Geef scholen gratis ict, geen internet (opinie)

geld

Gepubliceerd: Maandag 12 oktober 2009

Scholen reageren negatief op het OPTA-verbod op gratis internet, geleverd door KPN. Zij zouden beter moeten luisteren naar de Rijksoverheid en, als het financieel pijn doet, andere oplossingen moeten

Toon volledig artikel

Doubleday op Maandag 12 Oktober 2009 16:19

image

De Belgen doen het beter want daar is de druk zodanig opgelopen dat een van de grootste leveranciers, Microsoft, gratis software aan is gaan bieden aan scholen en leerlingen. Alles om maar markt te winnen. Daar heeft het bedrijf wel wat op gevonden, want het boekt het 'verlies' belastingtechnisch terug door de fictieve marktwaarde op te voeren als aftrekbare donatie voor een maatschappelijk goed doel! Of dat in Nederland ook gebeurt, is mij niet bekend.

He he, eindelijk eens iemand die goede alternatieven aandraagt voor alle "standaardsoftware" van een bepaalde producent, waar scholen zogenaamd niet omheen kunnen.
Bovenstaande quote daarentegen hoop ik dat het nooit in nederland wordt doorgevoerd. Op die manier blijft nog steeds de gewekte indruk dat er buiten windows en ms office niets anders is bestaan. Leerlingen krijgen op die manier geen enkel gevoel over de kosten van software en bestaande goedkopere alternatieven. In een omgeving waar leren voorop hoort te staan, een slechte ontwikkeling.

DrFoo op Maandag 12 Oktober 2009 22:33

image

Dit bestaat ook in Nederland en heet MA3D. Zoek het maar eens op. Je kan best veel daarvan downloaden, onder andere ook besturingssystemen.

brief op Maandag 12 Oktober 2009 16:33

image

De Belgen doen het beter want daar is de druk zodanig opgelopen dat een van de grootste leveranciers, Microsoft, gratis software aan is gaan bieden aan scholen en leerlingen.


Ik ben even de draad kwijt. Het is niet goed dat KPN gratis toegang tot internet regelt maar wel dat MS gratis software weggeeft?

ardje op Dinsdag 13 Oktober 2009 09:53

image

Inderdaad! Ik zou het dan minder erg vinden dat een school gratis internet krijgt, dan dat een school monopolie doctrine "gratis" krijgt.
De enige reden dat dat in nederland niet gratis mag is inderdaad dat: monopolie versterking en belastingtechnisch is het ook fout.

gerke op Maandag 12 Oktober 2009 16:37

image

Zelfs al neem je Planet of Freeler, XS4ALL of Ziggo, het is allemaal KPN wat de klok slaat.

Ziggo = KPN??????

brief op Maandag 12 Oktober 2009 16:40

image

Ik denk dat Jan Willem wil checken of wij zijn artikelen wel lezen :)

Ritchie_ op Dinsdag 13 Oktober 2009 12:29

image

Dat was ook mijn reactie toen ik het stuk las.

valt nog mee dat UPC niet onder kpn wordt geschaard :)

A-Visser op Maandag 12 Oktober 2009 16:42

image

Ik dacht ook al... ;)

JoGnet op Dinsdag 13 Oktober 2009 00:24

image

Ziggo? Ik vroeg het me ook al af. En Het Net en Telfort ontbreken.

En kent iemand het samenwerkingsverband voor open onderwijs 'Gazette de Leyde' waarmee dhr. Jan Willem Broekema ondertekent?

Jan Willem's opmerking over Microsoft in België vind ik enigzins vaag. Ik vermoed dat hij het anders bedoelt dan enkele hier er in denken te lezen. Graag uitleg / een toelichting J W?

Jan Willem Broekema op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:16

image

Gazette de Leyde is een samenwerking tussen mensen van TNO ICT, Hogeschool Leiden, Groene Aap, Media Update, Internet Society en OpenOffice Plaza met als missie het leveren van een bijdrage aan het ontwikkelen van een werkmodel, een proces, om open leermiddelen te realiseren. Het gaat dus niet om de techniek of de inhoud van de leermiddelen, maar om hoe je docent en student zo laat samenwerken dat er vrij beschikbare, kwalitatief goede schoolmiddelen ontstaan. Gazette de Leyde is namelijk van mening dat je hiervoor aan de kant van de mens moet beginnen, niet bij de techniek (zoals een wiki).

JoGnet op Dinsdag 13 Oktober 2009 14:51

image

Dag Jan Willem, Dank je voor de toelichting. Hoe verhoudt de 'Gazette' zich ten opzichte van het Vrije Technologie Onderwijs (VTO) voorstel / project en het pas door NOiV gekozen project '... leermateriaal over open source software en open standaarden voor het beroepsonderwijs...'? Doen jullie aan één of beide mee? Komt er een nieuw iniatief van de Gazette de Leyde?

Jan Willem Broekema op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:18

image

België. Tsja, het leveren van gratis terwijl dat normaal betaald wordt is een heel aparte business case. Misschien moet ik daar maar eens een aparte 'opinie' moet aan wijden.

JoGnet op Dinsdag 13 Oktober 2009 14:55

image

Graag ! Doe maar.

Anonymous Coward op Maandag 12 Oktober 2009 16:50

image

MS wil maar wat graag gratis software aanbieden. De kosten voor een complete MS oplossing bedragen iets van 17,50 per computer per jaar. Wat duurder is dan het lijkt trouwens.

Scholen maken juist steeds meer gebruik van beeldmateriaal ( Teleblik, Ed-it enz) en hebben dus een fikse bandbreedte nodig.

Scholen kregen een bedrag per leerling voor internet na het afbouwen van het destijds verplichte Kennisnet.Nltree verhaal.

Open software is voor sommige zaken een prima alternatief, maar juist educatieve software leunt geheel op windows. Daar moet dus via webbased software een hoop aangepast worden. Uitgevers hebben jaren lang vooral geld verdient aan oude spullen en hun innovatiedrang is zeer beperkt.

Het KPN aanbod was trouwens alleen interessant voor kleine scholen aangezien het ging om een vrij standaard adsl aansluiting. Voor het echte werk ruimschoots onvoldoende.




Ronnie op Maandag 12 Oktober 2009 18:05

image

Open software is voor sommige zaken een prima alternatief, maar juist educatieve software leunt geheel op windows.

In het verhaal wordt ook niet gesproken over het vervangen van Windows door Linux, dit is inderdaad voor veel scholen een stap te ver. OpenOffice en Gimp draaien prima op een Windows omgeving.

Hein op Maandag 12 Oktober 2009 18:32

image

Inderdaad. Je hoeft niet meteen je huidige windows weg te gooien. Wel vind ik het tijd worden dat educatieve uitgevers erkennen dat er een wereld is buiten Windows om. Het is vaak bedroevend als je ziet wat educatieve uitgevers nog durven te verkopen. Het is techniek van jaren geleden. Waarom niet platform onafhankelijk? In bijvoorbeeld Java zou je de mooiste educatieve software kunnen programmeren. Dan ben je volledig onafhankelijk van het besturingssysteem en kun je nog jaren vooruit met de software.

Ronald123 op Maandag 12 Oktober 2009 16:59

image

De internetaansluiting zelf is echter niet ingewikkelder dan een kabel- of telefoonaansluiting en vergt voor schoolwerk (dus teksten en plaatjes vinden en opsturen, geen instant messaging, muziek of films ophalen) zeer weinig bandbreedte, minder dan voor een bedrijf.

Online leermethodes die ik ken maken intensief gebruik van audio en video. Als tientallen leerlingen tegelijk hun huiswerk zitten te maken, heb je echt wel iets meer nodig dan een huis-tuin-en-keuken adsl-lijntje.

Skippie40 op Maandag 12 Oktober 2009 17:14

image

Wij leveren diensten en digitale content aan scholen, maar voor veel scholen is bandbreedte echt wel een probleem. Video's zijn gecompimeerd tot een formaat en kwaliteit die nog acceptabel is om prettig naar te kijken, maar als je dan met een klas van 30 leerlingen tegelijk een digitale toets zit te maken heb je alleen voor die klas al snel 5 mbit/s bandbreedte nodig. Nadeel is namenlijk doordat iedereen tegelijk die toets aan het doen is dat je ook met concurrent users te maken hebt. Door een goede proxy zou dit (deels) te ondervangen zijn, maar die is er vaak niet, of die is niet goed ingesteld.

Hein op Maandag 12 Oktober 2009 18:43

image

Ok, dus bandbreedte zou dus kunnen worden opgevangen door gebruik te maken van een fatsoenlijke proxy, dat is genuanceerder dan te roepen dat bandbreedte een probleem is. Daarnaast heb ik toch zoiets: waarom moet alle software via internet lopen? Het is toch best mogelijk dit via een lokale server/ webserver te laten draaien, in plaats van alles over de lijn te pompen? Er zijn meer oplossingen te bedenken dan het opschroeven van bandbreedte.

Voor de rest vind ik gratis internet (of het verbieden daarvan) bij scholen een non-issue. Het hoeft niet gratis. Zoals iemand hier eerder becijferde heb je het over 3 keer niks in geld uitgedrukt. Het is hier meer de starheid van de overheid/ het onderwijs: men is niet bereid om zelf kritisch na te denken over alternatieve mogelijkheden. Je kunt een redelijke som geld besparen aan software door versterkt in te zetten op gratis / open source oplossingen. Met dat geld kun je vervolgens voldoende bandbreedte kopen. Waar is een wil is, is (vaak) een weg. Alleen bij overheid kan men alleen kankeren over wat niet kan en wat niet mogelijk is en waarom het niet mogelijk is: er wordt niet structureel gewerkt aan oplossingen.

Anonymous Coward op Maandag 12 Oktober 2009 22:22

image

Het is hier meer de starheid van de overheid/ het onderwijs: men is niet bereid om zelf kritisch na te denken over alternatieve mogelijkheden. Dat is gezien de vele in diverse stadia verkerende projecten niet echt fair om zo te stellen.
Ook de onderwijs wiki is juist ene initiatief om onafhankelijk te worden. Daarnaast zijn er veel projecten juist ook daarmee bezig.
Die starheid is dus vooral als beeld gebleven lijkt me.

Skippie40 op Dinsdag 13 Oktober 2009 08:53

image

Voor de rest vind ik gratis internet (of het verbieden daarvan) bij scholen een non-issue. Het hoeft niet gratis. Zoals iemand hier eerder becijferde heb je het over 3 keer niks in geld uitgedrukt.
Maar als je maatschapij vindt dat het belangrijk is dat scholen zo'n voorziening hebben, en als mutinational wil je dat in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen gaan faciliteren, is het wel wrang dat je meteen van monopolistisch gedrag wordt beschuldigd. Je hebt misschien gelijk als je het over 3 keer niks in geld hebt, maar scholen beleven dat anders. Zij zien dit nog altijd als een additionele uitgave en dan is het al snel te duur.

ardje op Dinsdag 13 Oktober 2009 09:57

image

en als mutinational wil je dat in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen gaan faciliteren
We hebben het wel over KPN!
Je weet wel, 1 van degene die het goedkope en beste alternatief voor kennisnet (namelijk de offerte van cistron) waarschijnlijk kapot heeft gemaakt.
KPN en maatschappelijk verantwoord kan ik me niet voorstellen.

Jan Willem Broekema op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:23

image

Even opletten: citaat "schoolwerk (dus teksten en plaatjes vinden en opsturen, geen instant messaging, muziek of films ophalen) zeer weinig bandbreedte".

chrisdriel op Dinsdag 13 Oktober 2009 17:20

image

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ben zelf beheerder op een VMBO school en daar wordt intensief gebruik gemaakt van ELO's, Youtube en Teleblik. Veel audio en video materiaal dus. De KPN actie was qua bandbreedte lang niet toereikend.

ikstemtegen op Dinsdag 13 Oktober 2009 19:11

image

Staat de content niet op de verkeerde plek dan?

Ik krijg het "omgekeerde wereld" gevoel.

Nu kun je denken: onder welke steen ik gelegen heb. Maar de nieuwste mogelijkheden zijn niet perse de beste oplossing. Zie de genoemde problemen van de leverancier zelf.

p.s. het business model van KPN: de verbinding is geschikt voor alle digitale content. Hij is gratis. voor 30 leerlingen? Dan kunt u een upgrade AANSCHAFFEN! Maar u kunt altijd weer terug naar uw oude manier van werken als u de servers bewaard heeft en de beheerder niet ontslagen is.

janschok op Maandag 12 Oktober 2009 22:22

image

ja ben ik het mee eens, en inderdaad betere Proxy servers doen al heel veel, maar ja het draait weer om een kosten plaatje en dat willen ze niet.

Anonymous Coward op Maandag 12 Oktober 2009 23:10

image

Waarom kan de taakstelling van SurfNET niet flink worden uitgebreid? Je wilt echt niet weten hoeveel bandbreedte daar ongebruikt blijft en hoeveel ongebruikte IP-adressen de universiteiten in Nederland op de plank hebben liggen. In alle plaatsen met een HBO of universiteit, en dat zijn er nogal wat, kunnen ze zo beginnen de middelbare scholen aan te sluiten op fiber.

Basisscholen zijn klein genoeg om het met kabel of DSL te doen, en laat Surf nu ook toevallig een ADSL-dienst hebben dus die infra ligt er ook al gewoon.

Kletskous op Dinsdag 13 Oktober 2009 00:05

image

Ik snap het verhaal van Jan Willem Broekema niet. Enerzijds mag KPN geen gratis internet aanbieden en anderzijds verwelkomt hij gratis Windows-licenties, zodat Microsoft vrolijk verder kan gaan als dealer aan het onderwijs en mensen afhankelijk blijft maken van hun software. Daarmee gaat hij volledig voorbij aan de mogelijkheden die open source en vrije software bieden om te leren in tegenstelling tot die van proprietaire software. Kortom, het gaat niet in eerste instantie over geld; het gaat over mogelijkheden om te leren!

Webman op Dinsdag 13 Oktober 2009 01:03

image

Licenties maken maar een klein deel uit van de totale kosten. Gratis licenties zet daarom geen zoden aan de dijk. Zeker niet als het software is waar de beheerders niet goed raad mee weten en er geen "klussers" beschikbaar zijn om te helpen.
Ik begrijp echt niet waarom dat telkens weer opgevoerd wordt. Gratis software of gratis ICT bestaat gewoon niet voor de eindgebruiker en ik vind dat een zeer misleidende term.

Marcel Nijenhof op Dinsdag 13 Oktober 2009 08:26

image

Ik begrijp echt niet waarom dat telkens weer opgevoerd wordt. Gratis software of gratis ICT bestaat gewoon niet voor de eindgebruiker en ik vind dat een zeer misleidende term.

Het belangrijkste punt is dan ook niet dat het om gratis software gaat. Veel belangrijker is het dat leerlingen op conceptuele wijzen leren omgaan met diverse applicaties waardoor ze in staat zijn om de applicaties goed om te gaan met de applicaties die over enkele jaren gebruikt worden.

Het is daarom ook van belang dat ze leren omgaan met andere software dan alleen Microsoft software. Het kan niet de taak van het onderwijs zijn om de dominante marktpositie van Microsoft te versterken.

Zeker niet als het software is waar de beheerders niet goed raad mee weten

Dit is dus al een van die gevolgen van de dominante marktpositie van Microsoft. Willen we dit effect echt gaan versterken?

Anonymous Coward op Dinsdag 13 Oktober 2009 10:32

image

Precies! Dit gigantische probleem wordt veel te weinig gezien. Een leerling op de middelbare school gaat voorlopig de arbeidsmarkt echt nog niet serieus op. Leert die nu als een klikgeit alle stapjes in Word 2007, dan is die kennis totaal waardeloos op het moment dat 'ie afstudeert en in zijn eerste baan straks Word 2014 moet gaan gebruiken.

Het onderwijs moet leerlingen leren zelf vis te vangen in plaats van kant en klare magnetronmaaltijden blijven aanreiken. De keuze voor open software hoort niet te gaan over licentiekosten, maar om educatieve waarde. Open software kun je desgewenst tot in de kleinste details bekijken. In een educatieve omgeving heeft dat meerwaarde ten opzichte van gesloten producten die verder vergelijkbaar zijn. Dat van zo'n open product geen licenties hoeven te worden betaald en geadministreerd, is een aardig extraatje.

Webman op Dinsdag 13 Oktober 2009 12:24

image

Ik vind dat allemaal zwaar overdreven. Ik heb zelf ook ooit in Word Perfect leren werken en overstappen naar Word was echt niet zo moeilijk. En dat wordt straks voor de huidige generatie basisschool leerlingen die digitaal opgroeien absoluut geen probleem. Die switchen juist tussen aplicaties en apparatuur zonder enige moeite. Een school kan gewoon niet alles aanbieden, niet alleen op ICT gebied, maar ook op andere terreinen niet. Mijn kinderen zitten in het voortgezet onderwijs en hoger onderwijs; wat ze daar voorgeschoteld krijgen aan applicaties en intranetten (allemaal niet-microsoft) is zo verschrikkelijk ongebruiksvriendelijk en complex, als ze daarmee kunnen werken dan kunnen ze later echt alles aan.

Educatieve waarde van open software? Voor mensen die richting IT willen ja, maar zadel alsjeblieft de rest niet op met dergelijke belastende dingen zeg. Ze hoeven toch ook niet te weten hoe een rekenmachine in elkaar zit, er mee werken daar gaat het om. Software is voor de grote meerderheid alleen maar een tool. Niet minder, maar zeker niet meer. Dat moet lekker werken en doen wat het moet doen. That's it.

Anonymous Coward op Dinsdag 13 Oktober 2009 15:02

image

Intranetten op basis van Sharepoint kun je ook zo inrichten dat het een onoverzienbare puinzooi is. Dat is niet productafhankelijk. Wat de educatieve waarde van een open platform betreft: als mijn C64 destijds niet zo open was geweest als 'ie was, had ik zeer waarschijnlijk mijn interesse in ICT al heel erg jong (basisschoolleeftijd) verloren. De mentaliteit die rondom gesloten software hangt, is prima in een zakelijke omgeving: fabrikant levert tool en support, en dat werkt zorgeloos. In een educatieve omgeving is bewustwording van het feit dat MS Word niet de enige tool is om verslagjes te tikken echt wel een meerwaarde. Nog niet zo heel lang geleden heb ik een 14-jarig buurtgenootje een opstapje gegeven in LaTeX op zijn netbookje en inmiddels maakt zijn halve vriendenkring daar de werkstukken mee. Waarom? Omdat LaTeX ideaal geschikt is voor dat soort documenten. Is het de beste 'tool for the job' als 'ie straks op een kantoor belandt? Nee, zeer hoogstwaarschijnlijk niet. Maar deze jongen weet nu wel dat er meer onder de zon is dan de veredelde typmachine die Word heet.

Marcel Nijenhof op Dinsdag 13 Oktober 2009 15:38

image

Ik heb zelf ook ooit in Word Perfect leren werken en overstappen naar Word was echt niet zo moeilijk.

Volgens jouw zijn nu juist de alternatieven te moeilijk voor de beheerders. Wil je mij nu gaan vertellen dat dit niet het geval is voor de gebruikers?

Educatieve waarde van open software?
...
Dat moet lekker werken en doen wat het moet doen. That's it.


Ik kan dus concluderen dat jij er geen enkel probleem in ziet dat het huidige onderwijs de dominante marktpositie van Microsoft versterkt!

remy op Dinsdag 13 Oktober 2009 08:58

image

Sorry, maar JW is wel heel makkelijk met zijn redenering dat een school vrijwel geen bandbreedte nodig heeft.
Ik ben zelf systeembeheerder op een VMBO/Lyceum en vrijwel alle klassen maken gebruik van Elektronische leeromgevingen welke buiten de school worden gehost (dat moet je zelf niet willen doen).
Geen films bekijken?
Wanneer is deze kerel voor het laatst eens wezen kijken op een gemiddelde middelbare school? Minimaal de helft van het materiaal is tegenwoordig visueel!

Of het terecht is dat de scholen klagen over het vervallen van 'gratis' internet valt te bezien. Maar dat het hier om een minimale kostenpost gaat is een behoorlijke onderschatting van wat de scholen tegenwoordig nodig hebben.

Anonymous Coward op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:22

image

Hosting op eigen locatie kun je ook door een externe partij laten beheren. Als bandbreedte echt zo'n probleem is, zet je je server binnen neer en laat je het onderhoud onder SLA door een derde partij doen.

remy op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:29

image

zet je je server binnen neer en laat je het onderhoud onder SLA door een derde partij doen.

Heb je enig idee over wat voor aantallen we het dan hebben? Dat is het 'mooie' aan het onderwijs. Heel veel verschillende partijen....zucht

Skippie40 op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:53

image

Om kosten te besparen worden de servers voor ELO's in ASP variant gehost. Alle scholen met bijvoorbeeld het ELO It's Learning of Teletop hosten dit vanuit hetzelfde serverpark. Hierdoor heeft de school niet te maken met het technisch beheer en weten ze zeker dat dit gedaan wordt door een partij die ook verstand heeft van de applicatie en voor hun ook het functioneel applicaite beheer uitvoert. Dit houdt de kosten laag en de kwaliteit van de dienstverlening hoog.

Anonymous Coward op Dinsdag 13 Oktober 2009 11:57

image

Als de bandbreedte je vervolgens nekt, heb je nog steeds geen goed eindproduct..

Skippie40 op Dinsdag 13 Oktober 2009 22:39

image

Voor een ELO heb je maar zo'n 100 kbit/s per leerling nodig. De hele school maakt echter wel gebruik van de applicatie waardoor er veel concurrent users zijn. Dat is een van de redenen waardoor een goede internetverbinding belangrijker is dan Broekema suggereert.

skizmo op Dinsdag 13 Oktober 2009 09:48

image

Geef de scholen helemaal geen reet gratis... net zoals dat de rest van de wereld overal voor moet betalen. Welke debiel heeft dat 'gratis voor scholen'-shit eigenlijk bedacht ?

Tuckson op Dinsdag 13 Oktober 2009 15:48

image

Het is bij veel ouders al lang en breed bekend dat de meeste scholen alleen maar geld tekort komen. Dus van de school uit gerekend is het echt niet gek dat dat er aan alle kanten gatajes gezocht worden om in te kunnen bezuinigen. De grote makke is natuurlijk dat er veel te weinig geld naar het onderwijs gaat vanuit de samenleving (staat) an sich. Alleen al voor de kosten van méérkosten van projecten als betuwelijn en hsllijn en dat soort prestigeprojecten kunnen alle scholen in Nederland jarenlang prima Internet krijgen.

Los daarvan ben ik het helemaal eens met de stelling dat het onderwijs af moet van dure propriëtaire software. Mijn dochter kwam ook al thuis dta ze persé ms-woord nodig had, want dat "had de juf gezegd". pas nadat ze daadwerkelijk gezien had dat iets wat ze thuis in OO maaaakte op school prima in Word te lezen en te bewerken was en vicecersa, vond ze het best.

Alleen de suggestie van The Gimp vind ik een misser. Dit is al jaren lang hét voorbeeld van OS voorvechters voor een gratis tekenprogramma, maar persoonlijk vind ik het een onoverzichtelijke draak van een pakket. Wellicht dat de meeste functionaliteit er wel in zit, maar de gebruiksvriendelijkheid lijkt helemaal nergens naar. Voor scholen zou ik (met windows in het achterhoofd) dan ook liever even doorzoeken naar alternatieven, en dan uitkomen bij paint.net voor de hogere groepen en voor de allerkleinsten lekker klooien met tuxpaint (ja, ook op windows).

krid op Zondag 18 Oktober 2009 13:27

image

De Belgische weg: gratis licenties is een slechte oplossing. Microsoft hoort gewoon niet thuis in het onderwijs.
Onderwijs = kennis delen
Microsoft = kennis onder de pet houden
Microsoft gedraagt zich in het Belgische onderwijs als een heroine dealer op het schoolplein: eerst je stuff gratis uitdelen en als ze verslaafd zijn kun je cashen.

Dit moeten we niet willen in Nederland.
Daar wordt de markt van onderwijslicensties beheerst door een deal tussen Microsoft en APS IT diensten. Microsoft weigert daar anderen toegang te geven. Dat jaagt het onderwijs op kosten. Wij dienden daar al een klacht over in bij Neelie Kroes.

De uitgevers ontwikkelen alleen voor het Windows platform.
Een oplossing waarmee we in het onderwijs op korte termijn van beiden af zijn zijn webapplicaties.
En natuurlijk het advies van de Onderwijsraad opvolgen:
Open standaarden, Open bron code, Open content, Open licenties.

Dirk Schouten
OBS Rosa Boekdrukker

krid op Zondag 18 Oktober 2009 13:34

image

Excuus,links werten niet. Hier zijn ze:
Klacht tegen Microsoft
Advies Onderwijsraad
Dirk Schouten,
OSB Rosa Boekdrukker

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws