Netbookmakers mijden Windows 7

pc-verkoop

Gepubliceerd: Dinsdag 27 oktober 2009

Netbookproducenten stappen niet massaal over op Windows 7 totdat XP komend voorjaar wordt uitgefaseerd. De nieuwe versie is te duur.

Toon volledig artikel

linus4ever op Dinsdag 27 Oktober 2009 09:22

image

De nieuwe versie is te duur.

Klopt.

Donderdag komt de nieuwe Ubuntu 9.10 uit, die is gratis en errug goed.

steffio op Dinsdag 27 Oktober 2009 09:29

image

Weet je toevallig of er ook een Netbook versie wordt uitgebracht tegelijkertijd, zoals de 9.04 Remix, die bevalt mij wel heel erg goed op mijn Acertje.

Ik zie overigens ook het voordeel niet van Windows op een Netbook, het voordeel windows dat daar de meeste zakelijke software voor te krijgen is, maar ook waar de meeste spelletjes voor zijn uitgebracht is helemaal niet relevant op het Netbook.

Het kostprijs argument is dan ineens veel belangrijker, want waarom zou je meer betalen voor iets wat geen directe meerwaarde heeft.

martijntje op Dinsdag 27 Oktober 2009 13:18

image

De UNR versie wordt gewoon tegelijkertijd uitgebracht. Je kunt op dit moment al de RC downloaden op http://releases.ubuntu.com/releases/9.10/?rc

ArjenDouma op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:02

image

De Ubuntu NBR 9.10 is veel beter dan de 9.04 versie.
Deze loopt om mijn Aspire One 512 Mb / 8 Gb SSD als een zonnetje!

- Start sneller op;
- Ziet er gelikt uit;
- Werkt prettiger en sneller, vooral met de browser is dit direct merkbaar;
- Uiteraard zijn alle programma's zoals Open Office weer up-to-date;
- Zelfs het wifi led lampje wordt direct aangestuurd (in 9.04 moest hiervoor nog een extra programmatje geinstalleerd worden).

De mensen die op dit soort apparaten nog met Windows werken moeten nodig upgraden (gratis) naar deze Ubuntu 9.10 NBR versie.


Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:43

image

Moblin vind ik persoonlijk nog mooier en sneller (alleen 3G kreeg ik nog niet aan de praat)

queenfan op Woensdag 28 Oktober 2009 12:35

image

Klopt Moblin is mooi en snel maar krijg wifi en bedraad biet aan de gang dus voor mij Ubuntu.

steffio op Woensdag 28 Oktober 2009 13:07

image

Moblin zag er inderdaad gelikt uit, werkt alleen op cruciale fronten niet, 3G en wifi

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 10:48

image

Interessant ongetwijfeld, maar off-topic. Het gaat om Windows XP, dus niet om Linux, als grootste concurrent van Windows 7 op netbooks.

JanW op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:11

image

Het is zeker interessant:
Shuttleworth stretches Ubuntu from netbooks to heavens

Windows 7, Windows Server 2008 R2, and the marketing machine that is Microsoft are tough acts to follow. But Mark Shuttleworth, founder of the Ubuntu Linux project, is relieved that Windows 7 is out. Now, Ubuntu 9.10 - which is arguably the best desktop Linux released by the project and supported by Canonical, the commercial entity that provides tech support and other services for Ubuntu - can get on with showing how Ubuntu stacks up to Windows on both the desktop and on the server.

@steffio:
The desktop release includes a redone Ubuntu Netbook Remix

En, ook leuk:
To put it another way, Shuttleworth is not doing this for the money, but to see the look on Steve Ballmer's face.

steffio op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:26

image

Dank!

Ook even donderdag upgraden dus.

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:55

image

Ik wacht nog een weekje. ;) Maar ik ga (K)Ubuntu zeker bekijken.

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:46

image

kubuntu heeft openoffice mooi in KDE geïntegreerd.
wachten is nog op een qt versie van firefox.

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 15:16

image

Now, Ubuntu 9.10 - which is arguably the best desktop Linux released by the project and supported by Canonical kortom de beste Linux ooit ;)

waar lees ik dat vaker...

JanW op Dinsdag 27 Oktober 2009 16:55

image

kortom de beste Linux ooit ;)
Dat moet ik dan maar even van je aannemen.
Ik heb 'm zelf nog niet geprobeerd, namelijk.

;)

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:01

image

Het zou ook niet best zijn als Canonical al in de aankondiging aangeeft dat het hun 'Worst ever' is. ;) Met elke release probeer je toch weer een stap voorwaarts te zetten.

steffio op Dinsdag 27 Oktober 2009 17:23

image

Ach zolang de term "The Wow is now" maar niet valt vind ik het goed.

linus4ever op Woensdag 28 Oktober 2009 00:29

image

kortom de beste Linux ooit ;)

waar lees ik dat vaker...


Eigenlijk iedere keer dat er een nieuwe Ubuntu uitkomt.

Het vervelende voor de fanboys van Steve en Bill is, dat het nog waar is ook. Iedereen is het daar over eens. Kom daar maar eens om onder de fanboys van Bill, die blijven hangen op XP. Zie je het voor je over 20 jaar op de HCC-dagen, dat ze daar nog steeds dol enthousiast over de "gebruiksvriendelijkheid van XP" demo's staan te geven, ach af en toe een bootje daar maalt de echte fanboy niet om. :-))

Nog vervelender voor deze jongens is dat Canonical een innovatieve manier van releases heeft uitgevonden.
1. Elk half jaar in april en in october een nieuwe release;
2. Elke twee jaar in october een Long Tims Support (LTS) release.

De gewone releases zijn er voor mensen die telkens de nieuwe dingen willen, de LTS is er voor bedrijven en mensen die vooral stabiliteit en ondersteuning willen hebben. Ze hebben nu ook het Debian project, de Linux community distro waarop Ubuntu met vele anderen is gebaseerd meegekregen.

Microsoft, kan hier echt een puntje aan zuigen. Vista zou drie jaar duren zei Microsft toen XP uit kwam, het heeft in totaal zes jaar geduurd en toen ze kwamen met het rotte Vista waar ook nog eens alle vernieuwingen waren gesloopt.

Caesar Tjalbo op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:18

image

Of gaat het over Windows 7? Wat me opvalt is dat er geen speciale netbook versie is van Windows, of dat zou nu juist XP moeten zijn. Aan versies van Windows 7 geen gebrek, echter geen specifieke netbook variant terwijl van Ubuntu er een aantal speciaal voor netbooks zijn.

Om de overstap van XP naar 7 te vergemakkelijken is er wel een USB stick versie in de maak. bron

Remark01 op Dinsdag 27 Oktober 2009 15:45

image

Er is een special versie van Windows 7 voor netbooks, namelijk windows 7 starter edition, word echter niet verkocht in de winkel, alleen aan hardware fabrikanten. XP word niet meer uitgeleverd door MS, maar nog wel ondersteund.

http://channelworld.nl/nieuws/16663/windows-7-ook-voor-netbooks-.html

Ronnie op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:55

image

Het gaat over het feit dat voor netbook producenten Windows 7 te duur is, dit heeft zeker effect op het gebruik van Linux in deze markt.
Bij de initiele introductie van de Netbooks werd veel gebruik gemaakt van Linux, doordat Microsoft voor Netbook vendors de prijs van XP flink naar beneden heeft gehaald is men vaker XP gaan inzetten. De vraag is wat er gaat gebeuren nu Microsoft meer gaat vragen voor Windows 7, betekend dit dat we weer vaker Linux (Moblin of Android) zullen gaan zien?

RobP op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:24

image

Troll alert !

vinylat45 op Dinsdag 27 Oktober 2009 09:42

image

Win7 met virusscanner, zo krijg je een netbook op haar knieën.

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 10:51

image

Ik zou verwachten dat dat op XP even zwaar is als op Windows 7. Waarom heeft het volgens jou op Windows 7 meer impact?

lars66 op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:17

image

Waarom verwacht je dat ? Vista en 7 zijn allebei NT 6.x , XP daarentegen is NT 5.x. Me dunkt dat de overeenkmsten tussen Vusta en 7 groot en zijn en die tussen 7 en XP aanzienlijk kleiner.

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:42

image

Ik verwacht dat een virusscanner op beide os'en ongeveer even zwaar zal zijn. Waarom zou dat niet zo zijn?

lars66 op Woensdag 28 Oktober 2009 00:10

image

Een real-time virusscanner is een vrij zware applicatie, op beide OS'en. Het lijkt me niet verstandig een mailserver op een netbook te installeren als die ok gebruikt gaat worden door Windows clients omdat er dan op de netbook ook een virusscanner geinstalleerd moet worden. Dit ter bescherming van de windows clients.
Afgezien daarvan zou ik niet weten waarom een netbook met linux een virusscanner zou moeten hebben draaien.

vinylat45 op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:19

image

Win7 is qua performance gelijk aan Vista.

bron: webwereld

vinylat45 op Dinsdag 27 Oktober 2009 11:49

image

Als je Win7 tenminste geinstalleerd krijgt:

Windows 7-upgrade verzandt in reboot

bron: webwereld.nl

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 15:59

image

het is wel duidelijk dat het jou nooit gelukt is. De onbrekende support van Apple zal daarbij wel de oorzaak zijn. De meeste Appleusers zijn klikgeiten en alleen de echte proś duiken de techniek in. Daar hoor jij niet bij blijkt maar weer ;)

Lady Gaga op Dinsdag 27 Oktober 2009 17:13

image

Je reinste duimzuigerij compleet naast de kwestie, zoals gewoonlijk...!

Trolldrollen leg je als de beste.
Blijf liever bij het onderwerp in het vervolg!

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:44

image

Ik vroeg me al af waarom nog niemand was begonnen te trollen over Apple. =P

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 06:40

image

Windows 7 is gewoon zo slecht het niet op een nieuwe iMac kan draaien :)
Toch vreemd een gratis OS als Linux/BeOS dat wel lukken ...

Dus waar ligt het support probleem? ;)

Windows 7 party pack ... it has to be a joke!!!
Kijk eens naar die party pack ... er zitten zelfs instructies bij hoe je een party moet uitvoeren. http://www.youtube.com/watch?v=Kzor8PcPo4Q

Kom op hoe kinderachtig zijn ze daar bezig?

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 10:46

image

Was te verwachten natuurlijk. De consument wil best XP op een netbook, dus dat is geen belemmering.

Er zullen best mensen zijn die meer willen betalen voor Windows 7, maar omdat netbook zich richten op goedkoop zal dat toch minder zijn.

XP is goedkoper, dus elke netbook bouwer die nu uitlevert met Windows 7 snijdt zichzelf hoogst waarschijnlijk concurrentie-technisch in de vingers.

Het is al een tijdje bekend dat Microsoft haar eigen grootste concurrent is.

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 13:00

image

Windows is goed, man!

overdenkamp op Dinsdag 27 Oktober 2009 19:04

image

Argumentatie? Windows zelf lijkt me niet zo goed, alleen extra software die erop draaien kan is een voordeel en de hoofdreden waarom windows gebruikt wordt. Geef mij maar ubuntu. Ook een hoop beschikbare software (genoeg in ieder geval, als je niet wilt gamen). Edit: Waarom kan ik "de redactie" waarschuwen voor mijn eigen post?

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 15:17

image

als je niet wilt gamen
Daar zeg je wat... ik blijf het verbazingwekkend vinden dat dit na al die jaren nogsteeds een probleem is.

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:52

image

Ja, voor je portemonnee ;-)

Remark01 op Dinsdag 27 Oktober 2009 15:48

image

Probleem lost zich vanzelf op, Microsoft is namelijk gestopt met uitgeven van XP licenties. Dus als de fabrikanten door hun voorraad heen zijn word het Windows 7 of iets anders, maar geen XP meer....

anonymous_118315 op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:51

image

Da's inderdaad de spijker op zijn kop. Op zich natuurlijk ook niet meer dan normaal dat een nieuw product een ouder product vervangt. Het zal alleen even wennen zijn voor de mensen die niet zo van verandering houden.

lars66 op Dinsdag 27 Oktober 2009 23:48

image

Peter, je slaat de spijker volledig mis. Mensen stappen normaal gesproken over op een nieuw produkt als die hen beter bevalt dan het oude produkt van de leverancier. Hier kiezen consumenten voor het oude produkt. Als het oude produkt niet meer te krijgen wil dat niet automatisch zeggen dat de consument dan zomaar het nieuwe produkt slikken. Misschien kiezen ze wel voor een ander produkt, van een andere leverancier, want deze heeft ze al eerder een keer een duur, log produkt door de strot willen duren. Een produkt die de consumenten toen ook massaal links hebben liggen.

Bladerunner op Woensdag 28 Oktober 2009 00:15

image

Misschien kiezen ze wel voor een ander produkt, van een andere leverancier,

En dat is nu precies de reden dat Apple niet wilt dat hun product (Mac OS-X) op non-Apple hardware wordt geïnstalleerd! Apple verkoopt al sinds het begin het OS gebundeld met de hardware, iets wat veel mensen ten onrechte 'koppelverkoop' noemen. Over een OS van Apple zul je nooit lezen: "consument laat versie zoveel links liggen". Dat kan soms ook niet (het nieuwe systeem zit gelijk bij elke nieuwe Mac die je koopt) en dat hoeft ook niet want Apple verkoopt geen OS dat aan alle kanten rammelt of dat op elke 'bak' mag worden geïnstalleerd met alle onvoorspelbare gevolgen van dien. Het is geen koppelverkoop dat Apple doet, maar een solide manier om problemen tot een minimum te beperken. Helaas heeft Microsoft dit niet in de hand.

dummyxl op Dinsdag 27 Oktober 2009 18:53

image

Even een reactie op Janw, ik heb sinds een week Kubuntu draaien en ben echt zeer positief en verbaast over de kwaliteit, snelheed en eenvoud die ze met deze versie hebben weten te bereiken. Ik heb nu een dualboot Windows 7 en Kubuntu 9.10 en start nu bijna altijd Kubuntu op, die bevalt beter en start 2x zo snel als Windows 7 (en de oude Kubuntu 9.04 versie). Voor mijn games hou ik Windows nog wel aan.

Verder is Windows 7 misschien wel de beste windows versie ooit, dat ben ik wel met ze eens, ik vind vooral de nieuwe taakbalk super werken. Maar vind toch Kubuntu fijner en meer potentie hebben. Iedereen moet maar zijn eigen mening vormen.

JanW op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:35

image

Even een reactie op Janw (...)
Maar vind toch Kubuntu fijner en meer potentie hebben. Iedereen moet maar zijn eigen mening vormen.

Bedankt voor je reactie. :)

Ben zelf niet zo'n liefhebber van KDE, voor mij zal het dus wel gewoon Ubuntu blijven.

Ik zie/merk het t.z.t. wel hoe de 9.10 hier gaat presteren. (Ben overigens al zeer tevreden met mijn 9.04 avonturen.)
Ben sowieso geen 'early adopter', misschien dat ik 9.10 dan maar een maandje uitstel, of zo.

Geen idee wanneer ik ooit aan Win7 zal proeven, die ga ik i.i.g. niet los kopen. (Als het op een systeem al meegeïnstalleerd staat, dan pas misschien.)

Anonymous Coward op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:55

image

de kubuntu 9.10 beta versie verbaasde mij ook al.

WouterSchaekers op Dinsdag 27 Oktober 2009 21:23

image

En daar komt Linux...

dummyxl op Dinsdag 27 Oktober 2009 22:10

image

Ja dus... lijkt mij vrij logisch dat "Linux komt" het is een concurrentie systeem op DEZELFDE APPARATEN. Het is dus meer dan logisch dat Linux aangehaald wordt. Maar prima ik verplicht jou niets. Wil jij liever Windows gebruiken prima.

milla75 op Woensdag 28 Oktober 2009 05:54

image

Te duur? Ik dacht dat de performance hetzelfde is als Windows Vista -- dwz belazerd.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws