Gestripte Word en Excel 'gebundeld' op Windows

Office 2010

Gepubliceerd: Vrijdag 9 oktober 2009

Oem's gaan straks Windows-pc's leveren met gestripte, gratis versies van Word en Excel 2010, ondersteund door reclame. Microsoft Works wordt geschrapt.

Toon volledig artikel

Anonymous Coward op Vrijdag 9 Oktober 2009 09:35

image

als ik het goed begrijp zit de functionaliteit er wel allemala in maar is pas beschikbaar na aanschaf van een upgrade.
Dat lijkt me in ieder geval een heel nieuw speelveld voor hacks..

Dat works afgeschaft wordt zal weinig mensne verdriet doen. het was een heel aardig pakket maar met zijn eigen formaten niet inzetbaar eigenlijk. Altijd een vreemde eend geweest waar men toch veel aandacht aan besteedde binnen MS.

Maar is Kroes het hier wel mee eens?


Kaiser Söze op Vrijdag 9 Oktober 2009 09:41

image

Maar is Kroes het hier wel mee eens?

Dat zal er vanaf hangen of Microsoft beslist om die producten te bundelen, of dat de OEM's dat doen!

maan1234 op Zondag 11 Oktober 2009 13:21

image

Er staat mij iets bij van Intel, waarbij de computerbouwers zelf mochten kiezen om 80% Intel Inside te verkopen of veel meer voor de processors betalen.

Het lijkt me duidelijk dat Microsoft zijn positie wil veilig stellen. Het bundelen van software heeft hen ook een dominante positie gegeven in de browsermarkt. Het zal mij niets verbazen als de Win+office combinatie goedkoper zal zijn "omdat door de uiteindelijke extra verkoop van office en advertenties het mogelijk maakt Win+office voor een lagere prijs aan de consument aan te bieden."

Knuruft op Vrijdag 9 Oktober 2009 09:46

image

Maar is Kroes het hier wel mee eens?
Kroes heeft hier niets me te maken. Het gaat om een " probeer- en koopversie " . Anders zou alle andere voor geinstalleerde software zoals Norton AV ed ook niet mogen.

kweetal op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:15

image

Anders zou alle andere voor geinstalleerde software zoals Norton AV ed ook niet mogen.
Oh. Ik wist niet dat Windows ook door Symantec gemaakt werd.

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:22

image

Ik denk dat de nadruk hier ligt op 'probeer versie' en niet op wie de producent is.

kweetal op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:29

image

Alsof iedere softwareproducent de mogelijkheid heeft om zulke 'probeer versies' op pc's te laten voorinstalleren. Als iedere grote pc-leverancier dit pakket straks meeleverd dan weet ik wel hoe laat het is.

Waar blijven de OEM's die OpenOffice.org voorinstalleren?

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:52

image

Als iedere grote pc-leverancier dit pakket straks meeleverd dan weet ik wel hoe laat het is.Als dat gebeurt wel ja, maar op voorhand kan je dat niet gaan veroordelen vanuit de EMA. We leven niet in de wereld van: Minority report.

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:18

image

Maar is Kroes het hier wel mee eens?Waarom niet? Het is de keuze van OEM's voor zover ik het begrijp. Die kunnen ook kiezen voor bijvoorbeeld OpenOffice.org of helemaal niets. Ik denk dat de EMA zich pas druk gaat maken als Microsoft het zou bundelen met Windows.

Mokje op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:24

image

Denk je nou echt dat die OEM's kunnen kiezen? Zou er niet een memo
zijn van mickeysoft wat een leuke korting voorstelt als de OEM er
'helemaal zelfstandig' voor kiest om deze zaken mee te leveren?

Het is gewoon koppelverkoop maar dan met een zogenaamde starter versie
waar ze hopen dat mensen een vollediger versie aanschaffen.

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:53

image

Dat zou best kunnen. Maar zoals ik hier boven ook aangeef, de logische volgorde is: eerst de misdaad, dan de veroordeling.

thieu op Vrijdag 9 Oktober 2009 11:00

image

waar ze hopen dat mensen een vollediger versie aanschaffen Nog niet eens denk ik. Het belangrijkste is dat er geen ander pakket in het vizier van de consument komt. Waarschijnlijk is de functionaliteit van deze gestripte versie zoals gewoonlijk voor 99 procent van de thuisgebruikers voldoende. Net zoals Wordpad overigens, maar dat heeft een imagoprobleem (niemand gebruikt het).

linus4ever op Vrijdag 9 Oktober 2009 11:35

image

Maar is Kroes het hier wel mee eens?

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.

Ik denk dat dit ellende gaat opleveren, ze misbruiken het platform als een pre-sales mogelijkheid.

Ze blijven gewoon vechten voor hun oude cask cow MS Office, elke klant die ze kunnen afhouden van het superieure OpenOffice is er een.

zwart-wit op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:32

image

Superieur?

Hoeveel mensen gebruiken wereldwijd MS Office en hoeveel versies van OpenOffice zijn er officieel in gebruik?
Alweer een flinke tijd geleden, maar ZDNET gaf in 2003 MS Office nog een marktaandeel van 80%. Laat dit aandeel 10% geslonken zijn?

Voor de goede orde. Het gross van de thuisgebruikers zal nooit gebruik maken van excel, powerpoint of ander onderdeel van Office of gelijkwaardig onderdeel van OpenOffice. Word en Microsoft Mail is voor de meeste mensen, naar mijn bescheiden mening, meer dan voldoende. De rest is voor de 'thuisgebruiker' simpelweg dus gewoon een vorm van overkill.

Mocht men PDF's maken als reden noemen, dit kan ook in OpenSource uitvoering gedownload worden, maar hoeveel normale gebruikers zullen dat doen?

Welk produkt is dan superieur?

Dat OEMS nu ook de kans krijgen om een uitgeklede versie van Word mee te leveren, zal het aandeel van OO waarschijnlijk geen goed doen. Let wel, ben blij dat men Works zal gaan laten vallen. Wat een baggerpakket was dat dan.

Marcel Nijenhof op Vrijdag 9 Oktober 2009 18:40

image

Superieur?

Hoeveel mensen gebruiken wereldwijd MS Office en hoeveel versies van OpenOffice zijn er officieel in gebruik?


En op hoeveel platformen draait het?

Het is maar wat je als criterium gebruikt!

linus4ever op Vrijdag 9 Oktober 2009 20:01

image

Mocht men PDF's maken als reden noemen.

Leuk voorbeeld, PDF is namelijk een open standaard. Open Document Format (ODF) is dat ook.

Microsoft heeft mot met Adobe en ze bieden geen ondersteuning voor PDF. De "ondersteuning" van ODF is tegen heug en meug, het is er ter elfder ure bij geklooid en is op een Microsoft kenmerkend niveau: belabberd.

OpenOffice biedt perfecte ondersteuning voor beide standaarden en is op die grond superieur.

edjez op Zondag 11 Oktober 2009 22:21

image

OpenOffice biedt perfecte ondersteuning voor beide standaarden en is op die grond superieur.
Je kunt kiezen welke PDF-printer je wilt gebruiken, er zijn er diversen, bv PDF Creator. Open source + keuze. Dat moet jou toch meer aanspreken dan standaard ingebakken functionaliteit.

anonymous_118315 op Zondag 11 Oktober 2009 22:49

image

Ik moet bekennen dat ik laatst vanuit OOo een bestand naar zo'n pdf converter heb geprint, omdat die van OOo op de een of andere manier weigerde om het juiste font in te sluiten. En aangezien het juiste font bij een barcode toch heel precies komt, was dat voor mij niet acceptabel. :)

Dus nee, OOo is niet per definitie superieur, maar voor 99% van de overige werkzaamheden voldoet het voor mij prima.

Edit: Oh, BTW... Volgens mij heeft de ingebouwde versie van OOo wel het voordeel dat je links, inhoudsopgaven ed kunt gebruiken. Dat lukt bij een PDF printer niet voor zover ik weet.

thieu op Zaterdag 10 Oktober 2009 10:23

image

Hoeveel mensen gebruiken wereldwijd MS Office Als ik in deze contex aan superieur denk, dan denk ik aan kwaliteit. En naar mijn mening is marktaandeel iets heel anders als kwaliteit. Er zijn vele voorbeelden van groot marktaandeel met mindere kwaliteit.

OpenOffice.org is een prima pakket. Bij MS-Office vind ik Word een drama. Excel en PP zijn goed.

Enroc59 op Dinsdag 21 December 2010 15:25

image

Open Office Superieur??? Hahahaha! OMG, Linux for Never, Je wordt steeds komischer in je commentaren...
Kijk, dat mensen OO prefereren boven MS Office, dat is hun goed recht, er zijn ook mensen die het rijden in een Trabant prefereren boven het rijden in een Mercedes.
(en ja, ik heb zelf OO geprobeerd, al meerdere keren. Is niks, was niks, wordt nooit wat)
Voor een simpel briefje te maken, goed voor te gebruiken misschien. Maar dat kan je ook met het standaard kladblok in Windows, ook gratis!

handy op Vrijdag 9 Oktober 2009 09:59

image

Wat ik niet snap is waarom pc fabrikanten een "crippled" office pakket meeleveren terwijl er ook gewoon full-featered office software te verkrijgen zijn die gratis zijn. Mijn conclusie: pc fabrikanten denken niet in het belang van hun klanten, maar alleen aan de provisie. Maar eigenlijks al oud nieuws :)

sanderzw op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:10

image

Ik denk dat die fabrikanten zich nog te veel focussen op de MS portfolio.....er zal ook wel wat druk op staan vanuit MS. MS mag deze uitgeklede versie niet direct in zijn OS stoppen dus zullen ze het vie de OEMS proberen te pushen...Is op zich een logische/slimme actie van MS.

Anonymous Coward op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:35

image

het toevoegen van probeerversies zorgt voor extra inkomsten voor de OEM. Norton, McAfee, MS en Google betalen voor deze toevoegingen en deze maken de pc tenslotte zelfs goedkoper in de winkel. Los van de ergernis over al deze vervuiling ( die soms zelfs in de meegeleverd restore dvd zit, brrr.) heb je er dus wel een financieel voordeel bij.

Revit Tekenaar op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:46

image

Financieel wellicht wel, maar zou de consument niet beter af zijn met een pc die een tientje duurder is, maar dan wel een volledig office pakket erop heeft staan dat zich netjes houdt aan de open standaarden?

Sowieso zou je als consument moeten kunnen kiezen welke meegeleverde software je daadwerkelijk wilt installeren, ook bij een restore. Dan heb je tenminste een echt schone installatie zonder ongebruikte meuk die je er maar met moeite vanaf krijgt.

edjez op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:02

image

Financieel wellicht wel, maar zou de consument niet beter af zijn met een pc die een tientje duurder is, maar dan wel een volledig office pakket erop heeft staan dat zich netjes houdt aan de open standaarden?
Of je mikt de meegeleverde trial eraf, installeert het door jou genoemde pakket en spaart dat tientje ook nog eens uit.

ArjenB op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:49

image

Die schoonmaak raad ik iedereen aan die een verse windows-bak in handen krijgt. Daar verlies je wel een deel van het gemak van een voorgeinstalleerde computer mee, want je begint al met een grote schoonmaak, die voor het mooi nog moet worden gevolgd door de aanmaak van een verse recovery-dinges.

Voor de hier aanwezigen een kleine moeite, voor heel veel anderen iets wat ze dan maar vergeten. Resultaat: weer een computer vol ongevraagde meuk.

Ik weet niet of er een heel grote markt is voor meukvrije installaties, de mensen weten vaak niet beter.

karloe op Zaterdag 10 Oktober 2009 19:35

image

het toevoegen van probeerversies zorgt voor extra inkomsten voor de OEM.

Als je het artikel goed hebt gelezen weet je dat de OEM voor de Adware versie van MS-Office moet betalen. Ik moet nog zien of er straks filantropische OEM's zijn die dit niet doorberekenen aan de klant.
Wat dat betreft kunnen ze beter OpenOffice voor installeren, dat scheelt ze de licentiekosten aan MS en maakt de pc goedkoper.

Anonymous Coward op Zondag 11 Oktober 2009 20:46

image

je doelt waarschijnlijk op dit stukje
De pc-makers kunnen dan Office aanschaffen bij Microsoft en dat meeleveren op hun computers. daar zou je uit kunnen opmaken dat ze moeten betalen.. in de praktijk zal MS betalen voor de meelevering, zoals gebruikelijk is in die wereld.
"Aanschaffen" slaat dus vooral op de afgesloten contractvorm

anonymous_118315 op Zondag 11 Oktober 2009 22:14

image

Daar ga ik ook van uit. Het is wel een risico voor Microsoft. Geven ze teveel, dan kan dat opgevat worden als marktverstorend. Microsoft zal zeer zorgvuldig moeten uitzoeken wat de te varen koers gaat zijn.

Maar ik ga er nat als jij niet van uit dat de OEM's gaan betalen. En daarme kan Microsoft prima de concurrentie aan met andere gratis Office pakketten.

Ik vraag me alleen af of Microsoft wel echt blij is dat ze haar software gratis of met geld toe weg moet gaan geven. Ik zelf denk dat ze niet erg blij zijn met deze aderlating. Office is tenslotte toch altijd een leuke cashcow geweest.

lodi op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:55

image

Ik denk dat de fabrikanten bang zijn voor alle klanten die gaan bellen omdat Word er heel anders uitziet dan op het werk ;-)

Fabrikanten zijn natuulijk vooral geïnteresseerd in leuke deals. Maar ik vraag me af of de gemiddelde consument bereid is tijd te investeren in iets nieuws.

Doubleday op Vrijdag 9 Oktober 2009 10:59

image

Works was inderdaad een drama. Wie maakt nou een officepakket-kleine-broer (Works) dat niet uitwisselbaar is met officpakket-grote-broer (Office) gemaakt door dezelfde firma? De bedoeling was natuurlijk dat er overgegaan werd tot aanschaf van office om "van het gezeik af te zijn". Ik heb dat altijd een staaltje eigenbelang gevonden dat zijn weerga niet kent.

7Penselen op Vrijdag 9 Oktober 2009 11:01

image

Dus dat betekent dat als je een computer koopt dat deze al vol staat met allerlei plugins om reclame binnen te halen. Dit is een erg leuk vooruitzicht voor de Windows gebruiker (NOT).

Ik denk dat een slimme fabrikant ook OpenOffice.org meelevert om te laten zien dat je ook zonder reclame een goede officesuite kan hebben. Daar hebben de gebruikers uiteindelijk veel meer aan dan een gecrippelde word en excel.

Paulus van Aken op Vrijdag 9 Oktober 2009 11:31

image

zou er maar niet op rekenen. IBM deed het vroeger wel, kreeg je Lotus erbij, maar IBM maakt geen pc's mee...

Lennart op Vrijdag 9 Oktober 2009 11:14

image zomerhack badge 3

Nou ja als mensen moeten kiezen tussen een of andere crippled versie met reclame en waarvoor ze hun creditcard voor moeten trekken om de volledige versie te krijgen, en tussen een volledig werkend gratis open source pakket zonder reclame dat binnen een paar minuten van het web geplukt kan worden, dan lijkt me dat een vrij makkelijke keuze. Maar dat ben ik he.

HansvD op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:06

image

Slimme zet. Gratis en toch goed genoeg. En mis je wat heb je voor een paar tientjes voor drie pc's een licentie.

Kunnen de mensen die geen geld willen uitgeven ook eens genieten van echte software ipv illegale software of oo zooi

thieu op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:34

image

echte software ipv illegale software Mmm... Windows en MS-Office zijn zowat de meest gebruikte illegale pakketten. Da's dan dus geen 'echte' software :-)
of oo zooiOch, smaken verschillen. Ik vind OpenOffice.org een uitstekend pakket.

7Penselen op Vrijdag 9 Oktober 2009 13:47

image

OOo zooi?? Ik gebruik zelf Linux en ik heb allang OpenOffice.org als hoofd officesuite, En met mij velen en daarbij wordt OpenOffice.org op tal van plaatsen ook professioneel gebruikt en zowel onder Windows als Linux.

Dat de user-interface van OOo een beetje belegen eruit ziet maakt het zeker nog geen rommel. En OOo kan meer dan 90% wat MS Office ook kan en even goed. Dus OOo is eem goed alternatief voor diegene die geen MS Office willen gebruiken.

Hein op Vrijdag 9 Oktober 2009 15:11

image

Zeker weten. Ik ben het volledig met je eens.

HansvD op Vrijdag 9 Oktober 2009 15:29

image

Voor jou misschien, prima voor mij niet, ik vind het zooi en met mij velen.

Paulus van Aken op Vrijdag 9 Oktober 2009 18:57

image

denk dat je het nooit gebruikt hebt, maar na de eerste blik op de interface die je niet kende eraf hebt gekiept. Ik vind office van MS bale zooi, maar ik ken alleen de 97 versie, en die ziet eruit als 1897.

HansvD op Vrijdag 9 Oktober 2009 21:33

image

Verkeerd gedacht. Ik heb het wel gebruikt en vind het rotzooi. Dus ik betaal liever dan dat ik moet werken met sotware die me niet bevalt.

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 22:24

image

Dat is jouw keuze. Toch? Het klinkt alsof je er niet gelukkig mee bent. Waarom zo agressief?

thieu op Zaterdag 10 Oktober 2009 11:51

image

Inderdaad. Agressief is het juiste woord. Het lijkt wel of je het anderen kwalijk neemt dat ze er anders over denken.
Ik heb het wel gebruikt Ik kan het niet helpen dat ik daar nu een klein beetje aan twijfel. :-) Het zal op zijn minst met een behoorlijke portie vooringenomenheid zijn geweest...

edjez op Zaterdag 10 Oktober 2009 19:02

image

ik ken alleen de 97 versie,
En daar deed OpenOffice me ook heel sterk aan denken. Aangezien ik toen intussen Office2003 had kon OpenOffice mij niet bekoren.
Sorry.

anonymous_118315 op Zaterdag 10 Oktober 2009 20:00

image

Prima toch? Ieder zijn smaak.

Ik vind Office 2007 een draak van een pakket, dus ik denk dat ik wel een switch ga maken. De ribbon kan me maar niet bekoren. Microsoft heeft de 'hulpvaardigheid' van haar Office pakket te ver doorgedreven.

edjez op Zaterdag 10 Oktober 2009 21:52

image

Microsoft heeft de 'hulpvaardigheid' van haar Office pakket te ver doorgedreven.
Dan zou je Windows 7 ook moeten laten liggen denk ik. Voor zover ik weet (en gezien heb) is de ribbon daarin ook doorgedrongen.

Ik vind de ribbon prima, mits je een fatsoenlijk schermformaat hebt, want het neemt wel wat ruimte in beslag.

anonymous_118315 op Zondag 11 Oktober 2009 00:02

image

Het schermformaat stoort me nog niet eens zo. Het feit dat bepaalde functies lastiger te bereiken zijn stoort me meer. En dan vooral als je een fout maakt in het scherm, dat de ribbon onmiddellijk weer verdwijnt.

Ik teken nogal eens schemaatjes in Word. Ik wordt er dan soms hoorndol van. Waar ik vroeger de meest gebruikte functies bij elkaar kon zetten in een toolbar, moet ik me nu een slag in het rond klikken. Voor dat soort zaken val ik dus meestal terug naar 2003.

Dat bedoel ik met de zogenaamde hulpvaardigheid. Nu moet ik vertrouwen op de AI van de software. Waar ik het vroeger naar mijn hand kon zetten, besluit Microsoft nu voor me wat handig is. En dat stoort mij, want ik werk anders dan dat Microsoft handig lijkt te vinden.

anonymous_118315 op Zondag 11 Oktober 2009 00:13

image

Het schiet me ineens te binnen:
If you make software completely idiot proof, only idiots want to use it.
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hiermee absoluut niet dat Office gebruikers idioten zijn. Ik heb alleen het gevoel dat ik persoonlijk behandeld wordt als een idioot door Office. En dat ergert me. Laat me zelf kiezen hoe ik die ribbons indeel en hoe ze reageren en ik ben volledig gelukkig. :)

Enroc59 op Dinsdag 21 December 2010 15:32

image

Als je alleen Office '97 kent, zal OOO idd wel heel veel beter zijn...

.EdP. op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:06

image zomerhack badge 1

Consumenten betalen geen extra geld, want de aanschaf zit verdisconteerd in de prijs van de gehele pc, net als Windows.

Zo, dit lijkt me voldoende verwarring.
Iedereen weet dat je voor Windows extra betaalt, dit zit bij de prijs van de pc in. Wil je géén Windows, dan moet je geld terug gaan claimen of je moet een speciale Linux-bundel o.i.d. kunnen bestellen.

Gaat de consument hier nou wel of niet iets extra voor betalen via de prijs van de pc? Indien wel, dan lijkt het me inderdaad voer voor een EU-waakhond. Indien niet, daan graag een andere bewoording.

Kaiser Söze op Vrijdag 9 Oktober 2009 14:04

image

Gaat de consument hier nou wel of niet iets extra voor betalen via de prijs van de pc?

Alles wat je gratis krijgt bij een product zit natuurlijk verdisconteerd in de prijs! Accessoires, service, garantie, 0%-financiering, etc, etc. Wat dacht jij dan?

thieu op Vrijdag 9 Oktober 2009 14:13

image

TANSTAAFL :-)

Tucson op Vrijdag 9 Oktober 2009 23:50

image

Voor niets gaat de zon op...

Alles wat gratis is, moet op een andere manier worden terugverdiend. Of dat nu gratis software, kaas, aanbiedingen, financieringen, cameratjes bij je nieuwe PC, wat dan ook is. Je betaald er ALTIJD voor... ;-)

anonymous_118315 op Vrijdag 9 Oktober 2009 23:53

image

Je betaald er ALTIJD voor... ;-)Ik zoek nog naar de kosten in mijn favo os. :-)

Emiel300373 op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:31

image

Welke office-suite nu precies wordt meegeleverd is nog niet eens zo spannend (ookal ben ik een groot liefhebber en voorstander van OpenOffice.org) het gaat erom dat de OEM-leverancier kiest voor een office-suite die documenten uitspuugt in een echt open standaard-formaat (ODF-dus).

Hein op Vrijdag 9 Oktober 2009 15:13

image

Daar zit 'm waarschijnlijk de pijn net in. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze afgespekte Office variant alleen maar de MS gewenste bestandsformaten uit kan spugen. Het is volgens mij de zoveelste poging van MS om marktaandeel terug te winnen door gebruikers hoe dan ook te binden aan hun producten. Fijn toch de afhankelijkheid!

Paulus van Aken op Vrijdag 9 Oktober 2009 19:01

image

voor de gemiddelde thuisgebruiker is de "nieuwe" IBM Lotus
http://symphony.lotus.com/software/lotus/symphony/home.nsf/products
misschien nog een beter alternatief. Ziet er ook nog eens gelikt uit,

steffio op Vrijdag 9 Oktober 2009 12:47

image

Nu ze eindelijk een oplossinkje hebben om het distributievoordeel van MSIE te voorkomen, komt MS nu met dit een distributievoordeel voor word en excel.

Ik hoop dat ze een beetje wakker zijn bij de mededingingsautoriteit.

ramonline op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:00

image

Interessant artikel waarbij de promotie van een gestripte Word en Excel de boventoon voert !

Graag even aandacht voor het volgende in dit Webwereld artikel:

In dit artikel komen onderin de volgende tags voor (waarop mensen via een zoek commando terecht kunnen komen) :
* microsoft * pc * gratis * pc's * oem * voorgeïnstalleerd
* zoho * google docs * office 2010

Merkwaardig dat alternatieve mogelijkheden (voor tekstverwerking / spreadsheet of presentaties maken) achterwege zijn gehouden om bijvoorbeeld de concurrentie aan te gaan met MS Office ?
Ik zie wel de tag "Google Docs" verschijnen in het artikel maar verder 'geen aanvullende informatie daarover' of een beknopte concurrentie analyse (nog een tag als bijvoorbeeld Corel WordPerfect en Open Office) waarin beschreven staat welke software (pakket) onderdelen de strijd met elkaar aangaan, hoe het verkrijgbaar is en wat de kosten zijn..?

Uit sommige reacties van bezoekers kunnen we begrijpen we dat er ook nog "Open Office" bestaat. Dit is beschikbaar om te installeren onder zowel Windows als Linux als besturingssysteem. Je kunt het hier gratis downloaden, zonder product activatie (key=sleutel), dus onbeperkt te gebruiken op je computer (PC of laptop).

Om nog even een (vroeger zeer goed?) voorbeeld als alternatief te noemen :
Corel WordPerfect Office X4, waar Webwereld volgens mij in geen jaren meer iets over geschreven heeft, klopt dat ?

Waarom dit software pakket vraag je misschien af ?
Dit software pakket is aanzienlijk beter in het gebruik van verschillende papierformaten, handige sjablonen, ondersteuning van bestandsformaten .ODF en OpenXML en het maken van verschillende etiketten van diverse formaten (dankzij een aan te passen .lab etiketten bestandje) ! Daar kan MS Office (Word) nog een voorbeeld aan nemen !

Vraag :
Wordt Webwereld gesponserd door Microsoft geld om te zwijgen over dit soort alternatieve software pakketen ?

Voor de mensen uit de tijd van DOS als besturingssysteem is WordPerfect een bekende kanditaat (ooit aan de top als WordPerfect 5.1) maar in de loop der jaren hevig weggezakt in de software branche door de MS Office variant(en) !

Jammer dat Webwereld in het recente verleden geen of nauwelijks artikelen met de TAG(s) WordPerfect erin heeft beschreven/gepromoot.
Wie artikelen rondom WordPerfect na wil zoeken : kan hier terecht

Om mensen keuzevrijheid te (blijven) geven :
Hier dan even een korte quote van de Corel WordPerfect Office X4 webpagina :
Corel® WordPerfect® Office X4 is ideaal voor zakelijke en thuisgebruikers, die over meer tools kunnen beschikken en zo sneller kunnen werken, met groter gemak.

Voor meer info en een Corel WordPerfect Office X4 : proefversie; klik hier

Het kan zijn dat ik meerdere alternatieve software kandidaten (voor tekstverwerking en spreadsheets maken) in deze reactie niet heb genoemd maar ik nodig een ieder met verstand en kennis op dergelijke gebieden uit om onderaan dit artikel (daarmee) te reageren.

Jammer dat het onderwerp van dit artikel slechts de bundeling van Microsoft Word en Excel in gestripte vorm promoot/niks vergelijkt en daarmee een steeds groter monopolie laat vormen op kantoor en thuisgebruik (software) gebied, zodat je uiteindelijk op je nieuwe computer (PC of laptop) geen keuze meer hebt uit alternatieve software pakketten !!

Misschien weer werk aan de winkel voor Neelie Smit Kroes ! ;)

Conclusie:
Alternatieve aanbieders krijgen het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden en worden door dit soort artikelen dood gezwegen !!

edjez op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:12

image

Ik licht maar even een stukje tekst uit je hele verhaal:
maken van verschillende etiketten van diverse formaten (dankzij een aan te passen .lab etiketten bestandje)
Heel handig. Je kunt in Word hetzelfde doen, grafisch, vanuit de applicatie zelf. Voor veel eindgebruikers veel praktischer.

Het is jammer dat je juist een voorbeeld geeft van iets dat voor veel eindgebruikers *niet* prettig is.

Je suggestie om Wordperfect als tag te geven snap ik niet, er is geen relatie met het artikel toch? Moet er in een artikel over HP printers dan een tag "Epson" komen?

Wel ben ik met je eens dat er wat meer over andere software geschreven zou mogen worden, maar heel vreemd is het niet dat de meest gebruikte software de meeste aandacht krijgt.

ramonline op Vrijdag 9 Oktober 2009 16:33

image

Bedankt voor je aanvullende reactie !
Ik heb geen enkele reden om Word/Excel te gebruiken ;)

Voldoen 1 of meerdere van die andere alternatieven dan niet?
Toen Word/Excel en OpenOffice nog niet bestond voldeed (Corel?) WordPerfect ruim voldoende.

Vraag:
Is het marketing praat geweest (mensen over te halen naar Word/Excel?) of liggen er andere reden ten gronde om later over te stappen of te kiezen voor Word/Excel ?

Alle genoemde Office pakketten zou men kunnen vergelijken met elkaar en een beknopte bespreking ervan presenteren in het artikel!

Als je dan tag(s) in een artikel ziet zoals "Microsoft", "Office 2010" en "Google Docs", waarom dan ook niet "Office" gerelateerde variaties als "Corel", "WordPerfect", "WP Office", "OpenOffice" en misschien ook wel "AbiWord linux".
Ze hebben met elkaar een verband. Het gaat om "Office" pakketten!

Nu sluit je mensen(lezers) buiten je artikel die een 'zoek opdracht' met 1 van die trefwoord(en) hebben opgegeven !

In het kort komt het erop neer dat als ze (nu oktober 2009) 1 van hun favoriete 'trefwoorden' (via Google of Webwereld zoek formulier) intikken als "OpenOffice", "Corel" of "WordPerfect" ze alleen maar 'oude' artikelen (2008 en eerder) tegenkomen en er geen NIEUWS meer is/komt of bestaat rondom die "alternatieven" ! Zie ook "Corel WordPerfect's (Office)" laatste nieuws artikel op Webwereld, van wanneer die is !?

Ik hoop dat nu het een en ander wat duidelijker is geworden en geef jou net als ieder ander de vrijheid om te kiezen uit het software pakket van jouw keuze, om wat voor reden/motivatie dan ook ! ;)
Heel fijn dat je het toch voor een deel met mij eens bent. Succes verder... :)

Tucson op Zaterdag 10 Oktober 2009 00:03

image

Word/Excel zijn dominant geworden door hele slimme marketing en tactiek. Dat kan je vervelend vinden, je kan het ook omdraaien, Corel en IBM hebben liggen slapen in die tijd. Want toen hadden zij de markt in handen en zijn in zeer korte tijd weggevaagd.

Wat ik bedoel is dat het succes van een product niet alleen afhangt van de (technische) superioriteit ervan, maar hoe je het de markt zet. Een idee is pas een goed idee als je het kan verkopen. En dat hebben ze bij Corel en IBM pas veel te laat doorgekregen en kunnen het nog steeds niet zo goed als MS. Een ander die er erg sterk in is? Apple.

Je verkoopt een droom, een image, status, al dan niet waar of gerechtvaardigd, en daar is men bereid voor te betalen. Mensen willen daarin geloven. En geloven niet de Nerd die maar om het hardst roept dat zijn systeem de beste is, maar het niet kan uitleggen waarom dan wel.

thieu op Zaterdag 10 Oktober 2009 12:05

image

maar het niet kan uitleggen Dat zal ie prima kunnen, maar voor een consument is dat grieks/Latijn. Marketing is het brengen van een boodschap in de taal van die consument. En daar zijn techneuten helaas niet zo sterk in.

anonymous_118315 op Zaterdag 10 Oktober 2009 13:13

image

Een deel van die tactiek bestond er uit, de concurrentie de api documentatie te onthouden. Op die manier kan je als office producent natuurlijk heel eenvoudig een voorsprong nemen op Windows, als het uit de zelfde keuken komt.

Je kan wel net doen alsof het allemaal eigen schuld was van de concurrentie maar die vlieger gaat hier niet op.

edjez op Zaterdag 10 Oktober 2009 19:05

image

de concurrentie de api documentatie te onthouden
Aangezien ik hier desondanks altijd lees dat OpenOffice 'veul beter' is, lijkt dit me niet echt van belang te zijn geweest.

anonymous_118315 op Zaterdag 10 Oktober 2009 19:57

image

Hoe kom je daar nu weer bij? Ik heb het over een jaar of 10 geleden. Ik neem aan dat je snapt dat er sinds de tijd dat WP uit de markt werd gedrukt een hoop is veranderd.

Of bedoel je wat anders?

edjez op Zaterdag 10 Oktober 2009 21:48

image

Je zei dit:
Op die manier kan je als office producent natuurlijk heel eenvoudig een voorsprong nemen op Windows, als het uit de zelfde keuken komt.
Ik betwijfel of dat alleen die voorsprong verklaart. De enige andere (naast Office 95/97) grote speler in Office-applicaties toen was volgens mij WP-Office. En die heeft er misschien wel last van gehad, maar het hielp ook vast niet dat het twee keer verkocht is rond die tijd (-> Novell -> Corel).

Star Office/Open Office dateert van iets minder lang geleden en, zoals ik zei, wordt daarover hier nogal eens geroepen dat het beter was en is dan MsOffice. Het ontbreken van documentatie voor concurrenten lijkt me dan ook niet direct bepalend geweest voor het succes van MsOffice. Ik zoek het meer in marketing.

anonymous_118315 op Zaterdag 10 Oktober 2009 23:52

image

Destijds was het een van de belangrijkere argumenten. Het is niet voor niets dat Microsoft gedwongen is om die documentatie vrij te geven.

Verder waren er inderdaad meer redenen waarom bijvoorbeeld WP het niet gered heeft. Ze hebben het zeker niet slim gespeeld destijds. Maar de minder nette trucs van Microsoft hebben zeker ook een deuntje meegespeeld.

Dus wat Tucson beweert, dat Microsoft het eerlijk gewonnen heeft op marketing en tactiek, is gewoon niet waar.

Star Office/Open Office dateert van iets minder lang geleden en, zoals ik zei, wordt daarover hier nogal eens geroepen dat het beter was en is dan MsOffice.Voor zover ik me herinner heb ik het niet geroepen. Elk pakket heeft zijn voor en tegens.

Ik zoek het meer in marketing.Ik denk dat het nu een paar factoren zijn.

Gewenning is er één. Mensen kennen het dus dat geeft het een stevige streep voor.

Marketing inderdaad. Daar is Microsoft altijd goed in geweest.

Maar ook budget. Ik denk dat Microsoft van de Office producenten by far het grootste budget heeft voor de doorontwikkeling van Office. Daardoor ziet Office er gelikt uit. En laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat.

anonymous_118315 op Maandag 12 Oktober 2009 09:09

image

Ik zat al te wachten op mijn vaste minnaar. Bedankt fan. :)

Tucson op Vrijdag 9 Oktober 2009 23:55

image

zodat je uiteindelijk op je nieuwe computer (PC of laptop) geen keuze meer hebt uit alternatieve software pakketten !!


Sorry hoor, je klinkt nogal gefrustreerd. Installeer dan lekker Corel Wordperfect (inderdaad vroeger veel gebruikt) en klaar ben je. Je hebt altijd keuze.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws