Brein blokkeert Pirate Bay wereldwijd

Pirate Bay

Gepubliceerd: Dinsdag 6 oktober 2009

Omdat drie Nederlandse isp's gehoor hebben gegeven aan een sommatie van Stichting Brein, is de torrentsite nu wereldwijd nauwelijks bereikbaar.

Toon volledig artikel

dlerew op Dinsdag 6 Oktober 2009 14:52

image

"Er is geen aansprakelijkheid voor de informatie, maar wél voor het beëindigen van doorgifte om inbreuk te voorkomen. Partijen kunnen een verbod vragen, en dan dreigen met dwangsommen. Dat is wat er in Nederland aan de hand is."
Nee, dat is een stelling die de mensen achter de stichting wensen voor te houden. Het dreigen met een dwangsom is niet voor niets dreigen.

elmo2you op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:35

image

Nee, dat is een stelling die de mensen achter de stichting wensen voor te houden. Het dreigen met een dwangsom is niet voor niets dreigen.

Dit is inderdaad juist. Het gaat echter nog verder. Zolang er in Nederland(!) geen rechterlijke beslissing ligt waarin staat dat TPB inderdaad illegaal is, hoeven de ISP's geen gehoor te geven aan de verzoeken van BREIN, zelf niets als hun theorie omtrent aansprakelijkheid juist zou zijn.

De bedrijfsjuristen van deze ISP's (ik ga er van uit dat ze die hebben althans), zullen als ze hun geld waar zijn ook hebben moeten weten dat BREIN geen juridische grond heeft om te eisen dat de doorgifte gestaakt wordt. Volgens mij kan het feit dat de ISP's toch overstag zijn gegaan enkel betekenen dat BREIN gedriegd heeft met de financiële gevolgen van een juridische procedure en dat ze deze zullen voeren ongeacht de wetenschap dat ze uiteindelijk geen poot hebben om op te staan.

Hoewel het vandaag de dag zeker niet een ongebruikelijke methode is (en BREIN er zeker een handje van heeft) is dit evenzogoed niet toegestaan. Het kan zelfs gezien worden als afpersing. Ergens is het wel begrijpelijk dat de ISP's zijn gezwicht voor de dreigende taal die BREIN doorgaans uitkraamt, maar als ze ook maar enige ruggengraat hebben doen ze er verstandig aan aangifte tegen BREIN te doen.

Met de hele gang van zaken staat Nederland nu overigens in internationale kringen behoorlijk te kijk, met de broek op de knieën. Het feit dat het in Nederland mogelijk is gebleken dat een lobbygroep zonder gerechtelijk bevel de doorgifte van specifiek internetverkeer kan laten blokkeren is iets wat door de rest van de wereld met de nodige bezorgdheid wordt gevolgd. Het doet het imago van Nederland in ieder geval geen goed.

De IPS's lopen overigens ook een groot risico zelf juridische aansprakelijk gesteld te worden voor hun actie en alle eventuele gevolgen daarvan. Het blokkeren van dataverkeer van derden zonder dat daarvoor een gerechtelijk bevel is uitgevaardigd wordt namelijk zeker niet door iedereen lichtvaardig opgevat.

Wat mij betreft zijn de ISP's vanaf vandaag in ieder geval “persona non grata”.

Wat betreft Tim Kuik en de rest van de (in mijn ogen) terroristische organisatie die zich BREIN laat noemen, laat ze vooral zo door gaan. Vroeg of laat bewerkstelligen ze vanzelf dat ze de-facto een vogelvrije status verwerven. Wie weet dat ze eindelijk eens in zien dat wat ze doen (en met name de manier waarop) niet door de beugel kan, wanneer ze zelf eens bedreigt worden op dezelfde manier waarop ze met anderen om gaan.

Laat het echter duidelijk zijn dat ik niemand aan wil zetten tot enige illegale handeling. Ik geloof enkel in een rechtstaat en hoop enkel dat BREIN langs een juridisch weg kapot gemaakt zal worden.

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:34

image

Is dit nu die VOC mentaliteit waar JPB het over had? (Dat behelsde dus o.a. slavernij)
BREIN (hoe verzin je het) heeft last van de (hopelijk) laatste stuiptrekkingen van zijn bestaan. Er werden (of worden) laatst kamervragen gesteld over die hoge Buma tarieven die ook allerlei onzin bevatten. Ik hoop dat dit nu ook gebeurt. Zo niet: dan heeft deze bananenrepubliek geen bindende wetten meer en mogen we kennelijk de anarchist uithangen en doen waar we zin in hebben.

Blieb op Dinsdag 6 Oktober 2009 14:54

image zomerhack badge 2

Hadden ze maar moeten reageren op hun Twitter dagvaarding

madjo op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:24

image

"@piratenbaai, hierbij daag ik u voor de rechter wegens inbreuk op copyright. Gegroet @advocatenkantoor_brein"

Klinkt dat erg betrouwbaar? Zou JIJ daarop reageren?
Ik blijf erbij dat het gebruiken van een anonieme berichten dienst als Twitter geen wettelijk geldig alternatief is voor een papieren dagvaarding.

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:37

image

Is het ook niet. Maar in een bananenrepubliek kan er van alles gebeuren.

madjo op Dinsdag 6 Oktober 2009 14:57

image

Beste Tim Kuik,

ik hoop dat er een ISP is die UW website uit de lucht haalt op deze wijze.
Was getekend
Iemand die tegen internet censuur is.

Ga iets nuttigs doen voor je geld, in plaats van Whack-a-mole spelen. Spelletjes spelen doe je maar in je eigen tijd.

Zorg eerst maar eens dat dat LEGALE alternatief er komt, waar we het over hadden, na die discussie afgelopen zomer tijdens Hacking At Random,

Ronald123 op Dinsdag 6 Oktober 2009 18:35

image

*proest* je bent tegen internetcensuur maar wilt wel de site van Brein uit de lucht?

U4iA op Woensdag 7 Oktober 2009 08:24

image

Preventief ruimen heet dat. Het brengt namelijk de meerderheid in gevaar. ;)

wasp_enterprise op Dinsdag 6 Oktober 2009 14:58

image

Blijkbaar is Brein toch niet zo machtig als ze doen voorkomen. De Pirate BaY is bij mij gewoon bereikbaar.

Athalon1951 op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:44

image

Aan deze kant is er ook niets aan de hand, gewoon bereikbaar dus waar ze wereldwijd vandaan halen is mij wederom een raadsel en lijkt weer veel op Brullende Bluf van Brein het z.g. BBB waar Brein al jaren mee probeert angst te zaaien :-S

VageGast op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:54

image zomerhack badge 2

Vanaf hier ook prima te bereiken.

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:40

image

Mocht hij uit de lucht zijn geweest, dan knipperde ik zeker even mijn ogen, want ook hier niks aan de hand...

steffio op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:56

image

Hier ook geen enkel probleem, zal wel weer de zoveelste hoax van de breinlozen zijn.

A-Visser op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:37

image

Is geen hoax geweest, ik kwam er zelf gisteravond achter, via hidemyip.nl kon ik er wel op, trackers waren gewoon bereikbaar.
Trace bleef hangen bij de eerste hop bij xs4all (mijn isp)

Vanaf een uur of drie vanmiddag was hij in ieder geval weer bereikbaar (kwam toen net thuis ;))

steffio op Woensdag 7 Oktober 2009 09:57

image

Natuurlijk is het een hoax, zover ik de berichtgeving heb gevolgd is men ook bezig met een migratie van de servers naar de oekraine, dus in hoeverre heeft die tijdelijke onbereikbaarheid daarmee te maken gehad.

U4iA op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:57

image

Eigenlijk interesseert TPB me niets, maar voor een testje ben ik wel in. Even ingelogd en getest: Via XS4ALL, BBeyond, Online, KPN, Tele2 en CaiWay zijn ze (nu nog) gewoon te bereiken. :)

rrhill op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:04

image

Alsof de wereld niet zonder de piratebay kan... Er bestaan honderden torrentsites!

Een overzicht staat op: http://filesharingz.com/directory/torrent-tracker-list.php

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:42

image

Dat is zo. Maar als dit een precedent wordt is het hek van de dam.

fazariel op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:08

image

Ach ja, de rechtszaak in 1e aanleg tegen de mannen van TPB loopt nog, itt vele media is de uitspraak nog niet in werking, ook omdat Brein zelf heeft aangegeven de verdediging van TPB af te wachten.

Echter laat het onverlet dat Brein de ISPs en Hosters op de korrel gaat nemen, zoals het bovenstaande voorbeeld rondom hosters suggereert. Het is niet te begrijpen dat de politiek in NL het laat gebeuren dat privaatrechtelijke organisaties censuur gaan opleggen aan de Nederlandse internet gebruikers.

bokkie20000 op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:12

image

Het is niet te begrijpen dat de politiek in NL het laat gebeuren dat privaatrechtelijke organisaties censuur gaan opleggen aan de Nederlandse internet gebruikers.

Tuurlijk is dat wel te begrijpen, ik denk zelfs dat ze er jaloers op zijn en binnen afzienbare tijd met iets dergelijks komen om ons nog beter te kunnen controleren en uitknijpen. Maar gelukkig is daar nog de Mexicaanse griep waarmee ze ons kunnen afleiden ;-)

breez op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:18

image

ach, dit is slechts een begin.......

Kijk eens om je heen..........

yamada op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:29

image

verkoop piratebay gewoon aan de Russische maffia,zijn we daarna ook van Tim Kuik af.

zwart-wit op Dinsdag 6 Oktober 2009 21:58

image

Vind zelf ook dat de wijze waarop de stichting Brein haar gelijk probeert te krijgen niet door de beugel kan, maar met je posting iemand indirect met de dood bedreigen kan natuurlijk helemaal niet!!!

ramonline op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:42

image

Waar zijn ze toch mee bezig , BREIN, kuik(en)'s ?

Terwijl BREIN de deuren op het internet naar Thepiratebay dicht wil gooien (voor Nederlanders) vergeet hij dat de vele poorten die gebruik maken van het TCP/IP protocol gewoon open blijven staan en toegankelijk blijven voor ALLE andere mensen die gebruik maken van een internet verbinding waarbij het internet IP adres die is gekoppeld aan hun verbinding niet is geblokkeerd / niet uit Nederland komt!?

Een paar internet IP adressen blokkeren waarop de .torrent bestanden staan (van:Thepiratebay) heeft geen invloed. Ze verplaatsen de (kleine) .torrent bestanden (met hetzelfde domein : www.thepiratebay.org) gewoon naar een ander land en zodoende blijven ze beschikbaar.

Belangrijk om te weten is dat :
De .torrent bestanden slechts verwijzingen zijn naar bestanden die staan opgeslagen op computers van internet gebruikers uit VEEL / ALLE landen van de wereld die zijn verbonden met het internet (thuis of op kantoor).
Het verwijzen naar dergelijke bestanden bestaat niet uitsluitend uit verwijzingen naar 'illegale bestanden' of bestanden die zijn voorzien van een '[v]eigenschap'([v]copyright/er zit auteursrecht op).

Momenteel blijven alle andere (peer 2 peer) verbindingen (die gebruik maken van TCP/IP) gewoon openstaan voor het delen en/of uitwisselen van bestanden.

Hierbij horen ook alle verbindingen (ook met vrienden/collega met een ander internet IP adres in Zweden of welk land dan ook !) die je 'open hebt staan' tussen je applicaties Windows Live Messenger /Skype/Gmail chat/IRC kanalen vrienden.

Het is dus een kleine moeite om even aan hun te vragen om iets voor jou te downloaden via ThePiratebay en het dan via een andere applicatie (over internet via TCP/IP) door te sturen door een 'file transfer' te kiezen. Als dat niet voor je is weggelegd dan kan je altijd zoeken (met bijvoorbeeld trefwoorden als xxx.mp3) via Google
Eenvoudig en handig idee toch ?

Een goed voorbeeld van iemand die ook zelf actief als downloader/uploader van Video en muziek bekend is geworden dat is Esmee Denters die op YouTube begonnen is met zingen ! Intussen is ze te vinden in de TOP 40 en blijft haar YouTube gewoon bestaan vanwege het feit dat ze zelf video en muziek maakt, en graag deelt ! Wat heeft BREIN hier nu nog over te zeggen en/of wat in te brengen?

BREIN:
Sluit eens aan bij de huidige internet technieken (peer 2 peer met elkaar bestanden uitwisselen/delen) en probeer eens niet terug te gaan in de auteursrechten tijd op de grammafoonplaat/cassettebandje en de CD !

Een grote fout die BREIN maakt is het standaard veroordelen van alle bestanden die worden gedeeld en/of uitgewisseld, via downloaden en uploaden (tussen Nederlanders en in dit geval een server in Zweden) over internet verbindingen, waarop TCP/IP als protocol draait.

Laat je niet dwarszitten door de oude generatie BREIN kuik(en)'s en kies gewoon om verder te gaan met downloaden/uploaden van bestanden, op de manier van jouw keuze.

Mocht je (als je in Nederland bent en op internet zit) last hebben van een blokkade naar Thepiratebay dan kan je altijd nog gebruik maken van een Proxy server. Een proxy server bemiddelt tussen jouw verbinding met een Nederlands internet IP adres en 'het doel webadres', bijvoorbeeld naar de website in Zweden (of intussen Ukraine ?) van Thepiratebay, om dataverkeer via TCP/IP mogelijk te maken.

Een link naar "free proxy sites" vind je hier :
WebEvader.org

Natuurlijk kun je ook alle bestanden delen/uitwisselen via de bekende (gratis) applicaties als :
Skype 'File Transfer', MSN Messenger 'Bestand sturen..', ICQ 'File transfer', via IRC 'DCC send...' of via Windows Live SkyDrive bestanden uploaden en delen (met bijvoorbeeld een beperking:'je eigen netwerk vrienden').

Voorlopig blijven die applicaties (gratis) beschikbaar en beschikken over voldoende mogelijkheden om bestanden uit te wisselen/delen, zonder 'kenmerk:illegaal of legaal'.

Misschien kan je BREIN uitnodigen om vrienden te worden door hem 'een kans' te geven om bij jouw 'netwerk van vrienden' te horen. Mocht die dan vervelend doen, heb je de mogelijkheid om nu 'HEM' (met zijn internet IP adres en poort xxx) eens te blokkeren / verwijderen in je contactenlijstje, hehe, lol ;)

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:45

image

Mooi betoog. Maar er is één probleem: BREIN heeft alleen lagere school gehad en is 3 keer blijven zitten.

gerke op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:45

image

Ik ben wel heel nieuwsgierig welke 3 providers dit dan zijn?

Ff gokje, UPC, Ziggo en Tele2?

Zijn dat niet de 3 providers die p2p verkeer knijpen?

Via xs4all is de boel gewoon bereikbaar, en via opendns werkt het ook gewoon.

Sir Limpsalot op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:58

image

Elimineren dan maar? Via Telfort is de site ook gewoon te openen, en via BBned is er ook niks aan de hand.

JelleT op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:04

image

De providers die TPB geblokkeerd hebben zijn niet de ISP's die leveren tot aan de deur, maar de transit-providers die vooral verkeer van de Amsterdam Internet Exchange regelen van en naar de ISP's.

Bij mij was TPB vanmorgen inderdaad even niet bereikbaar, nu weer volop.
Ik heb een aansluiting bij SSHUnet (onderdeel van SURFnet), weet van welke transitprovider zij gebruik maken.

A-Visser op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:40

image

ik zit zelf bij xs4all, ik kon tot vanmiddag vanaf gisteren 1700 uur niet rechtstreeks bij the piratebay, trace strandde al meteen na de eerste hop bij xs4all.

U4iA op Dinsdag 6 Oktober 2009 21:22

image

Vreemd, want ik kan er nu gewoon nog steeds bij via XS4ALL. :/

A-Visser op Woensdag 7 Oktober 2009 08:38

image

nu wel weer ja

Eppelke op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:47

image

Limburg hoort niet bij de wereld, want ik kan volop op Prate Bay zonder omwegen. Ik heb Ziggo

hermanb op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:53

image

kom er gewoon op :S

loeks aalders op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:55

image

Ook in Groningen is Pirate bay nog steeds te bereiken, ook ik zit bij Ziggo, dus geen problemen hier

humscot op Dinsdag 6 Oktober 2009 15:55

image

ik zit bij Online, en kan gewoon op de website van thepiratebay.
Ik heb wel dns instellingen verandert ooit, zal het daar aan liggen> Ik heb opnet als gerke opendns

slechte zaak trouwens,, dat brein een heel land op de knieen krijgt.

Internetcensuur komt steeds dichterbij. Straks worden alle erotische sites ook geblokkeert.

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:47

image

Ja ik download me rot nu het nog kan (haha)

kevertje op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:00

image

Brein kan niet wereldwijd zorgen dat the pirate bay geblokkeerd wordt.
Sowieso een gek bericht omdat de grote providers allemaal hun eigen transit providers hebben.
Dus voor 99% van Nederland werkt het gewoon.

Bijvoorbeeld xs4all, gebruikt KPN en die blokken het niet.

Duh op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:26

image

Via XS4ALL werkte het gisteren (toen dit nog nieuws was...) absoluut niet. Het is ook onzin dat alle grote providers "eigen transit providers" hebben.

KPN heeft echt geen eigen BV met kabeltjes naar de Oekraine, dat gaat over allerlei routes van derden en welke routes dat zijn hangt van allerlei factoren af. En er is nou niet echt veel incentive om moeilijk te doen over verbinding naar de Oekraine, dus is de kans groot dat het uitvallen van 1 route flink wat ISP's raakt.

In dit geval was dus ook wel degelijk voor een groot deel van Nederland TPB gisteren onbereikbaar, tenzij je proxies gebruikte om een andere route te nemen.

Duh op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:06

image

Dit bericht van Webwereld komt een beetje als mosterd na de maaltijd. Dit is nieuws van gisteren, de meeste routes zijn inmiddels alweer hersteld.

Ik dacht al, waar blijft Webwereld met z'n berichtgeving, misschien dat ze wat dieper graven en met namen en rugnummers op de proppen komen in deze ongehoorde zet om middels juridische dreigementen transit verkeer dicht te laten gooien.

Met name het dichtgooien van verkeer dat van het buitenland naar het buitenland gaat, en toevallig via NL loopt. Da's het digitale equivalent van het luchtruim dichtgooien voor vliegtuigen van Engeland naar Duitsland. Zoiets mag nooit op de autoriteit van een private stichting gebeuren.

Als dit de normale praktijk gaat worden dan kun je er donder op zeggen dat telco's en isp's massaal bananenrepubliek Nederland gaan mijden en zoveel mogelijk gaan voorkomen dat verkeer over Nederlandse bodem gerouteerd wordt. En dat kan weleens ver strekkende gevolgen hebben voor zowel de branche als de consumenten.

A-Visser op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:43

image

Heb ze vanochtend vroeg al gemaild met een linkje naar het nieuwsbericht op de site van Brein, maar we weten toch: Webwereld, het laatst met ICT-nieuws, of zoiets ;)

Duh op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:19

image

FF voor de duidelijkheid: het nieuws brak gisterochtend al, en was tegen het einde van de dag internationaal nieuws.

Dit is niet zomaar een beetje traag, er is om een of andere reden voor gekozen om dit bericht te laten liggen.

M Wegman op Woensdag 7 Oktober 2009 08:42

image

Misschien hadden ze toch wel verwacht dat de pb weer online zou zijn voor het artikel op de website zou staan :)

hansmiv op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:07

image

Als volstrekte leek op het gebied van downloaden, heb ik me nog nooit verdiept in de mogelijkheden van TPB. De laatste maanden is dit blijkbaar de grote missie van Brein. Het moet dus eigenlijk wel de moeite waard zijn.

Ik moet toegeven dat het me een erg interessante optie lijkt om programma's en muziekjes te downloaden. Misschien ook wel filmpjes, maar zover ben ik nog niet. Maar ik ga er nu beslist naar zoeken. En downloaden is legaal, toch?

Dankjewel Brein, dankjewel, Tim. Er is een nieuwe wereld voor me open gegaan.

En jawel, TPB werkt hier blijkbaar gewoon.

Bladerunner op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:55

image

En zo zorgt BREIN er ongewild voor dat er aandacht komt voor films en muziek wat normaal gesproken obscure blijft. Het is n.l. aangetoond dat een flink deel van de downloaders later toch het origineel gaan kopen.
En wat TPB betreft en 'torrents' in het algemeen: ik heb sinds Maart 2007 internet, dus eigenlijk nog niet zo gek lang. Ongeveer 1,5 jaar geleden ontdekte ik wat jij nu pas ontdekt en sindsdien staat mijn Mac niet meer uit.

JanW op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:07

image

Brein blokkeert Pirate Bay wereldwijd
Nietes.

breez op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:12

image

Een goed voorbeeld van iemand die ook zelf actief als downloader/uploader van Video en muziek bekend is geworden dat is Esmee Denters die op YouTube begonnen is met zingen ! Intussen is ze te vinden in de TOP 40 en blijft haar YouTube gewoon bestaan vanwege het feit dat ze zelf video en muziek maakt, en graag deelt ! Wat heeft BREIN hier nu nog over te zeggen en/of wat in te brengen?


goed voorbeeld, maar wie is haar producer........kortom wie stopt er geld in.......juist Justin Timberlake ( dus toch weer die boefjes) Kan mij herrineren dat we in het verleden minimaal 5 esmee's per maand hadden....kijk nu eens, remix remix remix,

daxander op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:45

image

Flauwekul !
Werkt gewoon netjes

bluegoaindian op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:02

image

ze zijn in totaal 18 uur uit dfe lucht geweest voor de meeste providers
bij mijn co-locatie provider was de downtime 5 minuten maar die hebben ook veel private peerings.
dus konden om leaseweb heen.
ze zitten nu bij een zwitserse provider als transit verder denk ik dat doorfifte op het hoogte nivau zal worden toegstaan.,
kan niet anders anders kan je KPN ook verandwwoordelijk hoduen voor het laten afgaan van een bom als de onsteking via gsm zou worden aangstuurd!
of erger kpn verandwoordelijk houden voor de doorgifte van een gesprek wat een onsteking af laat fgaan....
kortom ik denk dat dit niet kan europese wet of niet zal gewoon worden vernietigd.

lampje74 op Dinsdag 6 Oktober 2009 21:01

image

Het gaat hier om de verhouding van legaal en illegaal aanbod/gebruik. Brein is van menig (en niet geheel onterecht) dat torrents voor het over grote deel verwijzen naar beschermde content welke zonder toestemingworden versprijd. Daarom werkt brein, en andere soort gelijke vertegenwoordigers, aan het stoppen van deze 'illegalle' torents. het gsm netwerk, de wegen e.d. worden in veel mindere mate gebruikt voor illegale doeleinden. en als zo danig ook niet zo maar aansprakelijk te stellen voor het faciliteren.
Het idee van Brein is dat er 1 in het oog springende aanbieder (search site) gespecialiseerd in torrents geblokkeerdt kan worden. en dat dit kan door key doorgevers het te laten blokeren. Helaas voor brein proberen ze dit zonder gerechtelijk oordeel dat TPB ook daadwerkelijk verboden wordt. of brein, zoals boven gesteld, hierbij werkt met afpersing achtige praktijken (hoge juridische kosten) laat ik in het midden.

hansmiv op Dinsdag 6 Oktober 2009 21:51

image

Daarom werkt brein aan het stoppen van deze 'illegale' torrents.

Hm, oppervlakkig beschouwd is dat juist. Praktisch gezien werkt Brein aan het in stand houden van een oud en achterhaald marketingconcept, dat in de huidige (= ouderwetse) vorm tamelijk kansarm is. De vroegere, toen nog florissante, muziek-industrie probeert de oude situatie te consolideren door middel van de stichting Brein, echter zonder te willen zoeken naar creatieve oplossingen die aansluiten bij de huidige praktische en technische mogelijkheden.

Ten opzichte van 15 of 20 jaar geleden is er alleen al via de radio een grenzeloos muziekaanbod bijgekomen. Voor elke stijl is er wel een aanbieder, via de ether, de kabel of als stream. Als ik bepaalde muziek wil horen dan zet ik gemakkelijker zo'n radiostation aan, dan dat ik cd-tjes ga lopen wisselen. Ja, ik luister ook vaak naar mijn eigen mp3's, die vrijwel allemaal zijn gekopieerd van mijn eigen oorspronkelijke, gekochte geluidsdragers, zoals cd's en lp's, soms ook dvd's.

Maar gezien het enorme muziek-aanbod van tegenwoordig vind ik het niet interessant om zelf nog muziek te kopen op bijvoorbeeld cd. En dat enkele liedje dat ik toch wil hebben koop ik dan voor $ 0.99 als mp3.

Hoe was dat vroeger? Dan luisterde je via de middengolf naar de zeezenders of misschien naar Hilversum 3 en als je dan een plaat of een bandje goed vond kocht je de lp voor 19 gulden, Dat is dus zo'n 10 euro. Dat was nog eens te doen en als studentje was ik toch nog in staat om twee of drie lp's in de week te kopen.

Uiteindelijk hebben diezelfde muziekuitgeverijen er een gigantische commerciële business van gemaakt, hebben die vervolgens volledig uitgemolken en nu ze de boot zijn gaan missen sturen ze Brein erop af. Dan kan Brein nog zo'n gelijk hebben (discutabel!), maar het is de muziek-industrie zelf die zich met hun tunnel-visie niet hebben kunnen aanpassen aan de veranderende situatie.

Heiko op Woensdag 7 Oktober 2009 17:06

image

Ja, ik heb als scholier/student (tachtiger jaren...) zat elpees aan 25 gulden gekocht maar dat hakte er best in. Ik denk dat dat in 2009 euro's toch wel evenveel zal zijn, zo niet meer!

phate op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:07

image

Drie Nederlandse ISP's en de combi wereldwijd. Hilarisch! Is dit stuk gesponsord door Brein?

A-Visser op Dinsdag 6 Oktober 2009 18:51

image

Lees eerst eens goed het bericht, het gaat niet om isp's maar transit providers ;)

uranis op Dinsdag 6 Oktober 2009 17:57

image

de heer kuik van brein'loos' snapt het nog steeds niet..

TPB is een logo, een concept,een masker. Die kun je gewoon weg niet kapot maken. Ze mogen waarschijnlijk dadelijk niet meer publiekelijk zijn, dan gaat het gewoon door in de underground.

GerardK op Dinsdag 6 Oktober 2009 19:53

image

Het voordeel is wel dat iedereen die The Piratebay nog niet kende hem inmiddels ook kent. Kortom, veel gratis reclame, met dank aan Brein.

zolder op Dinsdag 6 Oktober 2009 19:56

image

Wat een onzin allemaal.
Via .org werkt alles nog steeds prima (19:55)

Atheistus op Woensdag 7 Oktober 2009 02:29

image

jteb op Dinsdag 6 Oktober 2009 21:00

image

@ elmo2you op Dinsdag 6 Oktober 2009 16:35

U doet mij deugd. Eindelijk lees ik weer eens een reactie in goed Nederlands.

Janno op Woensdag 7 Oktober 2009 08:02

image

Ik kan er op mijn werk (!) via de KPN niet meer bij. Via HidemyIP.nl wel. Ik dacht dat ik in ons schone Nederland wel van Chinese "Great Firewall" praktijken verschoond zou blijven. Kennelijk ben ik abuis...

Janno op Woensdag 7 Oktober 2009 12:12

image

Het werkt nu weer wel. Grappig om met een online traceroutetool (traceroute.org) via Leaseweb (Belarus!) wel een route te hebben en vanuit Nederland niet.

_R0N_ op Woensdag 7 Oktober 2009 10:49

image

Het mooie van TCP is dat als je route A sloopt het vanzelf een andere route zal nemen..
Als een directe route niet werkt kun je zelfs via de LIX daar terecht komen..

Laat BREIN maar klooien, misschien moeten we TK een boek TCP voor Dummies en een boek over Internet voor Dummies sturen. Dan zou hij misschien eens snappen hoe het werkt...

Janno op Woensdag 7 Oktober 2009 12:14

image

Liever niet! Laat ze lekker ongefundeerde dreigementen in de rondte strooien, kan ik vervolgens overgaan tot de orde van de dag.

Supernovae op Donderdag 8 Oktober 2009 02:24

image

ik zou eerst dat boekie zelf eens lezen.. herroutering heeft niets met TCP te maken

noya op Woensdag 7 Oktober 2009 12:26

image

Ik benieuwd wanneer Brein onze postbezorger TNT gaat aanpakken.
Ik verstuur in het vervolg wel een illegale DVD.
Oh, jee nu is vadertje post ineens verantwoordelijk, afsluiten die hap.

Kickass op Woensdag 7 Oktober 2009 12:40

image

Test zelf de onwaarheid van dit artikel, want The Pirate bay is helemaal niet offline.
thepiratebay.org
Maar wie gebruikt nu nog the Pirate bay?
Zoek met google op torrent list, en kies uw torrent site.

Rob Meyer op Woensdag 7 Oktober 2009 14:10

image

Na lezing van deze interessante verhalen - included enkele leuke tips die ik ter harte neem! - blijf ik met één gevoel zitten: misselijkheid.

Kuikbreintje is ziek, maar Webwereld loopt voor Tim's karretje, dat is mij intussen wel helder geworden. Dat is nog veel zieker.

En als beroepsmuzikant heb ik begin dit jaar besloten mijn lidmaatschap van BUMA/STEMRA op te zeggen.

Waarvan akte.

Bah!

Heiko op Woensdag 7 Oktober 2009 17:09

image

@Rob Meyer: Veel succes! Ze heten niet voor niets "content MAFIAA" (RIAA/MPAA en bij extensie BOEMA/STEMRA).

boudha@home.nl op Woensdag 7 Oktober 2009 18:27

image

Brein blokkeerd helemaal niks, hehe, TPB was gisteren gewoon bereikbaar en 5 minuten geleden, nu dus ook!

Dat Kuiken is een zielig minderwaardigheidscomplexje dat zich schijnbaar tov grote jongens wil laten gelden.

Hij weet toch dat dit totaal geen zin heeft, echt weer Nederland op zijn smalst.

Ik ben bang voor Brein dat ze toch met iets te grote spelers aan het gokken zijn en wie zal de bad loser zijn? Voila!

ramonline op Woensdag 7 Oktober 2009 22:44

image

Hier een interessante Video reactie op YouTube waarin stichting BREIN, meneer T. Kuik(en) (vermomd als piraat) duidelijk probeert te maken dat ze niet gericht zijn op kleintjes, hahaha ;)

Hij wil (na een enorme lange weg) een praktische aanpak tegen piraterij en uiteindelijk doorgaan met een eigen startpagina op gaan richten , lol ;)

Enjoy the entertainment business ! :p

Smurfje op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:37

image

Wel aansprakelijk
Maar volgens Brein-directeur Tim Kuik houdt dat niet in dat deze providers "niks hoeven te doen". "Er is geen aansprakelijkheid voor de informatie, maar wél voor het beëindigen van doorgifte om inbreuk te voorkomen. Partijen kunnen een verbod vragen, en dan dreigen met dwangsommen. Dat is wat er in Nederland aan de hand is."

Kan ik nu ook bijvoorbeeld de Karwei aanklagen omdat ingebroken is met een koevoet?

Ajajong op Dinsdag 13 Oktober 2009 19:17

image

Als iedere hacker, cracker of andere ICT kundige die site van Brein uit de lucht gaat halen piept Timmy Kuik wel anders... Ja, met onze Harry Potter Bakellende regering kunnen zulke vogels nog steeds met een gedrocht als Brein geld verdienen....

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws