnen mensen vlam vatten?
<Off-topic>Spontane zelfontbranding schijnt voor te komen. Vergeet niet dat we voor een groot gedeelte o.a. ook uit fosfor bestaan.</off-topic>

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 12:00

image

Ja, precies dit: Spontaneous Human Combunstion.

Misschien moet de EU dan ook komen met een verbod op mensen?

;)

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 11:59

image

ik zie hier regelmatig Apple fans in vuur en vlam ;)

lady gaga bijvoorbeeld...
%0.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 12:03

image

Die is dan wel weer grappig :)


(sorry Lady G)

Lady Gaga op Dinsdag 29 September 2009 18:40

image

Platte projectie! ;-)

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 12:54

image

Je kan toch op je klompen aanvoelen dat het hier waarschijnlijk om de kleding van het meisje ging.

CyberData op Dinsdag 29 September 2009 14:55

image

Wat hebben die klompen daar nou mee te maken? Stonden die ook in brand? :-)

Bladerunner op Dinsdag 29 September 2009 23:39

image


Het woord sabotage is vermoedelijk afgeleid van het Franse woord 'sabot' wat een soort houten schoen was die door kwade werknemers in de machine's werden gegooid:
lees maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Sabotage

Kom je vanzelf op klompen...

mjv op Dinsdag 29 September 2009 11:18

image

Trial by media. Voor er uitgezocht is wat er aan de hand is heeft het publiek het oordeel al klaar. Vind je het gek dat fabrikanten dit soort incidenten uit de media wil houden? Je hebt maar een gek nodig met de wens om snel rijk te worden om dit soort ellende te veroorzaken. En als later vast staat dat het een hoax was dan zijn de media het al lang vergeten... die zitten dan al weer achter een andere ramp aan. Valt me op dat ook webwereld het heeft over ontploffingen. Als je verder doorleest over dit onderwerp zie je dat er in geen een van de beweerdelijke gevallen sprake was van een ontploffing (maar misschien is de betekenis van het woord ontploffing aan het inflatie onderhevig).

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 11:37

image

In Frankrijk waren de ontploffings-incidenten ineens opgehouden, nadat Apple bewees dat de gebruikers zelf het toestel had beschadigd en dus niks te vorderen viel.

Dit is een zeer kwalijke zaak indien er valse claims her en der worden gemaakt. Het publiek wordt dan de-sensitief voor echt nieuws.

Ik denk dat de iPhone genoeg impuls heeft dat 'Trial by Media' er niet toe doet.

Gelukkig bestaan er ook eerlijke mensen, bijv. hier een youtube filmpje van een fan die gewoon eerlijk vertelt hoe ze haar iPhone scherm brak.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 12:00

image

filmpje sponsord by Apple ;)

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 12:21

image

Zou je bijna zeggen, ja.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 14:51

image

is je account gehacked? Ik zie vandaag allemaal "onverwachte" berichten van je op maar een na.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 17:36

image

Heb nog geen post gezien dat mijn naam draagt die ik niet geschreven heb.

HansvD op Dinsdag 29 September 2009 11:30

image

Tja, als een product niet veilig is moet of de fabrikant of de overheid hier iets aan doen.

Gelukkig zijn er zat andere merken telefoons dus ook zonder Apple kan er gebeld worden.

mjv op Dinsdag 29 September 2009 14:47

image

Niemand betwist dat er geen onveilige toestellen in de handel mogen komen en dat die van de markt moeten als ze er toch zijn. Het gaat erom dat enkele incidenten waarvan niet eens bekend is of ze valide zijn tot dit soort uitspraken leiden van een EU functionaris, die beter zou moeten weten wat de impact is van zijn/ haar uitspraken. Doe nou eerst eens goed onderzoek, voor je een enorme paniek veroorzaakt, die waarschijnlijk onterecht is, waardoor bij een volgende gelegenheid als er echt iets aan de hand is helemaal niemand meer reageert! Enigszins off-topic, maar toch: neem de waarschuwingen voor virussen op de mac. Dat is nu al zo vaak ongegrond gebleken dat de keer dat er eindelijk echt een virus is niemand meer oplet (en de mac fans al helemaal niet).

lampje74 op Dinsdag 29 September 2009 22:19

image

voor eht zelfde dan nog altijd vreemd dat de, keer op keer gebleken, gevaarlijke Windows versies nog wel op de markt mogen.
Door de diverse 'lekken' en overige gevoeligheden voor virusen, trojans, botnets, ID diefstal, spam enz. laat de EU het nog steeds toe :( :(

MvO op Dinsdag 29 September 2009 11:32

image

Vind je het gek dat fabrikanten dit soort incidenten uit de media wil houden?
De ophef is juist begonnen omdat Apple het uit de media heeft proberen te houden. Dat geeft namelijk het idee dat ze iets te verbergen hebben.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 12:29

image

Ik denk dat Apple op alle fronten erg gesloten is, zo hoor je pas voor het eerst over een nieuw produkt als Apple deze ook daadwerkelijk diezelfde dag gaan verkopen.

Hier hadden ze slimmer kunnen zijn en zelf direct de leiding kunnen nemen.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 12:52

image

Hear hear! Voor de introductie van apparaten kan het een geweldige strategie zijn, maar voor support is het denk ik niet de beste weg.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 12:51

image

Ik strijk hier vast mensen mee tegen de haren in, maar ik vind het een goede zaak.

Hierdoor komt eindelijk helderheid in de zaak. Is dit nu een heksenjacht? Is er daadwerkelijk iets mis met die apparaten? Of, wat ook kan... is dit apparaat uiteindelijk net zo gevaarlijk als elk ander apparaat met zo'n krachtige accu?

Ik persoonlijk denk dat de consument gebaat is bij helderheid.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 13:07

image

Helemaal mee eens.

Piet Vogel op Dinsdag 29 September 2009 13:28

image

De batterij schijnt meestal nog gewoon intact te zijn, vandaar dat Apple het op eigen schuld houdt (maar wel een nieuw toestel geeft, liefst met het verzoek om het niet verder te vertellen).

Het vermoeden bestaat nu dus toch dat het een constructiefout zou kunnen zijn, misschien zijn er iPhones geproduceerd waarbij spanning in het scherm ontstaat waardoor het op een gegeven moment eruit springt. Ik heb me laten vertellen, maar ben er zelf niet bij geweest, dat iemand het heeft zien gebeuren. Toestel lag gewoon rustig op tafel, opeens vloog het scherm eruit en was er een beetje damp zichtbaar.Van Nokia's of Samsungs heb ik zoiets in ieder geval nog nooit gehoord.

De manier waarop Apple er mee omgaat is een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet, verzwijgen en ontkennen in plaats van openheid geven en een oplossing zoeken. Als ze niet oppassen gaat juist die houding voor de meeste schade zorgen.

breezahboy op Dinsdag 29 September 2009 13:37

image

wat nou als blijkt dat na lab onderzoek de consument gelogen heeft? krijgt deze dan straf voor oplichting? de eu moet hier ook naar kijken want veel consumentengedrag is misdadig tegenwoordig.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 14:44

image

als een consument duidelijk gelogen heeft waardoor een fabrikant schade heeft gelden dan is dat in een civiele procedure zeker aan te pakken. Is best een goed idee om vaak wat opgefokte berichtgeving aan banden te leggen als het daadwerkelijk zo is.

Er zijn dus reeds regels voor.

mjv op Dinsdag 29 September 2009 14:49

image

Schadevergoedingsactie tegen een consument/ particulier? Op papier natuurlijk mogelijk, maar wel mosterd na de maaltijd.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 19:31

image

maar wel mosterd na de maaltijd. Dat is een snelheidsbekeuring ook. Het gaat erom dat de methode om er iets aan te doen reeds bestaat. kwestie van een voorbeeld stellen en men weet welk risico het is om onjuist te beschuldigen.

jasper Amsterdam op Dinsdag 29 September 2009 15:21

image

zo leuk dat sommige mensen voor rechter spelen hier :)

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 18:19

image

Lol @ misdadig consumentengedrag... net als "gratis" auteursrechtelijk werk downloaden dus? ;)

Verder vind ik het wel een goede zaak hoor, zeker als een bedrijf als Apple dit soort incidenten idd proberen te verzwijgen. Uiteindelijk is de klant koning, toch?

Lady Gaga op Dinsdag 29 September 2009 21:19

image

Er zijn nu 50.000.000 iPhones en iPod Touches en mss 50 (dubieuse?) gevallen van zogezegde ontploffingen die waarschijnlijk te maken hebben met onverantwoord gedrag (Nog te bepalen).

Aan dit percentage zou iedere Philips gloeilamp uit de markt moeten genomen worden.

Toen de iPod doorbrak en alle succesrecords doorbrak, werden ook zo'n berichten verspreid en opgeklopt. Dit vraag duidelijk om een deftig onderzoek en niet om wat media-meeloperij!

Maar tzal ook weer niet goed zijn zeker. Teveel succes steekt de ogen uit van de achterlopende concurrentie. Daar heeft Apple keer op keer last van...
Een heel goed teken dus... ;-)

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 21:44

image

Als er echt mensen gewond raken, dan doen ze er goed aan om de zaak goed te onderzoeken. Zelfs als het dubieuze gevallen zijn. Want het moet juist duidelijk worden wat er is gebeurd, anders gaat dit soort nieuws uiteindelijk een eigen leven leiden. Een 'anti-hype' kan nooit goed zijn voor het imago van Apple.

Ik vind je poging om dit te bagatelliseren niet echt gepast. En sowieso, als er niets aan de hand is, dan hoef je toch geen angst te hebben voor zo'n onderzoek? Dus waarom zo fel?

Lady Gaga op Dinsdag 29 September 2009 22:00

image

Ik vind je poging om dit te bagatelliseren niet echt gepast. En sowieso, als er niets aan de hand is, dan hoef je toch geen angst te hebben voor zo'n onderzoek? Dus waarom zo fel?

Bagatelliseren? Geen sprake van - In de juiste context plaatsen ja!
De feiten en de waarheid hebben hun rechten!!!

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 22:58

image

Er zijn nu 50.000.000 iPhones en iPod Touches en mss 50 (dubieuse?) gevallen van zogezegde ontploffingen och je hebt gelijk 50 slachtoffers, waar praten we over. Dat valt allemaal toch best mee. Ze hebben zelf voor dat risico gekozen dus eigenlijk hoef je nergens zorgen over te maken.
J eneemt een aantal simpele voorzorgsmaatregelen:
zet boven de 35 graden c je iPhone gewoon uit. Daarboven is potentieel schadelijk voor het toestel. limiet iphone
Bij het opladen leg je het apparaat op een niet brandbare ondergrond.

Nog wat tips om erg kort werken te voorkomen, zoals velen overkomt.
Tips bij een hete batterij

Gelukkig is er een Apple dame die duidleijk maakt da thet niet kan en niet mogelijk is..)( toch geen bekende van ons ? ;)
Filmpje NOS

explosie, nee hoor.. is er op gaan zitten. Dat zie je toch zo..
foto

tip voor lady gaga, vanuit de iPhone zelf ""iPhone needs to cool down before you can use it".".


groot probleem met de iPhoine is dat bij een terugroepactie het gehele toestel terug moet. De ingebouwde batterij kan alleen door een monteur vervangen worden, dus dat zla Apple zelf moeten doen. Het is dus vooral een kosten/baten afweging lijkt het.
Dus neem de voorzorgen en houd het apparaat niet tegen je oor.. alleen handsfree bellen en niet te warm..

Maar laten we eerst de onderzoeken van de EU afwachten voordat we Apple aan de schandpaal nagelen, het valt tenslotte toch allemaal wel mee....


ps, was dit het testlab van de iPhones? ( na de autoreclame)
Brand bij Apple

Lady Gaga op Dinsdag 29 September 2009 23:13

image

Draai maar alle lampen uit en breng ze terug.
We gaan terug naar de middeleeuwen...! ;-)

Maar ik had niks anders van je verwacht... Alle FUD weer op een hoopje! as usual ;-)

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 23:48

image

"Lady Gaga needs to cool down before you can use it".".

Lady Gaga op Woensdag 30 September 2009 05:55

image

Of je begrijpt het weeral niet of je bent danig in de war dat het weeral geen zin heeft mijn beste trollebol ;-)

In de context plaatsen noemen we dat. Iets wat je duidelijk nooit lukt bij Apple!

anonymous_118315 op Donderdag 1 Oktober 2009 15:52

image

TROLL!

Bladerunner op Dinsdag 29 September 2009 23:53

image

Wel opmerkelijk (maar eigenlijk niet onverwachts) dat het weer die EC is die stappen meent te moeten ondernemen tegen een niet Europees product.
In Brussel zitten zakkenvullers, geen experts.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws