'Wacht niet op Windows 7 SP1'

windows 7

Gepubliceerd: Donderdag 15 oktober 2009

Als het aankomt op de uitrol van Windows, dan zijn veel ervaren ict'ers geneigd om te wachten op SP1. Maar met Windows 7 hoeft dat niet meer, stelt Gartner.

Toon volledig artikel

xehrbagiz op Donderdag 15 Oktober 2009 12:35

image

Gartner, dat is toch voor managers en CEO's? Welke systeembeheerder luistert daarnaar?

lodi op Donderdag 15 Oktober 2009 12:47

image

Nieuw excuus van IT: 'We testen de stelling van Gartner.' ;-)

vinylat45 op Donderdag 15 Oktober 2009 13:35

image

Grappig, zojuist hiervoor gepost op WebWereld:

Volg geen automatisch advies

(Link webwereld.nl)

RobSanders op Donderdag 15 Oktober 2009 12:52

image

Naar Gartner of naar je manager? Als systeembeheerder moet je wel heel erg stevig in je schoenen staan als je CEO het besluit neemt om naar Windows 7 over te gaan en je bent het daar niet mee eens. Dus wat dat betreft heeft een dergelijk rapport van Gartner toch wel een behoorlijke impact.

ArjenB op Donderdag 15 Oktober 2009 13:07

image

Als je CEO twee werkende hersencellen heeft luistert die naar zijn/haar zelf-ingehuurde deskundigen - en daar bedoel ik niet Gartner mee. Eerst zien, dan geloven.

swhnld op Donderdag 15 Oktober 2009 14:12

image

Helaas werkt het niet zo, en dat is misschien maar goed ook.
Een specialist is nu eenmaal geneigd een tunnelvisie te ontwikkelen in de loop der jaren waarin zijn/haar kant gezien wordt als het enige goede. Vaak hebben ze gelijk maar niet altijd. Dus bij grote beslissingen gaat een werkgever extern kijken en informeren. Heb je dan geluk dan komt hij terug bij jou en kun je er op schieten.

ArjenB op Donderdag 15 Oktober 2009 15:17

image

Met de deskundigen bedoel ik niet alleen systeembeheer, maar wat breder opgevat alles wat er aan kennis in het bedrijf zit. In het ideale geval heeft de leiding de tijd om naar iedereen te luisteren, in de praktijk lukt dat meestal niet.

Waar ik al heel lang behoorlijk sikkeneurig van wordt is dat sommige leidinggevenden wonderen verwachten van de nieuwste mode, of klakkeloos slikken wat een 'grote naam' beweert.

Wachten op W7SP1? Het lijkt me toch echt een vraag die bedrijf voor bedrijf beantwoord moet worden. Ik zat niet zo lang geleden bij een bedrijf dat nog met win2000 werkte, dat voldeed. Het blote feit dat MS een paar keer met een nieuw OS kwam was niet genoeg voor dat bedrijf om win2000 vaarwel te zeggen.

Gartner kan de boom in.

ArjenB op Donderdag 15 Oktober 2009 16:20

image

Ik heb het persbericht van Gartner er bijgehaald.

Het bericht leest niet als een technische beoordeling van Win7, maar meer alsof de mensen van Gartner het Win7-publiciteitsmateriaal 'at face value' waarderen.
“Windows 7 has improvements in memory management to allow users to have a better experience than with Vista on PCs with similar or even slightly lower specifications,” said Michael Silver, vice president and distinguished analyst at Gartner. “It adds other features of interest to organizations, as well as to consumers. It is important for Microsoft to get off to a good start with Windows 7 to build momentum and put the problems of Vista behind it.”

Gartner analysts said that while it’s nearly inevitable for enterprises to move to Windows 7, this does not mean that the PC industry will see a significant boost in PC sales immediately.

“The Windows 7 release will generate renewed interest in hardware upgrades in consumers and small businesses following its release, but corporate demand is not expected to gain momentum until the end of 2010,” said Charles Smulders, managing vice president at Gartner. “An overdue PC hardware upgrade cycle, and the economic environment, will be as equally important as Windows 7 in determining final demand in 2010.”

Ik stel niet dat MS zijn publiciteitsmateriaal niet waar kan maken, maar ik betwijfel sterk of de 'analysts' win7 voldoende aan de tand hebben gevoeld. Er worden allerlei redenen aangevoerd waarom MS zich geen tweede vista kan veroorloven, maar het bericht geeft weinig of geen onderbouwing waarom de 'analysts' denken dat win7 zonder servicepack goed genoeg is. Die onderbouwing is misschien op andere plekken wel te vinden. Niet bij Gartner.

Jozik op Vrijdag 16 Oktober 2009 17:33

image

Gartner heeft toch vrijwel alleen pro-MS uitingen?
Een CEO die op basis van een Gartner oprisping opdracht geeft om over te stappen op Win7 is net zo incompetent als de CEO die louter op de buikpijn van z'n systeembeheerder(s) besluit om het niet te doen.

Sir Limpsalot op Donderdag 15 Oktober 2009 22:59

image

@RobSanders

"Als systeembeheerder moet je wel heel erg stevig in je schoenen staan als je CEO het besluit neemt om naar Windows 7 over te gaan en je bent het daar niet mee eens"

Als CEO moet je (m.i.) steviger in je schoenen staan als je een dergelijk besluit neemt zonder eerst de CTO (en zijn team van systeembeheerders) te raadplegen.

HolPen op Donderdag 15 Oktober 2009 13:04

image

Gartner: wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

Sowieso is dit een nogal vaag stukje: enerzijds wordt aanbevolen meteen te testen met Win7, anderzijds gaat men ervan uit dat SP1 al beschikbaar is bij definitieve uitrol.

Het stukje over een service pack als enige manier om fixes te krijgen, volg ik niet helemaal. Fixes, patches, etc. zijn toch echt wel individueel te downloaden, lijkt me.

Natuurlijk is het verstandig om de nieuwe Windows te gaan testen, als je tenminste op enig moment wilt migreren. En eigenlijk is dat de hele strekking van dit stukje: test Win7 voor je migreert. Ja, duh!

Kortom: Gartner blaast weer eens een hoop gebakken lucht de wereld in.

Duh op Donderdag 15 Oktober 2009 13:16

image

Ik neem dat advies graag aan. Ik wacht niet op SP1. Of SP2. Of wat voor versie van Windows dan ook...

RM5614 op Donderdag 15 Oktober 2009 13:39

image

*Zucht*
Waarom moeten er altijd weer van dit soort, niet ter zake doende en onzinnige, reacties geplaatst worden.

michelr op Donderdag 15 Oktober 2009 13:45

image

Omdat dit soort personen niks beters te doen heeft vermoed ik.

anonymous_118315 op Donderdag 15 Oktober 2009 13:51

image

Waarschijnlijk om de zelfde reden als waarom er mensen in Apple en Linux topics dezelfde reacties over dat os posten. Misschien omdat ze het grappig vinden.

Ik zou bedrijven ook aanraden om in elk geval alvast de testfase te starten. Het is natuurlijk afwachten of Microsoft de support echt subiet stopt als een groot percentage van de bedrijven niet over is, maar je neemt als bedrijf wel een risico.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 15:42

image

Waarschijnlijk om de zelfde reden als waarom er mensen in Apple en Linux topics dezelfde reacties over dat os posten.
En met die redenatie (en daar spreek ik jou niet persoonlijk op aan!) houdt 't geouwehoer nooit op. Soms is 't grappig, maar vaak toch vermoeiend.

bekhof op Donderdag 15 Oktober 2009 17:50

image

Als nou de betreffende mensen zichzelf ook eens een keer aangesproken voelen, schieten we daar een stuk meer mee op!

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 13:26

image

verbeter de wereld en begin bij jezelf..

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 14:13

image

En als bepaalde mensen zich niet telkens weer uit de tent laten lokken door bepaalde figuren die het toch niet kunnen laten, dan komen we er misschien ooit nog eens van af.

bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 15:56

image

Agreed!

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 08:29

image

Lakeman heeft laten zien dat het kan ;-)

eb0108 op Donderdag 15 Oktober 2009 16:44

image

Reageer dan ook niet hier!

tuXzero op Donderdag 15 Oktober 2009 13:34

image

Bij het woord genaamd Gartner moest ik langzamer gaan lezen, inhoudelijk zou je verwachten dat er Microsoft zou staan. Gartner zegt dat je niet moet wachten op SP1 maar ik heb nog steeds niet (doorslag gevent) gehoord waarom. Zelf denk ik dat Microsoft snel geld nodig heeft. Persoonlijk vindt ik Windows 7 nog steeds te duur. Ik wacht wel tot de prijs daalt en tot die tijd boot ik nog gewoon naar mijn XP install voor games.

swhnld op Donderdag 15 Oktober 2009 14:19

image

Hoe duur is duur? Een OEM Windows 7 home premium kost inkoop 63 Euro ex bij de groothandel.
Ik kan Vista gebruikers die op Windows willen blijven echt aanraden die overstap te overwegen, in vergelijking met Windows Vista is Windows 7 een verademing.
Als je dagelijks een computer gebruikt is het gebruiksplezier van groot belang.
Heb je nog XP draaien, zou ik zeggen lekker doordraaien tot de bak overlijdt of tot je tegen iets aanloopt wat je niet meer kunt uitvoeren en dan een nieuw OS gaan draaien en dan gelijk 64 bit gaan, want ik verwacht dat we die omschakeling gaan krijgen en ik vind de 64 bits versie beter perfromen dan een 32 bits versie op hetzelfde Core2Duo systeem.

bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 10:41

image

Een OEM Windows 7 home premium kost inkoop 63 Euro ex bij de groothandel.Daar heeft 'de consument' niet zoveel aan.

Volgens deze bron: "De prijzen voor een volledig nieuwe installatie zijn 199,99 euro voor Home Premium, 309 euro voor Professional en 319 euro voor Ultimate"

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 11:18

image

Ik denk dat veel consumenten wel een goedkope oem versie gaan aanschaffen. Die zal misschien iets duurder zijn dan de hier aangehaalde groothandelprijs ex btw, maar zeker niet zo duur als de upgrade- en retailversies.

Maar verreweg het grootste deel zal Windows 7 (de oem versie) aanschaffen bij vervanging van de computer.

Nickname op Zaterdag 17 Oktober 2009 18:29

image

Ik denk dat veel consumenten helemaal niet weten van het bestaan van een OEM versie en al helemaal niet dat deze goedkoper is.

anonymous_118315 op Zaterdag 17 Oktober 2009 22:14

image

Dat ben ik wel met je eens, maar die consumenten wachten waarschijnlijk ook wel tot ze een nieuwe pc gaan kopen. En dan krijgen ze alsnog een oem.

Ik denk dat in verhouding maar een handvol mensen daadwerkelijk een retail versie gaat kopen.

Dax op Donderdag 15 Oktober 2009 13:49

image

het druipt er werkelijk van af dat ze een spreekbuis zijn geworden van MS....wat is anders hun insteek? dit gaat ver voorbij een goedbedoelde advies....jammer ze doen zichzelf er geen plezier mee en zetten zo hun restje geloofwaardigheid enorm op het spel

skizmo op Donderdag 15 Oktober 2009 14:03

image

NIet zo gek... want eigenlijk is Windows 7, Windows Vista met 3 servicepacks.

U4iA op Donderdag 15 Oktober 2009 16:44

image

Je zou je toch echt eens moeten verdiepen in het OS zelf.

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 08:34

image

Hoe zo? De leverancier is toch hetzelfde en die heeft maar 1 tree

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 08:32

image

Je hebt gelijk. Al is 12 tot 18 maanden testen (3 ubuntu versies verder!) volgens het verhaal natuurlijk een lachertje.

Samuel Michon op Donderdag 15 Oktober 2009 14:17

image

“In het verleden lag wachten op service packs voor de hand, omdat het de enige manier was om fixes te krijgen. Dat is vandaag de dag niet meer het geval”
Ik heb altijd gewacht op het eerste Service Pack omdat Microsoft de gewoonte heeft nieuwe systemen uit te brengen voordat ze echt klaar zijn.

Bij Windows 7 ga ik echter niet lang wachten, ik ben bij de RC erg weinig problemen tegen gekomen.

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 18:56

image

oke dan op verzoek.. Dell xt2 windows startup in ca 18 seconden.

Windows 7

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 19:50

image

oke dan op verzoek.. Mijn elektrische tandenborstel opgestart in een fractie van een seconde boven de wasbak.

Oral-B

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 20:24

image

wat een kinderachtige reactie op een verzoek van de Apple boys hier waar ik aan voldoe.
Men vraagt om bewijs, ik lever het en dan kom jij met zoiets... tjonge wat een held ben je toch..
triestig.....;(

bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 21:21

image

euuhhhh....

Anonymous Coward op Vrijdag 16 Oktober 2009 21:34

image

geweldige inhoudelijke bijdrage.. fijn ook dat je zo op bewijsmateriaal gaat reageren. Feitelijk geef je aan dat je eigenlijk alleen maar mee zit te kwallen hier. Je wilt geen ongewenste info lezen, dat zou je RDF aantasten waarschijnlijk..


bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 22:09

image

Ik reageerde op Peter, niet op jou... maar vooruit:

fijn ook dat je zo op bewijsmateriaal gaat reagerenIk heb je filmpje bekeken, alleen is het apparaat al aan het opstarten vóórdat gefilmt wordt. Of dat stukje 20 of 2 seconden is, kan ik dus niet beoordelen. Ik kan ook niet beoordelen of aan het einde al volledig is opgestart, omdat er geen handeling volgt.

Over 'bewijsmateriaal' kun je dus niet spreken, hoewel ik je poging daartoe waardeer. Jammer dat je weer dergelijke taal moet bezigen daarna!

bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 22:43

image

En misschien moet je deze link ook eens bekijken.

In het kort: performance van Windows 7 én Snow Leopard gemeten op DEZELFDE machine... Apple wins...

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 23:41

image

Grin, die reacties bij dat artikel zijn wel amusant.

Van "Ja maar, een Mac is niet geoptimaliseerd voor Windows" tot "Ja maar, Mac's zijn zo gebouwd dat Windows wel trager moet zijn".

Op één reactie moest ik de reaguurder wel gelijk geven. Quicktime in iTunes draaien naar mijn mening nou niet echt lekker op Windows. Ik had een manier gezocht om dat eerlijker te benchmarken.

bekhof op Zaterdag 17 Oktober 2009 00:25

image

p één reactie moest ik de reaguurder wel gelijk geven. Quicktime in iTunes draaien naar mijn mening nou niet echt lekker op Windows.Klopt. Quicktime kan ik niet over oordelen, maar iTunes draait op Windows absoluut héél anders als op een Mac.

Anonymous Coward op Zaterdag 17 Oktober 2009 12:21

image

Windows heeft dan ook niet al die *-kit frameworks die in MacOS zitten. Daar moeten ze wat anders voor gebruiken en dat levert onder de motorkap een totaal andere applicatie op.

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 22:04

image

Ik vond dit gevalletje e-peen gewoon te grappig. SED heeft 1 filmpje gevonden wat absoluut niets, maar dan ook echt absoluut niets zegt, maar hij is zo blij dat hij het over meerdere discussies spamt.

Maar je hebt gelijk. Ik zal beter mijn best doen.

bekhof op Vrijdag 16 Oktober 2009 22:12

image

Is moeilijk, ik laat me ook weer foppen...

anonymous_118315 op Vrijdag 16 Oktober 2009 19:52

image

Bij Windows 7 ga ik echter niet lang wachten ...Je klinkt zowaar positief. :)

Een nieuw teken dat Microsoft de fouten van Windows Vista niet herhaald heeft.

Samuel Michon op Zaterdag 17 Oktober 2009 05:54

image

Je klinkt zowaar positief
Absoluut, wat mij betreft is Windows 7 de eerste goede Windows-release sinds Windows 2000, en ik raad alle Vista-gebruikers aan te upgraden.

Anonymous Coward op Dinsdag 20 Oktober 2009 22:36

image

vista gebruikers kan ik me voorstellen, maar XP.... mwha, misschien beter met nieuwe hardware kopen.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 14:26

image

Windows 7 is natuurlijk een sterk geoptimaliseerde versie van Vista en volgens sommigen zelfs een service pack. Het is ook volgens de langdurige testen die wij nu doen, zinloos te wachten op een Sp. (Het aantal geinstalleerde RC kandidaten is zo groot dat de ervaringen reeds zeer uitgebreid zijn)
Los van de adviezen van Gardner in zijn algemeenheid; die is een prima advies.

ruudb16 op Donderdag 15 Oktober 2009 14:32

image

Gardner = Microsoft + Incognito

krak op Donderdag 15 Oktober 2009 14:45

image

W7 is nog niet grootschalig getest. Hoe kan Gartner nu al weten dat er geen grote problemen zijn?
Bovendien gaan we opensource gebruiken volgens Gartner
zie link

Ook Vista werd de hemel in geprezen, terwijl later bleek dat zonder sp1 vista echt een ramp was.
Waarom zal ik nu als bedrijf al gaan testen. De kinderziektes ga ik er echt niet voor MS uithalen.
Bovendien support van MS? Voor een relatief klein bedrijf kun je alleen Pc's met pre-installed Windows kopen, en dan heb je geen recht op support van die gasten.

Ik adviseer dus aan kleine bedrijven dat ze minstens moeten wachten op W7 SP1. Bovendien hebben dan de andere software leveranciers ook tijd gehad om goed te testen.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 15:03

image

W7 is nog niet grootschalig getest. Hoe kan Gartner nu al weten dat er geen grote problemen zijn?

nu reeds meer W7 gebruikers dan Linux gebruikers...

Blieb op Vrijdag 16 Oktober 2009 00:29

image zomerhack badge 2

W7 is nog niet grootschalig getest

Meer dan enig ander software product ooit ?
Of is dat niet grootschalig genoeg ?

Ludo op Donderdag 15 Oktober 2009 15:20

image


Riepen zij, of iemand anders, niet hetzelde over vista.

De analyst verwacht toch dat bedrijven zo’n 12 tot 18 maanden gaan doen over het testen. Bij de uitrol is het eerste service pack dus toch al beschikbaar.
Lol je test alles op W7 en vervolgens doe je de uitrol met w7SP1, jaaaa heel verstandig.... zucht.

Wat al meer mensen zeiden, Bij W7 lijkt het inderdaad niet nodig, omdat het vista SP3 is, en de meeste kinderziektes er al uit zijn.

ikstemtegen op Donderdag 15 Oktober 2009 19:34

image

En als je wacht op sp1, en dan 12 tot 18 maanden gaat testen kun je beter wachten op windows 8.

Als bedrijf moet je die sleur doorbreken. Applicaties voor Windows moeten het op Windows doen. De versie zou niet zoveel uit moeten maken dat je iedere 3 jaar 18 maanden moet gaan testen.

Ik kijk naar open source. Tot nu toe scheelt dat enorm veel gezeur. De laatste overstap naar een nieuwe office heeft me geen gezeur opgeleverd met compatabiliteit met de vorige versie. Hij was nl niet van M$. Geen 450,00 aftikken voor een nieuwe office op een wat oudere PC (2 jaar) omdat de nieuwe PC niet leverbaar was met Office 2003 OEM. Downgraden mocht niet tenzij ik 450,00 aftikte. Moest er wel minimaal 5 afnemen.

Ik zeg. Volg het advies van de kop. Wacht niet tot SP1 met overstappen naar windows 7. Stap eens niet over naar een nieuwe Windows. Linux is ook een OS.

Mocht het excuus zijn dat je applicaties niet geschikt zijn? Investeer daar dan in en koop vanaf nu niets meer dat niet OS onafhankelijk is.

Blieb op Vrijdag 16 Oktober 2009 00:35

image zomerhack badge 2

Je hebt een slechte leverancier.
Wij betalen een jaarlijks bedrag voor onder andere Windows en Office en client licenties en met de prijzen die jij noemt voor office zouden we 10-12 jaar op dezelfde versie moeten blijven terwijl we voor dat zelfde geld gewoon ook onbeperkt kunnen updaten wanner we maar willen en veel minder kapitaal investeren.

ikstemtegen op Vrijdag 16 Oktober 2009 14:04

image

Je bedoeld SPLA of Office met SA?
SPLA office standaard ong. 10,00 per maand (= 360,00 voor 3 jaar!)
Office met SA standaard ong. 350,00 eenmalig en 80,00 per jaar. Reken dat eens uit.

Wel tof dat je mag upgraden dan.

Je betaald dus gewoon 350,00 voor Office standaard of meer. Zoals ik vermeld in mijn verhaal. In de praktijk fietst de gemiddelde ondernemer eerst het OEM traject in overigens.

ikstemtegen op Zaterdag 17 Oktober 2009 14:54

image

ipv van minnen, is wellicht aangeven waar het dan veel minder kost (zeg 100,00 voor 3 jaar). Nu lijkt het alsof ik aan het liegen ben.

tikdat op Vrijdag 16 Oktober 2009 07:38

image

ze zitten nou al te leuteren over windows8 http://windows8news.com/

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 15:56

image

“In het verleden lag wachten op service packs voor de hand, omdat het de enige manier was om fixes te krijgen. Dat is vandaag de dag niet meer het geval”, zegt Gartner-analyst Steven Kleynhans.

Wat een onzin. De manier om fixes te krijgen is al hetzelfde sinds 2004. Dus als je deze redenatie volgt, hoefde je bij Vista al niet te wachten op SP1, want toen was het patch-beleid al 3 jaar oud.
Het gaat om de inhoud van de patches.
Het verschil tussen Windows Vista en Windows 7 is, dat Windows 7 beter is (sorry linus4ever, kon 't niet laten, maar zal uitbreiden): beter dan z'n voorgangers in performance, veiligheid, compatibility en ondersteuning van nieuwe technologie (denk bijv. aan touch-screen support). Er is rekening gehouden met bedrijfsapplicaties die op oudere versies van besturingssystemen draaien door de invoering van de XP-mode en er is beter rekening gehouden met de beschikbaarheid van drivers (dit houdt niet in dat OUDE unsupported hardware in Vista nu wel onder 7 gaat draaien, maar wel dat er betere hardware-ondersteuning is voor hardware die er wel mee hoort te werken).
En in dat opzicht denk ik dat het inderdaad niet nodig is om te wachten op SP1.

Blizzard op Donderdag 15 Oktober 2009 16:31

image

Gartner maakt zichzelf compleet belachelijk en ongeloofwaardig door dit soort gesponsorde berichten de wereld in te sturen.
Zelf sla ik al geen acht meer op hen. Zelfs hun statistische gegevens vertrouw ik niet meer.

RobSanders op Donderdag 15 Oktober 2009 16:48

image

Windows 7 is niet zozeer een SP voor Vista, ik zie het meer als Vista R2. En als zodanig vind ik het stabiel, snel (zelfs op mijn 2 jaar oude laptop) en erg prettig in gebruik. Voor bedrijven is er dan ook geen reden om zo lang te wachten met een uitrol. Sterker nog, ik zie veel grote bedrijven plannen maken voor hun nieuwe desktop, projecten die over 6 tot 9 maanden uitgerold gaan worden.

lars66 op Donderdag 15 Oktober 2009 17:12

image

Volgens Microsoft heeft Windows 7 niets met Vista met maken. Vista is meer DOS R7 terwijl Windows 7 overeenkomsten vertoont met CP/M R9

RobSanders op Donderdag 15 Oktober 2009 17:20

image

Ik zou een nieuwe versie van mijn product ook niet koppelen aan een niet zo succesvolle voorganger. Onder de motorkap is Win7 geen compleet nieuw product, maar een goede aanpassing en uitbreiding op wat er al in Vista zat. En Vista was op zich geen slecht product, de afwerking (voornamelijk hardware en software ondersteuning) was niet goed. Naar mijn mening had Vista meer last van een Buckler-effect dan dat het daadwerkelijk een heel erg slecht product was.

ikstemtegen op Donderdag 15 Oktober 2009 19:40

image

Kom nou, Als je Vista op een laptop had, leek het alsof hij in een bak stront stond te draaien.

Nieuwe laptops die trager waren dan een laptop van 2 jaar oud met XP. Je harde schijf draait overuren.

M$ moet een OS gaan leveren waarmee je programma's op kan starten zodat je de programma's kan gebruiken. Dat is het belangrijkste.

De rest? allemaal lapmiddelen waarmee het ene probleem het andere oplost.

Dus terug naar DOS. of een interface voor je PC als bijv. een iphone. Een heel scherm met programma's.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 20:24

image

DOS zou ik niemand willen aandoen, maar er zijn genoeg OS'en die zonder GUI kunnen draaien.. en die zijn dan ook echt bloedsnel op moderne hardware. Ik kan je van harte FreeBSD aanbevelen, dat een heel mooi afgeronde command line omgeving heeft.

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 22:02

image

Vista heb ik kortstondig gebruikt. Dat kortstondige was niet omdat ik een UNIX-gebruiker ben, maar vanwege Vista zelf. Het zeurt me continu de oren van de kop (ook met UAC uit), verstopt de configuratie van het OS zelf in een wirwar van snelkoppelingen en onoverzichtelijke menu's en het is vrij traag op mijn laptop. En gaat er iets fout met bijvoorbeeld de netwerkverbinding, dan kom ik niet veel verder dan een weinig behulpzame wizard en een paar status-ikoontjes of je moet ergens een diep weggestopt menu weten te vinden. Prima voor thuisgebruikers, maar ik weet wat een TCP/IP-netwerk is en wat ik daarmee wil. Geef me dan op z'n minst een duidelijk aanwezige 'Advanced'-knop.

Vanuit mijn perspectief is er wel degelijk het nodige mis met Vista. Daarom heb ik het ook weer snel ingeruild voor wat anders. Windows 7 heb ik nog niet getest, maar de screenshots geven weinig vertrouwen m.b.t. configuratie voor mensen die weten wat ze aan het doen zijn. Misschien dat ik de kerstperiode ga gebruiken om het een kans te geven..

Anonymous Coward op Donderdag 15 Oktober 2009 22:03

image

Windows 7 draait gewoon een NT 6.x kernel, net als Vista.

EvB op Donderdag 15 Oktober 2009 22:34

image

viesta hadden ze nooit moeten uitbrengen.

ze hadden gelijk met windows 7 moeten komen, dan was iedereen tevreden geweest.

of het had gewerkt is de vraag, veel problemen met vista hadden meer met brakke drivers te maken, maar toch, microsoft is de boosdoener.

alle fabrikanten zijn toch een beetje wakker geschud sinds vista dus dat windows 7 eigenlijk vista R2 is verbaasd niemand.


want waarom was de interne nummering van windows 2000 versie 5
met xp werd het 5.1 en met vista werd het 6.0?

waarom was vista niet 5.2 geworden?

hoe groot is het verschil tussen 2000 en xp en tussen xp en vista?
allerlei nieuwigheden die in vista zouden komen hebben het niet gehaald.

HolPen op Vrijdag 16 Oktober 2009 01:49

image

Volgens mij kopiëren die gasten bij Gartner gewoon bij elke nieuwe Windows release hun oude rapporten: lees dit maar eens. Komen toch een aantal zaken opvallend overeen....

ArjenB op Vrijdag 16 Oktober 2009 09:13

image

Hoe kon Gartner in 2005 al vista als os beoordelen, iets dat pas eind 2006 in de verkoop kwam? Of hebben ze toen alleen de foldertjes gelezen?

cjkos op Vrijdag 16 Oktober 2009 13:26

image

De release is menig keer uitgesteld, maar stond oorspronkelijk voor eind 2005, begin 2006.

ArjenB op Vrijdag 16 Oktober 2009 14:39

image

Behoorlijk voorbarig van Gartner, hoe dan ook.

DevNULL-beheer op Zaterdag 17 Oktober 2009 16:00

image


Mooie titel, alleen helaas niet helemaal af :

Wacht niet op Windows 7 SP1

had kunnen zijn :

Wacht niet op Windows 7 SP1, het is nu de perfecte tijd om voor Open Source en Open Standaards te kiezen !

Gemiste kans, jammer...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws