Regering wil toch verboden schuldendatabank

dsb

Gepubliceerd: Zaterdag 24 oktober 2009

Een groep private organisaties creëert een monsterdatabank tegen overcreditering. Het CBP heeft het plan al twee keer verboden, maar het kabinet wil het systeem van onder andere Dirk Scheringa niet k

Toon volledig artikel

Aaargh! op Zaterdag 24 Oktober 2009 10:17

image

En ik maar denken dat het BKR (Bureau Krediet Registratie) hier voor in het leven was geroepen... "Domme domme burger. Nee, er moet een nieuw systeem komen. Goed voor de economie..."

BKR zegt:"BKR informeert aangesloten organisaties (deelnemers) over kredieten en gsm-abonnementen die consumenten hebben afgesloten. Deze informatie helpt deelnemers bij hun afweging of het verantwoord is een krediet te verstrekken. Zo helpt BKR krediet- en betalingsrisico's te beperken en overkreditering en andere problematische schuldsituaties te voorkomen."

Kameo op Zaterdag 24 Oktober 2009 10:43

image

Het is volgens mij meer een grote database om bij te houden wat Nederlanders verdienen, of hoeveen geld ze bezitten.

"Zo is vaag wat een stelsel voor kredietregistratie bij het LIS betekent, omdat dit meer is dan alleen het registreren van wanbetaling."

"Daarbij merkt het CBP ook op dat er wordt gesproken over een financiële positie."


Iemand's financiele positie bijhouden?? Dat klinkt toch echt alsof de overheid wilt weten wie er wat bezit.


Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Zaterdag 24 Oktober 2009 10:56

image

Nou dat is het niet helemaal. Het is een soort systeem dat vooral moet helpen bij het bepalen van de schuldenlast van mensen. Maar wat onduidelijk blijft is wat het verschil met een BKR-registratie is. Vooral negatieve zaken komen hier volgens het CBP in.

Waar een BKR-registratie ook positief kan zijn (Kameo lost altijd netjes zijn schulden af), is dat hier niet het geval. Het is echt te zoeken in de schuldhulpverlening. Dat roept vragen op. Ook de toegang tot gemeentelijke gegevens en de kans op fouten.

fietser op Zaterdag 24 Oktober 2009 11:06

image

Tja, misschien mag je eerdaags ergens niet wonen, omdat je niet in het financiële profiel past dat ze voor ogen hebben.

Kameo op Zaterdag 24 Oktober 2009 11:17

image

Daar zeg je wat. Een aantal weken terug las ik hier inderdaad een artikel over.

Financiele discriminatie doormiddel van postcodes was de strekking van het bericht.


PDF hier: www.minfin.nl/dsresource?objectid=72084&type=org


Brenno, misschien wat voor jou om de relatie uit te zoeken. =)

Brenno de Winter (brenno@dewinter.com) op Zaterdag 24 Oktober 2009 11:37

image

Nou kijk erna. Dit verhaal kwam eigenlijk in de periferie van een ander verhaal dat ik aan het maken ben. Maar dit was urgenter, omdat dit al op straat lag. Ik denk dat de beslissing van het CBP wel dit soort problemen voor ogen had.

Overigens: mensen die dus problemen met registraties in dit soort databases hebben (BKR, Preventel, Experian, zwarte lijsten, andere systemen) wil ik heel graag spreken.

Kameo op Zaterdag 24 Oktober 2009 11:10

image

Ik dacht altijd dat je afschriften van je bank en dergelijke mee moest nemen om aan de hand daarvan te bepalen hoeveel je schulden je kunt dragen, als je een lening afsluit.

Zijn er dan zoveel mensen die gewoonweg liegen over hoeveel ze verdienen en daarbij ook hun afschriften en loonspecificaties vervalsen, of doen banken en kredietverstrekkers maar wat om zoveel mogelijk provisies op te strijken??

Het eerste lijkt me valsheid in geschriften, en dus strafbaar. Het tweede, achja, banken zijn boeven. Dat weten we ondertussen allemaal.

Ik denk dat ze beter een systeem aan kunnen leggen waarin wordt bijgehouden hoeveel krediet banken aan mensen verstrekken, en of dat wel gerechtvaardigd is.

Nu zijn het weer de consumenten die in de gaten worden gehouden terwijl het de banken zijn die krediet verstrekken.

TheReactor op Zaterdag 24 Oktober 2009 12:21

image

Ik vind dit best een moeilijk issue. Overcreditering is natuurlijk primair de verantwoording van de consument. Je moet niet lenen als je niet zeker weet dat je kan terugbetalen. Secundair is het de verantwoording van de uitlener. Je moet niet uitlenen als je niet zeker weet dat je het ook weer terugkrijgt.

Het grote probleem is dat als het misgaat de kosten vaak deels voor de samenleving zijn. Mensen komen in schuldsanering terecht. Ze doen dan een beroep op allerlei sociale voorzieningen. Ook als ze niet eerlijk zijn geweest over hun inkomsten, schulden en achterstallige betalingen bij het aangaan van de verplichtingen waarmee ze in de problemen zijn gekomen.

Sommige mensen hebben gewoon hun kop in het zand zitten en denken bij 'koop nu betaal later' 'mooi dan heb ik nu geen probleem', over later denken ze niet na. Moeten deze mensen tegen zichzelf beschermd worden? Moet daarom maar van iedereen alles geregistreerd worden? Ik weet het niet.

MathFox op Zaterdag 24 Oktober 2009 12:49

image

Sommige mensen hebben gewoon hun kop in het zand zitten en denken bij 'koop nu betaal later' 'mooi dan heb ik nu geen probleem', over later denken ze niet na. Moeten deze mensen tegen zichzelf beschermd worden? Moet daarom maar van iedereen alles geregistreerd worden? Ik weet het niet.

Is registratie de oplossing voor het probleem? Hoe lang blijven deze registraties mensen achtervolgen? Terecht dat het CBP vragen stelt.
Je zal een maand of drie geleden een baan bij DSB geaccepteerd hebben en net een maand in je (eerste) koophuis zitten... Dat wordt lastig terugbetalen met een uitkering als je de hypotheek conservatief begroot had op je salaris.

Jozik op Zaterdag 24 Oktober 2009 14:34

image

Overcreditering is natuurlijk primair de verantwoording van de consument. Je moet niet lenen als je niet zeker weet dat je kan terugbetalen. Secundair is het de verantwoording van de uitlener. Je moet niet uitlenen als je niet zeker weet dat je het ook weer terugkrijgt.

Helemaal eens dat de consument zelf primair verantwoordelijk is. Maar met de spotjes van lenen.nl en dat soort louche instanties wordt diezelfde consument wel heel erg in de verleiding gebracht. Om maar niet te spreken van het effect van op provisie beluste tussenpersonen.

Niet alleen de consument moet verantwoordelijk gehouden worden, het aanpraten van een te hoog krediet zou strafbaar moeten zijn.

Jan Willem Broekema op Maandag 26 Oktober 2009 16:58

image

Ah! lenen.nl => DSB => foute boel => Scheringa => LIS... Deze LIS-database kan je namelijk gebruiken om te bepalen welke gekken te veel geld lenen tegen te hoge kosten. Dat zijn natuurlijk de nieuwe prospects voor lenen.nl! Bij het BKR is dat niet mogelijk. Dat ik dat nou niet eerder in heb gezien.

Het belang ligt hier niet bij de bescherming van de consument maar bij het belang van de leningverstrekker. Het BKR is 40 jaar geleden opgericht vanuit de schuldhulpverlening maar dat hebben banken tegenwoordig zelf nodig.

dlerew op Zaterdag 24 Oktober 2009 14:39

image

De registratie is fout. Kredietverstrekking is onderdeel van ondernemerschap en daar zitten maar te accepteren voordelen ook nadelen aan. Het voordeel is dat kredietverstrekkers de klant mogen proberen te lokken met zeer aantrekkelijke rentes, mogen proberen over te halen bij hun te lenen, mogen proberen over te halen om veel te lenen en enorme winsten mogen maken. Ja, daar zitten natuurlijk nadelen aan vast: het risico dat iemand na verloop van tijd de schulden niet kan betalen. En wanneer wordt dat een groot probleem voor een kredietverstrekker? Op het moment dat ze het geld dat ze bij de leningen uitgeven zelf niet meer terug kunnen betalen en ze hun bedrijfsmodel te afhankelijk maken van de inkomsten van die leningen. Zie bijvoorbeeld een DSB.

Ik hoor het kabinet nu nog steeds niet over die situatie. Nee, het ligt niet aan de banken en dat die te veel risico wensen te nemen, nee het zou eerder aan de personen die lenen liggen. En dan kan je er nog zo'n mooi verhaal omheen maken dat het ter bescherming van die consumenten zelf is, of ter bescherming van de banken, daar ligt niet de grondslag van het probleem. De regering moet eerst eens bij die kredietverstrekkers zijn om ze te dwingen goed moet hun geld om te gaan. En niet van ja maar dit is daar ook voor bedoeld, nee regels stellen dat de kredietverstrekkers niet lokken, hun financiering stabiel hebben en de bedrijfsvoering niet te veel op vluchtig geld laten hangen. Maar daar is de regering tegen want de regering is enorm voorstander van vrije handel en wenst daar de schuld dus niet te leggen.

TheReactor op Zaterdag 24 Oktober 2009 19:25

image

Ik ben niet voor nog meer registratie. Maar jouw analyse is wat kort door de bocht. Waar gaat een berooide, zijn huis uit gezette, schuldenaar naartoe? Die klopt aan bij de sociale dienst en andere hulpverlening. Daarmee is het ook een probleem van de samenleving.

Wat betreft kredietverstrekkers ben ik voor toetsing achteraf. Als iemand zijn schulden niet meer kan betalen en hij blijkt overgecrediteerd te zijn vind ik dat de rechter de schuld moet kunnen kwijtschelden zonder persoonlijk faillissement. Als dit boven het hoofd hangt van de kredietverstrekkers dan zullen ze meer moeten opletten. Maar dit verreist wel eerlijkheid van de kredietnemer. Als hij liegt tegenover een kredietverstrekker over zijn inkomen, andere schulden of betalingsachterstanden dan is er volgens mij ook geen enkele medelijden met de overgecrediteerde consument nodig. Hij mag wat mij betreft dan helemaal uitgekleed worden.

hansmiv op Zaterdag 24 Oktober 2009 23:24

image

Als iemand zijn schulden niet meer kan betalen en hij blijkt overgecrediteerd te zijn vind ik dat de rechter de schuld moet kunnen kwijtschelden zonder persoonlijk faillissement.
Dat opent perspectieven !

dlerew op Zondag 25 Oktober 2009 03:18

image

Wat is er kort door de bocht aan mijn redenatie? Want ik stel niet berooide personen geen last zijn voor gemeenschapsgeld. Echter, ik vind niet dat willekeurige consumenten maar in een database moeten worden opgenomen om het gemeenschapsgeld of consumenten zogenaamd te beschermen zolang kredietverstrekkers zich naar hartenlust mogen uitleven op de consumenten met de eerder door mij aangevoerde mogelijkheden. Zowel de regering als de kredietverstrekkers doen hier net alsof het probleem bij de consumenten ligt terwijl die leningen niets meer of minder zijn dan commerciële handel. Als die handel voor problemen zorgt, waarom pakken we dan die handel niet aan?! Je kan dan natuurlijk redeneren dat het uiteindelijk consumenten zijn die het een lening nemen, maar als we in een staat leven waar we zelf verantwoordelijk zijn voor ons financiële huishouden en de staat het toestaat dat kredietverstrekkers vrij spel hebben om mensen in de problemen te helpen om er zelf beter van te worden en de staat een stuk minder, ligt het dan aan iedere consument? Moet ter bescherming van geld dat de regering goed hoort te beheren de consument dan maar het haasje zijn om schade op te vangen die bedrijven met hun aanbod veroorzaken? Eerst die bedrijven dus aanpakken en niet de willekeurige consumenten aan willekeur van de vrije markt en overheid in hokjes laten plaatsen.

uranis op Zaterdag 24 Oktober 2009 19:17

image

voer dat maar eerst eens in amerika .. dan kunnen we eindelijk eens van de crisis afkomen.. en toekomstige crisis uitsluiten..

daarna kunnen we eens kijken of het hier moeten doen..

TheReactor op Zaterdag 24 Oktober 2009 19:27

image

Krijg je nooit 'get your free credit score' spam? In Amerika worden dit soort gegevens geregistreerd door private commerciële bedrijven. Het systeem werkt slecht en heeft een crisis niet kunnen voorkomen.

Demko op Zaterdag 24 Oktober 2009 21:47

image

Past wel bij deze overheid. Die willen immers alles van iedereen in een database stoppen.

- ID (Centrale opslag gelaatsscan + vingerafdrukken)
- Verkeersgegevens (internet + telefonie)
- EPD (Elektronisch Patienten Dossier)
- EKD (Elektronisch Kind Dossier)
- Waar was u? OV-chipkaart + kilometerheffing met zo'n leuk kastje

Ik mis vast nog een paar dozijn landelijke/EU/globale systemen en natuurlijk alle systemen van losse organisaties (BD, UVW, gemeentes enz) die inmiddels ook gekoppeld zijn.

Feit is dat we in een razend tempo op een totale controlestaat afstevenen. Dan kan deze registratie er ook nog wel bij.

Fabio op Zondag 25 Oktober 2009 15:28

image

De historie heeft reeds uitgewezen dat banken & consorten zichzelf verrijken en speculeren met 't geld van en op kosten van de burgers, de politiek vaarde hier altijd lekker in mee!
Zelfs in crisis tijden eisen de heren boven in hun gouden kooi hun Ohso zwaar verdiende Milj-bonussen op waar zelfs rechters weinig aan kunnen veranderen.

Crisis heeft ook uitgewezen dat banken van alle kanten ge-patched moesten worden met belasting Geld van jawel raad tis; weer diezelfde arme burger! (allerhande bezuinigingen zijn reeds aanstaande en worden uiteindelijk doodleuk doorberekend naar wie denkt u jawel hoor...??)

Tegelijkertijd willen deze paria incl 'n aantal politici liefst alle data van de burgers verzamelen en gebruiken tegen nogmaals dezelfde Ohso onbetrouwbare burgers, en dat terwijl daar reeds prima systemen voor functioneren, bovendien zijn zij het zelf die hier de grote kak aanjagen!!! (U gelooft toch ook zeker dat oom Dirk vette S. géén 20milj+ in de Kaaiman eilanden heeft uitstaan of niet!!!)

Mij Vraag aan iedereen hier is,

Wie is nu de ''meest betrouwbare factor'' in deze samenleving??

Banken die ons geld middels div systemen vergokken?
Politici die groots ons geld heen & weer schuiven en later de lasten doodleuk weer doorbereken aan ons??

Of 'n aantal consumenten die hun rekeningen niet meer kunnen betalen Omdat diezelfde boven genoemde paria's hun met enorme kosten c.q. onbetaalbare lasten opzadelen!


't is dat we geen RAF meer hebben anders... met dat hypocriet zooitje gepeupel!





hansmiv op Zondag 25 Oktober 2009 15:45

image

't is dat we geen RAF meer hebben anders... met dat hypocriet zooitje gepeupel!

Een weinig inhoudelijke bijdrage, wel met een hoop geschreeuw. Ik zal een melding sturen naar de redactie hierover ...

hallieballie op Maandag 26 Oktober 2009 07:37

image

@Fabio,

Je hebt gelijk.

Fabio op Zondag 25 Oktober 2009 15:58

image

*** reactie verwijderd ***

Fabio op Zondag 25 Oktober 2009 19:17

image

Tvg;
De RAF filosofie i.d.t. was helemaal niet zo zwaar ongelijk, hun fout was 't dat men zich vergreep aan dom & zinloos geweld! Mrj daar zijn ze dan ook naar behoren voor gestraft geworden toch.

Veel gevaarlijker is tegenwoordig de trend van 'n ''mening-dood'' maken mentaliteit van sommigen, die gaan dan overal v politie agentje lopen spelen en willen een voor hun niet passende mening 't liefst zo snel mogelijk verbannen zien!

Databanken zijn in beginsel niet slecht, ligt er maar net aan wie ze beheerd en met wat voor reden, daar gaat deze discussie ook over nl;

Moeten onze privé gegevens dubbel beheerd of gecollecteerd worden door mensen, spr (particuliere) instellingen die duidelijk zelf (maar altijd achteraf) dubieus blijken te zijn ?!?

Wat mij betref dus een concreet; Neen!

Hstea op Maandag 26 Oktober 2009 10:43

image

Dat laatste kan bijvoorbeeld doordat er administratief iets verkeerd gaat of er achterstand in de administratie van een consument is. Dit betreft ongeveer 33 procent van alle gevallen.

Ja, en hier behoort het dan op te houden.... onacceptabel.

Tom Sanders op Vrijdag 10 December 2010 11:35

image zomerhack badge 2

databanken zijn een altijd risico
...

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws