Gratis antimalware Microsoft arriveert - UPDATE

morro

Gepubliceerd: Dinsdag 29 september 2009

Microsofts gratis antimalware is vanaf vandaag te downloaden. Het is bedoeld voor opkomende markten en voor landen waar de betaalde voorganger Windows Live OneCare is geleverd, waaronder Nederland.

Toon volledig artikel

Kameo op Dinsdag 29 September 2009 12:21

image

Als je dan toch gratis Anti Malware software wilt gebruiken neem dan een goede, Microdoft heeft een beroerde reputatie op het gebied van beveiligen.


Malwarebytes: http://www.malwarebytes.org


zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 19:27

image

McAfee, Norton, Avast en o.a. Grisoft staan bekend alszijnde goed, maar hebben ook al diverse keren kans gezien om systemen de nek om te draaien.

Laten we zometeen met de officiele introductie van W7 met de gratis software van MS eens een tijdje aankijken hoe het met dat duo gaat lopen.

Nu al gaan lopen schieten op deze combo is tamelijk vroeg, nietwaar?

FreeStyler op Dinsdag 29 September 2009 12:51

image

bla bla bla...
recente gepubliceerde reviews beweren anders, eg: http://www.addictivetips.com/windows-tips/microsoft-security-essentials-review-with-screenshots/

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 13:00

image

Vreemd dat je dit dan weer apart moet downloaden en installeren.

De concurrent heeft dit standaard in het OS.

plep op Dinsdag 29 September 2009 13:34

image

Mag niet van Nelie....

Daarnaast ken ik geen OS met standaard anti virus/anti malware/anti spyware.

vinylat45 op Dinsdag 29 September 2009 17:19

image

Apple's Mac OS X Snow Leopard heeft anti-malware ingebouwd.

bron: TheRegister.

Vreemd dat ik hier minnetjes voor krijg, terwijl iedereen dergelijke software download en installeert.

Primus op Dinsdag 29 September 2009 17:55

image

Die 'antimalware' van Apple checkt alleen in Safari, iChat, Entourage en nog twee of drie andere apps op twee bekende Trojaanse paarden. Dat noem ik niet echt bescherming.

Daarnaast heeft Apple geen monopolie en mag het dus doen wat het wil.

Ja, offtopic...

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 19:44

image

Hij checkt bij het downloaden van bestanden.
Daar gaat het ook om.

Wanny van Gils op Woensdag 30 September 2009 08:04

image

And it only flags those files if they were downloaded from the internet using Entourage, iChat, Safari, and a handful of other applications

Oftewel als je die programma's niet gebruikt heb je ook geen bal aan die ingebakken tool.
Weinig reden om met zo'n feature te gaan pochen lijkt me zo.

[edit] is een reactie op vinylat45

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 23:14

image

Qua functionaliteit lijkt die me nogal beperkt. Meer richting de Malicious Software Removal Tool, die Microsoft brengt via Windows Update.

Paulus van Aken op Dinsdag 29 September 2009 13:38

image

wees blij dat het je niet door de strot wordt geduwd. alternatieven in overvloed, en de meeste daarvan hebben bewezen te werken, wat je hierbij maar moet afwachten.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 16:29

image

oh? Ik ken zelf geen os waar anti-malware standaard wordt geïnstalleerd, anders dan Windows.

Maar ik ken niet alle distro's dus misschien is OpenSUSE de uitzondering met het niet installeren.

Ik persoonlijk ben blij dat microsoft afstapt van haar bundeling strategie. Het is zelfs één van de redenen waarom ik Windows 7 wel aanlokkelijk begin te vinden.

Quinn77 op Dinsdag 29 September 2009 23:15

image

Is zeker aan te raden, draait hier vanaf afgelopen zaterdag, als je geen moeite wilt doen voor je drivers, zal win7 het voor je doen (op kleine dingetjes na), voorlopig runt die nog goed. Was een beetje aanpassen in het begin (als je vista gewoon bent) maar daarna is het fijn mee te werken, volgend weekend ga ik er wat dieper in op win7 omdat ik dan alles begin te installeren wat ik nodig heb voor school :P

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 23:22

image

Eerst maar eens wachten tot mijn moederbord zo gaar is dat hij het geheugen helemaal niet meer herkent. De eerste tekenen van een meltdown zijn er, maar ik wacht nog even op de crash. :)

zwart-wit op Woensdag 30 September 2009 00:38

image

Nope, dit zit niet standaard in het OS. Het OS is gewoon (nog) niet interessant genoeg om uitgebaat te worden.

Heb het al diverse malen aangegeven, mocht Linux of Apple als OS dusdanig groeien, dat het uberhaubt ook maar een beetje in de buurt van het MS OS komt, dan zou ik, als Linux of Apple gebruiker mijn hart vasthouden.

Het idee dat deze systemen per definitie gevrijwaard zijn van al die enge beestjes die MS altijd pesten, zal hen meer dan parten spelen. Vooral gedurende de eerste 10 jaren (simpele inschatting). Het idee dat Apple en Linux niet vatbaar zijn voor al die enge dingen zal een simpele virus, worm of trojan welig doen tieren, want he........ we zijn toch onschendbaar?

Success met het proberen de problemen te tackelen. Besides, er schijnen al de nodige Unix, Linux en Apple computer(tjes) als doorgeefluik misbruikt te worden........ Ontkennen????????

Nah, lijkt mij moeilijk. Fact... more then a fact. Google and be informed (please)?

Lady Gaga op Woensdag 30 September 2009 05:35

image

Besides, er schijnen al de nodige Unix, Linux en Apple computer(tjes) als doorgeefluik misbruikt te worden........ Ontkennen????????

En je bronnen zijn??? Erg zeker kom je zeker niet over hoor ;-)

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:00

image

Heb het al diverse malen aangegeven, mocht Linux of Apple als OS dusdanig groeien, dat het uberhaubt ook maar een beetje in de buurt van het MS OS komt, dan zou ik, als Linux of Apple gebruiker mijn hart vasthouden.

Daar heb je weer iemand die denkt dat Linux of een Mac hetzelfde is als een windows vergiet. Erg wetenschappelijk die stelling van je.

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 18:23

image

Heeft niets met vergieten te maken. Hoe dom kunnen sommige gebruikers toch zijn.

Probleem zit hem bij ieder OS tussen het scherm en de stoelleuning. Denk je nu echt dat gebruikers, op het moment dat ze overstappen van een MS OS naar Linux of Apple, spontaan hun "Klik als een dwaas in de rondte op iedere achterlijke link die ik aangeboden krijg" gedrag afgeleerd hebben?

Vwb de vraag hierboven? Er schijnen een respectabel aantal Linux servers gehacked te zijn en daarna ingezet voor het verzenden van Spam. Dacht dat jullie het nieuws toch wel een klein beetje volgen. Vwb de appeltjes, geruime tijd geleden waren er toch ook een flink aantal compy's onderdeel van een botnet. Ook weer de gebruiker die dacht dat hij/zij een leuk gratis stukje software binnen kon halen.

Nogmaals probleem is niet (alleen) het zogenaamde 'vergiet syndroom' groter probleem zijn de gebruikers.

klik, klik, klikkerdeklik. O wacht, er wordt gevraagd om een SU wachtwoord.......... klik, klik. Root.. klik klik, uw firewall blokkeerde de toegang tot onze website, klik hier..... klikkerdeklik klik.

Als Linux of Apple gaat groeien, dan zijn het wel de, in jullie ogen, onnozele MS gebruikers die overstappen.

Sterkte jongens en meisjes

ikstemtegen op Vrijdag 2 Oktober 2009 08:03

image

<sneer>
tussen het scherm en de stoelleuning

Is het toetsenbord lek?

Je valt een beetje door de mand. pebkac is het.

Nieuw in het vak?
</sneer>

anonymous_118315 op Woensdag 30 September 2009 20:10

image

Er zit een kras op je oogkleppen. :)

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 19:24

image

dacht dat jij zwaar tegenstander was van simpele one-liners?

Valt me een beetje tegen Peter, maar ja, je ziet nu dat het ook voor jou mogelijk is om met enkele woordjes toch leuk uit de hoek te komen.

Chapeau ;)

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 12:47

image

Dat was SED. Waarom je nu al voor de tweede keer beweert dat ik dat heb ontgaat me.

Piet Klaassen op Dinsdag 29 September 2009 13:07

image

En microsoft mag dat niet, omdat het merendeel van de consumenten MS windows (en vraag me niet waarom) verkiest boven andere OS'sen, en MS zo een monopolie hebben gegeven en ze deze dus niet mogen misgebruiken.

Andere OS'sen (waar de consument dus blijkbaar niks van wil weten) hebben deze beperking niet.

noya op Dinsdag 29 September 2009 13:49

image

Het lijkt erop dat Microsoft het eindelijk gaat begrijpen.
Niet verplicht instaleren door een windows update maar je mag kiezen. (Wel jammer dat ze het gelijk misbruiken/gebruiken voor een windows licentie check.)
Nu ben ik benieuwd naar de kwaliteit van de software, maar aangezien ik het niet zelf getest heb kan ik daar (nog) geen mening over geven.

Blieb op Dinsdag 29 September 2009 16:28

image zomerhack badge 2

Er zijn echter wel reviewers die de software getest hebben en die deze informatie voor ons beschikbaar maken.

Een voorbeeld is:
www.pcadvisor.c...p;NewsID=118060

FreeStyler op Dinsdag 29 September 2009 14:06

image

Wat betreft jouw opmerking over het misbruiken/gebruiken voor een windows licentie check, zoooooo makkelijk..... ik denk toch echt dat ze daar volledig het recht toe hebben, niet?

webabun op Dinsdag 29 September 2009 14:40

image

k denk toch echt dat ze daar volledig het recht toe hebben, niet?
Zolang het voor de installatie/werking maar duidelijk wordt aangegeven.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 16:33

image

De WGA check bij installatie is een andere dan die via Windows update wordt verspreid. Een melding bij installeren betekent niet dat je os opeens onbruikbaar wordt gemaakt door Microsoft.

Prima die check. Illegaal gebruik van software is slecht voor de markt.

noya op Woensdag 30 September 2009 11:53

image

dat ben ik met je eens, echter heb ik al 2 keer gehad dit met een legale XP versie de WGA check failde.
En dat is lastig te verkopen naar je gebrukers toe, ook lastig is het om dan een nieuwe key te verkrijgen van Microsoft welke wel door de WGA check komt.
De tijd en kosten voor het herstellen van een WGA fail worden echter nergens vergoed, hierdoor hebben we in het 2de geval maar een nieuwe licentie geinstalleerd en betaald (dat was uiteindelijk goedkoper en sneller) dus tel uit je winst voor microsoft, ik weet zeker dat het niet alleen bij ons gebeurt.

CyberData op Dinsdag 29 September 2009 14:11

image

Eerst gratis en daarna toch weer betalen?

zwart-wit op Dinsdag 29 September 2009 22:43

image

Toch wel gaaf die losse flodders die door de Imams van "de andere dan MS OS'en" de webwereld worden ingeschoten of heb je bronnen waarmee je je aantergingen kunt hardmaken?

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 22:58

image

Punt 1. het zijn aantijgingen.
Punt 2. Het was meer een vraag en geen aantijging volgens mij.
Punt 3. Je had hem beter een min kunnen geven net als de rest.

zwart-wit op Woensdag 30 September 2009 00:30

image

Beste Peter,

Buiten het feit dat ik hem verdenk, let wel verdenk, van extreme gedachten, vraag ik toch duidelijk of er een kern van waarheid zit in zijn veronderstelling?

Nah, in dit geval is een min niet min genoeg.

Een ieder heeft zijn of haar voorkeuren voor een specifiek OS.

De wijze waarop dit nu geopperd wordt is voor mij meer dan min. Van de kant van de reaguurder meer dan een aanterging, tenzij het veronderstelde hard gemaakt kan worden.

Maar ja, zal het, zoals zo vaak verondersteld, wel weer verkeerd zien :(

anonymous_118315 op Woensdag 30 September 2009 20:16

image

Buiten het feit dat ik hem verdenkAch wat zijn extreme gedachten. :) Dat zijn loyaliteit niet bij Microsoft ligt is duidelijk.

Verder vind ik dat de kleur 'underdog' je niet staat.

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:04

image

Imams? ben je bang dat je je laat bekeren?
Goed he die concurrentie, dat zelfs MS spullen gaat weggeven?
Ik zou die Imams maar bedanken op je blote knieën anders was jouw OS onbetaalbaar voor je geworden.

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 18:26

image

uhhhhhhh, is linux niet gratis dan?
uhhhhhhh, is openoffice niet gratis dan?

Waarom zou MS dan niet gratis een stuk anti-engebeestjes software cadeau mogen doen en... het is niet eens ingebakken in het OS.

MS begint het dan toch eindelijk te leren.

Anonymous Coward op Donderdag 1 Oktober 2009 23:40

image

Ik kan niet ontdekken welk stuk jij gelezen hebt.
Wat er wel staat is dat door concurrentie Microsoft gedwongen wordt meer kwaliteit en meer innovatie tegen een lagere prijs te leveren en dat jij daar blij mee moet zijn.

Jozik op Dinsdag 29 September 2009 16:24

image

Microsoft kiest er voor om het installeren van Security Essentials te koppelen aan een controle op de legitimiteit van Windows zelf
Maw: MS vind het belangrijker dat je betaald hebt voor je windows licentie dan de veiligheid van internet.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 18:44

image

Ik ga het vanavond eens installeren, kijken wat er gebeurt. Vooralsnog heb ik geen rooie cent voor Windows 7 betaald en dat blijft ook zo, tot waarschijnlijk maart 2010.

FreeStyler op Dinsdag 29 September 2009 16:53

image

Nee zeikerdje, je mag deze "gratis" software installeren/gebruiken mits je een legitieme versie van windows hebt. Ze vinden het dus blijkbaar wel degelijk belangrijk daarom hebben ze de software ontwikkeld en bieden ze de software aan.

Ik zie dus het probleem niet... of het moet zijn dat je geen licentie hebt?

leenvr op Dinsdag 29 September 2009 19:34

image

Ik zie dus het probleem niet... Het probleem is dat je keer op keer moet bewijzen dat dat je geen crimineel ben, nog ff en je moet bewijzen dat je niet illegaal op de aarde ben! ;)

Primus op Dinsdag 29 September 2009 22:24

image

Microsoft is een bedrijf he. Geen democratie. Ik zie het probleem ook niet echt.

hermanb op Woensdag 30 September 2009 19:42

image

dat moet je met je indentiteit kaart ook, en met je bankpas enz enz, dus wat is het probleem ?

HolPen op Dinsdag 29 September 2009 20:13

image

Op wie reageer je nu eigenlijk? Als je anderen gaat lopen uitschelden, leer dan zelf eerst eens om op de juiste linkjes te klikken (de Reageer-link onder elk afzonderlijk bericht). Worden de draadjes veel duidelijker van...

Ruud de Jonge (Ruud de Jonge) op Dinsdag 29 September 2009 18:13

image

De download site is nu live ...

Groeten,

Ruud de Jonge
Microsoft Nederland

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 18:57

image

Bedankt Ruud, ik keek al vol spanning uit naar "vanavond".

Heb het gedownload, vervolgens AVG Free uitgeschakeld, geïnstalleerd en hij is nu aan het scannen.

WGA test, zonder morren gepasseerd op deze gratis versie van Windows 7.
Maw: MS vind het belangrijker dat je betaald hebt voor je windows licentie dan de veiligheid van internet.
Niet dus, foutje bedankt!

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:07

image

Heb het gedownload, vervolgens AVG Free uitgeschakeld, geïnstalleerd en hij is nu aan het scannen.

Doet hij het nog wel? Ben je niet gehackt? ik bedoel eigenlijk je weblogin

Stoffer op Dinsdag 29 September 2009 18:33

image

Mededeling bij het installeren: Dit programma gaat niet samen met andere antivirusprogramma's en of je die maar wilt uitschakelen. Anders is de kans ook groot dat er performance problemen zijn.

Laat maar.....

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 19:23

image

Het installeren van twee anti virus progs naast elkaar is ook vragen om moeilijkheden. Dat moet je nooit doen, verkeerde vorm van veiligheid. Ze zullen elkaars werking beinvloeden en dat gaat niet samen. Een achtergrondscanner en een manuele scanner is geen probleem. ( als je ze maar om en om gebruikt)


Kaiser Söze op Dinsdag 29 September 2009 19:31

image

Mededeling bij het installeren: Dit programma gaat niet samen met andere antivirusprogramma's en of je die maar wilt uitschakelen. Anders is de kans ook groot dat er performance problemen zijn.

Gut gut wat flauw weer. Noems eens twee antivirus programma's die wel vrolijk naast elkaar draaien zonder performance of andere problemen.......

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 19:43

image

ACK, met twee virusscanners werken, is uiteraard vragen voor problemen, daarnaast is het ook nog eens volstrekt onzinnig.

De eerste scan is succesvol afgerond en mijn eerste indruk is positief. Ik heb voor de snelle scan gekozen en dat ging ook vrij snel.

AVG Free is inmiddels exit alhier ;-)

HolPen op Dinsdag 29 September 2009 20:15

image


AVG Free is inmiddels exit alhier ;-)
Sterkte! ;-)

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 20:32

image

En? Had je virussen? Ik blijf me steeds maar afvragen: hoe meet je de kwaliteit van een antivirusproduct? Snelheid lijkt me een zeer ondergeschikt criterium.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 21:04

image

Nee ik had (zoals verwacht) geen virussen, of andere mallware. Windows 7 staat er pas net iets meer dan 48 uur op en ik gebruik er - buiten Windows Live - uitsluitend Open Source Software en Freeware op.

De kans dat ik er allerlei troep op krijg, is dus vrij gering.

De snelheid is overigens wat mij betreft wel van belang. Ik wil niet te veel tijd spenderen aan systeem onderhoud, daar ik de afgelopen 10 jaar voornamelijk met Linux heb gewerkt, waar ik me niet bezig hoef te houden met defragmentatie en andere tijdrovende klussen. Alleen scan ik af en toe eens op rootkits, trojans etc met chkrootkit en leid ik de uitvoer om na een tekstbestand, dat ik op mijn gemak kan raadplegen. Tijdens het scannen, werk ik gewoon vrolijk door.

Ook nu heb ik gewoon lekker op een ander bureaublad kunnen doorwerken (Yod'm 3D) terwijl MSSE aan het scannen was.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 21:22

image

Ik heb toch echt liever dat 'ie alles vangt, dan dat 'ie heel snel is. Tot dusver heb ik nog geen objectieve kwaliteitsmaatstaf gevonden om antimalwareproducten te vergelijken.

Blieb op Dinsdag 29 September 2009 23:29

image zomerhack badge 2

Ook hier AVG free exit.

Bolleke op Woensdag 30 September 2009 08:18

image zomerhack badge 3

Huh? Sinds wanneer draait iGNUtius ineens op Windows?

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 09:23

image

Ik heb uit nieuwsgierigheid (en gewoon omdat ik nu eenmaal graag knutsel met besturingssystemen) Windows 7 RC1 (build 7100) geïnstalleerd. De eerste keer ging dit helemaal mis (slechte hardware ondersteuning), een paar dagen geleden ging het prima (ben er vrij enthousiast over), maar naast Win7 heb ik ook Kubuntu 9.04 geïnstalleerd (dualboot).

Geen paniek, ik blijf een "Linux Loekie" ;-)

Bolleke op Woensdag 30 September 2009 17:07

image zomerhack badge 3

Ik schrok al, ik was even bang dat je account gekaapt was ofzo :D

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:12

image

ACK, met twee virusscanners werken, is uiteraard vragen voor problemen, daarnaast is het ook nog eens volstrekt onzinnig.

Vindt ik niet. Er zijn voorbeelden van mailrelayservers waar commerciële antivirus wel eens eruit ligt, dan is het handig als je kan terugvallen op iets anders (clamav) i.p.v. alle mail queuen

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:09

image

sophos en clamav

HolPen op Dinsdag 29 September 2009 20:18

image

Sjongejonge... vorige week de vooraankondiging, nu de aankondiging dat het echt zover is.... Kap nou toch 's met die MS-propaganda!
Of gaan we vanaf nu van elke nieuwe versie van willekeurig welk anti-malware programma hier melding maken.

Als je het toch over monopolisering van de markt hebt, dan is dit soort artikelen een overduidelijke illustratie daarvan. Waarom krijgt één zo'n lullig progje van MS zoveel aandacht? Juist, omdat het van MS is! En daarmee doet WW dus - onbewust, hoop ik - vrolijk mee aan de concurrentievervalsing.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 20:32

image

Waarom krijgt één zo'n lullig progje van MS zoveel aandacht? Juist, omdat het van MS is! Zullen we eens wedden dat een anti virus oplossing van Apple nog meer aandacht trekt ;)

Ruud de Jonge (Ruud de Jonge) op Dinsdag 29 September 2009 20:49

image

LOL :-)

Ruud de Jonge
Microsoft Nederland

xerxes op Dinsdag 29 September 2009 21:34

image

Op Apple.com kom ik toch echt wel antivirus oplossingen tegen voor de Mac, die zonder veel bombarie dus al beschikbaar zijn. Zou het om willen draaien: waarom zoveel gedoe over weer een gratis antivirus tooltje, nu toevallig van Microsoft. Oh ja, Ruud, je gaat de :-) van SED toch niet overnemen hoop ik.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 23:04

image

SED doet altijd de guitige knipoogjes, niet de schattige lachjes.

Maar ik denk dat het wel aandacht zou trekken in de media als Apple zelf een anti-malware pakket zou uitbrengen. Lijkt me ook niet echt nodig gezien de hoeveelheid bestaande pakketten.

En waarschijnlijk moet je een bepaalde Microsoft mindset hebben om de opmerking echt grappig te vinden.

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:22

image

Microsoft buit altijd haar eigen onvolkomenheden uit! Als het security by design was geweest had niemand zich druk gemaakt. Nee, ze hebben het liever over kijk eens wat wij aan symptoom bestrijding doen.

I.p.v. symptoombestrijding zouden ze beter de linux kernel kunnen gebruiken met een windows windowmanager

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 18:29

image

Is het op dit moment niet zo dat er steeds meer security gaten in Apple en Linux ontdekt worden, juist omdat deze OS'en nu steeds vaker gebruikt worden?

Een vogeltje gilt "Struisvogel" en "Zand" in mijn oren ;)

Anonymous Coward op Donderdag 1 Oktober 2009 23:49

image

Myth: There’s Safety In Small Numbers

Perhaps the most oft-repeated myth regarding Windows vs. Linux security is the claim that Windows has more incidents of viruses, worms, Trojans and other problems because malicious hackers tend to confine their activities to breaking into the software with the largest installed base. This reasoning is applied to defend Windows and Windows applications. Windows dominates the desktop; therefore Windows and Windows applications are the focus of the most attacks, which is why you don’t see viruses, worms and Trojans for Linux. While this may be true, at least in part, the intentional implication is not necessarily true: That Linux and Linux applications are no more secure than Windows and Windows applications, but Linux is simply too trifling a target to bother attacking.

This reasoning backfires when one considers that Apache is by far the most popular web server software on the Internet. According to the September 2004 Netcraft web site survey, [1] 68% of web sites run the Apache web server. Only 21% of web sites run Microsoft IIS. If security problems boil down to the simple fact that malicious hackers target the largest installed base, it follows that we should see more worms, viruses, and other malware targeting Apache and the underlying operating systems for Apache than for Windows and IIS. Furthermore, we should see more successful attacks against Apache than against IIS, since the implication of the myth is that the problem is one of numbers, not vulnerabilities.

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 12:59

image

This reasoning backfires when one considers that Apache is by far the most popular web server software on the Internet.Ja, maar, dat telt niet hoor... Want dat is niet eerlijk. ;)

Ik zou stoppen met argumenteren, bij Zwart-Wit geldt maar één waarheid en dat is de zijne.

Anonymous Coward op Zondag 4 Oktober 2009 22:47

image

Je hebt gelijk Peter, bedankt voor de tip ;-)

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 18:14

image

ik denk dat antivirus voor linux de meeste aandacht trekt ;-)

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 18:54

image

Waarom zijn er dan vele collegae met Linux en Apple die toch voor de zekerheid gaan en anti-enge beestjes software op hun systemen installeren?

In jouw ogen dus waarschijnlijk idioten, want het is toch niet nodig?

Anonymous Coward op Vrijdag 2 Oktober 2009 00:00

image

Erg smeuig verhaal. Linux is niet vatbaar voor virussen wel voor malware als een gebruiker b.v. een light http servertje mag draaien op port > 1024 met de rechten van deze gebruiker. Das meestal niet zo op een goed ingerichte server. Trouwens gebruikers die mogen inloggen op een $HOME fileserver en daar iets opstarten, is dat normaal?

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 12:50

image

In jouw ogen dus waarschijnlijk idiotenEerst beweer je dat ik een scanner moet gebruiken omdat ik anders misschien Windows gebruikers infecteer, en nu moet ik opeens weer een idioot zijn en is het omdat ik onzeker ben. Weet je zeker dat je niet stiekem aan het trollen bent? =P

Webman op Dinsdag 29 September 2009 21:28

image

Ik zou ze de kost niet willen geven, de doorsnee computer gebruikers die nog altijd zonder virus/malware scanners hun windows pc-tje gebruiken met alle nare gevolgen vandien. Als die groep nu via Microsoft wel iets gaat gebruiken is dat goed voor iedereen lijkt me.

xerxes op Dinsdag 29 September 2009 22:27

image

Volledig mee eens. Maar waarom zou die groep nu opeens het MS antivirus tool wel gaan gebruiken? Volgens mij moet je daar ook moeite voordoen om te downloaden toch? Dusss dan doet de gemiddelde gebruiker het niet is toch de redenering hier. Op het gevaar af afgeschoten te worden hier, meen ik dat elk OS van zichzelf al dusdanig beveiligd moet zijn dat de gemiddelde gebruiker zich niet hoeft bezig te houden met bedreigingen van buiten af.

Anonymous Coward op Dinsdag 29 September 2009 23:07

image

je hebt gelijk, bij Apple komen de bedreigingen al van binnen uit ;)
ontploffende iPhones, brandende adapters, smeltende ipod nanos nano

Wat je opmerking betreft voor de gevaren van buiten uit. Ieder OS dient een fatsoenlijke bescherming te hebben. Deels is dat een firewall, deels een scanner, deels een checker op malware, en deels een op exploits in gebruikte software. Daar is zelfs Apple steeds meer van overtuigd, nu de gebruikers nog.

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 23:11

image

Ik vroeg me al af waar die minnetjes vandaan kwamen op mijn reacties. ;)

xerxes op Dinsdag 29 September 2009 23:24

image

Om ff flauw te doen: dus MSE voorkomt ontploffingen, brandende adapters en smeltende computers. Verrassend goed pakket!
Voor wat betreft je on-topic opmerkingen, ben ik het uiteraard met je eens.

karloe op Woensdag 30 September 2009 00:14

image

Je vergeet de hackbare OS-X versie, die je vriendjes wel even te grazen zouden nemen, SED.

xerxes op Woensdag 30 September 2009 00:42

image

Ja, daar is SED wel de mist mee in gegaan en hij is in staat van ontkenning, maar als de Mac/Apple waas voor zn ogen is verdwenen, zou hij wel wat zinnigs kunnen zeggen. Soms zie ik dat echt, medelijden mode = aan

Lady Gaga op Woensdag 30 September 2009 05:46

image

Ja, daar is SED wel de mist mee in gegaan en hij is in staat van ontkenning...

Licht eufemisme! ;-)

Neemt niet weg dat ie de supportsites van Apple blijft afschuimen met een drieste verbetenheid eigen aan fanatici, om van ieder probleem een staatszaak te maken.

Rekening houdend met het feit dat Apple jaarlijks de hoogste klantentevredenheid heeft qua support, laat dat alleen al het ergste vermoeden voor de Windowsslaves die van niet beter weten ;-)

Anonymous Coward op Woensdag 30 September 2009 08:54

image

Rekening houdend met het feit dat Apple jaarlijks de hoogste klantentevredenheid heeft qua support, je haalt hardware en software een beetje door elkaar. Ik zou eigenlijk net zeggen dat d esupport van Apple op hun software de laatste tijd legendarisch slecht is..te late patches, jaren oude software, verouderde software meeleveren enz enz enz enz..

hardware en software...
Daar zit echt een opvallend verschil in ;)

anonymous_118315 op Woensdag 30 September 2009 20:31

image

Zelfs al is support in de ogen van experts slecht, dan nog kan de klanttevredenheid hoog zijn. Pas als de gebruiker daadwerkelijk last krijgt van de punten die experts inbrengen, gaat de klanttevredenheid achteruit.

Een expert kan wel aan de bel trekken over een gapend gat, maar als niemand het uitbuit heeft niemand er last van.

Apple moet duidelijk stappen voorwaarts zetten bij softwaresupport, anders gaan ze daar nog wel een rekening voor krijgen. Maar je kan niet beweren dat de klanttevredenheid slecht moet zijn op basis van het nieuws.

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 19:00

image

Maar Peter,

Hoe kunnen Linux en Apple gebruikers nu achterhalen of hun compy besmet is met een of andere beestjes?

Ze constateren dat het surfen toch niet zo snel meer gaat of misschien staan ze te disco'en in de kamer bij de lichtjes van hun modem of wellicht staat Brein voor de deur om wat duiten te incasseren, omdat via hun verbinding films en muziek gedownload is of misschien zelfs verspreid wordt?

Geen antivirus software is niet kunnen vaststellen of je onderdeel uitmaakt van een botnet of dat je compy besmet is.

Lijkt mij een duidelijke zaak (toch?)

En dan maakt het geen r**t uit of je werkt op een MS, Linux of Apple doos!!

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 12:54

image

Maar Zwart-Wit. Dat jij te simpel bent om te achterhalen of je besmet bent, betekent niet dat de rest van de wereld dat ook is. >:(

Mijn reactie ging over klanttevredenheid, niet over 'enge beestjes'

Anonymous Coward op Zondag 4 Oktober 2009 22:55

image

Ze constateren dat het surfen toch niet zo snel meer gaat

Jij noemt dus je eigen ervaring met windows.
Mijn computer blaast al 15 jaar met Linux als een tiet, zonder antivirus en mijn bankrekening is nog steeds niet geplunderd!

anonymous_118315 op Dinsdag 29 September 2009 23:08

image

Ben ik wel met je eens. Ik vraag me alleen af hoe Microsoft die mensen gaat bereiken. Misschien dat er een paar Microsoft puristen staan te juichen, maar de rest? Als ze zich al die jaren al niet interesseren voor hun veiligheid, dan ben ik bang dat dit ze niet gaat overtuigen.

Maar goed, we kunnen hopen.

Webman op Dinsdag 29 September 2009 23:23

image

Iedere bijdrage aan bestrijding van rotzooi op het internet is mooi meegenomen wat mij betreft. Voor mijn buurman klinkt Microsoft nou éénmaal vertrouwder dan AVG, Avast, etc. en betalen voor zoiets doet ie ook niet graag. Microsoft bereikt gemakkelijker meer mensen dan andere leveranciers.

Ik voel me geen Microsoft purist, maar ik vind het wel overdreven als ik zie hoe sommigen bijna per defintie alles wat van MS komt wantrouwen en afkraken. Deze laatste zin was geen reactie op jou Peter, voordat je denkt dat ik weer verongelijkt ben :)

anonymous_118315 op Woensdag 30 September 2009 20:25

image

Microsoft bereikt gemakkelijker meer mensen dan andere leveranciers.Hmm, ja dat is waar. Als je het os al hebt, en er tevreden over bent, is de drempel naar een ander product van dezelfde leverancier een stuk lager.

ik vind het wel overdreven als ik zie hoe sommigen bijna per defintie alles wat van MS komt wantrouwen en afkraken.Klinkt mij als een feitelijke vaststelling, niets verongelijkts aan. :) Maar daartegenover staan ook genoeg mensen die dat bij andere producten doen.

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 19:05

image

Peter,

Er worden in OSX toch ook geregeld gaten gevonden, zonder dat de gebruikers daar iets van gemerkt heeft. Daar kan de gebruiker dus niets aan doen is volledig op het conto van Apple.

Dit geldt net zo hard voor MS, die laat net als Apple bewust gaten open, in de hoop dat ze niet uitgebuit gaan worden. Grote verschil is dat de, wel anti-engebeestjes software gebruikende, MS user wel gewaarschuwd kan worden en de andere OS gebruikers, die bewust kiezen om te computeren zonder bescherming, wellicht pas veel te laat tot de ontdekking komen dat het goed mis is met hun systeem.

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 12:56

image

Ga alsjeblieft tegen iemand anders zeuren, wil je? Je gezwam slaat helemaal nergens op. Ik heb de discussie al honderd keer met je gevoerd, maar het lijkt erop dat je geheugen tijdens je slaap weer gewist wordt, zodat je de volgende morgen gewoon weer dezelfde onzin kan spuien.

karloe op Woensdag 30 September 2009 00:22

image

Zo lang MS dit pakket niet gaat pushen hebben ze een kans, anders hebben ze onder andere de EU weer op de nek.
Ze hebben die AV maker niet voor niets opgekocht, dat geld zal terug moeten komen.(dacht er hier iemand dat MS het zelf helemaal van scratch opgebouwd had?)

ikstemtegen op Woensdag 30 September 2009 08:26

image

Nou Webwereld. Nu ga ik toch ook twijfelen. Is een antimalware pakket zobelangrijk dat het zo lang (of uberhaubt) bovenaan moet staan?

DRM sloopt online boekenmarkt is interessanter.

Is er echt geen geldstroompje vanuit M$? Het valt mij nl op dat titels van andere leveranciers negatief uitvallen (iphone stopt met exchange synchronisatie) en titels van M$ toch vaker positief of een prominente plaats krijgen.

Of WW is M$ gekleurd (fan) maargoed, het hoort niet.

remy op Woensdag 30 September 2009 10:20

image

Ook maar even opgehaald in geïnstalleerd. Avira eraf gegooid. Krijg ik de melding van MS dat mijn computer risico loopt (in een mooi rood balkje).
Dat lijkt me logisch.....

Eric_ op Woensdag 30 September 2009 10:30

image

Hoewel ik het initiatief van Microsoft op zich wel goed vind en ook de distributievorm in orde is (optie, crimineelcheck e.d.) wil het er absoluut niet bij mij in, waarom ik een dergelijk product zou kiezen van de producent van Windows. Het OS wat zoveel veiligheidslekken heeft gehad en zeker nog heeft. Ze kunnen hun OS niet veilig maken, en dan zou dat met een eigen anti-malware product wel lukken??? Daar geloof ik niet in, dan kies ik liever voor een andere aanbieder van dergelijke producten.

mhogendoorn op Woensdag 30 September 2009 18:09

image

leuk deze !
http://www.youtube.com/watch?v=Sr-bonfzEVU&hl=nl

PJJO op Donderdag 1 Oktober 2009 13:25

image

Interessante software misschien. Ik krijg deze melding:

"Niet beschikbaar in uw land of regio
U bevindt zich klaarblijkelijk in een land of regio waar Microsoft Security Essentials niet beschikbaar is. Bedankt voor uw belangstelling voor Microsoft Security Essentials. "

Internetexplorer op Donderdag 1 Oktober 2009 15:13

image

Ik dus ook. Zelfs als ik http://www.microsoft.com/security_essentials/ intik krijg ik daarna op http://www.microsoft.com/security_essentials/market.aspx ook die mededeling. Ik heb M$ er al over ingeseind.

Internetexplorer op Donderdag 1 Oktober 2009 15:37

image

Via www.microsoft.c...amp;s=1#mainNav kun je bij de downloads terecht!

Internetexplorer op Donderdag 1 Oktober 2009 18:37

image

M$ deelde me als downloadsite www.microsoft.c....aspx?mkt=nl-nl mede. Met z'n allen daarheen dus ...

zwart-wit op Donderdag 1 Oktober 2009 19:14

image

Wellicht een dooddoener, maar heb je bij je landeninstelling gekeken of je systeem toevallig niet op Senegal of Zuid-Afrika staat (of een ander niet Europees land)?

Niet dat ik jullie kennis van Windows zo laag inschat, maar je weet maar nooit natuurlijk :-o

anonymous_118315 op Zaterdag 3 Oktober 2009 13:05

image

Niet dat ik jullie kennis van Windows zo laag inschatProest, je probeert gebruikers van het 'nerd' os Linux al als idioten neer te zetten. En je bent ervan overtuigd dat dat alleen maar erger wordt als Windows gebruikers overstappen. Dat geeft toch glashelder je mening over Windows gebruikers weer? :D

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws