Hostingruzie ontaardt in serverrazzia

leeg serverrack

Gepubliceerd: Woensdag 28 oktober 2009

Midden in de nacht haalt hostingprovider i3D stilletjes al zijn serverracks weg uit het datacenter van We Dare. Na jarenlang gesteggel was i3D het zat. We Dare staat perplex.

Toon volledig artikel

zebaz op Woensdag 28 Oktober 2009 16:51

image

Los van hoe het nu precies zit tussen We Dare en I3D is het natuurlijk volstrekt onprofessioneel om je klanten niet ruim (minstens een week) vantevoren in te lichten over zo'n verhuizing.

Nickname op Woensdag 28 Oktober 2009 18:14

image

Dan had We Dare erachter gekomen en het was nou juist de bedoeling dat ze dat niet zouden weten.

watdra op Woensdag 28 Oktober 2009 20:23

image

Daar kan ik me iets bij voorstellen.Maar dan wordt de ene partij onprofessioneel omdat de andere partij deze onprofessioneel in gijzeling dreigt te houden.

Conclusie is dus dat de Nederlandse hosting- en datacentrummarkt volstrekt Wild West is. Er is hier wetgeving nodig.

Zoals spaarders zijn beschermd die hun geld bij een spaarbank stallen, zo moeten data-eigenaren worden beschermd tegen malafide hosters en datacentra. Het economisch recht is niet afdoende, ook strafrecht op de rechten van dataeigenaren beschermen.

GerardK op Woensdag 28 Oktober 2009 20:51

image

Omdat het hier, in dit specifieke geval, wat onprofessioneel lijkt te gaan is het dus in de hele branche een wild west situatie? Vind je jezelf niet een klein beetje over-enthousiast reageren?

watdra op Woensdag 28 Oktober 2009 21:30

image

Er zijn ook goede banken. En zijn ook in die sector wetten nodig, anders wordt het een wild west.

En de hosting sector, dat is wild west.

GerardK op Woensdag 28 Oktober 2009 21:37

image

Bijna goed, dat voorbeeld. In de banken sector zijn wetten en het is nog steeds een bende, dus die gaat niet op.

Maar 1 zwaluw, geen zomer, dat verhaal.

watdra op Woensdag 28 Oktober 2009 21:46

image

Vaserv, Dis hosting, Lycos, Bevelander, Komto...

(vast veel hostwerknemers nog online: kom maar met die minnetjes :-) )

Demko op Woensdag 28 Oktober 2009 20:56

image

Haha. Niet dat je geen gelijk hebt. Maar sinds wanneer neemt de overheid internet serieus? Echt niet dus.

Bij ISP's is het toch net zo'n Wild West? Als klant kun je daar behoorlijk de dupe van worden.

De overheid gaat er van uit dat elke ondernemer (en praktisch gezien elke particulier ook) prima internetvoorzieningen ter beschikking heeft. Dezelfde overheid biedt daar echter geen enkele garantie voor. Alsof de markt dat zelf regelt. Dat sprookje is sinds de bankencrisis toch wel als onzin afgedaan mag ik hopen. In Finland hebben ze dat inmiddels wel voor elkaar.

watdra op Woensdag 28 Oktober 2009 21:32

image

Klopt, de overheid zou internet serieuzer moeten nemen.

En serieuzer betekent niet "meer aandacht". Al die politici die iets op Twitter pleuren à la "kijk mij eens trendy zijn", dragen weinig substantieels aan.

jorg op Woensdag 28 Oktober 2009 22:52

image

Conclusie is dus dat de Nederlandse hosting- en datacentrummarkt volstrekt Wild West is. Er is hier wetgeving nodig.

Daar is al wetgeving voor, namelijk in het Burgerlijk Wetboek en het heet 'overeenkomst'.

watdra op Vrijdag 30 Oktober 2009 19:39

image

Nee, slimpie. Als iemand zich niet aan de afspraken houdt, pleegt hij een economisch delict en je bent lang, lang aan het procederen voordat je je gelijk haalt. En de vraag is wat je dan aan je gelijk hebt.

Er is gewoon genadeloos harde wetgeving nodig die de cowboys onder controle houdt en zorgt dat je ook bij een conflict altijd toegang hebt tot je data.

BadpunK op Woensdag 28 Oktober 2009 16:58

image

Lekker handig als er processen gescheduled zijn op de server. Het complete verhaal klinkt als een stel kleine kinderen die ruzie maken om niets.

eMilt ! op Woensdag 28 Oktober 2009 17:08

image

Knappe operatie, 50 racks met servers in een nachtje verhuizen. Heeft i3D een aantal eigen klasse C IP ranges ofzo die ze anders konden laten routeren? Hoe kan je anders een dergelijk aantal servers zo snel verhuizen. Als je van al die servers de IP adressen en bijbehorende DNS records moet aanpassen dan wordt het een mega-klus.

zebaz op Woensdag 28 Oktober 2009 17:11

image

Met 50 racks zullen ze wel een eigen AS hebben lijkt me...

Genius op Woensdag 28 Oktober 2009 18:56

image

Ze hebben voornamelijlk van die supermicro halve pizza dozen "servers".....ben effe typenaam
kwijt. Je kan als je wilt 2 van die flutdingen tegenover elkaar op 1U in een rack prakken. Dus
da's niet echt een hels karwei om die te verplaatsen.

Ergwin op Woensdag 28 Oktober 2009 17:23

image

i3D klinkt als een zootje ongeregeld, niet bepaalt het toonbeeld van IT professionals.

"Bij veel klanten kwam die mail echter niet aan omdat bij de verhuizing ook vrij snel het e-mailverkeer, het telefoonsysteem en de website van i3D onderuit gingen."

Zo'n bericht stuur je een maand van tevoren, niet een uur.

ardje op Woensdag 28 Oktober 2009 17:32

image

Klinkt als een strakke actie.
Een datacenter die je servers (kan) gijzelen is nooit leuk, maar het gebeurt wel.
Te veel communicatie naar de klant kan dan teveel ruchtbaarheid geven aan het gebeuren waarbij je er zeker van kan zijn dat je de servers alleen nog maar na een civielrechtelijke procedure kan terugkrijgen. (wat voor de uiteindelijke klant nog veel meer downtijd betekent)
Of I3D wel of niet goed is verder is mij niet bekend, maar de actie kan ik wel 100% begrijpen.

zebaz op Woensdag 28 Oktober 2009 17:43

image

Er is echt geen enkele reden voor. Gijzeling van apparatuur zal in de meeste gevallen geen enkele juridische grond hebben en is dus gewoon een zaak voor de politie. Bij de meeste datacentra is voor zover mij bekend geen sprake van 1 of ander eigendomsvoorbehoud, zelfs als de rekeningen onbetaald blijven.

Overigens claimt I3D dat ze We Dare had geinformeerd over de op handen zijnde verhuizing, het lijkt me niet dat je dat doet als je bang bent dat je je spullen niet meekrijgt.

M Wegman op Donderdag 29 Oktober 2009 08:07

image

Uit ervaring, de politie doet in zo'n geval niets, die zegt ga maar naar de rechter met een kort geding.

MrKoen op Donderdag 29 Oktober 2009 11:22

image

Bij de meeste datacentra is voor zover mij bekend geen sprake van 1 of ander eigendomsvoorbehoud, zelfs als de rekeningen onbetaald blijven.

Ik weet dat LeaseWeb wel dergelijke clausules in de colo overeenkomst heeft zitten. Betalingsachterstand = geen toegang meer tot je apparatuur.

madjo op Woensdag 28 Oktober 2009 17:40

image

Ze kondigden de verhuizing aan bij hun klanten op het moment dat ze gingen verhuizen? Wat voor janboel is dat daar?

Genius op Woensdag 28 Oktober 2009 18:53

image

Het zijn allebei amateuristische bedrijfjes....zowel I3D als We-Dare, ze kunnen die Spaanse Kubus
ook beter omdopen tot Colombiaanse Kubus. Iedereen die er wel eens geweest is zal het met me
eens zijn, wat een trieste bende is het daar.

Kaiser Söze op Donderdag 29 Oktober 2009 00:05

image

ze kunnen die Spaanse Kubus ook beter omdopen tot Colombiaanse Kubus. Iedereen die er wel eens geweest is zal het met me eens zijn, wat een trieste bende is het daar.


Klopt. Jordy dost is ook het zoontje van Kubus hypotheekfraudeur John Dost.

tvdijen op Woensdag 28 Oktober 2009 22:05

image

Volgens mij wordt dit beide bedrijven fataal... Ik zou er m'n data niet meer storen in ieder geval...

Fly op Woensdag 28 Oktober 2009 23:02

image

vraag me af hoeveel corrupte filesystems er gegenereerd zijn.
En andere rare problemen met systemen.

MrKoen op Donderdag 29 Oktober 2009 11:25

image

Ze bieden ook colocatie aan zie ik. Beetje vreemd als ze ineens apparatuur wat niet eens van hunzelf is uit gaan zetten. Ik moet er niet aan denken wat de consequenties kunnen zijn als je een server met meerdere virtuele images ineens uit zet. De gevolgen zijn dan niet te overzien.

plantie op Donderdag 29 Oktober 2009 11:53

image

Als de downtime binnen de SLA past, is er voor de klant geen poot om op te staan.

botiek op Donderdag 29 Oktober 2009 19:58

image

De AV van hun is OK. Maar de truc die ze gebruikt hebben is perfect. Zelf heb ik dit aan de hand gehad waardoor mijn klanten 14 dagen niet online waren. Via een rechtzaak is alles voor de klanten terecht gekomen. Nadeel de naam was wel naar de knoppen. i3D perfect gedaan. Ben wel geen klant of wat dan ook van jullie, maar dit soort acties moet ook de politiek eens wakker schudden. Neem het spreekwoord "als er 1 schaap over de dam is......". Jullie nemen nu het voortouw. 1 Maand van te voren de klanten informeren leid in dit soort gevallen vaak tot de gijzeling. De ME zegt ook niet van tevoren dat ze op 10-10 in luttjebroek het cafe binnen vallen.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Zwooop op Vrijdag 30 Oktober 2009 00:12

image

Heb zelf ook al eens zo'n akkefietje meegemaakt als klant. Werd gebeld dat er verhuisd ging worden die avond, en dat er later nog even per mail op teruggekomen zou worden. Inderdaad paar uurtjes downtime gehad, maar server is netjes clean geshutdownd en verhuisd. Niet geheel toevallig was dat ook vanuit een ruimte van WeDare. En hoewel ik de details niet weet, het ging over een onprofessionele zakelijke relatie.
Maar zoals hierboven al door iemand gezegd is, als je er een keer rondgelopen hebt, verbaast de combinatie Spaanse Kubus en Wild West je echt niet. Het zou erg realistisch zijn als scenario voor je favoriete FPS game.

Richard op Vrijdag 30 Oktober 2009 02:53

image

Als je dus je klanten, voor mijn part 2 dagen van tevoren niet eens middels een mailtje op de hoogte stelt, betekent dit dat je net zo slecht denkt over je klanten, als boven aan de reacties hier een van de schrijvers over alle webhosters denkt.;)
Lekker dat wantrouwen naar je klanten toe, de angst dat die gaan lekken.

Oftewel... dit kan gewoonweg niet, ongeacht welke reden of angst er heerst. Tenminste 2 of 3 dagen van tevoren je klanten op de hoogte stellen.

Ik begrijp de angst van I3D, maar dit kan gewoonweg niet.

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws