Defensie VS bewierookt open source

cyberwar

Gepubliceerd: Woensdag 28 oktober 2009

Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft een memo uitgegeven waarin het stelt dat open source-software in vrijwel alle gevallen gelijk is aan commerciële software.

Toon volledig artikel

Kameo op Woensdag 28 Oktober 2009 14:54

image

"Verder heeft open source een aantal voordelen. Dat betreft onder andere de mogelijkheid om de broncode naar believen te veranderen, de minder grote afhankelijkheid van leveranciers, het kostenvoordeel door het ontbreken van licentiekosten, en de hulp van de brede open source-gemeenschap. "

Bye bye, Microsoft. =P

Webman op Woensdag 28 Oktober 2009 15:17

image

Microsoft is echt niet de enige closed source leverancier hoor, beetje simpele reactie. Met name bij Defensie gebruiken ze nogal wat applicaties die MS niet levert. En er bestaat ook nog zoiets als open source op basis van Microsoft. Bijvoorbeeld het CMS Umbraco.

Verder vind ik dit artikel wel goed onderbouwd. Het kostenaspect geloof ik niet in omdat de licenties maar een heel erg klein deel uitmaken van de totale kosten, maarmet name de ontwikkelsnelheid in bijzondere situaties vind ik een sterk argument. Zo maakt iedereen zijn eigen afwegingen; soms wordt het dan open source en soms niet. Prima toch! Bijvoorbeeld als je zelf niet wilt of kunt ontwikkelen kan dat juist een reden zijn om geen open source te kiezen, omdat je anders in handen valt van de dienstverleners en dan is het maar de vraag of de kosten laag blijven...

skizmo op Woensdag 28 Oktober 2009 15:21

image

Het kostenaspect geloof ik niet in omdat de licenties maar een heel erg klein deel uitmaken van de totale kosten
eeuh... wat is dan het grootste deel ?

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 15:23

image

Implementatie en beheer..

Webman op Woensdag 28 Oktober 2009 15:29

image

Precies. En mat name in de overheidsector lopen de implementatiekosten vaak gierend uit de klauw. Projecten worden soms wel 2 - 3 keer duurder dan begroot.

jos-ehv op Woensdag 28 Oktober 2009 18:21

image

maar dat staat los van open of closed source software. de implementatie en beheerkosten zijn gelijk. de winst zit het alleen in de licentiekosten die bij een grote onderneming best wel een aardig bedrag over een langere periode bedragen.

josh op Donderdag 29 Oktober 2009 11:42

image

En daarom merkt webman terecht op dat het kostenvoordeel wel mee zal vallen. Ook al zullen de licentie kosten absoluut gezien best hoog zijn, in het totale plaatje zullen ze niet de doorslag geven omdat ze slechts een klein percentage van het geheel vormen.

thieu op Donderdag 29 Oktober 2009 09:20

image

in de overheidsector lopen de implementatiekosten vaak gierend uit de klauw. Projecten worden soms wel 2 - 3 keer duurder Waarom 'met name in de overheidssector'? Misschien wel omdat dat soort zaken daar meer bekend wordt terwijl dit in het bedrijfsleven veel makkelijker onder de pet gehouden kan worden.
En, dit heeft inderdaad niets met open source te maken maar gebeurt net zo makkelijk met de implementatie van closed source oplossingen.

Webman op Donderdag 29 Oktober 2009 16:34

image

Het argument om open source te nemen is vaak dat je zelf gemakkelijk customizations kunt maken. Koppel daaraan het feit dat in overheidsorganisaties de lijsten met eisen & wensen heel erg uitgebreid zijn en iedere afdeling zijn wensen vevuld wil zien en je hbet de ideale situatie voor het uit de hand lopn van kosten.

Bij commerciele bedrijven letten ze gewoon wat meer op de kosten en closed source producten zijn gwoon minder makkelijk aan te passe. En soms is dat een zegen. Al die aanpassingen zijn namelijk lang niet altijd echt nodig en bemoeilijken ook het onderhoud op langere termijn.

Caesar Tjalbo op Woensdag 28 Oktober 2009 20:21

image

Het kostenaspect geloof ik niet in omdat de licenties maar een heel erg klein deel uitmaken van de totale kosten oh vast, totdat je het bedrag in dollars ipv. procenten ziet. En dat op terugkerende basis.

lars66 op Woensdag 28 Oktober 2009 16:34

image

Ajup, nu krijgen we killer apps ! De DoD heeft genoeg geld om MS op te kopen en door het toilet te spoelen om van dat eeuwige gezemel over licenties af te zijn.

Moriarty op Donderdag 29 Oktober 2009 11:04

image

Goed idee, killer apps van het Amerikaanse leger! En wat heeft Microsoft hiermee in het bijzonder te maken?

josh op Donderdag 29 Oktober 2009 11:46

image

Ik vind het ook tof dat de besturingsprogramma's van de kruisraketten binnen kort onder een GNU licentie worden uitgebracht. Ik sta te popelen om ze te downloaden

kmg454 op Woensdag 28 Oktober 2009 15:18

image

Het is jammer dat er hier in Nederland nog niet zo over wordt gedacht.

Ons bedrijf werkt al jaren met Linux en open source software, helaas is er nog steeds geen goed boekhoudpakket waar wij mee uit de voeten kunnen.
Dus draaien we noodgedwongen welliswaar via een virtuele omgeving nog een windows xp versie.

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 15:30

image

Als 10% van alle bedrijven met deze klacht elk 1000 euro in een pot zouden gooien, kun je een OSS boekhoudpakket laten bouwen waar Exact het benauwd van krijgt.. De mentaliteit in het bedrijfsleven is daar echter niet naar. Succesvolle ondernemers zitten meestal meer aan de hardline kant van het kapitalisme, dan dat ze waarde zien in een meer socialistische benadering van collectieve probleemoplossing.

Webman op Woensdag 28 Oktober 2009 15:35

image

Daar geloof ik helemaal niets van. Voor dat soort pakketten is namelijk vooral kennis van bedrijfsporcessen, boehoudprincipes, wetgeving, etc. nodig. Dat kan niet met de traditionele open source aanpak. Alleen met een moderne commerciele OS variant. Het enige voorbeeld dat ik ken is Vital Health Software, een software pakket voor de medische sector van een voormalige topman van Baan Company.
Financiele software, ERP voor logistiek en manufacturing, etc.; dat gaat er voorlopig echt niet komen in OS varianten die kunnen concurreren met SAP, Infor, Oracle, etc.

Bolleke op Woensdag 28 Oktober 2009 16:05

image zomerhack badge 3

Dat kan niet met de traditionele open source aanpak. Alleen met een moderne commerciele OS variant.
Eh? Want?

ArjenB op Woensdag 28 Oktober 2009 17:10

image

Goede vraag.

Webman op Donderdag 29 Oktober 2009 16:36

image

Omdat ik geen open source community ken met voldoende business kennis voor dergelijke software. De meeste communities zijn technisch georienteerd.

ArjenB op Vrijdag 30 Oktober 2009 09:57

image

Er zijn groepen die wel aan zakelijke software werken.
List of Open Source eCommerce Software
osCommerce

Het is niet het model van OSS wat de ontwikkeling van dergelijke software in de weg staat, maar, zoals je zelf al aangeeft, belangstelling en kennis in de groepen. Of ze (al) goed genoeg thuis zijn in de materie kan ik niet beoordelen.

Het lijkt me sterk dat - als ze nu nog niet genoeg kennis hebben - ze die kennis nooit zullen verwerven. De belangstelling is er al.

anonymous_118315 op Zaterdag 31 Oktober 2009 13:19

image

Omdat ik geen open source community ken ...Maar het feit dat jij iets niet kent betekent natuurlijk absoluut niet automatisch dat het niet bestaat. De wereld draait echt niet alleen om wat jij weet. ;)

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 16:14

image

Vanuit een hobbyistencommunity zal dit soort software inderdaad niet heel snel komen. Een branchevereniging o.i.d. met een zak geld kan de ontwikkeling echter wel langs commerciele weg opstarten. Uiteindelijk is dit soort software niet eens heel erg boeiend vanuit de ontwikkelaar bezien. De complexiteit schuilt in precieze regelbewaking (bedrijfsprocessen, boekhoudprincipes en wetgeving zijn uiteindelijk hetzelfde ding), en ook een bedrijf als SAP zou wel gek zijn om die hardcoded in z'n applicaties te stoppen. De implementatiekosten zitten 'm in het aanbrengen van precies de juiste regelbewaking en flowcontrol voor de betreffende organisatie.

Een solide basis m.b.t. besturingssysteem (Linux), databases(PostgreSQL) en middleware (Ruby spreekt mij persoonlijk aan, maar er is vast wel meer/beter..) kun je op dit moment al zo van de plank trekken. Wat ontbreekt is tooling om op robuuste wijze invulling te geven aan bedrijfsregels (in ruime zin). Is die tooling eenmaal voor elkaar, dan heb je sowieso een architect nodig om de zaak te implementeren. Dat is op dit moment bij SAP echter niet veel anders. Uiteindelijk ben je abstracte bedrijfsregels wiskundig aan het herformuleren.. en dat is overal een probleem. ;-)

Janneman _ op Woensdag 28 Oktober 2009 16:37

image

Financiele software, ERP voor logistiek en manufacturing, etc.; dat gaat er voorlopig echt niet komen in OS varianten die kunnen concurreren met SAP, Infor, Oracle, etc.
Zou ik nu niet meer zeggen, kijk eens naar de opkomst van OS paketten als OpenERP, OpenBravo en PostBooks. Die nemen steeds meer plaats in binnen het MKB.

tuxsurfer op Woensdag 28 Oktober 2009 21:12

image

Open Source Business-software zoals ERP, CRM, ECM, BI is al in ruime mate voorhanden, geleverd door serieuze commerciele entiteiten (de spreekwoordelijke keel om dicht te knijpen is dus voorhanden). Compiere ERP is een goed voorbeeld waar bedrijven zoals specsavers, La Poste, Yves Roucher etc ook mee draaien. Volop aanwezig in missie-kritieke processen van organisaties. Er zijn meer voorbeelden te noemen.

Anonymous Coward op Woensdag 28 Oktober 2009 21:40

image

http://cash.nl/html/linux.html

voor het MKB:
http://www.gnucash.nl/
http://www.sql-ledger.org/

Webman op Donderdag 29 Oktober 2009 16:47

image

Er zijn vast voorbeelden, maar het is allemaal marginaal ten opzichte van de closed source producten. In dat segment is open source geen item; die stap gaan ze overslaan. Bedrijfssoftware in een SaaS model dat je als abonnement betaalt is wat in dat segment het onderwerp van gesprek is. Open source vrijwel niet.

Anonymous Coward op Donderdag 29 Oktober 2009 21:28

image

Bedrijfssoftware in een SaaS model dat je als abonnement betaalt is wat in dat segment het onderwerp van gesprek is. Open source vrijwel niet.

Klopt, en dat is ook ingegeven door ICT afdelingen.

nogffenikplof op Woensdag 28 Oktober 2009 22:58

image

Het begin is er,

www.opensphere.nl/

en het mooie van OS is dat het eind nog lang niet in zicht is...

Plof...

HolPen op Donderdag 29 Oktober 2009 00:19

image

En wat heeft een OS in 's hemelennaam te maken met een boekhoudpakket?

Je kunt een eigen boekhoudpakket prima laten ontwikkelen voor gebruik onder Linux, net zo goed als voor gebruik onder Windows. Daar heeft het open of closed source zijn van het OS niets mee van doen.

anonymous_119443 op Donderdag 29 Oktober 2009 04:08

image

Hij bedoelt waarschijnlijk OSS (Open Source Software) ipv OS (Operating System)

songshu op Woensdag 28 Oktober 2009 16:47

image

Klopt,
maar neem aan dat je met "hardline kant" angstige managers bedoelt die totaal geen verstand hebben van hun eigen bedrijfsprocessen en graag gerustgesteld willen worden door mooie jongens met prettige stropdassen die op hun beurt weer erg weinig verstand hebben van de software die ze verkopen ;)

Maar het bedrijf waar ik voor werk heeft juist wel voor een OS oplossing gekozen voor een ERP systeem op LAMP basis, namelijk gewoon laten bouwen naar onze eigen specificaties.
Dat is ongeveer even duur als een kant en klaar pakket waar ook nog eens een hoop functies in zitten die je nooit gebruikt.
Voor ons was echter niet de prijs doorslaggevend wat je zo vaak hoort bij OS, integendeel,
voor ons was het voordeel dat:
1) wij eigenaar zijn van onze applicatie
2) wij makkelijk kunnen switchen naar een andere programmeur mocht het nodig zijn.
3) geen extra boekhouding nodig om het aantal CAL's bij te houden
4) ongelovelijk stabiel
5) altijd aanpasbaar en via open standaarden aan andere systemen te koppelen
6) niet verplicht te "upgraden" als onze leverancier daar zin in heeft
7) wij beter weten hoe onze processen in elkaar zitten dan zo'n stropdas verkoper die vaag om de zaken heen draait met mooie woorden.
8) het platform onafhankelijk kan zijn aan zowel client als server kant, wij draaien Linux, maar zouden met gemak KUNNEN switchen naar mac of windows7 ;)
9) zelfbouw volgt de logica van het bedrijf i.p.v. andersom, minder omscholing dus voor onze kennis werkers.
10) weinig tot geen onderhoud nodig tenzij we nieuwe functionaliteit willen.

Jesse van Bekkum op Woensdag 28 Oktober 2009 20:20

image

Het klopt dat er nog geen goede boekhoudprogramma's voor linux zijn. Maar iemand enig idee waarom die schijnbaar niet te porten zijn van windows?

Van een computerspel wat direct X nodig heeft, en het uiterste van de hardware vraagt kan ik me het goed voorstellen. Maar een boekhoudpakket is uiteindelijk natuurlijk niks anders dan een enorme zooi formulieren, een database en een lading handige logica. Lijkt me vrij eenvoudig om te porten of om vlekkeloos onder wine te laten draaien.

knolraap op Donderdag 29 Oktober 2009 11:13

image

Als 10% van alle bedrijven met deze klacht elk 1000 euro in een pot zouden gooien, kun je een OSS boekhoudpakket laten bouwen waar Exact het benauwd van krijgt..

Wie weet.. als 10% van alle bedrijven met deze klacht elk Exact e-mailen dat ze interesse hebben voor een Linux port tegen een kostprijs van pak 'm beet 5% meer dan de prijs van het zelfde MS Windows pakket ben ik benieuwd wat Exact daar dan mee doet.

Anonymous Coward op Vrijdag 30 Oktober 2009 11:13

image

Een Linux-port is het doel niet. Het zou een OSS-product moeten worden dat volledig cross-platform inzetbaar is.

Debbie26 op Woensdag 28 Oktober 2009 16:05

image

Had je al bij Cash gekeken? Dat kan overigens werken met verschillende versies van de programmatuur in dezelfde databases. Het enige wat je nodig hebt, is een 2e key als je 2 verschillende versies wilt gebruiken.

gnu_lx op Woensdag 28 Oktober 2009 19:27

image

Heel leuk "CASH" maar de linux versie is zeker niet gelijk aan die van windows. Het werkt onder linux, maar niet echt lekker en tevens lijkt het meer een hobby project.

steffio op Woensdag 28 Oktober 2009 19:11

image

Wij gaan over op Minox, die werkt tadeloos en snel onder wine, maar het is inderdaad niet ideaal.

ArjenDouma op Woensdag 28 Oktober 2009 21:05

image

'helaas is er nog steeds geen goed boekhoudpakket waar wij mee uit de voeten kunnen'

Dit is niet direct een duidelijke functionele beschrijving van jullie wensen. Ik ben ook opzoek geweest naar goede OSS boekhoudpakketten. Een pakket die mogelijk geschikt zou kunnen zijn is SQL ledger.

kmg454 op Donderdag 29 Oktober 2009 08:47

image

Het probleem ligt in het overzetten van een bestaande boekhouding.
Wij zijn bezig geweest met het pakket Gravita dit is een volwaardig boekhoudpakket onder Linux voor 79,- euro, het probleem is dat wij onze huidige boekhouding van 13 jaar gemaakt in Snelstart willen importeren naar een nieuw pakket en daar wringt de schoen.
Mogelijk dat we aan het begin van het nieuwe boekjaar handmatig de gegevens gaan invoeren in Gravita.

Anonymous Coward op Donderdag 29 Oktober 2009 09:24

image

Interessant is dan ook de vraag waar die schoen precies wringt. Kan Gravita niet goed importeren, of kan Snelstart niet goed exporteren?

songshu op Donderdag 29 Oktober 2009 09:43

image

SQL ledger is een leuke optie, maar afhankelijk van je planning zou je ook het oude GNUcash nog eens kunnen bekijken.

deze is inmiddels geport zodat het ook onder windows draait en men is bezig met een SQL back-end, dit laatste maakt het volgens mij een geduchte tegenstander voor de meeste andere dure boekhoud paketten op de markt.

Ben eerlijk gezegd niet op de hoogte in hoeverre lokale belasting wetgeving en eventuele integratie met de bank nog van toepassing is, maar dit zou toch een relatief kleine aanpassing moeten zijn.

ardje op Woensdag 28 Oktober 2009 17:37

image

Verder heeft open source een aantal voordelen.
Voor defensie lijkt mij toch wel 1 van de belangrijkste dat je weet dat er dan geen achterdeuren zijn.
Het is toch wel bekend dat er bios/moederbord fabrikanten die zo hun call-home functionaliteiten hebben ingebouwd in de SMI-bios.
Zoiets kan je echt niet hebben als je net bezig bent om te plannen waar je volgende bomrun is.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws