Kritiek op alfabetisch browserkeuzescherm

browserkeuzescherm

Gepubliceerd: Donderdag 5 november 2009

Opera, Google en Mozilla zijn niet tevreden met het browserkeuzescherm dat Microsoft voorstelt. Safari krijgt de beste plek, en het keuzescherm is niet neutraal genoeg.

Toon volledig artikel

Primus op Donderdag 5 November 2009 11:56

image

En daar gaan we weer:

Ook zijn er zorgen over het ontwerp van het keuzescherm, dat vertoont wordt in Internet Explorer

Vertoond idd

Om maar even ontopic te reageren: wat zijn ze weer kinderachtig bezig. Doe het gewoon op alfabetische volgorde in plaats van willekeurigheid. Ze staan toch allemaal op de indexpagina, dus iedereen ziet Firefox, Chrome en Opera toch?

Ernst-Jan Hamel op Donderdag 5 November 2009 13:13

image

*schaam* (is aangepast)

Athalon1951 op Donderdag 5 November 2009 16:04

image

Inderdaad, mijn god wat een onmogelijke zeikballen lopen er toch rond bij de zogenaamde notabelen en mensen die denken dat ze het weten.

RM5614 op Donderdag 5 November 2009 12:07

image

*Zucht*
Het is ook nooit goed. Iedereen wil natuurlijk vooraan staan.

flabber op Donderdag 5 November 2009 12:15

image

Inderdaad... wat een kinderachtig gezever weer. Tuurlijk wil iedereen vooraan staan, maar ze vergeten dat dit een OS van Microsoft is, en niet een open source OS zoals Linux. Ik vind persoonlijk dit browservenster al relatief ver gaan voor een OS waarvan de 'standaard' browser door dezelfde developer ontwikkeld wordt.

Tuurlijk moet je IE gewoon goed en makkelijk kunnen uninstallen om zo de browser naar wens als standaard browser te kunnen gebruiken. Maar open source developers moeten niet gaan miepen dat ze niet vooraan staan terwijl al ze meer dan ooit in de spotlight staan op zowel het internet als nu in dit keuzevenster. Dat Safari nu vooraan staat omdat het op alfabetische volgorde van ontwikkelaar komt te staan kan helemaal geen kwaad.

Je kan ook gaan discussiëren dat de browser met 't kleinste marktaandeel vooraan moet staan om het helemaal eerlijk te maken. Dan zou Safari of Opera volgens mij op de eerste plaats moeten staan... en dan zou Firefox (bijvoorbeeld) nog steeds niet blij zijn.

Caesar Tjalbo op Donderdag 5 November 2009 13:45

image

Ik vind persoonlijk dit browservenster al relatief ver gaan voor een OS waarvan de 'standaard' browser door dezelfde developer ontwikkeld wordt. Dat is het probleem nou juist en dat ging te ver.

Tuurlijk moet je IE gewoon goed en makkelijk kunnen uninstallen om zo de browser naar wens als standaard browser te kunnen gebruiken.En dat is een ander probleem: IE kan je niet goed en makkelijk uninstallen afaik. Downgraden, disablen of een andere browser als standaard instellen kan wel maar uninstallen is er niet bij.

flabber op Donderdag 5 November 2009 13:48

image

Maar dan moet daar juist iets aan gedaan worden, en niet het probleem ontlopen door een éxtra appje te maken wat een browserkeuze voorschotelt.

Er is niets mis mee als je als ontwikkelaar zelf je OS en browser maakt en deze dan als pakketje verkoopt. Maar je moet het gebruikers wel makkelijk maken om deze browser dan te uninstallen en een eigen browser laten kiezen/downloaden.

Als je als open-source ontwikkelaar een browser maakt en deze wil slijten aan de consument, dan vind ik niet dat je hoeft te verwachten dat een andere ontwikkelaar jouw product gaat slijten, iets wat Mozilla e.d. nu wel zo laten overkomen.

Caesar Tjalbo op Donderdag 5 November 2009 23:18

image

Het is een optelsom: defacto monopolie + standaard browser instelling = ingrijpen door anti-mededingingautoriteit. Anti-mededinging is i.c. het zorgen dat je nog wat te kiezen over houdt, dus het in stand houden van concurrentie. "Open source" heeft hier niets mee te maken, getuige bijvoorbeeld de aanwezigheid van Safari en Opera.

Maar dan moet daar juist iets aan gedaan worden, en niet het probleem ontlopen door een éxtra appje te maken wat een browserkeuze voorschotelt. Prima, Microsoft beloofde een OS zonder browser voor Europa te leveren, en dat mocht ook. Maar daar is MS op terug gekomen en heeft een browser-keuzescherm gemaakt, conform de voorgestelde keuze van de EC en dat valt ook wel weer te begrijpen.

Caesar Tjalbo op Vrijdag 6 November 2009 12:27

image

Oeps. "anti-mededingingautoriteit" en "anti-mededinging" moet natuurlijk beide zonder "anti-" zijn, het gaat hier juist om het bevorderen van mededinging.

Ritchie_ op Donderdag 5 November 2009 14:24

image

"Ik vind persoonlijk dit browservenster al relatief ver gaan voor een OS waarvan de 'standaard' browser door dezelfde developer ontwikkeld wordt.
"Dat is het probleem nou juist en dat ging te ver.


Ik heb daar nooit van wakker gelegen en zie het probleem niet. Nadat ik Windows installeer installeer ik meestal direct (of kort daarna)daarna firefox.
Ik zie het probleem niet.
Erger nog... moet M$ nu ook die andere internet browsers meeleveren? Dan krijg je daar weer gezeik over. Nnamelijk dat M$ een oude versie zal aanleveren en niet de laatste versie.

Tja, hoor ik ze al zeggen dan moeten ze het linken.. maar dat betekend dan wel weer dat ze dat eerst moeten downloaden via....yep Internet explorer. Pfffff lekker laten zo als het was zou ik zeggen.

We moeten alleen wel in de gaten blijven houden dat we ook daadwerkelijk andere internet browsers kunnen installeren.

zwart-wit op Donderdag 5 November 2009 16:16

image

<offtopic>Als je als naam Ritchie hebt, wat in het Engels als rijkaard bestempeld kan worden, waarom moet je dan de naam van een bedrijf verbasteren?</offtopic>

Ff weer ontopic, vind het gewoonweg zielig dat sommige andere browsermakers nu beginnen te miepen dat ze niet hoog genoeg in een lijstje staan. Hallo, je staat er, zorg er dan zelf maar voor dat je zoveel naamsbekendheid krijgt dat de mensen JUIST voor jou gaan kiezen.

Besides, dacht dat het mogelijk aanbieden van Browsers overgelaten zou worden aan de OEM's?

Bladerunner op Vrijdag 6 November 2009 03:57

image

Dat is rich, niet ritch...

Caesar Tjalbo op Donderdag 5 November 2009 23:26

image

Ik heb daar nooit van wakker gelegen en zie het probleem niet. Nadat ik Windows installeer installeer ik meestal direct (of kort daarna)daarna firefox.
Ik zie het probleem niet.
Dat geeft niet, daar hebben we mensen voor die het wel zien.

We moeten alleen wel in de gaten blijven houden dat we ook daadwerkelijk andere internet browsers kunnen installeren.Dan zal je er ook voor moeten zorgen dat er nog steeds andere browsers bestaan.

eMilt ! op Donderdag 5 November 2009 12:24

image

Ik had het al voorspelt: Opera en Mozilla gaan nooit tevreden zijn, met wat voor sorteervolgorde dan ook. Het enige wat ze willen is dat hun eigen browser standaard wordt geinstalleerd en die van de concurrentie niet. Dan pas zijn ze tevreden.

Wat is eigenlijk het voordeel voor Mozilla en Opera om hun browser geinstalleerd te krijgen ? Misschien moet de EU zich eens verdiepen in het gewin voor Mozilla en Opera en zich afvragen of ze daar wel aan mee wil werken. Dit gezever over een browserkeuze heeft al niks meer met keuze voor de consument te maken maar gaat gewoon alleen om geld verdienen door allerlei verborgen deals.

AnonymousCoward op Donderdag 5 November 2009 12:29

image

Ze moeten de volgorde gewoon random doen, dat ben je van al dat gezeur af.
En ja het keuzescherm mag natuurlijk niet binnen IE draaien maar in een losse app (desnoods IE zonder branding).

netlemon op Donderdag 5 November 2009 12:33

image

Ligt het aan mij of is dit oud nieuws?

Grod op Donderdag 5 November 2009 12:42

image

Mensen die het allemaal maar gezeur vinden snappen niet dat er veel te grote commercieele en andere belangen achter zitten. Die gezeur is terecht omdat normale consument, hoe moet ik het zachtjes uitdrukken, een beetje dom is en kiest alleen wat hij voorgeschoteld krijgt. Als het IE wordt dan blijft die consument braaf zijn geld aan MS onstaan.

anonymous_118315 op Donderdag 5 November 2009 14:46

image

Mensen die het allemaal maar gezeur vinden snappen niet dat er veel te grote commercieele en andere belangen achter zitten.het gezeur schuilt dan ook meer in de reden waarom men protesteert. Als iedereen had geroepen dat een willekeurige lijst nodig is omdat men Apple het aandeel niet gunt, dan was het eerlijker geweest.

zwart-wit op Donderdag 5 November 2009 16:19

image

Laten Mozilla en Opera dan, net zoals Google dat aan het doen is, eigen OS laten ontwikkelen. Ze kunnen dan helemaal zelf bepalen wat ze willen doen.

Kaiser Söze op Vrijdag 6 November 2009 01:05

image

Die gezeur is terecht omdat normale consument, hoe moet ik het zachtjes uitdrukken, een beetje dom is en kiest alleen wat hij voorgeschoteld krijgt.

Dat bewijst nu precies het failliet van dit browserkeuzescherm. Iedereen riep dat de consument een keuze zou moeten kunnen maken, maar alle browserleveranciers geven nu tussen de regels door toe dat de consument helemaal geen bewuste keuze zal maken. Hij kiest de eerste linksboven, of degene met het grootste logo, of....
Als de consument bewust zou (willen) kiezen voor Chrome, wat maakt het dan uit of je linksboven of rechtsonder staat?
Nee: men heeft dat keuzescherm geforceerd terwijl men wist dat het een statistisch spelletje zou gaan worden, en nu is het worstelen om de beste plekjes.
Het gaat weer helemaal nergens over, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van de EU!

steffio op Donderdag 5 November 2009 12:45

image

Ik ben absoluut geen aanhanger van MS, en de manier waarop MS zijn omzet heeft gehaald en houdt is verre van koosjer te noemen, echter men moet niet blijven zeiken, dit keuzescherm is al winst, en MSIE moet daar gewoon bij. De volgorde is nooit goed, welke je ook kiest, er zijn altijd partijen die er niet mee eens zijn.

hubruja op Donderdag 5 November 2009 12:51

image

Net een stel kleuters: Ik wil vooraan staan!

basvd op Donderdag 5 November 2009 13:09

image zomerhack badge 2

Lijkt mij allemaal niet zo moeilijk, gewoon willekeurige volgorde, klaar...
Iedereen staat dan even vaak op de 1e plaats.

Anonymous Coward op Vrijdag 6 November 2009 09:13

image

normaal gesproken zal dit keuzescherm maar een keer verschijnen, daarna heb je een keuze gemaakt en random is een relatief begrip. Ze komen dan vast met een onderzoek da thet gebruikte algoritme een lichte voorkeur heef tvoor ::vul in naar wens"' en dan zijn we weer terug bij af.
Pure flauwekul dus.

anonymous_118315 op Vrijdag 6 November 2009 10:15

image

@SED:
normaal gesproken zal dit keuzescherm maar een keer verschijnenMaar Microsoft hoopt toch wel dat dit meer dan 900.000.000 eenmalige verschijningen gaan zijn, dus het heeft toch een redelijk grote impact.

skizmo op Donderdag 5 November 2009 13:27

image

Het is ook nooit goed... stelletje kleuters.

Athalon1951 op Donderdag 5 November 2009 16:07

image

Inderdaad, als ik zo vroeger op school had lopen drammen had ik een paar rammen voor mijn reet gehad en thuis nog een paar klappen na, tegenwoordig gaat men een zwetscommissie aanstellen.

Ruud T. op Donderdag 5 November 2009 13:48

image

Sinds wanneer bepaalt welke instelling dan ook welke browser ik ga gebruiken ?
Volgens mij hangt dat nog steeds van het gebruiksgemak van de browser af, dus het lijkt mij dat ze zich beter dáár op kunnen richten.

Ik ben niet tevreden over (geheel willekeurig !!): Opera, Safari en IE, dus wat er ook komt te staan op m'n scherm, die drie zullen het nooit worden.

anonymous_118315 op Donderdag 5 November 2009 14:41

image

De kritiek van Mozilla:
"Windows users presented with the current design will tend to make only two choices: Internet Explorer because they are familiar with it, or Safari because it is the first item."Ik vraag me toch oprecht af of Mozilla de gebruikers niet een beetje te kort doet. Ik denk dat de Ballot gebruikers er op moet wijzen dat ze keuze hebben. Misschien zullen gebruikers in het begin wat onwennig zijn, maar dat gaat zich vanzelf wel oplossen.

maar goed, het was natuurlijk ook niet het officiële standpunt van Mozilla, maar een quote van een medewerker.

Ik vind zelf een alfabetische presentatie prima omdat het elke partijdigheid uitsluit.

M Wegman op Donderdag 5 November 2009 14:44

image

Ik wilde alleen even kwijt dat ik hier geen enkele positieve reactie op wat voor browser keuze scherm van MS dan ook gelezen heb.

- IE vooraan, dat mag niet... IE in het midden dat kan niet...
- De browser keuze lijkt eenmalig
- @duh... iets iPhone achtigs... Waarom komt dat ding nou weer om de hoek kijken.

Anyhow, hoe MS het dan ook zal aanpakken jullie zullen er altijd zijn om dit af te zeiken. Terwijl het hele concept van browser keuze al belachelijk is!

Kijk naar de bron, niet naar het gevolg.

Mensen die nu niet voor een andere browser kiezen... kiezen niet omdat ze niet weten wat een browser is!

Het enige wat dit op gaat brengen is veel telefoontjes naar helpdesks, van mensen die graag het oude vertrouwde willen gebruiken van waar ze bekend mee zijn. Waar dus in 90% van de gevallen de helpdesk zal gaan adviseren Internet Explorer te gaan gebruiken.

ow wacht deze reactie heb ik al eens geplaatst...

cymric op Donderdag 5 November 2009 15:10

image

Dit gezeik doet me denken aan het soort problemen dat vroeger (en misschien nu nog) ontstond toen Microsoft bij het land-van-herkomst venster uit Windows v.Chr. de 5 pixels ofzo van naar ik meen te herinneren Kashmir in een andere kleur weergaf. India meteen op z'n achterste benen, want Dat Kon Natuurlijk Niet.

Dit staat los van het feit dat het gros van de mensen totaal niet in dit scherm is geïnteresseerd en zich alleen maar opgezadeld ziet met een nodeloze keus. Wat moet je nou kiezen? Kan ik even van te voren proberen? Oh, die ziet er wel leuk uit, nemen we die... He, maar nu wil m'n webpagina niet? Hoe kan dat nou? Na, dan toch maar terug naar m'n oude vertrouwde ding, hoor... Het is een treurig levensfeit dat velen zich niet *willen* bemoeien met de onderliggende details: zo'n programma is gewoon als een auto of TV, die moet het doen en daarmee basta.

Anonymous Coward op Donderdag 5 November 2009 15:13

image

zet die browsers in een cirkel en laat het ronddraaien, einde discussie.

Tuckson op Donderdag 5 November 2009 15:26

image

krijg je gezanik wie er bovenaan mag staan

WouterSchaekers op Donderdag 5 November 2009 16:12

image

en laat het ronddraaien
Niemand staat dan van boven. Tenzij je bedoelt wie er helemaal in het begin van boven staat, maar dat zou er toch wel overgaan.

7Penselen op Donderdag 5 November 2009 15:14

image

Tjonge tjonge. Is het nu zo moeilijk om een browserkeuze scherm te maken. De mensen weten zelf toch wel wat we willen hebben en de eenvoudige slecht geinformeerde computer gebruiker.... Die klikt gewoon Internet Explorer aan.

Ik zou ipv zo een browserkeuze scherm een OS keuze scherm bij de aanschaf van een nieuwe computer willen hebben.

lampje74 op Vrijdag 6 November 2009 09:37

image

Het 'klootjesvolk' herkent de E al amper in het logo in het keuze scherm. en de naam van de browser zegt ook maar wijnigen wat. zo blijkt uit de diverse interviews op straat (in de USA).
Dus of ze blindelings IE aanklikken of niet.. ik wet het zo net nog niet. En er zijn ondanks dat het 'klootjesvolk' is aardig wat redelijk kritische mensen die, wanneer gesteld met een keuze, goed kijken naar wat ze willen.

Dat het publiek dat op WW rondhangt qua computer gebruik wat boven het 'klootjesvolk' staat is te lezen uit de reakties op topics als deze. Maar iedereen is op een vlak wel 'klootjesvolk'. Wie weet de ins en outs van het timmer vak, of de automonteur of... Die zien de rest vast ook als onwetend klootjesvol... Op dat vlak.

erikx1 op Donderdag 5 November 2009 15:19

image

Alfabethische volgorde wordt wel vaker aangehouden.
Dus?

dmfow op Donderdag 5 November 2009 15:37

image

Wat dacht je van geen browser keuze scherm. Alsof je een keuze scherm hebt op je Mac of linux bak. Wat een geneuzel. De mensen die weten wat ze willen hebben downloaden zelf wel de juiste browser en de gene die geen idee heeft wat er op het scherm staat kiest toch het allom oude bekende blauwe IE icoon. Dus gewoon lekker weglaten.

WouterSchaekers op Donderdag 5 November 2009 16:10

image

Waar maakt men zich nu zo druk om? Microsoft kiest toch zelf hoe het zijn installatieprocedure inricht? Voor zover ik weet is Microsoft geen open source.
Trouwens, een keuzescherm heeft volgens mij niet veel zin. Mensen die een andere browser willen, downloaden het wel zelf. Al de rest kiest sowieso IE omdat ze niet goed weten wat de rest allemaal inhoud of omdat ze IE gewoon zijn.
Het enige waar MS voor moet zorgen is een mogelijkheid om IE te uninstallen.

anonymous_118315 op Donderdag 5 November 2009 19:47

image

Microsoft kiest toch zelf hoe het zijn installatieprocedure inricht?In dit geval niet. Dit is een opgelegde straf. Het is dus niet heel verrassend dat de concurrentie daar het maximale uit probeert te slepen.

Ruud T. op Donderdag 5 November 2009 18:55

image

Gewoon 3 toetsen: 1, 2, 3 en dan zien ze vanzelf wel welke browser ze gekozen hebben.

Beast op Donderdag 5 November 2009 22:55

image

Laten ze gewoon dat keuzescherm voor elk os verplicht maken en dat elk os z'n eigen browser bovenaan mag zetten ben je gelijk klaar met al dat gezeik. Ik zie echt geen goede reden waarom een os een browser van een ander bovenaan zou moeten zetten.

Robin Degen op Vrijdag 6 November 2009 00:55

image

ik vind het nu gewoon zielig worden en heb eigenlijk medelijden met microsoft. Alfabetisch is toch het eerlijkste wat je kan doen. Als ze random browsers in een lijst hadden gezet had diegene die onderaan stond ook wel wat te zeuren gehad. Dit is gewoon microsoft dwars zitten.

Kaiser Söze op Vrijdag 6 November 2009 01:08

image

Ik heb de oplossing!!!!

Een keuzescherm waarin je kan aangeven hoe je het browser keuzescherm gepresenteerd wil krijgen: alfabetisch, op marktaandeel, random, geanonimiseerd, of helemaal niet!

anonymous_118315 op Vrijdag 6 November 2009 10:26

image

Het kan inderdaad zo simpel zijn. :) Doe er wat info bij over de browser. Voordelen, nadelen, gebruikersaandeel, reviews. En verbaas je over het feit dat 'de gebruiker' zowaar zelf geestelijke capaciteiten heeft.

Ik vind het zelf nogal stuitend hoe Windows gebruikers by default zo dom mogelijk geacht worden. Waar is die goede oude tijd dat een handleiding bij je doos met floppies (tegenwoordig cd of dvd) heel normaal was?

Het idee van een denkende gebruikers jaagt sommige os makers en fans klaarblijkelijk de stuipen op het lijf.

Kaiser Söze op Vrijdag 6 November 2009 20:54

image

Het idee van een denkende gebruikers jaagt sommige os makers en fans klaarblijkelijk de stuipen op het lijf.

Ze willen allemaal keuzevrijheid, zolang de klant maar voor hen kiest ;-)

anonymous_118315 op Zondag 8 November 2009 00:06

image

Meer: Zolang ze maar voor de klant mogen kiezen.

Bladerunner op Vrijdag 6 November 2009 03:53

image

Een browser, een browser, een browser.....Wat een gezeik.
Wat is dat nu EIGENLIJK? Dat is niks meer dan een programma als elk ander programma. Dat je er nu toevallig het internet mee op kan doet daar niets aan af. Hoor je soms dergelijke onzin als het om een tekstverwerker gaat, of zelfs professionele programma's zoals Photoshop of Maya?
Dat hele 'keuzescherm' is grote onzin en kan gewoon weg. Het is alleen maar 'verzonnen' om aandacht te krijgen, alsof het zo belangrijk is dat de ene browser meer wordt gebruikt dan de andere. Adobe klaagt toch ook niet als je Inkscape of GIMP gebruikt?

anonymous_118315 op Vrijdag 6 November 2009 10:18

image

Dat is niks meer dan een programma als elk ander programma.Het web is het platform wat volgens sommigen het os op een gegeven moment overbodig gaat maken. Dat noem ik toch niet niets.

Jozik op Vrijdag 6 November 2009 11:11

image

Wel eens de krant gelezen, tv gekeken, naar de radio geluisterd of misschien zelfs op internet naar informatie gezocht? En wel eens iets gehoord over dominante marktposities, bijna monopolies en daar misbruik van maken?
Het gaat niet om de browser, het gaat om het bestraffen van een bedrijf dat misbruik maakt van zijn dominantie op een onaanvaardbare manier.

edjez op Vrijdag 6 November 2009 08:32

image

Nog een mogelijkheid: geen keuzescherm, maar net als Google een button met "ik doe een gok".

Snooker op Vrijdag 6 November 2009 14:52

image

Krijg je als je een Mac voor het eerst opstart eigenlijk ook zo'n browserkeuzescherm?

Anonymous Coward op Vrijdag 6 November 2009 22:47

image

wel als je via bootcamp een echt OS hebt geinstalleerd ;)
( kan pas op het eind van dit jaar)

anonymous_118315 op Zondag 8 November 2009 00:05

image

Heeft Apple ook een straf opgelegd gekregen via de EU wegens misbruik van de marktpositie?

Om te kunnen reageren, dient u ingelogd te zijn.

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks een overzicht van het laatste ICT-Nieuws in uw mailbox

Peiling

Loading Poll

Video: World Tech Update: Darpa's robot oorl...

World Tech Update: Darpa's robot oorlogspaard (video)

Verleden nieuws